722.1 ongelma nelosen kanssa

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
tgts
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 188
Liittynyt: To 25.11.2004 22:37
Paikkakunta: Parainen

722.1 ongelma nelosen kanssa

Viesti Kirjoittaja tgts »

Kaikenlaisista automaattien ongelmista on ollut juttua, mutta tällaista ongelmaa en onnistunut haulla löytämään. Potilas on siis W123 300D, jossa 722.1 automaatti ilman alipainesäätöä, eli paineita säädellään laatikon kyljestä tulpan alla olevasta ruuvista.

Ongelmana on yhtäkkiä omia aikojaan ilkeästi nykäiseväksi muuttunut vaihto kolmoselta neloselle. Tuntuu siltä että veto katkeaa aivan pieneksi hetkeksi ennen kuin nelonen kytkeytyy, jolloin kaikki voimansiirron välykset siirtyy laidasta toiseen, ja tuloksena on ikävä nykäys/kolahdus kun nelonen kytkeytyy. Pahiten kolahtaa pintakaasulla kiihdyttäessä, kun nelonen vaihtuu jossain vähän päälle neljänkympin nopeudessa. Aiemmin nelonen meni päälle todella nätisti. Muut vaihteet toimii yhä kuten pitää, vaihtaa napakasti muttei nykäisemällä. Joskus teki nelosella tuota satunnaisesti, mutta nyt melkein aina. Öljyt vaihdettu säännöllisesti eikä vaihto muuttanut nyt ongelmaa mitenkään. Jos lasken paineita ruuvista, alkaa nelosella luistaa vähän sen jälkeen kun vaihde on vaihtunut. Onkohan jollain laatikon sielunelämää tuntevalla tietoa oireilun mahdollisesta syystä?
W123 240D -84 // S124 300TDT -92 // W126 280SE -85
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: 722.1 ongelma nelosen kanssa

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Jaahas...ei ole tuon 722.1:sen kanssa tullut turattua, mutta kuulostaisi sille että jompaakumpaa pantaa kiristävän männän huulitiiviste falskaa.
Ainankin B1 jarrupannan männän tiivisteen vuoto on aiheuttanut tuollaisia vedon katkeiluja näissä nuoremmissa laatikoissa.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
tgts
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 188
Liittynyt: To 25.11.2004 22:37
Paikkakunta: Parainen

Re: 722.1 ongelma nelosen kanssa

Viesti Kirjoittaja tgts »

Jotain tuollaista vähän epäilinkin. Muutakin outoa tuossa lootassa on, koska myös alaspäin vaihtaminen (kun jalan nostaa kaasulta) on muuttunut kovemmaksi, esim. 3 -> 2 nykäisee selvästi enemmän kuin ennen. Samoin, kun nostin laatikon paineita ruuvaamalla säätöruuvia puolisen kierrosta kiinnipäin, vaihdot muuttuivatkin pehmeämmiksi! Vasta kun ruuvasin lisää, oli lopputulos haluttu. Sitten taas myöhemmin kun avasin säätöruuvia, vaihdot säilyivät terävinä mutta nelonen alkoi luistaa napakan vaihdon jälkeen. Nyt olen ruuvaillut tuota jo niin monta kertaa, että alkaa olla auton alle ja takaisin raahautumisen ja loputtomien koeajojen kiintiö täynnä. Saapi siis tarjota, jos jollain on sattunut nurkkiin jäämään taatusti ehjä 722.1 jossa ei ole alipainesäätöä.
W123 240D -84 // S124 300TDT -92 // W126 280SE -85
Vastaa Viestiin