Ostoaikessa C 32 AMG

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Simo M. A.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Simo M. A. »

nj^ kirjoitti:Kyllähän sitä voi tulla vanhaan turbodiisseliinkin äkkiä kalliita remppoja.. Kakkospytyn mäntä sulaa, ahdin hajoaa ja pumppu alkaa kröhimään. Kaikki on suhteellista :wink:

Kaverilla on -04 vai -03 BMW 535 3.0litrainen tuplaturbo (diisseli). 150tkm mittarissa, molemmat KKK:t hajosivat normaalissa 50km/h vauhdissa, sulattaen kutospytyn männän, jonka ansiosta kiertokanki ja kampiakseli hajosi, puhumattakaan itse kutossylinteristä. Rahusen vajaa 10tuhatta euroa maksoi merkkiliikkeessä korjaus. Auto ei ollut huonolla pidolla, huollotkin tehty merkkiliikkeessä :wink:

Muistaakseni kutakuinkin noin meni tämä tapaus tälläkertaa :roll:
Joo no toki se kone voi hajota ja riski siis kymppitonnin remonttiin on olemassa kaikilla ihan perusmallin Mersuillakin (eikä vain AMG:lla). Jos moottori hajoaa niin kannattanee tarkkaan katsoa sitten käytettyä vaihtokonetta 32 AMG:n tapauksessa. Kuitenkaan maailmallakaan ei ole 32 AMG:n koneita hajoillut jos ulkomaisia foorumeita katsoo. Erittäin luotettavan tuntuinen on tuo kone vaikka käsittämättömiä tehoja näistä M112-koneista on revitty virittelemällä.
Talvella ja sadepäivinä:

Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020

Kesällä:

R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray

Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Simo M. A. kirjoitti:Erittäin luotettavan tuntuinen on tuo kone vaikka käsittämättömiä tehoja näistä M112-koneista on revitty virittelemällä.
saisko jotain tarkempaa teholukemaa, niin vois suhteuttaa hieman yleiseen tasoon n. 3 litraisten koneiden kanssa :roll: vakiona 354 heppaa antava kone on lähinnä vitsi "urheiluauton" moottoriksi :D mutta mitä siitä saa isot pojat oikeasti pihalle, eli kuinka pitkälle mennäänkö 4 numeroisiin lukuihin :roll:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Simo M. A.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Simo M. A. »

napa kirjoitti:
Simo M. A. kirjoitti:Erittäin luotettavan tuntuinen on tuo kone vaikka käsittämättömiä tehoja näistä M112-koneista on revitty virittelemällä.
saisko jotain tarkempaa teholukemaa, niin vois suhteuttaa hieman yleiseen tasoon n. 3 litraisten koneiden kanssa :roll: vakiona 354 heppaa antava kone on lähinnä vitsi "urheiluauton" moottoriksi :D mutta mitä siitä saa isot pojat oikeasti pihalle, eli kuinka pitkälle mennäänkö 4 numeroisiin lukuihin :roll:
Muistan lukeneeni että yli 900 hevosvoimaa on tuolla USA:ssa C32 AMG:sta saatu virittelemällä. Siitä en sitten tiedä että miten tällainen kone enää kestää jatkuvaa kovaa ajoa, mutta tuollaisia 450hv - 500hv tehoon viritettyjä on paljon ajossa eikä konerikkoja ole valiteltu.
Talvella ja sadepäivinä:

Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020

Kesällä:

R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray

Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

napa kirjoitti: vakiona 354 heppaa antava kone on lähinnä vitsi "urheiluauton" moottoriksi
Ehkä tänä päivänä onkin, mutta pitää muistaa että tuo 32-kone on 2000-luvun alun moottori. Siihen aikaan 354 hv vakiona näytti ihan toiselta kuin miltä se näyttää tänä päivänä. Samaan aikaan esim 911 Carrerassa oli tehoa 300hv, Carrera S:ssä parikymmentä enemmän ja vasta 911 GT3:ssa samaa suuruusluokkaa olevat tehot kuin 32 AMG:ssä. Kun asiaa tarkastelee tästä näkökulmasta, niin kyllä se alaa 32 AMG-moottori näyttämään hiukan toisenlaiselta tehon ja suorituskyvyn puolesta kuin silloin jos sitä vertaa nykypäivän vastaaviin moottoreihin.
Eikä se nyt kuitenkaan ihan "hävettävän tehoton" ole ollut luokassaan myöhemminkään. Esim. ahtamaton 55 AMG tarjoaa vain hiukan enemmän tehoa ja suorituskykyä kuin 32:nen..esim vuoden 2005 C- ja CLK55 tarjoavat "vain" sen reilut 360hv (367 kai valmistajan ilmoituksen mukaan muistaakseni)

Tietenkin verrattuna aivan viimeisimpiin AMG- M- ja RS-mallistojen huippumoottoreihin ja niiden 500+..jopa noin 600 tehoihin, näyttää 32 AMG lähes "vitsiltä", mutta omaan aikaansa suhteutettuna se oli kyllä ihan kovaa rautaa :)
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
Avatar
Simo M. A.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Simo M. A. »

SLK 55 AMG:ssa on tehoa vain 6hv enemmän kuin SLK 32 AMG:ssa eli 360hv vs. 354hv. Vääntöä 510Nm 55 AMG:ssa ja 450Nm 32 AMG:ssa. Kiihtyvyys 55 AMG:ssa 4,9s 0-100km/h ja 17,5 s. 0-200km/h, 32 AMG:ssa vastaavasti 5,2s. ja 18,4s.

Eli melko lailla samaa luokkaa suorituskyky on, vain vähän on eroa 55 AMG:n hyväksi. Polttoaineenkulutushan on 32 AMG:ssa taas selvästi pienempi (jos tällä nyt on mitään merkitystä AMG:n ollessa kyseessä).

Eli 5,5 litraisen V8 koneen tehot tuossa käytännössä on ollut jo v. 2001, kyllä moottoria voi pitää eräänlaisena AMG:n taidonnäytteenä.

Käytännön suorituskyky ainakin SLK:n tapauksessa on erittäin hyvä, eikä W203 C-sarjalainenkaan varmaan tästä eroa. Toki SLK katto auki ajaessa urku auki tuntuu varmasti vielä räyhäkkäämmälle.

Mercedes Enthusiast -lehdessä muutamia vuosia sitten vertailtiin SLK 32 AMG:ta ja SLK 55 AMG:ta keskenään ja todettiin että 32 AMG on luonteeltaan hillittömämmän tuntuinen kuin 55 AMG ("SLK 32 AMG has somewhat unruly manner").

Jos alkaa tuntua että tuossa ei kulkupuoli riitä ja auto alkaa tuntua liian mopolle niin silloin täytyy siirtyä kyllä suosiolla katselemaan varsinaisia superautoja, ei se suorituskyky eroa sitten kuitenkaan varmaan riittävästi esim. C 63 AMG:lla tai BMW M5:llä tai Audi RS4:llä tuosta SLK 32 AMG:sta tai C32 AMG:sta. Varmaan alkaa nämä vaihtoehdotkin sitten tuntumaan hitaille jos 32 AMG ei tunnu oikein kuitenkaan kulkevan. Eli parempi tässä tapauksessa on hankkia sitten auto joka alittaa selvästi 4 sekuntia 0-100km/h kiihdytyksessä esim. SLR McLaren tai SLS AMG tai vaikkapa joku sopiva Porsche GT.
Talvella ja sadepäivinä:

Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020

Kesällä:

R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray

Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

ferrari tarjos jo -80 luvulla yli 470 heppaa 3 litraisesta koneesta (F40) viripalikoilla siitä sai yli 700 heppaa... kone oli kylläkin vain 3 litrainen :D

tuollaisesta mitsun koneesta, mikä mullakin on projektina, on jenkit repinyt yli 1300 heppaa, sekin vain 3 litrainen :roll: kone on -90 luvulta...

tuo 900 heppaa 2000 luvun koneesta ei kuulosta mitenkään erikoiselta :? eikö se yksi ryssä ole melkein samat tehot repinyt ruotsin puolella siitä vanhasta M103 koneestakin...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

ei se teho itsessään sitä menohalua määrää :roll:
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

nj^ kirjoitti:ei se teho itsessään sitä menohalua määrää :roll:
no ei tietenkään, mutta joku 350 heppaa 3 litraisesta ahdetusta koneesta nyt ei mikään suuri saavutus ole :roll: onhan tuo C32 kone sinänsä ihan mukavan oloinen, kun katsoo paperilla sen arvoja, vääntöä löytyy kuin isommastakin koneesta ja ihan alhaalta asti...

se olis vain pitänyt tehtaalla jo säätää siihen n. 500 hepan tasoon, niin auto vastais paremmin sitä AMG mielikuvaa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Oon eläny semmosessa mielikuvassa että SLK olisi kevyt, mutta painaahan sekin 1365kg, painavampi kun w123 200bensa tai w201 turbo :shock:

Toki avoauto ja sitä koria pikkusen joutunut jäykistämään :roll:

Mutta tosiaan mielestäni suoritusarvot puhuvat enemmän kuin teho, ja nehän tuossa SLK AMG32:sessa on ihan kohtalaiset :wink:
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
Simo M. A.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Simo M. A. »

Saahan sitä tehoa erilaisilla virityksillä vaikka miten mutta eri asia on sitten että miten autoa voi käyttää päivittäisessä ajelussa tuolla liikenteessä eli auton ja moottorin kestävyys, kulutus, tieliikennekelpoisuus / laillisuus.

Ja jos käytettävyys päivittäisessä arkiajossa ei ole tärkeää niin todella suuria tehoja haettaessa ei kannata edes panostaa mäntiä käyttävään polttomoottoriin, vaan sähkömoottoreilla saadaan huomattavasti suurempia tehoja aikaan esim. 2000-3000kW eli 2720hv - 4080hv.

Tietysti sähköenergian varastoiminen tulee tuossa helposti ongelmaksi. Jos kemiallisella polttoaineella toimivaa todella tehokasta moottoria haetaan jotta voidaan kiertää energian varastoinnin ongelma niin sitten kyllä kokoonsa nähden suurimmat tehot saadaan suihkumoottorilla, esim. F/A 18 Hornet:

kaksi GE:n F404 (F404-GE-402) suihkumoottoria joilla jälkipoltin käytössä teho per moottori on 48589 kW eli 66081hv ja näitä moottoreita on vielä kaksi kappaletta yhdessä hävittäjässä eli F/A 18 Hornetissa on tehoa vakiona (jälkipoltinta käyttämällä) yli 132000hv ja ilman virittämistä siis.


Mutta siis ketjun aloittajan kysymykseen voin kertoa sen verran tästä AMG:n Speedshift vaihteistosta että se vaihtaa tarvittaessa terävämmin ja napakammin sekä nopeammin kuin vakiovaihteisto. Eli vaihdot ainakin kovemmin kiihdyttäessä saattavat tuntua voimakkaille. Samaten alaspäin vaihteisto vaihtaa nopeasti ja terävästi hieman jysäyttäenkin joskus kun vaihteisto lataa vaihteen nopeasti sisään.

Esim. ajaessa 40km/h lyödessä yhtäkkiä kaasua lattiaan niin pienempi vaihde jysähtää voimalla sisään kickdownia käyttäessä. Samaten ajaessa esim. 70km/h 5 vaihde sisässä ja polkaistessa kickdownia täyskaasukiihdytyksessä vaihtaa nopeasti kakkoselle ja siitä n. 100km/h nopeudessa lataa kolmosen täysiä vauhdilla sisään huipputehon kohdalla koneen kiertäessä n. 6000 kierrosta, tämä vaihto tuntuu terävälle ja ehkä nykäisevällekin jonkun mielestä, tässä saattaa ilmetä sutimista kesärenkaillakin tuossa 100km/h vauhdissa siten että ASR vilkkuu jos renkaiden pito ei ole erityisen hyvä. Michelinin Pilot Sport 3 renkailla ei ala ASR vilkkua tuossa (ja kone ei rajoita tehoa), mutta vanhoilla Pilot Sport "ykkösillä" alkoi tässä ASR vilkkua ja koneen teho rajoittua.

Rauhallisesti ajaessa pitäisi vaihtojen tapahtua normaalisti, pehmeästi ja melko huomaamattomasti ainakin lämpimällä koneella ja lämpimällä vaihteistolla / vaihteistoöljyllä.
Talvella ja sadepäivinä:

Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020

Kesällä:

R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray

Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Avatar
Simo M. A.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Simo M. A. »

napa kirjoitti:
nj^ kirjoitti:ei se teho itsessään sitä menohalua määrää :roll:
no ei tietenkään, mutta joku 350 heppaa 3 litraisesta ahdetusta koneesta nyt ei mikään suuri saavutus ole :roll: onhan tuo C32 kone sinänsä ihan mukavan oloinen, kun katsoo paperilla sen arvoja, vääntöä löytyy kuin isommastakin koneesta ja ihan alhaalta asti...

se olis vain pitänyt tehtaalla jo säätää siihen n. 500 hepan tasoon, niin auto vastais paremmin sitä AMG mielikuvaa...
Niin, tuosta koneesta kyllä sinällään saa melko pienillä toimenpiteillä sen 450-500hv, ahtoa lisäämällä saa helposti enempi tuosta tehoa. Jostain syystä tämä kone ei ole kuitenkaan erityisen korkeaviritteinen. Mutta eipä nuo 5,5 litraiset kompressoriahdetut V8 AMG-Mersut nekään ole kovin korkeaviritteisiä tai koneen lähtökohdat huomioiden erityisen tehokkaita: jotain 500-550hv vaikka varmasti saisi 700-750hv helpostikin näistä isoista ahdetuista moottoreista.

Saksassa on ollut myynnissä jonkin verran näitä vähän viritettyjä SLK 32 AMG -autoja, n. 450hv tehoisia ja nopeudenrajoitin poistettu. Myyntitekstinä yleensä jotain "topzustand Porschekiller!" ja huippunopeudeksi mainittu jotain 310-320 km/h.
Talvella ja sadepäivinä:

Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020

Kesällä:

R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray

Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Samaa piti sanoa, minkä Simo ehätti jo sanomaan..
Sehän on selvää, että sarjatuotantomoottoria ei pidä verrata siihen, mitä jostain vastaavankokoisesta, viritetystä moottorista on joku jossain saanut irti.
AMG-moottorit ovat kuitenkin myös moottoreita, jotka on tehty toimimaan niin jokapäiväisessä ajossa kuin kovemmassakin ajossa ja ennenkaikkea teho ja suorituskyky on mitoitettu siten, että kone myös kestää käytössä ja huolto- ja ylläpitokulut pysyvät kurissa jne.
Niinkuin aiemmin kirjoittelin: 80-luvulla esim Ferrari teki aikaansa peilaten huikean tehokkaita ja suorituskykyisiä moottoreita. Nämä olivat kuitenkin sitten myös niitä moottoreita, joiden perua taitaa olla harhakäsitys urheiluauton ylläpidon kalleudesta. Nämä kun olivat niitä moottoreita, jotka piti purkaa huollossa, vaihtaa moottorinosia huollon yhteydessä jne.
Kyllä sitä varmasti AMG-moottoristakin irtoaa..mutta kuinka moni asiakas olisi valmis siihen, että hänen autonsa AMG-moottori puretaan joka toisessa huollossa ja laitetaan sisuskalut uusiksi?! Veikkaan, ettei kovin moni.
AMG- moottorin on siis tarkoitus ei vain olla tehokas ja suorituskykyinen, vaan myös kestävä ja omalla tavallaan myös "järkimoottori".
Olen edelleen sitä mieltä, että 354hv vakiona 2000-luvun alussa oli siihen aikaan ja sen ajan muihin urheilumoottoreihin verrattuna oikein vertailukelpoinen suoritus.
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

se tais olla testarossa, jonka huolto vaati koko auton purkamisen "atomeiksi" :roll: ei ne uudemmat ferraritkaan enää niin onnettomia olleet, tosin testarossan kone on -70 luvun peruja...

ja kyllähän amg mersu on kuitenkin lähempänä normalia kauppakassia, kun ne sellaisen koppaan tehdäänkin, kuin nämä oikeat urheilu/superautot...

amg mersu on vain hieman pirteämpi, kuin normaali, itse en amg mersua pidä edes mitenkään erikoisen sporttisena, vaan sellaisena paapoille tehtynä "urheiluautona" lähinnä :D toki omat ostajansa niille on aina löytynyt ja sopii omaan kategoriaansa hienosti...

-80 luvulla 354 heppaa olis ollut hyvin, -90 luvulla välttävä ja 2000 luvulla tavanomainen teho 3 litraisesta ahdetusta moottorista, siis jos tehtaat olis oikeasti halunneet tehdä tuollaisia moottoreita... -80 luvun loppu oli ehkä otollisinta aikaa, kun tekniikka mahdollisti suuret tehot, mutta päästömääräykset ei vielä olleet jarruna, että sinänsä 2000 luvun päästörajoitukset huomioiden tuo C32 kone on ihan ok toisaalta :roll:

-90 luvulla jotku autotehtaat otti saman kokoisesta vapaastihengittävästä moottorista nuo samat litratehot, mitä amg mersu ahtimen kanssa ;)

autotehtailla on tietysti aina vähän eri intressit, kuin mulla näissä kone jutuissa :D

ferrari 360 on 2000 luvun auto (oikeastaan juuri samaa ikäluokaa, kuin C32 amg) ja sen kone antaa tälläiset lukemat vaparina...

* Tyyppi: F131, 90° V8, DOHC, 5 venttiiliä per sylinteri
* Iskutilavuus: 3586 cm3
* Teho: 294 kW (400 hv) @ 8500 r/min
* Vääntö: 373 Nm @ 4750 r/min

jokainen voi miettiä, mitä tuosta sais lievästi ahdettuna tehoja :wink:

ok. tuo on 0.4 litraa suurempi, mutta tästä nähdään kuitenkin kuinka kaukana C32 amg on aikansa "huipuista" koneen osalta...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

napa kirjoitti:
ferrari 360 on 2000 luvun auto (oikeastaan juuri samaa ikäluokaa, kuin C32 amg) ja sen kone antaa tälläiset lukemat vaparina...

ok. tuo on 0.4 litraa suurempi, mutta tästä nähdään kuitenkin kuinka kaukana C32 amg on aikansa "huipuista" koneen osalta...
C32:sen vertaaminen Modenaan on suunnilleen sama jos vertaisi Modenaa 2000-luvun alun F1:sen koneeseen.
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

jva kirjoitti:
napa kirjoitti:
ferrari 360 on 2000 luvun auto (oikeastaan juuri samaa ikäluokaa, kuin C32 amg) ja sen kone antaa tälläiset lukemat vaparina...

ok. tuo on 0.4 litraa suurempi, mutta tästä nähdään kuitenkin kuinka kaukana C32 amg on aikansa "huipuista" koneen osalta...
C32:sen vertaaminen Modenaan on suunnilleen sama jos vertaisi Modenaa 2000-luvun alun F1:sen koneeseen.
eikä ole, molemmat on sarjatuotantoautoja ja ihan katsastuskelpoisia, jopa suomessa... mutta yritäppä saada F1 leimaan...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Jos moottoreita/ autoja verrataan toisiinsa, niin minusta niitä pitää verrata muiden valmistajien vastaaviin tuotteisiin, eikä kaikkiin mahdollisiin mitä markkinoilta löytyy.
C32:sen vertailukohdat pitää siksi etsiä lähinnä akselilta Audi - BMW, koska sieltä löytyvät myös C32:sen kilpailijat samassa autoluokassa.
Näinollen verrokit pitää etsiä joukosta M3 ja RS4. Silloin huomataan, että C32 on hyvin vertailukelpoinen luokassaan. No, M3 on vapari = parempi(ko?) Tuon ajan RS4 on tuplaturbo, mutta tilavuudeltaan pienempi, 2.7l = parempi(ko?)
Tietysti pitäisi sitten määritellä myös se, millä moottorin "paremmuus" määritellään. Onko se sitä, että pienimmällä mahdollisella tilavuudella otetaan suurimmat tehot ja suorituskyky irti vai onko se sittenkin jotain muuta?!
Minusta asia pitää tarkastella kokonaisuutena, jossa huomioidaan myös useita muita seikkoja kuin vain moottorin koko ja teho+suorituskyky.
Minä en tiedä, mikä noista kolmesta moottorista on "paras". Tiedän ainoastaan sen, että kaikki kolme ovat hienoja moottoreita ja keskenään kokonaisuutena hyvin tasavertaisia..joskin siis yksityiskohdiltaan, sekä teknisesti että osin myös käyttöominaisuuksiensa puolesta hieman erilaisia. Olennaista on kuitenkin se, ettei AMG-moottori tuossa joukossa häpeäksi valmistajalleen missään nimessä ole.
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
Avatar
Simo M. A.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Simo M. A. »

Kun kerran nyt halutaan vertailla Ferrari vs. AMG-Mersut niin sitten pitää kyllä ehdottomasti huomioida myös se että tällainen pappamalli-kauppakassi-Mersu eli E55 AMG on selvästi tehokkaampi kuin saman aikakauden eli 2000-luvun alun Ferrari. Kuinkas noloa tämä sitten on Ferrarille ja Ferrarin omistajille?

Eli vm. 2003 Modena ja vm. 2003 W211 E55 AMG, tehot

400hv Ferrarissa ja Mersussa 476hv.

Jos taas mahdollisimman suuria tehoja iskutilavuuteen nähden ilman ahtamista nimenomaan haetaan niin ei tahdo löytyä Hondan voittanutta, esim. S2000 löytyy 120hv litrateho vapaasti hengittävänä.

Mutta jos ahtamalla saavutetaan parempi polttoainetalous ja paremmat käyttöominaisuudet moottoriin (esim. mukavaa käytännön vääntöä alakierroksille) sekä kevyempi ja pienempi moottori niin miksi sitten ei sitä ahdinta käytettäisi? Eikö kannata hyödyntää tässä tekniikan tuomia mahdollisuuksia?

Esim. vertailemalla juuri 2000-luvun alun Porsche 911 vaparia ja tuota C32 AMG:tä niin löytyy suunnilleen samaa luokkaa tehoa ja kiihtyvyyttä mutta käytännössä jos haluaa vähän "sporttisemmin" ajella tuolla Porschella niin joutuu antamaan kierroksia ja vinguttamaan konetta koko ajan. Mersulla riittää sellaiset 2000-3000rpm saman tahtiseen etenemiseen esim. kaupungilla pyörittäessä ja kiihdytellessä toistuvasti nopeasti 10km/h -60km/h.
Talvella ja sadepäivinä:

Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020

Kesällä:

R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray

Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Varmaan tuota tehoa voidaan hieman kompensoida hinnalla
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
skeletorR
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Ma 18.12.2006 17:46
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja skeletorR »

Onkohan tää nyt menny pikkaisen offtopiciksi?

Itse ostin aikoinaan juuri 32:sen 55:sen sijaan moottorinluonteen ja ahtimen takia.. 55 jotenki vähä vaisu mun mielestä..
SPEEDPRO Mercedes Benz special tuning workshop
Official CARLSSON and BRABUS dealer
Avatar
Simo M. A.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Simo M. A. »

skeletorR kirjoitti:Onkohan tää nyt menny pikkaisen offtopiciksi?
No on :lol:

Yritin tuossa yhdessä vastauksessa kyllä vähän kertoilla vaihteiston luonteestakin.
Talvella ja sadepäivinä:

Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020

Kesällä:

R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray

Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Avatar
Simo M. A.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
Paikkakunta: Kouvola

Re: Ostoaikessa C 32 AMG

Viesti Kirjoittaja Simo M. A. »

JBond kirjoitti:
Koeajossa en huomannut mitään erityisen suurta nykäisyä, mutta vaihtamisen huomasi selvemmin kuin omassa -05 Audissa. Voisiko vaihteistöljyn ja jäähdytysnesteen sekoittuminen olla syypää ongelmaan?

Mitä muuta minun tulisi varmistaa ennen ostopäätöksen tekoa? Vai pitäisikö pysyä erossa ko. yksilöstä?
Odotan mielipiteitä ja vinkkejä, kuinka asian voisi varmistaa.
Tuskin tuo "nykäisy" johtuu mistään glykolista vaihteistoöljyssä. Ei näissä 32 AMG -vehkeissä ole käytännössä esiintynyt tuota vikaa. Tosin varminta olisi ostaa auto jossa on Behrin syyläri (eikä Valeon syylärillä). Se valmistajan merkintä ei ole kovin näkyvä, joutuu vähän tiirailemaan sieltä syylärin päällä olevan pellin alta syylärin päältä sitä, omassa on oikeassa reunassa syylärin päällä muovissa olevilla "kohokirjaimilla" teksti "Behr". Ainakin vuoden 2001 autot pitäisi olla varmuudella Behrin syylärillä.

Voihan siitä automaattiöljystä otattaa glykolitestin jos haluaa asiasta varmistua.

Mutta kuten sanottua niin kovemmissa kiihdytyksissä pieni nykäisy kuuluu vain asiaan.
Talvella ja sadepäivinä:

Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020

Kesällä:

R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray

Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Re: Ostoaikessa C 32 AMG

Viesti Kirjoittaja jva »

Simo M. A. kirjoitti: Mutta kuten sanottua niin kovemmissa kiihdytyksissä pieni nykäisy kuuluu vain asiaan.
Sekin on tietysti vähän suhteellinen käsite se "nykäisy"..tarkoitan siis sitä, että milloin se on sellainen "nykäisy" joka ei kuulu asiaan/ on vika ja milloin se "nykäisy" on sellainen, joka kuuluu asiaan/ johtuu siitä, että koneessa on potkua.
En ole C32:lla ajanut, mutta joillakin muilla sporttisemmilla automaateilla jonkin verran ja kyllä niissä "nykäisy" on tuntunut kun kovemmin kiihdyttää ja laatikko kiihdytyksen aikana pykälää vaihtaa..pahimmillaan..eikun parhaimmillaan..se on jopa kunnon potku eikä vain "nykäisy".. :)
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
Avatar
Simo M. A.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
Paikkakunta: Kouvola

Re: Ostoaikessa C 32 AMG

Viesti Kirjoittaja Simo M. A. »

jva kirjoitti:
Simo M. A. kirjoitti: Mutta kuten sanottua niin kovemmissa kiihdytyksissä pieni nykäisy kuuluu vain asiaan.
Sekin on tietysti vähän suhteellinen käsite se "nykäisy"..tarkoitan siis sitä, että milloin se on sellainen "nykäisy" joka ei kuulu asiaan/ on vika ja milloin se "nykäisy" on sellainen, joka kuuluu asiaan/ johtuu siitä, että koneessa on potkua.
En ole C32:lla ajanut, mutta joillakin muilla sporttisemmilla automaateilla jonkin verran ja kyllä niissä "nykäisy" on tuntunut kun kovemmin kiihdyttää ja laatikko kiihdytyksen aikana pykälää vaihtaa..pahimmillaan..eikun parhaimmillaan..se on jopa kunnon potku eikä vain "nykäisy".. :)
Nimenomaan näin, kyllä tuolla 32 AMG:lla saa parhaimmillaan kunnolla polkiessa tuntumaan kunnon "jysäyksen" eikä vain "nykaystä" kun tuo AMG Speedshift -vaihteisto lataa vaihteen pesään vauhdilla. Mutta rauhallisessa ajossa ei vaihdoissa pitäisi mitään erityisempää tuntua lainkaan.
Talvella ja sadepäivinä:

Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020

Kesällä:

R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray

Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Avatar
SamuliR
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: Ke 21.10.2009 20:36
Paikkakunta: Karhula

Viesti Kirjoittaja SamuliR »

Itellä C32 -02 Farkku
Ite hain saksast, nyt ollu reilu vuoden ei mitään ongelmia.
Öljyn vaihto nyt tietyst maksaa enemmän kun johonkin nelos koneeseen mut se johtunee siitä et öljyäkin menee suunnilleen tuplat.
Ottikohan ne mult AMG lisää kun hain öljyt ite kaupast.
Ihme juttu kun 8 litraa makso enemmän kun 4, taitaa olla joku vehon salaliitto AMG:n omistajia kohtaan. :D
Takarenkait kyl kuluu vähä enemmän kun jossain vähemmän tehokkaassa, mut se kuulunee asiaan.
Laatikkoo kun öljyt ja suodattimen vaihdoin niin ihan sama hinta kun mihin tahansa muuhun malliin.
Tukivarret myös vaihdoin vasemmalle eteen nii oli ihan perus C mallin kamaa.
Avatar
skeletorR
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Ma 18.12.2006 17:46
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja skeletorR »

SamuliR kirjoitti:Itellä C32 -02 Farkku
Ite hain saksast, nyt ollu reilu vuoden ei mitään ongelmia.
Öljyn vaihto nyt tietyst maksaa enemmän kun johonkin nelos koneeseen mut se johtunee siitä et öljyäkin menee suunnilleen tuplat.
Ottikohan ne mult AMG lisää kun hain öljyt ite kaupast.
Ihme juttu kun 8 litraa makso enemmän kun 4, taitaa olla joku vehon salaliitto AMG:n omistajia kohtaan. :D
Takarenkait kyl kuluu vähä enemmän kun jossain vähemmän tehokkaassa, mut se kuulunee asiaan.
Laatikkoo kun öljyt ja suodattimen vaihdoin niin ihan sama hinta kun mihin tahansa muuhun malliin.
Tukivarret myös vaihdoin vasemmalle eteen nii oli ihan perus C mallin kamaa.
Ihan samoja kokemuksia..

Ja se laatikkokin nykäisee sillein että joku sen kuvittee viaksi. EI OLE, vaan ominaisuus. Harmittaa toi oman myynti, muijaki tykkäs ja pitäis kuulemma katella taas jotain sen tyyppistä..
SPEEDPRO Mercedes Benz special tuning workshop
Official CARLSSON and BRABUS dealer
Avatar
skeletorR
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Ma 18.12.2006 17:46
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja skeletorR »

Simo M. A. kirjoitti:
skeletorR kirjoitti:Onkohan tää nyt menny pikkaisen offtopiciksi?
No on :lol:

Yritin tuossa yhdessä vastauksessa kyllä vähän kertoilla vaihteiston luonteestakin.
Jes huomasin ja pelkkää asiaa oletkin kirjoittanut. Jos ei ole ajanut paljoa ja tiedä miten Speedshift toimii niin mielletään usein viaksi. Makee laatikko, 55:ssa vielä makeempi man toiminnolla. Liikaa pelätään sitä ja tätä ja jos tulee sitä ja tätä ja jne. Kättä taskuun jos semmoisen meinaa ostaa, allekirjoittanut suosittelee edelleen!!
SPEEDPRO Mercedes Benz special tuning workshop
Official CARLSSON and BRABUS dealer
Avatar
SamuliR
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: Ke 21.10.2009 20:36
Paikkakunta: Karhula

Viesti Kirjoittaja SamuliR »

skeletorR kirjoitti:
Simo M. A. kirjoitti:
skeletorR kirjoitti:Onkohan tää nyt menny pikkaisen offtopiciksi?
No on :lol:

Yritin tuossa yhdessä vastauksessa kyllä vähän kertoilla vaihteiston luonteestakin.
Jes huomasin ja pelkkää asiaa oletkin kirjoittanut. Jos ei ole ajanut paljoa ja tiedä miten Speedshift toimii niin mielletään usein viaksi. Makee laatikko, 55:ssa vielä makeempi man toiminnolla. Liikaa pelätään sitä ja tätä ja jos tulee sitä ja tätä ja jne. Kättä taskuun jos semmoisen meinaa ostaa, allekirjoittanut suosittelee edelleen!!
Juurikin näin. Eikös kaikki mekaniikka hajoa jossain välissä, ennemmin tai myöhemmin.
Toki jos ylimääräset kuluerät pelottaa kauheesti nii sit vaikka jopo alle, Kumin puhkeeminen tai ketjujen katkeeminen ei kummosia kulueriä aiheuta ja kyl se paikallinen kyläseppä siit rungon myös ehjää kemppi liimal. Semmonen taitais olla turvallinen (kustannustehokas) vaihtoehto.
Vanha tai uus malli, kummankaan paremmuuteen en ota kantaa.

Nonii näköjään jälleen jatku jokseenkin offtopiccina.

Etukäteen pahoittelut jos tää loukkasi jotakuta, erityisesti niitä jopon omistajia :D
W211 E63 AMG
W251 320cdi "ärrä"
Ex: W203 C32 AMG
Avatar
tomnor
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ke 08.09.2010 09:03
Paikkakunta: Loviisa

Viesti Kirjoittaja tomnor »

Terve


Tässä hondamiehenä olen nyt vaihtamassa autoa ja C32 AMG olis seuraava vaihtoehto.

Onko kellään tietoa kunnosta RMI-508 c32 joka myynnissä tuolla kemissä?

Itsellä kuitenkin aika pitkä matka täältä etelästä autoa katsomaan


T.
Tomi
Avatar
Dtr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ti 17.01.2006 22:46

Viesti Kirjoittaja Dtr »

eipä löydy nettiautosta tolla rekkarilla mitään?
Avatar
tomnor
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ke 08.09.2010 09:03
Paikkakunta: Loviisa

Viesti Kirjoittaja tomnor »

en ole maininnut nettiautoa. mutta tuossa on linkki

http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/c/3451277

Mikä kulutus näillä oikeasti on ? normaali ajossa

Ajattelin jos joku olis tunnistautunut edelliseksi omistajaksi ?
Vastaa Viestiin