Ahin 300hv, mutta mikä?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Ahin 300hv, mutta mikä?

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Minkä ropelin valihten tollasee mietoo piristyksee?
Kohtuu mukava pitäs olla käyttääkki, ku kaupunki ajoo tulee iha mukavasti.

Moottori. OM605
Tehotavote 300hv, ei enempää/vähempää.
Minkä mutkan siihe tällään?


Merkillä ei nii väliä, olokoo Holset, Garrett, Master Power, tai joku kiinan ihime.

Onko tosiaa, että toi "isojen" poikien suosittelema Holset HX40 Super on paras vaihtoehto mulle?
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

mikä tämä juttu nyt on :shock: mä laittaisin ehkä holsetin hy35 vai oliko se hx35... hy tais olla parempi... varmaan löytyy muiltakin merkeiltä passeleita tuohon tasan 300 hepan kokoluokkaan :wink:

tai sitten remmi, mikäs sen mukavempi, kun ei tarvitse odotella heräämistä ja vaihtoehtoja löytyy vielä hyvin tuohon teholuokkaan :D
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Vähemmän leseitä ens kerralla :lol: eivaan, itelle kanssa suunnitellut tuota hx35 2.5dt:hen ja jopa vakavasti miettinyt SINUN EHDOTTAMAA master powerin 802314..
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Herääkö toi hx/hy 35 liki tonnista niinku super hx 40
Ja piisaako se oikeesti 300hv?
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

eikö hy35 ole "pikku superi", eli herää alempaa ja riittää siten vain pienempiin tehoihin :wink: pakopesän valinnan kanssa hy35 kanssa ei kai tule ongelmia, kun siihen saa vain sitä yhtä mallia :P oliko se nyt sitten #8 tai joku sellainen... ellei nykyään tarjonta ole jo parempaa...

ei kai se 40 superi nyt ihan tonnissa sentään herää :D
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4680
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
OM606 vakio ja Garrettin gt32 tiedän riittäneen juuri ja juuri yli kolmensadan.
Se tosin sähköohjatulla pumpulla, siihen en osaa sanoa, onko sillä mitään muuta merkitystä, mutta ohjelmasta ainakin säädön saa mieleisekseen kullekkin kierrosalueelle.
Herääminen "vakion luokkaa", sitäkin voi väännellä, miten haluaa.
Hukkaportillisten hyvyyksistä, tai huonouksista en tiedä mitään, mutta eikös tuo ainaskin ihan yleinen ahdin ole.
Pysyisi kustannukset kurissa, sehän ei niin kamalan suuri häpeä ole, tai onhan se tietty, mutta kyllä sen kestää...
Välilaipan taisi joutua tekemään, muuten käy ja näyttää "ihan vakiolta".
Kokoluokkaa kun ajattelee, niin viitosessa isommilla tapeilla varmaan toimii hyvin hyvin lähelle samoin, kuin vakiossa kuutosessa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Itselle ehdotettiin paikallisella turbopajalla samaa ahdinta (eli hukkaportillinen gt32, imu 47, pako 54, ar 0.69) samoille tehoille ja tosiaan 2.5l motti.
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Solmurauta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28

Viesti Kirjoittaja Solmurauta »

Tuo GT32 on ainakin siinä mielessä hyvä että sillä ei tule pakopaineongelmia.
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Paikallinen turbopaja sanoi että turhaan tekee uutta pakosarjaa, on kuulemma vakio tarpeeksi hyvä 300hv tehoilla ja GT32 ahtimella (välipalalla arvatenkin kiinni?). Onko oikeesti näin? Mitä tuossa hieman tutkiskelin niin tila siitä ainakin pakkaa loppua ympäriltä kesken, vaikka ottaisikin sen peltilevyn pois jäähdytinnestesäiliön ja turbon välistä.. :roll:
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Sami T »

jeemu kirjoitti:Herääkö toi hx/hy 35 liki tonnista niinku super hx 40
Ja piisaako se oikeesti 300hv?
Kyllä hy piisaa ainakin 300hv hx:stä paha sanoa kun niitä on niin monen eri kokoisia kuten tiedät, sen verran ku katsot että kompura siipi olis vaik 54 nii riittää varmasti. En tiiä mitä tarkoitit heräämisellä, itekki sä tiiät ettei imusarjassa ole 1.8bar ku kierroksia on 1000rpm. Vai mite se oli? Iha fiksun oloine tuoki masteri oli minkä tuo jukkis oli autoonsa hommannut. Ehkä varmin ratkaisu o vaan se superi!

Moottori ja voimansiirto pääsee helpolla kun pienillä kierroksilla ei tule tehoa/vääntöä nii paljoa + sitte viikonpäästä ku 300hv tuntuu liia vähältä nii voit nostaa ahtopainetta 1bar ->2.5bar ja taas meno maistuu :)

P.S Jotaki hampaan kolos ku tääl kyselet? Kato vaikka töissä sinne hyllyille jos siel olis vaikka joku Master Power!
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Sami T kirjoitti: Moottori ja voimansiirto pääsee helpolla kun pienillä kierroksilla ei tule tehoa/vääntöä nii paljoa
Siks mulla onki tollane "yli iso" ahin :)
Sami T kirjoitti:P.S Jotaki hampaan kolos ku tääl kyselet?

Ei mitää tollasta, kuha mielenkiinnosta utelen.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
KOS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1128
Liittynyt: Ke 11.02.2004 13:24
Paikkakunta: Pohojoissuomi

Viesti Kirjoittaja KOS »

Käykö tuo GT32 suoraan 603 turbon pakosarjaan?

Millasia ahtimia ois "midi" turbotukseen joka passais suoraan tuohon vakio pakosarjaan?

~KOS~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
Avatar
MJF
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 165
Liittynyt: Ma 08.12.2003 17:57
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja MJF »

tuikku kirjoitti:.
OM606 vakio ja Garrettin gt32 tiedän riittäneen juuri ja juuri yli kolmensadan.
606 vakiopilleri yli 300? :shock:
Solmurauta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28

Viesti Kirjoittaja Solmurauta »

MJF kirjoitti:
tuikku kirjoitti:.
OM606 vakio ja Garrettin gt32 tiedän riittäneen juuri ja juuri yli kolmensadan.
606 vakiopilleri yli 300? :shock:
Tuossa lauseessa ei ollut puhe vakiopilleristä.

Ja KOS nimimerkille, tuo GT32 pitäisi kyllä mennä kohtuupienellä sovituksella tuohon vakiopakosarjaan, sama T3 pulttijako jaetulla laipalla ja riittää varmasti yli haluamallesi tehoalueelle.
Pakoputken lähdön joutuu muuttamaan
Ei tarvita 54mm kompuraa noille tehoille.
Viimeksi muokannut Solmurauta, Su 25.04.2010 12:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
MJF
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 165
Liittynyt: Ma 08.12.2003 17:57
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja MJF »

No niinno, nyt kun lukee uudestaan niin voihan tuon ymmärtää toisinkin. :lol: Eli Vakio 606 moottori jossa GT32 riittää juuri ja juuri yli 300.
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1089
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Eikös tuo gt32 mene suoraan vakio imusarjaan? Ainakin yhellä hepulla oli sellanen om603:sessa, isoilla tapeilla ja persdynolla sano olevan yli 300hv. Elikkä yhtään ei tiedä mitä siellä oikeesti oli... Mutta vakio pakosarja siinä ainakin oli. :roll: Vai miten se ny oli...
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Kumipää
Mersumies
Mersumies
Viestit: 821
Liittynyt: Ti 23.10.2007 13:20
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja Kumipää »

Kummeli kirjoitti:Eikös tuo gt32 mene suoraan vakio imusarjaan?
Määki haluan nähä tämän :lol:
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1089
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

OOHO...!! No kylläpäs meni taas reilusti mettään... :lol: Ei hyvää päivää, no, jatketaan. :D :arrow:
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
peni
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ma 20.12.2004 22:17
Paikkakunta: Tampere

Re: Ahin 300hv, mutta mikä?

Viesti Kirjoittaja peni »

Osaisko joku sanoa onko tuo gt32 Garrett ulkomitoiltaan pienempi kuin Holset hx35? Ja mahtuuko välilaipan kanssa vakioturbon paikalle 300 turbodiesel Väyrysessä? Rojektiin tuli jo hommattua Master Power r545-4 ahdin ja pakosarja mallia halko, mutta tuo turbo-pakosarja-downpipe-yhdistelmän vaihto joka vuosi katsastusta varten ei jotenkin enää kiinnosta... p.s. Saa suositella myös jotain muuta alkuperäisen paikalle sopivaa viriahdinta kyseiseen Väyryseen. Tehotavoite 300hv. Kiitos!
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1600
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: Ahin 300hv, mutta mikä?

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

onhan se gt 32 pienenmpi ulkosesti mitä hx35, ja siiviltäänkin. mun mielestä on varmasti oikein hyvä väyryseen ja pitäis tuohon teho tavotteeseen juuri piisatakkin.

Kuva
tuommosen välilaipat tein ite joskus om605:n.

Kuva
ahtimena mulla oli masterpower joka vastas aikalailla tuota gt32 mutta oli isommalla kompuralla

Kuva
tuon verran se sieltä näkyi, eli ei yhtään.

Kuva
penkissä ei tehoa kuitenkaan saatu kuin 250hv. johon syyksi paljastui myöhemmin vakio ilmansuodattimen ahdistaminen.
peni
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ma 20.12.2004 22:17
Paikkakunta: Tampere

Re: Ahin 300hv, mutta mikä?

Viesti Kirjoittaja peni »

Kiitos! Jos saisi vielä tarkennusta että millaisilla siipikoilla ja pakopesällä tuon ahtimen tulisi olla. Suomalaisissa alan liikkeissä näyttäisi olevan t3 jaetulla laipalla .69ar pakopesällä ja kompressori 47 ja turbiini 54. Onkohan tämä nyt oikeanlainen. Olisi vaan helpompaa jos löytyisi ahdin yksinieluisella pakopesällä... onhan noissa garreteissa nuo kuulalaakeriahtimet mutta niistä ei taida isommissa dieseleissä kokemuksia olla...
sammy79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: To 01.12.2011 00:26
Paikkakunta: Keminmaa

Re: Ahin 300hv, mutta mikä?

Viesti Kirjoittaja sammy79 »

jeemu kirjoitti:Minkä ropelin valihten tollasee mietoo piristyksee?
Kohtuu mukava pitäs olla käyttääkki, ku kaupunki ajoo tulee iha mukavasti.

Moottori. OM605
Tehotavote 300hv, ei enempää/vähempää.
Minkä mutkan siihe tällään?


Merkillä ei nii väliä, olokoo Holset, Garrett, Master Power, tai joku kiinan ihime.

Onko tosiaa, että toi "isojen" poikien suosittelema Holset HX40 Super on paras vaihtoehto mulle?

Mulla on garretin gt 32 om 605 kylessä +mynä 7mm
Herää tosi mukavasti ja voimaakin löytyy
ei ole oikeestaa turboviiveitä
w124 300td
w124 300tdt
w124 200d
w 201 250 st
Avatar
Eikhi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 223
Liittynyt: Pe 31.07.2009 19:01
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Ahin 300hv, mutta mikä?

Viesti Kirjoittaja Eikhi »

Mahtuuko tuo gt32 olleen "vakio" pakosarjan kanssa 202,ssa?
202 2.5TD
201 2.0E
124 200D
Vastaa Viestiin