Letkulämmittimen asennus 300tdt w124
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 15
- Liittynyt: La 15.08.2009 15:42
Letkulämmittimen asennus 300tdt w124
Eli mihin letkuun kannattaa laittaa letkulämmitin kiinni w124 turbodiesel 300:en? Ilmeisesti mahdollisimman alas kuitenkin. Lohkolämmitin tulppa ei lähtenyt irti, joten kävin vaihtamassa sen letkumalliin.
Tarkoitushan ois lämmittää lohkoa, mut alavesiletku on syylärin ja lohkon välissä. Voi olla tiukassa veden kierto ku kylmä termostaatti ei päästä kuiteskaan vettä syyläriin...vesku!! kirjoitti:eikös se alavesiletkuun mene aika helpolla.
Haulla löytyy vanhoja juttuja aiheesta. Pistä hakusanoiks lohkol* AND letku* .
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
kiertovesipumppuahan tuohon suositellaan kaveriksi.sen jälkeen muuten lämpenee. ainakin niin jenkkien kuskit dieseleitään lämmittäessään väittää. aihetta lainaten pitääkö lohkarin pitää minkäänlaista ääntä? omassa mersussa sen pihinän kuulee juuri ja juuri jos ympärillä ei ole mitään melua ja ujuttaa pään pakosarjan lähelle. kun taas sedän nissanin lämppäri porisee niin että monen metrin päähän kuulee. liekkö jo aikansa elänyt lämmitin.
no... eikös se alavesiletku ole sit toisesta päästä lohkossa ja yhteydessä lohkossa olevaan veteen minkäs takia sen veden pitäs syylärinkautta kiertää letklumppärinkanssa lämittäessäjackie kirjoitti:Tarkoitushan ois lämmittää lohkoa, mut alavesiletku on syylärin ja lohkon välissä. Voi olla tiukassa veden kierto ku kylmä termostaatti ei päästä kuiteskaan vettä syyläriin...vesku!! kirjoitti:eikös se alavesiletkuun mene aika helpolla.
Haulla löytyy vanhoja juttuja aiheesta. Pistä hakusanoiks lohkol* AND letku* .
en mie misttää mittää tiiä, uattelin vuan
Re: Letkulämmittimen asennus 300tdt w124
Letkumallin lämppärissä tulee helposti sellainen ongelma että kun vastus lämpiää niin sen ympärillä neste alkaa kiehua ja sen seurauksena muodostuu "kaasutasku" jolloin vastus ei enää olekkaan nesteen ympäröimänä. Edelleen tästä seuraa se että vastus polttaa reiän vesiletkuun ja lopputulemana auton alle ilmaantuu lammikko.silberpfiel kirjoitti:Eli mihin letkuun kannattaa laittaa letkulämmitin kiinni w124 turbodiesel 300:en? Ilmeisesti mahdollisimman alas kuitenkin. Lohkolämmitin tulppa ei lähtenyt irti, joten kävin vaihtamassa sen letkumalliin.
Tälleen kävi vastapäätä istuvalle työkaverille. Muuta syyytä vesiletkun puhkipalamiselle ei keksitty kuin tuo "kaasutasku".
Jos laittaa kiertovesipumpun niin se helpaa tuota kaasuongelmaa mutta mahtaako termari kuitenkaan aueta? Jos se ei aukea niin neste ei pääse kiertämään lohkoon.
Kyllä se proppu lähtee irti lohkon kyljestä. Pillillä lämpöä että liimat antaa periksi.
Tälleen sen saa toimimaan. Tämäntyyppistä ratkaisua on käytetty "kaasutoho" mallisissa moottorilämmittimissä melki maailman sivu. Putkien halkaisija vaan pitää olla riittävä.atlas kirjoitti:Se kiertää omalla kuuma/kylmä periaatteella.Kuuma putki lämppärin yläosasta moottorin ylinpään osaan jossa moottorin puolella ois paikka letkulle ja kylmä/alin mahdollisimman alas lohkoon.Tällöin kiertovesi pumppuja ei tartte ja lokissa kiertää neste.
Kaikki kunnossa. Nimenomaan pikkuinen pihinä tai kohina sieltä pitääkin kuulua -- selvimmin silloin kun kytket sähköjohdon kiinni. Voi noissa nissaneissa olla sen verran vähemmän rautaa ja vettä vastuksen ympärillä, että ääni pääsee esteettä kuulumaanvesku!! kirjoitti:kiertovesipumppuahan tuohon suositellaan kaveriksi.sen jälkeen muuten lämpenee. ainakin niin jenkkien kuskit dieseleitään lämmittäessään väittää. aihetta lainaten pitääkö lohkarin pitää minkäänlaista ääntä? omassa mersussa sen pihinän kuulee juuri ja juuri jos ympärillä ei ole mitään melua ja ujuttaa pään pakosarjan lähelle. kun taas sedän nissanin lämppäri porisee niin että monen metrin päähän kuulee. liekkö jo aikansa elänyt lämmitin.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 15
- Liittynyt: La 15.08.2009 15:42
Letkulämmittimen asennus 300tdt w124
Palataan siis kysymykseen: mihin letkuun laitan kiinni lämmittimen? Kiertääkö neste, jos laitan kiinni alavesiletkuun?
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 15
- Liittynyt: La 15.08.2009 15:42
atlas kirjoitti:Jos alavesiletkussa on lisä liitäntä jos ta palautuu nestettä kuumantilalle niin toimii muuten ei.Olen monessa nähnyt alavesiletkussa mut en muista miten oli korvaus nesteen kanssa.Jos se korvaavaa ei saa niin ei pelaa.
Kyllä löytyy lisäliitäntä alavesiletkusta. Täytyykö siis letkulämmitin laittaa alavesiletkun ja lämmityslaitteen väliin? Jos verrataan eberin asennusta:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... to+asennus
Tarvisin varmaan kiertovesipumpun lämmittimen yhteyteen?
Näin se oikeesti kannattaa tehdä. Kun ostat kaikenlaisia hilihippuloita niin sillä hinnalla joku laittaa sen lohkomallin lämppärin valmiiksi paikoilleen. Viet auton aamulla ja haet illalla.dealer kirjoitti:Ei mihinkään letkuun lämmitintä vaan lohkon kylkeen.
Paljonko hinnat lie nousseet mutta jonkin aikaa takaperin maksoi muistaakseni 70€ Sisälsi nesteet ja työt. Eikä ollu mikään nyrkkipaja.
Ei ne kapulat varmaan täyteen 70€ maksa mutta eipä tartte kiroilla ja sit toimii vuorenvarmasti.
Ittelläni on juuri samanmoisessa moottorissa letkulämppäri, ja toimii ihan hyvin.
Alavesiletkun väliin vaan, ja eipä muuta. Vertailua ei ole lohkolämppärin kanssa, mutta ihan riittävästi lämmittää että huomaa. Moottorin lämpötilamittarin viisari ei kyllä nouse ollenkaan, edes -5 keleillä, mutta esim -15 pakkasella, parin tunnin lämmityksellä hehkutusaika on n. 3s, mikä muuten olisi varmaan n.10s.
niin, Eikä se termari mitään estä, etteikö se vesi pääsis lohkoon asti lämmittämään.. kyllähän se kuuma vesi lämmittää termarin lautasen, siten että se vesi alkaa siellä toisellakin puolella lämmetä.
Alavesiletkun väliin vaan, ja eipä muuta. Vertailua ei ole lohkolämppärin kanssa, mutta ihan riittävästi lämmittää että huomaa. Moottorin lämpötilamittarin viisari ei kyllä nouse ollenkaan, edes -5 keleillä, mutta esim -15 pakkasella, parin tunnin lämmityksellä hehkutusaika on n. 3s, mikä muuten olisi varmaan n.10s.
niin, Eikä se termari mitään estä, etteikö se vesi pääsis lohkoon asti lämmittämään.. kyllähän se kuuma vesi lämmittää termarin lautasen, siten että se vesi alkaa siellä toisellakin puolella lämmetä.
S212 E220 -11
S203 C180 -02
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
Star kulkee väliä Mäntsälä-Korso-Helsinki päivittäin
S203 C180 -02
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
Star kulkee väliä Mäntsälä-Korso-Helsinki päivittäin
Olen viimeisen kymmenen vuoden aikana nähnyt kaksi kertaa OM60X alavesiletkussa lämmittimen.Eikä se termari mitään estä, etteikö se vesi pääsis lohkoon asti lämmittämään..
Toisella kerralla oli letku räjähtänyt ja toisella kerralla vaan vastus hajonnut ensimmäisellä käyttökerralla.
Hyvä että danskulla toimii, mitään järkeä en silti letkulämmittimessä näe kun lohkon kyljessä on paikka vastukselle.
joo joo...mutta jos ei pysty laittamaan/saa muuta ku lerssilämmittimen, ni kait se sit on tyhjää parempi toistaiseks lämmitäny letkulämppäri (ainaki yrittäny) tuota eukon ajossa olevaa E430dealer kirjoitti:Olen viimeisen kymmenen vuoden aikana nähnyt kaksi kertaa OM60X alavesiletkussa lämmittimen.Eikä se termari mitään estä, etteikö se vesi pääsis lohkoon asti lämmittämään..
Toisella kerralla oli letku räjähtänyt ja toisella kerralla vaan vastus hajonnut ensimmäisellä käyttökerralla.
Hyvä että danskulla toimii, mitään järkeä en silti letkulämmittimessä näe kun lohkon kyljessä on paikka vastukselle.
-
- Mersumies
- Viestit: 1554
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Re: Letkulämmittimen asennus 300tdt w124
Jos ei tosiaan saa sitä lämmitintä oikeaan paikkaan,niin alavesiletkuun mahdollisimman ylös,eli lähelle moottoria.Vedellä on lämmetessään ominaisuus nousta ylöspäin ja kylmän tulla alaspäin,eli ei siinä mitään kiertovesipumppua tarvi,ja letkujen sulaminen on aivan höpö juttuja.Wolkkari,Audi ,Skoda,Seat autoihin ei aikoinaan muuta saanutkaan kuin letkulämppäreitä.silberpfiel kirjoitti:Eli mihin letkuun kannattaa laittaa letkulämmitin kiinni w124 turbodiesel 300:en? Ilmeisesti mahdollisimman alas kuitenkin. Lohkolämmitin tulppa ei lähtenyt irti, joten kävin vaihtamassa sen letkumalliin.
Kummasti lämpiää pottukattilakin vaikka lämpö tulee alhaalta eikä ole kiertovesipumppua !
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Re: Letkulämmittimen asennus 300tdt w124
Jos tälleen laittaa niin kaikenvaralta kannattanee ehkä kuitenkin ekakerralla väijyä miten käy parin tunnin lämmitykselläjussilampi kirjoitti:Jos ei tosiaan saa sitä lämmitintä oikeaan paikkaan,niin alavesiletkuun mahdollisimman ylös,eli lähelle moottoria.Vedellä on lämmetessään ominaisuus nousta ylöspäin ja kylmän tulla alaspäin,eli ei siinä mitään kiertovesipumppua tarvi,ja letkujen sulaminen on aivan höpö juttuja.Wolkkari,Audi ,Skoda,Seat autoihin ei aikoinaan muuta saanutkaan kuin letkulämppäreitä.silberpfiel kirjoitti:Eli mihin letkuun kannattaa laittaa letkulämmitin kiinni w124 turbodiesel 300:en? Ilmeisesti mahdollisimman alas kuitenkin. Lohkolämmitin tulppa ei lähtenyt irti, joten kävin vaihtamassa sen letkumalliin.
Kummasti lämpiää pottukattilakin vaikka lämpö tulee alhaalta eikä ole kiertovesipumppua !
Ja ehkä varmistaa että varaletku löytyy jostain kaupasta jos sitä kuitenkin sattuisi jostain syystä tarvitsemaan
Edittiä saen verta että pottukattilassa ei sitä termaria ole pottujen ja pohjan välissä
Semmosella letkulämppärillä ei tee mittään, mikä laitetaan pelkkään alavesiletkuun. Se kun yrittää lämmittää koko systeemin vesimäärää syyläristä asti. Miten lie edes toimii Mersussa, kun termostaatti näyttäis olevan alavesiletkun lähdössä.
Paras lämmitin on aina perinteinen lokilämmitin, jossa vastuselementti työnnetään moottorin vesitilan sisälle. Kannattaa kaivaa se vanha pois reiästä ja uusi samaan paikkaan, jos rikki on.
Työkoneissa käytetty letkulämmitin, siis semmoinen, jossa vastuslaatikkoon tulee kaksi ohkasta letku - toinen lohkon alalaidasta ja toinen lohkon ylälaidasta on tehokas, kun tehoja voi olla pari kolmekin kilowattia.
Eikös Webasto laiteta aina moottorilta lämmityslaitteen kennolle vievään letkuun. Sinne siis se letkulämmitinkin kuuluu. Mersussa kun on vielä sähköpumppukin omasta takaa, ni johan sen nesteen saa kiertämään, kun tekkee sopivat kytkennät. Se letkulämmittimen vastuslaatikko sopinee siihen tuulilasin eteen ilmakaukaloon, josta kuuma vesi lämppärille menee.
Volkkari, Audi, Seat, Skoda autoihin saa letkulämmitintä sen tyhmän säteilylämmittimeksi sanotun vastuksen sijaan. Se tulee öljynsuodattimen jalassa olevan levylämmönvaihtimen letkujen väliin ja neste kiertää luonnon kierrolla ja on teholtaan 550 wattia ja toimiva systeemi.
Paras lämmitin on aina perinteinen lokilämmitin, jossa vastuselementti työnnetään moottorin vesitilan sisälle. Kannattaa kaivaa se vanha pois reiästä ja uusi samaan paikkaan, jos rikki on.
Työkoneissa käytetty letkulämmitin, siis semmoinen, jossa vastuslaatikkoon tulee kaksi ohkasta letku - toinen lohkon alalaidasta ja toinen lohkon ylälaidasta on tehokas, kun tehoja voi olla pari kolmekin kilowattia.
Eikös Webasto laiteta aina moottorilta lämmityslaitteen kennolle vievään letkuun. Sinne siis se letkulämmitinkin kuuluu. Mersussa kun on vielä sähköpumppukin omasta takaa, ni johan sen nesteen saa kiertämään, kun tekkee sopivat kytkennät. Se letkulämmittimen vastuslaatikko sopinee siihen tuulilasin eteen ilmakaukaloon, josta kuuma vesi lämppärille menee.
Volkkari, Audi, Seat, Skoda autoihin saa letkulämmitintä sen tyhmän säteilylämmittimeksi sanotun vastuksen sijaan. Se tulee öljynsuodattimen jalassa olevan levylämmönvaihtimen letkujen väliin ja neste kiertää luonnon kierrolla ja on teholtaan 550 wattia ja toimiva systeemi.
Alavesiletkuun ei laiteta lämmitintä jos sen ja moottorin välissä on termostaatti.Vedellä on lämmetessään ominaisuus nousta ylöspäin ja kylmän tulla alaspäin,eli ei siinä mitään kiertovesipumppua tarvi,ja letkujen sulaminen on aivan höpö juttuja.Wolkkari,Audi ,Skoda,Seat autoihin ei aikoinaan muuta saanutkaan kuin letkulämppäreitä.
Tähän ei auton merkki vaikuta millään tavalla.
Tervehdys kaikille! En millään malttanut olla kommentoimatta, missä mersussa termostaatti sijaitsee alavesiletkussa Termostaattihan ohjaa nestekiertoa moottorista jäähdyttimeen ylävesiletkun kautta, mitä tekemistä sillä mahtaa olla alavesiletkussa sijaitsevan letkulämmitmen toiminnassa?dealer kirjoitti:Alavesiletkuun ei laiteta lämmitintä jos sen ja moottorin välissä on termostaatti.Vedellä on lämmetessään ominaisuus nousta ylöspäin ja kylmän tulla alaspäin,eli ei siinä mitään kiertovesipumppua tarvi,ja letkujen sulaminen on aivan höpö juttuja.Wolkkari,Audi ,Skoda,Seat autoihin ei aikoinaan muuta saanutkaan kuin letkulämppäreitä.
Tähän ei auton merkki vaikuta millään tavalla.
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
kandee tosiaan kommentoida kun ei ooo eees tietoookleitos kirjoitti:Tervehdys kaikille! En millään malttanut olla kommentoimatta, missä mersussa termostaatti sijaitsee alavesiletkussa Termostaattihan ohjaa nestekiertoa moottorista jäähdyttimeen ylävesiletkun kautta, mitä tekemistä sillä mahtaa olla alavesiletkussa sijaitsevan letkulämmitmen toiminnassa?dealer kirjoitti:Alavesiletkuun ei laiteta lämmitintä jos sen ja moottorin välissä on termostaatti.Vedellä on lämmetessään ominaisuus nousta ylöspäin ja kylmän tulla alaspäin,eli ei siinä mitään kiertovesipumppua tarvi,ja letkujen sulaminen on aivan höpö juttuja.Wolkkari,Audi ,Skoda,Seat autoihin ei aikoinaan muuta saanutkaan kuin letkulämppäreitä.
Tähän ei auton merkki vaikuta millään tavalla.