Vikakoodien nollaus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kari v
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1581
Liittynyt: Ke 10.03.2010 14:55
Paikkakunta: Lieksa

Vikakoodien nollaus

Viesti Kirjoittaja kari v »

Oli yön virrat päällä ja akku tyhjä. Ladattu on ja kaikki toimii, mutta jätti koodit päälle.(näytössä: ensin 1 malfungtion ja napin painon jälkeen Wisit work shop ja akun kuva).Mitkäs on kokemukset vikakoodien nollauksesta, eli pystyykö ns. huoltoasema läppärillä poistamaan esim. akun varaus varoitus näytön vai pitääkö mennä Veholle? (ei oo kotikulmilla Vehoo) :?:
W 211 E 500 vm. 2004
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Kannattaa hakeutua jonnekin *:rin piuhan päähän
niitä on muuallakin kuin vehossa
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
ana007
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 154
Liittynyt: Ti 11.05.2010 09:25
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja ana007 »

Oisko se pikkuakku tyhjä ja ison akun latasit. Ajat vaan reilun matkan niin noi ilmotukset poistuu itestään kun akuissa on tarpeex virtaa. Ei tarvii nollata millään koneella.
W211 A 200cdi 175hp v2005 Avantgarde

Ex:
VW Golf 1.8 CL -92
W201 190D -85
Taunus 1.6 -82
kari v
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1581
Liittynyt: Ke 10.03.2010 14:55
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja kari v »

Juu, ison akun latasin. Pikku akkussa oli 12,63 v, eli lähes täynnä,
ja iso akku latauksen jälkeen 12,70, eikä ainakaan vielä ole poistunut...
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Eipä se sitten taida ajelemalla poistua,
siis virrat oli jostain syystä jäänyt päälle?
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
kari v
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1581
Liittynyt: Ke 10.03.2010 14:55
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja kari v »

Joo, poika katteli dvd:tä (4.v) ja enpä muistanut käydä tallissa tarkistamassa että kaikki on pois päältä...
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

kari v kirjoitti:Joo, poika katteli dvd:tä (4.v) ja enpä muistanut käydä tallissa tarkistamassa että kaikki on pois päältä...
Vieläkin tarkennus: oliko virrat päällä kun 4-vuotias katseli autossa DVD:tä? Videoitahan voi katsella vaikka virrat olisi pois päältä ja auto sammuttaa laitteet ennen akun tyhjentymistä.

Ei siitä akun tyhjäksi menosta pitäisi mitään korjaamolla nollattavaa koodia tulla ellei jotain mennyt rikki. Sekin on epätodennäköistä jos latasit akun laturilla eikä toisesta autosta virtaa syöttämällä (oikein tehtynä tuokin tietenkin OK).

Ohjekirjakin sanoo vain laturin hihnan syyksi tuohon vikailmoitukseen ja jos laturi oikeasti toimii niin olisi sen vikailmoituksen pitänyt hävitä. Tuo yksi vikailmoitusko siellä vain oli?
kari v
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1581
Liittynyt: Ke 10.03.2010 14:55
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja kari v »

Dvd:n katselu aloitettiin normaalisti ilman virta-avaimen kääntöä.
Mutta taisi se avain olla käännettynä enemmän aamulla. Ja vain yksi vikakoodi eli: 1 malfungtion/ akun kuva, ei muita ilmoituksia...
kari v
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1581
Liittynyt: Ke 10.03.2010 14:55
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja kari v »

Nyt on sitten uusi akku: 100/ 1000 eli pitäs olla potkua ja vaikka ohjekirja sanoo, että olis latauksessa ja hihnassa vikaa, niin erittäin hyvin lataa, 14.2v, eli jättääkö tietokone tosiaan sellasenkin asian muistiin, joka on jo korjattU :?:
Viimeksi muokannut kari v, Ti 02.11.2010 14:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

kari v kirjoitti:Nyt on sitten uusi akku: 100/ 1000 eli pitäs olla potkua ja vaikka ohjekirja sanoo, että olis latauksessa ja hihnassa vikaa, niin erittäin hyvin lataa, 14.8 v, eli jättääkö tietokone tosiaan sellasenkin asian muistiin, joka on jo korjattU :?:
Jäähän joitakin vikakoodeja muistiin mutta ei tuollaisten lataukseen liittyvien pitäisi jäädä eikä juuri noiden vikojen joista mittaristo kertoo. Joku SRS-vika voi jäädä päälle mutta se on ihan eri asia.

Eiköhän siellä jotain vikaa ole mikä selviää vain Starilla lukemalla (jos ei muuta vikaa niin tuo vioista varoittava systeemi).
ES
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Su 17.10.2010 00:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja ES »

Ehkä vähän OT, mutta aihepiiriin löysästi liittyen: Kun ostin autoni Saksasta, se oli seissyt pitkään ja akku oli totaalisen kuollut. Se laitettiin käyntiin apuvirralla ja niinhän tuo lähti, kuin palmun alta. Mutta valoista ei pelannut, kuin etuparkit, takana ei edes vilkut. Myyjän piikkiin meni ohjausboksi sitten lopulta Mersun tehdashuollossa (Sindelfingen). Kuten myös uusi akku.

Olen pohtinut, olisiko tuo apuvirtakäynnistys tuhonnut sen boksin? Akun annettiin kyllä "latautua" hetki ennen käynnistystä, mutta eihän se ottanut vastaan yhtään mitään. Hetken käyttämisen jälkeen käänsin virrat pois ja takaisin päälle, mutta yksikään valo ei edes vilahtanut.

Vastaisuuden varalle olisi ihan hyvä tieto.
kari v
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1581
Liittynyt: Ke 10.03.2010 14:55
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja kari v »

Mites kun kaikkki neuvoo eri tavalla: 1. Ei saisi ladata akkua laturilla. 2. Ei saa laittaa apuvirralla käyntiin. 3. Vaihda aina uusi akku. 4. Akun vaihdon aikana korvaus virta toisesta akusta 5. Ei korvaus virtaa... Nyt on meikä poika ihan SEKAISIN.... :shock: :shock:
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

kari v kirjoitti:Mites kun kaikkki neuvoo eri tavalla: 1. Ei saisi ladata akkua laturilla. 2. Ei saa laittaa apuvirralla käyntiin. 3. Vaihda aina uusi akku. 4. Akun vaihdon aikana korvaus virta toisesta akusta 5. Ei korvaus virtaa... Nyt on meikä poika ihan SEKAISIN.... :shock: :shock:
Ei kaikki neuvo eri tavalla mutta riittää kun on parikin ristiriitaista ohjetta. Minusta tuohon on muutama ratkaisu, yksi on se että selvittää itselleen miten se auto oikeasti toimii ja millä konsteilla saa aikaan tuhoisia virtapiikkejä ja millä niitä pystyy välttämään. Toinen konsti on hakea foorumilta joku luotettava ja kokenut ekspertti kuten dealer ja seuraa vain hänen antamiaan ohjeita.
kari v
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1581
Liittynyt: Ke 10.03.2010 14:55
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja kari v »

DBFI kirjoitti:
kari v kirjoitti:Mites kun kaikkki neuvoo eri tavalla: 1. Ei saisi ladata akkua laturilla. 2. Ei saa laittaa apuvirralla käyntiin. 3. Vaihda aina uusi akku. 4. Akun vaihdon aikana korvaus virta toisesta akusta 5. Ei korvaus virtaa... Nyt on meikä poika ihan SEKAISIN.... :shock: :shock:
Ei kaikki neuvo eri tavalla mutta riittää kun on parikin ristiriitaista ohjetta. Minusta tuohon on muutama ratkaisu, yksi on se että selvittää itselleen miten se auto oikeasti toimii ja millä konsteilla saa aikaan tuhoisia virtapiikkejä ja millä niitä pystyy välttämään. Toinen konsti on hakea foorumilta joku luotettava ja kokenut ekspertti kuten dealer ja seuraa vain hänen antamiaan ohjeita.
No sitähän tässä on yritetty etsiä, meinaa, oikeeta opastajaa...
kari v
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1581
Liittynyt: Ke 10.03.2010 14:55
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja kari v »

Elikkä edelleen odotellaan, että osaisko joku opastaa, että lähteekö kyseinen vikailmoitus kotikonstein pois :?: :?:
Avatar
ana007
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 154
Liittynyt: Ti 11.05.2010 09:25
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja ana007 »

Talvella mulla tuli molemmista akuista vika ilmotusta. Pikkuakun vaihdoin ja isolle en tehny mitään. Ei niistä mulle mitään vikailmotusta jääny ikuisix ajoix näytölle. Pikkuakussa oli 9.8V ja isossa jotain 11.5V. Isoakku ajossa latautu aina niin sitten auto ite sano, että nyt on virtaa ja saa penkinlämmittimetkin päälle. Pikkuakusta tuli aina se akun kuva näytölle ja SBC Hold unavailable. Sulla on varmaan jotain oikeesti rikki jos joka käynnistyksessä täysillä akuilla herjaa.
W211 A 200cdi 175hp v2005 Avantgarde

Ex:
VW Golf 1.8 CL -92
W201 190D -85
Taunus 1.6 -82
kari v
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1581
Liittynyt: Ke 10.03.2010 14:55
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja kari v »

Onko isolla ja pienellä akulla erillainen vikanäyttö?, mulla näkyy vain akun kuva ja visit workshop punasella.( niin ja 1 malfungtion)
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

kari v kirjoitti:Onko isolla ja pienellä akulla erillainen vikanäyttö?, mulla näkyy vain akun kuva ja visit workshop punasella.
Ei kai peruskuljettajalle tarvitse sanoa minkä akun takia sinne korjaamolle pitää mennä.

Jos kyse olisi tyhjästä akusta niin se viestihän olisi jotain "convenience functions switched off" joka häviää kun akkujen jännitteet nousevat riittävästi (ja molemmathan nousevat ajon aikana samaa tahtia kun ne on releelle rinnan kytketty).

Jos ei jotain vinkkiä ongelmaan tule niin tuota muutamaan kertaan ehdotettua vikakoodien lukua kannattaisi harkita.
kari v
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1581
Liittynyt: Ke 10.03.2010 14:55
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja kari v »

DBFI kirjoitti:
kari v kirjoitti:Onko isolla ja pienellä akulla erillainen vikanäyttö?, mulla näkyy vain akun kuva ja visit workshop punasella.
Ei kai peruskuljettajalle tarvitse sanoa minkä akun takia sinne korjaamolle pitää mennä.

Jos kyse olisi tyhjästä akusta niin se viestihän olisi jotain "convenience functions switched off" joka häviää kun akkujen jännitteet nousevat riittävästi (ja molemmathan nousevat ajon aikana samaa tahtia kun ne on releelle rinnan kytketty).

Jos ei jotain vinkkiä ongelmaan tule niin tuota muutamaan kertaan ehdotettua vikakoodien lukua kannattaisi harkita.
No mistä löydän tämän vikakoodin lukujutun? Jos tarkotat huoltamon läppäriä, tilasin juuri ajan Joensuun Mersu-huoltoon, siellä varmaan selviää, kiitos kaikille opastuksesta, terv. K.V
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

kari v kirjoitti: No mistä löydän tämän vikakoodin lukujutun? Jos tarkotat huoltamon läppäriä, tilasin juuri ajan Joensuun Mersu-huoltoon, siellä varmaan selviää, kiitos kaikille opastuksesta, terv. K.V
Tarkoitin koodien lukua Star'illa kuten CDI203 heti ekassa vastauksessa tässä threadissa. Ja kuten samaisella asiantuntijalla on tapana sanoa, noita Stareja on muuallakin kuin Vehossa, useamman kuusen alla.
kari v
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1581
Liittynyt: Ke 10.03.2010 14:55
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja kari v »

No niin, kävin eilen kotipaikkakunnan korjaamolla, oli 1 tietokone, ei löytänyt vikaa(.meillä päin ei ole kyseisiä laitteita "joka kuusen alla")
Tänään kävin sitten oikeassa MB-huollossa ja asia selvis seuraavasti:
Ns. vika oli "akun ohjain laitteessa". Kun virrat oli tyhjentynyt, kyseinen laite oli nollautunut ja ilmoittanut paljon muitakin vikakoodeja. Toimenpiteenä oli ohjelmoida kyseinen laite. Lisäksi ohjelmoivat varmuudeksi vielä uuden "softan"koko tietokone järjestelmään ja nyt pelittää... Ja vielä tieto faktaa Veholta:
Akkua voi ladata ihan kotilaturilla milloin vaan ja antaa ja ottaa lisävirtaa. Lisäksi W 211 mallissa voi akun vaihtaa myös ilman ylläpitovirtaa eli ei mee ikkunat, ABS ym. sekasin. Mutta jos virrat jää päälle ja akku tyhjenee, niin silloin on ohjelmointi reissu tiedossa... :D
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

kari v kirjoitti:No niin, kävin eilen kotipaikkakunnan korjaamolla, oli 1 tietokone, ei löytänyt vikaa(.meillä päin ei ole kyseisiä laitteita "joka kuusen alla")
Tänään kävin sitten oikeassa MB-huollossa ja asia selvis seuraavasti:
Ns. vika oli "akun ohjain laitteessa". Kun virrat oli tyhjentynyt, kyseinen laite oli nollautunut ja ilmoittanut paljon muitakin vikakoodeja. Toimenpiteenä oli ohjelmoida kyseinen laite. Lisäksi ohjelmoivat varmuudeksi vielä uuden "softan"koko tietokone järjestelmään ja nyt pelittää... Ja vielä tieto faktaa Veholta:
Akkua voi ladata ihan kotilaturilla milloin vaan ja antaa ja ottaa lisävirtaa. Lisäksi W 211 mallissa voi akun vaihtaa myös ilman ylläpitovirtaa eli ei mee ikkunat, ABS ym. sekasin. Mutta jos virrat jää päälle ja akku tyhjenee, niin silloin on ohjelmointi reissu tiedossa... :D
Hyvä että ongelma ja syy selvisi eikä uusia osia tarvittu.

Mihinkähän faktaan tuo ohjelmointireissu mahtaa viitata tuosta kun virrat päällä pääsee akku tyhjenemään? Ei kai siellä sen vakavampaa voi olla kuin ohjauspyörän asentotunnistimen normitus, niiden tavallisten lisäksi?

Tuo "voi ottaa ja antaa lisävirtaa" tuntuu aika kevyeltä heitolta, toki pitää paikkaansa mutta väärin tehtynä saavat lisätöitä tuonne korjaamolle. Kysyitkö korjaavatko ilmaiseksi jos jotain kuitenkin menee rikki? Saattaisi vastaus vähän tarkentua.
kari v
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1581
Liittynyt: Ke 10.03.2010 14:55
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja kari v »

Juu, näin mulle sanoi Joensuun Autotalo Hartikaisen huoltopäällikkö, että kyllä virtaa täytyy pystyä antamaan ja ottamaan, näin heillä tehdään.
Ja siitä ohjelmoinnista, kuulemma jos akku vaihdetaan ja virta-avain on pois otettuna ei tule ongelmia, mutta virta-avaimen päällejäädessä tämä"akun ohjauslaite" ei kuulemma ymmärrä tapahtumaa normaaliksi virran katkaisuksi., jää laite miettimään että mitähän virtaa ohjais kun ei ole mitä ohjata. tämä kyseinen laite sijaitsee farkussa takakontissa akun vieressä. Ennen ohjelmointia käytti laitteen töpselin irti ja sitten aloitti ohjelmoinnin. Seurasin vierestä, meni aika supsikkaasti ja loogisesti.. :D
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

kari v kirjoitti:No niin, kävin eilen kotipaikkakunnan korjaamolla, oli 1 tietokone, ei löytänyt vikaa(.meillä päin ei ole kyseisiä laitteita "joka kuusen alla")
Tohon vaivaan löytyy tältäkin foorumilta pari ratkisua ;)
Todella helppo/vaivaton ja toinen hiukan vaivaa vaativa hiukan halvempi

ei oikeen kannatta mersua viedä paikkan(tuhlata aikaansa/rahoja)missä ei siihen tarkoitettua
testi vekotinta ja sen käytön halitsevaa henkilöä'
varsinkaan jos vika on hiukaakan
hankalampi

yleis testerit ei oikeen pelitä jos/kun joutuu pintaa syvemältä tonkimaan...
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
kari v
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1581
Liittynyt: Ke 10.03.2010 14:55
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja kari v »

Juu, luotan tästä lähtien vain merkkihuollon ammattilaisiin ja laitteisiin...kiitos kaikille kommenteista! :D
Vastaa Viestiin