MB 124 2.3 "Hyytyilee" kesken ajon

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Sukka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Su 29.08.2010 13:34

MB 124 2.3 "Hyytyilee" kesken ajon

Viesti Kirjoittaja Sukka »

Heips,

Eli on tuommonen 124 2.3 pensamersu pihas, mut aina syksyn/talven tullen se alkaa tekemään seuraavaa:

Käy huonosti tyhjäkäynnillä, sekä ajaessa esim 80kmh, saattaa yhtäkkia alkaa hyytymään, et ei pidä vauhtia tasasella kaasulla, ikäänkuin "tukehtuisi" johonkin. Aino millä tuosta pääsee joskus eroon on painamalla kaasun pohjaan, jolloin taas ottaa kierroksia. Hetken.

Toinen ropleema, saattaa liittyä samaan, on se että kun kylmänä käynnistät, ajat kauppaan ja sammutat. Sieltä sitten lähtiessä kun auto vielä lämmin, niin tekee samaa heti parkkipaikalla, joskus vaikka kaasua kuinka painat niin vaan kuolee kone. Näkee että sammuu yhtäkkiä jossain 2-3k kierroksen paikkeilla, eikä auta vaikka koitat kaasuttaa....

Help! Talvi tulossa ja viime talven seisoi, ku piti kitkoilla jäällä painaa se kaasu pohjaan ja vältyin nipin napin kolaroimasta täysperävaununkaa...
Avatar
rokka65
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 230
Liittynyt: To 04.02.2010 19:21

Viesti Kirjoittaja rokka65 »

Ensin perusasiat kuntoon, kuten: Tulpat, tulpanjohdot, virranjakajan kansi ja pyörijä. Seuraavaksi polttoainesuodatin, ilmansuodatin, yj-rele ja lampda-anturi, jos on. Bensamersuissa on myös oltava hyvä akku. Noilla toimenpiteillä monesti käyntihäriöt häviää.
Maalaan autoja Savossa. Myös Mersun vikojen ihmettelyä.
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Tota noin. Käynnistyykö kylmänä hyvin? Ja kulkeeko hyvin niin kauan kun kone kylmä? Alkaako ropleemat siinä vaiheessa kun kone on n. 60 astetta lämmin?
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Sukka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Su 29.08.2010 13:34

Viesti Kirjoittaja Sukka »

Moro,

Joo eli kylmänä käynnistyy aina hyvin, tosin tyhjäkäyntiä ei kylmänä oo. Eikä kyllä ihan heti tuo hyytyileminen oo alkanu, vasta hetkosen kuluttua eli varmaan about siinä 60 asteen lämmöissä. Muutenkin tuntuu niinku ei tahtois vaihepäällä aina ottaa oikeen kierroksia.
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Mun kärryssä on seuraava vika:
Kylmänä pelaa hienosti, mutta kun kylmäkäynnistysventtiili putoaa lämpenemisen takia pois, alkaa auto nykiä ja rynkyttää normikaasulla. Automaattivaihteisto vaihtaa hirveillä rykäyksillä.
Tein seuraavaa:
Ostin kokeeksi uuden lämpötila-anturin, sen joka ohjaa moottorin käyntiä. Jätin vanhan paikalleen ja kytkin uuden piuhojen päähän ja jätin roikkumaan koneen ulkopuolelle.
Nyt kone tunnistaa, että se on koko ajan kylmä, kylmäkäynnistysventtiili pysyy päällä ja auto kulkee nätisti.
Seokset ovat OK, koska katsastettu jo kolmena vuonna tällä virityksellä.
Ei tietysti mikään suositeltava viritys, mutta toimii.
Lähes kaikki mahdollinen (tulpanjohdot, tulpat, sytkäboxi, ruiskuboxi, puola jne.) on tarkistettu, ainoa mikä puuttuu on bensan paineet.
Jos joku osaa vinkat mitä voisi vielä tehdä, niin olis hyvä.
Niin, ja vaihteisto vaihtaa ihan nätisti, suorastaan sukkasillaan ko. virityksellä. Alipaineestahan se homma on kiinni.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Sukka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Su 29.08.2010 13:34

Viesti Kirjoittaja Sukka »

nii, ei kenelläkään ole kokemuksia tämmöisestä?

Edelleenkin kummittelee tuo, ihmetyttää vaan kun aina välillä katoaa vika, välillä on vika. Ajaessaki alussa ei ole, sitte vartin on vikaa, sitten taas katoaa loppumatkaks... Ymmärtäis jos olis tai ei vika.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

kokeiltko jo uusia sen lämpöanturin mitä spede10 tuossa ehdotti tai oletko edes tarkistanut sen toiminnan, kun vahvasti oireet viittaa siihen... sun autossa siis voi vik olla siinä anturissa ja spede10 taas jossain muualla...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Joo, mulla ei nimen omaan ole anturivikaa, mutta anturivika aiheuttaa juurikin nuo kysyjän kuvaamat oireet. Tuli nimittäin juuri kokeiltua.
Ota se anturi irti ja mittaa vastusarvot eri lämpötiloilla. Pistä roikkumaan vesikattilaan siten, että voi mitata vastuksia esim. 10 asteen välein. Voin kaivaa ehjän anturin käyrän, mutta kyllä se varmaan löytyy haulla tältäkin foorumilta.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Voiko nyt esiteltyä vikaa aiheuttaa myös imuilman lämpöanturi?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Hmmm...en usko. Olen kokeillut sitä, mutta ei mitään vaikutusta. Sehän on helppo ottaa irti ja heittää kierros.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

atlas kirjoitti:Voiko nyt esiteltyä vikaa aiheuttaa myös imuilman lämpöanturi?
se ei vaikuta kuin hieman sytkäennakoihin... sen kun ottaa pois, niin pitäis olla hieman rajummat ennakot... seoksiin se ei vaikuta mitenkään ke-jet systeemissä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Siis ottamalla imuilman lämpöanturin irti saa koko kierrosalueelle enemmän sytytysennakkoa?
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Huikko kirjoitti:Siis ottamalla imuilman lämpöanturin irti saa koko kierrosalueelle enemmän sytytysennakkoa?
tyhjäkäynti alueelle ei taida ola mitään vaikutusta, mutta ainakin oma tuntui vetävän paremmin...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Sukka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Su 29.08.2010 13:34

Viesti Kirjoittaja Sukka »

Noni, Virranjakajan kansi + pyörijä, sekä lämpötila-anturi vaihdettu ja vaikuttais *kopkop* parantuneen käynti.

Vielä on tyhjäkäynti joka ei taho pysyä kylmänä...tähän apuja?

Kiitoksia kaikille vastauksista :D
Samalla saa muuten tarjota talvirenkaita vanteineen nyt ku auto kunnossa.
Avatar
mj1378
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 497
Liittynyt: To 26.01.2006 06:39
Paikkakunta: rauma / panelia

Viesti Kirjoittaja mj1378 »

mulla olis goodyearin ug 500,kaikilla nastoilla..195 65 15

0408509722
112cdi vito........

kaikkeen sitä tartteeki koskea..
mustavihannes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: To 15.10.2009 12:01

Re: MB 124 2.3 "Hyytyilee" kesken ajon

Viesti Kirjoittaja mustavihannes »

Imuilman lämpöanturi on se joka on ilmanputsarissa? Missä tuo lämpötila-anturi on?
Vastaa Viestiin