OM 603 KÄYTTIS ST:KSI

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Timo N kirjoitti:
napa kirjoitti:vesicooleri on yksi hyvä vaihtoehto...
moottorin kierrosta vai mistä toi vesi otetaan? kuinkas kylmäks sillä kuulerilla se ilma muuten pitäis saada?
yleensä sille rakennetaan oma kierto ja oma pieni kenno sinne keulalle...

joissakin tehdasasennuksissa vesi otetaan moottorin kierrosta, mutta niissä on sellainen vesipumppu, joka pystyy kierrättämään kylmintä nestettä mitä systeemistä löytyy siellä coolerin kennossa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Vesicooleri on huono vaihtoehto vähäpäästöiseen. Paljon enemmän purettavaa katsastuksessa :roll:

Tuuppase sinne nyt vain aluksi suurempi turbo mutta ei liian suuri, asiallinen pakosarja, kunnon pumppu sekä räyhäpakoputki ja ihmetellään sen jälkeen tarvitsetko oikeasti lisää tehoa. Pidät ahtopaineen vakiona mutta lisäät moottorin hengittävyyttä ja kierroksia. Yleensä jo tuo riittää. Laitat pakopainemittarin ja ruuvaat sen pumpun silleen ettei 3 bar ylity korkeilla kierroksilla. No jos joku räkänokka opelisti tulee haastamaan niin saa siellä silloin olla enemmänkin sen aikaa, että opel peittyy savuun. Samalla laitat tehokkaimman mahdollisen öljynjäähdyttimen, joka turvaa ettei männät laajene liikaa. Laitat myös asialliset lämpömittarit, jotta se kaasupoljin oikeasti nousee kun koneelle tulee paha olo.

Myös automaatti työlistalle, eli lisää jäähdytystä ja vahvistaminen. Noissakin onihan tarpeeksi puuhastelua ja rahanmenoa yhdeksi kevääksi.

Seuraava steppi on tehdä kunnollinen imusarja, sellaisen saa ihan vapaasti tehdä vähäpäästöiseenkin mutta sekin kannattaa tehdä asiallisesti, eikä sellaista kötöstystä mitä forumeilla aika ajoin näkee. Imusarja toteutetaan tietysti siten, että siihen on helppo lisätä välijäähdytin...ja ottaa pois. Välijäähdytintähän sinä et käytä kadulla vaan ainostaan kilpailuissa kun ajat kiihdytysajoa sarjassa (jos joku kysyy).


Eikä kannata uskoa ihan kaikkea mitä täällä kirjoitetaan :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

pumpulla ja vähän isommalla ahtimella, pakoputkella ja coolerilla saat siitä autosta varmasti sen 200 heppaa sillä samalla baarin ahtopaineella.

mulla on 2,5 farkkudiiseli ja turbolla, pumpulla ja coolerilla tuntu, että tehot tuplaantu, vaikka ahtopaines oli alle kilon. ja pakoputkikin vielä vakio. no ei se nyt tuplaantunu, mutta ei kovin kaukana ollu 200 hepasta. veikkausin 170-200 pollen hujakoille.


sitten tuli mieleen tämmönen. en tiedä kovinkaan paljoa noista ahtimista, mutta ainakin joihinkin, jossei kaikkiin turboihin pystyy vaihtaan noita pesiä. ja (kai) jotkut niitä koneisteleekin taikka muuten muokkaa. eli pystyt pitään sen vakio ahtimen siellä autossa, mutta eri osilla vaan. ei ainakaan pitäis osua katsurin silmään heti ekana.
W201 250DT 20V
w201 190E
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1525
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja Timo N »

perskeles kun nää työt häirittee, heh on se hauska kun oon ite touhunnu näitten kottosten kans jo jonkun aikaa mutten ikinä ton turbon parissa, eli kaikki mitä täältä tulee menee viä aikas korkeelta yli, on tää ihan oma taiteenlajinsa, onks jarkkon sulla kokemuksia siitä lds-turbosta, onko ne kovia myymään niitä ruuveja vai tietääkö ne oikeesti mitä pitäis tehdä jos kerrotaan toiveet, itellä vaan joskus vähän tökkäsee noi myyntijampat kun ne ei oikeesti tiä mitään, tämä ei o tarkoitettu lds-turbolle, taidanpa kuunnella veskolaa ja lähtee tyvestä etiäpäin, saahan se kuulerin laitettua myöhemminkin
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Kyllä Turbo-Eemeli aivan varmasti tietää, mistä puhuu, vaikka
puheesta en aina saa hyvin selvää. Varmasti vakuutut itsekin, kun kurkistat
pajaan sisään ja näet ne kymmenet tai sadat turbot pitkin hyllyjä ja
sen koiran kokoisen turbon oven lähellä. Kaveri on tuttu jo lapsuudesta
ja muistan hänen aloittaneen Mersujen turbottamisen jo ennen ajokortin
saamista. Eemelin isällä oli Mersujen moottoreihin erikoistunut korjaamo, jonka
tiloissa LDS-Turbo toimii. Noin 30 vuotta siis muistelen kokemusta olevan
kaverilla. Soita ennen kuin menet ja sano terveisiä.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mulla on LDS:n räätälöimä ahdin vähäpäästöisessä, turboeemeli on ainakin tehnyt näitä autoja ja moottoreita vuosikausia, ja tekee nytkin kiihdytysautoihin. Tuommosta ahdinta ei siis saa kaupasta valmiina vaan se on tehty tilauksesta tuohon paikkaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1525
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja Timo N »

no kävin eemelin opissa lds:llä täähän taitaa nytkähtää liikkeelle, yks vaihtoehto oli schwitzer 50/60 vai oliko se 51/60, nimim."ruostekasa" on hommannu samanlaisen mut ei oo saanu viä mynän pumppua kiinni olikohan se 7 mm tapeilla, onkohan muilla tästä kokemuksia ja jos niin millasia, mites noi inssit tuijottaako ne noita parempia p-sarjoja ja -putkia pitäiskö koittaa ensin omalla sarjalla ja putkella?
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Näissä 92-2000 mallisissa ei paljon pakoputket kiinnosta eikä varmaankaan pakosarjatkaan. Sitten kun niissä alkaa olla niitä oikeita päästölaitteita pakoputkistossa alkavat olemaan tarkempia kun niiden toimivuus todetaan tietokoneenkin kautta.

Coolerit on niille jokin punainen vaate, ilmeisesti kun ne on niin amiksia ne keulassa kiiltelevät coolerit :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1525
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja Timo N »

onkos toi hakukone ihan tikissä kun aina kun haen jotain ja saan listan viesteistä niin jos meen jonkun lukeen ja koitan tulla takas sille sivulle missä näkyy kaikki viestit sillä hakusanalla niin tää herjaa että sivu on vanha tai jotain muuta ja sit kun otan viä pakkia niin menee hakuun mutta taas pitää kirjoittaa toi hakusana uudestaan ton takia on tosi rasittavaa koittaa ettiö sieltä jotain, tai sitten en vaan osaa käyttää sitä
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
apg
Mersumies
Mersumies
Viestit: 533
Liittynyt: Ke 07.11.2007 20:40
Paikkakunta: URJALA

Viesti Kirjoittaja apg »

Mulla kikkailee myös toi haku. Kun se herjaa sitä vanhentunutta sivua paina F5 ja sen jälkeen paina yritä uudelleen tai y kirjain.
Tämä ongelma on mulla vaan hakutulosten ensimmäisellä sivulla.
-04 903 316cdi automaatti
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312D
-87 124 tdt 4matic 2+3 paku x2
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1525
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja Timo N »

onkos kellään tietoo et ois alkuperäistä parempi pakosarja mutta mahollisimman orkkiksen näköinen niin ei pomppais heti kenenkään silmiin konttorilla, ja sit tosta putkesta joku oli tehny 3" downpipen ja jatkanu siitä orkkisputkella, onko se alkuperäinen välikappale ennen putkee niin ahdas että se kannattaa suurentaa?
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1525
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja Timo N »

no entäs jos nakaa 603 pihalle ja tilalle 606, eikös siinä ole jo toi välijäähdytin ja kai siihen on se päästöluokitus tehty
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
juuso he
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Ti 07.02.2006 19:50
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja juuso he »

on tehty mutta ei vaan ole tuossa korissa.
hilux rn 30 1978
suzuki gsxr 1200 turbo
lexus ls400
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1525
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja Timo N »

juuso he kirjoitti:on tehty mutta ei vaan ole tuossa korissa.

minkämoisella menestyksellä? mulla ei oo tosta 606 ahdetusta mitään kokemusta, 606 vapari on yks talossa, eikös se auta tohon katastukseen kun sen saa muutoskatsastettua välijäähdyttimellä varustetuks, aattelin että pistäs kuitenkin sen mekaanisen pumpun ja oman lootan eikä sitä sähköstä
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1525
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja Timo N »

ja ei kai se tarkoita "että tuossa korissa" ettenkö vois vaihtaa pattinkiin 606 ahdettua välijäähdytinpannua ja muutoskatsastaa sen, eikös noihin vähäpäästöisiin, voi että mua alkaa kyrsiin toi sana, saa vaihtaa uudemman koneen ja 606 ahdettu on vielä "VÄHÄPÄÄSTÖISEMPI"
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tarkoitti että katsastusmies ei hyväksy tuota kun se om606 vähäpäästöinen on väyrysen korissa ollut kun on tyyppihyväksyntä tehty. Katsastusmiehen ja aken logiikalla se kone voi muuttua enemmän päästäväksi kun se kori vaihtuu.

(Tosin joku katsastusmies hyväksyykin tuon yllättäen).

Nämä kannattaa kysyä sieltä konttorilta.

Ne vaatii siihen sitten väyrysen lootan, vetoakselit, kardaanin, sähköohjaukset ruiskutuspumpulle jne jne.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Voi vaihtaa, mutta jos katsuri on viimesen päälle innokas nii, välitys, paino yms täytyy olla samasta ku moottoriki. Kanattaa tosiaan olla kaysastus konttoreihin yhteyesä. Selvii moni asia nopeemmi.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1525
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja Timo N »

kyllä tässä touhussa rauhallisempikin ukko menettää hermonsa
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
MatKa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 23.01.2006 19:44
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

2. luku

7 §
Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto ja muuttaminen

1. Vähäpäästöiseen autoon saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa mallisarjaan kuuluvan, muutoksen kohteena olevaa autoa päästövaatimuksiltaan vastaavaan autoon tarkoitetun moottorin kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen. Muunlaisen moottorin varustettuna kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa vain, mikäli moottori on tarkoitettu autoon, joka täyttää muutoksen kohteena olevaa autoa koskevat tai myöhemmät päästövaatimukset.

2. Vähäpäästöisen auton päästöihin vaikuttavia rakenteita tai laitteita saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa ainoastaan auton valmistajan tai asianomaisen viranomaisen hyväksymiin rakenteisiin tai laitteisiin; tällöin muutoksen kohteena olevaa autoa koskevien tai myöhempien päästövaatimusten tulee täyttyä. Vähäpäästöisen auton moottoria saa kuitenkin muuttaa 6 §:n 3 momentissa tarkoitetuilla tavoilla, kuitenkin siten, että iskutilavuus suurenee korkeintaan 10 %.



3. Käyttövoiman muutoksesta huolimatta vähäpäästöisen auton tulee säilyä vähäpäästöisenä.779/98
Ei tarvi olla samaan koppaan tyyppihyväksytty, riittää kun täyttää samat tai myöhemmät päästövaatimukset.
S210 220 CDI A -02
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1525
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja Timo N »

MatKa kirjoitti:
2. luku

7 §
Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto ja muuttaminen

1. Vähäpäästöiseen autoon saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa mallisarjaan kuuluvan, muutoksen kohteena olevaa autoa päästövaatimuksiltaan vastaavaan autoon tarkoitetun moottorin kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen. Muunlaisen moottorin varustettuna kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa vain, mikäli moottori on tarkoitettu autoon, joka täyttää muutoksen kohteena olevaa autoa koskevat tai myöhemmät päästövaatimukset.

2. Vähäpäästöisen auton päästöihin vaikuttavia rakenteita tai laitteita saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa ainoastaan auton valmistajan tai asianomaisen viranomaisen hyväksymiin rakenteisiin tai laitteisiin; tällöin muutoksen kohteena olevaa autoa koskevien tai myöhempien päästövaatimusten tulee täyttyä. Vähäpäästöisen auton moottoria saa kuitenkin muuttaa 6 §:n 3 momentissa tarkoitetuilla tavoilla, kuitenkin siten, että iskutilavuus suurenee korkeintaan 10 %.



3. Käyttövoiman muutoksesta huolimatta vähäpäästöisen auton tulee säilyä vähäpäästöisenä.779/98
Ei tarvi olla samaan koppaan tyyppihyväksytty, riittää kun täyttää samat tai myöhemmät päästövaatimukset.

oli aika yksselitteinen, kiitokset tosta, ja 606 on tietääkseni vielä puhtosempi laite kuin toi mun 603.
eilen sain tietää yhen 124 koppasen johon oli laitettu väykystä 606 ja oli saaneet leiman, enpäs taidakkaan vielä luovuttaa
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

kyllä se niin pitäis onnistua. tosin siihenkään ei kait sitten pysty sitä ahdinta vaihtaan lakipykälien mukaan.

tosin joskus tuli nettiautossa vastaan c mekkeri, missä oli kans 606 ja isolla ahtimella. en sitten tiedä kuinka se on mahdollista. kai niitä porsaanreikiä löytyy, jos vaan tutkii tarpeeks.
W201 250DT 20V
w201 190E
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Eikai tossa mitään ihmeitä tarvii jos om606:sen laittaa c-koppaan. Mutta tuo iso ahdin ja mahdollisesti cooleri jos on leimattu, niin se vaatii jo taikoja tai vtt:n laput ja hirveen paperisodan :)
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

pera8x kirjoitti:kyllä se niin pitäis onnistua. tosin siihenkään ei kait sitten pysty sitä ahdinta vaihtaan lakipykälien mukaan.

tosin joskus tuli nettiautossa vastaan c mekkeri, missä oli kans 606 ja isolla ahtimella. en sitten tiedä kuinka se on mahdollista. kai niitä porsaanreikiä löytyy, jos vaan tutkii tarpeeks.
Ei varmaan ollu leimattu tolle isolle ahtimelle. Eikä tuokaan c oo ihan vasta muutoskatsastettu.
Ajat ja katsurit muuttuu. Niinku sanoin riippuu tosi paljo konttorista/inssistä
mitä muutoksia se vaatii. Joillekki riittää että moottori apulaitteineen ja jotku taas vaatii välitykset yms lisäks.

Toki näillä foorumeilla voijaa heittää noppaa mitä kaikkee tarvii tehä,
enkä lähtis muutoksia tekeen sen pohojalta, ku joku on joskus tollasen saanu leimattua.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1525
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja Timo N »

jeemu kirjoitti:
pera8x kirjoitti:kyllä se niin pitäis onnistua. tosin siihenkään ei kait sitten pysty sitä ahdinta vaihtaan lakipykälien mukaan.

tosin joskus tuli nettiautossa vastaan c mekkeri, missä oli kans 606 ja isolla ahtimella. en sitten tiedä kuinka se on mahdollista. kai niitä porsaanreikiä löytyy, jos vaan tutkii tarpeeks.
Ei varmaan ollu leimattu tolle isolle ahtimelle. Eikä tuokaan c oo ihan vasta muutoskatsastettu.
Ajat ja katsurit muuttuu. Niinku sanoin riippuu tosi paljo konttorista/inssistä
mitä muutoksia se vaatii. Joillekki riittää että moottori apulaitteineen ja jotku taas vaatii välitykset yms lisäks.

Toki näillä foorumeilla voijaa heittää noppaa mitä kaikkee tarvii tehä,
enkä lähtis muutoksia tekeen sen pohojalta, ku joku on joskus tollasen saanu leimattua.
samoilla linjoilla aattelin lähtee etiäpäin, ensteks konttorille että mitä hyväksyvät ja sen jälkeen hommaileen osia, tossa 606 ois kuiteski se hyvä kun siin on se kuuleri jo valmiiks, eikä ollu tarkotus lähtee hullutteleen sen turbon koon kanssa, ja ton 124 alustaan saa paremmat kilkkeet kun kattelee 320 te alustan osia, eikös siinä ollu jo tehtaalta lähteissä yli 200 heppaa ja 606 ahdetussa vain 177, muistaakseni
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Vastaa Viestiin