w211 akun alijännite?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
juffe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Pe 18.03.2005 12:36
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja juffe »

Täytyy kyllä hankkia CTEK ja itseasiassa eilen jo yritinkin, mutta en ennättänyt käydä kuin ClasOhlssonilla ja siellä oli laturit lopussa ja uutta tilattu. Harmi vain, kun ei ole lohkolämmitintä lainkaan, jonka piuhasta olisi saanut virran laturille. :(
Millainen on tyyppinumeroltaan sinun CTEK ?

Ps. Tietääkö kukaan mistä Seinäjoella kannattaa CTEK tai vastaava hankkia ?
cscjhe kirjoitti: Laita ihmeessä ylläpitolaturi niin ongelmat loppuvat.
C320:ssä oli kovalla pakkasella monenpäivän seisonnan jälkeen tuloksena avaimen käännön jälkeen vain alijännite ilmoitus.
Tuosta v.....neena asensin autoon CTEK:in systeemit(kiinteästi,virran otto lohkarin haarasta) ja nyt saa olla vaikka viikon ajamatta ja virtaa riittää kyllä.
Tuossa CTEK:in laitteessa on se hyvä puoli että akun saavutettua täyden varauksen lataus siirtyy ylläpitotilaan,josta se taas käynnistyy tarvittaessa.
Koko komeus on lisäksi roiskevesisuojattu,eli asennuspaikkakaan ei tarvitse olla ehdottoman kuivassa tilassa,kun noissa tahtoo konetila olla melko täyteen buukattu.
SUOSITTELEN virtavajauksesta kärsiville. :wink:

PS.lisäksi vielä ei aiheuta mitään ongelmaa jos käynnistät auton lämpiämään vaikka lämmittimen roikka on vielä paikallaan,eikä tarvitse mitään pirun koodauksia merkkiliikkeessä.
MB S 420 CID L
Avatar
Skraba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 405
Liittynyt: Pe 30.07.2004 13:30
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Skraba »

Osta sitten malli 7000 tai suurempi, jotta latausvirta olisi akun mukainen - muutoin ei ehdi vällee lataamaan akkua yön aikana täyteen.

Itellä juuri tuo 7000 malli ja hyvin pelannut vaikkei sitä ole juuri säälitty. Ollut viikkoja pihalla sateessa yms. Se liitin, jolla hauenleuat vaihdetaan ruuvattaviin kiinnikkeisiin antautui tosin :oops:

linkki : http://www.ctek.com/FI/Buy-Charger.aspx?charger=mxs7000

edit: ainakin Vaasassa on Motonet, sieltä noita saa hintaan 119 €
linkki: http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=45-5514
- Skraba

C126 560 '91, S124 300D '95, S212 220CDI '10
Instagram: @p_haemaelaeinen
Avatar
nh1131
Mersumies
Mersumies
Viestit: 876
Liittynyt: Ti 29.04.2008 15:24
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja nh1131 »

Minä kyllä laittaisin (luetaan "laitoin") esim. Defan ylläpitolaturin. Käyttö helppoa, ei konepellin aukasuja vaan se vihreä johto jossa pienipäinen pistoke. Se autosta pistorasiaan ja homma hoituu. Jos pistorasia on ajastettu esim. 2 tuntia niin silloin pitää laittaa se isompi 10A laturi. Minulla on jatkuva virta pistorasiassa niin se piememp 3,6A riittää mainiosti eikä valot vilku mittaristossa. Oli minulla aluksi toi c-tek mutta käyttö tosi hankalaa ja varsinkin kylmässä ja pimeässsä niinku Suomen talvessa on tapana olla :lol:
Arska320
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: To 04.12.2008 17:16

Viesti Kirjoittaja Arska320 »

Tuossa oli puhetta virrankulutuksen mittauksesta kun auto on lepotilassa.
Jos mittari kiinni akun välissä ja luukku auki niin mikäs se on paras keino saada takakontin valot pimeäks?

Vai miten sen olette tehneet jos ihan tikusta väännetään?
Saahan tietty mittarin kiinni ja istuu takapenkillä toinen selkänoja kallistettuna tiirailemassa lukemia :wink:
W211 320 CDI -04
Zinovjev
Mersumies
Mersumies
Viestit: 599
Liittynyt: Su 13.05.2007 22:59

Viesti Kirjoittaja Zinovjev »

Arska320 kirjoitti:Tuossa oli puhetta virrankulutuksen mittauksesta kun auto on lepotilassa.
Jos mittari kiinni akun välissä ja luukku auki niin mikäs se on paras keino saada takakontin valot pimeäks?

Vai miten sen olette tehneet jos ihan tikusta väännetään?
Saahan tietty mittarin kiinni ja istuu takapenkillä toinen selkänoja kallistettuna tiirailemassa lukemia :wink:
Eikös ne valot ole sammunut, kun kontti on kiinni ja sitten auki ollessa vedä siitä tapista.
Arska320
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: To 04.12.2008 17:16

Viesti Kirjoittaja Arska320 »

Kyllähän valot sammuu ku luukku kiinni mutta mistä tapista puhut?
Siis sitä tässä haen että millä ne saa sammumaan kun luukku on auki?
W211 320 CDI -04
japperi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 271
Liittynyt: Su 20.04.2008 15:23
Paikkakunta: kainuu

Viesti Kirjoittaja japperi »

[quote="juffe"]Täytyy kyllä hankkia CTEK ja itseasiassa eilen jo yritinkin, mutta en ennättänyt käydä kuin ClasOhlssonilla ja siellä oli laturit lopussa ja uutta tilattu. Harmi vain, kun ei ole lohkolämmitintä lainkaan, jonka piuhasta olisi saanut virran laturille. :(
Millainen on tyyppinumeroltaan sinun CTEK ?

Minulla on CTEK MULTI XS3600 max140Ah akuille,ja kun vielä kehutaan niin jos sattuu sähkökatkos laturi jatkaa toimintaansa sähkön jälleen kytkeydyttyä,joissakin latureissa täytyy kuitata napista ennenkuin lataus jatkuu.(ei kai vaan DEFASSA :roll: )lisäksi jotkin laturit täytyy käynnistää napista joka kerta kun haluaa latausta.
Zinovjev
Mersumies
Mersumies
Viestit: 599
Liittynyt: Su 13.05.2007 22:59

Viesti Kirjoittaja Zinovjev »

Arska320 kirjoitti:Kyllähän valot sammuu ku luukku kiinni mutta mistä tapista puhut?
Siis sitä tässä haen että millä ne saa sammumaan kun luukku on auki?
Se tappi siinä takaluukussa, joka tunnistaa onko kontin kansi auki vai kiinni. Sitä kun vetää niin valot sammuu.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Zinovjev kirjoitti:
Arska320 kirjoitti:Kyllähän valot sammuu ku luukku kiinni mutta mistä tapista puhut?
Siis sitä tässä haen että millä ne saa sammumaan kun luukku on auki?
Se tappi siinä takaluukussa, joka tunnistaa onko kontin kansi auki vai kiinni. Sitä kun vetää niin valot sammuu.
W203:ssa ei enää ole tuota. Se tunnistaa jotenkin muuten. Valo sammuu itsestään jonkin ajan päästä vaikka luukku auki mutta kuskin oveen jää punainen ledi palamaan. Siis W203.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Arska320
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: To 04.12.2008 17:16

Viesti Kirjoittaja Arska320 »

Oletteko mittailleet mittarilla lataus jännitettä akun navoista?

Pakkasilla mieli häiriintyy ja häärin tuossa mittärin kanssa ympäri autoa niin tein semmosen havainnon että auton näyttö taulussa jännite 13.9V, mittarilla akun navoista 14.3V?

Mistä tämä ero tulee, onko auton oma mittari epätarkka? mittaria en epäile kun Flukella mittasin ja vielä kahdella eri sellaisella.

Jarruakulla vastaavasti jännite 13.1V auton käydessä

Pihtiamppeeria käyttäen akun kaapelissa noin 27a elämää kun auto käy normaalisti lämppäri ja valot päällä.

Sitä vaan että jos auto luulee akun jännitteen hieman todellista alemmaksi niin se tekee jonkun verran ongelmia webaston kanssa, mulla ainaki weba sammuu ku auton jännitemittari näyttää 11.5V, silloinhan sielä kaiken jären mukaan pitäs olla varausta vielä lähemmäs 12V?

Hyvin kyllä käynnistyy vaikka weba onkin sammunu alijännitteen takia niin ei se akku todellisuudessa vielä loppuun ole menny.

Onko tuo 11.5V weban sammumiselle oikea raja?
Jos auton mittari näyttää todellista alle niin miten sen sais näyttämään kohdalleen, ohjelmaahan se tietty vaatii?

Pitää vielä jossain vaiheessa mitata akku vs. auton näyttämä kun akku on vajaa, näkee sitten mitä silloin on lukemat.
W211 320 CDI -04
Avatar
juffe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Pe 18.03.2005 12:36
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja juffe »

Klikkaa takakontin lukon kieltä luukun ollessa avoinna siten, että kieli napsahtaa tavallaan, kuin olisi lukossa, niin systeemi luulee, että luukku on kiinni.

Me mittailimme autoni ongelmaa eilen ja tänään juuri tuolla tavalla eli huijasimme luukun olevan kiinni, vaikka se oli auki ja samalla meillä oli FSA:n mittari kiinni akun navoissa pihtileukaan käyttäen, jolloin näimme millainen oli kulutus, kun minkään ei pitänyt olla kuluttamassa virtaa. Tietenkin piti odottaa sen n. 6 min, että can väylä nukahti.

Ongelman ollessa päällä kulutus oli koko ajan 1,7 A ja sitten saimme turhan kulutuksen pois, kun löysimme varsinaisen ongelman aiheuttajan.

Monien kokeilujen kautta löysimme vian, mutta ensin piti ottaa kynnyskotelon etupäästä can-väylän liittimet esille ja irroitella siitä yksitellen liittimiä, kunnes vian aiheuttaja löytyi ja sitten kunnon tietokoneella selville, mikä oli tuo liitin oli. Samallahan oli tietenkin se ohjainlaite poissa pelistä, johon tuo irroitettu liitin viittasi ( Minulla se oli keskikonsolin alemman käyttökytkinten ohjainlaite eli se jonka keskeltä vaihdekeppi tulee esiin. ( Siinä kiinni etäisyystutka, parkkitutkan, vaihdekaavion valo ja webaston kytkin ).



Arska320 kirjoitti:Tuossa oli puhetta virrankulutuksen mittauksesta kun auto on lepotilassa.
Jos mittari kiinni akun välissä ja luukku auki niin mikäs se on paras keino saada takakontin valot pimeäks?

Vai miten sen olette tehneet jos ihan tikusta väännetään?
Saahan tietty mittarin kiinni ja istuu takapenkillä toinen selkänoja kallistettuna tiirailemassa lukemia :wink:
MB S 420 CID L
Avatar
juffe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Pe 18.03.2005 12:36
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja juffe »

Tilasin toissapäivänä itse sen Ctekin MultiXS 7000:en, jonka pitäisi huomenna tulla, joten pian on ainakin kohtuullinen laturi auttamassa virtojen vähäisyyteen... :lol:


Minulla on CTEK MULTI XS3600 max140Ah akuille,ja kun vielä kehutaan niin jos sattuu sähkökatkos laturi jatkaa toimintaansa sähkön jälleen kytkeydyttyä,joissakin latureissa täytyy kuitata napista ennenkuin lataus jatkuu.(ei kai vaan DEFASSA :roll: )lisäksi jotkin laturit täytyy käynnistää napista joka kerta kun haluaa latausta.
MB S 420 CID L
Avatar
juffe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Pe 18.03.2005 12:36
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja juffe »

Itse mittailin lepojännitettä autoni vian ollessa vielä päällä, jolloin lepojännite oli 12.4 ja tippui 11.9 kuuden tunnin aikana. Latausjännite oli 13.9 V ja tyhjäkäynnillä akun ollessa kohtuullisen tyhjä laturi tahkosi virtaa 50-60 A. Jarruakulla oli sama jännite ainakin auton käydessä. Molemmat akut uusia, mutta vain puolivarauksessa.

Arska320 kirjoitti:Oletteko mittailleet mittarilla lataus jännitettä akun navoista?

Pakkasilla mieli häiriintyy ja häärin tuossa mittärin kanssa ympäri autoa niin tein semmosen havainnon että auton näyttö taulussa jännite 13.9V, mittarilla akun navoista 14.3V?

Mistä tämä ero tulee, onko auton oma mittari epätarkka? mittaria en epäile kun Flukella mittasin ja vielä kahdella eri sellaisella.

Jarruakulla vastaavasti jännite 13.1V auton käydessä

Pihtiamppeeria käyttäen akun kaapelissa noin 27a elämää kun auto käy normaalisti lämppäri ja valot päällä.

Sitä vaan että jos auto luulee akun jännitteen hieman todellista alemmaksi niin se tekee jonkun verran ongelmia webaston kanssa, mulla ainaki weba sammuu ku auton jännitemittari näyttää 11.5V, silloinhan sielä kaiken jären mukaan pitäs olla varausta vielä lähemmäs 12V?

Hyvin kyllä käynnistyy vaikka weba onkin sammunu alijännitteen takia niin ei se akku todellisuudessa vielä loppuun ole menny.

Onko tuo 11.5V weban sammumiselle oikea raja?
Jos auton mittari näyttää todellista alle niin miten sen sais näyttämään kohdalleen, ohjelmaahan se tietty vaatii?

Pitää vielä jossain vaiheessa mitata akku vs. auton näyttämä kun akku on vajaa, näkee sitten mitä silloin on lukemat.
MB S 420 CID L
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

juffe kirjoitti: Monien kokeilujen kautta löysimme vian, mutta ensin piti ottaa kynnyskotelon etupäästä can-väylän liittimet esille ja irroitella siitä yksitellen liittimiä, kunnes vian aiheuttaja löytyi ja sitten kunnon tietokoneella selville, mikä oli tuo liitin oli. Samallahan oli tietenkin se ohjainlaite poissa pelistä, johon tuo irroitettu liitin viittasi ( Minulla se oli keskikonsolin alemman käyttökytkinten ohjainlaite eli se jonka keskeltä vaihdekeppi tulee esiin. ( Siinä kiinni etäisyystutka, parkkitutkan, vaihdekaavion valo ja webaston kytkin ).
Hiljattain joku foorumilla kertoi että pelkästään se webaston kytkin vaihdettiin kun se söi niin paljon virtaa että akku tyhjeni. En kyllä ymmärrä miten se kytkin voisi niin paljon virtaa syödä kun sen vain lukee se vieressä oleva ohjainboxi. Oliskohan sittenkin vaihdettu myös ohjainpurkki mutta ehkä kannattaa tutkia ja etsiä tuo aiempi kommentti ja kysellä omistajalta lisää.
Avatar
juffe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Pe 18.03.2005 12:36
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja juffe »

Tällä hetkellä ei ole ainakaan vikaa päällä, joten ei viitsi alkaa summissakaan vaihtaa kytkinpaneelia tai ohjainboxia tms., mutta jos vika toistuu, niin sitten tilanne on toinen.


Hiljattain joku foorumilla kertoi että pelkästään se webaston kytkin vaihdettiin kun se söi niin paljon virtaa että akku tyhjeni. En kyllä ymmärrä miten se kytkin voisi niin paljon virtaa syödä kun sen vain lukee se vieressä oleva ohjainboxi. Oliskohan sittenkin vaihdettu myös ohjainpurkki mutta ehkä kannattaa tutkia ja etsiä tuo aiempi kommentti ja kysellä omistajalta lisää.
MB S 420 CID L
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

juffe kirjoitti:Tällä hetkellä ei ole ainakaan vikaa päällä, joten ei viitsi alkaa summissakaan vaihtaa kytkinpaneelia tai ohjainboxia tms., mutta jos vika toistuu, niin sitten tilanne on toinen.
Siis vika poistui pelkällä CAN-väylän irrottamisella vai oliko sähköt ohjanboxista myös irti? Nyt kuitenkin kiinni ja kaikki toimii resetin jälkeen? Ettei vaan olisi ollut sama tilanne siinä toisessakin mutta korjattiin uudella osalla.
Avatar
juffe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Pe 18.03.2005 12:36
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja juffe »

DBFI kirjoitti:
juffe kirjoitti:Tällä hetkellä ei ole ainakaan vikaa päällä, joten ei viitsi alkaa summissakaan vaihtaa kytkinpaneelia tai ohjainboxia tms., mutta jos vika toistuu, niin sitten tilanne on toinen.
Siis vika poistui pelkällä CAN-väylän irrottamisella vai oliko sähköt ohjanboxista myös irti? Nyt kuitenkin kiinni ja kaikki toimii resetin jälkeen? Ettei vaan olisi ollut sama tilanne siinä toisessakin mutta korjattiin uudella osalla.
CAN-väylän boxeista liittimiä yksitellen irti ja samalla tarkkaltiin minkä liittimen irrottamisen jälkeen turha virrankulutus loppuu. Ja sen jälkeen tutkimaan, mihin oli vaikutus liittimen irroittamisella. Ehkä pelkkä resetti auttoi... ainakin nyt toistaiseksi... :lol:
MB S 420 CID L
Avatar
sataseiska
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Su 16.11.2008 13:31

Viesti Kirjoittaja sataseiska »

Arska320 kirjoitti:Tuossa oli puhetta virrankulutuksen mittauksesta kun auto on lepotilassa.
Jos mittari kiinni akun välissä ja luukku auki niin mikäs se on paras keino saada takakontin valot pimeäks?

Vai miten sen olette tehneet jos ihan tikusta väännetään?
Saahan tietty mittarin kiinni ja istuu takapenkillä toinen selkänoja kallistettuna tiirailemassa lukemia :wink:
No eihän siinä ole kuin kaksi putkilamppua irti, niin loppuu kontista valot.
Valokytkin on jossain lukonsisällä tai saranoissa ??? ei löydy päällisin puolin tutkimalla
Avatar
sataseiska
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Su 16.11.2008 13:31

Viesti Kirjoittaja sataseiska »

Arska320 kirjoitti:Oletteko mittailleet mittarilla lataus jännitettä akun navoista?

Sitä vaan että jos auto luulee akun jännitteen hieman todellista alemmaksi niin se tekee jonkun verran ongelmia webaston kanssa, mulla ainaki weba sammuu ku auton jännitemittari näyttää 11.5V, silloinhan sielä kaiken jären mukaan pitäs olla varausta vielä lähemmäs 12V?
Noi 11.5 ja 12v molemmat ovat aivan liian alhaisia jännitteitä. 13.8 pitää olla vähintään, agm -akulla mielummin 14.1 - 14.6v
Avatar
sataseiska
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Su 16.11.2008 13:31

Viesti Kirjoittaja sataseiska »

juffe kirjoitti:Tällä hetkellä ei ole ainakaan vikaa päällä, joten ei viitsi alkaa summissakaan vaihtaa kytkinpaneelia tai ohjainboxia tms., mutta jos vika toistuu, niin sitten tilanne on toinen.


Hiljattain joku foorumilla kertoi että pelkästään se webaston kytkin vaihdettiin kun se söi niin paljon virtaa että akku tyhjeni. En kyllä ymmärrä miten se kytkin voisi niin paljon virtaa syödä kun sen vain lukee se vieressä oleva ohjainboxi. Oliskohan sittenkin vaihdettu myös ohjainpurkki mutta ehkä kannattaa tutkia ja etsiä tuo aiempi kommentti ja kysellä omistajalta lisää.
Ei se webaston kytkin olekkaan se virtaa kuluttava vekotin !! vaan se on vain (syy), viallinen ja estää väylää menemästä lepotilaan joka kuluttaa akun tyhjäksi (seuraus).
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

sataseiska kirjoitti: No eihän siinä ole kuin kaksi putkilamppua irti, niin loppuu kontista valot.
Valokytkin on jossain lukonsisällä tai saranoissa ??? ei löydy päällisin puolin tutkimalla
Se virrankulutus ei vaan välttämättä häviä vaikka ottaa lamput irti, pitää saada lepoon se ohjainboxi joka luulee että sähköjä pitää antaa sille takaboxin lampulle.
Avatar
sataseiska
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Su 16.11.2008 13:31

Viesti Kirjoittaja sataseiska »

Se virrankulutus ei vaan välttämättä häviä vaikka ottaa lamput irti, pitää saada lepoon se ohjainboxi joka luulee että sähköjä pitää antaa sille takaboxin lampulle.
Niin.. mutta kysymys oli että, kun laitat ovet lukkoon ja pitöäisi saada mitattua lepovirran kulutus, niin silloin pitää myös peräkontin valojen olla pimeänä. (helpoin homma kun polttimot irti) ja sitte kulutuksen mittaus. Jos yli 60mA niin jossain on vikaa tai auto ei mene lepotilaan. takapoksin lamppuja ei ohjaa boksi ja toiseksi se boksi ei kuluta sitä virtaa, vaan laite tai lamppu, jota se ohjaa. ja kun lamppu tms on irti, niin mikä siellä silloin kuluttaa ??
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

sataseiska kirjoitti: Niin.. mutta kysymys oli että, kun laitat ovet lukkoon ja pitöäisi saada mitattua lepovirran kulutus, niin silloin pitää myös peräkontin valojen olla pimeänä. (helpoin homma kun polttimot irti) ja sitte kulutuksen mittaus. Jos yli 60mA niin jossain on vikaa tai auto ei mene lepotilaan. takapoksin lamppuja ei ohjaa boksi ja toiseksi se boksi ei kuluta sitä virtaa, vaan laite tai lamppu, jota se ohjaa. ja kun lamppu tms on irti, niin mikä siellä silloin kuluttaa ??
Oletko testannut tuon teorian? Itse en kyllä ole, enkä katsonut miten tässä autossa takaluukun valo on kytketty mutta jos se sammuu itsestään 20 minuutin kuluttua niin veikkaan että sammutuksesta huolehtii joku SAMi ja niin kauan kuin se SAMi yrittää pitää sitä lamppua päällä niin se on elossa ja sen CAN väylä on elossa ja sähköä kuluu muuallekin kuin siihen itse lamppuun, ja aika paljonkin. Jos taas odottaa sen 20 minuuttia että väylä menee lopulta lepoon niin sitten se lampun irrottaminen oli taas turhaa.

Vai meneekö se väylä lepotilaan heti 6 minuutin jälkeen ja pelkkä takaSAMi jää eloon syöttämään sähköjä takalampulle? Eiköhän se SAMikin sentään näy tuossa lepovirrassa?

Pitäisi kyllä tarkistaa nuo kytkentäkaaviot kun väität että lamppua ei ohjaa boxi, saattaa ollakin mutta tuo kommentti että "se boxi ei kuluta sitä virtaa" on väistämättä harhaanjohtava, ei se tietenkään sitä lampun virtaa kuluta mutta ei se pyhällä hengelläkään toimi se boxi, vai toimiiko?
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

sataseiska kirjoitti: takapoksin lamppuja ei ohjaa boksi ja toiseksi se boksi ei kuluta sitä virtaa, vaan laite tai lamppu, jota se ohjaa.
Tarkistinpa tuon kytkentäkaavion vielä ja kun kerran puhuttiin S211:stä niin kyllä niitä takaluukun lamppuja ohjaa taka-SAM.
Avatar
sataseiska
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Su 16.11.2008 13:31

Viesti Kirjoittaja sataseiska »

DBFI kirjoitti:
sataseiska kirjoitti: Niin.. mutta kysymys oli että, kun laitat ovet lukkoon ja pitöäisi saada mitattua lepovirran kulutus, niin silloin pitää myös peräkontin valojen olla pimeänä. (helpoin homma kun polttimot irti) ja sitte kulutuksen mittaus. Jos yli 60mA niin jossain on vikaa tai auto ei mene lepotilaan. takapoksin lamppuja ei ohjaa boksi ja toiseksi se boksi ei kuluta sitä virtaa, vaan laite tai lamppu, jota se ohjaa. ja kun lamppu tms on irti, niin mikä siellä silloin kuluttaa ??
Oletko testannut tuon teorian? Itse en kyllä ole, enkä katsonut miten tässä autossa takaluukun valo on kytketty mutta jos se sammuu itsestään 20 minuutin kuluttua niin veikkaan että sammutuksesta huolehtii joku SAMi ja niin kauan kuin se SAMi yrittää pitää sitä lamppua päällä niin se on elossa ja sen CAN väylä on elossa ja sähköä kuluu muuallekin kuin siihen itse lamppuun, ja aika paljonkin. Jos taas odottaa sen 20 minuuttia että väylä menee lopulta lepoon niin sitten se lampun irrottaminen oli taas turhaa.

Vai meneekö se väylä lepotilaan heti 6 minuutin jälkeen ja pelkkä takaSAMi jää eloon syöttämään sähköjä takalampulle? Eiköhän se SAMikin sentään näy tuossa lepovirrassa?

Pitäisi kyllä tarkistaa nuo kytkentäkaaviot kun väität että lamppua ei ohjaa boxi, saattaa ollakin mutta tuo kommentti että "se boxi ei kuluta sitä virtaa" on väistämättä harhaanjohtava, ei se tietenkään sitä lampun virtaa kuluta mutta ei se pyhällä hengelläkään toimi se boxi, vai toimiiko?
On testattu ja ei ole teoriaa, vaan valmistajan ohje, ja toimii. Menee lepotilaan jo noin 3 min jälkeen, mutta 6min on valmistajan ohjeen mukaan odotusaika, että varmasti kaikki ovat lepotilassa. Siis jos siellä samissa ei ole mitään varsinaista vikaa ja sen perässä olevat laitteet toimii oikein, niin ei sen lepotilaan menemistä estä se että pari polttimoa puuttuu tai on rikki. boksi ei tiedä sitä, onko lanka polttimosta rikki vai puuttuuko polttimo kokonaan.

Can-väylän lepotilan jännitteen kulutus on muuten 0.2v ja lisäksi digitaalista, eli ykköstä ja nollaa, joten sitä et pysty tavallisella yleismittarilla edes mittaan. siihen tarvii oskilloskoopin.

http://www.mercedestechstore.com/pdfs/W ... -03-02.pdf

http://www.mercedestechstore.com/pdfs/W ... -29-02.pdf
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

sataseiska kirjoitti: On testattu ja ei ole teoriaa, vaan valmistajan ohje, ja toimii. Menee lepotilaan jo noin 3 min jälkeen, mutta 6min on valmistajan ohjeen mukaan odotusaika, että varmasti kaikki ovat lepotilassa. Siis jos siellä samissa ei ole mitään varsinaista vikaa ja sen perässä olevat laitteet toimii oikein, niin ei sen lepotilaan menemistä estä se että pari polttimoa puuttuu tai on rikki. boksi ei tiedä sitä, onko lanka polttimosta rikki vai puuttuuko polttimo kokonaan.

Can-väylän lepotilan jännitteen kulutus on muuten 0.2v ja lisäksi digitaalista, eli ykköstä ja nollaa, joten sitä et pysty tavallisella yleismittarilla edes mittaan. siihen tarvii oskilloskoopin.
Tämä menikin nyt taas sille "ampeeri on energiaa" linjalle. Ei kukaan muu täällä ole väittänyt että se CAN-väylän johdotus jotain virtaa jäisi kuluttamaan vaan tietenkin ongelma on se että joku laite jää pitämään CAN-väylän elossa ja muut laitteet siinä väylällä.

Onko oskilloskoopin käyttö joku ongelma sinulle? Et voi ainakaan arvailla toisten puolesta. Minulla ainakin on varaa valita minkä ottaa.

Mutta jos sen verran vielä takaisin tuohon logiikkaasi että eikös kinastelu lähtenyt siitä liikkeelle kun keksit että lampun voi irrottaa niin ei tarvitse odotella että auto sen sammuttaa, tai kytkeä takaluukun lukko niin että valo sammuu (kun tässä ei ole sitä sammutusmahdollisuutta vanhaan tapaan valokytkimessä). Miksi sitä lamppua sitten kannattaa repiä jos kuitenkin pitää odotella se 6 minuuttia (ohjeen mukaan)?

Paras anti tästä postauksestasi oli minusta tuo selvitys jänniteongelmasta. Jos jokainen CAN-väylä nykyautossa syö sen 0.2 V niin väistämättähän akun jännite putoaa usealla voltilla, vai mitä. :roll:

Mitenkäs sen lampun ohjaus taas menikään, et muistanut sitä lainkaan kommentoida? No ei pitäisi ärsyttää eikä ärsyyntyä, tämä taas niitä keskusteluja jotka olisi pitänyt ymmärtää jättää omaan arvoonsa ensimmäisestä kommentista, jäkköön nyt tähän omalta osaltani.
Kari-BLN
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ti 02.09.2008 10:58

Re: w211 akun alijännite?

Viesti Kirjoittaja Kari-BLN »

Moi, mulla oli sama juttu W211 -05 kanssa, vaihdatin sen pikkuakun sinne eteen ja päivitytin kaikki softat koko autoon. Loppu se punainen ruutu. Nyt kovemmilla pakkasilla kertoo sen convenience blabla pois päältä aluksi mutta kun antaa koneen käydä pari minuuttia ikkunoita raappaillessa niin kaikki toimii sitten OK.
christerhast kirjoitti:-03 220cdi farkku, on pitkin talvea herjannut akun alijännitettä, aluksi harvemmin ja nyt joka kerta kun lähtee ajamaan. alussa lämppäri ja penkinlämmittimet kävivät pois päältä, mutta alkoivat hetken päästä kuitenkin toimimaan, nyt ne käy päällä mutta sammuvat melkein heti eivätkä lähde enää ollenkaan päälle! oon vaihtanut talven aikana molemmat akut ja tällä viikolla myös laturinsäätäjän. akun jännite on tyhjäkäynnillä n 14.05 eli pitäis olla riittävä. ELI MIKÄ V...U SIINÄ ON VIKANA?????
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Tänä aamuna oli 25 astetta pakkasta. Vaimo lähti töihin niin tuli puhelu, että auto valittaa, että mukavuusvarusteet eivät ole saatavilla. Olivat kuitenkin sitten palautuneet hätääntyneen puhelun aikana, kun selitin mistä on kyse.

Ei liene syytä huoleen? Koko talven on tähän asti ollut herjaamatta.
CLk silber
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: Su 16.08.2009 13:06

Viesti Kirjoittaja CLk silber »

Mielenkiintoinen"pakkasoire" ketju :wink: Tätä kun lueskelin niin tuttua tarinaa kun aamulla on -20c tai yli,niin omassa CLK:ssa herjaa välillä tuota jarru/luistonesto merkkivaloa mittaristossa..

Onko clk:ssa tota pientäakkua? ja jos niin mistä löytyy :?: clk320 -00
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

CLk silber kirjoitti:Mielenkiintoinen"pakkasoire" ketju :wink: Tätä kun lueskelin niin tuttua tarinaa kun aamulla on -20c tai yli,niin omassa CLK:ssa herjaa välillä tuota jarru/luistonesto merkkivaloa mittaristossa..

Onko clk:ssa tota pientäakkua? ja jos niin mistä löytyy :?: clk320 -00
Ei ole SBC-akkua. Sanoisin oloasi keventääkseni että kyllä siinä on joku kiusallisempi vika.
Vastaa Viestiin