Samoilla tulpilla 160 tuhatta kilometriä

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
mie2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: La 22.12.2007 16:37
Paikkakunta: Itä-Suomen lääni

Viesti Kirjoittaja mie2 »

Epäilisin että ei ole kyllä alkuperäiset, normaalikin Boschin tulppa ottaa ruostetta aika reilusti runkoon jo vuoden/n. 30-40 tkm aikana. Nuohan ovat vielä siistit.
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Simo M. A. kirjoitti:Voihan se olla että tässä kyseisessä huollossa ei olisi pitänyt tehdä mitään muita lisätöitä kuin tulppien vaihto ja on haluttu merkata korostetusti huollon puolelta tuohon että niitä nimenomaan ei ole vaihdettu. Eli asiakas on esimerkiksi ilmoittanut että kyseistä lisätyötä ei tehdä (vaikkapa siksi koska se on hieman kalliinpuoleinen lisätyö). Näkyypähän sitten että niitä nimenomaan ei ole vaihdettu ja asiaan osaa omistaja jatkossa kiinnittää huomiota paremmin.
Nyt on sen verran vierähtänyt aikaa siitä kun on viimeksi Mersua saanut huollattaa, etten enää muista.. Eikö kuitenkin huolto ole käytännössä aina joko A- tai B-huolto ja lisätyöt sitten niihin liittyen erikseen?
Sitä siis ajan takaa, että tuossa huoltokirjassahan ei ole ruksattu sen enempää A- kuin B-huoltoakaan, vaan ainoastaan öljynvaihto. Sen voisi tulkita siten, että autoon on tehty huolto-ohjelmaan kuulumaton öljynvaihto A- ja B-huoltojen välillä..ja tässä tulkinnassa ruksi tulppien kohdalla tuntuisi epäloogiselta?!
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Johan meni hankalaksi tulkita tuo tulppa juttu

Tämmöinen maininta on kuitissa jonka huolloista löysin huollosta
joka on suoritettu juuri ennen tuota kuvan merkinnän huoltoa :arrow:

"zundkerzen sind noch i.o. mussen bei der nächsten inspektion erneuert werden" (12 stuck) ....ja tämä maininta on juuri siitä huollosta joka on ennen tätä :arrow:

Kuva

eli kaksi vaihtoehtoa jäljellä, noilla kuvan tulpilla on ajettu reilu 12 000 kilsaa tai se 160 000....kumpi todennäköisempi, saa veikkailla :roll: jompi kumpi lukema on nyt tulppien ajomäärä, ite veikkaan jälkimmäistä koska eihän tulppa kait 12 000 ajettuna voi noin karstainen olla :idea:
Avatar
Simo M. A.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Simo M. A. »

Mitä minä saksaa ymmärrän melko heikolta pohjalta niin tuo tarkoittaisi kai jotain sinne päin että "sytytystulpat pitäisi seuraavan huollon yhteydessä vaihtaa uusiin (12kpl)" ja sitten ilmeisesti kun ei ole vaihdettu niin on raksittu tuo kohta "ei" lisätöiden kohdalle siinä tätä seuraavassa huollossa.

jva tuossa edellä ihmetteli huoltojen ruksimista: tässä esimerkkitapauksen Mersussa huollot ovat "virallisen" huolto-ohjelman mukaan aina huoltoja "A" tai "B", mutta voi toki teettää vain "öljyhuollon" eli moottoriöljyn + suodattimen vaihto. Tuolloin siis jää auto syynäämättä sen tarkemmin ja vaihdetaan vain moottoriöljy + mahdollisesti suodatin eli teetetään vain öljyjen vaihto. Näköjään sitäkin varten löytyy ruksimisvaihtoehto huoltokirjassa.
Talvella ja sadepäivinä:

Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020

Kesällä:

R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray

Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

mcee kirjoitti:
eli kaksi vaihtoehtoa jäljellä, noilla kuvan tulpilla on ajettu reilu 12 000 kilsaa tai se 160 000....kumpi todennäköisempi, saa veikkailla :roll: jompi kumpi lukema on nyt tulppien ajomäärä, ite veikkaan jälkimmäistä koska eihän tulppa kait 12 000 ajettuna voi noin karstainen olla :idea:
saanko kysyä, oletko ikinä nähnyt ns. karstaista tulppaa :wink: mun silmään nuo näyttää juuri sellaisilta n. 12 000 km ajetuilta... siis tuo "karsta" mitä tuossa on näkyvissä on lähinnä "pölyä"... 160 000 ajetut tulpat olis tod. näk. sellaisessa kunnossa, että ei tarvitsi kuvien perusteella arvailla paljonko on ajettu...

ja jos se kierre oli vielä märkä jostain "asennus tervasta", niin eiköhän homma ole aika selvä... 12 000 km on tulppien oikea ajomäärä.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Eli veikattu että ennemmin 12 000 ajetut kuin 160 000, tuleeko muita veikkauksia ennen kuin menee vaihtoon :lol:

Kyselin taas vaihtoon aikoja, ei saa aikaa niin ei saa, kahden viikon päähän en aikaa ota, samalle viikolle se on saatava korjaamosta aika jos aika otetaan, ainakin minun ajattelutyylillä :idea:
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

miksi ne vaihetaa ku on noin hyväkuntoisen näköset, eikö ne toimi?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

jupehalm kirjoitti:...Eri asia merkkikorjaamo jossa todennäkösesti siihen hommaan tarkoitetut työkalut.
...paitsi aika pitkästi sielläkin menee jos (ja Murphyn lain mukaan kun) alkaa vastustaa. Meinasin taannoin vaihtaa S203 C320-Mersuun itse tulpat, mutta onnittelin itseäni lämpimästi että muutin mieleni ja päätin ulkoistaa riemun.

Katselin hommaa vierestä tunnin jos toisenkin, enkä uskaltanut ainoatakaan vitsiä laukaista - sen verran häijyn ahtaassa paikassa keljun sorttisesti ahdisti ja pelotti että kohta vielä tulppa menee ja katkeaa.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
k.puska
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Pe 13.05.2005 22:34
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja k.puska »

Aika samoilta näytti 162tkm ajetut tulpat omassani kun aikanaan vaihtelin... Varaosaliikkeestä kannattaa hommata tulpat jos joku ei sitä ole hokannu jo.. säästyypi 10-12euroa reiältä. Tietenkään niissä ei ole tähtimerkkiä. Tulpanhatut saapi vaijerilenkillä ja pihdeillä näppäristi kammettua irti. Muutaman tunnin homma vaihtaa kynttilät w210/V8.
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Tänään vaihdatin sitten tulpat, perjantaina vielä yksi "pikku" juttu niin huoltoihin kuukaudessa palanu vaivaset 2400 € kun tositteet ynnäsin, eli alkaa olla huollettu :idea:

halvat käyttökustannukset C320 mallissa näköjään muutenkin :D ja alle 13 litraan ei saa menemään jokapäiväsessä sekalaisessa ajossa vaikka kuinka varovasti ajaa näin se vaan on nähtävä, 13 pintaan on se alin kulutus meidän reitillä ja vakio ajoilla, ei 54 litran tankillinen kauaa haise, se 8 litraa päälle tietenkin varatankissa mutta käytännössä kun tietokone ilmoittaa varatankilla olon niin ei sillä uskalla enää ajaa kun lähimmälle huoltamolle kaupunkialueella. Mutta tyytyväinen olen autoon kaikesta huolimatta en kiroa kallista hintatasoa. Kyllä siitä hiukan extraa on valmis maksamaan myös kulutuksessa kun tietää että harva vakio auto saa kiinni 8) jos lusikan painaa lattiaan, 258 km/h on tietääkseni kovin lukema joka C320 vakiolla on ajettu.

Mutta asiaan, eli noilla edellisillä tulpilla sitten todellakin mentiin 160 tkm eikä mitään oireita ollut havaittavissa, alko vaan vähän hirvittää kun sen tajusin :roll:

Tulppien vaihto tulppineen ja töineen oli kuitenkin vain 240 €, tällä kylällä on vain 2 varteen otettavaa mb huoltoa ja tämä toinen oli vehoa halvempi....kaksi tuntia se mb asentaja sai siinä aikaa kulumaan että ei ihan mikään pikku homma.
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Ihan vain pakko kysyä viitsitkö laittaa hieman erittelyä mihin tuo huoltosumma on saatu tuhlattua :shock:
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

Taitaa olla sitte paljon kaupunki/taajama-ajoa jos 13l/100 vie.. Tai sitte on liian painava kenkä. :)
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

jupehalm kirjoitti:Taitaa olla sitte paljon kaupunki/taajama-ajoa jos 13l/100 vie.. Tai sitte on liian painava kenkä. :)
miten helvetissä uudella autolla saa menemään 13 ltr/100 km, kun ei tuolla omalla 20 vuotta vanhalla 300E:llä saanut menemään talvellakaan, kuin n. 8 ltr sekalaisessa ajossa... ja silloin oli vielä sentään ke-jetti kiinni koneessa...

olisko ehkä aika harkita jotain kurssia, kuinka ajetaan taloudellisesti tai edes "normaalisti" :roll:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Melko vähän tuo 8/100km :roll: Minulla 3 vuoden keskikulutus 300TE:llä oli 12,5 ja siitäkin taisi emäntä ajella suurimman osan.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

AM kirjoitti:Melko vähän tuo 8/100km :roll: Minulla 3 vuoden keskikulutus 300TE:llä oli 12,5 ja siitäkin taisi emäntä ajella suurimman osan.
ei minusta, ainakaan näillä bensan hinnoilla... nyt kun vaihdoin megasquirtin, niin pitäis kulutuksesta lähteä vielä 1-1.5 ltr/100 km pois... tasakaasulla ajaessa login mukaan hetkellinen kulutus näyttääkin olevan nyt n. 4.7 ltr/100 km :wink:

kokeilin mä tuolla omalla yhden tankillisen oikein polkemallakin ajaa, että näkis mitä sen saa kuluttamaan ja n. 11 ltr/100 km tais olla tulos...

mutta minä kun en ajele yli 80 km/h (ei vain pysty...), niin se näkyy pakostakin tuossa kulutuksessa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

AM kirjoitti:Ihan vain pakko kysyä viitsitkö laittaa hieman erittelyä mihin tuo huoltosumma on saatu tuhlattua :shock:

Meillä kun ei koskaan mersuja ole korjattu, niitä on vain huollettu ja

Ois ehkä pitäny laittaa tuo huoltokulut lainausmerkkeihin kun kaikki ei ole niin kuin minä :lol: eli yhtä tarkkoja ja vainoharhasia... eli aina kun minulle tulee auto jossa kilometrit lähentelee 150 tkm niin kokemuksesta tiedän joitakin komponentteja mitä siihen täytyy/kannattaa ennakoida, ja tässäkin tapauksessa tuossa summassa on muutama ennakointi osan muodossa, tässä lista :arrow:

Etujarrupalat tunnistimilla ja kumisarjalla 150.91 € (ei työ laskutusta vaihdoin itse)
_________________________________

Moniurahihna kiristin 195 €

Hihna pyörä 30.32 €

Hihna 49.14 €

Vesipumppu 84.69

Jäähdytin neste 16.65 €

Pientarvikkeet 8.60 €

Asennustyö näille 174.67
_________________________________

Pa-suodatin 193.60 €

Fuel system cleaner 26.84 €

Suodatin vaihtotyö 97.49 €
_________________________________

Vaihteisto öljy 54.00 €

Vaihteiston suodatin 30.00 €

Vaihteiston pistoke 7.10 €

Perä öljy 37.50 €

Työt 55.00 €
_________________________________

Sytytystulpat 120 €

Vaihtotyö 120 €
_________________________________

Moottoriöjy + suodatin + työ 240 €
_________________________________

Perjantaille sovittu "huolto" josta kerron tässä sitten kun se on tehty mikäli se antaa aihetta :wink: (tämä on tyyppivika joka on pyydetty huomioimaan ja mahdollisesti vaihtamaan tehtaan taholta mm M112) Minä ainakin vaihdatan, sen verran on peloteltu :roll:

Ja kiinteä Hinta sille Vehon laskelmassa on 650 €..tätä työtä en uskalla muilla teettää vaikkei nyt mikään vallan speciaali homma olekkaan mutta merkkikorjaamo on tässä hommassa minun valinta syystä että..

Perjantaina tilanne tämä :Yht käytetty kuukauden aikana "huoltoihin" 2341.51 €
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

ja tuosta kulutuksesta meinas unohtua kun sitäkin tässä epäiltiin ja kehotettiin menemään ajokoulutukseen :lol:

En viitsi tuosta koulutuksesta alkaa erittelemään, mutta olen käynyt monenlaiset koulut noissakin puitteissa elämän varrella, raskaan kaluston sekä henkilöauton ja uskon kyllä tietäväni miten kuuluu ajaa..ja muutoinkin tarkka mies varsinkin auton kanssa..ettei sekään ammattitaidottomuus liene selitys tuolle "kovalle" kulutukselle :roll:

Iso moottori ja V6 vain taitaa olla aika ahne, ois kiva kuulla mitä muilla tuolla samalla mallilla ja moottorilla menee, tuo 13 keskikulutus lukemaan sisältyy loppujen lopuksi enemmän 60 km/h alueella ajoa kun kaupungissa..voi olla että nyt uusilla tulpilla putoaakin, en tiedä paljonko vaikutti huonot tulpat :?:
Viimeksi muokannut mc, Ke 01.09.2010 15:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

mcee kirjoitti:Perjantaina tilanne tämä :Yht käytetty kuukauden aikana "huoltoihin" 2341.51 €
Yhden w202:sen tai parin 124:sen hinta :roll:
Minä kun luulin että Bemari on suhteellisen kallis ylläpitää, mutta ei se näkyy ilmainen ole hiukka erikoisempi Mersukaan :shock:
Ilmeisen työläitä huoltaa koska työn osuus ainakin osassa huoltoja on aika suuri, eikä tuo PA-suosatinkaan edukkaimmasta päästä ole jos vajaa 200€...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

mcee kirjoitti:
Iso moottori ja V6 vain taitaa olla aika ahne, ois kiva kuulla mitä muilla tuolla samalla mallilla ja moottorilla menee, tuo 13 keskikulutus lukemaan sisältyy loppujen lopuksi enemmän 60 km/h alueella ajoa kun kaupungissa..voi olla että nyt uusilla tulpilla putoaakin, en tiedä paljonko vaikutti huonot tulpat :?:
joko mersun tekniikassa on tullut valtavasti takapakkia tai sitten olet käynyt väärän tyyppiset ajokurssit :roll:

tuollainen iso bensakone pitäis liikahtaa jo pintakaasulla siihen malliin, että ei pitäis olla mitään ongelmaa saada pidettyä kulutus alle 10 ltr/100 km... tietysti jos siellä koneessa/osissa on ollut jotain vialla, niin tuo järjetön 13 ltr/100 km kulutus selittyy sillä...

60 km/h nopeus taitaa olla vielä sellainen, että siinä nopudessa auto kuin auto menee käytännössä pelkällä hajulla... ei ole ilmanvastusta kuin nimeksi, vierintävastus on myös vielä aika maltilinen jne.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

napa kirjoitti:
mcee kirjoitti:
Iso moottori ja V6 vain taitaa olla aika ahne, ois kiva kuulla mitä muilla tuolla samalla mallilla ja moottorilla menee, tuo 13 keskikulutus lukemaan sisältyy loppujen lopuksi enemmän 60 km/h alueella ajoa kun kaupungissa..voi olla että nyt uusilla tulpilla putoaakin, en tiedä paljonko vaikutti huonot tulpat :?:
joko mersun tekniikassa on tullut valtavasti takapakkia tai sitten olet käynyt väärän tyyppiset ajokurssit :roll:

tuollainen iso bensakone pitäis liikahtaa jo pintakaasulla siihen malliin, että ei pitäis olla mitään ongelmaa saada pidettyä kulutus alle 10 ltr/100 km... tietysti jos siellä koneessa/osissa on ollut jotain vialla, niin tuo järjetön 13 ltr/100 km kulutus selittyy sillä...

60 km/h nopeus taitaa olla vielä sellainen, että siinä nopudessa auto kuin auto menee käytännössä pelkällä hajulla... ei ole ilmanvastusta kuin nimeksi, vierintävastus on myös vielä aika maltilinen jne.
Mitään ei ole vialla eikä tuo 13 litraa ole järjetön tuolle konetyypille, sen saa viemään 18 toistakin sataselle jos ei tarkasti aja :wink:

No kerroppa miten tuolla sitten kuuluisi ajaa niin että menee se alle 10 litraa "sekalaisessa" ajossa tuolla autolla sen tahtoisin kuulla :?: Onko liikkeellelähdöt suoritettava automaatilla rivakasti liikkeelle ja mahdollisimman nopasti sille isolle vaihteelle vai mahdollisimman pehmeästi ja kevyesti kiihdyttäen pintakaasulla haluttuun nopeuteen :?:

Kuulisin myös mieluusti kulutus kokemuksia sellaisilta joilla on samanlainen auto, jäsen eerolalla on ainakin ollut onko muita foorumilaisia joilla on kyseinen malli :?:
Avatar
IsoE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1338
Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
Paikkakunta: Täs pellon reunalla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja IsoE »

W220 samalla moottorilla kulutti sekailaisessa 11litraa pk-seudulla. Vähänkin enempi jos ajoi matkaa kehillä niin alle 10l pääsi.
Auto painoi kuitenkin "vähän" enempi kuin W203 :shock: .

zundkerzen sind noch i.o. mussen bei der nächsten inspektion erneuert werden" (12 stuck)
Tuossa mitä ilmeisemmin mainittiin että tulpat vaihtamatta ja tehtävä seuraavassa huollossa kuten jo teetitkin.

Ehkä se polttoaineen kulutus rauhoittuu nyt?
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Tehtaan ilmoitus kaupunkiajolle 16,1l/100 ja sekalaisen ajon kulutus 10,8. Bensavehkeissähän tuo kulutus vaihtelee reilusti ajosta riippuen, vaikea tuosta nyt sanoa viekö normaalia enemmän.

Melko kalliita on osat vaikkei mikään oikein erikoinenkaan malli kyseessä. Ihan perusvehkeisiin verrattuna huolto tuntuu olevan aikalailla hintavampaa.
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

On noitten tulppien pakko nyt vaikuttaa pikkusen kulutukseen, sen verran huonot ne vissiinkin oli :?: ja onhan tuo pikkusen kevyempi kun W220, C320 "verotuspaino" on vain noin 2050 kg :lol:

Mutta ajotyyli on mielestäni nyt "autoa ja kulutusta säästävä". Jos kulutuksen haluaa pitää pienenä niin lähdetäänkö automaatilla hiljaa kaasua painamalla lipumaan ja hyvin kevyesti tasakaasulla haluttuun nopeuteen :?:

Vai mahdollisimman ripeästi vauhtiin ja pikaisesti suurimmalle vaihteelle ja haluttuun ajonopeuteen, ei tietenkään kaasua pohjaan survomalla mutta.. kumpi näistä on mielestänne taloudellisempi :?:
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

mcee kirjoitti:

Vai mahdollisimman ripeästi vauhtiin ja pikaisesti suurimmalle vaihteelle ja haluttuun ajonopeuteen, ei tietenkään kaasua pohjaan survomalla mutta.. kumpi näistä on mielestänne taloudellisempi :?:
minä käytän tätä tyyliä... eli kiihdytys tavoitenopeuteen siinä rajalla, ettei ala kumi lyömään tyhjää (eilen kyllä löi 1 ja 2 läpi, kun oli kostea tie :oops:) ja sitten annetaan mennä rauhassa sitä nopeutta mikä kiihdytyksessä saatiin aikaan ja vaihdetaan siihen "raaka kananmuna kaasupolkimen ja kengän välissä" tyyliin...

rengaspaineet vaikuttaa myös kulutukseen, itse pidän 3.2 bar. ilmaa kumeissa myös siksi, ettei ne kulu keskeltä sileiksi... (edessä 235/40 18" ja takana 265/35 18")

ja sitten se normaali ennakointi liikenteessä, eli ei pidetä kiirettä niihin liikennevaloihin jonottamaan, vaan annetaan auton rullata rauhassa polttoaineen syöttö katkaistuna (jalkaa ei saa lepuuttaa kaasupolkimella, vaan reilusti sivuun ja annetaan tietokoneen tehdä työnsä...) jarrua ei käytetä kuin aivan hätätapauksessa... automaatilla ajo on kuitenkin niin helppoa manuaaliin verrattuna, että sillä pääsee samaan/pienempään kulutukseen kaupungissa ihan helposti kuin manuaalillakin...

edit: laskin tuossa pikaisesti suuntaa antavan kulutuksen omalle 300E:lle viimeisen tankkauksen jälkeen... tankkasin viimeksi 50 eurolla (34 ltr), kun bensavalo oli jo palanut n. 40 km matkan, nyt on ajettu 437 km ja vieläkään bensavalo ei pala, kulutus olis nyt jotain alle 7.8 ltr/100 km ja sehän pienenee koko ajan, mitä enemmän ehtii tulla kilometrejä ennen bensavalon syttymistä :roll: kaupunkia on ajettu suhteellisen paljon ja maantietä vain n. 200 km matkasta... eikä ole säästelty kiihdytyksissä :wink: moottorilla ajettu kuitenkin yli 400 000 km ja tulpat on jotku mitkä löysin romujen seasta :P

mutta tuli mieleen, että millä bensalla ajelet 95E vai 98E :roll: itse ajan vain 98E:llä tai shellin V-powerilla...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Kyllä bensakoneelle bensa maistuu varsinkin 6-sylinteriselle. Tällä palstalla saa lukea monenlaisia kulutuslukemia,mutta osaan niistä kannattaa suhtautua hyvinkin varauksella.
Kyllähän tuo huoltolasku on kohtuullinen ,mutta vaihteiston sekä hihnojen vaihtoa ei kai tarvitse tehdä kovin usein. Myös tuosta öljynvaihtolaskussa olisi säästänyt 150 euroa jos olisi viitsinyt ostaa mobilen öljyt vaikkapa motonetistä sekä suodattimen ja vaihtanut ne itse.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Avatar
miksu.s
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: La 03.07.2004 21:47
Paikkakunta: kouvola

Viesti Kirjoittaja miksu.s »

Mulla CLK320 vie ajotietokoneen mukaan n.10l sadalla sekalaisessa ajossa!
Voihan se olla että oikea kulutus on vähän enempi!
Ja ajohan on suht rauhallista.
Tehtaan ilmoittama yhdistetty kulutus 10,1l/100km
W220 500 -01
CLK 320 -00
SL500 -92 kesälelu
Ex 300ce24 -92
ex 260E -91
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

miksu.s kirjoitti:Mulla CLK320 vie ajotietokoneen mukaan n.10l sadalla sekalaisessa ajossa!
Voihan se olla että oikea kulutus on vähän enempi!
Ja ajohan on suht rauhallista.
Tehtaan ilmoittama yhdistetty kulutus 10,1l/100km
tälläinen kulutus varmaan onkin lähellä totuutta, jos ajamiseen/kulutukseen ei kiinnitä suurempaa huomiota :roll:

eli tuo tehtaan ilmoittama kulutus on hyvä keskiarvo mihin pitäis päästä jokaisen, joka vähänkään edes yrittää, nuukemmat pääsee sitten siitäkin litran tai 1.5 alle... ylärajaa näissä ei kovin helpolla tule vastaan, mutta vaikeaa se on yli 40 litraakaan saada menemään sadalla...

tuollaiset 13 ltr/100 km kuuluu sitten jo -70 luvun kaasarikoneisiin...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Simo M. A.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
Paikkakunta: Kouvola

32 AMG kulutus

Viesti Kirjoittaja Simo M. A. »

Itsellä on koneena M112K eli tuo M112 kone AMG:n virittelemänä ja kompressoriahdettuna (IHI:n valmistama Lysholm-tyyppinen kaksoisruuviahdin). Kulutus on katto kiinni ajaessa n. 9,5 litraa satasella 95E:tä jos ajo on hyvin maantiepainotteista ja jos ajo on enempi kaupunkiajopainotteista niin siten menee n. 11,5 litraa satasella tuota 95E:tä. Jos ajo on melkein pelkkää pätkäajettua kaupunkiajoa niin menee ehkä sitten jopa n. 12,5-13 litraa satasella. Keskimäärin menee n. 10,5 litraa satasella kun on sekä maantieajoa että kaupunkiajoa, enemmän maantieajoa kuitenkin.

Maantieajossa huomaa kohtalaisen selvän eron kulutuksessa kun on katto auki tai kiinni. Jos ajelee kesällä 100km/h - 120km/h maantiellä katto auki niin vie noin litran enempi kuin jos ajaa katto kiinni. Sen verran ilmeisesti tuo kulutukseen vaikuttava aerodynamiikka huononee katto auki ajaessa. Eli n. 10 l/km muuttuu n. 11l/km jos katon avaa ja ajaa valtatiellä tai moottoritiellä 100km/h - 120km/h.

Ei tuo n. 10-11 l/km ole kuitenkaan paha kulutus mielestäni tälle koneelle eikä tuota ole ajettu mitenkään säästelemällä.

Tehtaan ilmoittama yhdistetty kulutus on 11,2 l/km. Kaupunkikulutus on tehtaan mukaan peräti 16,4 l/km ja maantiellä vain 8,4 l/km.

SLK 320 kulutus on vastaavasti 11,1 / 16,4 / 8,0 eli ei se 320 pääse tehtaan mukaan juuri vähemmällä kuin 32AMG vaikka tehoa onkin 1,62 kertaisesti tässä 32 AMG:ssa verrattuna 320 (218hv vs. 354hv). Eli siinä taitaa olla yksi osoitus että ahtamalla saadaan säästettyä polttoainetta verrattuna ahtamattomaan (jos pitäisi saada sama 354hv teho ilman ahdinta niin varmaankin veisi vapaasti hengittävänä samalla 354 hv teholla enempi polttoainetta kuin nyt ahdettuna). Tietysti pakokaasuahtimella pitäisi saada vielä enempi säästettyä polttoainetta kun ahtimen energia otetaan hukkaan menevien pakokaasujen energiasta verrattuna remmiahtimen energian lähde. Mutta eipähän ole sitten taas remmiahdettuna mitään turboviiveitä.
Talvella ja sadepäivinä:

Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020

Kesällä:

R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray

Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Se huipputeho ei todellakaan ole aina suoraan verrattavissa kulutuslukemiin :idea:
Moottorin vääntökäyrä normaalissa ajossa (1500-3500rpm) on se mikä lopun eniten vaikuttaa niin kulutukseen kuin moottorin luonteeseen...

Itsellä perus c124 230cea (136hv) kuluttaa seka-jossa 10-13l/100km (Mooseksen aikainen KE-jetronic, lambda ja imupuoli on varmasti kunnossa) kun taas Bmw s50b32:ssa (321hv) ei ole koskaan mennyt tankillisen keskikulutus yli 15l/100km sillä erolla että 230ce:lla ei voi kiihdytellä kuin rauhallisesti ja S50b32:lla ei voi kiihdytellä kuin ripeästi, muuten matkavauhdit pysyy rajoitusten mukaisina koska ei ole varaa eikä halua ottaa sakkoja :roll:
Tuo Bemari ei ole millään muotoa "vääntökone" mutta tuplavanos tuo sitä vääntö juuri tuolle ns. "normaalin ajon" kierrosalueelle :shock:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Simo M. A.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
Paikkakunta: Kouvola

Vääntökone

Viesti Kirjoittaja Simo M. A. »

No tuo M112K on nimenomaan "vääntökone" eli vääntökäyrä on "turbodieselmäisen" tasainen ja vääntöä on reilusti tarjolla jo matalilta kierroksilta alkaen (mutta kuitenkin dieseliin verrattuna korkeille kierroksille saakka). 2300 rpm tulee vääntöä jo 400Nm ja 4400rpm on vääntöä tarjolla 450Nm.

Tuohon kun yhdistää bensakoneen kierrosherkkyyden ja sen että kierroksia voi tarvittaessa polkea tuonne n. 6000 rpm asti niin tämä yhdistelmä tekee koneesta mukavan räyhäkkään tuntuisen.
Talvella ja sadepäivinä:

Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020

Kesällä:

R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray

Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Vastaa Viestiin