Savutuksesta pumpun säädön jälkeen?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Spudenius
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 252
Liittynyt: Ti 19.10.2004 12:15
Paikkakunta: Kirkkonummi

Savutuksesta pumpun säädön jälkeen?

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

Tarina menee näin:
Kesän alussa aloitin S124 300D käyttöautoprojektin. Tein fortekäsittelyn
ennen kuin tyhjensin öljyt koneesta ja kone on valunut tyhjäksi todella
perusteellisesti kesän aikana kori ym töitä tehdessä. Viikonloppuna iskin PPD:n säätämän pumpun kiinni ja uudet Diamond dieselit koneeseen. Kone käy nätisti ja tasaisesti kaikilla kierrosnopeuksilla mutta kaauttaessa ja äkisti hölläämällä kaasua tulee sinisen harmaa pölähdys pakoputkesta. Reilummin kaasuttaessa tulee vain tuttua mustaa putkesta mutta heti kun kaasun päästää niin pölähtää sinertävää. Onko tämä sinertävä savu normaalia säädetylle pumpulle? Jos tuntuu siltä että savuttaa liikaa niin voiko siitä "ilmanpainekellon" päältä hiukan kiristämällä helpoiten tiputtaa syöttöjä? Onko koko kesän koneessa ollut forte/öljykalvo tehnyt hallaa venttiilinvarren kumeille? En kyllä usko siihen. Ei pitäisi männänrengaskaan olla jumissa kun niin nätisti käy. Huohottimestakan öljyä ei tule. En ihan ymmärrä...

Kertokaapa mielipiteitä tästä.
MB W201 2.5 TURBO
pete.a
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Su 29.08.2010 16:05
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja pete.a »

suuttimet jumittaa.. ja kannattaa laittaa mobilin öljyt.
Spudenius
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 252
Liittynyt: Ti 19.10.2004 12:15
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

Suuttimet on juuri tarkastettu diesel-laitteella. Ei ainakaan silloin jumittaneet. Vaikea uskoa siihenkään, mutta onhan sekin mahdollista.
Mobilin öljyjä en kyllä enään laita. Henk. koht. parhaimmat kokemukset on juuri tuosta diamond dieselistä. Pysyttelen siinä.
MB W201 2.5 TURBO
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Onko pumpun ajoitus ihan tarkasti kohdallaan?
vakiotappinen pumppu pitää olla noin 12-13ast. jykk

Suuttimien jumiminen kuuluu kyllä karmeana "kolinana" käynnissä.

Syöttöä voi pienentää siitä "alppiruuvista" pumpun päällä tarpeen tullen.
osilpi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 213
Liittynyt: Ti 05.04.2005 17:51
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Spudenius kirjoitti:Suuttimet on juuri tarkastettu diesel-laitteella.
Pakko kyllä todeta tähän väliin, ettei tuo kyllä takaa mitään, jos kyse Espoossa olevasta Diesel-Laitteesta...
Valitettavan huonot kokemukset itsellä ko pajasta. Toyotan pumpun vein rempattavaksi ja säädettäväksi sinne pari vuotta sitten. Piti vaihtaa laakerit ja tiivisteet sekä säätää pumppu ja lisätä syöttöä noin 10% koko alueelle. Keskipakosäädin oli aivan perseelleen säädetty, syöttöä ei varmasti oltu ainakaan lisätty ja kone sammuili koko ajan. Itse säätämällä sain kohdalleen.
Spudenius
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 252
Liittynyt: Ti 19.10.2004 12:15
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

Mika.T kirjoitti:Onko pumpun ajoitus ihan tarkasti kohdallaan?
vakiotappinen pumppu pitää olla noin 12-13ast. jykk

Suuttimien jumiminen kuuluu kyllä karmeana "kolinana" käynnissä.

Syöttöä voi pienentää siitä "alppiruuvista" pumpun päällä tarpeen tullen.
Pumppu on aika tarkkaan 13 astetta JYKK. Virhemarginaali on ehkä+- 1 aste eli siitäkään ei pitäisi johtua. Sillä alkuperäisellä tappityökalulla asensin ja tarkastin pariin kertaan sillain että kun kampiakselilta pyörittää niin tappi lompsahtaa sisään siinä 11-12 asteen paikkeilla ja on syvimmillään ja helposti ulosvedettävissä 13 asteen kohdalla ja 14-15
asteen kohdalla tappi on jo tosi jäykkä vetää ulos.
osilpi kirjoitti:Pakko kyllä todeta tähän väliin, ettei tuo kyllä takaa mitään, jos kyse Espoossa olevasta Diesel-Laitteesta...
Valitettavan huonot kokemukset itsellä ko pajasta. Toyotan pumpun vein rempattavaksi ja säädettäväksi sinne pari vuotta sitten. Piti vaihtaa laakerit ja tiivisteet sekä säätää pumppu ja lisätä syöttöä noin 10% koko alueelle. Keskipakosäädin oli aivan perseelleen säädetty, syöttöä ei varmasti oltu ainakaan lisätty ja kone sammuili koko ajan. Itse säätämällä sain kohdalleen.
Itse olen kyllä saanut aina asiallista palvelua niinä muutamana kertana kun olen asioinut. Tässä tapauksessa olin itse katsomassa kun suuttimet tarkistettiin. Avautumispaine oli kaikista tippunut n. 5 bar ja suihku oli hyvä. Päätin olla tekemättä mitään niille.
MB W201 2.5 TURBO
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: Savutuksesta pumpun säädön jälkeen?

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Spudenius kirjoitti:. Viikonloppuna iskin PPD:n säätämän pumpun kiinni ja
.
Onkos nyt tietoa mikä tuon PPD:n säätämän pumpun ennakko pitäisi olla? Eli onko se tuo vakion 13-14 astetta jykk:n.
Spudenius
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 252
Liittynyt: Ti 19.10.2004 12:15
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Savutuksesta pumpun säädön jälkeen?

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

juhaoh kirjoitti:
Spudenius kirjoitti:. Viikonloppuna iskin PPD:n säätämän pumpun kiinni ja
.
Onkos nyt tietoa mikä tuon PPD:n säätämän pumpun ennakko pitäisi olla? Eli onko se tuo vakion 13-14 astetta jykk:n.
Ei siitä kyllä erikseen mitään puhetta ollut. Luulisin että Pasi olisi maininnut asiasta jos olisi lukinnut palikat eri paikkaan kuin vakio pumpussa, mutta varmistanpa vielä asian.
MB W201 2.5 TURBO
Vastaa Viestiin