CDI koneen lämpötila näillä pakkasilla ?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: CDI koneen lämpötila näillä pakkasilla ?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

makke10 kirjoitti:En oo vaihtanu kuin sen päätermarin. Mistä vois saaha sen pikkutermarin :?: siitäköhän se johtuu?
Vaikka
Veholta tosin (eivät yleensä tiedä että autossa on semoista)
ei ole kallis
Myös kl varaosat myy
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
makke10
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 119
Liittynyt: Pe 30.12.2011 18:26

Re: CDI koneen lämpötila näillä pakkasilla ?

Viesti Kirjoittaja makke10 »

Ok. Mikähän lie Mersuun tullu kun eilen vaihdoin termarin niin pelitti ihan normaalisti mut tänään aamulla ei meinannu lähteä käyntiin. Lähti kuitenkin mutta kun laittaa öljyn tarkistus valikon näyttää tommosta PERF. SERV. ON TIME. Mittasin öljyn tikulla ja sitä on reilun kymmenen sentin verran kun tikun työntää pohjaan asti?
Henq
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Su 20.03.2011 14:26

Re: CDI koneen lämpötila näillä pakkasilla ?

Viesti Kirjoittaja Henq »

Tarvii oottaa jonkun aikaa että se näyttää öljyn määrän jos on auto ollu käynnissä.
tony
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1899
Liittynyt: To 11.03.2010 14:32
Paikkakunta: espoo

Re: CDI koneen lämpötila näillä pakkasilla ?

Viesti Kirjoittaja tony »

tj86430 kirjoitti:Minulla nousee ihan samalla tavalla plussakelillä ja -20 asteessa lämpömittari pari viivaa yli 80 asteen.

Sama juttu, oli +25c tai -25c ilmastointi asetettu +20c eteen +21c taakse (ei tartte koskee yhtään) lämmöt aina 2 viivaa yli 80c lämmintä pukkaa n 5 min päästä. Termari vaihdettu vuosi sitten.
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
Jp-H
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ma 11.10.2010 14:10

Re: CDI koneen lämpötila näillä pakkasilla ?

Viesti Kirjoittaja Jp-H »

Missä allekirjoituksen väyrysessä tarkalleen ottaen sijaitsee tuo pienempi termostaatti(mikäli sellainen on)? Ainakaan yläkautta katselemalla en ole nähnyt mitään siihen viittaavaa, eli löytyykö alakautta jostain coolerin ja jäähdyttimen välistä? Päätermari syksyllä vaihdettu ja lämpiäminen edelleen mielestäni liian hidasta(jopa 30km ajon vaati 80 asteeseen näin pikkupakkasilla :cry: ).
Mercedes-Benz w210 200 cdi -01
soppa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ke 07.01.2009 10:58

Re: CDI koneen lämpötila näillä pakkasilla ?

Viesti Kirjoittaja soppa »

Itselläni nousee lämmöt kyllä tuohon n. 88 asteesteen mutta pirun hitaasti, saa ajella ainakin 15min +3 asteen kelissä että lämmöt nousee tuolla tahdilla... Tuntuu pitkält ajalta, mahtaisiko olla kuitenkin vielä pikkutermari rikki? Vaikuttaako lämpenemisen nopeuteen?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: CDI koneen lämpötila näillä pakkasilla ?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Miten voi kokeilla onko pikku termari auki vai pitääkö se vain vaihtaa suosiolla suoraan?
itsellä ajossa pitää lämmöt mutta vähänkin paikallaan niin laskee ja ylävesiletkussa on vielä lisä termis.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: CDI koneen lämpötila näillä pakkasilla ?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

atlas kirjoitti:Miten voi kokeilla onko pikku termari auki vai pitääkö se vain vaihtaa suosiolla suoraan?
itsellä ajossa pitää lämmöt mutta vähänkin paikallaan niin laskee ja ylävesiletkussa on vielä lisä termis.
Jos se pikku kenno lämpenee liikas aikaisin
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
makke10
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 119
Liittynyt: Pe 30.12.2011 18:26

Re: CDI koneen lämpötila näillä pakkasilla ?

Viesti Kirjoittaja makke10 »

Nyt on sitten vaihdettu pikkutermari ja nesteet samalla kerralla. Hiukkasen parani lämpöjen nousu, n. 10 minuutin ajon jälkeen sinne 80 asteeseen nolla kelissä. Pitää seurailla kunhan pakkaset tulee että miten sillon nostelee. Kiitokset tiedoista. :thumbup:
tuoppiman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: To 04.02.2010 17:55
Paikkakunta: Espoo

Re: CDI koneen lämpötila näillä pakkasilla ?

Viesti Kirjoittaja tuoppiman »

Olen ihmetellyt pari talvea lämpöjä (W203 220CDI) ja ollut jokseenkin huuli pyöreänä.

Lähtötilanne kun ostin auton: n. 60 astetta talvella

Sitten seuraavat tapahtumat aikajärjestyksessä, lämpötila-arvot talviolosuhteissa (kesällä kaikki ok):
Vaihe 1: Päätermarin vaihto, ei auttanut.
Vaihe 2: Pikkutermarin olemassa olo selvisi. Letku tukkoon kokonaan ja lämmöt 90 astetta.
Vaihe 3: Uusi pikkutermari Veholta. Lämmöt 80 astetta.
Vaihe 4: Pikkujäähdytin pois kierrosta. Lämmöt 80 astetta.
Vaihe 5: Taas letku tukkoon: Lämmöt 90 astetta ja yli ei mene.
Vaihe 6: Maski tukkoon (kumimattoa eturitilän sisäpuolelle. Lämmöt 85 astetta maantiellä ja hiljaisempi vauhti 80 astetta.

Eli olen tulkinnut, että päätermari on kunnossa (ollut varmaan aina). (Tässä välissä useita tunteja netissä tutkien asiaa). Pitkän nettisession jälkeen selvisi, että pikkutermari ja siis tämä pienempi jäähdytin on tarkoitettu jäähdyttämään polttoainetta, joka palaa takaisin tankkiin. Ilmeisesti ainakin jyrkkiä nousuja ja erittäin kuumia olosuhteita ajatellen tämä onkin tarpeellista, ettei takapenkkiläisten perskarvat kärähdä. Pari kuvaakin systeemistä löyty:
Kuva
ja alaosa:
Kuva

Kuvista voisi joku tulkita miksi pienemmän syylärin (Low temperature radiator) kierto jäähdyttää konetta vaikka ei olisi itse jäähdytintä ollenkaan, tätä ihmettelen kovasti. Joka tapauksessa ajattelin nyt seuraavaksi laittaa pienemmän syylärin kierron tukkoon kokonaan talveksi ja keväällä taas pikkusyylärin kierto syyläreineen takaisin.
t. Tuoppi
____________________________________________________________________________________________________
Vapautettu
C220CDI / GSX1300R
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: CDI koneen lämpötila näillä pakkasilla ?

Viesti Kirjoittaja atlas »

No on siinä kyllä termostaatti välissä joka pysäyttää kierron kun termari on kiinni.
Mutta tuo on kyllä hyvä kokeilu/idea että tulppaa kierron kokonaan talveksi niin ei tartte epäillä laskeeko pikku termari läpi.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
tuoppiman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: To 04.02.2010 17:55
Paikkakunta: Espoo

Re: CDI koneen lämpötila näillä pakkasilla ?

Viesti Kirjoittaja tuoppiman »

atlas kirjoitti:No on siinä kyllä termostaatti välissä joka pysäyttää kierron kun termari on kiinni.
Mutta tuo on kyllä hyvä kokeilu/idea että tulppaa kierron kokonaan talveksi niin ei tartte epäillä laskeeko pikku termari läpi.
Kokonaan ei pikkutermari torppaa kiertoa, koska tollasessa letkussa olevan termarin pitää "vuotaa", jotta edes jotenkin toimisi. Jos letkussa ei olisi yhtään virtaamaan, niin koskaan ei tulisi avautumislämpötila vastaan.
t. Tuoppi
____________________________________________________________________________________________________
Vapautettu
C220CDI / GSX1300R
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: CDI koneen lämpötila näillä pakkasilla ?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Niinpäs onkin.
Eli se pieni kierto jäähdyttää järjestelmää silti ja kokonaan tulppaus on paras keino.
Ja hyvin jos tekee niin laittaa siihen pallohanan :D
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
tuoppiman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: To 04.02.2010 17:55
Paikkakunta: Espoo

Re: CDI koneen lämpötila näillä pakkasilla ?

Viesti Kirjoittaja tuoppiman »

Tukin hieman lisää asiaa omasta mersusta ja vakuutun lisää siitä, että ns. pikkutemarin kierron voi tukkia talveksi. Eli miten kierto menee (ks. myös kuvat ylempänä)

Eli heti lohkoltahan se tavara tulee ilmeisen lämpimänä pikkutermarille ja pienemmälle syylärille. Palattuaan neste menee polttoaineen jäähdyttäjän (fuel cooler) kautta termostaatille ja siellä tarkemmin termostaatin yläletkun puolelle, joten yläletku lämpenee, vaikka termostaatti ei aukea (tutkittu tossa pöydällä olevasta termostaattikokonaisuudesta (runko, jossa termari).

Sitten netti/empiria tietoa fuel coolerista. Fuel coolerille diesel tulee railiputkelta eli ns. suuttimien ohivuoto. Fuel coolerilla tämä tavara jäähdytetään ja se menee suoraan sieltä polttoainesäiliöön return linjaa pitkin. Itse polttoainesuodattimelle tavara ei tule fuel coolerilta. ks. kuva: Kuva

Eli ihan turvallisin mielin ainakin itse tukin pikkutermarin kierron atlaksen hana-mallilla tms. systeemillä. Itse asiassa toi fuel cooler on varmaan Suomessa muutenkin melko turha vekotin. Kaikissa mersuissahan sitä ei edes ole.
t. Tuoppi
____________________________________________________________________________________________________
Vapautettu
C220CDI / GSX1300R
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13237
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: CDI koneen lämpötila näillä pakkasilla ?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

tuoppiman kirjoitti: Itse asiassa toi fuel cooler on varmaan Suomessa muutenkin melko turha vekotin. Kaikissa mersuissahan sitä ei edes ole.
Kai kaikissa CDI-mersuissa kuitenkin on jonkinlainen jäähdytin polttoaineelle vaikka ei juuri tuollaista "polttoaineesta veteen" jäähdytintä olisikaan?
Avatar
koyama
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1552
Liittynyt: Ma 04.07.2005 22:36
Paikkakunta: rovaniemi

Re: CDI koneen lämpötila näillä pakkasilla ?

Viesti Kirjoittaja koyama »

Jp-H kirjoitti:Missä allekirjoituksen väyrysessä tarkalleen ottaen sijaitsee tuo pienempi termostaatti(mikäli sellainen on)? Ainakaan yläkautta katselemalla en ole nähnyt mitään siihen viittaavaa, eli löytyykö alakautta jostain coolerin ja jäähdyttimen välistä? Päätermari syksyllä vaihdettu ja lämpiäminen edelleen mielestäni liian hidasta(jopa 30km ajon vaati 80 asteeseen näin pikkupakkasilla :cry: ).
Ei sitä ole väyrysessä.
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä

Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: CDI koneen lämpötila näillä pakkasilla ?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

koyama kirjoitti:
Jp-H kirjoitti:Missä allekirjoituksen väyrysessä tarkalleen ottaen sijaitsee tuo pienempi termostaatti(mikäli sellainen on)? Ainakaan yläkautta katselemalla en ole nähnyt mitään siihen viittaavaa, eli löytyykö alakautta jostain coolerin ja jäähdyttimen välistä? Päätermari syksyllä vaihdettu ja lämpiäminen edelleen mielestäni liian hidasta(jopa 30km ajon vaati 80 asteeseen näin pikkupakkasilla :cry: ).
Ei sitä ole väyrysessä.
On mutta ei kaikissa(sitä ei ole muisakaan kaikissa)

E:lämpöä pakkasella eilen -13 211 220CDI automaatti ajoa ~9km lämpö 87c
sama matka takisin päin 210 200CDI automaatti 88c
ja vielä kerran sama reissu 203CDI 200 manuaali 86c ajosta ekat pari kilometriä ~50kmh loput ~80kmh
lämmöt kateltu *:rila kaikissa uudet termostaatit
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Jp-H
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ma 11.10.2010 14:10

Re: CDI koneen lämpötila näillä pakkasilla ?

Viesti Kirjoittaja Jp-H »

CDI203 kirjoitti:
koyama kirjoitti:
Jp-H kirjoitti:Missä allekirjoituksen väyrysessä tarkalleen ottaen sijaitsee tuo pienempi termostaatti(mikäli sellainen on)? Ainakaan yläkautta katselemalla en ole nähnyt mitään siihen viittaavaa, eli löytyykö alakautta jostain coolerin ja jäähdyttimen välistä? Päätermari syksyllä vaihdettu ja lämpiäminen edelleen mielestäni liian hidasta(jopa 30km ajon vaati 80 asteeseen näin pikkupakkasilla :cry: ).
Ei sitä ole väyrysessä.
On mutta ei kaikissa(sitä ei ole muisakaan kaikissa)
Mistäs tuota pikkutermaria nyt sitte kannattaa etsiä väyrysessä, jotta saisi selvyyden onko sellaista? Ei viitsisi lähteä auton alle konttaamaan ja pohjamuovia irrottaan, mikäli joku osaa suoriltaan sanoa. :)

edit. Tänään taas 70km maantietä takana, lämmöt n. 70 astetta korkeimmillaan... :evil: Päätermostaatti pari kk vanha, joten mielellään jostain muualta etsisi vikaa.
Mercedes-Benz w210 200 cdi -01
oxygen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: La 21.02.2015 17:38

Re: CDI koneen lämpötila näillä pakkasilla ?

Viesti Kirjoittaja oxygen »

Vanha topicci mut asiaan liittyy :thumbup:

Eli 400CDI molemmat termarit vaihdettu. lämmöt nousee lämpömittarin mukaan yli 80C (lämpötilamittarin neula 90 asteen kulmassa aika tarkkaan) OBD palikalla katottuna 88C. normaalit lämmöt?? uus termari 92C joten ihmetyttää :?: vai onko heti rikki uus termari.... kokeiltu pikkutermostaatin letku rutussa, lämmöt samat.
Vastaa Viestiin