Pumpun säätö Mynädiesel vai PP-Diesel?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
osilpi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 213
Liittynyt: Ti 05.04.2005 17:51
Paikkakunta: Sipoo

Pumpun säätö Mynädiesel vai PP-Diesel?

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Asiasta on varmasti keskusteltu miljoona kertaa, muttei oikein ole käynyt selväksi, mitä tekevät eri tavalla? Vai tekevätkö? Hinnassa ei käsittääkseni ole juuri eroja.

Joka tapauksessa jompaan kumpaan lähetän pumpun ja suuttimet säätöön, mutten vielä tiedä kumpaan. Ei ole mahdollisuutta mennä paikan päälle.

Mynädieseliin en ole saanut yhteyttä ilmaisnumerosta enkä myöskään palvelunumerosta (sähköpostia en ole löytänyt, mutta vastanneeko siihenkään). PP-Diesel taas on helppo tavoittaa ja vaikutti muutenkin asialliselta, joten sinne päin tässä ollaan kallellaan.

Kokemusperäistä tietoa vaan kysyisin, että onko Mynäpumppu jotenkin erilainen kuin PP-Dieselin tekemä? Molemmista kun kuullut vain hyvää, mutta onko jotain olennaisia eroja? Kyseessä turboton OM605.
-W124 E250TD 1995 automaatti&ilmastointi:, 530tkm
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: Pumpun säätö Mynädiesel vai PP-Diesel?

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Jos ihan perussäätöä meinaat teetättää, niin PP-dieselistä on hyviä kokemuksia. Nopea palvelu yms. Kokemusta on usean pumpun verran. Vai meinasitko teetättää 7mm elementeillä olevan pumpun? Vaparissa tosin ei pysty määräänsä enempää polttamaan ainetta...
osilpi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 213
Liittynyt: Ti 05.04.2005 17:51
Paikkakunta: Sipoo

Re: Pumpun säätö Mynädiesel vai PP-Diesel?

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Vapari on ja ei lähdetä elementtejä vaihtelemaan. Otetaan se irti, mitä järkevästi kohtuukuluilla saadaan ilman isompaa savutusta. Tavoitteena kuitenkin hieman lisää kulkua.

Pari päivää on aikaa päättää.
-W124 E250TD 1995 automaatti&ilmastointi:, 530tkm
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
Avatar
Joel S.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 363
Liittynyt: Pe 16.05.2003 23:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pumpun säätö Mynädiesel vai PP-Diesel?

Viesti Kirjoittaja Joel S. »

Jos Espoosta olet niin miettisin myös Riihimäen Dieselhuoltoa. En usko, että vaparissa isoja tehoeroja vakioelementeillä tulee. Omaan 200D:n ruuvaillivat penkissä mukavasti lisää kulkua.
c203 180K -05
Turbocompound
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
Paikkakunta: Tukholma

Re: Pumpun säätö Mynädiesel vai PP-Diesel?

Viesti Kirjoittaja Turbocompound »

osilpi kirjoitti:Asiasta on varmasti keskusteltu miljoona kertaa, muttei oikein ole käynyt selväksi, mitä tekevät eri tavalla? Vai tekevätkö? Hinnassa ei käsittääkseni ole juuri eroja.Kokemusperäistä tietoa vaan kysyisin, että onko Mynäpumppu jotenkin erilainen kuin PP-Dieselin tekemä? Molemmista kun kuullut vain hyvää, mutta onko jotain olennaisia eroja? Kyseessä turboton OM605
Itse laitatin Pasilla eli PP-D:llä just viime kesänä OM605 pumpun kuntoon ja säädöt ns. kohdilleen.
Samoten suihkuihin tuli uudet Bosion käret. Palvelu ensiluokaista joka suhteessa.

Noihin sun kysymyksiin eli mitä eroa pumpun suhteen noilla on. Tavallisen pumppun kunnostus ja säätö kuten sulla ois tarkoitus tehdä, niin en usko eroa olevan periaateessa yhtään. Vähän niin kuin maidon kanssa että onko se Valion tai vaikka Maitokolmion tekemää maitoa, onko paljon eroa? :roll: :D

Pioneerinä noiden viripumpujen teossa Mynä on saavuttanut tosi vahvan maineen, myös maailmalla.
Noitten viritettyjen pumpujen kanssa käyttävät varmaan eri menetelmiä/ratkasuja riipuen asiakkaan toiveista ja tämän myötä myös jonkun verran eroja pumpuissa.

Mut kun sulla ei ole viripumppua tulossa ja aihe hyvin herkkä monelle virittäjälle en sano enämpää. :mrgreen:

Se mikä ppd:ssä on mielestäni hyvä, on se, että on erikoistunut noihin pumpuihin(melkein ainakin :wink: ).
Sitten kun niistä suurin osa on just mersuja niin on myös kokemusta pumpuista ja itse autosta.
Tämän myötä hän myös näkee auton ja pumpun ns. kokonaisuutena eli miten ne toimii yhdessä.
Sen taki Pasi pystyy "räätälöidä" pumpun hyvin asiakkaan toiveiden mukaan kysymällä mitä kaivataan
tehoa vai savua. :twisted:
A170cdi-00 1999-
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17272
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Pumpun säätö Mynädiesel vai PP-Diesel?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Viimeksi laitatin Pasilla oman 250D:n pumpun reseptillä "kaikki irti mitä vakioelementeillä saa" ja täytyy sanoa että tuli todella hyvä.
Ulkopuolella on säätöruuvi josta voi tarvittaessa pienentää syöttöä, eipä sitä tarvitse ruuvailla kuin katsastuksen ajaksi.
Auto on vaihtanut omistajaa pari kertaa minun jälkeeni mutta sattumoisin koeajoin sitä tänä talvena, yllätti että NÄINKÖ rivakka tämä tosiaan oli liikkumaan.

Mynädieselillä osataan myös ja varmaan muuallakin mutta minulla ei ole niistä henkilökohtaista kokemusta.
wiimax.fi
HuckJam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Ti 21.07.2009 18:12

Re: Pumpun säätö Mynädiesel vai PP-Diesel?

Viesti Kirjoittaja HuckJam »

Vanha ketju, mutta nostetaan. Kiinnostaisi oman vm. -93 300D vaparin piristys, mutta operaation hinta mietityttää. Pelkkä pumpun säädättäminen maksaa käsittääkseni Mynällä sekä PP-Dieselillä 300-400euroa? Mitähän mahtaisi tulla hintaa pumpun säädättämiselle ja 7mm elementtien vaihdolle Mynällä? Vai onko vapariin järkevää vain ruuvata tuota pumppua ja jättää sisuskalut rauhaan?
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Pumpun säätö Mynädiesel vai PP-Diesel?

Viesti Kirjoittaja pera8x »

sitä en osaa sanoa, että kuinka paljon tehoja saadaan 3 litran diiselikoneesta pelkällä pumpun modauksella. lähinnä ajattelen tässä sitä, että kuinka paljon se ero on säädetyn pumpun ja sitten isoilla elementeillä olevan pumpun välillä.

vakio pumpulla 300D on aika laiska. hyvin säädetyllä vakioelementtisellä pumpulla laite on jo ripee. ja käsittääkseni isoilla elementeillä saadaan vaparista vielä jonkun verran lisääkin tehoa edellisiin verrattuna.

omasta mielestäni jos pumpu on muuten kunnossa, eikä ole tarvetta huollolle, niin säätelisin itse. melkein isompi homma on irrottaa pumppu ja lähetellä, tai kuskata sitä pumppupajalle, kun että ottaa takakansi auki ja säätää. 300D:ssä kun on vielä hyvin tilaakin siellä pumpun takana. tosin jos ei ole paljoa perehtyny asiaan, niin ei varmaan niitä viimesiä hevosia sieltä saa ja onhan siinä erehtymisen mahdollisuuskin, että menee pumppu "sekasin", eikä toimi enää hyvin. näppärä kaveri kyllä onnistuu sääteleen itsekkin. 400 euroa on (köyhälle) iso raha.

mutta kukin tyylillään. diselikorjaamo ainakin onnistuu hommassa melkein sata varmasti ja tekee pumpusta semmosen, ku asiakas haluaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
HuckJam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Ti 21.07.2009 18:12

Re: Pumpun säätö Mynädiesel vai PP-Diesel?

Viesti Kirjoittaja HuckJam »

Joo, itseltä kun ei ammattitaitoa pumpun ruuvaamiseen löydy, niin en viitsi sitä sotkea. Eli ammattilaiselle pumppu joka tapauksessa menossa, mietin vain että tuleeko 7mm elementtien asennus hinta/hyöty suhteeltaan kalliiksi, eli tyydynkö vain syötön lisäämiseen?
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Pumpun säätö Mynädiesel vai PP-Diesel?

Viesti Kirjoittaja pera8x »

HuckJam kirjoitti:Joo, itseltä kun ei ammattitaitoa pumpun ruuvaamiseen löydy, niin en viitsi sitä sotkea. Eli ammattilaiselle pumppu joka tapauksessa menossa, mietin vain että tuleeko 7mm elementtien asennus hinta/hyöty suhteeltaan kalliiksi, eli tyydynkö vain syötön lisäämiseen?
se nyt on varma, että vaparikoneessa tulee kalliita hevosia, jos 7mm elementit sinne haluaa. niiden hinta heiluu jossakin tonnin korvilla. vähän riippuu, mitä kaikkee sinne laitetaan. jos vapari 300D:n teho on vakiona 110 heppaa ja ruuvvatulla pumpulla 130 heppaa, niin olisko se sitten 7 tapeilla 140-150 heppaa?!? en teidä, kun ei ole kokemuksia isotappisesta ja vaparista. joskus muinoin täällä oli semmonen väite olemassa, että olis penkitetty vapari 300D:stä 200 heppaa. legendaks jäi, eikä sitä lappua koskaan tullu näytille. tiedä sitten, että kuinka paljon oikeesti auttaa. ainakin pelkällä ruuvvauksella saa vaparista jo niin paljon soppaa, että sauhuttaa kautta kierrosalueen reippaasti. niin ei se 7mm elementtien lisäteho ainakaan siihen perustu, että tarvis vielä lisää soppaa. ruiskutusajat ja ennakot siihen vaikuttaa sitten jonkin verran.
W201 250DT 20V
w201 190E
osilpi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 213
Liittynyt: Ti 05.04.2005 17:51
Paikkakunta: Sipoo

Re: Pumpun säätö Mynädiesel vai PP-Diesel?

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Mynädiesel E250TD pumpun säätö + suuttimien tarkastus (5kpl) oli 450€ kotiovelle toimitettuna. Irtopumpun lähetin. Paketti sisälsi myös kasan o-renkaita ym. Toimitusaika oli reilu viikko.

Kulku on aivan erilainen, kulutus jotakuinkin ennallaan. Mynädieselin mukaan pitäisi olla n 140hv. EGR ja katti tyhjätty.
-W124 E250TD 1995 automaatti&ilmastointi:, 530tkm
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
HuckJam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Ti 21.07.2009 18:12

Re: Pumpun säätö Mynädiesel vai PP-Diesel?

Viesti Kirjoittaja HuckJam »

Kiitos vastauksista, tieni kulkee nyt kohti diesel-pajaa. Tapitus saa jäädä väliin, ei mahdu budjettiin, ja jos hyöty on noin minimaallinen niin ei vaikuta edes kovin hyvältä kaupalta :P
jupetsu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Pe 22.03.2013 13:30
Paikkakunta: Rauma

Re: Pumpun säätö Mynädiesel vai PP-Diesel?

Viesti Kirjoittaja jupetsu »

Itsellä on tuo W124 OM605 vapari, pumppu kaipasi hieman säätöä ja tiivisteiden vaihtoa. Tässä eri diesel pajoista hinta arvioita.
PP Diesel : Soitin pasille ja esitin asiani niin hinta arvio Pumpun Säätö + Huolto, 350€. Ei kovin kallis mutta köyhälle liian kallis.

Riihimäen Dieselhuolto : Soitin myös tänne ja Säätö + Tiivisteiden vaihto, 300-400€.

Mynädiesel : Pumpun lopulta vein mynälle ja Pumppuun vaihdettiin kaikki tiivisteet + Säätö + Pumppuun laitettiin ulkoinen syötön säätö ruuvi eli ei tarvitse purkaa mitään jos haluaa säätää hieman lisää syöttöä. Hinnaksi tuli vain 200€ joka oli mielestäni todella edullinen ja pumpun vein tiistai iltäpäivällä ja torstaina eli tänään se oli valmis. :)
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2271
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Re: Pumpun säätö Mynädiesel vai PP-Diesel?

Viesti Kirjoittaja cuuno »

...joo kyllä kiinnostaisi kun tulee ajankohtaiseksi :think:
...tosin automaatilla ajajat :arrow: onhan laatikko kunnon säädöissä
...eihän se tehoa lisää mutta kulkua kyllä :wink:
arskah
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: To 21.05.2009 18:11
Paikkakunta: oulu

Re: Pumpun säätö Mynädiesel vai PP-Diesel?

Viesti Kirjoittaja arskah »

Itelläkin 300d vapari,ja pumpun säädättäminen pyörii mielessä.pitääkö ppd:lle lähettää pumppu vai tekeekö avaimet käteen paketin,eli auton voi viedä sinne?
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Pumpun säätö Mynädiesel vai PP-Diesel?

Viesti Kirjoittaja pera8x »

kyllä kait pasi sen tekee avaimet käteenkin periaatteella, mutta hinta varmaan tuplaantuu. siinähän työn määrä kasvaa tuplana, kun joutuu repiin pumpun irti ja laittaan takasin ja tarkisteleen ennakot yms. pelkkä pumpun säätö huomattavasti helpompi rojekti, eli halvempi.
W201 250DT 20V
w201 190E
Vastaa Viestiin