MB 124 2.3 "Hyytyilee" kesken ajon
MB 124 2.3 "Hyytyilee" kesken ajon
Heips,
Eli on tuommonen 124 2.3 pensamersu pihas, mut aina syksyn/talven tullen se alkaa tekemään seuraavaa:
Käy huonosti tyhjäkäynnillä, sekä ajaessa esim 80kmh, saattaa yhtäkkia alkaa hyytymään, et ei pidä vauhtia tasasella kaasulla, ikäänkuin "tukehtuisi" johonkin. Aino millä tuosta pääsee joskus eroon on painamalla kaasun pohjaan, jolloin taas ottaa kierroksia. Hetken.
Toinen ropleema, saattaa liittyä samaan, on se että kun kylmänä käynnistät, ajat kauppaan ja sammutat. Sieltä sitten lähtiessä kun auto vielä lämmin, niin tekee samaa heti parkkipaikalla, joskus vaikka kaasua kuinka painat niin vaan kuolee kone. Näkee että sammuu yhtäkkiä jossain 2-3k kierroksen paikkeilla, eikä auta vaikka koitat kaasuttaa....
Help! Talvi tulossa ja viime talven seisoi, ku piti kitkoilla jäällä painaa se kaasu pohjaan ja vältyin nipin napin kolaroimasta täysperävaununkaa...
Eli on tuommonen 124 2.3 pensamersu pihas, mut aina syksyn/talven tullen se alkaa tekemään seuraavaa:
Käy huonosti tyhjäkäynnillä, sekä ajaessa esim 80kmh, saattaa yhtäkkia alkaa hyytymään, et ei pidä vauhtia tasasella kaasulla, ikäänkuin "tukehtuisi" johonkin. Aino millä tuosta pääsee joskus eroon on painamalla kaasun pohjaan, jolloin taas ottaa kierroksia. Hetken.
Toinen ropleema, saattaa liittyä samaan, on se että kun kylmänä käynnistät, ajat kauppaan ja sammutat. Sieltä sitten lähtiessä kun auto vielä lämmin, niin tekee samaa heti parkkipaikalla, joskus vaikka kaasua kuinka painat niin vaan kuolee kone. Näkee että sammuu yhtäkkiä jossain 2-3k kierroksen paikkeilla, eikä auta vaikka koitat kaasuttaa....
Help! Talvi tulossa ja viime talven seisoi, ku piti kitkoilla jäällä painaa se kaasu pohjaan ja vältyin nipin napin kolaroimasta täysperävaununkaa...
Ensin perusasiat kuntoon, kuten: Tulpat, tulpanjohdot, virranjakajan kansi ja pyörijä. Seuraavaksi polttoainesuodatin, ilmansuodatin, yj-rele ja lampda-anturi, jos on. Bensamersuissa on myös oltava hyvä akku. Noilla toimenpiteillä monesti käyntihäriöt häviää.
Maalaan autoja Savossa. Myös Mersun vikojen ihmettelyä.
Mun kärryssä on seuraava vika:
Kylmänä pelaa hienosti, mutta kun kylmäkäynnistysventtiili putoaa lämpenemisen takia pois, alkaa auto nykiä ja rynkyttää normikaasulla. Automaattivaihteisto vaihtaa hirveillä rykäyksillä.
Tein seuraavaa:
Ostin kokeeksi uuden lämpötila-anturin, sen joka ohjaa moottorin käyntiä. Jätin vanhan paikalleen ja kytkin uuden piuhojen päähän ja jätin roikkumaan koneen ulkopuolelle.
Nyt kone tunnistaa, että se on koko ajan kylmä, kylmäkäynnistysventtiili pysyy päällä ja auto kulkee nätisti.
Seokset ovat OK, koska katsastettu jo kolmena vuonna tällä virityksellä.
Ei tietysti mikään suositeltava viritys, mutta toimii.
Lähes kaikki mahdollinen (tulpanjohdot, tulpat, sytkäboxi, ruiskuboxi, puola jne.) on tarkistettu, ainoa mikä puuttuu on bensan paineet.
Jos joku osaa vinkat mitä voisi vielä tehdä, niin olis hyvä.
Niin, ja vaihteisto vaihtaa ihan nätisti, suorastaan sukkasillaan ko. virityksellä. Alipaineestahan se homma on kiinni.
Kylmänä pelaa hienosti, mutta kun kylmäkäynnistysventtiili putoaa lämpenemisen takia pois, alkaa auto nykiä ja rynkyttää normikaasulla. Automaattivaihteisto vaihtaa hirveillä rykäyksillä.
Tein seuraavaa:
Ostin kokeeksi uuden lämpötila-anturin, sen joka ohjaa moottorin käyntiä. Jätin vanhan paikalleen ja kytkin uuden piuhojen päähän ja jätin roikkumaan koneen ulkopuolelle.
Nyt kone tunnistaa, että se on koko ajan kylmä, kylmäkäynnistysventtiili pysyy päällä ja auto kulkee nätisti.
Seokset ovat OK, koska katsastettu jo kolmena vuonna tällä virityksellä.
Ei tietysti mikään suositeltava viritys, mutta toimii.
Lähes kaikki mahdollinen (tulpanjohdot, tulpat, sytkäboxi, ruiskuboxi, puola jne.) on tarkistettu, ainoa mikä puuttuu on bensan paineet.
Jos joku osaa vinkat mitä voisi vielä tehdä, niin olis hyvä.
Niin, ja vaihteisto vaihtaa ihan nätisti, suorastaan sukkasillaan ko. virityksellä. Alipaineestahan se homma on kiinni.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
kokeiltko jo uusia sen lämpöanturin mitä spede10 tuossa ehdotti tai oletko edes tarkistanut sen toiminnan, kun vahvasti oireet viittaa siihen... sun autossa siis voi vik olla siinä anturissa ja spede10 taas jossain muualla...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Joo, mulla ei nimen omaan ole anturivikaa, mutta anturivika aiheuttaa juurikin nuo kysyjän kuvaamat oireet. Tuli nimittäin juuri kokeiltua.
Ota se anturi irti ja mittaa vastusarvot eri lämpötiloilla. Pistä roikkumaan vesikattilaan siten, että voi mitata vastuksia esim. 10 asteen välein. Voin kaivaa ehjän anturin käyrän, mutta kyllä se varmaan löytyy haulla tältäkin foorumilta.
Ota se anturi irti ja mittaa vastusarvot eri lämpötiloilla. Pistä roikkumaan vesikattilaan siten, että voi mitata vastuksia esim. 10 asteen välein. Voin kaivaa ehjän anturin käyrän, mutta kyllä se varmaan löytyy haulla tältäkin foorumilta.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
se ei vaikuta kuin hieman sytkäennakoihin... sen kun ottaa pois, niin pitäis olla hieman rajummat ennakot... seoksiin se ei vaikuta mitenkään ke-jet systeemissä...atlas kirjoitti:Voiko nyt esiteltyä vikaa aiheuttaa myös imuilman lämpöanturi?
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Siis ottamalla imuilman lämpöanturin irti saa koko kierrosalueelle enemmän sytytysennakkoa?
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
tyhjäkäynti alueelle ei taida ola mitään vaikutusta, mutta ainakin oma tuntui vetävän paremmin...Huikko kirjoitti:Siis ottamalla imuilman lämpöanturin irti saa koko kierrosalueelle enemmän sytytysennakkoa?
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 67
- Liittynyt: To 15.10.2009 12:01
Re: MB 124 2.3 "Hyytyilee" kesken ajon
Imuilman lämpöanturi on se joka on ilmanputsarissa? Missä tuo lämpötila-anturi on?