Valovahvistimet, onko niistä hyötyä?
Motonetin sivulta kopsattu:
Parantavat ajovalojen tehoa ja polttimoiden kestoa. Toiminta perustuu hakkuriin, joka nostaa ja tasaa polttimolle tulevan jännitteen ilman, että se lisäkuormittaisi polttimoita
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Hyvä vaihtoehto releistykselle. Olen pariin vanhempaan autoon asentanut tuon ja etenkin lyhyille valoille tulee lisää tehoa. Mitään +70% polttimoita ei enää sitten tuon kanssa voi käyttää. Niitä paukkuu tosi usein.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Samaan lopputulokseen taitaa päästä käyttämällä +70% tai jopa +90%
polttimoita. Valoa lähtee enemmän ja käyttöikä on siksi lyhyempi.
Erikoispolttimot voivat olla kalliita.
Tavalliset polttimot on nimellisesti suunniteltu 12 voltille ja sillä jännitteellä
ne kestävät aika kauan. Mersussa polttimoille menee hiukan yli
12 volttia, kun jännite putoaa johdoissa, katkaisijoissa ja polttimon
ehjyyttä valvovassa laatikossa.
Lisää valoa saa joko nostamalla jännitteitä (releet, valonvahvistin) tai
käyttämällä noita erikoispolttimoita, jotka antavat enemmän tehoa
samalla jännitteellä. Kummallakin tavalla polttimoiden elinikä lyhenee.
Molempia voi käyttää yhtä aikaa, mutta slloin niitä kalliita erikoispolttimoita pitää
ostaa 3 kuukauden välein.
Muistelen kouluajoilta, että polttimo palaa yleensä sytytsvaiheessa, jolloin kylmän langan resistanssi on olematon ja hetkellinen virta ennen langan lämmettyä on moninkertainen normaalilämmössä mitattuna. Volvoissa ja Saabeissa taisi olla ns. päivävaloasento, jossa jännite on pienempi kuin jos valitsee normaalin valoasetuksen. Tuo voisi olla hyvä, eli erillinen kytkin valovahvistimelle kabiiniin. Spekulointia? Kyllä, ja lisää viiniä.
Itse käytän talvella sen 30+ polttimoita valonvahvistimien kanssa ja on kirkkaat.Tosin poltin kestää talvella paremmin kuin kesällä jolloin käytän tavallista poltinta.
Saab käyttää muuten uusissa autoissa ensiasennus valoissa tätä valonvahvistinta.
Kun laitan valot päälle niin ensin on normi virta ja sekunnin päästä lähtee vahvari päälle ja valoa voisi kuvata aluksi keltaiseksi ja sitten valkeaksi.
Kyllä ainakin kun ksenoneita ei saanu laittaa ja lisävalot pilaa keulan ilmeen niin olen tyytyväinen tähän tehoon ja paremmaksi vaan saa jos laittaa ksenonit.
Saattaa olla että vahvarin teho olisi jos laittaisi normi paikalle 100 wattiset polttimot mutta pelko umpion tuhoutumisesta jää pois.
Kiinnostaa kyllä kokeilla mitä se sanoo jos laittaa 100w nyt paikalleen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
Käyköhän umpiot kuumana? Matka-ajossa varmaan kestää hyvin, kun ajoviima jäähdyttää. Jos käyttäisi 1oo/55 sia, pitkille sata?
Vertailin viime viikolla hallissa kahta Passattia, toinen uusi ja toinen pari vuotta vanha. Iso ero ksenonien tehossa, vanhemman valoteho ei poikennut normivaloista mitenkään. Liekö muu vika vai poltttimoiden heikkoutta.