Vitoon -99 turbo

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
vesatak
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ma 07.02.2005 22:56
Paikkakunta: Oulu

Vitoon -99 turbo

Viesti Kirjoittaja vesatak »

Vito -99 110D. Tässä on se alipaineella ohjattava turbo. Nyt turbo vetelee viimeisiään ja tarvittais tilalle toinen. Joku varmaan kertoo, mikä turbo tässä pitäisi olla ja mitä vastaavia (ehkä isompaa) sinne saa kohtuudella tilalle?
Viimeksi muokannut vesatak, Ma 09.08.2010 21:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Vitoon -99 turbo

Viesti Kirjoittaja veskola »

Sinne voi laittaa paineella ohjatun aivan ongelmitta.

Alkuperäinen paineohjattu on KKK K03, joita pitäisi löytyä suomesta hyvin erityisesti paineohjattuina. Noissa saksan malleissa, lähinnä EGR moottoreissa, taitaa olla noita alipaineohjattuja.

Jos et tarvitse mitään erityisen suurta tehonlisäystä niin alkuperäinen. Jos tarvitse lisää tehoa niin sprintterin tai väyrysen garretti (GT20 tai GT25) paikalleen. Ei sinne mikään ihan heittämällä mene, vähintään joutuu muuttamaan pakoputken tuloliitosta ja pahimmillaan ahtimen öljyletkuja.

Noita garretteja pitäisi löytyä myös alipaineohjattuna...tai saattaapa olla siten, että kaikki sprintterin ahtimet on juuri sellaisia.
Lisää tietoa: www.skg.fi
vesatak
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ma 07.02.2005 22:56
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja vesatak »

Vito500tkm tai joku muu taisi kaupata Garrettia Vitoon modifioituna hetki sitten, mutta ei sitä enää löydy... Täytyy jostain metsästää sellainen.
vesatak
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ma 07.02.2005 22:56
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja vesatak »

Nyt on sprintterin turbo tilattu. Jos jollakin on jäänyt nurkkiin venymään sopivaa imuputkea, pakoputken lähtöä tai öljyn paluuputkea, niin täällä ollaan kiinnostuneita.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Pakoputken lähtö syntyy esimerkiksi Marteliukselta ostetusta "torviputkesta" ja liitoslaipasta. Torvea saattaa olla ihan motonetissakin, en ole varma.

Kuva
Kuva

Ruiskutuspumpulta sitten semoinen 2,5+ kierrosta lisää syöttöä niin alkaa naurattamaan kevätaika.

Imuputkeksi kannattaa hankkia jostain hydrauliikkakaupasta musta 90 asteen kulma mahdollisimman pitkillä suorilla osilla ja siitä sitten jatkaa alkuperäiseen ilmanputsarikoteloon jollakiin millä pääsee perille. Tärkeintä on että se mutka on juuri garretin imukaulan kokoinen eli muistaakseni 60 mm.

Kuva

...tai voisi olla jokin hieman lievempi asteluku ihan ok, kun en nyt muista millainen se originaalin putsarikotelon rakenne oli. Tuommosta kartiosuodatinta ei ehkä kannata laittaa, se metelöi ihan turhaan. Mieluummin vaparipaneelisuodatin jos haluaa pestävän ja vapaamman virtauksen.

Öljynpaluu:
Kuva
Pro-turbolta löytyi tarpeeksi isolla reijällä oleva laippa, hitsasivat siihen pätkän metalliputkea ja siihen juuri sopivan paksua silikonia. Ei ole sen jälkeen tarvinnut ihmetellä tuon toimivuutta.

Kaikki nuo edelleen käytössä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
kasiässä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 247
Liittynyt: Pe 13.07.2007 00:40
Paikkakunta: Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja kasiässä »

On se kuru. :lol:
vesatak
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ma 07.02.2005 22:56
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja vesatak »

Nyt se on siellä. Kaksi iltaa purkamista ja kaksi kasaamista. Kymmenen reissua osien hakemista ympäri kaupunkia :lol: . Turbossa lukee Garrett M27 BSK3, kertooko se jotain? Pikkusen kulkee reippaammin, mutta pitäisi varmaan käydä pumpulla, niin alkaisi kulkeen kunnolla.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No ei kyllä kerro, etkä tietenkään ottanut turbosta kuvaa :roll: Pistä sitten sitä syöttöä 200 hp:n edestä :wink:
Lisää tietoa: www.skg.fi
vesatak
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ma 07.02.2005 22:56
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja vesatak »

Otin pari kuvaa turbosta kännykällä, mutta niiden saaminen tänne... :( Hyvin pelaa vieläkin 200km:n jälkeen. Pitää hieman odottaa, että käsien väri vaalenee, ennenkuin säätää pumppua. Hienot rouvat töissä moittii, että hyiii kun on mustat kädet :lol:. Suuttimet "kolossa" oli nestettä, joka kuplii harvakseltaan. Tuleekohan sieltä painetta suuttimen välistä, vain onkohan jotain "parempaa" tarjolla?
jusky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ke 02.05.2007 09:23
Paikkakunta: kainuu

Viesti Kirjoittaja jusky »

Esikammioiden tiivistyspinta luultavasti vuotaa hieman, jos kuplia tulee harvakseltaan niin ei hätää.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tässä kuvat...

Kuva

Kuva
Lisää tietoa: www.skg.fi
suti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ti 10.03.2009 01:16
Paikkakunta: Turun kupeessa

Viesti Kirjoittaja suti »

Tervehdys kaikille, pitkästä aikaa..
Vito on pelannut kun ihmisen mieli, ei koneessa mitään ongelmia koko aikana(toki ajettu reippaasti rajoitettuna, mutta sillointällöin syötönlisäysventtiiliä kojelaudasta joutunut raottamaan..;)) vetarit ja kytkinperkele olleet ainoat murheet

asiaan:
olen pikkusen väsynyt kuuntelemaan työautossani noita VAPAAVIRTAUSSUODATTIMEN JA 3"PAKOPUTKEN ääniä, joten ne on nyt tällä puheella MYYTÄVÄNÄ !!

putsari on pestävä Greenfilter, kurkkuletkulla turboon.
Putki on räätälöity Vitoon(kolmena kappaleena purettavissa ja koottavissa). kokomatkan 76mm. ei pidä mahdotonta ääntä, mutta kun ajaa pitkiä matkoja 120kmh niin alkaa mölinä vituttamaan..

asiallisia tarjouksia voi esittää, mutta maksaa enemmän kuin alkuperäinen mehupilli motonetista ??
p.040-524 1711
Vitolla on tarkoitus kuljettaa työkalupakkeja työmaalle, eikä siksi että sillä pystyisi niitä kuljettamaan..
suti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ti 10.03.2009 01:16
Paikkakunta: Turun kupeessa

Viesti Kirjoittaja suti »

ja vesatakin suuttimien kolon nesteestä: mahtaiskohan olla ihan vaan ylivuotoletkujen falskaamista suutinkoloon ?? sentti pois letkujen päistä, paikoilleen ja taas on piukat?
Vitolla on tarkoitus kuljettaa työkalupakkeja työmaalle, eikä siksi että sillä pystyisi niitä kuljettamaan..
suti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ti 10.03.2009 01:16
Paikkakunta: Turun kupeessa

Viesti Kirjoittaja suti »

ja toi pakoputken lähtö taitaa olla juuri toi vesatakin uuteen ahtimeen sopiva, sorvattu laippa(mulla garretin gt20 tai 25)
Vitolla on tarkoitus kuljettaa työkalupakkeja työmaalle, eikä siksi että sillä pystyisi niitä kuljettamaan..
vesatak
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ma 07.02.2005 22:56
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja vesatak »

vesatakin suuttimien kolon nesteestä: mahtaiskohan olla ihan vaan ylivuotoletkujen falskaamista suutinkoloon ?? sentti pois letkujen päistä, paikoilleen ja taas on piukat?
Ihan jäätä oli lohkon kyljessä ja suuttimen kolossa, kun yhtenä päivänä aukaisin pellin. Yhdessä suutinrungossa on paluuputken metalliputki (se lyhyt tumppi) murtunut ja sieltä tihkuu hieman polttoainetta. Pitää korjata se lähiaikoina.

Itse ohjasin 60mm paksulla 90 asteen metallikurvilla imuilman alkuperäiseen imukoteloon. Pakari on vakio, mutta pitää miettiä se uusimista, jos hinnasta päästään sopuun. :lol:
Avatar
Johtaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ke 04.03.2009 19:18

Viesti Kirjoittaja Johtaja »

Ootko vesatak säätäny ahtoja tuosta turbostasi? itsellä samanlainen garret bsk 3 m27... Eikös se säädy tuosta kellolta lähtevästä tapista, ku siinä on se mutteri?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Alipaineella ohjatussa ahtimessa ei saa mennä koskemaan tuohon säätövipuun, ahtojen nostaminen tulee tehdä huijaamalla tietokoneen näkemään painetta pienemmäksi...eli bleedi, turboruuvi tjms MAP anturille menevään letkuun.
Lisää tietoa: www.skg.fi
vesatak
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ma 07.02.2005 22:56
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja vesatak »

Vitossa on paineella ohjattava turbo nyt. Ihan vakiopaineella (max 1bar) olen ajellut reilut 3tkm. Ollut niin pitkiä päiviä töissä, että ei ole enää selvinnyt auton kimppuun.
vesatak
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ma 07.02.2005 22:56
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja vesatak »

12tkm takana ja hyvin pelaa. Kulutus on tipahtanut 10l/100km tasolta 8,5l/100km. Ruuvasin pumpulta hieman kierroksia lisää, niin muuttui hieman koneen luonne. Syöttö olikin melkein tapissa. Tämä on joku ekomalli, kun pumpussa on vain 5,5mm tapit! Todettu ppdieselissä. Enemmän pitäisi olla dieseliä tarjolla...
Vastaa Viestiin