Kesäauto Youngtimer 560 SEC 1987 nyt museorekisterissä 2018

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Kesäauto Youngtimer 560 SEC 1987 nyt museorekisterissä 2018

Viesti Kirjoittaja karra »

Hommasin tällaisen pelin harrasteajoneuvoksi:

WDB1260451A363415

Varusteet ym:

245 on-board computer (from 01.09.1983)
430 headrests in the rear (from 01.01.1977)
442 airbag in steering wheel (from 01.02.1980 up to 31.10.1993)
551 anti-theft warning system (from 01.11.1978 up to 31.03.1998)
581 automatic climate control (from 01.01.1977)
682 fire extinguisher (from 01.04.1970)
873 seat heater for left and right front seats (from 01.02.1984)
väri 929 nautical blue metallic (from 01.01.1984)
sisus 275 leather pebble or mushroom

Auto löytyi Saksasta, katselin ensin toki kotimaan tarjontaa sekä AutoScouttia mutta laitoin kuitenkin sähköpostia MB-Klubilaisille sekä muille tutuille.

Foorumilainen unski vinkkasi tästä autosta, se oli hänen kaverin kaverin auto joka ei ole ollut liikenteessä yli 10 vuoteen. Toki käy ja liikkuu omin avuin mutta kotiin ajamaan sitä ei oikein uskaltanut lähteä. Tästä vielä näin julkiset kiitokset unskille :!: .

Hain auton eilen trailerilla kotiin kuljetusliikkeen pihasta Sulan alueelta. Pesin sen ja ajoin talliin ja aloin tutustumaan ostokseeni mikä olikin ensimmäinen autoni jonka olen ostanut näkemättä (mutta taustatieto + kuvat oli sen verran vankkaa faktaa että uskalsi...) . Ajettu 283 tkm.

Havaintoja, laittamista:

Kone käy suht nätisti, laatikko kytkeytyy viiveellä, automaatti-ilmastoinnin napit ei reagoi ilman suuntauksiin + sen valot pimeenä sekä turvavyön ojentaja ei toimi. Takaikkunan alareuna on ruosteessa ja pieni kukka on jo ulkopelleissä ikkunan alakulmassa, oikeassa etusiiven päässä on ruostetta. Kuskin penkin reuna puhki.

Hyvää:

Ryhdikäs kori, ei kolhun kolhua, takaikkuna täysin kirkas - ei vaaleutta. Ilmastointi korvertoitu Isceon kylmäaineelle. Rengastus hyvät ZR Dunlopit edessä 235/45 ja takana 255/40 Lorinserin 8.5 x 17 ET 13 vanteilla. Brabuksen alustasarja (madallus), sekä edessä että takana vaikka takapäässä on se hydraulinen tasonsäätö. Webasto.

Alustamuutokset ja Webasto on mainittu rekisteriotteessa.

Auto on 220 kW eli 300 hp ns ECE versio, eli virtaavilla pakosarjoilla ja korkeapuristemoottorilla. Tätä on ajettava Superbensalla (eli 98 okt) eikä tässä ole nakutuksentunnistínta eikä toki lambdaa kun sen koommin katalysaattoriakaan. Sopiva harrasteautoksi, Suomessa tällaisesta moottorista ei vielä rokoteta kuiten Saksassa jo tehdään, tällaisella ajaminen on siellä jo käytännössä ympäristörikos :twisted: . Tuoksuu samalle kun 6,3 litraisen pakokaasut, tallissa meinaan :D .

Kuvia alkuun:

http://s194.photobucket.com/albums/z171" onclick="window.open(this.href);return false; ... 60SEC1987/
Viimeksi muokannut karra, Ke 16.05.2018 09:06. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

On kyllä erittäin hieno väri 8)
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

jackie kirjoitti:On kyllä erittäin hieno väri 8)
Kun tuonne pihalle katsoo, niin minustakin on erittäin hieno väri 8)
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja simoks »

Komia pirssi! Kysäsenpä tässä ohimennen että et myis noita vanteita? :wink:
W210 E320cdi
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Viesti Kirjoittaja BTriker »

No ohan vain hieno secci. Saman värinen ulkoa ja saman värinen nahkasisusta. Ikkunan alareuna omassakin hapan. Huikkaappa jos jostain löydät purkuseccejä, josta se alakarmi lähtisi.
Saako nuo takaniskatuet laitettua jälkeenpäin, kun omasta ne puuttuu?
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Ajattelin ensin kuvat nähtyäni että myyn vanteet mutta nyt livenä ne istuu autoon todella hyvin eli päätin pitää ne.

Takaikkunan alareunaa saa korjauspalana uutta, kulemma noin 70 euroa Saksassa. Se vaihdettava pala on pistehitsattu kiinni ja tavallaan simppeli vaihtaa vaikka iso projekti kokonaisuudessaan onkin. Siellä on kuulemma joku toinenkin päällekkäinen pelti joka on korjattava siinä paikallaan, riippuu tietysti ruostevaurion laajuudesta.

Onkohan tänne foorumille kukaan kirjoittanut ko. palan vaihtoprojektista, tai joku voisi tehdä oman topicin ja selvittää meille miten homma oikein tapahtuu :) .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Onkohan tänne foorumille kukaan kirjoittanut ko. palan vaihtoprojektista, tai joku voisi tehdä oman topicin ja selvittää meille miten homma oikein tapahtuu
Onhan tuommonen tullut vaihdettua...ei mikään kamala homma...tärkeintä on että hommaa uuden takaikkunatiivisteen ja alkuperäisen korjauspellin. Voin kaivella kuvia, jos ne viellä jotain löydän...

Ikkunatiiviste kannattaa veistää pois, takalasi on ilmeisesti yli 10 kertaa kalliimpi kuin tiiviste ja tiiviste on myöskin osasyyllinen ruostevaurioon. Korjauspelti maksoi enmmän kuin 70€, mutta tuttu, (jonka tutun Karran Mersu on) saa alennusta paikalliselta tähtitiskiltä.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5677
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

karra kirjoitti:Ajattelin ensin kuvat nähtyäni että myyn vanteet mutta nyt livenä ne istuu autoon todella hyvin eli päätin pitää ne.

Takaikkunan alareunaa saa korjauspalana uutta, kulemma noin 70 euroa Saksassa. Se vaihdettava pala on pistehitsattu kiinni ja tavallaan simppeli vaihtaa vaikka iso projekti kokonaisuudessaan onkin. Siellä on kuulemma joku toinenkin päällekkäinen pelti joka on korjattava siinä paikallaan, riippuu tietysti ruostevaurion laajuudesta.

Onkohan tänne foorumille kukaan kirjoittanut ko. palan vaihtoprojektista, tai joku voisi tehdä oman topicin ja selvittää meille miten homma oikein tapahtuu :) .
tarkottaskohan se tuota reikä levyä mikä tukee ton takaikkunan kehikon alareunan :roll:
otin tuon kuvan tuen talteen reunoneen kaikkineen, mtta saattaa olla erilainen secissä kuin sedanissa :wink:

Kuva
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
petri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1204
Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas

Viesti Kirjoittaja petri »

Onneksi olkoon hienon auton hankinnasta. Ryhdikkäältä ja siistiltä näyttää kuvissa.
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot

EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5677
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

hitto, unehtu :oops:
onneksi olkoon uuvesta secci hankinnasta :D
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3144
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Reiserechnerit ja kaikki... Voi helvetin helvetti teitä, kun ostelette näitä minun unelma-autoja harva se päivä :!: :)

Nyt pitää TAAS monta päivä psyykata itseään, että miksen möisi tuota 123:sta ja ostais SECciä... Mutta jonain päivänä se meidänkin pihassa tuommonen seisoo, seovvarma!

Hieno se on, onnea vaan!
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Viesti Kirjoittaja BTriker »

Takaikkunan alareunaa saa korjauspalana uutta, kulemma noin 70 euroa Saksassa.
Mistä löytyy, eikä haittaa vaikka maksaa enemmänkin?? On vain tympeä alkaa vääntää suorasta levystä ja soiroista tuota.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Takaikkunan alareunaa saa korjauspalana uutta, kulemma noin 70 euroa Saksassa.
Ihan Mersun virallinen varaosa... A1266470501 Osa no 17. Sitten tuon osan no. 5 "viat" joutuu itse paikkaamaan...on hieman isompi paketti :)

Kuva
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

komea peli kyllä. Millä tommosen reiserechnerin toiminnan voi todeta, että se näyttää jokseenkin oikein?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Viesti Kirjoittaja BTriker »

unski kirjoitti:
Takaikkunan alareunaa saa korjauspalana uutta, kulemma noin 70 euroa Saksassa.
Ihan Mersun virallinen varaosa... A1266470501 Osa no 17. Sitten tuon osan no. 5 "viat" joutuu itse paikkaamaan...on hieman isompi paketti :)

Kuva
Ja hinta oli 115e tähtiliikkeessä. Lähti tilaukseen. Kyseisestä karmin vaihdosta löytyy näköjään bittihelvetistä kuviakin aika hyvin tuolta:

http://w126-galerie.mercedesforen.de/v/ ... Heckumbau/
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12585
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

A 126 647 05 01 BEPLANKUNG 41,68 € , saksassa siis tiskiltä tuohon hintaan, suomessa perinteinen triplat lisää hintaan :D
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Pakardinen kirjoitti:...miksen möisi tuota 123:sta ja ostais SECciä... Mutta jonain päivänä se meidänkin pihassa tuommonen seisoo, seovvarma!

Hieno se on, onnea vaan!
Miksi entinen pitäisi myydä?
Paljon mukavampi on ostaa lisää entisten jatkoksi. :wink:
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Kyseisestä karmin vaihdosta löytyy näköjään bittihelvetistä kuviakin aika hyvin tuolta:


Hyvin pojat sedaniin teki karmin vaihdon. Ainoa mitä vanha peltiseppä, joka oli minulla mentorina ja tarkimman osuuden tekijänä, teki enemmän oli alkuperäisten osien mittaaminen, jotta uusi karmi on millilleen oikeassa kohdassa...rasite takalasille saattaa olla muuten liian iso...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Jukka L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 276
Liittynyt: Pe 04.06.2004 23:23
Paikkakunta: Länsi suomi

Viesti Kirjoittaja Jukka L. »

Hyvältä karra näyttää, väri sopii hienosti secin linjoille :o
Thumbs up!
"nopeat syövät hehkuttajat..."
500SEC 89` ("Black Pearl") Buffalo soldiers edition -ex
W140 320 93` Käyttöpeli-ex
Corvette 85´ -ex
Buick Skylark Coupe 71´
Plymouth Belvedere 67`
patroltd
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 129
Liittynyt: La 24.07.2010 23:36

Viesti Kirjoittaja patroltd »

Vaikka en mikään varsinainen mersumies ookkaan niin tuo karran secci on kyllä HIENO!
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3144
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Mesedesi kirjoitti:Miksi entinen pitäisi myydä?
Se on tuo vaimo, kun alkaa näyttää hapanta naamaa, jos pihamaalla seistä rojottaa vanhoja Mersun ruoskia enemmän kun mitä talossa on ajajia... :)

Vaikka itsehän se minut Mersuihin tutustuttikin...
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Kiitosta vaan! Juu rauhallisesti aloittelen tämän kanssa, aikaa on ennen seuraavaa ajokautta. Vene pitää saada talviteloille ensin.

Reiserechneristä ja radiosta oli omat käyttöohjeet, taisi olla jotain muutakin dokumenttipaketissa (en saanut itse yrittäen älyjä tuohon laskuriaparaattiin). Rekisteriote tuli vissiin tänään, ainakin kirjattu kirje on postissa odottamassa, Saksasta :P .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Jankku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 398
Liittynyt: Pe 27.01.2006 22:04

Viesti Kirjoittaja Jankku »

Onnea! Upea Auto!!!
Jani Salomaa

Etuveto?? Joku veikkauksen uusi pelikö?
S211 320CDI Avantgarde -04
Ex W220 400L CDI
W210 290DT Avantgarde -97
Ex W210 200CDI Classic - 02
W202 200 Elegance - 98
Ex S211 320 CDI V6 Avantgarde -06
Ex W168 A160 Classic - 02
Ex W211 200CDI Classic -04
ex W210 200CDI Classic -02 (tuulennopea :-) )
ex C124 300CE -24 -91
ex W124 200E -88
ex C126 500 SEC -87
ex W124 230E -85
ex W124 250D -86
ex W126 380SE -81
ex W124 200D -88
ex w123 300D -84
ex W123 200 -82
ex W124 260E -87
ex W123 230E -84
ex W123 300D -81
ja vaikka mitä muita riuskoja... Mm yksi ja ainut jossa ympyrä ja nuoli, siitä alkoi huoli...
Avatar
timi.lin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 441
Liittynyt: Ti 07.02.2006 21:55
Paikkakunta: keskisuomi

Viesti Kirjoittaja timi.lin »

nätti secci 8) paljon onnea vaan upean auton omistajalle :D hieno väri ja sisusta näyttää hienolle!
w210 220d 98
w126 500sec kesä pirssi!
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

Onnea vielä kerran Karra SECin hankinnasta :D
Tarttee varmaan taas tehdä jotain asiaa sinne Lappeenrantaan päin :wink:
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Pakardinen kirjoitti: Se on tuo vaimo, kun alkaa näyttää hapanta naamaa...
Hapan on hyvä. Se säilyy pilaantumattomana pitempään. :D
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Kaunis auto, kuten kaikki C126:set :wink: .
Noissa turvavyönojentajissa on usein muutama eri vika vaihtoehtoa:
1. Rele vika
2. mikrokytkin vika
3. hammasratas vika ( ei saa uutta, muuten kuin tekemällä itse )
4. ovikatkaisia vika
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Avatar
jaagou
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ke 28.11.2007 03:17
Paikkakunta: vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaagou »

voi elämä, unelma....<3 8)
- http://www.v-tuning.fi
Avatar
jumetsap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 986
Liittynyt: Pe 18.03.2005 13:29
Paikkakunta: Vimpeli

Viesti Kirjoittaja jumetsap »

Tyylikäs peli, väri on nätti :) Josko sitä joskus itsekin saisi tälläisen ostettua. Taitaa tosin Suomi voittaa sitä ennen vielä yhdet euroviisut.
Poliitikot ja vaipat pitää vaihtaa tietyin väliajoin, ja samasta syystä.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3144
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Mesedesi kirjoitti:Hapan on hyvä. Se säilyy pilaantumattomana pitempään. :D
:D
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Vastaa Viestiin