124 korkea käyntilämpö

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
miksei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 11.08.2005 18:41
Paikkakunta: Kokemäki

124 korkea käyntilämpö

Viesti Kirjoittaja miksei »

200 d alkoi joku aika sittn pitelemään lämpöjä koneessa sadan merkkiviivassa. Vaihdoin termostaatin, päivän verran oli normi 85 ja sit taas sata. Mittarin anturi vaihdettu, samaa näyttää. Syyläri uusittu joku vuosi sitten, samoin vesipumppu. Lämpö riippumaton keleistä, pakkanen tai nolla. Kovassa vedossa ei nouse kuin pari neulan mittaa yli sadan.
Nesteet uudet. Voisiko termostaatti mennä heti ekan päivän jälkeen? Oli tarvike kun ei muuta siihen hätään saanut. Ainoita muutoksia autossa on laturin säädin joka vaihdettu joku aika sitten. Ei mene vesi ja öljy sekaisin. Kun heittää lämmityslaitteen täysille, lämpö putoaa jonkun verran ja nousee nopeasti sadan viivalle. Mistä etsiä seuraavaksi vikaa?
liuhis
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Pe 03.10.2008 19:59
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja liuhis »

Mulla oli itsellä tuulettimen magneettikytkimen johto poikki.
Flekti on kuin visko, eli pyörii vapaasti, koneen lämpöjen ollessa noin 95 pitäisi flektin kytkeytyä päälle. Korjaa äkkiä, mulla ehti polttaa kansipahvin... :cry:
Kummisetä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: La 17.09.2005 18:25
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Kummisetä »

Eikös se viiva 80 jälkeen ole 90 astetta? Näin olen antanut itselleni kertoa...
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2269
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ...testaa visko :idea: ...kone käyntiin ja sitten iltapäivälehti rullalle käteen :wink: ...sitten pysäytät sillä siivet ja odotat lyökö visko päälle kun lämmöt alkaa nousta :twisted:
Avatar
Skraba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 405
Liittynyt: Pe 30.07.2004 13:30
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Skraba »

Meillä on ollut jo pari vuotta siinä "yhdellä liian kuumalla viivalla" - tai oikeastaan neulan paksuuden sen alle. Kertaakaan ei tosin yli ole mennyt... keli ku keli.

Hmm. Pitää se visko testata varmaan joskus itsekin :)
- Skraba

C126 560 '91, S124 300D '95, S212 220CDI '10
Instagram: @p_haemaelaeinen
miksei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 11.08.2005 18:41
Paikkakunta: Kokemäki

Viesti Kirjoittaja miksei »

Visko toimii, oikein huomaa kun nappaa kiinni. Alkoi epäily että mittari alkais olemaan finaalissa. Seuraava toimepide tulee olemaan inframittarilla lämmön seuraus lohkon kyljestä. Näkee totuuden ja voi verrata tuloksia.
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Mulla oli motorad merkkinen tarviketermari omassa W123 300D:ssä,se piti lämpöjä jatkuvasti siinä satasen viivalla vaikka oli 82 asteen termostaatti.Vaihdoin sitten uuden alkuperäisen ja ongelmat poistuivat,nyt lämmöt pysyy karvan yli 80 niinkuin pitääkin paitsi joskus kovassa ajossa nousee johonkin 90 pintaan siis 80 ja sen ylemmän viivan väliin.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Kannattaa tosiaan koettaa mitata, onko lämmönnousu todellinen.
IR-mittari on hyvä, mutta voi olla vaikea saada oikea lukema. Kokeile
eri paikoista.

Moottorin lämmön ei 200 D:ssa juurikaan pitäisi nousta niin korkealle, että
tarvittaisiin puhallinta. Siinä on vakiona viileä termostaatti ja sillä pitäisi
hoitua jäähdytys.

Termostaatin kunnon voi mitata laittamalla se lasiastiaan (kahvipannu)
ja lämmittämällä ja jäähdyttämällä vettä astiassa. Veden lämmön voi
mitata kinkkumittarilla. Lasin läpi näkee, milloin termostaatti alkaa avautua, on
täysyin auki ja milloin se alkaa sulkeutua ja on täysin kiinni. Vertaa arvoja
ohjearvoihin.

Lämpömittarin anturin vastuksen voi mitata yleismittarilla ja myös verrata
valmistajan ohjearvoihin.

Jos lämpöä aina vaan on, huuhtele jäähdytysjärjestelmä. Siihen saa omat
aineensa, joilla ensin irrotetaan tukkeumat moottorin käydessä. Sitten
lämmityslaite täysille ja huuhdellaan muistaakseni vastavirtaan. Jos
jäähdytinnesteitä ei ole säännöllisesti vaihdettu, niin jäähdytinjärjestelmässä
voi olla tukos.
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

JarkkoN kirjoitti:Termostaatin kunnon voi mitata laittamalla se lasiastiaan (kahvipannu)
ja lämmittämällä ja jäähdyttämällä vettä astiassa. Veden lämmön voi
mitata kinkkumittarilla. Lasin läpi näkee, milloin termostaatti alkaa avautua, on
täysyin auki ja milloin se alkaa sulkeutua ja on täysin kiinni. Vertaa arvoja
ohjearvoihin.
Osittain, mutta kahvipannussa ei ole yhtään painetta, mitä moottorissa on :roll:
autodidakti
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 917
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

felmit kirjoitti:
JarkkoN kirjoitti:Termostaatin kunnon voi mitata laittamalla se lasiastiaan (kahvipannu)
ja lämmittämällä ja jäähdyttämällä vettä astiassa. Veden lämmön voi
mitata kinkkumittarilla. Lasin läpi näkee, milloin termostaatti alkaa avautua, on
täysyin auki ja milloin se alkaa sulkeutua ja on täysin kiinni. Vertaa arvoja
ohjearvoihin.
Osittain, mutta kahvipannussa ei ole yhtään painetta, mitä moottorissa on :roll:
Mitäs paine tähän asiaan vaikuttaa,lämpöhän se on mikä termostaatin aukaisee... Ainakin tähän asti.
Kyllä toi edellä kerrottu konsti on ihan toimiva,lähes ainoa yksinkertainen sitäpaitsi.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2269
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ...siis onko se siinä 80 jälkeen olevalla viivalla :?: ...jos siinä niin anna vaan mennä ei haittaa :twisted:
miksei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 11.08.2005 18:41
Paikkakunta: Kokemäki

Viesti Kirjoittaja miksei »

Siinähän 80 ja 120 välisellä viivalla se on, mieluumin ylikin. Tänäänkin oli jokunen kilometri normaali 85, sit alkoi nousemaan ja pysyi maagisen viivan päällä ajoi mitä vauhtia tahansa. Vielä en saanut inframittaria haettua lainaan.
d 200 power
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Pe 11.06.2010 16:03
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja d 200 power »

Mulla kanssa 200d lämpeää heti jos joutuu matelemaan ruuhkassa. Kuinkahan se magneettikytkin oikein pelaa? Voiko sitä testata jotenkin? Liitin tuntuu ainakin olevan melko löysästi siinä venttiilissä kiinni.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

termari sökö. Tarvike termarit on useammin epäkuntosia, ku ehjiä. On, kuin arvan ostamista. Koskaan ei tiedä mitä saa.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Jankku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 398
Liittynyt: Pe 27.01.2006 22:04

Viesti Kirjoittaja Jankku »

Eikös noi magneettikytkin flektit ole bensavehkeiden kaluja? Mulla ainaki w124 200d:eessä öljyvisko (kuten muissakin kiisseleissä joita on ollut) joka jähmettyy lämmetessään=ottaa kiinni ja alkaa jäähdyttämään tehokkaammin... Tosin toi mittarin näyttämä jää nyt melkolailla epäselväksi... Bensavehkeissä olen noihin magneettikytkin flekteihin törmännyt.
Jani Salomaa

Etuveto?? Joku veikkauksen uusi pelikö?
S211 320CDI Avantgarde -04
Ex W220 400L CDI
W210 290DT Avantgarde -97
Ex W210 200CDI Classic - 02
W202 200 Elegance - 98
Ex S211 320 CDI V6 Avantgarde -06
Ex W168 A160 Classic - 02
Ex W211 200CDI Classic -04
ex W210 200CDI Classic -02 (tuulennopea :-) )
ex C124 300CE -24 -91
ex W124 200E -88
ex C126 500 SEC -87
ex W124 230E -85
ex W124 250D -86
ex W126 380SE -81
ex W124 200D -88
ex w123 300D -84
ex W123 200 -82
ex W124 260E -87
ex W123 230E -84
ex W123 300D -81
ja vaikka mitä muita riuskoja... Mm yksi ja ainut jossa ympyrä ja nuoli, siitä alkoi huoli...
Avatar
AriK123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 911
Liittynyt: Ke 11.06.2003 17:30
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Neloskoneissa on käytetty tuota magneettikytkintä, myös 200D:ssä.

Toimintaa voi testata ottamalla liittimen irti punaisesta anturista/kytkimestä ja kytkemällä liittimen johdot yhteen, kun virrat on päällä. Jos kuuluu naksahdus, niin itse flekti on kunnossa ja voi epäillä anturivikaa. Anturihan ei maksa paljon ja lähtee irti ruuvaamalla.

Omassa autossa lämmöt ovat jatkuvasti yli 90 ja joskus nousevat 100 asteeseen, eli 80 astetta seuraavalle viivalle. On uusittu syyläri, flektin anturi, termostaatti ja paisuntasäiliön korkki. Termari on alkuperäinen MB-osa. Vesipumppu pitäisi vielä tutkia.
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

felmit kirjoitti:
JarkkoN kirjoitti:Termostaatin kunnon voi mitata laittamalla se lasiastiaan (kahvipannu)
ja lämmittämällä ja jäähdyttämällä vettä astiassa. Veden lämmön voi
mitata kinkkumittarilla. Lasin läpi näkee, milloin termostaatti alkaa avautua, on
täysyin auki ja milloin se alkaa sulkeutua ja on täysin kiinni. Vertaa arvoja
ohjearvoihin.
Osittain, mutta kahvipannussa ei ole yhtään painetta, mitä moottorissa on :roll:
Paineella saisi veden kiehumatta yli 100 asteeseen, mutta termostaatin
aukeaminen tapahtuu jo paljon ennen 100 astetta, joten painetta ei tarvita.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
opcaravan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 323
Liittynyt: To 14.09.2006 20:59
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja opcaravan »

Yhdytään täälläkin tuohon termarin vikaan. Tarvikkeet kaiketi usein kehnoja. Nyt mulla on joku kl-varaosilta tilattu saksalainen 79c termari ja alkanut avautumaan viimepäivinä vasta siinä ~85c tienoilla.

Tuo rivikuutonen ainankin näillä kuumilla keleillä nostaa väkipakolla lämpöjä melko korkealle, mutta en kyllä usko, että 200d ainankaan kuuluisi samalla tapaa nostaa.

Mutta tosiaan, kannattaa ottaa termari veks ja keitellä vaikkapa kattilassa tms. ja vaikkapa tuo edellä mainittu kinkkumittari siihen termarin juureen. Näkee avautumislämmön melko tarkasti.
Näillä mennään:

Mercedes 300CEA 24V -91

Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
Avatar
AriK123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 911
Liittynyt: Ke 11.06.2003 17:30
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Onko lämpeämiseen löytynyt syytä? Kiinnostaisi tietää. :)
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
onre
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 303
Liittynyt: Ke 17.03.2010 16:27
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja onre »

Mun vanhin 123 nosteli lämpöjä aika korkeallekin satunnaisesti kunnes huuhtelin jäähdytysjärjestelmän ja vaihdoin jäähdytysnesteen. Tämän jälkeen mittari nousi vähän yli sen 80 asteen viivan, ehkä neulan leveyden verran, ja siinä pysyi ajosta riippumatta.
Avatar
AriK123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 911
Liittynyt: Ke 11.06.2003 17:30
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Miten tuon jäähdytysjärjestelmän saisi huuhdottua tehokkaasti? Olen käyttänyt kerran puhdistusaineet nesteen seassa ja nesteet ovat vaihtuneet muutenkin mm. syylärin vaihdon yhteydessä.
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
miksei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 11.08.2005 18:41
Paikkakunta: Kokemäki

Viesti Kirjoittaja miksei »

Kyseltiin onko löytynyt syytä lämpöön. Ei ole mutta tuntuis jotta mittarilla on jotain hämminkiä. Koko kesän näytteli sadan viivalla lämpöä, samoin syksyllä ja nyttenkin. Vesipumppu vaihdettiin, tuli sille kilometrit 160tkm jälkeen täyteen. Annan olla tuollaisena, lämmin auto se on ja toimii.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Miten se mittari käyttäytyy? Tippuuko se koskaan nollille tai pompsahtaako heti sataseen? ENtä jos sillion napauttaa mittaristolippaan kämmensyrjäiskun, tokeneeko? Voihan sitä olla mittaristossakin vikaa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
AriK123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 911
Liittynyt: Ke 11.06.2003 17:30
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Minulla ainakin mittari nousee tasaisesti, ei pompi. Lämmöt pyörii tosiaan siinä 90-100 asteen välillä. Kesähelteellä nousi tyhjäkäynnillä vähän yli 100 asteeseen. Flekti lähtee pyörimään 100 asteen paikkeilla, joten se rajoittaa lämmön nousua. Ylämäessä ja pienillä kierroksilla lämpö nousee ehkä vähän herkemmin.
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Vastaa Viestiin