Väyrysen (210) takaluukun kaasujousien vaihto
Väyrysen (210) takaluukun kaasujousien vaihto
Heips,
pari kertaa kun tuli kipeästi takaluukku takaraivoon niin ajattelin sitten vaihtaa ne kaasujouset. Hommasin osat jo, mutta vaihto ei taidakaan olla ihan simppeliä? Mistähän sitä pitäis alkaa purkamaan? Vuosimalli on -03.
Av
pari kertaa kun tuli kipeästi takaluukku takaraivoon niin ajattelin sitten vaihtaa ne kaasujouset. Hommasin osat jo, mutta vaihto ei taidakaan olla ihan simppeliä? Mistähän sitä pitäis alkaa purkamaan? Vuosimalli on -03.
Av
Av
Sedanissa ainakin takakontin verhoilun purkaminen on lapsellisen helppo homma. Siitä vaan pikku hiljaa lähdet availemaan, kyllä se sieltä lähtee.
Ainoat kaks autoihin liittyvää verhoilun purku/kasaushommaa on Väyrysen takakontin kannen verhoilun irroitus ja takakontin sisuksien irroitus, mitään kokemusta tai ohjeita ei niistä ollut ja tavallinen ei-autoista-niin-kovin-paljoa-tietävä siitä suoriutui ihan malliikkaan nopeasti. Kyllä se ensimmäistä kertaa tehdessä hieman epäilytti, mutta sitten kun sen tekee itse järkeillen niin näkee miten hyvin purettavaksi on tehty. Siinä takakontin sisuksissa on loppujen lopuksi todella vähän osia.
Itsekin sain sedanissa yhden kerran luukun otsaan kun kimposikin takasin avattuani sen. Jousien kiristäminen auttoi siihen (siellä on eri pykäliä, mihin jousen voi kiristää, eikä tartte juuri purkaa edes verhoilua tehdäkseen tuon).
Taitaa tosin olla kyseessä farmari, kun kaasujousista puhe...
Ainoat kaks autoihin liittyvää verhoilun purku/kasaushommaa on Väyrysen takakontin kannen verhoilun irroitus ja takakontin sisuksien irroitus, mitään kokemusta tai ohjeita ei niistä ollut ja tavallinen ei-autoista-niin-kovin-paljoa-tietävä siitä suoriutui ihan malliikkaan nopeasti. Kyllä se ensimmäistä kertaa tehdessä hieman epäilytti, mutta sitten kun sen tekee itse järkeillen niin näkee miten hyvin purettavaksi on tehty. Siinä takakontin sisuksissa on loppujen lopuksi todella vähän osia.
Itsekin sain sedanissa yhden kerran luukun otsaan kun kimposikin takasin avattuani sen. Jousien kiristäminen auttoi siihen (siellä on eri pykäliä, mihin jousen voi kiristää, eikä tartte juuri purkaa edes verhoilua tehdäkseen tuon).
Taitaa tosin olla kyseessä farmari, kun kaasujousista puhe...
S210:ssa tarvitsee irroittaa takaluukun yläpuolen ja D-pilarin verhoilut. D-pilarin verhoilu ulottuu tavaraverkon kiinnityskoukkujen alle, jotka pitää ensin irroittaa. Verhoilut ovat kiinni osin painettavilla snäpäreillä ja osin metalliklipsuilla, jotka pitää vetää oikeaan suuntaan, jotta irtoavat. Varsinkin verhoilun D-pilarin ikkunan alanurkka on vaikea irroittaa/kiinnittää.
Sen jälkeen takaluukku pitää tukea yläasentoon, irroittaa kaasujousen korinpuoleisen nivelen sokka ja nivel, irroittaa läpiviennin kumipalje ja irroittaa luukunpuolen sokka ja nivel. Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.
Sen jälkeen takaluukku pitää tukea yläasentoon, irroittaa kaasujousen korinpuoleisen nivelen sokka ja nivel, irroittaa läpiviennin kumipalje ja irroittaa luukunpuolen sokka ja nivel. Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.
Tehty! Molemmille puolille ja huomaan että nyt toimii vasta ensi kertaa kuten pitää, eli sehän nousee lähes itsestään, hienoa!
Eli malli oli farkku 210 (S210) facelift. Laitan vielä tähän ohjeet miten sen itse tein, omalla vastuulla saa soveltaa.
- luukku jo heti alussa tuettuna ääriyläasentoon
- vasemmalla puolella tietysti tyhjennettävä varapyöräkotelo
- ota koiraverkon ripustin irti
- tavaratilan muoviset liukukiskot irti (3 x torx)
- sen alapuolella olevan muovilistan joutuu ehkä myös irroittamaan (2 x ruuvi)
- sivuikkunan kohdalla verhoilussa on noin 50 cm pitkä ja kolmisen senttiä leveä kaistale joka longistettava irti - lähtee helposti. Siinä kulkee ilmeisesti sivuturvatyynyjen tai turvaverhojen laukaisuun liittyvä nauha, mielestäni se on kuitenkin pakko luukunpuoleisesta päästä irrottaa.
- sitten verhoilut alkaa purkaantumaan aika kivasti. Perusperiaate on se, että katon puolelta verhoilut "tipahtaa" alaspäin ja ikkunan vieressä on muutama metalliklipsi, joista irtoaa suoraan keskelle päin vetäen.
- muista irrottaa takaverhoilussa olevan lampun pistoke ja ennen kaikkea muista laittaa se takaisin kun kokoat!
- nyt palaset pitäisi tippua katosta ja irrota nätisti
- sitten juuri kuten Rassaaja mainitsi, lukkoprikat irti (ne liikkuu urissa, joten luukun puolelta sen saa ihan näppärästi pitkällä teräväkärkisellä meisselillä napsuteltua riittävästi eteenpäin, longista kaasujousi irti nupistaan.
- korin puolen pää on paremmin näkösällä, varo kuitenkin turvaverhojen patruunaa ja antennisysteemejä ikkunan vieressä. Aika ahdas paikka.
- kun itse kaasujousi on irti vedetty, sen ympärillä olevan haitarikumin saa sormin keploteltua irti. Se on otettava irti, koska uutta kaasujousta ei saa menemään sisään kumin ollessa paikallaan. Tai ehkä rasvan kanssa sais?
- eli itse tein niin, että laitoin uuden jousen kumin sisään valmiiksi, lukkoprikat myös valmiiksi "huulille" (luukun puoleinen niin, että sen saa napsuteltua taas meisselillä paikoilleen, siis ulkoreunalle.)
- vähän vaseliinia jousen kuppeihin
- sitten keplottelemaan uutta pakettia paikoilleen ja menee se. Hieman kikkailua esimerkiksi luukun asennolla, jotta luukun puoleinen kuppi sopii menemään paikoilleen, sopii se.
- sitten lukkoprikat kiinni, varo ettei luukunpuoleinen lukkoprikka ei "mene yli", kuten itselle pääsi kertaalleen käymään.
- sitten testi että toimii ja pysyy paikoillaan
- kokoaminen päinvastaisessa järjestyksessä
- verhoilun puhdistaminen melkein välttämättä aiheellinen, nuhraantuvat helposti.
- siinä se, vaikka välillä melkein pelotti.
Tarkempia neuvoja saa kysyä, kuviakin on.
Eli malli oli farkku 210 (S210) facelift. Laitan vielä tähän ohjeet miten sen itse tein, omalla vastuulla saa soveltaa.
- luukku jo heti alussa tuettuna ääriyläasentoon
- vasemmalla puolella tietysti tyhjennettävä varapyöräkotelo
- ota koiraverkon ripustin irti
- tavaratilan muoviset liukukiskot irti (3 x torx)
- sen alapuolella olevan muovilistan joutuu ehkä myös irroittamaan (2 x ruuvi)
- sivuikkunan kohdalla verhoilussa on noin 50 cm pitkä ja kolmisen senttiä leveä kaistale joka longistettava irti - lähtee helposti. Siinä kulkee ilmeisesti sivuturvatyynyjen tai turvaverhojen laukaisuun liittyvä nauha, mielestäni se on kuitenkin pakko luukunpuoleisesta päästä irrottaa.
- sitten verhoilut alkaa purkaantumaan aika kivasti. Perusperiaate on se, että katon puolelta verhoilut "tipahtaa" alaspäin ja ikkunan vieressä on muutama metalliklipsi, joista irtoaa suoraan keskelle päin vetäen.
- muista irrottaa takaverhoilussa olevan lampun pistoke ja ennen kaikkea muista laittaa se takaisin kun kokoat!
- nyt palaset pitäisi tippua katosta ja irrota nätisti
- sitten juuri kuten Rassaaja mainitsi, lukkoprikat irti (ne liikkuu urissa, joten luukun puolelta sen saa ihan näppärästi pitkällä teräväkärkisellä meisselillä napsuteltua riittävästi eteenpäin, longista kaasujousi irti nupistaan.
- korin puolen pää on paremmin näkösällä, varo kuitenkin turvaverhojen patruunaa ja antennisysteemejä ikkunan vieressä. Aika ahdas paikka.
- kun itse kaasujousi on irti vedetty, sen ympärillä olevan haitarikumin saa sormin keploteltua irti. Se on otettava irti, koska uutta kaasujousta ei saa menemään sisään kumin ollessa paikallaan. Tai ehkä rasvan kanssa sais?
- eli itse tein niin, että laitoin uuden jousen kumin sisään valmiiksi, lukkoprikat myös valmiiksi "huulille" (luukun puoleinen niin, että sen saa napsuteltua taas meisselillä paikoilleen, siis ulkoreunalle.)
- vähän vaseliinia jousen kuppeihin
- sitten keplottelemaan uutta pakettia paikoilleen ja menee se. Hieman kikkailua esimerkiksi luukun asennolla, jotta luukun puoleinen kuppi sopii menemään paikoilleen, sopii se.
- sitten lukkoprikat kiinni, varo ettei luukunpuoleinen lukkoprikka ei "mene yli", kuten itselle pääsi kertaalleen käymään.
- sitten testi että toimii ja pysyy paikoillaan
- kokoaminen päinvastaisessa järjestyksessä
- verhoilun puhdistaminen melkein välttämättä aiheellinen, nuhraantuvat helposti.
- siinä se, vaikka välillä melkein pelotti.
Tarkempia neuvoja saa kysyä, kuviakin on.
Av