722.4 toiminta.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

722.4 toiminta.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

kyselen pikkasen tosta lootan toiminnasta, kun en ihan kaikkea taas muista ja tiedä.

kuuluukos ton lootan lähteä liikkeelle aina kakkosella, vai ykkösellä? vai riippuuko se missä autossa se on kiinni?

tossa 124 300d sedanissa toimii sillain, että lähtee aina kakkosella, sitten kun lähtee kaasupohjassa, niin lähtee ykkösellä.

sitten taas tässä uudessa 190 2,5 turbotiiselissä tuntuu, että lähtee välillä ykkösellä ja välillä kakkosella. kuuluuko tänkin lähtee kakkosella liikkeelle? kait tässä sentään on 722.4?

sitten tässä pikkumesessä se vielä nykäsee aika kovaa kun vaihtaa 1-2:selle. onko mitään säätöä, millä voi säätää yksittäisten vaihteiden vaihtumista? paineet on nyt lootasta ja pumpun kyljestä säädetty hyväks ja vaijerista sillain, että miellyttää. loota on muuten tosi jämpti ja timmi.

öljyt on kuulemma vaihdettu hiljattain. mutta pitäiskö kuitenkin alottaa laittamalla jotkut putsaus litkut loottaan ja vaihtaa öljyt? vai kannattaako niihin sekaantua ollenkaan.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

mielestäni tuo toimii kuten pitääkin, eli mersun loota lähtee aina kakkosella, ellei oteta kick down lähtöä tai ole ajettu pakkokakkosella niin, että on vaihtanut ykköselle :D

tuossa menee aina hetken aikaa, että oppii sen mersun laatikon käytöksen, vaikka olis ajanut jo useamman vuoden, niin siltikin mersun laatikon toiminta tuntuu välillä hämärältä...

ja vaihteiden vaihto on aika rajua, näissä vanhoissa 722.3 ja 722.4 laatikoissa...

bensan laatikoissa on sitten vielä se E/S kytkin lisäämässä toiminnan sekavuutta :D
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Kyllä 300 diesel turbo ainakin lähtee aina ykkösellä oli se sitten 124:ssa tai 126:ssa 617a:n perässä. Tuosta 250 turbosta ei ole tietoa, luuloa kylläkin.
Jonze
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: Ma 23.11.2009 19:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jonze »

OM605 turbon jatkeena oleva 722.436 lähtee myös aina ykkösellä.
S204
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

laatikon saa mulkattua lähtemään joko ykkösellä tai kakkosella, vaihtamalla yhden venttiilin osat eri järjestykseen venttilipöydässä, mutta D asennolla niiden pitäis käytännössä aina lähteä kakkosella pintakaasulla ajettaessa :roll: rajummalla kasunkäytöllä ne sitten heittää sen ykkösen lähdössäkin...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Spudenius
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 252
Liittynyt: Ti 19.10.2004 12:15
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

Tuosta kovasta 1-2 vaihdosta voin kertoa sen verran että luultavasti on panta hiukan kulunut ja pannan välyksen säädöllä korjaantuisi tuo.
Itsellänikin oli samaa vaivaa, eli kaikki muut vaihteet vaihtoi juuri sopivasti mutta 1-2 vaihto oli kauhia nykäsy pintakaasullakin ajaessa. Korjaantui tuolla etummaisen pannan säädöllä jonka asian osaava ehkä pystyy tehdä vaihteiston ollessa paikallaan, jos vain saa kallistettua vaihteisto/moottori pakettia tarpeeksi alas. Ei ole mikään ameriikantemppu. Jos laatikko taas on säädetty "kovaksi" jotta 2-3 vaihto ei luistaisi niin kannattaa laittaa se paineenkorotussarja A1262704477 venttiilikoneistoon ja sätää uudestaan paineet, saattaisi silläkin korjaantua tuollainen vika. Jos nuo ei auta niin voi vaikuttaa 1-2 vaihteen paineisiin keveämpää jousta vaihtamalla venttiilikoneistoon, mutta en kyllä kenellekkään suosittele.

Joissain 722.4 ja 722.3 vaihteistoissa ainakin vaikuttaa nimenomaan tuo
ohjauspainevaijerin kireys siihen millä vaihteella lähtee liikkeelle. Eli jos vaijeri on kiritty mahdollisimman kireälle (niinkuin usealla on) niin lähtee luultavasti aina ykkösellä liikkeelle ja jos taas vaijeri on tehtaan säädöissä niin pitäisi lähteä aina kakkosella pintakaasulla ja ykkösellä reilummin kaasuttaessa. Näin ainakin dieselissa. Bensan E/S kytkimeen en ole perehtynyt mutta luultavasti se on vain "normaalitoimnta" ja "lähtö ykkösvaihteella estetty" välinen kytkin tjs ja muuten ihan samanlainen kuin dieselissä.
MB W201 2.5 TURBO
JanneVillePetteri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 372
Liittynyt: Pe 11.12.2009 22:48

Viesti Kirjoittaja JanneVillePetteri »

Bensan E/S asennot ovat:
E asento:
-lähtee paikaltaan kakkosella täyskaasullakin,ellei kickdownia käytä.
-vaihtaa aikaisemmin isommalle
-ei niin herkästi tiputa pienemmälle,eli esim.talviajossa turvallisempi.
S asento:
Noin puolen kaasun yli lähdöissä,lähtee ykkösellä paikaltaan
-vie vaihteen kaasupohjassa lähes rajoittimelle asti
-reilummalla kaasulla aina jos mahdollista,vaihtaa pienemmän vaihteen

Kickdown poistaa nämä toiminnot,eli vie vaihteen aina loppuun asti riippumatta asentokytkimestä.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

ok. kiva kun sai taas nopsaa asiallisia vastauksia.

rupes kiinnostaan enemmänkin ton pannan säätäminen. mitä kaikkee joutuu purkaan edestä, että pääsee käsiks? tomaattia en ole koskaan purkanu, mutta ihmisten tekemiä laitteitahan noikin on. eli mitään suurempia epäonnistumisen pelkoja ei ole. jos jotakin ohjeita vaan jostain löytää, niin itte yritän. sitten, jos epäonnistun, niin yritän lisää. ja jos lopultakaan en monen yrittämisen jälkeen onnistu, niin vien pajalle.

tää loota on suunnilleen samoissa säädöissä, kun toi toinenkin loota. ja kaverilla on w124 300D ja sekin on aika samoissa "perus asetuksissa". noi molemmat 124 koppasessa olevat lootat lähtee kakkosellä. tää pikkumesen loota alottaa ykkösellä. ärsyttävä piirre, vielä kun nykäsee. ja se nykäys on todellakin semmonen ärsyttävä ja voimakas.

nyttemmin, kun olen tällä vähän enemmän ajellu, niin alkaa tuntua, että välillä satunnaisesti loota vaihtaa ihan siisistikkin, pintakaasulla ajellessa lähes huomaamattomasti ja heti ykköseltä kakkoselle vaihdosta alkaen. voisko tuolla olla jotakin paskaa, mikä välillä tukkii jotain venttiileitä ja välillä taas ei? tai voisko olla jotakin hiluja löysällä tms.?
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

onkohan kellään mitään tietoa mikä mahtaa olla tommonen sininen loota lähellä jarrupääsylinteriä? sinne menee alipaineletkuja pumpun kyljessä olevasta modulaattorista. yhteensä neljä letkua tulee/lähtee. jotenkin liittyy tohon tomaatin toimintaan ja ilmeisesti vielä liittyy jotenkin siihen, että auto on ahdettu, koska tossa 300d vaparissa ei semmosta lotjua ole.

tein pikkasen testejä. säätelin pumpun kyljestä modulaattoria joskus muutama päivä sitten ihan sinne ääripäähän saakka, eli pehmeimmälle. ihmeen vähän, jos ollenkaan vaikuttaa toi säätö. no, sitten tänään irrottelin noita letkuja tosta sinisestä lotjusta ja yhdistin niitä, eli ohitin sen lotjun pois käytöstä. alko tuntuun siltä, että kun ton lotjun ohitti, niin alko pumpun kyljessä oleva modulaattori vaikuttaan/toimimaan paljon enemmän. koska nyt pumpun päästä on säädetty loota pehmeimmälle ja silti nykäsee. sitten, kun ohitti ton sinisen lootan, niin vaihdot muuttu niin pehmeiks, että pintakaasulla ajellessa oli oikein jenkkimallin vaihdot ja kaasulla sitten taas luisti ihan reilusti. olisko toi erikoinen lotju sitten rikki? ja jos sillä ei ole mitään virkaa, niin voiko sen vaan ohittaa ja säätää sitten pumpun kyljestä uudestaa sopivaks?
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
opcaravan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 323
Liittynyt: To 14.09.2006 20:59
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja opcaravan »

Voisin vähän lainata tätä topiccia automaattin (onkohan tuo nyt 722.5) liittyen.

Kaiketi loota on melkolailla samaa pohjaa ainankin 722.4:n kanssa, mutta sisältää tuon sähköisen ylivaihteen.

Mutta kuitenkin. Tietyin ajoin laatikko vaihtaa tosi nätisti 1,2,3 sisään, mutta toisinaan vaihto on melko repivä, jos ei jopa paukahtavakin. Aina toki riippuu kaasun asennosta, miten vaihde vaihtuu, mutta välikaasullakin kiihdytettäsessä silloin tällöin nykäsee melkolailla.

Se lähinnä mitetityttää, että onko tämä normaalia vaiko epänormaalia.

Kävin koeajamassa yhtä -80 caminoa ja ihmettelin, että vaihtaapa jenkki laatikko keveästi, mutta kuitenkin erittäin jämäkästi (lue nopeasti). Ei ollut juurikaan minkään sorttisia nykimisiä mukana. Joten en mä nyt tahdo uskoa että mersu ois tälläsen laatikon tehnyt ja vieläpä 10v myöhempään =D
Näillä mennään:

Mercedes 300CEA 24V -91

Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
Spudenius
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 252
Liittynyt: Ti 19.10.2004 12:15
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

Nyt meni hermot!! Kirjoitin tunnin pitkää selvitystä tuosta venttiilistä ja miten alipaineet säädetään ja sitten painoin vahingossa jotain nappia joka heitti edelliselle sivulle ja kadotti kaikki tekstit!!
Nyt ketuttaa!! Palaan asiaan myöhemmin.

Lukekaa linkin takaa löytyvää kirjallisuutta odotellessa:
http://www.sendspace.com/file/vjxl39
Tiedostot pakattu RAR:iksi helpottamaan tiedonsiirtoa
MB W201 2.5 TURBO
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

ok. kiitos spudeniukselle. eikä mitään kiirettä, kattellaan cinderella mania telkkarista. mainostauolla piti vaan vilkasta, josko olis tullu vinkkiä.

kaiken moinen nykiminen, taikka lootan toiminna vaihtelu, taikka epämäärinen/epäsäännöllinen toiminta on mielestäni epänormaalia. poislukien, että ainakin vanhemmat lootat toimii kylmänä vähän hitaammin ja napakammin. mutta jos maanantaina toimii hyvin, niin pitäis kyllä toimia tiistaista sunnuntaihinkin. eikä niin, että toisinaan toimii ja toisinaan sitten taas ei.
W201 250DT 20V
w201 190E
Spudenius
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 252
Liittynyt: Ti 19.10.2004 12:15
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

Noniin. Uutta yritystä kirjoitteluun.

Tämä kyseinen sininen loota on venttiili joka ohjaa laatikon alipaineita turbodiesel malleissa. Virallinen nimi lontoon murteella on "vacuum amplifier", eli alipainevahvistin. Se muuttelee laatikolle menevää alipainetta riippuen ahtopaineen määrästä sekä kaasun määrästä.
Venttiilin letkut ovat seuraavat (suluissa venttiilin liittimen merkintä):

- Vaihteistolle menevä letku (TRA), eli vaihteistolle menevä alipaine

- Ahtopaineletku (PRE), eli solenoidiventtiilin takaa tuleva ahtopaine. Ahtopaine linja tulee imusarjasta, ruiskupumpun rikastimen kautta ja siitä solenoidin kautta venttiilille. Solenoidiventtiili aukeaa kun kaasuvivustossa oleva mikrokytkin antaa sille käskyn, eli se aukeaa kun kaasua painaa.
Tämän solenoidiventtiilin moni ohittaa mutta se saattaa vaikuttaa vaihtoihin negatiivisesti kaasun ollessa ylhäällä (moottorijarrutuksissa).

- Alipainepumpulta tuleva alipaine (VAC)

- Ruiskupumpun kyljessä olevan venttiilin muuttama alipaine (VCV)

Näiden tekijöiden tuottama alipaine siis ohjaa laatikkoa. Kunnolliseen säätämiseen on hyvä olla alipainemittari, ainakin turbomalleissa johtuen sen sinisen ohjausventtiilin hankalasta säätämisestä näppituntumalla.
Tämän sinisen venttiilin säätämisestä en ole mistään löytänyt virallista tietoa. En WIS:istä enkä edes kuulopuheena. Kysyin itse siitä joskus foorumillakin mutta ne jotka siitä tietävät ovat siitä hyvin hiljaa tai sitten kukaan ei vaan tiedä. Joo, eli sen sinisen venttiilin alapinnassa on musta muovihattu jonka alta löytyy 4mm kannalla oleva muoviruuvi. Tällä ruuvilla säädetään laatikolle menevän alipaineen maksimimäärä eli sen venttiilin säätöalue. Minä pohdin joskus tätä laatikon säätöä hyvinkin perusteellisesti ja minun kokemuksien mukaan kannatta säätää laatikko seuraavasti:

1. Vaihteiston kyljestä säädetään modulaattori niin ettei laatikko luista missään tilanteessa (täyskaasukiihdytyksissä). Koeajo tehdään laatikon alipainelinja irroitettuna.

2. Ruiskupumpun kyljessä oleva säätöventtiili säädetään sopivaksi

3. Ohjausventtiilin säätöalue säädetään sopivaksi

Ennen säätöä tulee tietenkin tarkistaa että kaikki alipaine ja ahtopainelinjat ovat kunnossa. Vaparissa jätetään vain kohta 3 pois säätöjärjestyksestä. Usein vaihtelevan käyttäytymisen syy löytyy ruiskupumpun kyljessä olevasta säätöventtiilistä joka venhemmiten alkaa temppuilemaan. Uusi maksaa veholla n. 120 EUR ja niitä löytyy muistaakseni ainakin kahta eri mallia (erilaiset säätöalueet). Tämän venttiilin toiminnan tarkastaisin ensimmäisenä jos vaihdot sujuu vaihtelevasti. Säätöohjeet kyseiselle venttilille löytyy edellisen viestin linkin takaa lontoon murteella. Itse jouduin säätämään hiukan ohjeista poiketen tuon ruiskupumpun venttiilin johtuen Pp-diesel säädöistä, mutta järkeilemällä ja kokeilemalla se selviää.

Toivottavasti tämä selvensi asiaa ja saadaan ne mersut vaihtamaan vaihteita niinkuin ne on suunniteltu.

Sen etummaisen pannan (B1) säädöstä on myös juttua linkin kirjallisuudessa jos jaksaa hiukan perehtyä. Oikeastaan se on B1 pannan männän pituuden säätö, mutta kuitenkin. Siihen hommaan joutuu tosin rakentamaan pari työkalua, enkä ole ihan varma että mahtuuko sen tekemään vaihteisto paikallaan. Minulta löytyy kyllä työkalut lainaan jos joku tahtoo kokeilla. Itselläni se auttoi juuri tuhon kovaan 1-2 vaihtoon pintakaasulla kun kaikki muut jutut oli jo käyty läpi. Lian suuri välys männän ja pannan välissä kun myös aiheuttaa kovia vaihtoja. Minä tosin itrrotin koko laatikon ja tutkin sitä muiltakin osin samalla kertaa.
Toivottavasti en vie korjaajilta leipää suusta näillä jutuilla, vaikka alkaahan nämä olla jo aika vanhoja laitteita. Ja onhan se niinkin että jos haluaa oikein hyvän niin pitää itse ajan kanssa tehdä.
MB W201 2.5 TURBO
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

noniin. kiitoksia vaan vaivannäöstä. tuskinpa tässä kenenkään leipää ollaan viemässä. tälläsissä asioissa mulla on kaks vaihtoehtoa. tehdä itse, taikka olla tekemättä. semmosta vaihtoehtoa ei ole, että veisin pajalle ja maksaisin siitä sitten sen 400 euron laskun. niin huonossa kunnossa ei lootan toiminta ole.

sitten asiaan. tossa lauantaipäivänä pikkasen perehdyin asiaan ja yritin säätää lootaa kohdilleen. aikani säätelin ja ihmettelin sitä sinistä lootaa, vaihtelin vähän letkujen paikkoja, kun joku oli jo pikkasen kotikorjannu niitä. noiden ohjeiden perusteella laittelin niitä oikeisiin paikkoihin, kunnes lopulta kyllästyin säätämiseen ja repäsin letkut siniseltä laatikolta irti. eli siis ohitin sen koko laatikon ja laittelin sillain vapari tyyliin letkut. sitten ihmettelin, kun vaihdot oli vaan surkeita. sitten huomasin, että pumpun kyljessä olevassa säätimessä oli piuhat ristiin. en tiä toimiiko niinkin, mutta mulla ei ainakaan kovin hyvin toiminu. nö, piuhat oikein ja pikkasen säätämistä ja kokeileen. tuli kyllä lopulta tosi hyvä muuten, paitse se ykköselta kakkoselle vaihto jäi vieläkin kovaks jos ajetaan ihan pinta kaasulla. muuten koko lootan toiminta tuli entistäkin paremmaks.

pitää koittaa perehtyä vielä siihen lootan kytkemiseen, kunhan tässä kerkiää. jos sillä sais ton 1:seltä 2:selle vaihdon pintakaasullakin pehmeemmäks. aika huoletta saa kyllä testailla ja laitella noita alipainelinjoja, kun toi "vapari" mallin kytkentä on sen verran helppa laittaa takas, että tuskin koko lootaa sekasinkaan saa.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: 722.4 toiminta.

Viesti Kirjoittaja S202 »

Kuuluuko C36 lähteä ykkösellä vai kakkosella liikkeelle? Laatikko siinä on 722.3. Vaihtoi vaihteita mielestäni liian korkeilla kierroksilla, joten löysäsin vaijerin säätöä noin kierroksen. Nyt toimii lyhyen koeajolenkin perusteella rauhallisella ajolla hyvin. Vieläkin on vikana toi kaasu pohjassa 2->3 vaihto, vinguttaa kierrokset melkeen 7000 että vaihtaa. Vaihde vaihtuu kyllä sitten kerralla, ei luista. 1->2 vaihtaa jo kuudessa tonnissa. Tuonnehan saa sen korjausjousisarjan, mutta se auttoi vissiin vaan silloin jos vaihteisto luistattaa kovasti tuota 2->3 vaihtoa? Vai auttoiko se tähänkin??
S124 300TE
S211 E500
Vastaa Viestiin