Mersua ostamassa (190E 2.0/2.3/2.6 , 200E/230E)
Mersua ostamassa (190E 2.0/2.3/2.6 , 200E/230E)
Terve
Taas on tullut aika vaihtaa autoa ja Mersu on nyt päällimmäisenä vaihtoehtona. Vaihtoehtoina 190-sarja 2.0, 2.3 tai 2.6 koneella tai ehkä myös 200E/230E. Vuosimalleina suunnilleen 88-91 ja budjetti max. 8000e. Kaipaisin asiantuntevia mielipiteitä kyseisistä malleista, huomionarvoisia asioita joita tulee autoa ostaessa tarkistaa, tyyppiviat ja pari teknistä kysymystäkin on tarjolla.
Miten on tuon 2.3 koneen kestävyyden laita? Huhuja liikkuu että 200tkm nurkilla on kansiremppa tehtävä heikon kansipahvin takia ja nokkakin mahdollisesti on siinä vaiheessa jo kulunut. Pitäneekö paikkansa vai onko pelkkää Essonbaarin juttua...?
Entäpä sitten 2.6 kone. Imeekö bensaa kuinka hurjasti kaupunkiajossa, onko kestävä ja pilaako auton ajo-ominaisuudet painonsa takia, kuten BMW E30-sarjan kutoskoneiset tekivät?
Tarkoituksena olisi myös mahdollisesti turbottaa kone maltillisilla ahdoilla. Lähinnä ajatuksena saada hyvin VÄÄNTÄVÄ ja mukavan tehokas kone. Mersuissahan on melkolailla maltilliset puristussuhteet eli sen puolesta voisi onnistua ihan vakio palikoillakin, mutta miten on mäntien ja kiertokankien kestävyyden laita? Ja riittääkö vakioruisku mihinkään ja kuinka on sytkävehkeiden laita? Jarrujen/alustan eroavaisuudet eri malleissa?
Siinäpä nyt noin aluksi asiaa...
Asiallisista vastauksista olen suuresti kiitollinen.
Taas on tullut aika vaihtaa autoa ja Mersu on nyt päällimmäisenä vaihtoehtona. Vaihtoehtoina 190-sarja 2.0, 2.3 tai 2.6 koneella tai ehkä myös 200E/230E. Vuosimalleina suunnilleen 88-91 ja budjetti max. 8000e. Kaipaisin asiantuntevia mielipiteitä kyseisistä malleista, huomionarvoisia asioita joita tulee autoa ostaessa tarkistaa, tyyppiviat ja pari teknistä kysymystäkin on tarjolla.
Miten on tuon 2.3 koneen kestävyyden laita? Huhuja liikkuu että 200tkm nurkilla on kansiremppa tehtävä heikon kansipahvin takia ja nokkakin mahdollisesti on siinä vaiheessa jo kulunut. Pitäneekö paikkansa vai onko pelkkää Essonbaarin juttua...?
Entäpä sitten 2.6 kone. Imeekö bensaa kuinka hurjasti kaupunkiajossa, onko kestävä ja pilaako auton ajo-ominaisuudet painonsa takia, kuten BMW E30-sarjan kutoskoneiset tekivät?
Tarkoituksena olisi myös mahdollisesti turbottaa kone maltillisilla ahdoilla. Lähinnä ajatuksena saada hyvin VÄÄNTÄVÄ ja mukavan tehokas kone. Mersuissahan on melkolailla maltilliset puristussuhteet eli sen puolesta voisi onnistua ihan vakio palikoillakin, mutta miten on mäntien ja kiertokankien kestävyyden laita? Ja riittääkö vakioruisku mihinkään ja kuinka on sytkävehkeiden laita? Jarrujen/alustan eroavaisuudet eri malleissa?
Siinäpä nyt noin aluksi asiaa...
Asiallisista vastauksista olen suuresti kiitollinen.
Re: Mersua ostamassa (190E 2.0/2.3/2.6 , 200E/230E)
Itselläni on W124 230E ja tuosta kansiremppa asiasta kuulen vasta ensimmäistä kertaa. Öljyn syönti on kuulemma 2.3:sen ongelma. Tehoa on mielestäni käyttöautoon sopivasti ja ei tarvi kaasulla seisoa, että lähtee liikkeelle.LPete kirjoitti:Terve
Taas on tullut aika vaihtaa autoa ja Mersu on nyt päällimmäisenä vaihtoehtona. Vaihtoehtoina 190-sarja 2.0, 2.3 tai 2.6 koneella tai ehkä myös 200E/230E. Vuosimalleina suunnilleen 88-91 ja budjetti max. 8000e. Kaipaisin asiantuntevia mielipiteitä kyseisistä malleista, huomionarvoisia asioita joita tulee autoa ostaessa tarkistaa, tyyppiviat ja pari teknistä kysymystäkin on tarjolla.
Miten on tuon 2.3 koneen kestävyyden laita? Huhuja liikkuu että 200tkm nurkilla on kansiremppa tehtävä heikon kansipahvin takia ja nokkakin mahdollisesti on siinä vaiheessa jo kulunut.
Tarkistamisen arvoisia paikkoja ovat ainakin:
-Flektin anturin toiminta= ettei keitä ekalla kaupunki reissulla.
-Kaarien ruosteet.
W201 asiantuntijat kertokoon lisää.
Onnea etsintään
Käytössä: W204 220CDI ja satunnainen pösö...
En ole kyllä minäkään tuohon kansiremppa juttuun törmänny, ja W124 200E:lla n. 40 tkm ajelin. 300 tkm pintaan nokkaketjun uusiminen voi olla kyllä ajankohtainen, ja ehkäpä hydraulisten venttiilinnostajien, ainakin omassani tehtiin nämä.
Viimeksi muokannut Juhis., Pe 13.08.2004 11:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
2.3 on kuitenkin jo sen verran rivakampi että ero tuntuu. Mulle on kansihuolto tehty tuossa 250 tkm:n kohdalla. Eli mitään ei varsinaisesti hajonnut, kannentiiviste alko vaan vuotamaan ja sitten samalla päätettiin koko kansi huoltaa.agip kirjoitti: Itselläni 2.0, jossa ei muuta suurempaa eroa 2.3:n kuin isommat männät.
Viimeksi muokannut Kinnunen, La 17.04.2004 16:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
puhutaan aina 200E/230E-malleista. Mihin on unohdettu 220E?
sivukysymyksenä, onko tuntua että mitä tuo 2.2 litranen on pidemmän päälle, verrattuna esim tuohon 2.3 litraseen, kestääkö "paljot" kilometrit ja onko lastentauteja yms?
Itse vielä tyytyväinen 5tkm kokemuksella kakskakkoseen....koputetaan puuta. Ajettu noin 270tkm ja öljyä kulunut about 0,4-0,6l/5tkm
sivukysymyksenä, onko tuntua että mitä tuo 2.2 litranen on pidemmän päälle, verrattuna esim tuohon 2.3 litraseen, kestääkö "paljot" kilometrit ja onko lastentauteja yms?
Itse vielä tyytyväinen 5tkm kokemuksella kakskakkoseen....koputetaan puuta. Ajettu noin 270tkm ja öljyä kulunut about 0,4-0,6l/5tkm
meneekös tuossa kansirempassa jotain arvokastakin uusiksi vai pelkät normaalit hilut(kansipahvi jne.)? joissain autoissa kun menee kaikkea mahdollista vaihdettavaksi ja pelkän pahvin vaihdollekkin tulee helposti 600-700e hintaa...kaba kirjoitti:Mulla kanssa 90 230ce, johon tehty kansiremppa n.250tuhannen kohdalle..Rolle & vehon pojat on todennut sen olevan tyyppivika tuossa koneessa.
oikeastaan sama kysymys mielessä, eli onko jollakin antaa hinta-arviota moisesta remontista...LPete kirjoitti:meneekös tuossa kansirempassa jotain arvokastakin uusiksi vai pelkät normaalit hilut(kansipahvi jne.)? joissain autoissa kun menee kaikkea mahdollista vaihdettavaksi ja pelkän pahvin vaihdollekkin tulee helposti 600-700e hintaa...kaba kirjoitti:Mulla kanssa 90 230ce, johon tehty kansiremppa n.250tuhannen kohdalle..Rolle & vehon pojat on todennut sen olevan tyyppivika tuossa koneessa.
No mulle on Mikkelin Motopajassa tehty seuraavanlainen huolto (kopio kuitista):LPete kirjoitti:
meneekös tuossa kansirempassa jotain arvokastakin uusiksi vai pelkät normaalit hilut(kansipahvi jne.)? joissain autoissa kun menee kaikkea mahdollista vaihdettavaksi ja pelkän pahvin vaihdollekkin tulee helposti 600-700e hintaa...
-Kannentiivisteen vaihto 397.80 e
-ylätiivistesarja 75e
-venttiilikopan tiiviste 11e
-suuttimen tiiviste 4.80e
-vent.ohjaimet imu ja pako 24e
-kannen oikaisu 24e
ohjaimen vaihto 28e
-venttiilinlautasten koneistus 72e
-venttiilnnostin 88e
eli yhteensä
724.6 euroa
Kyllähän nuo lujia koneita on nuokin uudemmat, eli kyllä tekniikan puolesta uskaltaa tuollaisen hankkia.Eikös 2.2 litrainen 16-venttiilinen kone tullut markkinoille vasta vuonna 1992... Siinä voisi olla asiallinen vaihtoehto jos budjetti kestää, onhan koneessa enemmän potkua kuin 230:ssä, tosin kestävyydestä en tiedä...
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
joo, eli kyllä siitä hinnasta taitaa suurin osa tulla ihan vaan kannenstefan vaihdosta. Tohon mun bilikaan, ku vaihdettiin, ni se oli vielä faijan bilika, joten en muista hintoja/mitä tehtiin, siitä se menikin sitten hetkeks toiselle omistajalle, enneku sattumalta näin tutun näkösen auton myynnissä hesarissa ja oli pakko ... oli muuten osittain offtopikkia btw.
-kaba ,
BMW 328i cabrio -97.
ex. 230ce -90. 330tkm, "Catherine is gone"
BMW 328i cabrio -97.
ex. 230ce -90. 330tkm, "Catherine is gone"
Re: Mersua ostamassa (190E 2.0/2.3/2.6 , 200E/230E)
Miksei tuo nyt kestäisi, omallani pyörähti juuri 245tkm mittariin ja ahtamisen jälkeen olen ajanut ~30tkm. Nokka-akseli vaihdettiin juuri tuossa 1000km sitten kun rupesi jo sen verran ääntelemään, on kuulemma tyyppivika näissä.LPete kirjoitti:Miten on tuon 2.3 koneen kestävyyden laita? Huhuja liikkuu että 200tkm nurkilla on kansiremppa tehtävä heikon kansipahvin takia ja nokkakin mahdollisesti on siinä vaiheessa jo kulunut. Pitäneekö paikkansa vai onko pelkkää Essonbaarin juttua...?
Tarkoituksena olisi myös mahdollisesti turbottaa kone maltillisilla ahdoilla. Lähinnä ajatuksena saada hyvin VÄÄNTÄVÄ ja mukavan tehokas kone. Mersuissahan on melkolailla maltilliset puristussuhteet eli sen puolesta voisi onnistua ihan vakio palikoillakin, mutta miten on mäntien ja kiertokankien kestävyyden laita? Ja riittääkö vakioruisku mihinkään ja kuinka on sytkävehkeiden laita?
No on puristussuhde kyllä aika kova ahtamista ajatellen, 230:ssa muistaakseni 9 ja 2,3 16V:ssä 10,5 ?
Vakioruisku ei järin pitkälle riitä, lisärikastus on välttämätön.
tuolta kotisivuiltani voi lukaista läpi tuon turboprojektin vaiheet jos kiinnostaa varsinkin nuo ruiskuun liittyvät ongelmat...
Re: Mersua ostamassa (190E 2.0/2.3/2.6 , 200E/230E)
2.3 8v koneen puristussuhde on juuri tuo 9 ja mielestäni se ei ole kovinkaan kummoinen kun tarkoituksena on tehdä "matalapaineturbo"... Jonkun 50hp kun sais lisää ja vääntöä roimasti....Joni P. kirjoitti: Miksei tuo nyt kestäisi, omallani pyörähti juuri 245tkm mittariin ja ahtamisen jälkeen olen ajanut ~30tkm. Nokka-akseli vaihdettiin juuri tuossa 1000km sitten kun rupesi jo sen verran ääntelemään, on kuulemma tyyppivika näissä.
No on puristussuhde kyllä aika kova ahtamista ajatellen, 230:ssa muistaakseni 9 ja 2,3 16V:ssä 10,5 ?
Vakioruisku ei järin pitkälle riitä, lisärikastus on välttämätön.
tuolta kotisivuiltani voi lukaista läpi tuon turboprojektin vaiheet jos kiinnostaa varsinkin nuo ruiskuun liittyvät ongelmat...