W124:sen rakentamista/virittämistä

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Perä hommattu. Ny ABS:sän murheet

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mikä muuten sen alkuperäisen halkaisija on suunnilleen ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
NFS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 228
Liittynyt: Su 10.10.2004 15:53
Paikkakunta: Nivala
Viesti:

Re: Perä hommattu. Ny ABS:sän murheet

Viesti Kirjoittaja NFS »

47mm. Mitä vaikuttaa kehänopeuden kasvu?

Ohessa on alkuperäinen ABS:n hammas
Kuva
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Perä hommattu. Ny ABS:sän murheet

Viesti Kirjoittaja veskola »

Teroriassa kehänopeus ei kyllä vaikuta mitään, kunhan tolkuissa pysytään.
Lisää tietoa: www.skg.fi
jmo2204
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: To 23.11.2006 21:59
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: Perä hommattu. Ny ABS:sän murheet

Viesti Kirjoittaja jmo2204 »

no niin hienoa että homma toimii.
Avatar
NFS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 228
Liittynyt: Su 10.10.2004 15:53
Paikkakunta: Nivala
Viesti:

Re: Perä hommattu. Ny ABS:sän murheet

Viesti Kirjoittaja NFS »

Ilmeisesti anturi oli liian kaukana hammaskehältä. Siirsin anturia hieman lähemmäksi ja nyt ei ABS:n valo palanut.
Rakoa on jotain 0,5mm.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Perä hommattu. Ny ABS:sän murheet

Viesti Kirjoittaja napa »

NFS kirjoitti:Ilmeisesti anturi oli liian kaukana hammaskehältä. Siirsin anturia hieman lähemmäksi ja nyt ei ABS:n valo palanut.
Rakoa on jotain 0,5mm.
hyvä että toimii :thumbup:
itse olen saanut VR-anturit toimimaan joskus jopa 3 mm ilmaraolla :D 0.5-1 mm on kuitenkin yleensä ollut se millä on aina toiminut...

ehkä tuo hampaan malli kuitenkin oli sitten se mikä teki kiusaa, eli nyt kun ilmarako on minimissään, pulssin ero hampaan ja ei hampaan kohdalla on selvempi :think: ja taas saa veskola varmistaa, onko asiassa mitään todellisuus pohjaa... itseäkin nimittäin kiinnostaa olisko näin... (on ihan kiva oppia/varmistaa aina jotain asioita...)
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Perä hommattu. Ny ABS:sän murheet

Viesti Kirjoittaja veskola »

En tiedä :angel:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
NFS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 228
Liittynyt: Su 10.10.2004 15:53
Paikkakunta: Nivala
Viesti:

Re: Perä hommattu. Ny ABS:sän murheet

Viesti Kirjoittaja NFS »

Ny ois bemun perä muutoskatsastettu. Hieman reilu 100km tuli ajeltua ja ABS toimi niinkuin pitääkin. 8)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Perä hommattu. Ny ABS:sän murheet

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mitäs se sano katsastuksessa muutoksesta. Oliko tässä millainen sovittaminen mersun palkkeihin, kuvia ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
NFS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 228
Liittynyt: Su 10.10.2004 15:53
Paikkakunta: Nivala
Viesti:

Re: Perä hommattu. Ny ABS:sän murheet

Viesti Kirjoittaja NFS »

Kuviahan on tuolla edellä mainitulla sivustolla. Ei se sinne heittämällä mene.

Läpihuuto juttuhan tuommoinen muutos on pitää vain olla selvillä mistä perä on.
Tässä tapuksessa runkonumero auttaa paljon. Ei siinä mitään sen kummenpaa ole.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Perä hommattu. Ny ABS:sän murheet

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ahaa, no niinpäs onkin. Peränsovituskuvat alkavat tästä kohtaa:

http://markom.kuvat.fi/kuvat/Mese/Mese+ ... G_5018.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Perä hommattu. Ny ABS:sän murheet

Viesti Kirjoittaja napa »

kuinkas ne vetarit... Sopiiko peräti asd perän vetarit pituudeltaan suosista vai vaatiiko uniikki versiot? Kuvista päätellen asd vetarit vois jopa olla aika lähellä oikeaa mittaa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Tompa124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 595
Liittynyt: Pe 26.12.2008 01:33
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Perä hommattu. Ny ABS:sän murheet

Viesti Kirjoittaja Tompa124 »

Onko tuo kartaani bemarin oma johon on vain hitsattu tuo 4lapane rättinivelen paikka toiseen päähä? vai pitikö lyhentää molempia paloja? vai onko tuo tehty mersun kartaanista?

Kuva
Avatar
NFS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 228
Liittynyt: Su 10.10.2004 15:53
Paikkakunta: Nivala
Viesti:

Re: Perä hommattu. Ny ABS:sän murheet

Viesti Kirjoittaja NFS »

610mm Pitää olla vetarien mitta.

Ja tuossa kuvassa tuo alempi pätkä on bemarin oma, ylempään pätkään on hitsattu mersun 4-lapanen alkupää.
Avatar
antti_k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Su 04.11.2007 23:16

Re: Perä hommattu. Ny ABS:sän murheet

Viesti Kirjoittaja antti_k »

10mm oli 124 asd perää leviämmällä laipat kun mittailtii tälläviikol. Vetonivelet oli ihan bolt on tuohon typ210 perään mikä on sovituksella mulla. Eli 5mm pitäis olla lyhkäsemmät vetarit :roll:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Perä hommattu. Ny ABS:sän murheet

Viesti Kirjoittaja veskola »

Eikös se olisi jo helpompi viedä rengasta yläpäästä 5mm ulommas :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
antti_k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Su 04.11.2007 23:16

Re: Perä hommattu. Ny ABS:sän murheet

Viesti Kirjoittaja antti_k »

Onhan se ku o tangotkin valmiina :D Vaan ei tuu tähän hättää tuota perää ku vaan kahteltii ku kaverilla oli tallilla tollanen väärällä välityksellä ja lukoton ja itsellä alusta levällään.
Mut jos tuo asd porsii nii tollasta tilalle ku ei maksa juur mitään ja sovitus helpohko muuten mut tuo abs pitää saada pelaan. Samalla tietty vetaritki vaihtuu kestävempii eli kai niistä lyhkäsemmätki saa samaan rahaan :roll:
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Perä hommattu. Ny ABS:sän murheet

Viesti Kirjoittaja napa »

antti_k kirjoitti:10mm oli 124 asd perää leviämmällä laipat kun mittailtii tälläviikol. Vetonivelet oli ihan bolt on tuohon typ210 perään mikä on sovituksella mulla. Eli 5mm pitäis olla lyhkäsemmät vetarit :roll:
eiköhän se 5 mm ole pelivaraa vielä asd perän vetareissa, eli ei ainakaan heti tarvitse olla vetareita päivittämässä... omassa ainakin joskus testasin miten paljon vetarissa on päittäisvälystä, kun vetari on "lyhkäisimillään" ja reilusti oli yli 10 mm liikettä... mulla on kylläkin audin nivel käytössä sisempänä nivelenä, jossa taitaa olla aavistuksen suurempi liikevara, kuin mersun omassa... ellei sitten karpiola ole tehnyt liian lyhkäisiä vetareita :D (tai tehnyt tarkoituksella, mutta muistaakseni ne oli kyllä ihan yhtä pitkät, mitä alkuperäinen ASD tikku)
Kuva
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Tompa124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 595
Liittynyt: Pe 26.12.2008 01:33
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Perä hommattu. Ny ABS:sän murheet

Viesti Kirjoittaja Tompa124 »

Siis ymmärsinkö oikee että tuohon perään käy suoraa ASD perän vetarit? voiko nii hyvää tuuria muka olla :wtf:
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Perä hommattu. Ny ABS:sän murheet

Viesti Kirjoittaja napa »

Tompa124 kirjoitti:Siis ymmärsinkö oikee että tuohon perään käy suoraa ASD perän vetarit? voiko nii hyvää tuuria muka olla :wtf:
varmaa se ei ole, mutta näin tosiaan voi olla...

muistelin juuri, että omassa 300E:ssä oli niin loppuun kulunut perä, että siinä lukon sylinterit liikkui yli 10 mm/puoli, kun lukko oli päällä :think: eli kyllä niissä ASD perän vetareissa hyvinkin se 5 mm on "pelivaraa"... ainakin toiseen suuntaan, joka on siis käytänössä sama asia, kuin jos laittais leveämmän perän...
Viimeksi muokannut napa, La 17.09.2011 21:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
antti_k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Su 04.11.2007 23:16

Re: Perä hommattu. Ny ABS:sän murheet

Viesti Kirjoittaja antti_k »

Äkkiseltää mitä sovittelin nii pitäis passata
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Perä hommattu. Ny ABS:sän murheet

Viesti Kirjoittaja napa »

antti_k kirjoitti:Äkkiseltää mitä sovittelin nii pitäis passata
ja tähän voi vielä vaikuttaa muutaman millin suuntaan tai toiseen käyttääkö sitä pelliä siellä vetarin ja perän laipan välissä :think:

itse lähtisin siitä oletuksesta, että ASD peräisen omat vetarit toimii myös bemarin perän kanssa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
NFS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 228
Liittynyt: Su 10.10.2004 15:53
Paikkakunta: Nivala
Viesti:

Re: Perä hommattu. Ny ABS:sän murheet

Viesti Kirjoittaja NFS »

Niin minkä Audin nivel sopii mersun vetariin? Ja onko rakenne minkälainen verrattuna mersun omaan niveleen josta hajoaa se ohut ulkokehä.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Perä hommattu. Ny ABS:sän murheet

Viesti Kirjoittaja napa »

NFS kirjoitti:Niin minkä Audin nivel sopii mersun vetariin? Ja onko rakenne minkälainen verrattuna mersun omaan niveleen josta hajoaa se ohut ulkokehä.
"sisäkehä" mersun nivelestä, kaikki muu audin nivelestä, koska boorit on erilaiset... nivelen osat sopii toisiinsa ihan kuinka vain haluaakin sekoitella... tämä siis sisemmän nivelen kohdalla, ulommassa nivelessä on pakko pitää mersun omat hilut, koska kaikki boorit on erilaiset (kuulat ja kuulakehän tosin voi vaihtaa myös ulompaan, mutta ei niissä mitään eroa ole kestävyydessä tai muutenkaan)

audin nivel on aavistuksen paksumpi ja jytkympi mielestäni muutenkin ja niiden saatavuus paljon helpompaa... hinnat 0-15 €/kpl käytettyinä :D

ja lötkö, eli 100 audin nivelestä kyse...

luultavasti myös isompien bemarien nivelet käy samaan hommaan...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Tompa124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 595
Liittynyt: Pe 26.12.2008 01:33
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Perä hommattu. Ny ABS:sän murheet

Viesti Kirjoittaja Tompa124 »

Kyllä se sakemanni on vain ollu viisas.
Kyllä tuo mersun 110mm vetari istuu täydellisesti tuohon Bemarin perään :thumbup: . Jos nuo ASD vetarit on suoraa oikeen mittaset nii kannattaako tehä samalla mitalla uudetki?.

Kenen tekemät vetarit on mallia kestävä?.



Voin laittaa kuviaki.

Jos tekis tästä topicista ny samalla koko autosta kertovan. vai kanntattasko tehä uus?.
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1523
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: Perä hommattu. Ny ABS:sän murheet

Viesti Kirjoittaja Timo N »

kestävästä tiedä mut jos saat poikki noi mun tekeleet niin saat tilalle uudet 8)
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Perä hommattu. Ny ABS:sän murheet

Viesti Kirjoittaja tomant »

Tompa124 kirjoitti:...Jos tekis tästä topicista ny samalla koko autosta kertovan. vai kanntattasko tehä uus?.
Vaihda ekan viestin otsikkoa, niin sinulla on topicci valmiina. Parempi pitää asiat nipussa kuin tehdä useampia juttuja.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
Tompa124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 595
Liittynyt: Pe 26.12.2008 01:33
Paikkakunta: kauhajoki

Re: 124:sen rakentamista/virittämistä/kohentamista

Viesti Kirjoittaja Tompa124 »

Noo päätin tehdä tästä kokoauton topicin. Eli auto on W124 300DT automaatilla vm1991.
Vaihoon tuos lumien sulaessa 603 koneen 606:seen siinä samalla tuli tehtyä uudet paikat/linjat öljyjäähyttimille niin likille maskia kuin oli mahollista. samalla lukkopelli häipyi ja vaihtui kunno lattarauta tilalle.

Vanha kone pois

Kuva

Vähä siinä tuumoolua uuden koneen ympärillä. että onko kaikki ok.
Kuva

Kuva

Kuva

Tuossa jäähyttäjät moottorille ja laatikolle. voi olla että tuloo viä toinen jäähyttäjä kaveriksi loodalle. Kattoa ny kuin siä pysyy lämmöt kuris.
Kuva

Tuollases kunnos ajettiin sitte kesä. auto meni seisontaan niin pitäs olla talvi aikaa rakentaa. Osia oon yrittäny hamuta pikkuhiljaa ettei tulis nii suurta lovia kerralla lompsaan:D.
Kuva

Tuos ny on osia mitä on tähä mennes tarttunu mukahan.
Autoa ois tarkotus rakentaa perästä moottorille päin ja saada jokapaikka kestämään mahdollisimman hyvin.

Kuva

Tarkotus olis laittaa Vesicooleri akunpaikalle/moottorin päälle. Ahtoputkista tulis mahdollisimman lyhyet
Ensimmäinen pullonkaula tuloo täs!. Minkä moisen määrän vettä tuommoset kennot tarttee että ne ois tehokkaat?
Mikkä siirtopumpuiksi?Webaston pumppu vai pitääkö olla tehokkaampi? Entä paisuntasäiliö?.

Löysin halvan suhkot ehjän 250d syylärin, Otin siitä muovipäädyt pois ja aattelin hitsata siihen isohkot alumiinipäädyt. vai kannattasko siihenki ettiä kunnon syyläri?

Tuos viä liki kuva BMWperästä ja mersun vetarista. hyvin ne istuu toisiinsa.
Kuva
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Re: 124:sen rakentamista/virittämistä/kohentamista

Viesti Kirjoittaja nj^ »

W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
Tompa124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 595
Liittynyt: Pe 26.12.2008 01:33
Paikkakunta: kauhajoki

Re: 124:sen rakentamista/virittämistä/kohentamista

Viesti Kirjoittaja Tompa124 »

JEP! :D . sitte ku perunoota ruvetaan istuttamaan.
Vastaa Viestiin