w124 automaatti-ilmastointi ongelma
w124 automaatti-ilmastointi ongelma
Moro.Yritin ettiä haulla ongelmaan apua mutta en vastaavaa aihetta vielä löytänyt eli ongelma olisi seuraavanlainen.Puhallin puhaltaa vain tuulilasille painoi napeista mitä vaan.Toimiiko noissa sähköllä vai alipaineella ne säätönapit?Olisi ihan kiva että se puhaltaisi jaloillekkin varsinkin kun syksyllä/talvella lattiat on muutenkin aika märät.Samoiten se automaattisuus ei tunnu oikein tuossa toimivan niinkun pitää eli jos laittaa sen täysin kylmälle tai kuumalle niin auto asennossa ei puhallus kovene vaan se puhaltaa kokoajan samaa nopeutta jos tuokin liittyy samaan vikaan mahdollisesti??
MB 280CE-83
Ex:MB 300E-24V-91
MB 300SEL-86
MB S350TD-93
MB 560SEC-89
MB 300TD-81
MB VITO-04
MB 300GD-82
MB E320CDIT 4-MATIC-07
MB E55 AMG-01
MB 500E-92
MB ML320-01
LB 500CE-32V-91
MB Vito 120CDI-07
MB E500-03
MB C63AMG-08
MB 190E 3,6 AMG
MB 190 DTM EVO2
MB 300D-82
MB S300TD-98
Ex:MB 300E-24V-91
MB 300SEL-86
MB S350TD-93
MB 560SEC-89
MB 300TD-81
MB VITO-04
MB 300GD-82
MB E320CDIT 4-MATIC-07
MB E55 AMG-01
MB 500E-92
MB ML320-01
LB 500CE-32V-91
MB Vito 120CDI-07
MB E500-03
MB C63AMG-08
MB 190E 3,6 AMG
MB 190 DTM EVO2
MB 300D-82
MB S300TD-98
piirilevyn juotokset tarkastettu ja sähköä peli saa kyllä joten alipaine on ilmeisesti hukassa??Otin hanskalokeron pois ja sen takana on 7 paikkainen alipaine "kisko" minkä päähän olevaan letkuun ei tule alipainetta mikä säätää ilmeisesti juuri tuota läppää??Vihreä keltainen letku siihen menee ja se häipyy johonkin koelaudan uumeniin??Auto on siis 300tdt jos sillä on jotain väliä?? Mistä tuo ottaa alipaineensa oikein?Pitäisikö sen tulla ihan alipainepumpulta asti vai ottaako se jostain koelaudan sisältä olevasta laatikosta tai vastaavasta??
MB 280CE-83
Ex:MB 300E-24V-91
MB 300SEL-86
MB S350TD-93
MB 560SEC-89
MB 300TD-81
MB VITO-04
MB 300GD-82
MB E320CDIT 4-MATIC-07
MB E55 AMG-01
MB 500E-92
MB ML320-01
LB 500CE-32V-91
MB Vito 120CDI-07
MB E500-03
MB C63AMG-08
MB 190E 3,6 AMG
MB 190 DTM EVO2
MB 300D-82
MB S300TD-98
Ex:MB 300E-24V-91
MB 300SEL-86
MB S350TD-93
MB 560SEC-89
MB 300TD-81
MB VITO-04
MB 300GD-82
MB E320CDIT 4-MATIC-07
MB E55 AMG-01
MB 500E-92
MB ML320-01
LB 500CE-32V-91
MB Vito 120CDI-07
MB E500-03
MB C63AMG-08
MB 190E 3,6 AMG
MB 190 DTM EVO2
MB 300D-82
MB S300TD-98
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 59
- Liittynyt: Pe 02.06.2006 17:23
- Paikkakunta: Kangasala
Re: w124 automaatti-ilmastointi ongelma
Löytykö vikaa koskaan? Omassa coupessa -89 tekee samaa, puhallin huutaa täysillä kokoajan painoi mitä tahansa. 0 napista pitäisi ilmeisesti sammua kokonaan? Minulla ei mikään nappi vaikuta puhallukseen millään tavalla.
Ostin auton vasta tänää joten ei tietoa miten pitäisi edes toimia.
Ostin auton vasta tänää joten ei tietoa miten pitäisi edes toimia.
W219 CLS63 AMG - 07
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 319
- Liittynyt: Su 22.10.2006 10:22
Re: w124 automaatti-ilmastointi ongelma
Moi!
Teknisestä toimintaperiaatteesta ja komponenttien sijoittelusta jos joku tietäisi kertoa, olisi hyvä juttu.
Näkeekö korjaamotesteri näistä jotakin vikakoodeja?
Voisi tsekkailla omaakin sitten, kun pieni epävarmuus että onko kaikki ihan kunnossa.
Ei varmaan tee pahitteeksi tarkistella sähkö- ja alipaineliitäntöjä.
Puhallus "auto" - asennossa on pääosan ajasta aika voimakas. - Voihan olla että talvikelin takia järjestelmä pitää puhallinta kovalla.
Puhallinkytkin "nopea" - " hidas" toimii kyllä.
Teknisestä toimintaperiaatteesta ja komponenttien sijoittelusta jos joku tietäisi kertoa, olisi hyvä juttu.
Näkeekö korjaamotesteri näistä jotakin vikakoodeja?
Voisi tsekkailla omaakin sitten, kun pieni epävarmuus että onko kaikki ihan kunnossa.
Ei varmaan tee pahitteeksi tarkistella sähkö- ja alipaineliitäntöjä.
Puhallus "auto" - asennossa on pääosan ajasta aika voimakas. - Voihan olla että talvikelin takia järjestelmä pitää puhallinta kovalla.
Puhallinkytkin "nopea" - " hidas" toimii kyllä.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 59
- Liittynyt: Pe 02.06.2006 17:23
- Paikkakunta: Kangasala
Re: w124 automaatti-ilmastointi ongelma
tulipahan purettua regulaattori irti, edellinen omistaja oli tehnyt hyppypiuhan moottorille. Laitoin johdot oikein eikä ilmastointi pihahdakkaan. Kennosto oli kivasti ainakin sellaisessa millin töhnässä joten sitä kautta ei ainakaan kyllä ilma ole hetkeen kulkenut suuntaan eikä toiseen.
nyt pitää putsailla paikat kunnolla ja hankkia uusi "siili", toivottavasti alkaa sillä toimimaan.
Infoan taas tänne kun asia etenee.
nyt pitää putsailla paikat kunnolla ja hankkia uusi "siili", toivottavasti alkaa sillä toimimaan.
Infoan taas tänne kun asia etenee.
W219 CLS63 AMG - 07
Re: w124 automaatti-ilmastointi ongelma
Ei näe, w124 on sillä saralla antiikkia.Silberpfeil kirjoitti:Näkeekö korjaamotesteri näistä jotakin vikakoodeja.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: w124 automaatti-ilmastointi ongelma
Hei,
kahteen viimeisimpään viestiin liittyen jotakin juttua tässä... (paitsi että kirjoittaessani oli tullut lisää viestiä, joten tämä ei ole tuohon ihan viimeisimpään, Sergeyn kirjoittamaan, vaan kahteen sitä edeltävään. )
- Käsittääkseni korjaamotesteri ei ymmärrä noiden päälle; en tosin ihan varma ole asiasta.
- Sähköinen ohjausboksi on siinä käyttönappulapaneelin yhteydessä keskikonsolissa
- Puhallinmoottorin etuvastus konehuoneessa mittariston kohdalla siinä konehuoneen takareunassa
- Puhallinmoottori puhaltaa ilman ensin ilmastoinnin höyrystimen läpi ja sen jälkeen lämmityskennon läpi.
- Ja se kenno on muuten kaksiosainen; oikea ja vasen erikseen samassa paketissa. Jaa mutta... Automaatti-ilmastoinnillissa ei tainnutkaan olla lämmönsäätöä erikseen oikealle ja vasemmalle - en tiedä, onko niissä sitten kennokin yksiosainen.
- Jos on raitisilmasuodatin, niin se on puhallinmoottorin yläpuolella.
- Sen jälkeen ilma ohjataan läppien avulla tuulilasille / kojelaudan suuttimille / jalkatilaan. Alipaine-elementit kääntelevät ilmaläppiä ja alipaine ohjataan oikeaan suuntaan ilmastointilaitteen kyljessä olevalla alipaineventtiilihässäkällä.
- Lämmityksen lämpötilaa säädetään sillä, että magneettiventtiilit päästävät kuumaa vettä kennolle sen mukaan, minkä verran lämmintä kaivataan sisälle. Magneettiventtiilit ovat akun kanssa samassa tilassa, ja ohjausboksi käskee niiden avaamisen ja sulkemisen tarpeen mukaan. (Ja tässä taas sama kuin edellä, en tiedä, onko kahta vai yksi venttiili automaatti-ilmastoinnillisissa, mutta muissa niitä on kaksi, kun eri lämpötilaa voi pyytää oikealle ja vasemmalle.)
- Raitisilmasuodatin, puhallinmoottori, etuvastus ja magneettiventtiilit ovat konehuoneen puolella ja purettavissa sieltä kautta.
- Höyrystin ja lämmityslaitteen kenno ovat kojelaudan alla siellä ilmastointilaitteen sisällä. Niihin pääsee käsiksi, kun esin purkaa kojelaudan kaikkine hilppeineen ja sitten ilmastointikoneen voi irrottaa ja pistää paloiksi, niin tulevat esille. Samalla voi testata alipaine-elementit.
- Hanskalokeron tai matkustajan airbagin takaa näkynee automaatti-ilmastoinnillisissakin se alipaineen jakobloki ilman kojelaudan irrottamista.
kahteen viimeisimpään viestiin liittyen jotakin juttua tässä... (paitsi että kirjoittaessani oli tullut lisää viestiä, joten tämä ei ole tuohon ihan viimeisimpään, Sergeyn kirjoittamaan, vaan kahteen sitä edeltävään. )
- Käsittääkseni korjaamotesteri ei ymmärrä noiden päälle; en tosin ihan varma ole asiasta.
- Sähköinen ohjausboksi on siinä käyttönappulapaneelin yhteydessä keskikonsolissa
- Puhallinmoottorin etuvastus konehuoneessa mittariston kohdalla siinä konehuoneen takareunassa
- Puhallinmoottori puhaltaa ilman ensin ilmastoinnin höyrystimen läpi ja sen jälkeen lämmityskennon läpi.
- Ja se kenno on muuten kaksiosainen; oikea ja vasen erikseen samassa paketissa. Jaa mutta... Automaatti-ilmastoinnillissa ei tainnutkaan olla lämmönsäätöä erikseen oikealle ja vasemmalle - en tiedä, onko niissä sitten kennokin yksiosainen.
- Jos on raitisilmasuodatin, niin se on puhallinmoottorin yläpuolella.
- Sen jälkeen ilma ohjataan läppien avulla tuulilasille / kojelaudan suuttimille / jalkatilaan. Alipaine-elementit kääntelevät ilmaläppiä ja alipaine ohjataan oikeaan suuntaan ilmastointilaitteen kyljessä olevalla alipaineventtiilihässäkällä.
- Lämmityksen lämpötilaa säädetään sillä, että magneettiventtiilit päästävät kuumaa vettä kennolle sen mukaan, minkä verran lämmintä kaivataan sisälle. Magneettiventtiilit ovat akun kanssa samassa tilassa, ja ohjausboksi käskee niiden avaamisen ja sulkemisen tarpeen mukaan. (Ja tässä taas sama kuin edellä, en tiedä, onko kahta vai yksi venttiili automaatti-ilmastoinnillisissa, mutta muissa niitä on kaksi, kun eri lämpötilaa voi pyytää oikealle ja vasemmalle.)
- Raitisilmasuodatin, puhallinmoottori, etuvastus ja magneettiventtiilit ovat konehuoneen puolella ja purettavissa sieltä kautta.
- Höyrystin ja lämmityslaitteen kenno ovat kojelaudan alla siellä ilmastointilaitteen sisällä. Niihin pääsee käsiksi, kun esin purkaa kojelaudan kaikkine hilppeineen ja sitten ilmastointikoneen voi irrottaa ja pistää paloiksi, niin tulevat esille. Samalla voi testata alipaine-elementit.
- Hanskalokeron tai matkustajan airbagin takaa näkynee automaatti-ilmastoinnillisissakin se alipaineen jakobloki ilman kojelaudan irrottamista.
Sori, kun mä en ihan pysynyt kärryillä - vaikka ei sillä niin väliäkään - mutta ihan mielenkiinnosta kyselen, että mikä kennosto oli töhnässä? Ja mikä se siili on?Tinkemaster kirjoitti:tulipahan purettua regulaattori irti, edellinen omistaja oli tehnyt hyppypiuhan moottorille. Laitoin johdot oikein eikä ilmastointi pihahdakkaan. Kennosto oli kivasti ainakin sellaisessa millin töhnässä joten sitä kautta ei ainakaan kyllä ilma ole hetkeen kulkenut suuntaan eikä toiseen.
nyt pitää putsailla paikat kunnolla ja hankkia uusi "siili", toivottavasti alkaa sillä toimimaan.
Infoan taas tänne kun asia etenee.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 59
- Liittynyt: Pe 02.06.2006 17:23
- Paikkakunta: Kangasala
Re: w124 automaatti-ilmastointi ongelma
Eli purin sen puhaltimen moottorin kokonaan irti ja sen alla on se "siili". Onkohan se nyt oikealta nimeltään Lämmityslaitteen puhaltimen etuvastus? tämän näköinen hässäkkä: http://images.gasgoo.com/MiMgIzM1NjIwOT ... 202710.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Siellä puhaltimen moottorin alla näkyi joku kennosto joka oli niin paskanen että. Liittyneekö ilmastointiin jotenkin?
Siellä puhaltimen moottorin alla näkyi joku kennosto joka oli niin paskanen että. Liittyneekö ilmastointiin jotenkin?
W219 CLS63 AMG - 07
Re: w124 automaatti-ilmastointi ongelma
automaatti-ilmastoinnissa lämppärin sisäkennoon tulee normi kolme putkea
magneettiventiileitä ei ole kuin yksi. Paluuputket yhdistyy siinä.
likainen kenno konehuoneesta katsottuna on höyrystin kenno, kannattaa putsata. Vähentää hajujakin
Regulaattori / puhallin nopeuden vastus näkyy kuvassa.
magneettiventiileitä ei ole kuin yksi. Paluuputket yhdistyy siinä.
likainen kenno konehuoneesta katsottuna on höyrystin kenno, kannattaa putsata. Vähentää hajujakin
Regulaattori / puhallin nopeuden vastus näkyy kuvassa.
autodidakti
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 59
- Liittynyt: Pe 02.06.2006 17:23
- Paikkakunta: Kangasala
Re: w124 automaatti-ilmastointi ongelma
Noniin. Löytyikin sopivasti purkuautosta uusi regulaattori huimaan 20€ hintaan itse purettuna. Nyt ilmastointi toimii.
Yksi asia kuitenkin vielä mietityttää, mikä on se jääkaapin kompressorin ääntä muistuttava hurina mikä kuuluu koelaudan alta hansikaslokeron suunnalta?? Ääni muuttuu matalammaksi kun laittaa sähkölaitteitä päälle.
Yksi asia kuitenkin vielä mietityttää, mikä on se jääkaapin kompressorin ääntä muistuttava hurina mikä kuuluu koelaudan alta hansikaslokeron suunnalta?? Ääni muuttuu matalammaksi kun laittaa sähkölaitteitä päälle.
W219 CLS63 AMG - 07
Re: w124 automaatti-ilmastointi ongelma
varmaan imuri, joka vetää ilmaa tausta peilin vierestä
autodidakti
Re: w124 automaatti-ilmastointi ongelma
Niin juu, sitä pitikin tuossa jo eilen kommentoida, että kiitos lisäinfosta. Tuommoista regulaattoria, joka on kuvalinkissä, ei käsittääkseni olekaan muissa kuin automaatti-ilmastoinnillisissa. Siksipä en ollutkaan sellaista nähnyt ikinä ihan käytännössä. Näissä ei sit varmaan olekaan sellaista perinteisen näköistä puhaltimen etuvastusta niin kuin muissa versioissa...
Ja samaa mieltä olisin siitä hanskalokeron suunnalta kuuluvasta äänestä Felmitin kanssa; ja senhän ei sitten kuulu pitää sellaista ääntä, joka kuuluisi muuten kuin enintään täysin hiljaisessa ympäristössä. Eli jos ääni kuuluu selvästi, niin siinä on jotakin vialla.
Aiheesta muuten on juttua (sekä linkkejä samaan aiheeseen) vaikkapa tuolla:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 01&start=0
Ja samaa mieltä olisin siitä hanskalokeron suunnalta kuuluvasta äänestä Felmitin kanssa; ja senhän ei sitten kuulu pitää sellaista ääntä, joka kuuluisi muuten kuin enintään täysin hiljaisessa ympäristössä. Eli jos ääni kuuluu selvästi, niin siinä on jotakin vialla.
Aiheesta muuten on juttua (sekä linkkejä samaan aiheeseen) vaikkapa tuolla:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 01&start=0
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 59
- Liittynyt: Pe 02.06.2006 17:23
- Paikkakunta: Kangasala
Re: w124 automaatti-ilmastointi ongelma
moottorihan se siellä surisi. suihkaus rasvaa ja muuttui jälleen äänettömäksi.
Kiitos jälleen loistavalle foorumille (ja foorumilaisille)
ps. Ehdin tilaamaan ebaystä uuden regulaattorin ennen purkuosan löytymistä, jos joku tarvii yhteyttä voi ottaa yv:llä
Kiitos jälleen loistavalle foorumille (ja foorumilaisille)
ps. Ehdin tilaamaan ebaystä uuden regulaattorin ennen purkuosan löytymistä, jos joku tarvii yhteyttä voi ottaa yv:llä
W219 CLS63 AMG - 07
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 59
- Liittynyt: Pe 02.06.2006 17:23
- Paikkakunta: Kangasala
Re: w124 automaatti-ilmastointi ongelma
Noniin, pääsin tänään ekaa kertaa ajelemaan autolla pidemmän matkan ja huomasin että automaattiasennossa puhallinnopeus ei juurikaan muutu. Mistäköhän johtuu? Puhaltaa kokolailla yhtä lujalla kuin täysi puhallinnopeuskin.
Imumoottori (vai minkä niminen lie?) kyllä hurisee normaalisti hansikaslokeron takana.
Imumoottori (vai minkä niminen lie?) kyllä hurisee normaalisti hansikaslokeron takana.
W219 CLS63 AMG - 07
Re: w124 automaatti-ilmastointi ongelma
alkaako heti puhaltamaan lujaa, vaikka moottori on kylmä??
eikö ajonopeus vaikuta (moottoritie / taajama) puhallusnopeuteen?
ulkolämpötilalla on vaikutusta asiaan. Näillä pakkasilla ei paljoa muutu. Jäähdytys on tehokas
eikö ajonopeus vaikuta (moottoritie / taajama) puhallusnopeuteen?
ulkolämpötilalla on vaikutusta asiaan. Näillä pakkasilla ei paljoa muutu. Jäähdytys on tehokas
autodidakti
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 59
- Liittynyt: Pe 02.06.2006 17:23
- Paikkakunta: Kangasala
Re: w124 automaatti-ilmastointi ongelma
Jep, puhallus on sama kokoajan kylmäkäynnistyksestä alkaen. ei vaikuta mitkään matkanopeudet eikä moottorin lämpötilatkaan. Mietin kyllä tuotakin. Pitänee koittaa lämpimässä tallissa sitä tässä joku päivä.
W219 CLS63 AMG - 07
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 59
- Liittynyt: Pe 02.06.2006 17:23
- Paikkakunta: Kangasala
Re: w124 automaatti-ilmastointi ongelma
Olen kokeillut kaikkia puhallusvaihtoehtoja ei vaikutusta asiaan.
W219 CLS63 AMG - 07
Re: w124 automaatti-ilmastointi ongelma
ilmeinen vika on jossain
- lämpötila-anturi
- regulaattori
- säädinpaneeli juotoskatkos
pitäiskö seuraavaksi katsoa vikakoodeja, löytyisköhän niitä>
http://www.w124performance.com/service/ ... _W201).pdf
ohjeita lukuun>
http://www.w124performance.com/service/ ... ctions.pdf
enemmän aiheesta esim.>
http://www.w124performance.com/service/ ... 83-600.pdf
- lämpötila-anturi
- regulaattori
- säädinpaneeli juotoskatkos
pitäiskö seuraavaksi katsoa vikakoodeja, löytyisköhän niitä>
http://www.w124performance.com/service/ ... _W201).pdf
ohjeita lukuun>
http://www.w124performance.com/service/ ... ctions.pdf
enemmän aiheesta esim.>
http://www.w124performance.com/service/ ... 83-600.pdf
autodidakti