Mersun tekniikka Nivaan -> W124, OM601 + automaatti + ym.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Zipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Pe 26.06.2009 11:25
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Mika.T kirjoitti:Moottoriöljyn tilavuus on 6.5l joten sitä öljypohjaa kestää kyllä pienentää aikalailla ennenkuin silä on jotan merkitystä.

Mittarivalojen himmennin on mittariston vasemmanpuoleisessa nupissa. Samassa josta painamalla nollaantuu trippi.
Ahaa... Tuotapa en olisi älynnytkään ihan äkkiä. :D

Missäs tuossa muuten on runkonumero? Ei vaan ole vielä sattunut silmään muualla kuin siinä konepellin alla olevassa lätkässä.
Avatar
Zipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Pe 26.06.2009 11:25
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Moottorinpesuaineella kyllästetyn moottorin lähistöllähän ei pitäisi tehdä peltihommia... Mutta minkäs teet kun ei tilaa rajattomasti ole. :roll:

Noh, pikkaisen kärähti, mutta onneksi ei paljoa. Sen verran että saattaa mennä vaihtoon toi vesipumpussa oleva anturi joka mitannee vissiin kierroslukua? http://www.sipponen.com/gallery/showimg ... s=1&sort=3

Onkos mitään tapaa mitata ja todentaa onko toi syytä vaihtaa?

Pikaisella tutkimuksella ei muuta hälyttävää löytynyt kun kävin kaikki piuhat koneesta läpi. Sitten olikin jo kiire jatkaa peltihommia kun oli niin mukavasti vauhti päällä. :)
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3443
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Zipi kirjoitti:
Mesedesi kirjoitti:Tuosta voiman ulosottoasiasta tuli vaan mieleen, että minkäslainen vaihteisto se on G-sarjan mersuissa, niissähän pitäis olla voiman ulosotto ja valmiina.
Voineepi olla joo, mutta sitä tuskin saa automaattiin sovittaneeksi... Ja automaatti oli tarkoitus pitää. Ajattelin virittää Nivan omaan jakolaatikkoon jotain tilanteeseen sopivaa. :wink:
Geessä on vaihelootan ja jakiksen välissä kardaani, joten sikäli sellane jakolaatikko ois Nivaanki sovitettavissa. Offipalstalla taitas olla kaksikin myynti-ilmoa Geestä osina, joten voiha sitä kysästä josko jakolaatikko irtois edullisesti.
Zipi kirjoitti:Moottorinpesuaineella kyllästetyn moottorin lähistöllähän ei pitäisi tehdä peltihommia... Mutta minkäs teet kun ei tilaa rajattomasti ole. :roll:

Noh, pikkaisen kärähti, mutta onneksi ei paljoa. Sen verran että saattaa mennä vaihtoon toi vesipumpussa oleva anturi joka mitannee vissiin kierroslukua? http://www.sipponen.com/gallery/showimg ... s=1&sort=3
Eikös tuo oo flektin mangneettikytkimen liitin tai joku sellane. Joku varmaa tarkentaa virallisen nimikkeen.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Zipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Pe 26.06.2009 11:25
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi »

jackie kirjoitti:Geessä on vaihelootan ja jakiksen välissä kardaani, joten sikäli sellane jakolaatikko ois Nivaanki sovitettavissa. Offipalstalla taitas olla kaksikin myynti-ilmoa Geestä osina, joten voiha sitä kysästä josko jakolaatikko irtois edullisesti.
Siis onkos Geessä ulosotto jakolaatikossa jo valmiiksi? Ainut vaan että sitten joutuisi mulkkaamaan kaikki kardaanit jos tuota alkaisi suunnittelemaan... Mutta hyvä pitää tämäkin asia tiedossa. Lakihan ei määrittele millainen sen ulosoton pitää olla, kunhan on kabiinista kytkettävissä. Ja tältä pohjalta uskon pystyväni virittämään varsin sopivan ulosoton Nivan jakikseen, varsinkin kun sitä ei ole tarkoitus käyttää. :wink:

Niille jotka ei jaksa lukea kovin montaa vanhaa viestiä tästä ketjusta, niin tuosta vesipumpun kärvähtäneestä anturista saisi heittää kommenttia ja myöskin W124:n runkonumeron sijainnista (siis muualta kuin se konepellin alla oleva lätkä, sillä pitäähän siinä kait olla runkoonkin stanssattuna se jossakin).
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3443
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Zipi kirjoitti:... ja myöskin W124:n runkonumeron sijainnista (siis muualta kuin se konepellin alla oleva lätkä, sillä pitäähän siinä kait olla runkoonkin stanssattuna se jossakin).
Tuossa akun kengän takana taitas näkyä.
Kuva
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Zipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Pe 26.06.2009 11:25
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi »

jackie kirjoitti:
Zipi kirjoitti:... ja myöskin W124:n runkonumeron sijainnista (siis muualta kuin se konepellin alla oleva lätkä, sillä pitäähän siinä kait olla runkoonkin stanssattuna se jossakin).
Tuossa akun kengän takana taitas näkyä.
Ahaa :D

Kiitos tästä. Täytyypä toi pellin pala kaivaa romujen seasta että saa toimittaa auton mukana. Tarttee varmaan olla romutustodistusta varten. :lol:
Avatar
Zipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Pe 26.06.2009 11:25
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi »

W124 alkaa olemaan jo kohtuullisen "purettu":

Kuva

Vielä tarttee purkaa perästä perämurikka ja navat irti, niin sitten loppu raato paaliin.

Tuo tulipelti ja kardaanitunnelihässäkkä sitten leikellään sopivaksi ja istutetaan mahdollisimman isona palana Nivaan. Sitten pitäisi käydä kaikki kojelaudan ja ohjauksen kilkkeet mahdollisimman kivasti paikoilleen. 8)

Vähän tälläinen Chop Shop tyylinen ratkaisu siis. :lol:
Avatar
SEC-560
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 472
Liittynyt: Pe 04.04.2003 12:28

Viesti Kirjoittaja SEC-560 »

Tämä on kyllä mielenkiintoinen projekti! Täytyy nostaa hattua! :)
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2810
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Hyvin näkee tuosta luovuttaja-auton kuvasta, mitä täydellinen piittaamattomuus ruostesuojauksesta saa aikaan!

Kaikki vakioruostepaikat näkyy olevan muhjuna. Olikos etulokareissa sivuvilkkujen ympäristö ihn hapero myös. :D
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Avatar
Zipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Pe 26.06.2009 11:25
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Petteri Kivimäki kirjoitti:Hyvin näkee tuosta luovuttaja-auton kuvasta, mitä täydellinen piittaamattomuus ruostesuojauksesta saa aikaan!

Kaikki vakioruostepaikat näkyy olevan muhjuna. Olikos etulokareissa sivuvilkkujen ympäristö ihn hapero myös. :D
Jaa-a... Empä tullut niin tarkasti katsoneeksi, mutta taishan noikin olla. Oishan ne etuloksut tuolla peltiromuläjässä, vilkaisen jos muistan ja kohille sattuu. :-)

Onkos kukaan muuten löytänyt lasinpyyhkimen moottorille menevien piuhojen kytkentäkaaviota? Kiinnostaisi tietää mikä on minkäkin johtimen virka... Tuohon Nivaan ei oikein saa Mersun coolia lasinpyyhintä asennettua koska lasi on niin pirun matala verrattuna Mersuun. Eli pyyhkijäksi laitellaan joko Nivan oma tai Sierran pyyhkijä, mutta se selviää kunhan ihmetellään vähän noita sähköjuttujakin. WIS dokkareista en kytkistä pyyhkijänmoottorille löytänyt...

Eli jos jollain on linkkiä heittää pyyhkijänmoottorin kytkikseen, niin kiitoksia jo etukäteen.
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2275
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Onko tämä linkki tuttu?
http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Merced ... 0DIAGRAMS/

Kuvat on 300D:stä, mutta ei kai niissä lasinpyyhkäisijöissä eroa ole.
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
Zipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Pe 26.06.2009 11:25
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Harri126 kirjoitti:Onko tämä linkki tuttu?
http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Merced ... 0DIAGRAMS/

Kuvat on 300D:stä, mutta ei kai niissä lasinpyyhkäisijöissä eroa ole.
Ei ollut tuttu linkki, kiitoksia!

Tämä selventääkin jo melkoisen paljon, muttei vielä ihan kaikkea... Näinköhän tuosta combination relaystä löytyisi speksiä?

Myöskin jos jollakulla olisi omin sanoin kertoa tuosta pyyhkijän moottorin johdoituksesta, eli mikä merkitys milläkin piuhalla on, niin helpottaisi. Jos ei muu auta, niin tarttee sitten kun alkaa homma olla tätä vaille lykätä toi Mersun oma pyyhin kiinni ja ottaa mittari kouraan... Pystyy noista kuvistakin jotain johtimien funktioita arvailla, mutta jos jollakulla on faktaa, niin kiva olisi tietää. Sinne kummiskin kun viisi karvaa menee ja niistä noiden 3, 5 ja 6 pinnien osalta on hiukkasen vielä arvuutuksessa.

Osaakos kuka muuten kertoa mitään noista turvavöiden esikiristimistä? Etuvöiden rullissahan on jotkut "paukut" ja onkos niistä syytä olla jotenkin huolissaan? Tai voiko niitä irroittaa ja onko siinä mitään järkeä?
Avatar
Zipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Pe 26.06.2009 11:25
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Sinnehän se istuu ilman öljypohjan muokkaamista: 8)

Kuva

Gallerian tekniikanvaihto-osiossa yhteensä 8kpl kuvia tämän päivän puuhailuista: http://www.sipponen.com/gallery/gallery ... s=1&sort=3

Kone on nyt suunnilleen sillä paikalla jossa se tulee olemaankin. Näyttäisi että tarttee tehdä konepeltiin pieni skuuppi sillä muuten ei mahtune pelti kiinni. Vaan eipä haittaa, saadaan taas yksi custom piirre lisää tähän vehkeeseen. :lol:

Vähän jää takakenoon, mutta eipä luulisi haittaavan... Jonnin verran joutuu muokkaamaan tuota Mersun kardaanitunnelia leveämmäksi apparin puolelta sillä Nivassa kone ei ole keskellä autoa vaan 10cm enemmän apparin puolella. Mutta ihan kivasti näyttäisi leveyden ja korkeuden puolesta tuo W124:n tulipelti/kardaanitunneli "palanen" käydä Nivaan kun vähän rälläköi.
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Höh, jotenkin minusta tuntuu että valmistuttuaan tuo niva ei taida ihan heti tulla myyntiin :roll: vaikka kiinnostuneita varmasti olisi :shock:
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
Zipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Pe 26.06.2009 11:25
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Mitäs jarrunestettä W124:ssä normaalisti käytetään? Varmaan voinen tuikata DOT3 litkut sisään, ettei ole mitään silikoonipohjaisia DOT4 nesteitä normaalisti?
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

tavallista juu. Hei, mersu on käyttöauto ;)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Zipi kirjoitti:
Osaakos kuka muuten kertoa mitään noista turvavöiden esikiristimistä? Etuvöiden rullissahan on jotkut "paukut" ja onkos niistä syytä olla jotenkin huolissaan? Tai voiko niitä irroittaa ja onko siinä mitään järkeä?
paukut räjähtää, kun niille antaa 12 volttia ja sitten on turvavyöt "entiset", purkaminen ei tunnu mahdolliselta, mutta niin kauan, kun ne ei saa 12 volttia niihin johtoihin, niin ei niistä pitäis mitään haittaakaan olla :roll:

jaa mistäkö tiedän... pakkohan se oli kokeilla mitä niille tapahtuu, jos niille antaa 12 volttia :P
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
T.Soprano
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ma 06.08.2007 13:49
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja T.Soprano »

Mitenkäs tämä projekti nykyään etenee? Vai onko jäänyt lumimassojen alle?
MB 300 CE 24V -92
MB pystäri 250 -69 (museoautoprojekti)
Lisäksi käyttöautoina japanialaisia.
Avatar
Zipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Pe 26.06.2009 11:25
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi »

T.Soprano kirjoitti:Mitenkäs tämä projekti nykyään etenee? Vai onko jäänyt lumimassojen alle?
Eteneehän tää taas... Talvi metsästetty sopivaa tehostettua simpukkaa ja puuhattu kaikkea muuta välillä. Nyt kun moinen löytyi ja on ruuvailtu paikoilleenkin, niin hommat taas etenee. Sunnuntaina väsäilin koneeseen oikean korvan uusiksi kun orkkis ei olisi mahtunut.

Tossa ois vimosimmat kuvat:

http://www.sipponen.com/gallery/gallery ... s=1&sort=4

Eli nyt pikkuhiljaa aletaan kirimään rojektille vauhtia päälle, mutta seuraava show stopperi on vaihdelaatikon ja jakolaatikon välinen kardaanin pätkä joka tarttee saada ennen kuin koneen kannakkeet voi hitsata paikoilleen auton puolelle.
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3443
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Zipi kirjoitti:Eli nyt pikkuhiljaa aletaan kirimään rojektille vauhtia päälle, mutta seuraava show stopperi on vaihdelaatikon ja jakolaatikon välinen kardaanin pätkä joka tarttee saada ennen kuin koneen kannakkeet voi hitsata paikoilleen auton puolelle.
Kartaani pitänee tehä ite? Onko siulla joku paikalline seppä tiiossa sitä tekemään?
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Zipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Pe 26.06.2009 11:25
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi »

jackie kirjoitti:Kartaani pitänee tehä ite? Onko siulla joku paikalline seppä tiiossa sitä tekemään?
On miulla pari paikkaa tiedossa josta kysyä... Toki jos tiijät edullisia tekijöitä, niin saapi ehottaa. :wink:
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ammatti sorvari tekee kardaani mutta tasapainoitus pitää tehdä eri firmassa jossa siihen pystytään.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Zipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Pe 26.06.2009 11:25
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi »

atlas kirjoitti:Ammatti sorvari tekee kardaani mutta tasapainoitus pitää tehdä eri firmassa jossa siihen pystytään.
Jos jollakulla kokemuksia tästä Imatra/Lappeenranta lähitienoilta sopivista firmoista kardaanin tekoon/tasapainottamiseen, niin saapi kertoilla. :wink:
Vastaa Viestiin