ja pakkovaihteilla.veskola kirjoitti:Prikkaa voi koittaa tunkea sinne maksimikierrosruuvin seuraksi niin ei ala rajoittamaan....vetää se automaattikin loppuun saakka, suurimmalla vaihteella nimittäin
Ruiskutuspumpun säätäminen
päivöö
Saako vastaavaa hyötyä jos asennuttaa 7 millin elementit pumppuun? Kun turbona toimii garretin joku volkkarin vakioturbo, ahtaa tällähetkellä 1,2 bar. Vakiopumpulla ei tulee mustaa kiihdyttäessä. Vai tukehtuuko kones diisseliin? 190d 2,5
Re: päivöö
kyllä saaJohtaja kirjoitti:Saako vastaavaa hyötyä jos asennuttaa 7 millin elementit pumppuun? Kun turbona toimii garretin joku volkkarin vakioturbo, ahtaa tällähetkellä 1,2 bar. Vakiopumpulla ei tulee mustaa kiihdyttäessä. Vai tukehtuuko kones diisseliin? 190d 2,5
ei siitä 7mm pumpusta tarvi kaikkea irti ottaa 1,2 barilla
Jees kiitoksia.
Olen meinaamassa asennuttaa noita elementtejä, mutta myös arveluttaa koneen kesto, koska kyseessähän on vaparista turbotettu 2.5d Eli joutuuko vaihtaa männät, kiertokanget, kytkimen, vaihdelaatikon, perän. Onko mitään toiveita kestää vakio osilla esim 250hp ? eniten nuo mäntien ja kierokankien vaihot ahistaa.
Olen meinaamassa asennuttaa noita elementtejä, mutta myös arveluttaa koneen kesto, koska kyseessähän on vaparista turbotettu 2.5d Eli joutuuko vaihtaa männät, kiertokanget, kytkimen, vaihdelaatikon, perän. Onko mitään toiveita kestää vakio osilla esim 250hp ? eniten nuo mäntien ja kierokankien vaihot ahistaa.
Ei sinne voi vaihtaa mäntiä ja kiertokankia ilman muita muutoksia (männän tapin voitelu jää puuttumaan). Kestosta en osaa sanoa, riippuu miten alas rajoitetaan maksimivääntömomentti ja miten pitkään yhtäjaksoisesti käytetään maksimitehoa.
250 hp @ 3800 rpm on eri asia kuin 250 hp @ 5600 rpm.
250 hp @ 3800 rpm on eri asia kuin 250 hp @ 5600 rpm.
Lisää tietoa: www.skg.fi
http://jokkew124jokke.kuvat.fi/kuvat/29082010537.jpg
Mikäs ruuvi on tuo tummunut tossa bosch merkin oikealla puolella?
Mikäs ruuvi on tuo tummunut tossa bosch merkin oikealla puolella?
-88 W124 200D 685tkm
Automaattivaihteisissa tuohon tulee alipainesäädin joka ohjaa laatikon toimintaa riippuen kaasun asennosta.jokkew124 kirjoitti:http://jokkew124jokke.kuvat.fi/kuvat/29082010537.jpg
Mikäs ruuvi on tuo tummunut tossa bosch merkin oikealla puolella?
mulla olis tossa rojektina tällä viikolla vähän syöttöjä lisätä, tuli vaan mieleen kun tossa topicissa jossain oli vakion savutus arvo 0,6-0,8, ja tossa omassa vakiossa oli 1,14 tai 1,41 en nyt muista kummin päin ja en tähän hätään edes löydä katsastus lappuakaan. eli missäs vika jos noin ylhäällä vakiona on? ja ei ole aikaisemmin rukattu on sen verran hidas nääs etenemään.
EDIT ja ei savuta ollenkaan ei millään kierros alueella ja nilkan asennolla!
EDIT ja ei savuta ollenkaan ei millään kierros alueella ja nilkan asennolla!
-88 W124 200D 685tkm
- jokkeri-82
- Vakiokalustoa
- Viestit: 158
- Liittynyt: Pe 30.07.2010 11:27
- Paikkakunta: Harjavalta
eikös se näkyis savuna jos menee öljyä normaalia enemmän mukaan?
kone ei ainakann nyt 10tkm aikana ole syöny mitta tikun mukaan yhtään öljyä.
No sitten toinen kysymys, kun ei ole semmosta työkalua joka mahtuis tähän väliin että sais pumpun päädystä tän kannen auki, niin jos sen ö-suodattimen jalan ottaa poies ni kuis paljon sieltä valuu öljyä että osaa varautua vähän jotain tunkea auton alle ettei ole piha öljyssä. millasella työkalulla ootte ne ruuvit avannu ketkä on pitäny ö-suodattimen jalan paikallaan? kiitoksia jos jaksaa joku vastata/jeesata !
kone ei ainakann nyt 10tkm aikana ole syöny mitta tikun mukaan yhtään öljyä.
No sitten toinen kysymys, kun ei ole semmosta työkalua joka mahtuis tähän väliin että sais pumpun päädystä tän kannen auki, niin jos sen ö-suodattimen jalan ottaa poies ni kuis paljon sieltä valuu öljyä että osaa varautua vähän jotain tunkea auton alle ettei ole piha öljyssä. millasella työkalulla ootte ne ruuvit avannu ketkä on pitäny ö-suodattimen jalan paikallaan? kiitoksia jos jaksaa joku vastata/jeesata !
-88 W124 200D 685tkm
Tulee sieltä varmasti 2...3 desiä, ja kannattaa laittaa auton alle jotain suojaa, jottei pihan marmorilaatat mene pilalle. Lopuksi voi vaikka pestä painepesurilla, sotkua kun tulee kuiteskin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
- diesel-juhku
- Sisäänajossa
- Viestit: 9
- Liittynyt: Ma 30.08.2010 22:12
- Paikkakunta: kauhava
pera8x kirjoitti:toi on just semmonen, mitä joissain malleissa on ollu. "alumiinin kantinen". purkaa vaan noi kaikki pois, niin sitten se onkin jo suunnilleen samanlainen, kun muutkin pumput. ja samat säätöhommat noihin, ku muihinkin.Johtaja kirjoitti:Moro, jääny tää kuvien laitto vähän armeijan ja muiden kiireiden takia.Sami T kirjoitti:mäkin oon muutamaa pumppua täs ruuvaillu, tollaisesta en oo kuullutkaa, olis kiva jos laitat kuvan siitä pumpusta nii vois yrittää auttaa
Nappasin kamerakännyllä ulkopuolelta kuvan, tuostakin jo näkee että erilainen ku melkee kaikilla muilla.
http://img580.imageshack.us/img580/2714/pumppu.jpg
tuos kellos ei ollu nois liittimis mitää ja näyttää niinku tuosta sen yläpuolelta puuttus jotai... jos joku on niin viisas että tietää tosta kuvasta sanoa niin sanokoon.
mulla samanlainenpumppu, mutta toi '' purkaa vaan noi kaikki pois'' jäi mietityttään.. oon purkanu ton alakellon ja sit sen alta ton mihnä kello kiinni, jasieltä löytyy ne 3 ruuvia, sen jälkeenkin menee sormi suuhun, että mitä seuraavaks irti.. mut kiitos avusta jo etukäteen
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 24
- Liittynyt: Su 14.02.2010 21:55
onko enään mitään tehtävisä? Tyhmyyttäni ja ajattelemattomuuttani kiristin mutterin.. http://s249.photobucket.com/albums/gg22 ... G_4102.jpg http://s249.photobucket.com/albums/gg22 ... G_4102.jpg
W124 250D -87
No jollet halua irroittaa pumppua ja vaihdattaa siihen tuota takaosuutta niin sitten sitä metalli-liimaa
Ainakin noihin virityspumppuihin erikoistuneilla dieselpajoilla on varmasti sopivia korjausosia, jotta saa uuden takaosan paikalleen kohtuu budjetilla...ja samallahan se säätökin onnistuu ihan vimpan päälle. (Mulle taisi tulla mynästä toi takaosa jostain toisesta pumpusta kun muuten ei saatu tarpeeksi syöttöä )
Metalliliimaa...se on patentti, joka kestää tai ei kestä, mutta sen voisi saada tuossa paikallaan jollain tavalla toimimaan purkamatta enempiä. Toimiskohan se tuo tässäkin ?
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 813#610813
Leukapystyyn vain, näitä sattuu, toi ei ollut vielä edes kovin kallis OHOS
Ainakin noihin virityspumppuihin erikoistuneilla dieselpajoilla on varmasti sopivia korjausosia, jotta saa uuden takaosan paikalleen kohtuu budjetilla...ja samallahan se säätökin onnistuu ihan vimpan päälle. (Mulle taisi tulla mynästä toi takaosa jostain toisesta pumpusta kun muuten ei saatu tarpeeksi syöttöä )
Metalliliimaa...se on patentti, joka kestää tai ei kestä, mutta sen voisi saada tuossa paikallaan jollain tavalla toimimaan purkamatta enempiä. Toimiskohan se tuo tässäkin ?
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 813#610813
Leukapystyyn vain, näitä sattuu, toi ei ollut vielä edes kovin kallis OHOS
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 24
- Liittynyt: Su 14.02.2010 21:55
Elikkä tuohan oli se tyhjäkäynnin säätö ruuvi, joten kohdistuuko siihen mitään rasitetta? Tuo Techno-Weld vois olla kokeilemisen arvoinensatalankku kirjoitti:onko enään mitään tehtävisä? Tyhmyyttäni ja ajattelemattomuuttani kiristin mutterin.. http://s249.photobucket.com/albums/gg22 ... G_4102.jpg http://s249.photobucket.com/albums/gg22 ... G_4102.jpg
W124 250D -87
noniin, onnistunut säätö tuli tehtyä. syöttöä 2,5 kierrosta auki tyhjäkäyntiä about 2,5, joku 2,3 kierrosta auki. ja vetäviä kierroksia en ees kiristäny. tulos, vetää niin pirusti paremmin ku ennen syötön nostoa, ei savuta, siis onnistunut työ. ei voi sanoa kun oli helvetin hyvät ohjeet ja niillä onnistuu
-88 W124 200D 685tkm
satalankku kirjoitti:onko enään mitään tehtävisä? Tyhmyyttäni ja ajattelemattomuuttani kiristin mutterin.. http://s249.photobucket.com/albums/gg22 ... G_4102.jpg http://s249.photobucket.com/albums/gg22 ... G_4102.jpg
tässä tulee ehkä vähän OFF TOPICia, mutta myös neuvot korjaamiseen.
sillon joskus, kun mää ostin käytetyn "hyvän" viripumpun 7mm tapeilla, niin sain tollasen. tyhjäkäynti ruuvvin paikka oli murtunu ihan kuvan mukaisesti. alkuunsa, kun sain pumpun paikalleen, niin ihmettelin, kun ei oikein toimi. muutaman kerran soitin myyjälle, tuloksena oli se tuttu ja turvallinen, "kyllä se on mulla toiminu ihan hyvin". no kyllästyin sitten siihen, että pakkas aamuina se ei käyny tyhjää ja sai antaa kaasua, että se ylipäätään lähti käyntiin niin ajattelin korjata vaurion. jokainen, joka on noitten kanssa pelannut tietää kuinka herkästi tommonen 7mm tapeilla oleva pumppu reagoi kaasuun. hieno laittaa pakkasesta käyntiin niin, että jengat on yli 4000rpm. no, pumppu irti ja säädin osuus irti. eli se pumpun perä. sitten vaan omasta varaosa hyllystä 200D:n pumpun peräosa ja niputtaan. aikani tuhersin, väänsin tiiviste pahvista uusia tiivisteitä yms. ja lopulta sain sen kasaan. sitten pikkasen säätöhommia. 200D:n pumpun säädin osa, kun oli ihan perus asetuksilla. eipä siinä, sääteli ruuvvit kohdilleen ja ei muuta, ku hanaa. rikkinäinen osa tuli kuntoon ja koko pumppu on toiminu hienosti tähän päivään saakka.
tiivistettynä: jos haluaa kuntoon, niin paras lääke vaivaan on, että vaihtaa sinne ehjän säädin osan. jos ei itte viitti alkaa yrittään, niin pumppupajat tekee sen mielellään.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 24
- Liittynyt: Su 14.02.2010 21:55
vähä lisää OT, oliko kuin iso mötikkä minkä vaihoit, tarviko soveltaa mitää kummemmin vai oliko muutako purki ja kasas? sopiiko muuten automaatista pumppu suoraan vai tuleeko jotain alipainesäätimiä ja saako niitä pumppuja yhistettyä?pera8x kirjoitti:satalankku kirjoitti:onko enään mitään tehtävisä? Tyhmyyttäni ja ajattelemattomuuttani kiristin mutterin.. http://s249.photobucket.com/albums/gg22 ... G_4102.jpg http://s249.photobucket.com/albums/gg22 ... G_4102.jpg
tässä tulee ehkä vähän OFF TOPICia, mutta myös neuvot korjaamiseen.
sillon joskus, kun mää ostin käytetyn "hyvän" viripumpun 7mm tapeilla, niin sain tollasen. tyhjäkäynti ruuvvin paikka oli murtunu ihan kuvan mukaisesti. alkuunsa, kun sain pumpun paikalleen, niin ihmettelin, kun ei oikein toimi. muutaman kerran soitin myyjälle, tuloksena oli se tuttu ja turvallinen, "kyllä se on mulla toiminu ihan hyvin". no kyllästyin sitten siihen, että pakkas aamuina se ei käyny tyhjää ja sai antaa kaasua, että se ylipäätään lähti käyntiin niin ajattelin korjata vaurion. jokainen, joka on noitten kanssa pelannut tietää kuinka herkästi tommonen 7mm tapeilla oleva pumppu reagoi kaasuun. hieno laittaa pakkasesta käyntiin niin, että jengat on yli 4000rpm. no, pumppu irti ja säädin osuus irti. eli se pumpun perä. sitten vaan omasta varaosa hyllystä 200D:n pumpun peräosa ja niputtaan. aikani tuhersin, väänsin tiiviste pahvista uusia tiivisteitä yms. ja lopulta sain sen kasaan. sitten pikkasen säätöhommia. 200D:n pumpun säädin osa, kun oli ihan perus asetuksilla. eipä siinä, sääteli ruuvvit kohdilleen ja ei muuta, ku hanaa. rikkinäinen osa tuli kuntoon ja koko pumppu on toiminu hienosti tähän päivään saakka.
tiivistettynä: jos haluaa kuntoon, niin paras lääke vaivaan on, että vaihtaa sinne ehjän säädin osan. jos ei itte viitti alkaa yrittään, niin pumppupajat tekee sen mielellään.
W124 250D -87
no se osa oli se säädin osa pumpusta. elikkäs pumpun takaosa, se missä on kaikki ne säätöruuvvit jne kiinni. jos ajatellaan, että se pumppu on 2 osainen, runko ja säädin osuus. pumpun runko on se missä on elementit ja nokka-akseli, se jäi paikoilleen ja toinen puoli pumpusta sitten vaihtui.
noi suunnilleen samanikäset pumput käy päikseen lähes kaikki. (sylinterien määrä vaikuttaa pumpun runkojen sopivuuteen keskenään.) automaatit ja manuaali jne käy päikseen. manuaali pumpussa vaan ei ole kyljessä sitä automaatin säädin yksikköä, mikä tunnistaa kaasun asennon ja säätelee lootaa sitten sen mukaan. eli toisin päin siis käy.
noi suunnilleen samanikäset pumput käy päikseen lähes kaikki. (sylinterien määrä vaikuttaa pumpun runkojen sopivuuteen keskenään.) automaatit ja manuaali jne käy päikseen. manuaali pumpussa vaan ei ole kyljessä sitä automaatin säädin yksikköä, mikä tunnistaa kaasun asennon ja säätelee lootaa sitten sen mukaan. eli toisin päin siis käy.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Säädin omasta 250d:stä pumpun ajoituksen 12astetta jälkeen ot merkin kun täälä on sanottu että voi ehkä jotain tehoon vaikuttaa.Säädin myös pumppuun syöttöä 2.5rinkiä lisää ja kiristin vetävien kierrosten ruuvia neljä kierrosta(iso 6kolo ruuvi) ja tyhjäkäynnin ruuvia saman verran kun syöttöä.Ei meinannu millään sopia se takakansi kiinni kun tyhjäkäynti ruuvi on niin pitkällä sieltä,mutta sain sen liiman kans pitämään hyvin .Mustaa tuli liikaa ja pyöräytin sitten puoli kierrosta pienemmälle.Tämän jälkeen kierrokset laskee pikkusen liian hitaasti.Mitä ruuvia mä sieltä nyt käännän?.Syöttöä on nyt leimalle liikaa että sitä otan vielä puolikkaan pois niin vois mennä läpi leimalla
Löysää kaasuvivustoa...jule83 kirjoitti:kiitoksia kaikille säätö ohjeista! säädin syöttöjä 2.5 kierrosta ja tyhjäkäyntiä niin paljon kuin tuli! ajossa D päällä toimii hyvin! tehoa ja savua tuli mukavasti lisää! mutta vapaalla nostaa kierrokset 2000 paikkeille. mitäs pitäs tehdä? syöttöä pienemmälle vai? jaa niin moottori on om603 turbo.
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
hoi hoi. oman mersun päästö lapus oli lukemat 0.33. taitaa olla säästöliekille säädetty?!. mutta nyt tarttis mustaa voimaa sinisen savun tilalle:D. elikkä ruuvaan mitäki paljoki?
Syöttö 2.5 kierrosta auki?
vetäviä kierroksia 4 KIINNI?
tyhäkäynti täysin auki ku tulee?
sitte viel et paljoko tota öljyä tule pumpun sisältä?
Edit OM602 kone ja uudempi 95hp kone
Syöttö 2.5 kierrosta auki?
vetäviä kierroksia 4 KIINNI?
tyhäkäynti täysin auki ku tulee?
sitte viel et paljoko tota öljyä tule pumpun sisältä?
Edit OM602 kone ja uudempi 95hp kone
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
VW T5
fzr1000
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
No nyt tuli ruuvattua:DDDD positiivinen juttu:D. no ennen ruuvausta 0-100 noin 24sek ja nyt ruuvauksen jälkeen 0-90 16sek . sen takia 0-90 ku mittari huijaaa 9kmh ja en muistanu sitä just siinä vaihees
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
VW T5
fzr1000
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Mahtaakohan samat arvot päteä myös 200D:hen? Laitappa sitten tietoa että miten kulutukselle kävi.. Savuttaako nyt paljon?
mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92
Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
mb 300td s124 -92
Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
300D Automaatista säädettiin pumppua.. vetäviä, tyhjäkäynnin tasausta ja syöttöä kaikkia 2 kierrosta. Auto kulkee TODELLA nätisti pintakaasulla ja kaasun pohjaan painettaessa työntää pikkusen mustaa savua, ei kuitenkaan niin että koko tienoo peittyisi sumuun.. mut sillä lailla, että peilistä näkee pienen pöläyksen. Kulutuskin tuntui tippuvan melkoisesti matka-ajossa...
Auto olikin melko laiska ennen säätöä, eli joutui melkein kaasu pohjassa ajamaan ylämäkeä motarilla, että sai pidettyä 100km/h lasissa.
Automaatin osalta kuitenkin pari ongelmaa:
Kylmätyhjäkäynti on liian alhainen, samoin kun lyö D/R vaihteen päälle niin tyhjäkäynti tippuu 750RPM reilusti alaspäin, arviolta 500 tai alle...
Lisäksi laatikossa on pientä luistoa.. Näkyy vaihtaessa ykköseltä kakkoselle..? Paljonko uskaltaisi vetää paineita säätöruuvista laatikkoon? paineethan on varmaan liian pienet, kun menee kevyemmällä kaasulla...
Onkos tuo ELR säädin (punainen morkula pumpun yläosassa)minkä alta löytyy tuo kylmätyhjäkäynnin säätöruuvi? Paljonkos sitä uskaltaisi ruuvata?
Auto olikin melko laiska ennen säätöä, eli joutui melkein kaasu pohjassa ajamaan ylämäkeä motarilla, että sai pidettyä 100km/h lasissa.
Automaatin osalta kuitenkin pari ongelmaa:
Kylmätyhjäkäynti on liian alhainen, samoin kun lyö D/R vaihteen päälle niin tyhjäkäynti tippuu 750RPM reilusti alaspäin, arviolta 500 tai alle...
Lisäksi laatikossa on pientä luistoa.. Näkyy vaihtaessa ykköseltä kakkoselle..? Paljonko uskaltaisi vetää paineita säätöruuvista laatikkoon? paineethan on varmaan liian pienet, kun menee kevyemmällä kaasulla...
Onkos tuo ELR säädin (punainen morkula pumpun yläosassa)minkä alta löytyy tuo kylmätyhjäkäynnin säätöruuvi? Paljonkos sitä uskaltaisi ruuvata?
- w124 300D '91-
- s124 E300TD '96-
- Opel Astra 1.6 '01 - <--- sairaus.
- s124 E300TD '96-
- Opel Astra 1.6 '01 - <--- sairaus.
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
moro eilen illalla oli ylimäärästä aikaa perehtyy mersuun. säädin tuota tyhjäkäynti ruuvvii ja syöttö ruuvia 2.5 kierrosta auki molempia vetäviin kiekkoihin en koskenu.. alasyöttöö n2 kiekkaa ja ahtoja lisäsin n2 kiekkaa en mittarii oo jaksanu pistää alle kilo kuiteki.. no pistin auton käyntiin hyvin pelas muutaman kerran pumppasin ei jättäny kierroksii päälle pientä pölläytystä mut aika vähän.. kävin vaihtaa vaatteet ja auto käynnissä ku konelämpes ja tulin takasi kierrokset oli 1100 ja vaihdepäällä viel reilu 800 jaku kaasuu pumppas ni kierrokset laskee pirun hitaasti elikkä vituiks män mitäs nyt ? auto pitää saada tänään kuntoon kun ei tiedä millon seuraavan kerran joutaa leikkii ei millään jaksais avata taas kaikkii kansia kyllä tuo on aivan paska keksintö. onko mitään merkitystä sillä sähköventtiilillä joka on imusarjan ja sen ahdon alaisen syötön välissä ? onko tää se sähköinen syötön alennin jos ahdot nousee liian kovaks ? no otin sen kuitenki pois käytöstä ja säädin laatikon tossa aijemmin päivällä se kyllä pelaa nyt iha hyvin.
- ThaBandit^
- Vakiokalustoa
- Viestit: 243
- Liittynyt: La 25.03.2006 16:35
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
TDi:llä vissiin käännetty syöttöä "liikaa," ota hitusen pois, jos alkais palautumaan takas tyhjäkäynnille. Tietääkseni tuo kierrosten huutamaan-jääminen on merkki siitä, että rajat on löydetty. Ainakin näin kotiruuvauksista, pumppupajat osaavat ja ymmärtävät enemmän näiden päälle.
[img]http://i110.photobucket.com/albums/n98/ThaBandit_FIN/allekirjotus.jpg[/img]