turhanpäiväistä koputusta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2333
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

napa kirjoitti:

mulla olis näyttää sulle monta sellaistakin kiertaria, jotka pitää kolinaa... eli kun liuska on puristunut sinne kiertarin sisään ja lähestulkoon halkaissut koko kiertokangen... sekin kone alkoi naputtaa vasta siinä vaiheessa, kun kampi oli totaalisen paskana ja kiertari melkein halki... siinä päästiin n. tonnin remontilla, eli uusi kampiakseli + 1 kpl kiertokankia ja tiivistesarja, uudet kannenpultit ja muuta pikku sälää... nissanin 2.5 turbodiesel kyseessä...
Tuttua tarinaa, voin vahvistaa.

Minulla oli aikanaan Usa-V8 jossa huonolla huollolla (aiempi omistaja) olivat kampilaakerit kuluneet öljynkierron viimeisestä kohdasta eli syl. no. 8 kiertokangesta. Kuluma (en tiennyt sitä silloin) naputti ja suorastaan kolisi käyttökierroslukualueella, kunnes viimein alkoi pitämään järkyttävää kolinaa.
Normaalisti ajo olisi keskeytynyt mutta kyydissä oli silloin vieraita josta syystä ajelin muutaman kilometrin kotiin.
Konetta purettaessa kävi ilmi, että kk-laakerit olivat samalla puolella, kiertokanki kulunut voimakkaasti toimiessaan laakerina ja kampiakselista toista millimetriä poissa.
Myös muut kk-laakerit olivat voimakkasti kuluneet ja osittain punametallilla.

Vastaavasti erään toisen halvan käyttöauton (jolla muutaman viikon sijasta ajoinkin yli 7 vuotta) rengastuksessa kävi ilmi, että kiertokangen laakereista paistoi myöskin punametalli mutta käytössä merkkinä kulumasta oli ainoastaan naputus jos tyhjäkäynti laski liian alas, muuten toimina oli moitteetonta ja kilometrejä oli jo omasta käytöstä siinä vaiheessa bensafordilla takana yli 130 000.

JOS laakeripinta on vielä harmaa, riittää uusien laakeriliuskojen asennus (koska ne ovat halpoja) ja kone nippuun.
Öljypumppu tosin on hyvä vaihtaa varmuuden vuoksi (koska nekin ovat kohtuuhintaisia).
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Kuva
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Olikohan toi nyt ihan välttämätön veto mennä editoimaan viestit pois ja editoimaan otsikko pisteeksi, semmonen peli ei vetele täällä. Piste ei kelpaa otsikoksi vaikka miten pahalta tuntuu.
Lisää tietoa: www.skg.fi
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

veskola kirjoitti:Olikohan toi nyt ihan välttämätön veto mennä editoimaan viestit pois ja editoimaan otsikko pisteeksi, semmonen peli ei vetele täällä. Piste ei kelpaa otsikoksi vaikka miten pahalta tuntuu.
Jos se on sääntöjen vastaista niin saat poistaa koko ketjun en pahastu, no nythän se näyttää hyvälle :idea:
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

kaikki vedot on välttämättömiä...

no nyt saatiin sentään jotain kuvaa tilanteesta, mutta ei tuo silti vielä oikeuta ihan 8000 € remonttiin :lol:

mitä ne on sulle oikein myymässä :shock: siis eihän tuo tarvitse kuin alikoko laakerit ja kampuran hionnan ja sitten auto vaihtoon välittömästi... etkä tuu täältä hetkeen mitään kyselemään :D ajelet vaikka volsulla hetken, että tilanne jäähtyy...

edit: toimittiko tuon kuvan kenties joku niistä koneen kasaajista/asentajista :idea: saisko teiltä parempaa tietoa missä mennään, kun omistajan tietotaito tuntuu moottoreista olevan hieman "heikohko"...

eli onko autolla vedetty ylipitkiä öljynvaihtovälejä/väärää öljyä jne.

vaikka mä väitän edelleen, että se klapina ei ole ollut mitään vakavaa, vaan moottorin normaali ääniä, siis tuon uusimman laakerin kuvan perusteellakaan, vaan lähinnä m-helman aiheuttamaa "kylmän koneen klapinaa"...
Viimeksi muokannut napa, To 21.10.2010 22:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

napa kirjoitti:kaikki vedot on välttämättömiä...

no nyt saatiin sentään jotain kuvaa tilanteesta, mutta ei tuo silti vielä oikeuta ihan 8000 € remonttiin :lol:

mitä ne on sulle oikein myymässä :shock: siis eihän tuo tarvitse kuin alikoko laakerit ja kampuran hionnan ja sitten auto vaihtoon välittömästi... etkä tuu täältä hetkeen mitään kyselemään :D ajelet vaikka volsulla hetken, että tilanne jäähtyy...
moottoriin laitetaan uutta: KK-laakerit, Ka-laakerit, mäntien rengastus, öljypumppu + ketju, jakoketjut, laahaimet, kiristin, rataspyörät, uudet hydr nostajat, ja tietenkin kaikki pakolliset koneistukset ja täydelliset tiivisteet ja pultit koko homma arvio lähes noin 6000, se 2000 laitettiin kesällä apulaitteisiin ja muihin.

Miksi auto vaihtoon jos siitä tulee "uuden veroinen" :?: minä otin kuvan kun kiireellä kävin korjaamolla yhtenä aamuna, miten niin heikohko tieto :?:

ääni ei ole kylmän koneen kapina vaan se tulee lämpimällä koneella vaihde päällä ja rasituksessa
Viimeksi muokannut mc, To 21.10.2010 22:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Ww kirjoitti:miten niin heikohko tieto :?:
jos autoon on paasattu "huoltoihin" melkein 10 000 € muutamassa kuukaudessa, niin ei voi välttyä ajatukselta :D se turbiinin vetolevyn tilaaminen summan mutikassa ja "varoiksi" täällä sentään saatiin estettyä :wink: siinäkin olis varmaan palanut 3000 €, kun olis varmaan tilattu turbiinikin kokeeksi :P
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

napa kirjoitti:
Ww kirjoitti:miten niin heikohko tieto :?:
jos autoon on paasattu "huoltoihin" melkein 10 000 € muutamassa kuukaudessa, niin ei voi välttyä ajatukselta :D se turbiinin vetolevyn tilaaminen summan mutikassa ja "varoiksi" täällä sentään saatiin estettyä :wink: siinäkin olis varmaan palanut 3000 €, kun olis varmaan tilattu turbiinikin kokeeksi :P
Ei ole ollut hölmöilyä, koska tuota epäilivät myös kahdessa muussa korjaamossa ja ihan vakavissaan :idea:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tässä on kuva kiertokangen laakerista moottorista, jonka purin koska se vuosi öljyä stefoista ja oli likainen. Moottorista ei kuulunut minkäänlaista naputusta millään kierrosluvulla ja se toimi kuin unelma. Ainoa vika oli ne öljyvuodot. Jokainen neljästä laakerista oli samanlainen. Tämä on faktaa tältä kesältä eikä mutua

Kuva

No siinä kun kokosin sen niin jouduin vielä avaamaan nuo uudet laakerit, niistä oli just se valkoinen osuus hieman kulunut pois kun oli pyöritetty. Moottori toimii äänettömästi kuin kuiskaus.

Tälläinen se muuten oli alunperin

Kuva

ja tälläinen siitä sitten tuli

Kuva

Korjaus (osat) maksoi kaikkinensa jotain 400-500€ sisältäen kannen plaanauksen suoraksi. Kaikki tiivisteet ja laakerit uusin, sekä männänrenkaat. Kaikki ne pultit uusittiin mitkä piti uusia. Tuossa hinnassa on muistaakseni jopa kytkinlevy mukana. Moottorin osat on halpoja, mersuunkin. Mäntiä en uusinut mutta sylinteri hoonattiin, kulumaa ei ollut. Kilometreja koneella takana 400 tkm, en sitten tiedä oliko joskus jo rempattu kertaalleen. Ainakin kansiremppa oli tehty.

Tuossa minun hommelissa ei ollut mitään järkeä mutta olen tottunut tekemään vimpan päälle jos jotain alan tekemään :wink: ainakin yritän tehdä. Mukavaa pikku puuhastelua.

Mersun 4 sylinteriseen periaatteessa ihan sama homma vuosi sitten, maksoi muistaakseni osat noin 600-700€ riippuen nyt miten/mitä laskee.
Lisää tietoa: www.skg.fi
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Tuo on mersun 2000 luvun M112 V6 moottori, työ siinä tietenkin eniten maksaa, uskoisin että varmasti 5 päivää saa menemään kaiken kaikkiaan moottorin irroituksesta takas paikoilleen ja kaikki valmiina jos huolella tekee homman :?:

Tuossa on männät erikois pienet kevyttä "alumiinia" samoin koko moottori muutenkin ja männät hyvin lyhyellä helmalla, onko ääni tullut sitten niistä johtuen laakeri vauriosta joka aikaan saanut äänen muualla, en tiedä kun en ole insinööri. mutta alumiini johtaa ja antaa kaiken äänen paljon selvemmin kuin perinteinen rautapata :idea:

korjaamolla sanoivat että laakereista se ääni on tullut, sama se minulle, jos ääni ei ole pois niin saavat tehdä takuuseen sen niin että ääni lähtee pois....."äänen poistoon sen alun perin sinne korjaamolle vein"
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Laita nyt napa niitä linkkejä
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Ww kirjoitti:
Tuossa on männät erikois pienet kevyttä "alumiinia" samoin koko moottori muutenkin ja männät hyvin lyhyellä helmalla, onko ääni tullut sitten niistä johtuen laakeri vauriosta joka aikaan saanut äänen muualla, en tiedä kun en ole insinööri. mutta alumiini johtaa ja antaa kaiken äänen paljon selvemmin kuin perinteinen rautapata :idea:

korjaamolla sanoivat että laakereista se ääni on tullut, sama se minulle, jos ääni ei ole pois niin saavat tehdä takuuseen sen niin että ääni lähtee pois....."äänen poistoon sen alun perin sinne korjaamolle vein"
oletko vaihtanut nimimerkkiä? vai miksi musta tuntuu, että keskustelen taas alkuperäisen kysyjän kanssa :roll: no selviää kai tuokin asia joskus...

mutta nuo kuulostaa kyllä ns. puolitakomänniltä ja ne ainakin pitävät välill kolisevaa ääntä, kunnes lämpenevät käyttölämpötilaansa ja laajenevat oikean mittaansa, eivät kuitenkaan kolise niin pahoin, kuin oikeat takomännät... (se lämpötila ei muuten olese, että moottorin lämpö näyttää +80 C, vaan jotain ihan muuta... eli kolisevat "kylmyyttään", koska ovat tarkoitettu suuremmille lämmöille, mihin lämpenevät auton tyhjäkäynillä), kolina johtuu siis siitä, koska niiden välys on suurempi, kuin perinteisten valumäntien, jotka eivät kolise kylmässäkään koneessa... suuremmilla kierroksilla kolina tod.näk. häipyy, kun mäntä keikahtaa siistimmin ylä ja ala kuolokohdissaan...

yleensä muuten kaikki männät on "erikoiskevyttä alumiiniä", esim. valurautaisten mäntien käyttö taidettiin lopettaa jo 1800 luvun lopulla, kun huomattiin, että ne ei ole hyvät :D

oletko sitten tytyväinen, jos/kun ne vaihtaa sinne jotku paljon heikommat valumännät, mutta kolina ei kuulu :P
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Ww kirjoitti:Laita nyt napa niitä linkkejä
tuossa olis yks ensihätään... http://www.blocket.se/varmland/Mercedes ... ?ca=14&w=3 eihän tuo hinta silti paikkaansa tarvitse pitää, mutta tuollainen on pyynti ;)

saksasta saat purkaamoilta ostaa auton keulapaloja moottoreineen ja vaiheistoineen pääsääntöisesti tonnilla... suosittuja ovat nykyään esim. audi RS6 keulat :D
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Noitten mäntien ei kyllä kuulu kolista milloinkaan, eli ei ole normaalia se...ja edellisessä Tarkoitin että tuon M112 moottorin männät poikkeavat jokseenkin monen muun auton männistä materiaaliltaan ja ovat erityisen lyhyet...."vaikea selittää kun ei ole älliä niin ei ole, siis mulla, mutta niinhän se on tässä jo useamman kirjoittajan toimesta todettu".
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Ww kirjoitti:Noitten mäntien ei kyllä kuulu kolista milloinkaan. Tarkoitan että tuon M112 moottorin männät poikkeavat jokseenkin monen muun auton männistä materiaaliltaan ja ovat erityisen lyhyet...."vaikea selittää kun ei ole älliä niin ei ole, siis mulla, mutta niinhän se on tässä jo useamman kirjoittajan toimesta todettu".
niin mä olen sanonutkin, että ne on ne puolitakomännät... ne on lyhkäisiä kuten oikeat takomännät, mutta eivät kolise ihan niin paljoa kuin oikeat...

kaikki männät muuten varmasti kolisee jonkin verran, (jos ei muuten, niin ainakin kun kone on todella kylmä), mutta se ääni peittyy moottorin muiden mekaanisten äänien alle... jos ne ei kolisisi, niin kone lämpöleikkais kiinni jo ennen kuin termari aukeais :wink:

M112 koneen männät ei poikkea mitenkään erikoisesti materiaaliltaan, eikä suunnitelultaan, muiden vastaavien moottoreiden männistä. ladan valumäntään verrattuna se on tietysti parempi, mutta käytännössä minkä tahansa nykyaikaisen bensakoneen mäntä on ihan vastaava "puolitakomäntä"
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mä ajattelin jo silloin sivua 1 lukiessa, että voi taivas, tässä kohta hassataan rahaa turhanpäiväiseen korjaamotyöskentelyyn ja veholta osien tilaisuun mutta näin hurjaa lopputulosta en edes uskaltanut ajatella.

Tottahan ne sen koneen avaa, irroittaa ja kokoaa kun käsketään etsiä naputusta ja silloin kun se on avattu sinne kannattaa vaihtaa kaikki kuluvat osa, mutta ei sitä konetta kannata suomessa teettää tai avauttaa huvikseen jonkin naputuksen vuoksi. On siinä huoltoukoillakin mennyt varmasti hermo kun sama asiakas tulee aina uudelleen ja uudelleen "naputtavan" moottorin kanssa.

No anyway, tehty mikä tehty, oppirahat pitää maksaa ja on hienoa jos on millä maksaa. Ensikierroksella sitten jo paremmalla onnella.

Silti minun mielestä tämän tarinan vuoksi ei nyt nimimerkkejä olisi tarvinnut vaihdella tai topiikkia piilotella, ei nämä kirjoitukset täältä minnekkään häviä. Hyvää oppia tästä saa, tässä kun on koneista tietävä ammattilainenkin kirjoittelemassa, siis napa, en minä :oops:

P.S 2000 luvun moottori toimii ihan samanlaisilla laakereilla mitä 1990 luvunkin :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Easy Rider
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 219
Liittynyt: Pe 20.08.2010 06:12
Paikkakunta: Esbåå

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Laitas männästä oikeen hyvät fotot enneko ne sukeltaa takas koloihisa. Mun luulo on että tuon vinkkelin ratekiset mitat on samat ku M104 320 HFM koneen, mutta kanget kestävämmät, murretulla alasilmällä ja männät tosiaan köyköset ja pinnotetut. :?: Vaan onko sitten alasilmä kapiampi ku vinkkelistä on kyse ja haitanneeko se kuinka? :roll: Ikinä nuita ei varmasti kävele vastaan kahta puoli-ilimasta konetta, mutta olis kiva tietää meniskö suoraankin koneeseen 6kpl repsikan puolen mukeja.
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Siinäo kuva laakereista ku alakaa jonkumoista kolinaa kuuluu :lol:
Kuva

Topikin motorin laakereis ei kyllä oo mitää vikaa
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kalliiin näköinen kuva jeemulla, menikö kaikki tommoseksi :x

No on muuten näköjään päässyt oikein kirjahyllyyn taiteeksi :D Eipä noita taida raaskia keräykseen laittaa :wink:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

tuli tuos ajelles mieleen, että eihän siellä koneessa vain ole nostaja naputtanut :roll:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

napa kirjoitti:tuli tuos ajelles mieleen, että eihän siellä koneessa vain ole nostaja naputtanut :roll:
lueskelin eilen tätä rimpsua.

tämä aihe on napalla lähellä "napaa" :wink: ....

noin hauskasti ilmaistuna...

älkää tosiaan liikaa lämmetkö toisten tekemisistä...

ps.pitäiskö sun päivittää toi motivaatiomittarin asento....näyttäs tekstin perusteella olevan 110% :wink:

:D
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

veskola kirjoitti:Kalliiin näköinen kuva jeemulla, menikö kaikki tommoseksi :x

No on muuten näköjään päässyt oikein kirjahyllyyn taiteeksi :D Eipä noita taida raaskia keräykseen laittaa :wink:
Kyllähä siinä uusiks meni kaikenlaista :lol: ja hyllypaikan ansainnu noi romut
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Kyllä ihmetyttää nämä teidän kommentit ja lähinnä sen puoleen ja puolesta että uskotte ettei vika ole laakereissa, Aki P :n kommentti on hyvä esimerkki, sanoo "vahvan mielipiteen" muttei sano kuitenkaan mitään, mitähän hän tarkoitti sillä kommentillaan että kolkotus jatkuu :roll:

napa meinaa näin "oiskohan naputus lähtenyt nostajista" :D tämäkin oli kyllä aika vekkuli kommentti, taidatte kaikki luulla sitä 6-0 juttua tms, huh huh :oops: eikö tuota muka olisi jo huomattu jos venttiilikoneistosta olis lähtösin, ja jos ääni on diagnosoitu nyt viimeinkin varmasti kahdella korjaamolla neljän asentajan voimalla / läsnäololla ja varmistettu tuo paikka ja kohta moottorista josta ääni lähtee niin mikä sotii sitä vastaan ettei vika / ääni lähde ole kiertokangen laakereista :?: minen voi muuta kuin uskoa, mikä on vaihtoehto, ääni oli kuitenkin niin kova että kuului paraimmillaan vaihde kytkettynä jopa xx metrin päähän autosta kunnon kolkotuksena. Alumiini lohko tuo ääntä hyvin tai en uskalla sanoa sitäkään, napa kuitenkin torppaa senkin idean 6-0 niin kuin muutkin ja väittää taas ettei M112 männissä ole ladan mäntien kanssa juurikaan eroa :)

Missäs sitten muualla vois se vika olla, sylinterit ja männät on ehjät, ei pusseja eikä vaurioita :?: kertokaa :?: eli näinkö se yleinen mielipide tässä jutussa menee :arrow: ääni ei ole aiheutunut kuluneista kiertokangen laakereista vaan.... uskaltaako joku laittaa jatkoa ja "asiantuntija tittelinsä peliin" ja kertoa vian lähteen, en vittuile vaan haluan oikeasti kuulla ammattilaisten mielipiteitä :!:

Ja auto ei todellakaan ole vehon laitettavana, veho ei tuota pulmaa osannut ratkaista mistä ääni on peräisin, vaan se tehtiin ja "kiveen hakattiin" eräässä asiantuntija paikassa jossa on kaksi herraa jotka ovat laittaneet moottoreita oikein virallisesti, "lopullinen" hintakin varmistui vasta nyt kun sitä on nikoteltu huimaksi, paljastan sen vain suunnilleen, aika likellä viittä tuhatta mennään kokonaisuuden kanssa, kuka tekee V6 moottorin noilla osilla paljon halvemmalla ja antaa takuun, voi joku tietysti 500-max 1000 € nipistääkkin, paha sanoa :?: veskolallakin on tästä asiasta vain murto-osa tietoa kokonaisuudessaan mitä kullissien takana on kesän aikana tapahtunut. Minulla taitaa muutenkin olla aika huono ulosanti ja jos tähän nyt avattuun moottoriin liittää nuo vetolevy eipäs juupastelut niin kyllä siitä saa väärän kuvan tästä hommasta myönnän, tämä vika on ollut suorastaan painajainen, useita ihan oikeita korjaamoja ja aina vääriä diagnooseja ja rahaa paloi, (mikä olisi ollut vaihtoehto) kunnes "hyvä kello" antoi vinkin nykyisestä korjaamosta, en tässä vaiheessa muuta voi kun toivoa että homma menee viimeinkin putkeen.
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

no ei kukaan pysty tääällä netissä mitään tarkkaaa diagnoosia ja takuuta hommalle antaan voi hyvänen aika. Toivotaan että kolina loppuu kun tarpeeks osia vaihtaa koneeseen,mutta tuskimpa noin ehjistä laakereista on kolinat tullu. mutta kun tarpeeks vaihtaa kerralla osia voi olla tyytyväinen kun kolinat loppu LAAKERIEN laitolla.
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

laineracing kirjoitti:no ei kukaan pysty tääällä netissä mitään tarkkaaa diagnoosia ja takuuta hommalle antaan voi hyvänen aika. Toivotaan että kolina loppuu kun tarpeeks osia vaihtaa koneeseen,mutta tuskimpa noin ehjistä laakereista on kolinat tullu. mutta kun tarpeeks vaihtaa kerralla osia voi olla tyytyväinen kun kolinat loppu LAAKERIEN laitolla.
Ei voikkaan eikä ole pyydettykkään, mutta silti epäilijöitä ja hulluksi leimaajia on lähes kaikki, tätä en voi ymmärtää. Taitaa johtua ihmisen perus luonteesta ja halusta ottaa osaa jollakin lailla juttuihin ja se osanotto on usein "epäilevää" ja "negatiivista

No, mutta siihen mielestäni lähes ainoaan huolimattoomuuteeni, kerrottakoon nyt se reilusti, eli kun kone oli levällään tokana aamuna niin korjaamon "työnjohtaja" esitteli mulle noita paria kankea missä oli nuo laakerit joista on kuva, sen tyhmyyden tein etten tarkastanut itse jokaista laakeria kun kiireellä aamusta siellä kävin, kolme näin omin silmin tutkailtuna okulaarin alla, voi olla tai voi ei olla että joissakin laakereissa oli pahemmat kulumat kuin kuvissa, se otti vaan summamutikassa nuo kuvissa olevat 2 esille kuvattavaksi eikä mulla ollu aikaa jokaista kattoa kun käytiin muita vaihdettavia kohteita läpi ja mulla oli kiire, kaikissa oli kulumaa mutta erityismaininnan sai nelosen laakerit joissa oli selkeesti eniten, missä kohti V6 koneessa on muuten nelosen pytty koska tiedän tarkkaan kummalta puolelta se ääni tuli selkeemmin, (onko se nelonen vaikka edestä katsottuna vasemmalla puolella "tuulihakaa" lähin siinä vasemmassa etulaidassa? tai ylipäänsä edes vasemmalla ? misssä järjestyksessä eli mistä kulmasta ne aletaan laskea ja miten perin. Vasemmalta se ääni tuli lohkosta tämä kaikkien laakereiden katseleminen kiireen keskellä on ainut moka jonka myönnän tehneeni, en syynänny jokaista pintaa vaan mulle riitti näyttö että noista kahdesta oli pintaa pois ja kun virallinen meriselitys korjaamolta oli kk-laakerit ja nelosessa pahin.. ja kun ei ollut syytä epäillä epärehellisyyttäkään niin uskoin asian...miksi en olisi uskonut koska paikka ei ole mikään "epäilyttävä paikka" tms. joku tietysti ajattelee tästä jotakin mutta ihminen on ihminen, voihan se oksentaa siellä saarioisella vaikka sinne pitsataikinaankin jos haluaa. Hommahan menee aina niin että jos joku haluaa huijata se tekee sen sitten jossakin muualla missä asiakkaan silmä ei ole, sille kukaan ei mahda mitään, jos on huijari niin on.

Ja minä ainakin otan tästä sen verta opikseni etten tee näin suurista asioista enää foorumille juttuja, eihän näitä jaksa kukaan vatvoa, en minä eikä lukijat, niistä tulee taruakin ihmeellisempää netissä, ymmärretään väärin, otetaan asia sieltä asia täältä ja loput arvataan kun ei voida tietää taustoja...niin se vain netissä usein on. Väärin ymmärryksetkin on yleisiä ja jos laitetaan vaikka hymiö johonkin tai jätetään laittamatta niin johan muuttuu asian laita :wink:
Easy Rider
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 219
Liittynyt: Pe 20.08.2010 06:12
Paikkakunta: Esbåå

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Kuva
Kuva

Näkykö koijaamolla tommosia tms? :roll:
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Ww kirjoitti:Kyllä ihmetyttää nämä teidän kommentit ja lähinnä sen puoleen ja puolesta että uskotte ettei vika ole laakereissa, Aki P :n kommentti on hyvä esimerkki, sanoo "vahvan mielipiteen" muttei sano kuitenkaan mitään, mitähän hän tarkoitti sillä kommentillaan että kolkotus jatkuu :roll:
.
Enhän toki toivo että kolina jatkuu, varsinkaan tuommosella taloudellisella satsauksella, mutta siksi olikin :? Hymiö perässä.
Ei vaan ennen ole tuon näköset kk-laakerit oirehtineet millään tavalla ja toisekseen kk. laakerit alkavat yleensä kolista vasta kierroksilla. Tokihan noissa kulumaa tai ainakin tuossa yhdessä mikäli tuosta kuvasta otin selvää että laakeri punottaa.

Sen kummemin ketään tai itseäkään puolustellen: Purkamoilta ostettu vaihtokone sisältää yleensä 3-6kk takuun jo lain puitteissa ja tommoset vaivat tulevat varmasti ilmi sen aikana jos kone paska. Jos se sen 3kk ajan pelaa niin pelaa se sen jälkeenkin oikein huollettuna ja käytettynä vallan mainiosti. Mutta AINA se päättää joka lompsan päällä istuu.

Muutamia kertoja on spekuloitu cdi koneiden kanssa että katellaanko toinen kone vai rempataanko. Ja muutamalla kertaa on päädytty siihen että rempataan vanha kun perusosat ovat ehjiä. On putkitettu lohko ja uusittu mäntää, renkaat ja laakerit ym kulutusosat ja tarvittavat pultit ja eikun menoks. Ero on vain siinä että korjaamo saa sen työn, mutta toisaalta ottaa myös vastuun. Vaihtokoneen kanssa suurin vastuu on yleensä myyjällä ja konetta kasatessa ei voi tulla epähuomiossa asennusvirhettä.
Joku mersupurkaamo??
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Mitä lienee ollut paineet käydessä? Onko öljyä tullut riittävästi jokapaikkaan? Onko kiertokammen reijät ja kampiakseli mitattu?

Onkos raadin mielestä mahdollista tehdä niin ettei kampiakselia hiota vaan laitetaan vain kiertokampeen uudet normaalikoon laakerit? Sitten kasaan ja kuuntelemaan/testaamaan.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2333
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

AK47 kirjoitti:Mitä lienee ollut paineet käydessä? Onko öljyä tullut riittävästi jokapaikkaan? Onko kiertokammen reijät ja kampiakseli mitattu?

Onkos raadin mielestä mahdollista tehdä niin ettei kampiakselia hiota vaan laitetaan vain kiertokampeen uudet normaalikoon laakerit? Sitten kasaan ja kuuntelemaan/testaamaan.
Öljynpaineen vähyys saa aikaan kuvatunkaltaisen kolkotuksen joten ainakin oletettavaa on ollut öljypumpun kunto ja öljynkierto. Kuten myös öljynsuodattimen toimivuus.
Minkälainen muuten on öljypumpun käyttö tuossa koneessa? Onko mahdollista, että öljypumppu ei pyöri tai pyörii vajaateholla vaikka kone käykin?

Kampiakselin laakerointi pelkillä uusilla laakeriliuskoilla on perusteltua jos varsinaista vikaa ei akselissa ole ja mittaus näyttää kampiakselin olevan ok.
Mitäs sitä turhaan ehjää osaa korjaamaan, varsinkaan kun mitään näkyvää vikaa ei ilmeisesti ole.

Olen joskus laakeroinut pelkillä uusilla liuskoilla (+öljypumppu) kampiakselin jonka vanhat liuskat olivat punametallilla. Tuon toimenpiteen jälkeen ajoin autolla vielä n. 50 000km ennenkuin kori loppui.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

AK47 kirjoitti:
Onkos raadin mielestä mahdollista tehdä niin ettei kampiakselia hiota vaan laitetaan vain kiertokampeen uudet normaalikoon laakerit? Sitten kasaan ja kuuntelemaan/testaamaan.
monestihan näin tehdään, jos kerran kaulat on mitoissa, mitäs sitä nyt koneistamaan ilman mitään syytä :shock: (mitat siis ok. eikä mitään uria ole...)

kevyt kiillotus on kuitenkin yleensä paikallaan, kun kerran osat on irti, eli kampi sorviin ja siinä sitten hiomapaperilla kevyesti kiillotetaan kaulat akselin pyöriessä... kauloja ei siis hiota, vaan "kiillotetaan"...

usein vain tahtoo olla niin, että jos kammelta voitelu pettää, niin kaulat on sitten siinä kunnossa, ettei niitä saa enää mittoihin hiomallakaan :D normaalia kulumistahan niissä ei enää tapahdu, kun on jo opittu hyvät pintakarkaisut/nitraukset jne.

-60 luvun moottoreissa kaulat vielä saattoivat "kulua" ja ne piti siten hioa alikoon laakereille... mutta se nyt oli sitä aikaa, kun moottorin max. kestoikä oli luokkaa 75 000 km...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Vastaa Viestiin