Paras/kestävin turbodiesel virittää?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Jarkko S kirjoitti:Mitä noita asioita vatkaamaan, korjaa sitte jos pamahtaa :)

Mutta se on huomattu että melkolailla ehdoton juttu superissa on se että alipaine katkaistaan lootalta kokonaan ahtojen noustessa.

Eli painekytkin imusarjaan ja mokkula lootan alipaineputkeen, se jeesaa kummasti.

Ihan varma en oo noitten osien oikeista nimistä, mutta luulen että jannut ymmärtää mitä ajan takaa :D
eikös 603 koneessa ole vakiona noi osat,kunhan vetelee letkut vaan oikein.
eli imusarjassa paineanturi syötöille,ja tulipellissä yleensä kiinni magn venoja vakiona.
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

laineracing kirjoitti: eikös 603 koneessa ole vakiona noi osat,kunhan vetelee letkut vaan oikein.
eli imusarjassa paineanturi syötöille,ja tulipellissä yleensä kiinni magn venoja vakiona.
On juu. Helppo ja halpa homma.
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

laineracing kirjoitti:eikös 603 koneessa ole vakiona noi osat,kunhan vetelee letkut vaan oikein.
eli imusarjassa paineanturi syötöille,ja tulipellissä yleensä kiinni magn venoja vakiona.
Kylläpä muuten hyvin pitkälti taisi olla näin, mutta tänään laitettiin ko.systeemi OM606:een, jonka perässä 722.3

Auto itsessään on GD350 -92. Mielenkiintoinen laite :)
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Petehri kirjoitti:
laineracing kirjoitti: eikös 603 koneessa ole vakiona noi osat,kunhan vetelee letkut vaan oikein.
eli imusarjassa paineanturi syötöille,ja tulipellissä yleensä kiinni magn venoja vakiona.
On juu. Helppo ja halpa homma.
siskon ässämersuun ku nakkasin oman vanhan tekniikan niin kytkin tollain. vakio automaatti :oops: mutta onnneks on siskokin aika rauhallinen ajeleen :lol:
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Jarkko S kirjoitti:Mitä noita asioita vatkaamaan, korjaa sitte jos pamahtaa :)
Nii asiakasha sen jokatapaukses maksaa.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

jeemu kirjoitti:Nii asiakasha sen jokatapaukses maksaa.
Totta, mutta ei viitsi omasta taskusta maksaa osia jotka asiakas itse särkee. Yleensäkkin vahvistuksen jälkeen laatikko pitäisi saada toimimaan oikein, mutta jos väärillä säädöillä annetaan säälittä runtua niin ei sitä kestä mikään, ja tämä silloin jos ei kysytä neuvoa.

Eri asia on vakioauto ja perusremontti, jos se särkyy heti oitis niin sitten enemmälti takuuseen.
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

eikö sitä neuvoa saa kun saa sen vahvistetun laatikon :shock: Olisiko aika teettää semmoinen peruspätevä ohjelappu jonka annat aina vahvistetun laatikon mukaan? Näin siis jos ei viitsi asiakasta opastaa :roll:
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Yleensä pyydän soittamaan kun laatikko on paikallaan että kuulen miten se toimii, ja neuvon säätämään oikeista paikoista.

Ja myöskin asennusta varten ohjeistan ettei käy huono tuuri tietämättömyyttään.

Helpompi että asiakas itse soittaa ja kysyy :)
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

sanokaas mitä tuollainen 722.358 (722358 03 239232 tarkasti sanottuna) laatikko kestää vääntöjä vahvistuksen jälkeen (järkikäytöllä, eli ei mitään jatkuvaa vartin repimistä katuslickseillä), vakionahan sille "luvataan" se 400 Nm jatkuvan väännön kestoa...

ei tartte mitään tiukkaa rajaa antaa, vaan lähinnä suuruusluokka missä liikutaan... 500 Nm, 600 Nm vai jopa enemmän :roll:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Sami T »

Kyllä se laatikko kestää 700nm mutta se kuluu...
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Tällä hetkellä taitaa olla kovin vääntö 900Nm, jonka vahvistettu 722.3 on kestänyt dynossa. Se on kaiketi varttimailiajon kanssa kovimpia rasituksia mitä laatikko joutuu sietämään.

Omassa "DaimlerChryslerissä" laatikko on kestänyt pitkään n.1200Nm vääntöä, loota on 47RE ja moottori 5.9 Cummins 8)
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

700 Nm jo riittäis mun käytössä, mutta tuo 900 Nm kuulosti jo tosi kovalta, jos siitä 722.3 laatikosta vahvistamalla nuo väännöt saa kestämään, niin ei se nyt ihan huono loota voi olla :roll:

ehkä mä sitten kuitenkn lähden tuohon 722.3 laatikon vahvistukseen, kun ei se TH350 kuitenkaan ihan muokkaamatta toimi sekään...

entä onko väännön kestoon vaikutusta, jos sitä tulee moottorista alueella 1200- 6500 rpm tasaisesti yli 500 Nm ja huippu jotain 700 Nm 4000 ja 5000 rpm välissä :roll:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

700Nm on ihan "riittävä" vääntö henkilöautoon, ja ei tuotakaan kokoaikaa käytetä. Joten 722.3 kestäisi aivan hyvin.

Tuo 500Nm@1200rpm kuulostaa vaan kovin pahalta kakkosen pannan puolesta, sille kun ei ihmeitä pysty tekemään. Jos laitat 722.3:n niin malttia kehiin, vaikka eittämättä moinen vääntökäyrä olisi maukas :D

Eli valtava alavääntö on pahin rasitus askille kuin askille, manuaalitkin tykkää kyttyrää.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

eihän sitä maksimivääntöä käytettäiskään, kuin vartilla, vois olla liikaa tilanteita, jos aina kaasu seljällään lähtis vaikka liikennevaloista :P

arkiajoon vois laittaa vaikka sellaiset säädöt, että kolmosella ja nelosella vasta annettais enemmän ahtoja koko kierrosalueelle... 1 ja 2 vaihteella vääntöä rajoitettais muutenkin johonkin 300 - 350 Nm tai alle :roll:

vaikka itseasiassa arkiajoon tuolla remmillä olis tarkoitus saada sitä alavääntöä, mutta yritetään pysyä kohtuudessa...

vartillakin vois olla hyväksi hieman rajoittaa alavääntöä, ettei mene aivan kuovittamiseksi 1 ja kakkonen :D

mutta nuo rajoituksetkin huomioiden, 722.3 laatikko kelpaa mulle ihan hyvin...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

jarkko varmaankin tietää on porssen 722.3 laatikko yhtään kestävempi sisuskaluiltaan kun mersun vastaavat? taikka mitä osia on jonkun 600 äsään laatikossa? kun siinä ny luulis olevan vääntöä jo alemmillakin kierroksilla.,,
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

napa kirjoitti:arkiajoon vois laittaa vaikka sellaiset säädöt, että kolmosella ja nelosella vasta annettais enemmän ahtoja koko kierrosalueelle... 1 ja 2 vaihteella vääntöä rajoitettais muutenkin johonkin 300 - 350 Nm tai alle :roll:
No säähän alat kuulostaa ihan Vitomiähelle, tervetuloa kerhoon :D
Lisää tietoa: www.skg.fi
Leze
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: La 10.09.2005 18:20

Viesti Kirjoittaja Leze »

pera8x kirjoitti:...
siis ALTA 400 nm väännöillä tulee se 300 pollea. voi tulla jo 300 nyytonillakin. tai kai se vähän riippuu kuinka sen tekee.
Jos max vääntöja on 300Nm ja haluaa tehoa 300hv niin kierroksia pitää olla vähintää 7000rpm :D
400Nm maxväännölle pitää olla yli 5250rpm että saa 300hv ulos.

Nämä ovat minimi kierroslukuja joiden alapuolella 300hv tehoa ei voi saavuttaa k.o. vääntömomenteilla.

Tämä siis pätee kaikille moottoreille tyypistä riippumatta.
MB W123 300D 2.0
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Jarkko S kirjoitti:Tällä hetkellä taitaa olla kovin vääntö 900Nm, jonka vahvistettu 722.3 on kestänyt dynossa. Se on kaiketi varttimailiajon kanssa kovimpia rasituksia mitä laatikko joutuu sietämään.
Ei kai tota dyno vetoo voi verraat mitenkää varttimaili vetoo tai ees maantie ajoon.
Jarruton penkki ja pykälä valamiiks päällä, liki 100km/h vauhtia ja sit vasta loso tiskii.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
MatKa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 23.01.2006 19:44
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

jeemu kirjoitti:
Jarkko S kirjoitti:Tällä hetkellä taitaa olla kovin vääntö 900Nm, jonka vahvistettu 722.3 on kestänyt dynossa. Se on kaiketi varttimailiajon kanssa kovimpia rasituksia mitä laatikko joutuu sietämään.
Ei kai tota dyno vetoo voi verraat mitenkää varttimaili vetoo tai ees maantie ajoon.
Jarruton penkki ja pykälä valamiiks päällä, liki 100km/h vauhtia ja sit vasta loso tiskii.
Riippuu penkistä. Ajeltiin muutama viikko sitten mersua penkissä joka jarruttaa esim todellisten tieolosuhteiden mukaan. Syötetään vaan auton tiedot (ilmanvastuskerroin, poikkileikkauspinta-ala, massat, välitykset yms.) niin jarruttaa just niin kuin tiellä ajas. Voi kyllä jarrutella isommallakin vastuksella jos vaan haluaa. Vedättämään lähettiin jo 1000rpm.

Ei oo vaan joka kylällä tuommosia penkkejä.
S210 220 CDI A -02
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

MatKa kirjoitti:
jeemu kirjoitti:
Jarkko S kirjoitti:Tällä hetkellä taitaa olla kovin vääntö 900Nm, jonka vahvistettu 722.3 on kestänyt dynossa. Se on kaiketi varttimailiajon kanssa kovimpia rasituksia mitä laatikko joutuu sietämään.
Ei kai tota dyno vetoo voi verraat mitenkää varttimaili vetoo tai ees maantie ajoon.
Jarruton penkki ja pykälä valamiiks päällä, liki 100km/h vauhtia ja sit vasta loso tiskii.
Riippuu penkistä. Ajeltiin muutama viikko sitten mersua penkissä joka jarruttaa esim todellisten tieolosuhteiden mukaan. Syötetään vaan auton tiedot (ilmanvastuskerroin, poikkileikkauspinta-ala, massat, välitykset yms.) niin jarruttaa just niin kuin tiellä ajas. Voi kyllä jarrutella isommallakin vastuksella jos vaan haluaa. Vedättämään lähettiin jo 1000rpm.

Ei oo vaan joka kylällä tuommosia penkkejä.
Joo jarrupenkeisä saa kyllä kunnon vastuksen tarvittaesa. Silti tollaset dyno vejot o "lasten" leikkiä varttimaili vetoon nähen.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Leze
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: La 10.09.2005 18:20

Viesti Kirjoittaja Leze »

MatKa kirjoitti:...
Riippuu penkistä. Ajeltiin muutama viikko sitten mersua penkissä joka jarruttaa esim todellisten tieolosuhteiden mukaan. Syötetään vaan auton tiedot (ilmanvastuskerroin, poikkileikkauspinta-ala, massat, välitykset yms.) niin jarruttaa just niin kuin tiellä ajas. Voi kyllä jarrutella isommallakin vastuksella jos vaan haluaa. Vedättämään lähettiin jo 1000rpm.

Ei oo vaan joka kylällä tuommosia penkkejä.
OAMK:n Rototestillä taisit penkitellä? Semmosenhan vois omaan talliinkin laittaa jos on painetta perstaskusa, parisataatuhatta tais olla hintalappu sillä :D Näppärä vekotin kun ei tarvi edes mitään monttuja rullille.
MB W123 300D 2.0
Avatar
MatKa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 23.01.2006 19:44
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

Leze kirjoitti: OAMK:n Rototestillä taisit penkitellä? Semmosenhan vois omaan talliinkin laittaa jos on painetta perstaskusa, parisataatuhatta tais olla hintalappu sillä :D Näppärä vekotin kun ei tarvi edes mitään monttuja rullille.
Joo sillä, harjoteltiin vähän sen käyttöä. Onhan siihen vähän työläämpi auto laittaa kiinni, mutta siihen kai ne huonot puolet loppuu. Ei oo sutimisongelmia 8)

Voishan semmosen tietenkin ostaa ku hakis ison asuntolainan. :lol:
S210 220 CDI A -02
Nuottajärvi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: Ma 18.01.2010 20:18
Paikkakunta: Kitinoja

Viesti Kirjoittaja Nuottajärvi »

Mites noi vaparikoneesta turbotetut kestää? automaatti loodalla w124 300TD josta jalostettu TDT, vaparin vakiopumpulla penkitetty 140hp.. eli alle ainaki sen mitä TDT olis vakiona?
MB Sprinter 313cdi -02 yli 500tkm
Mitsubishi evo 5 timeattack
Työautoina n. 10kpl sprinttereitä
ikuisuusprojekti Volvo Amazon -66
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1600
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Nuottajärvi kirjoitti:Mites noi vaparikoneesta turbotetut kestää? automaatti loodalla w124 300TD josta jalostettu TDT, vaparin vakiopumpulla penkitetty 140hp.. eli alle ainaki sen mitä TDT olis vakiona?
no pikku lootahan tuossa on alunperin ja sehän ei kestä juuri mitään.
mutta sitähän sää et kysynykkään.
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Nuottajärvi kirjoitti:Mites noi vaparikoneesta turbotetut kestää? automaatti loodalla w124 300TD josta jalostettu TDT, vaparin vakiopumpulla penkitetty 140hp.. eli alle ainaki sen mitä TDT olis vakiona?
Jos lohkolle ei ole tehty mitään, niin en enempää lähtisi koittamaan.. Turpokiisselin sisuskalut ja öljysuihku männille niin voisin koittaaa 300hp :wink:
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Nuottajärvi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: Ma 18.01.2010 20:18
Paikkakunta: Kitinoja

Viesti Kirjoittaja Nuottajärvi »

mut kestääkö vakiohilut sen jos pumpun säädättää? että saa ees jotain irti :D
mihin asti toi vaihdeaski kestää jos heittää linjapaineet tappii?
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/300/3092091
tosta kyse
MB Sprinter 313cdi -02 yli 500tkm
Mitsubishi evo 5 timeattack
Työautoina n. 10kpl sprinttereitä
ikuisuusprojekti Volvo Amazon -66
Avatar
esko
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 930
Liittynyt: To 13.11.2003 20:43

Viesti Kirjoittaja esko »

Nuottajärvi kirjoitti:Mites noi vaparikoneesta turbotetut kestää? automaatti loodalla w124 300TD josta jalostettu TDT, vaparin vakiopumpulla penkitetty 140hp.. eli alle ainaki sen mitä TDT olis vakiona?
tehokesto 350-400 coolerin mukaan, (vaikuttaa ilman jäähtymiseen)
max tehoja ahtopaineen ollessa 1,7 luokkaa .........
2,4 bar ahtopaineella vaparikoneen yläpää kiertokangesta yläsilmä venähtää tai kanki painuu kasaan :wink: notta kokeiltu o ..... :roll:
vapariin vaihdetaan kiertokankiin turbomallin lakerit kestävyyden takia ...
löytyy osat hylllystä :wink:
Nuottajärvi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: Ma 18.01.2010 20:18
Paikkakunta: Kitinoja

Viesti Kirjoittaja Nuottajärvi »

mä vähä luulen että tonne ei oo tehty koneeseen mitään muutaku turbo,imukotelo ja cooleri kiinni :)
MB Sprinter 313cdi -02 yli 500tkm
Mitsubishi evo 5 timeattack
Työautoina n. 10kpl sprinttereitä
ikuisuusprojekti Volvo Amazon -66
Avatar
Johtaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ke 04.03.2009 19:18

Viesti Kirjoittaja Johtaja »

Moro. Tekeekö joku noita imukoteloja tilauksesta? Millähinnalla vois teettää 250d ? On vähä surkea tuo itetehty
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kannattaa katsella noita turbo- ja projektitopikissa olevia mersuja ja jos näyttää siltä, että on omaan silmään niin aika monelta löytyy puhelinnumero myyntipalstan kautta haulla. Mitään ihan halpaahan se ei ole kun ei kyseessä ole mikään sarjatuotanto, mutta kannattaa soittaa ja kysyä jos kiinnostusta riittää. Imusarjoja ei vielä ole ollut yleismalleina myynnissä, pakosarjoja kylläkin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin