Vähäpäästöinen vaiko ei?
Vähäpäästöinen vaiko ei?
Juu eli tuossa huomena ois mersulle vaihtaja tulossa, -92 w124 DT ja myyjä sanoo että auto ei ole vähäpäästöinen. Lukeeko vähäpäästöisyys varmasti rekisteriotteessa jos auto on vähäpäästöinen? Kysyin että onko vakio niin myyjä sanoi että muuten vakio vaan pakokaasujen kierrätysjärjestelmä ohitettu, kertooko tämä mitään vähäpäästöisyydestä? Koitin käyttää hakua mutta oikeen varmaa tietoa en asian tiimoilta saanut..
mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92
Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
mb 300td s124 -92
Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
Jos h-auto on otettu käyttöön 1992, niin se on vähäpäästöinen.
http://www2.ake.fi/asiantuntija/lehti204/sivut20.htm
http://www2.ake.fi/asiantuntija/lehti204/sivut20.htm
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
No voihan perrkele, kylläpä tuo taitaa sitte vähäpäästönen olla.. Sille ei sitte pysty käytännössä mitään tekemään että se vielä katsastuksesta menisi läpi? Nyt pyörähti mieleen 7mm elementit pumppuun ja katastukseen syötöt pienelle, mahtaskohan päästä sillä katastuksesta läpi? Tuota pitää kyllä vielä opiskella että mitä pystyy tekemään vai eikö pysty mitään.
mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92
Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
mb 300td s124 -92
Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
Ei mene näin. Auto voi olla otettu käyttöön -92 mutta se on valmistettu -91 tai aiemmin eikä sitä ole merkitty vähäpäästöiseksi.Jos h-auto on otettu käyttöön 1992, niin se on vähäpäästöinen.
Autossa voi olla kierrätys ja katalysaattori eikä se silti ole AKEn "papereissa" vähäpäästöinen eli voi viritellä lain sallimissa puitteissa.
Asiaa ei voi selvittää mitenkään muuten kuin soittamalla katsastuskonttorille ja kysymällä kyseisen auton rekisterinumerolla
wiimax.fi
Jäi sanomatta että pumppuvirityksen voi tehdä vähäpäästöiseenkin, säätelee vaan pakokaasutestiä varten savut pienelle.
Laillista se ei ole.
Ongelma on siinä että coolerin asentaminen ei vähäpäästöiseen onnistu ja sen tuollainen tarvitsee.
Minulla oli 7/1992 käyttöönotettu 300TDT katalysaattorilla eikä ollut vähäpäästöinen joten toivoa on
Laillista se ei ole.
Ongelma on siinä että coolerin asentaminen ei vähäpäästöiseen onnistu ja sen tuollainen tarvitsee.
Minulla oli 7/1992 käyttöönotettu 300TDT katalysaattorilla eikä ollut vähäpäästöinen joten toivoa on
Toivotaan että onni on meikäläisen puolella mutta jos nyt sattuu heikosti käymään eli tuo olisi vähäpäästöinen niin pelaisko tuo aivan kohtuullisesti 7mm elementeillä ilman välijäähdytintä? Taitaa kyllä ahdin koville joutua..
mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92
Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
mb 300td s124 -92
Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
No tuossakin ois yks että sitte syöttöpumppua vaille vakiois aina katastukseen, välijäähy ois varmaan hyvä piilottaa hyvästi puskurin taakse ettei herätä kauhiana huomiota? Jos polliisi sattuu jotenki pistämään silmänsä tuommoseen laitokseen niin mitähän siitä voi seurata?
mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92
Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
mb 300td s124 -92
Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
Aken ohjeiden mukaan asia määräytyisi käyttöönottopäivän mukaan:dealer kirjoitti:Ei mene näin. Auto voi olla otettu käyttöön -92 mutta se on valmistettu -91 tai aiemmin eikä sitä ole merkitty vähäpäästöiseksi.Jos h-auto on otettu käyttöön 1992, niin se on vähäpäästöinen.
Autossa voi olla kierrätys ja katalysaattori eikä se silti ole AKEn "papereissa" vähäpäästöinen eli voi viritellä lain sallimissa puitteissa.
Asiaa ei voi selvittää mitenkään muuten kuin soittamalla katsastuskonttorille ja kysymällä kyseisen auton rekisterinumerolla
"2. Vähäpäästöinen henkilöauto
Henkilöauton tulee olla vähäpäästöinen jos se on otettu ensimmäisen kerran
käyttöön 1.1.1992 tai sen jälkeen.
Auto tulee merkitä rekisteriin vähäpäästöisenä jos auto on hyväksytty sellaisen säännöksen mukaan, joka täyttää vähäpäästöisen auton vaatimukset. Merkintä vähäpäästöisyydestä koskee autoa, joka on otettu käyttöön 1.12.1988 tai sen jälkeen. Vähäpäästöinen auto tunnustettiin ensimmäisen kerran asetuksessa 1988/912."
http://www.ake.fi/pdf/548-208-2003.pdf
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Ei ole poliiseja paljon kiinnostaneet mun pumpun elementit kun ovat ylinopeussakkoja kirjoitelleet, vm 97 käyttöönotto 98.
Jos asia vaivaa niin itse soittaisin AKE:lle tai ajaisin johonkiin katsastuskonttoriin sen kyseisen auton ja rekisteriotteen kanssa. Ihan kaikkea mitä netissä kirjoitetaan ei kannata uskoa. Jos tänne lipsahtaa jokin hieman väärä tulkinta pykälistä, niin vähiten se sitä nettiin kirjoittajaa harmittaa, mutta sinua sitäkin enemmän.
Jos asia vaivaa niin itse soittaisin AKE:lle tai ajaisin johonkiin katsastuskonttoriin sen kyseisen auton ja rekisteriotteen kanssa. Ihan kaikkea mitä netissä kirjoitetaan ei kannata uskoa. Jos tänne lipsahtaa jokin hieman väärä tulkinta pykälistä, niin vähiten se sitä nettiin kirjoittajaa harmittaa, mutta sinua sitäkin enemmän.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Juu eipä sitä kaikkea uskotakkaan vaan kyllä hyviä neuvoja on saatu.. Saa nyt nähä että tuleeko tuota etes.
e: eipä tainnu kauppoja syntyä, oli meleko kuluneen olonen tuo mersu.
e: eipä tainnu kauppoja syntyä, oli meleko kuluneen olonen tuo mersu.
Viimeksi muokannut JiiTee_, Su 31.01.2010 15:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92
Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
mb 300td s124 -92
Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
Tuossa on se alkuperäinen lakipykälä, johon Ake (nykyään Trafi) viittaa:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1988/19880912
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1988/19880912
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Oman ex-TDT:ni osalta juttu on tosiaan niin että auto on otettu käyttöön 7/92 eikä se ole AKEn mukaan vähäpäästöinen.
Autosta säädettiin pumppua ja asennettiin cooleri, käytin tehopenkissä ja muutoskatsastuksessa merkittiin cooleri ja ahtopaineen suuruus otteeseen ja tehoiksi 168 hv. (kilowatteina se varmaankin otteessa on)
Näitä -92 käyttöönotettuja jotka eivät ole vähäpäästöisiä on tullut pari muutakin yksilöä tietooni.
Autosta säädettiin pumppua ja asennettiin cooleri, käytin tehopenkissä ja muutoskatsastuksessa merkittiin cooleri ja ahtopaineen suuruus otteeseen ja tehoiksi 168 hv. (kilowatteina se varmaankin otteessa on)
Näitä -92 käyttöönotettuja jotka eivät ole vähäpäästöisiä on tullut pari muutakin yksilöä tietooni.
Mielenkiintoista että 80tkm ajetussa päästöt saisi olla isommat?JarkkoN kirjoitti:Tuossa on se alkuperäinen lakipykälä, johon Ake (nykyään Trafi) viittaa:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1988/19880912
Ja auton joka on yli 25v vanha ei tarvitse täyttää päästövaatimuksia... Nyt raja siis -85, mutta 7 vuoden päästä alkaa v1992 lähtien vähäpäästöiset muuttua vanhimmasta päästä vapaiksi. Ellei sitten lakia rukata että valmistusvuosi+32v tyyliin Nyt Vähäpäästöinen w124 rasvoihin oottamaan loistavaa tulevaisuutta
Mielenkiintoinen juttu. Olisiko auto ollut muuttoauto?dealer kirjoitti:Oman ex-TDT:ni osalta juttu on tosiaan niin että auto on otettu käyttöön 7/92 eikä se ole AKEn mukaan vähäpäästöinen.
Autosta säädettiin pumppua ja asennettiin cooleri, käytin tehopenkissä ja muutoskatsastuksessa merkittiin cooleri ja ahtopaineen suuruus otteeseen ja tehoiksi 168 hv. (kilowatteina se varmaankin otteessa on)
Näitä -92 käyttöönotettuja jotka eivät ole vähäpäästöisiä on tullut pari muutakin yksilöä tietooni.
... määräyksiä ei sovelleta:
a) henkilöautoon, jonka kantavuus on suurempi kuin 760 kg;
b) henkilöautoon, joka on muutettu kantavuudeltaan yli 760 kg:n pakettiautosta;
c) maastohenkilöautoon;
d)muuttotavarana tullattuun henkilöautoon;
e) ulkovallan edustuston tai diplomaattikunnan jäsenen hallinnassa olevaan henkilöautoon;
f) nopeuskilpailussa käytettävään henkilöautoon, jonka moottoria nopeuskilpailusääntöjen mukaan saa virittää, autoa kilpailussa käytettäessä, kilpailuun mentäessä ja sieltä palattaessa; eikä
g) autoon, jonka valmistusvuoden päättymisestä on kulunut vähintään 25 vuotta.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
sanokaa jos olen ihan väärässä, mutta eikös tuo vähäpäästöisyys ole jotenkin kytköksissä siihen veroon mikä on uutena lätkästy autoon ? itellä nimittäin on mersun sprintteri pakettiauto 97 2,9cdi ja ei ole vähäpäästöinen, miten tuon sit selittää jos 92 ja uudemmissa muka pitäs olla, ja on jotain 124 300tdt näkyny mitkä 94 ja ei vähäpäästöisiä.
hilux rn 30 1978
suzuki gsxr 1200 turbo
lexus ls400
suzuki gsxr 1200 turbo
lexus ls400
Ei ollut muuttoauto, tuontiauto kylläkin.
Tuossa juttua aiheesta:
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=14042
Itse en tiedä miksi lakipykälät näin menevät mutta niin se vaan käytännössä on
Tuossa juttua aiheesta:
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=14042
Joku kirjoitti noin linkin viestiketjussa ja siellä näemmä on mainittu toinenkin, 3/92 rekisteröity joka ei ole vähäpäästöinen.Ainut porsaankolo on se että malli -91 ja rekisteröity -92. Tämä koskee nimen omaan sitä että autoa ei ole tyypitetty vähäpäästöisyyteen.Vasta -92 malli on tyypitetty sen ajan päästönormeihin.Vaikka moottoriin ei ookkaan tullu muutoksia niin silti ei voida vaatia 91 mallilta sitä että se täyttäisi seiraavana vuonna tulleet normit.
Itse en tiedä miksi lakipykälät näin menevät mutta niin se vaan käytännössä on
veroista en tiedä ,mutta -97 sprintteri on kyllä varmasti vähäpäästöinenjuuso he kirjoitti:sanokaa jos olen ihan väärässä, mutta eikös tuo vähäpäästöisyys ole jotenkin kytköksissä siihen veroon mikä on uutena lätkästy autoon ? itellä nimittäin on mersun sprintteri pakettiauto 97 2,9cdi ja ei ole vähäpäästöinen, miten tuon sit selittää jos 92 ja uudemmissa muka pitäs olla, ja on jotain 124 300tdt näkyny mitkä 94 ja ei vähäpäästöisiä.
-04 903 316cdi automaatti
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312D
-87 124 tdt 4matic 2+3 paku x2
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312D
-87 124 tdt 4matic 2+3 paku x2
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
ja veikkaisin, että ei se ainakaan tehtaalta tullessan ole ollut CDI. melkein sanoisin, että sähköohjatulla mekaanisella syöttöpumpulla verustettu suoraruiskudiiseli. tai jotakin semmosta. voin olla väärässäkin.apg kirjoitti:veroista en tiedä ,mutta -97 sprintteri on kyllä varmasti vähäpäästöinenjuuso he kirjoitti:sanokaa jos olen ihan väärässä, mutta eikös tuo vähäpäästöisyys ole jotenkin kytköksissä siihen veroon mikä on uutena lätkästy autoon ? itellä nimittäin on mersun sprintteri pakettiauto 97 2,9cdi ja ei ole vähäpäästöinen, miten tuon sit selittää jos 92 ja uudemmissa muka pitäs olla, ja on jotain 124 300tdt näkyny mitkä 94 ja ei vähäpäästöisiä.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Soita katsastusasemalle, ja ne kattoo reksiterinumeron kautta ake:n tiedoista. Sillä selviää. Kyllä pitäis olla vähäpääsönen...
It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1991/19911295
Ei ole -94 mallia ei-vähäpäästöisenä.ja on jotain 124 300tdt näkyny mitkä 94 ja ei vähäpäästöisiä
tuolla jossakin lakitesteissä näkyy aina välillä huomautuksia vähäpäästöisyyden kohdalla, että ei koske tai sovelleta pakettiautoihin, joiden kantavuus on yli 760 kg tai jotain vaikuttaisko tuo siihen sprintterin päästöihin ja muuttelemiseen jotain...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Onko penkitetty ja sitten muutoskatsastettu noille muutoksille ? . Kyllähän liikenteessä on paljonkin vähäpäästöisiä, missä samat asiat tehtynä mutta ei niitä katsastusmies ole välttämättä huomannut.juuso he kirjoitti:printtaanko sulle otteesta kopion vai ?kyllä nimittäin ihan varmasti on ei vähäpäästöinen.nytkin siinä on putkisto vaihettu ja katteja ei ole. kuuleri isompi ja lastutettu. ahin on vielä orkkis.