Koska ns vakavat viat on toistaiseksi korjattu, on aika tarttua muihin korjauksiin:
1. Putsasin imusarjan. Tuo imusarja on kyllä ihmeellisesti tehty: EGR:ltä kaikki töhnä menee 99% nelossylinterin imuputkeen, hiukan kolmoseen ja ykkönen ja kakkonen oli ainoastaan hienoisessa tuhkassa. Joskus viime talven putsasin tuon imusarjan yläosan ja nyt uudestaan. Nelosputki tosiaan oli melkoisen tukossa. Mutta: tuo alaosahan se vasta tukossa olikin. Ymmärettävää, koska en koskenut siihen lainkaan viime viime talvena. Varmaan 30% oli ummessa. Sitten menikin pieleen. En keksinyt miten imusarjan saisi helposti irti (todennäköisesti maski pitäisi irrottaa) ja nyt putsasin tuon paikallaan kera CRC kaasutinpuhdistinsprayn ja pulloharjan. CRC olikin todella tehokasta tuossa hommassa, mutta epäilen, että sinne pohjalle on jäänyt töhnää, vaikka aina välillä pölynmurilla imin sieltä ohuella putkella. Kun urakkka oli valmis, tulikin "miellyttävä" yllätys. Vito ei lähtenyt käyntiin, vaan startti piti aivan ihmeellistä ääntä, ihan kun kone olisi ollut jotenkin jumissa. Kun aikani sahasin, niin alkoi lupailla ja lopulta starttasi. Kävi heti ihan nätisti. Mikähän sille tuli?
Lopputulos: en kyllä huomannut kulussa eroa, ihme vaikka tuo yksi putki oli niin tukossa. Sen sijaan tuli fiilis, että kone käy muuten paljon tasaisemmin ja tärinättömämmin. Hyvin mahdollista.
2. Vitossahan on myös selainen luxus, kun tavaratilan valo. Minulla ei se automaattitoiminto (tulee valo, kun avaa oven tai luukun) ole koskaan toiminut. Vikana oli, hämmästyksekseni valon yhteydessä ole kolmitiekytkin. Toinen asento ei toiminut lainkaan. Enpä ole moiseen aikaisemmin törmännyt. No Motonetin katkaisijahylly auttoi tässä. .Samaan sarjaan menee se, että oikean puolen sumari ei toiminut. Olin satavarma, että vika oli umpion hujakoilla, mutta ei. Sumuvalokytkin on moninapainen ja oikean puolen kytkentä tehdään eri kontakteilla kuin vasemman
No, enpä alkanut uutta kytkintä hommaamaan, vaan kytkin vasemman puolen johdolta kytkennän oikealle puolelle siinä kytkimen takana. Yllättävän huonolaatuisia kytkimiä, Made In Spain?
Mein erste MB, Vito 108CDI, mit Ladeluftkühler, heute mit neue Program, viel Kraft, jawohl!