Humpuukia vai hyötyä?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Humpuukia vai hyötyä?

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Valovahvistimet, onko niistä hyötyä?
Motonetin sivulta kopsattu:
Parantavat ajovalojen tehoa ja polttimoiden kestoa. Toiminta perustuu hakkuriin, joka nostaa ja tasaa polttimolle tulevan jännitteen ilman, että se lisäkuormittaisi polttimoita
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

eikös tuo ole vähän vastaava releytyksen kanssa?
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

releil ei saada keinoteltua korkeampaa jännitettä mitä laturi antaa ulos. tolla saadaan aina 14,5V.

kuulema valoa tosiaan tulee lisää mutta sillä hinnalla että polttimoita saa olla vaihtamassa viiden tuhannen kilsan välein... ellei useammin.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
^Club
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 289
Liittynyt: To 20.01.2005 22:46
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja ^Club »

Toimii, eli parempi valoteho tulee ku tuon sarjan asentaa. Mutta helpommalla pääsee kun ostaa kunnon valokannut keulalle.
Kesäauto: Mercedes Benz w123 300DA -77
Ikuisuus projekti: Mercedes Benz w123 200D -77
Talvipiiska: Mazda 323 -97

Ex: Mercedes Benz w201 2.5D -87
Ex: Mercedes Benz w123 240TD -79
Ex: Mercedes Benz w123 240D -84
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Hyvä vaihtoehto releistykselle. Olen pariin vanhempaan autoon asentanut tuon ja etenkin lyhyille valoille tulee lisää tehoa. Mitään +70% polttimoita ei enää sitten tuon kanssa voi käyttää. Niitä paukkuu tosi usein.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Mulla on nämä ollut jo lyhyissä ja pitkissä jo pari vuotta ja on kirkkaat ja hyvin pelaa.
Lue:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... ahvistimet
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Samaan lopputulokseen taitaa päästä käyttämällä +70% tai jopa +90%
polttimoita. Valoa lähtee enemmän ja käyttöikä on siksi lyhyempi.
Erikoispolttimot voivat olla kalliita.

Tavalliset polttimot on nimellisesti suunniteltu 12 voltille ja sillä jännitteellä
ne kestävät aika kauan. Mersussa polttimoille menee hiukan yli
12 volttia, kun jännite putoaa johdoissa, katkaisijoissa ja polttimon
ehjyyttä valvovassa laatikossa.

Lisää valoa saa joko nostamalla jännitteitä (releet, valonvahvistin) tai
käyttämällä noita erikoispolttimoita, jotka antavat enemmän tehoa
samalla jännitteellä. Kummallakin tavalla polttimoiden elinikä lyhenee.
Molempia voi käyttää yhtä aikaa, mutta slloin niitä kalliita erikoispolttimoita pitää
ostaa 3 kuukauden välein.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Badbenz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: La 03.10.2009 22:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Badbenz »

Muistelen kouluajoilta, että polttimo palaa yleensä sytytsvaiheessa, jolloin kylmän langan resistanssi on olematon ja hetkellinen virta ennen langan lämmettyä on moninkertainen normaalilämmössä mitattuna. Volvoissa ja Saabeissa taisi olla ns. päivävaloasento, jossa jännite on pienempi kuin jos valitsee normaalin valoasetuksen. Tuo voisi olla hyvä, eli erillinen kytkin valovahvistimelle kabiiniin. Spekulointia? Kyllä, ja lisää viiniä. :lol:
- neliveto on ylivoimaa -
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Itse käytän talvella sen 30+ polttimoita valonvahvistimien kanssa ja on kirkkaat.Tosin poltin kestää talvella paremmin kuin kesällä jolloin käytän tavallista poltinta.
Saab käyttää muuten uusissa autoissa ensiasennus valoissa tätä valonvahvistinta.
Kun laitan valot päälle niin ensin on normi virta ja sekunnin päästä lähtee vahvari päälle ja valoa voisi kuvata aluksi keltaiseksi ja sitten valkeaksi.
Kyllä ainakin kun ksenoneita ei saanu laittaa ja lisävalot pilaa keulan ilmeen niin olen tyytyväinen tähän tehoon ja paremmaksi vaan saa jos laittaa ksenonit.
Saattaa olla että vahvarin teho olisi jos laittaisi normi paikalle 100 wattiset polttimot mutta pelko umpion tuhoutumisesta jää pois.
Kiinnostaa kyllä kokeilla mitä se sanoo jos laittaa 100w nyt paikalleen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Badbenz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: La 03.10.2009 22:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Badbenz »

Käyköhän umpiot kuumana? Matka-ajossa varmaan kestää hyvin, kun ajoviima jäähdyttää. Jos käyttäisi 1oo/55 sia, pitkille sata?

Vertailin viime viikolla hallissa kahta Passattia, toinen uusi ja toinen pari vuotta vanha. Iso ero ksenonien tehossa, vanhemman valoteho ei poikennut normivaloista mitenkään. Liekö muu vika vai poltttimoiden heikkoutta.
- neliveto on ylivoimaa -
Vastaa Viestiin