w124 300d kovat koneen lämmöt

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
andyx
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Su 24.10.2010 22:17

w124 300d kovat koneen lämmöt

Viesti Kirjoittaja andyx »

Moi!

Aihetta käsitelty jo mese.fi puolella, mutta kerrottakoon nyt tännekkin jos jollakkin olisi hyviä ajatuksia.

Ongelma seuraava: kone käy liian kuumana matka-ajossa. Lämmöt seilaa 95-100C väliä riippuen rasituksesta. Nätissä perusajossa, 140km matkan oli tänään lämmöt lähes koko ajan 95 (viisarin verran alle 100C). Jos lämppärin säätää puhaltamaan tulikuumaa, tippuu lämmöt 90 kantturoille (vähän päälle puolenvälin). Tyhjäkäynnillä menevät tohon öbaut 85 kohdalle. Ajossa neula seilaa rauhallisesti (ei nopealla tahdilla) vähän päälle 90 ja 100 välillä...

Seuraavat osat autoon on vaihdettu:
- Syyläri (KL, uusi)
- Termostaatti (veholta, 85C aukeava, testattu, toimii)
- Vesipumppu (KL, uusi)
- Kiertovesipumppu uusi (KL, uusi)
- Mittaritaulun osa (lämpö, polttoaine, öljynpaine) vaihdettu toisesta autosta, ei vaikutusta
- Veden lämpötilaanturi vaihdettu
- Paisuntasäiliön korkki (uusi, en muista mistä, 1.4 bar korkki)
- Jäähdytysjärjestelmä huuhdeltu
- Viskokytkin uusi (motonet)
- Jäähdytysnesteet (luonnollisesti uudet)

Jäähdytysjärjestelmä/lämppärin kenno huuhdeltiin kun ei talvella tullut lämmintä.. nyt puhaltaa kyllä ihan pirun kuumaa maksimilla, suulakkeista ei pysty ottamaan kiinni.

Muita huomioita
- Nestettä ei hävitä (ei oikein pahviakaan uskoisi)
- Ei savuta vaaleata savua (pahvi osastoa)
- Paisarin neste ei kupli tai porise kaasuteltaessa
- Letkuissa on painetta

Pumppu säädätetty vastikään mynäpapalla. Päästötkin oli 3,50 noilla ruuvauksilla, joutuu vähän ehkä ottaan ruuvia pienemmälle ;)

Onko KENELLÄKÄÄN mitään vinkkejä tähän?

KL:llä myytiin 1 barin paisuntasäiliön korkkia tähän kyseiseen ajoneuvoon. Tällä hetkellä 1,4 bar korkki. Voiko väärä korkki aiheuttaa edelläkuvattuja ongelmia järjestelmässä, jos paine liian kova. Tiedän kyllä miksi systeemi on paineistettu, kuhan kävi vaan mielessä.

Voiko ongelma olla sähköpuolella?

Vai onko vika kuljettajassa :)

Vanhalla termostaatilla, mikä alkoi aukeamaan huomattavasti aikaisemmin (noin 70C) koneen lämmöt olivat 75-85C matka-ajossa. Koko termarirumbaan lähdettiin ton kabiinin lämmön takia.

Hjelp. :oops: :oops:

Auto W124 300d, automaatti, '91, koneella rullattu 230tkm (vehovaihto)
- w124 300D '91-
- s124 E300TD '96-
- Opel Astra 1.6 '01 - <--- sairaus.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: w124 300d kovat koneen lämmöt

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Oot varmistanu että neula taatusti näyttää oikein? Eli kun neula näyttää yli 90 niin termarikotelon lämpötila on osapuilleen sama?
Avatar
andyx
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Su 24.10.2010 22:17

Re: w124 300d kovat koneen lämmöt

Viesti Kirjoittaja andyx »

En ole mitannut. Ei ole ollut käytössä kun pintalämpömittari, jolla arvot on ollut lähinnä suuntaa-antavia.

Vanhalla mittariosalla, sekä uudella, lämmöt kuitenkin vastaavanlaisia (vanhassa neula tosin pomppi välillä 120 asteeseen)...
- w124 300D '91-
- s124 E300TD '96-
- Opel Astra 1.6 '01 - <--- sairaus.
Avatar
andyx
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Su 24.10.2010 22:17

Re: w124 300d kovat koneen lämmöt

Viesti Kirjoittaja andyx »

Mikä Bar -luku pitäisi paisuntasäiliön korkista löytyä? 1? 1,2?, 1,4?
- w124 300D '91-
- s124 E300TD '96-
- Opel Astra 1.6 '01 - <--- sairaus.
Avatar
andyx
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Su 24.10.2010 22:17

Re: w124 300d kovat koneen lämmöt

Viesti Kirjoittaja andyx »

Tänään mitattiin koneen (tai jäähdytysnesteen lämpöjä) termoparilla. Ylävesiletkusta sisään ja ajoa. Tyhjäkäynnillä jäähdytysneste oli 87 asteista. Eli melko hyvissä lukemissa. Motarilla 120km/h lämmöt nousi mittarin mukaan 100C, termopari näytti 95-97.

Nyt ihan oikeesti tietäjät, mikä tässä autossa on vikana!?!?!? Rasittaessa lämmöt siis nousee, tyhjäkäynnillä tippuu "oikeaan" astelukuun.

Ja löytyykö asiantuntemusta/apuja etelän suunnalta!?
- w124 300D '91-
- s124 E300TD '96-
- Opel Astra 1.6 '01 - <--- sairaus.
Roobert
Mersumies
Mersumies
Viestit: 777
Liittynyt: Pe 25.02.2011 19:20

Re: w124 300d kovat koneen lämmöt

Viesti Kirjoittaja Roobert »

kokeileppas vielä uusata termari, kovin vaikuttaa siltä ettei neste vain kierrä kunnolla järjestelmässä. mites nuo "närhenmunat", voisiko vika olla niissä? eli tuleeko varmasti täysillä vettä lämppärinkennolle ajussa?
Avatar
andyx
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Su 24.10.2010 22:17

Re: w124 300d kovat koneen lämmöt

Viesti Kirjoittaja andyx »

Nyt voin ihan rehellisesti sanoa, että en aio uusia termaria. :evil: :evil: On meinaan jo neljäs termari menossa. MB, Behr, Hazukamaziko -merkkiset termarit on pyöriny rännissä ja kaikilla sama homma.

Närhenmunat pelittää ihan hyvin, kylmällä autolla puhaltaa lämmintä, mutta viilentää sitten hetken kulttua lämpötilan viileämmälle (asteluvut 20). Kylmää/Kuumaa tulee pakotettuna juuri niinkuin pitääkin. 8)

Lämpömittarin viisari myöskin seilaa ajossa noin 5 asteen verran.

Pitäskö ruveta vaihtelemaan tota kansipahvia, 230tkm ajettuun koneeseen?
- w124 300D '91-
- s124 E300TD '96-
- Opel Astra 1.6 '01 - <--- sairaus.
Roobert
Mersumies
Mersumies
Viestit: 777
Liittynyt: Pe 25.02.2011 19:20

Re: w124 300d kovat koneen lämmöt

Viesti Kirjoittaja Roobert »

kovin tuntuu kansivika uskomattomalta tuon verran ajetussa.. mutta eihän sitä tietty poiskaan voi sulkea. pakkokait sen on kohta sitten olla kannessa vika jos kaikki muu on jo uusittu :D
Avatar
andyx
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Su 24.10.2010 22:17

Re: w124 300d kovat koneen lämmöt

Viesti Kirjoittaja andyx »

Niinpä. Haluaisin vaan eka jotain viitteitä siihen,että se kansi olisi... muuta siis kuin nuo lämmöt, esim. nesteen hävitys, mömmöjen sekoittuminen tms...

Eikä muuten paljoa naurata :D

Ainut vaihtoehto on ilmakupla/lukko systeemissä, mikä ei jostain syystä ilmaudu... ei kyllä mitään hajua MIKSI sellainen siellä olisi... saatikka, että miten sen saa pois.

Jännää on kuitenkin se, että YLEENSÄ auto kuumenee kaupungissa, missä ilmavirta on vähäistä...Maantiellä sitten jäähtyy. Minullahan asia onpi toisin päin. Eipä kyllä ulkonakaan ole lämmintä.
- w124 300D '91-
- s124 E300TD '96-
- Opel Astra 1.6 '01 - <--- sairaus.
Avatar
pekkali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: La 10.05.2003 22:29
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: w124 300d kovat koneen lämmöt

Viesti Kirjoittaja pekkali »

Onko sinulla mahdollisuus mitata kahdella termoparilla jäähdyttäjä sisään & jäähdyttäjä ulos lämmöt?
En tiedä tarkkaa deltaT arvoa ko moottorille, mutta yleensä dieselissä lämpötilaero on suunniteltu n 7C arvoksi.
Jos lämpötilaero jäähdyttäjän yli on alle 7C, niin ongelma on jäähdytyskapasiteetissa = likainen jäähdyttäjä joko ilmapuolelta tai nestepuolella tai ei tarpeeksi ilmaa jäähdyttäjän läpi.
Jos lämpötilaero yli 7C, niin ongelma nesteen kierrossa. Pumppu, ilmaa tms

Tosin kenno oli vaihdettu, mutta niin oli pumppukin....

Painekorkin asetukseksi pitäisi riittää 1 bar. Paineella nostetaan kiehumispistettä ja nostetaan pumpun kavitaatiolämpötilaa.
1,4bar on yleensä käytössä kun moottoria ajetaan hyvin korkealla.
Ei käyttöä kun on jäähdytysnesteet käytössä ja 1 bar korkki. -Yhdistelmällä päästään reilusti yli 100C kiehumispisteeseen.
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: w124 300d kovat koneen lämmöt

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

andyx kirjoitti:Tänään mitattiin koneen (tai jäähdytysnesteen lämpöjä) termoparilla. Ylävesiletkusta sisään ja ajoa. Tyhjäkäynnillä jäähdytysneste oli 87 asteista. Eli melko hyvissä lukemissa. Motarilla 120km/h lämmöt nousi mittarin mukaan 100C, termopari näytti 95-97.

Nyt ihan oikeesti tietäjät, mikä tässä autossa on vikana!?!?!? Rasittaessa lämmöt siis nousee, tyhjäkäynnillä tippuu "oikeaan" astelukuun.

Ja löytyykö asiantuntemusta/apuja etelän suunnalta!?
Mystiseksi menee. Vaikka visko tai tuuletin olisi pois paikaltaan ei silti moottorilämmön moottoritieajossa pitäisi näillä keleillä normaalista poiketa. Ainakaan mulla ei. Neste syylarissa kiertää ylävesiletkusta alaletkuun. Yläletkuhan lämpiää vaikka termari on kiinni.

Hoksasitko kokeilla oliko syylari kuuma jokapaikasta. Pitäisi olla jos neste kiertää kunnolla. Alkuperäistä termaria ei taida edes pystyä laittamaan väärin paikoilleen. Termarin kannessa on usein se pieni reikä jossa on hauliventtiili Tämän reiän pitää jäädä ylös kun termari on asennettu paikoilleen. Termarissa on myös se kolo joka varmistaa termarin oikean asemoitumisen. Reiän tarkoitus on varmistaa se ettei ilmalukkoa jää termariin. Ilmalukko aiheuttaa sen ettei termari aukea vaikka nesteen lämpötila olisi korkeakin. Jos termarin kannessa ei ollu reikää sen voi vaikka porata esim. 2mm poralla. Jos poraa niin pitää varmistaa että reikä jää termarin paikallaan ollessa ylhäälle.

Nämä asiat kuitenkin lienee kunnossa jos KL:n osilla olet kasannu. Mutta luulen että syylari ei ole kauttaaltaan kuuma motariajon jälkeen.

Omassahan oli kannentiiviste osittain tukkinu vesireikiä joka aiheutti normaalia enemmän lämpeämistä pienissäkin nousuissa. Näin ollen pahvi voi mennä silleenkin rikki ettei valskaa paineita jäähdytysjärjestelmään mutta tukkii vesireikiä. Jotkin reiät oli lähes puoliksi tukossa. Mutta ainakaan tuossa motariajo ei tästäkään huolimatta ollu normaalia korkeammalla. Vain kovemmasti vedättäessä mäissä lämmöt nousi lähelle 90.

Eihän vesiletku voi mennä silleen rikki että kun neste lähtee kiertämään vilkkaammin niin se tukkeentuu? Kuminen polttoaineputki kyllä voi mutta sen halkaisia onkin paljon pienempi.
jerkkuli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Su 13.02.2011 13:30

Re: w124 300d kovat koneen lämmöt

Viesti Kirjoittaja jerkkuli »

Laakeriviat ,ym kitkaa aiheuttavat viathan aiheuttaa lämmön nousua rasituksessa,toivottavasti siitä ei ole tässä tapauksessa kyse.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: w124 300d kovat koneen lämmöt

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

jerkkuli kirjoitti:Laakeriviat ,ym kitkaa aiheuttavat viathan aiheuttaa lämmön nousua rasituksessa,toivottavasti siitä ei ole tässä tapauksessa kyse.
Jos näin olisi niin autolla ei pitkästi ajella kun joku tulee motinkyljestä pihalle kurkkimaan et minkänäköinen kuski koslaa ajaa :lol:
Avatar
andyx
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Su 24.10.2010 22:17

Re: w124 300d kovat koneen lämmöt

Viesti Kirjoittaja andyx »

Tohon termariasiaan. Mulla on ollut vaikka minkälaisia erilaisia termareita, kaikissa on ollut tuo hauliventtiili, tosin yhdessäkään se ei ole asettunut termostaattikotelon yläosaan, vaan noin kello kolmen kohdalle. On ollut varaosatermaria, KL:ltä ostettua ja nyt viimeisimpänä Veholta hommattu termari. Voisiko tässä olla se homman juoni. Kaikki termarit 85 aukeavia. Ja kaikilla samat ongelmat. Enkä ole saanut niitä laitettua niin, että hauliventtiili jäisi yläasentoon, koska termostaattikotelon uritus ei annan siihen mahdollisuutta.

Visko on vaihdettu ja uusi on sellainen, että se koko ajan imee ilmaa hiukan syylärin läpi, eli tarraa osittain kiinni jo 80 lämmöissä. Syyläri on viileä vasemmasta reunasta, mutta kun koneen sammuttaa lämpenee se kauttaaltaan. Veikkaan että viileys johtuu juuri tuosta viskon kytkeytymisestä.

Hienoa on se, että vaikka kuinka polkisi, ei lämpöjä saa juurikaan menemään yli 100C, en ainakaan kertaakaan ole saanut. Mutta silti, jos ei vielä kansivikaa ole, niin jatkossa voi hyvinkin olla jos ei konetta saada jäähtymään. Kiesihän on käytännössä ainoastaan matka-ajossa.

Polttoainetta vekotin syö noin 8 litraa matka-ajossa, kuulostaa normaalilta automaatille.. Mekaaninen vikakin kuulostaa melko oudolta, koska koneen käyntiääni on normaali, eikä öljyä häviä, tehot tallessa yms.

Sen vertaa tohon ylä/alavesiletkun mittailuun,että ylävesiletku on kuuma,alavesiletku on viileä, eli homma toimii niinkun pitäisikin. Jäähdytysjärjestelmässä ei o mitään vanhaa osaa, paitsi kannen tiiviste.
- w124 300D '91-
- s124 E300TD '96-
- Opel Astra 1.6 '01 - <--- sairaus.
Roobert
Mersumies
Mersumies
Viestit: 777
Liittynyt: Pe 25.02.2011 19:20

Re: w124 300d kovat koneen lämmöt

Viesti Kirjoittaja Roobert »

kokeileppas vielä ilmata sitä järjestelmää siten että ajat auton vaikka perä edellä ajosilloille että keula on alaspäin suunnattu. sitten joku pitämään koneen kierrokset yli 2000rpm ja ylävesiletkulta sekä termarin päästä että syylärin päästä kun letku on löysätty ja puristelet niin että vesi oikeasti lentää kaaressa sieltä letkusta ja ettei pääse aina puristusten välissä ilmaa hörppäämään niin aina letku tiukasti paikoilleen termarikoteloon ennen puristusotteen irrotusta.
Avatar
andyx
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Su 24.10.2010 22:17

Re: w124 300d kovat koneen lämmöt

Viesti Kirjoittaja andyx »

On yritetty ilmata jo ajamalla auto erään hallin viistoa betonipohjaa vasten paisuntasäiliön puoleinen kylki taivaita kohti.. kaasuteltu korkki auki ja korkki kiinni, puristeltu letkuja ja ohikäveleviä naisia.

Ainut mitä sain oli sakot. Auto lämpenee kuitenkin ihan samalla tavalla. Eikö tonne systeemiin tule ilmaa ihan reippaasti kun irrottelee noita letkuja... + nestettä varmasti lentää taivaille + kun se on 100 asteista nin voipi tuntua ikävältä.. :/

Kaveri ehdotti, että poraisi termariin pari reikää niin pysys ainakin lämmöt kurissa. Mut enempi kyllä kiinnostais tietää mikä autossa on vikana...

Onko joku guru kiinnostunut tutkimaan...? nimimerkillä: epätoivoinen 84.
- w124 300D '91-
- s124 E300TD '96-
- Opel Astra 1.6 '01 - <--- sairaus.
Roobert
Mersumies
Mersumies
Viestit: 777
Liittynyt: Pe 25.02.2011 19:20

Re: w124 300d kovat koneen lämmöt

Viesti Kirjoittaja Roobert »

ei sinne ilmaa mene kun kerran pumppu nestettä kierrättää ja kone käy kierroksilla. pitää vain huolehtia aina kun on puristanut letkulta ilmaa ulos että ei imaise ilmaa takaisin järjestelmään kun vapauttaa otteen siitä. noin olen saanut ilmattua vaikeimmatkin tapaukset. esim. opelin ekotekit aikas vittumaisia ilmata :D
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17268
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: w124 300d kovat koneen lämmöt

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei tarvita minkäänlaisia erikoiskonsteja näiden jäähdytysjärjestelmän ilmaamisessa.
wiimax.fi
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: w124 300d kovat koneen lämmöt

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

andyx kirjoitti:Tohon termariasiaan. Mulla on ollut vaikka minkälaisia erilaisia termareita, kaikissa on ollut tuo hauliventtiili, tosin yhdessäkään se ei ole asettunut termostaattikotelon yläosaan, vaan noin kello kolmen kohdalle. On ollut varaosatermaria, KL:ltä ostettua ja nyt viimeisimpänä Veholta hommattu termari. Voisiko tässä olla se homman juoni. Kaikki termarit 85 aukeavia. Ja kaikilla samat ongelmat. Enkä ole saanut niitä laitettua niin, että hauliventtiili jäisi yläasentoon, koska termostaattikotelon uritus ei annan siihen mahdollisuutta.

Visko on vaihdettu ja uusi on sellainen, että se koko ajan imee ilmaa hiukan syylärin läpi, eli tarraa osittain kiinni jo 80 lämmöissä. Syyläri on viileä vasemmasta reunasta, mutta kun koneen sammuttaa lämpenee se kauttaaltaan. Veikkaan että viileys johtuu juuri tuosta viskon kytkeytymisestä.

Hienoa on se, että vaikka kuinka polkisi, ei lämpöjä saa juurikaan menemään yli 100C, en ainakaan kertaakaan ole saanut. Mutta silti, jos ei vielä kansivikaa ole, niin jatkossa voi hyvinkin olla jos ei konetta saada jäähtymään. Kiesihän on käytännössä ainoastaan matka-ajossa.

Polttoainetta vekotin syö noin 8 litraa matka-ajossa, kuulostaa normaalilta automaatille.. Mekaaninen vikakin kuulostaa melko oudolta, koska koneen käyntiääni on normaali, eikä öljyä häviä, tehot tallessa yms.

Sen vertaa tohon ylä/alavesiletkun mittailuun,että ylävesiletku on kuuma,alavesiletku on viileä, eli homma toimii niinkun pitäisikin. Jäähdytysjärjestelmässä ei o mitään vanhaa osaa, paitsi kannen tiiviste.
Termarin hauliventtiili muistaakseni omassakin ei jääny ihan ylimmäs mutta mielestäni ei kello kolmeenkaan. Kaikki vaikuttaisi normaalilta paitsi tuo lämpö. Sinulla on niin paljon uusia osia tuossa jäähdytysjärjestelmässä että pitäisi toimia. Voisikos tuota kokeilla ilman termaria? Termarin poisto ei kait pitäisi paljoa vaikuttaa tilanteeseen muuta kuin kyläajossa. Senhän pitäisi olla täysin auki nuilla lämmöillä maantiellä. Jos vaikutus on dramaattinen niin silloin tietää ehkä enemmän?

Mielestäni omassa syylari on kyllä kuuma jokapaikasta yläosaa. Pitäpä oikein kokeilla ja mitata. Samalla vois mitata tuon alavesiletkun lämpötilan mitä se on. Toisaalta sinulla on uusi ja puhdas syylari ja tuossa ei ole joten eipä taida pajlon tuloksista kostua. Jotenkin vielä mietin mahdollisuutta ettei neste kierrä syylarissa kunnolla syystä tai toisesta :roll:

Missäspäin Suomea tämä kulkine liikkuu?
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: w124 300d kovat koneen lämmöt

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Onko se anturi ny ihan varmasti kunnossa ja oikea osa paikallaan.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
andyx
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Su 24.10.2010 22:17

Re: w124 300d kovat koneen lämmöt

Viesti Kirjoittaja andyx »

Anturi on oikea. Näyttää myöskin oikeita lukemia, kun on tarkastettu termoparilla ylävesiletkusta. Heittoa ehkä 5C.

Pitää kokeilla ilman tota termaria maantiellä ja kattoa mihin homma kääntyy...Sittenhän sitä taas on viisaampi. Voisin melkein uskoa, että termostaatissa on jotain ongelmaa (vaikka niitäkin on kokeiltu jo neljää eri kappaletta)..Myös vanhalla syylärillä nuo lämmöt oli vastaavanlaiset, joten en jaksa uskoa, että uusi olisi "ihan yhtä tukossa" kuin vanhakin.

Muistutan myös, että jäähdytysjärjestelmä on huuhdeltu pariin otteeseen, apuna käytetty painepesuria. Joten suuria tukoksia ei pitäisi olla.

Mulla toi termostaatin hauliventtiili jää tosissaan kello kolmen kohdalle. Tänään ajelin taas maantietä niin lämmöt oli 95-100 lähes koko matkan mittarin mukaan.

Ihmeellistä.

Kotka-Mikkeli välillä liikkuu tämä kulkine. Jos on mielenkiintoa ;)

Kolme eri asiantuntevaa kaveria tätä on kattonut (TI miehiä ja jenkkiharrastajia)
- w124 300D '91-
- s124 E300TD '96-
- Opel Astra 1.6 '01 - <--- sairaus.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: w124 300d kovat koneen lämmöt

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

andyx kirjoitti: Kotka-Mikkeli välillä liikkuu tämä kulkine. Jos on mielenkiintoa ;)
Muutama sata kilsaa välissä. Harmi
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 917
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: w124 300d kovat koneen lämmöt

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

andyx kirjoitti:Anturi on oikea. Näyttää myöskin oikeita lukemia, kun on tarkastettu termoparilla ylävesiletkusta. Heittoa ehkä 5C.

Pitää kokeilla ilman tota termaria maantiellä ja kattoa mihin homma kääntyy...

Ilman termaria ei voi kokeilla,siinä on se tiiviste. Mutta kun sahaat vanhasta termarista liikkuvat pois että siinä on vain reikä keskellä niin sitte... Sillä ainakin selvii onko termarissa vika.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Avatar
andyx
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Su 24.10.2010 22:17

Re: w124 300d kovat koneen lämmöt

Viesti Kirjoittaja andyx »

Joo noita termareita löytyykin jo sen vertaa hyllystä, että vois perustaa MB termariliikkeen.

JOS termostaatti on viallinen, niin ainut vaihtoehto on, että se toimii jotenkin väärin paineistetussa tilassa... koska kaikki termarit on auennut keittämällä 85C kohdalla...
- w124 300D '91-
- s124 E300TD '96-
- Opel Astra 1.6 '01 - <--- sairaus.
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: w124 300d kovat koneen lämmöt

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Mä olen sitä mieltä että mitä mystisempi vika, sitä yksinkertaisempi selitys, mutta se pitää vain löytää :)
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Jeremias
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 186
Liittynyt: Ti 05.08.2003 16:23

Re: w124 300d kovat koneen lämmöt

Viesti Kirjoittaja Jeremias »

Minun 300D 24V -94 farkussa ollut sama vika jo kolmatta kesää.
Syytä ei vaan tahdo mistään löytyä ja mulla onkin jo muodostunt tavaksi keväällä huuhdella järjestelmä ja ja lisätä viskon sisään nestettä.
Näillä konsteilla ole aina kesän pärjännyt.
Talvella ei mitään ongelmaa ja lämpöäkin on riittänyt.

Nyt kylläkin oli tarkoitus vihdoin ostaa se uusi jäähdytin mutta eipä vaihto ole näköjään sinullakaan auttanut.

Missä muuten sijaitsee se kiertovesipumppu, onko se siinä närhenmunien vieressä?
Avatar
pekkali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: La 10.05.2003 22:29
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: w124 300d kovat koneen lämmöt

Viesti Kirjoittaja pekkali »

Ei termaria minun mielestäni voi poistaa.
Auetessaan termarissa oleva lautanen sulkee shunttilinjan ja päästää nesteen jäähdyttäjän kiertoon.
Kun termari on kiinni, nesteen kierto menee suoraan sivuuttaen jäähdyttäjän shunttilinjan kautta.
Avautuessaan termari sulkee tämän oikotien ja ohjaa kierron jäähdyttäjän kautta kiertoon.

Jos termarin poistaa, neste ei tiedä mitä kautta virtaisi. Osa menee suoraan shunttilinjaa ja osa jäähdyttäjän kautta. Suurin osa sieltä missä vastus on pienin eli shunttilinjaa.
Eli jäähdytys ei toimi ja moottori kuumenee.

Oletko katsonut ternostaatin lautasen vastinpintaa että se on vahingoittumaton?
Jos shunttilinjan kautta pissii koko ajan kuumaa vettä jäähdyttimen ohi, seurauksena on moottorin kuumeneminen.
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
Avatar
pekkali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: La 10.05.2003 22:29
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: w124 300d kovat koneen lämmöt

Viesti Kirjoittaja pekkali »

Joku muu tuolla aikaisemminkin kyllä jo kysyi enkä haluaisi inttää, mutta onhan termostaatti pesässään oikein päin?

Kun ostin oman W124n lämmöt olivat myös korkealla.
Vaihtaessani termaria totesin sen olleen pesässään väärin päin. Lautanen osoitti letkulähtöön päin, vaikka sen pitäisi osoittaa runkoon päin / poispäin letkulähdöstä.
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
jani k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 311
Liittynyt: Pe 22.12.2006 10:09
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: w124 300d kovat koneen lämmöt

Viesti Kirjoittaja jani k »

mulla 320 cdi:ssä w211 viimeisen termostaatin vaihdon jälkeen lämmöt 95-100 asteessa etupäässä 100 reippaassa ajossa.
liekköhän haittaa temostaatti 92 kuten aiempikin lämpö on vaan hieman korkeampi saakohan cdi käydä noin kuumana ihme kyllä lämmöt aika korkeat vaikka cdi
täytyyköhän kaivaa vanha termari esiin?
W213
MB 400 cdi w211
Avatar
andyx
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Su 24.10.2010 22:17

Re: w124 300d kovat koneen lämmöt

Viesti Kirjoittaja andyx »

Joo, on kyllä kiva etsiä vikaa kun kaikki "normaalit paikat" on etsitty.

Termostaatin oikein päin olemisesta, eikä termostaatin "jousipuoli" tule koneeseen päin?

Jos nuo Pekkalin kertomukset pitää paikkansa, onko mahdollista, että termari ei mahdu täysin aukeamaan kanavassaan...? Ehjässä ja siistissä kunnossa nuo termostaatit on ollut kun niitä ollaan asenneltu.

Tossa muuten aivan samanlainen systeemi, jossa näkyy termostaatin asento asennettaessa...ton haulireiän asento on mulla samalla tavalla, eli kello kolmessa.

http://i673.photobucket.com/albums/vv92 ... G_1570.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
- w124 300D '91-
- s124 E300TD '96-
- Opel Astra 1.6 '01 - <--- sairaus.
Vastaa Viestiin