Vitoon -99 turbo
Vitoon -99 turbo
Vito -99 110D. Tässä on se alipaineella ohjattava turbo. Nyt turbo vetelee viimeisiään ja tarvittais tilalle toinen. Joku varmaan kertoo, mikä turbo tässä pitäisi olla ja mitä vastaavia (ehkä isompaa) sinne saa kohtuudella tilalle?
Viimeksi muokannut vesatak, Ma 09.08.2010 21:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Vitoon -99 turbo
Sinne voi laittaa paineella ohjatun aivan ongelmitta.
Alkuperäinen paineohjattu on KKK K03, joita pitäisi löytyä suomesta hyvin erityisesti paineohjattuina. Noissa saksan malleissa, lähinnä EGR moottoreissa, taitaa olla noita alipaineohjattuja.
Jos et tarvitse mitään erityisen suurta tehonlisäystä niin alkuperäinen. Jos tarvitse lisää tehoa niin sprintterin tai väyrysen garretti (GT20 tai GT25) paikalleen. Ei sinne mikään ihan heittämällä mene, vähintään joutuu muuttamaan pakoputken tuloliitosta ja pahimmillaan ahtimen öljyletkuja.
Noita garretteja pitäisi löytyä myös alipaineohjattuna...tai saattaapa olla siten, että kaikki sprintterin ahtimet on juuri sellaisia.
Alkuperäinen paineohjattu on KKK K03, joita pitäisi löytyä suomesta hyvin erityisesti paineohjattuina. Noissa saksan malleissa, lähinnä EGR moottoreissa, taitaa olla noita alipaineohjattuja.
Jos et tarvitse mitään erityisen suurta tehonlisäystä niin alkuperäinen. Jos tarvitse lisää tehoa niin sprintterin tai väyrysen garretti (GT20 tai GT25) paikalleen. Ei sinne mikään ihan heittämällä mene, vähintään joutuu muuttamaan pakoputken tuloliitosta ja pahimmillaan ahtimen öljyletkuja.
Noita garretteja pitäisi löytyä myös alipaineohjattuna...tai saattaapa olla siten, että kaikki sprintterin ahtimet on juuri sellaisia.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Pakoputken lähtö syntyy esimerkiksi Marteliukselta ostetusta "torviputkesta" ja liitoslaipasta. Torvea saattaa olla ihan motonetissakin, en ole varma.
Ruiskutuspumpulta sitten semoinen 2,5+ kierrosta lisää syöttöä niin alkaa naurattamaan kevätaika.
Imuputkeksi kannattaa hankkia jostain hydrauliikkakaupasta musta 90 asteen kulma mahdollisimman pitkillä suorilla osilla ja siitä sitten jatkaa alkuperäiseen ilmanputsarikoteloon jollakiin millä pääsee perille. Tärkeintä on että se mutka on juuri garretin imukaulan kokoinen eli muistaakseni 60 mm.
...tai voisi olla jokin hieman lievempi asteluku ihan ok, kun en nyt muista millainen se originaalin putsarikotelon rakenne oli. Tuommosta kartiosuodatinta ei ehkä kannata laittaa, se metelöi ihan turhaan. Mieluummin vaparipaneelisuodatin jos haluaa pestävän ja vapaamman virtauksen.
Öljynpaluu:
Pro-turbolta löytyi tarpeeksi isolla reijällä oleva laippa, hitsasivat siihen pätkän metalliputkea ja siihen juuri sopivan paksua silikonia. Ei ole sen jälkeen tarvinnut ihmetellä tuon toimivuutta.
Kaikki nuo edelleen käytössä.
Ruiskutuspumpulta sitten semoinen 2,5+ kierrosta lisää syöttöä niin alkaa naurattamaan kevätaika.
Imuputkeksi kannattaa hankkia jostain hydrauliikkakaupasta musta 90 asteen kulma mahdollisimman pitkillä suorilla osilla ja siitä sitten jatkaa alkuperäiseen ilmanputsarikoteloon jollakiin millä pääsee perille. Tärkeintä on että se mutka on juuri garretin imukaulan kokoinen eli muistaakseni 60 mm.
...tai voisi olla jokin hieman lievempi asteluku ihan ok, kun en nyt muista millainen se originaalin putsarikotelon rakenne oli. Tuommosta kartiosuodatinta ei ehkä kannata laittaa, se metelöi ihan turhaan. Mieluummin vaparipaneelisuodatin jos haluaa pestävän ja vapaamman virtauksen.
Öljynpaluu:
Pro-turbolta löytyi tarpeeksi isolla reijällä oleva laippa, hitsasivat siihen pätkän metalliputkea ja siihen juuri sopivan paksua silikonia. Ei ole sen jälkeen tarvinnut ihmetellä tuon toimivuutta.
Kaikki nuo edelleen käytössä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
No ei kyllä kerro, etkä tietenkään ottanut turbosta kuvaa Pistä sitten sitä syöttöä 200 hp:n edestä
Lisää tietoa: www.skg.fi
Otin pari kuvaa turbosta kännykällä, mutta niiden saaminen tänne... Hyvin pelaa vieläkin 200km:n jälkeen. Pitää hieman odottaa, että käsien väri vaalenee, ennenkuin säätää pumppua. Hienot rouvat töissä moittii, että hyiii kun on mustat kädet . Suuttimet "kolossa" oli nestettä, joka kuplii harvakseltaan. Tuleekohan sieltä painetta suuttimen välistä, vain onkohan jotain "parempaa" tarjolla?
Tervehdys kaikille, pitkästä aikaa..
Vito on pelannut kun ihmisen mieli, ei koneessa mitään ongelmia koko aikana(toki ajettu reippaasti rajoitettuna, mutta sillointällöin syötönlisäysventtiiliä kojelaudasta joutunut raottamaan..;)) vetarit ja kytkinperkele olleet ainoat murheet
asiaan:
olen pikkusen väsynyt kuuntelemaan työautossani noita VAPAAVIRTAUSSUODATTIMEN JA 3"PAKOPUTKEN ääniä, joten ne on nyt tällä puheella MYYTÄVÄNÄ !!
putsari on pestävä Greenfilter, kurkkuletkulla turboon.
Putki on räätälöity Vitoon(kolmena kappaleena purettavissa ja koottavissa). kokomatkan 76mm. ei pidä mahdotonta ääntä, mutta kun ajaa pitkiä matkoja 120kmh niin alkaa mölinä vituttamaan..
asiallisia tarjouksia voi esittää, mutta maksaa enemmän kuin alkuperäinen mehupilli motonetista ??
p.040-524 1711
Vito on pelannut kun ihmisen mieli, ei koneessa mitään ongelmia koko aikana(toki ajettu reippaasti rajoitettuna, mutta sillointällöin syötönlisäysventtiiliä kojelaudasta joutunut raottamaan..;)) vetarit ja kytkinperkele olleet ainoat murheet
asiaan:
olen pikkusen väsynyt kuuntelemaan työautossani noita VAPAAVIRTAUSSUODATTIMEN JA 3"PAKOPUTKEN ääniä, joten ne on nyt tällä puheella MYYTÄVÄNÄ !!
putsari on pestävä Greenfilter, kurkkuletkulla turboon.
Putki on räätälöity Vitoon(kolmena kappaleena purettavissa ja koottavissa). kokomatkan 76mm. ei pidä mahdotonta ääntä, mutta kun ajaa pitkiä matkoja 120kmh niin alkaa mölinä vituttamaan..
asiallisia tarjouksia voi esittää, mutta maksaa enemmän kuin alkuperäinen mehupilli motonetista ??
p.040-524 1711
Vitolla on tarkoitus kuljettaa työkalupakkeja työmaalle, eikä siksi että sillä pystyisi niitä kuljettamaan..
Ihan jäätä oli lohkon kyljessä ja suuttimen kolossa, kun yhtenä päivänä aukaisin pellin. Yhdessä suutinrungossa on paluuputken metalliputki (se lyhyt tumppi) murtunut ja sieltä tihkuu hieman polttoainetta. Pitää korjata se lähiaikoina.vesatakin suuttimien kolon nesteestä: mahtaiskohan olla ihan vaan ylivuotoletkujen falskaamista suutinkoloon ?? sentti pois letkujen päistä, paikoilleen ja taas on piukat?
Itse ohjasin 60mm paksulla 90 asteen metallikurvilla imuilman alkuperäiseen imukoteloon. Pakari on vakio, mutta pitää miettiä se uusimista, jos hinnasta päästään sopuun.
Alipaineella ohjatussa ahtimessa ei saa mennä koskemaan tuohon säätövipuun, ahtojen nostaminen tulee tehdä huijaamalla tietokoneen näkemään painetta pienemmäksi...eli bleedi, turboruuvi tjms MAP anturille menevään letkuun.
Lisää tietoa: www.skg.fi
12tkm takana ja hyvin pelaa. Kulutus on tipahtanut 10l/100km tasolta 8,5l/100km. Ruuvasin pumpulta hieman kierroksia lisää, niin muuttui hieman koneen luonne. Syöttö olikin melkein tapissa. Tämä on joku ekomalli, kun pumpussa on vain 5,5mm tapit! Todettu ppdieselissä. Enemmän pitäisi olla dieseliä tarjolla...