W140 vai W220 ?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
specialsmith
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 92
Liittynyt: Ma 05.04.2010 11:19
Paikkakunta: Espoo

W140 vai W220 ?

Viesti Kirjoittaja specialsmith »

Hellou!

Mese pitäs saada, ja hienohkokin jopa. Kuitenkin kohtuu hintaan. W140:siä olen lähinnä tsiigaillu Saksanmaalta. Nyt on alkanut nousta muutama W220:kin joukkoon, kun olen laajentanut hakua. Tämä kyttäily on nyt jatkunut maaliskuusta, ja kohta pitäs tehdä ratkaisuja. Mitä sanoo mese-asiantuntijat, mennäänkö metsään, jos joutuu W220:een tyytymään? Hintaa verojen kanssa tulee himpusti enemmän, mutta mitäs muita hyviä/ huonoja puolia noissa on verraten toisiinsa.

(Huom! En ajatellut ostaa "hienoa-kiiltävää-tosi-halvalla", vaan ihan kunnon kappaleen, jolla pääsee vielä monta vuotta korkeintaan pienellä laitolla. En ole idiootti, on vaan kiire nukkumaan jo. :) )

Verrokit siis 96-98 W140 ja 98-99 W220, mittareissa ~170tkm, S >400.

Vai kannattaako nuo kakssatakakskymppiset jättää suosiolla huomiotta, jos hintaluokka ja kilsat mätsäävät joidenkin W140:ten kanssa? Ei nuo paskoilta näytä ja jopa väittäisin katsomieni olevan myynnissä "alkuperäis-Günthereillä" autotalleissa, eikä missään kebab-baarin takapihalla.

Jos joku oikein jaksaa tähän jonkun vinkin kommentoida, otetaan se kiitollisena syvän kumarruksen kanssa vastaan. :oops:

T: wannabe-mesemies
Avatar
Simo M. A.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
Paikkakunta: Kouvola

Pari huomiota

Viesti Kirjoittaja Simo M. A. »

Kyllähän W220 on aivan eri luokan auto kuin W140, olemukseltaan huomattavasti "modernimman" oloinen, kun autoon istuu sisään. Ulkomuotoilukin on paljon uudemman näköinen ja hyvin kuitenkin aikaa kestävä, arvokas olemus. W140 on ikään kuin vielä W124:n aikakaudelta (eli tyyli ja muodot juontuvat vuoteen 1985 asti) ja W220 onkin sitten jo W203:n ajan (eli 2000-luvun) muotoilua ja tyyliä.

Mutta kun autokin on aivan eri luokkaa niin sitten saattavat autoon liittyvät korjaus- ja huoltokulut myös olla hieman eri luokkaa eli kalliimmat.

Varmaan W220:een saa tehtyä perushuollot jo ihan kohtuullisilla kuluilla eli öljyt, suodattimet, tulpat yms. jos huollattaa muualla kuin merkkiliikkeessä mutta jos jotain erikoisempaa vikaa ilmenee mikä vaatii joidenkin sellaisten osien vaihtamista mitä ei saa kuin alkuperäisosana "Veholta" niin sitten voi tulla yllättäviä korjauskuluja. Samaten jos vian diagnostiikka ei onnistu kuin "Veholla" niin voi tulla yllättäviä kuluja.
Talvella ja sadepäivinä:

Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020

Kesällä:

R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray

Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
specialsmith
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 92
Liittynyt: Ma 05.04.2010 11:19
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja specialsmith »

Ulkomuotoilukin on paljon uudemman näköinen
Aivan, mutta uudempi ei aina olekaan parempi. :) Ei vaan, onhan tuo noin suunnilleen 10 v. nuoremman näköinen kapine. Mustana oikein tihkuu seksiä. :D Itse diggailen kyllä tuota Möhkön jylhää olemusta, eikä kulmikkaat muodot mielestäni näytä yhtään pahalta. No mutta se on makuasia, eli siitä voi kiistellä.
Mutta kun autokin on aivan eri luokkaa niin sitten saattavat autoon liittyvät korjaus- ja huoltokulut myös olla hieman eri luokkaa eli kalliimmat.
Pitää saletisti kutinsa. Tosin ei tossa "panzerwagenissakaan" ihan halvalla taida päästä. :) Mutta kyllä, tuo täytyy ottaa huomioon.

::Edittiä::

Mites noi motit? Olis tarkotus ajaa tuollasella kasikoneisella ainakin sellanen 100-150tkm seuraavien vuosien aikana. Miten nuo kestää kulutusta? Katsomissani kappaleissa on yleensä ollut mittarissa ~160 tkm keskimäärin. Jossakin vain 113tkm, toisissa vajaa 200tkm. Mitä foorumistit suosittelee, millasilla kilsoilla tommonen on järkeä hakea Saksasta?

Kiitos vastauksista jo, jokainen tiedon murunen helpottaa. :wink:
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

specialsmith kirjoitti:Mitä foorumistit suosittelee, millasilla kilsoilla tommonen on järkeä hakea Saksasta?
Luonnollisesti mahdollisimman vähillä, mutta jos vaihtoehtoina 120tkm ilman huoltokirjaaa tai 180tkm vehon huoltokirjalla niin en itse ainakaan kauaa miettisi :lol:

Kyllä w140 motit ainakin kestää, ei nyt tietenkään rata-ajoon ole tehty että rajansa niilläkin, mutta harvemmin täältä niistä saa lukea. Eikös joltakin käyttäjältä muuten menny w140 600:sen kone uusiksi? Muita en oikein ole lukenut.
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14025
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Oma vähäinen kokemus noista on 1994 S 320:stä ja pieni lenkki 1997 S 300 Turbodieselillä. W220:sta taas kylmät tyypit 1. sarjan S 320 ja pidempi lenkki olikohan 2005 S 500 4Matic Langilla.

Olen sitä mieltä, että 1. sarjan W220:ssa laatuvaikutelma ei ole ihan edeltäjän tasolla. Keskikonsoli heiluu kädellä heiluttamalla, tosin se ei olekaan yhtä kappaletta etuistuinten väliin saakka. Ulkonäkö harmaassa sisustuksessa melko halvan oloinen. 2. sarjan S 500 oli taas eri maata. Auto olikin kyllä melko täydellisesti varusteltu, mutta nähtävästi parannuksia on tehty faceliftissä. Oli jotenkin viimeistellymmän oloinen, tosin vaalea nahkaverhoilu ehkä lisäsi tunnetta :-).

W220 kolmiventtiilimalleissa taisi olla tuplatulpat, huoltokustannuksia lisää. Eihän se ylläpito missään nimessä ole halpaa W140:ssakaan. Rengaskoko 235/60-16 ei liene halvimpia. Muistelen että kaveri maksoi nokialaisista nastoista n. 800 e. Saahan kumeja tosin Euroopasta halvemmallakin.

Yksilöitähän nuokin varmasti alkavat olemaan, mutta oma valinta kohdistuisi joko mahd. myöhäiseen W140:aan tai sitten Facelift-W220.aan.

Ei, kyllä se kohdistuisi pelkästään W140:aan :-).
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
specialsmith
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 92
Liittynyt: Ma 05.04.2010 11:19
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja specialsmith »

Ei, kyllä se kohdistuisi pelkästään W140:aan Smile.
;) Sitäpä. Pakko vaan ottaa näitä vara-vaihtoehtoja, kun noi Möhköt on niin vähiin käyny Saksassakin... :/

Kiitos, juuri tuollaiset pienetkin palat kokemusta kelpaa tänne mainiosti!
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Itselläni on kokemusta vain w220:n takapenkiltä muutaman vuoden takaa. En tiedä minkä vuotinen auto oli, tai millä moottorilla, mutta takapenkiltä ei ole kyllä pahaa sanottavaa :wink: w140:sestä lähin kokemus on liikennevaloissa vierellä olemisesta :oops:
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

nj^ kirjoitti: Luonnollisesti mahdollisimman vähillä, mutta jos vaihtoehtoina 120tkm ilman huoltokirjaaa tai 180tkm vehon huoltokirjalla niin en itse ainakaan kauaa miettisi :lol:
Vähän offtopic, mutta kun kerran esille nousi (jos oikein ymmärsin :? ), niin:

Mikä siinä huoltokirjan arvostuksessa oikein mahtaa piillä?
Näin melko pitkälti perushuollot autoihin itse tekevänä ei jaksa ymmärtää, että miksi sellaisen esim. ässämersun hankinta olisi merkkihuoltokirjan takia erinomaisen ylivertainen, koska lääkärisetä käyttää autoaan merkkiliikkeessä kerran vuodessa kahdessa huollossa, jossa suurimmaksi osaksi autoon tehdään tarkista, tarkista, tarkista, tarkista, tarkista...-rahastusta, ja muutoin auton pito on, että sehän on käyttöesine, joka muistetaan pestä silloin ennen huoltoa pikapesussa ja jolla tahkotaan säännöllisesti kerran viikossa loma-asunnolle kelistä piittaamatta 20 huonoa soratiekilometriä suuntaansa ja konepellin alle ei kukaan katso edes uteliaisuuttaan kuin huollossa, jos ei nyt sitten satu pissapojasta vesi loppumaan? Ja kun ajoa tulee kohtuu vähän, niin miksi sitä vaihtamaan, ja tuota pidetään sitten se 10-12 vuotta ja vajaa 200tkm.

Jos sen sijaan tarjolla on esim. uutena merkkiliikkeessä huollettu ja muutaman vuoden ikäisenä hyväkuntoisena seuraavalle, muutoin pedantille omistajalle siirtynyt, mutta ei enää merkkihuollossa sen jälkeen säännöllisesti käytetty, mutta hyvin hoidettu auto paljon pienemmällä ajomäärällä, ja jopa pienemmällä ostovälinemäärällä, niin mitä muuta hyötyä siitä merkkihuollosta sitten on, kuin että pelko vääristä matkamittarilukemista on pienempi? Eikö noiden väärentäminen muutoinkin nykyautoissa ole niin hankalaa, että harva normaali auton omistaja tuollaiseen petokseen oikeasti ryhtyy?
Ihmettelee vaan :roll:
Avatar
Simo M. A.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Simo M. A. »

Niin, no kai tuossa on se että jos esim. Saksasta ostaa tuon Mersun ja huoltokirja on "hukkunut" tai sitä ei ole täytetty niin ei tiedä yhtään että onko autoon ylipäätään vaihdettu esim. öljyjä aina tai onko samalla moottorin ilmansuodattimella ajettu esim. 150tkm ja 10 v. uudesta asti. Kyllä se Mersu kulkee pelkillä moottoriöljynvaihdoillakin 10v. ja 150tkm varmasti. Eikä haittaa vaikka jossain välissä olisi jäänyt öljyt vaihtamatta ja ajettu esim. 45tkm samoilla öljyillä ja ehkä tarvittaessa lisäten öljyä. Niin kauan voi ajaa öljyjä vaihtamatta kuin vain öljynpaine riittää niin kone kyllä käy. Eikä seuraava omistaja voi tietää käytännössä mistään onko öljyjä viitsitty vaihtaa kuin joskus välillä. Samaten matkamittarilukemasta voi puuttua esim. 100tkm tai 150tkm helposti eikä tätä välttämättä käytännössä näe mistään. Helpohkoa tuo on vielä ainakin reilu 10v. sitten ollut asettaa haluttu mittarilukema. Siksi ehkä joku voi haluta dokumentaatiota että on huollettu valmistajan määräämän huolto-ohjelman mukaan ja kilometrilukemakin pitää paikkansa. Toki voihan niitä huoltokirjojakin väärentää, mutta hyvin tutkimalla voi ainakin aavistella että ei ole oikea/aito/alkuperäinen kyseisen auton huoltokirja.

Aika moni auton ulkomailta tuova epäilee siinä määrin autolle tehtyjä huoltoja että vaihdattaa varmuuden vuoksi kaikki nesteet ja suodattimet heti kun on auton Suomeen saanut vaikka autolla olisi ajettu 60tkm. Ja saattaahhan 60tkm mittarilukemalla oleva auto jossa on tyhjä huoltokirja olla tosiaan sellainen kappale että sitä ei ole huollettu mitenkään sen jälkeen kun se on ostettu, eli tarvittaessa ehkä lisätty öljyä. Tai sitten jos huoltokirja on "hukkunut" niin auto saattaa olla tosiasiassa ajettu 160tkm ja öljyt vaihdettu viimeksi esim. 120tkm kohdalla.
Talvella ja sadepäivinä:

Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020

Kesällä:

R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray

Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Elän vieläkin siinä uskossa että saksassa joka toinen auto on ruuvattu, vaikka näin ei todennäköisesti ole. Suomessa en sen huoltokirjan perään niin huutelekkaan, jos historiasta saa jotakin muuta kautta tietoa. Autokin täällä suomessa tod.näk. niin huonossa hapessa että fuck that :D (en uusia autoja ostele!)
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
Simo M. A.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Simo M. A. »

Vielä alkuperäiseen aiheeseen liittyen: auton sisustan värit ja vaihtoehdot vaikuttavat niin paljon vaikutelmaan että ei kannata vertailla jotain vaalealla nahalla olevaa faceliftiä harmaan väriseen pre-faceliftiin. Vaalealla tyylikkäällä sisutalla ja väriyhdistelmälläoleva pre-facelift vm. 1999 saattaa näyttää tyylikkäämmälle, "viimeistelyltään" paremmalle ja arvokkaammalle kuin tummalla sisustalla oleva facelift. Muutamia esimerkkejä ja W140 (hyviä sisustakuvia) myös vertailun vuoksi:

pre-facelift vaalealla sisustalla:

http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/s/3344198

facelift tummalla sisustalla:

http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/s/3271782

W140:

http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/s/3090943
Talvella ja sadepäivinä:

Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020

Kesällä:

R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray

Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Avatar
mwessman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: Ke 14.03.2007 13:46

Viesti Kirjoittaja mwessman »

Minulla on ollut w140 3½ vuotta ja tyytyväinen olen ollut. Itse olen ajanut sillä noin 100 000 km ja tuhannen kilsaa olen istunut takapenkillä 8)
Autossa kaikki toimii sähköllä, niskatukea myöten ja tuplaikkunat pitävät datsunin pärpätyksen poissa.
Jonkin verran olen saanut remppaa tehdä mutta mitään sellaista, mistä ei fysiikan ope selviäisi, ei ole ilmennyt. Diagnoosilaitteen olen toki ostanut.

Jos joku foorumilainen on tekemässä w140 -kauppoja kotikulmillani, voin tulla katsomaan ns arat paikat ja lukemaan koodit.
Timppa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 293
Liittynyt: Pe 20.06.2003 14:42
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Meikäläisen entinen... :)
S213
Vastaa Viestiin