Varaajapallopulma.

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
Antti S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 421
Liittynyt: Ke 25.06.2008 09:23
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Varaajapallopulma.

Viesti Kirjoittaja Antti S »

Tämä keskustelu tasonsäädön sielunelämästä on oikein hyvä - kiitos. :)
Kesäautot: 300D autom -80, W123.130 ja C280 -99
Projekti: 230.6 Lang -75 W114.617 rattiautomaatti
Odottaa & varaosiksi 240D 3.0 -75 W115.114 rattiautomaatti, 200 -72 W115.015, 230.6 -75 W114.615, 200D/280 -72 W114.060 (raato), 240D Lang -75 W115.119 (raato), 240D autom -75 W115.117
Muita: VW Kupla -66, Sonderbus -65 ikuisuusprojekti, Vespa Commerciale -70 yms
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Varaajapallopulma.

Viesti Kirjoittaja unski »

...Sori, teen nyt omaa kommenttiani vastaan, anteeksi. Mutta asia jäi vaivaamaan, etten osannut selittää asiaa oikein... siispä kerran vielä häiritsen ja ihan kuvan kanssa.

Kuva

Ohessa farmarin systeemi, tästä asian ehkä näkee paremmin. Erona hyropneumaattiseen systeemiin on, että öljyä on myös männän alapuolella, eli systeemissä on myös normaali iskari, mitä hydropnemaattisessa systeemissä ei taas ole, siinä jousitus ja iskunvaimennus on hoidettu pallon männän välisessä kanavistossa, kuten Karran hienossa "filmissä" näkyy. Miten sitten tässä tasonsäädössä nosto toimii, no männän varsi on sen verran paksu, että kun painetta iskarissa nostettaan, pyrkii paksu männänvarsi jo itsessään rittävän voimakkaasti ulos. Muta koska voima on kuitenkin suhteelisen pieni toimii se vain apujousena, normijousen apulaisena. Toivottavasti ymmärsitte, nyt lopetan tämän tähän.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Antti S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 421
Liittynyt: Ke 25.06.2008 09:23
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Varaajapallopulma.

Viesti Kirjoittaja Antti S »

Jatka toki Unski, tällaista tietoa on harvoin tarjolla, ja ainakin minä otan sen suurella kiitollisuudella vastaan. :)
Kesäautot: 300D autom -80, W123.130 ja C280 -99
Projekti: 230.6 Lang -75 W114.617 rattiautomaatti
Odottaa & varaosiksi 240D 3.0 -75 W115.114 rattiautomaatti, 200 -72 W115.015, 230.6 -75 W114.615, 200D/280 -72 W114.060 (raato), 240D Lang -75 W115.119 (raato), 240D autom -75 W115.117
Muita: VW Kupla -66, Sonderbus -65 ikuisuusprojekti, Vespa Commerciale -70 yms
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: Varaajapallopulma.

Viesti Kirjoittaja tango »

Juu, ei tässä ole tarkoitus vastaan vängätä. Omia, osin tietämättömiä pohdintojani tässä aina välillä julkaisen.
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Re: Varaajapallopulma.

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Tuolla pari mukavaa värikuvaa aiheeseen liittyen :arrow:

http://w123forum.dk/forum_posts.asp?TID=1522" onclick="window.open(this.href);return false;
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Ranex
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 372
Liittynyt: La 09.04.2005 20:35
Paikkakunta: joensuun kuppeessa, gulffin takana.

Re: Varaajapallopulma.

Viesti Kirjoittaja Ranex »

pistipä silimään tänään tuollaiset pallot ja niitä näkyjään näytää löytyvän traktorin etukuormaajista, on kiinteää ja sitten täytettävää mallia, siis katelkaas etukuormaajia.
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Varaajapallopulma.

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

mistä rattorista, ei ainakaan 20:stä valametista eikä 502:ssa ole tollasia palloja :oops: ja eipä tainnu olla harmaassa ferkussakaan ja kyllähän näitä piisaa, tässä vain ihan muutamia 8)
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
petri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas

Re: Varaajapallopulma.

Viesti Kirjoittaja petri »

Onhan noita paineakkuja työkoneissa vaikka kuinka, mut tilavuudet, paineet ja kiinnitys vaihtelee. Yleensä ne on yhdellä liitospisteellä.

Eli tuskin löytyy ihan helposti sopivaa siltä suunnalta.
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot

EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: Varaajapallopulma.

Viesti Kirjoittaja tango »

Kaikesta huolimatta, kysyisin vielä. Eikös tuo hydesylinteri+varaajapallo hoida tuon iskunvaimennuksen silloinkin kun auto on tyhjä? Kuorman lisääntyessä tulee sitten noi muut hydejutut mukaan????
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Varaajapallopulma.

Viesti Kirjoittaja unski »

Kaikesta huolimatta, kysyisin vielä. Eikös tuo hydesylinteri+varaajapallo hoida tuon iskunvaimennuksen silloinkin kun auto on tyhjä?
Iskunvaimennuksen hoitaa iskunvaimennin ja pienessä määrin varaajapallo kaikissa tapauksissa. Hydraulipumppu ja ohjausventtiili nostavat vain painetta vaimentajassa. Kannattaa siis huomata, ettei tuo ole varsinainen hydraulisyniteri, vaan pääasiassa iskunvaimennin, jonka sisäistä painetta vain nostetaan (tottakai se toimii tällöin kuten hydraulisylinteri). Systeemissä pitää olla minimaalinen paine koko ajan, jotta iskunvaimentimiin ei jää "tyhjää", vaan myös ulosjoustossa iskunvaimennin täyttyy öljyllä.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
jarifinn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ke 04.02.2009 08:41
Paikkakunta: Emiraatit ja Karstu

Re: Varaajapallopulma.

Viesti Kirjoittaja jarifinn »

Kylla ne toimii myos iskun "pehmentajana" Sinne ei siiten muuta kaasua laiteta kuin Nitrogen "ilokaasu" Jos haluaa itse taytella niin joutuu ostamaan myos venttiilin per pallo, joten kallista tulee leikista. paineita noissa on 20bar-yli 70bar. joten on myos vahan riskialtista touhua. Jattaisin ammatti firmalle. Toisiin paineakkuihin on myos stanssattu se tayttopaine, joten pallo puhtaaksi ja lukemaan numeroita. Noissa kuvien palloissa keskimmainen on tyo paine ja pienempi on ns' ilmaus linja. Ostin Jenkeista Florida, uudet pallot 600sl ja rahteineen 2kpl 300 taalaa, joten eivat ole hinnan kiroissa.
Hyvaa Joulua
" EP-90 Tosimiehen partavesi"
Avatar
Antti S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 421
Liittynyt: Ke 25.06.2008 09:23
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Varaajapallopulma.

Viesti Kirjoittaja Antti S »

^ mistä firmasta ostit? Linkkiä tallessa?
Kesäautot: 300D autom -80, W123.130 ja C280 -99
Projekti: 230.6 Lang -75 W114.617 rattiautomaatti
Odottaa & varaosiksi 240D 3.0 -75 W115.114 rattiautomaatti, 200 -72 W115.015, 230.6 -75 W114.615, 200D/280 -72 W114.060 (raato), 240D Lang -75 W115.119 (raato), 240D autom -75 W115.117
Muita: VW Kupla -66, Sonderbus -65 ikuisuusprojekti, Vespa Commerciale -70 yms
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Varaajapallopulma.

Viesti Kirjoittaja unski »

Sinne ei siiten muuta kaasua laiteta kuin Nitrogen "ilokaasu"
pilkkutietona nyt vain...typpi=nitrogen. Ilokaasu = nitrousoxide...joka on voimakkaasti palamista kiihdyttävä kaasu. Kumpaakohan sinne nyt pitäisi laittaa...itse suosittelisin typpeä, joka on neutraali, täysin palamaton kaasu. Kelkkojen ja monttumopojen iskarien lisäsäiliöt täytetään typellä, jota on myös Mersujen palloissa alunperin...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
jarifinn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ke 04.02.2009 08:41
Paikkakunta: Emiraatit ja Karstu

Re: Varaajapallopulma.

Viesti Kirjoittaja jarifinn »

Jos Nitrogen on Typpi niin sita sitten Ai ilokaasu on nitrosoxide,,,,Sita ei missaan nimessa. kiitos korjauksesta.
" EP-90 Tosimiehen partavesi"
Avatar
jarifinn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ke 04.02.2009 08:41
Paikkakunta: Emiraatit ja Karstu

Re: Varaajapallopulma.

Viesti Kirjoittaja jarifinn »

Onko Suomessa Meylen edustusta? Kauan sitten kaytimme Boschilla Meylen kaasupalloja ja muita osia.
Ovat Saksalainen alihankkija valmistaja monelle tunnetulle automerkille.
http://www.meyle.com" onclick="window.open(this.href);return false;
" EP-90 Tosimiehen partavesi"
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: Varaajapallopulma.

Viesti Kirjoittaja tango »

jarifinn kirjoitti:Kylla ne toimii myos iskun "pehmentajana" Sinne ei siiten muuta kaasua laiteta kuin Nitrogen "ilokaasu" Jos haluaa itse taytella niin joutuu ostamaan myos venttiilin per pallo, joten kallista tulee leikista. paineita noissa on 20bar-yli 70bar. joten on myos vahan riskialtista touhua. Jattaisin ammatti firmalle. Toisiin paineakkuihin on myos stanssattu se tayttopaine, joten pallo puhtaaksi ja lukemaan numeroita. Noissa kuvien palloissa keskimmainen on tyo paine ja pienempi on ns' ilmaus linja. Ostin Jenkeista Florida, uudet pallot 600sl ja rahteineen 2kpl 300 taalaa, joten eivat ole hinnan kiroissa.
Hyvaa Joulua
Sen verran homma edennyt. Ulointa olaketta joutuu hieman työstämään että saa tuon Citikan täyttöventtiilin mahtumaan siihen ja 6mm kierteen joutuu muuttamaan 7mm. Olakkeen voi työstää symmetriseksi, tässä tapauksessa tuli jotain muuta. Alaosaan jää o-renkaalle sopiva ura.
Kuva

Täyttöventtiili paikallaan. Paineita ei tosin vielä ole. Alkuvuodesta sitten joskus. Venttiilien hinnastakaan ei ole kyllä vielä tarkkaa tietoa. Olettaisin kuitenkin, ettei homma siihen kaadu.
Kuva

Painemääriä en noista löytänyt, etsinnöistä huolimatta. Tuon pallon ulkokuoren kestävyyttä en silleen epäilisi, se tuskin tuolta sisältä pääsee syöpymään. Kompressorin säiliöitä on kaiketi toisinaan poksahdellut, tosin ne ovat tekemisissä veden kanssa, jolla on tunnetusti ruostuttava vaikutus. Tuon "kumipallon" kestävyys on sitten asia erikseen. Öljy ei kaiketi tee sille hyvää ja se voi olla jo lähellä tiensä päätä, mutta kuten sanoin. Testi, testi.
Kuva
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Re: Varaajapallopulma.

Viesti Kirjoittaja Heavy »

1977 vuosimallin W123:ssa ainakin on vielä alunperin ollut ne vanhan malliset isommat pallot jotka tehtaan ohjeen mukaan sitten myöhemmin korvataan uudemmilla. Noin itsekin tehnyt ja hyvin pelaa.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
romu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: La 25.12.2004 13:16
Paikkakunta: Oulainen

Re: Varaajapallopulma.

Viesti Kirjoittaja romu »

Tätä hommaa seuraan erityisen tarkalla silmällä.
Kahdessa omistamassani autossa on palloista paineet vähissä.
124:n tapauksessa on houkutus täyttää pallot paikallaan. Yläpää tulee hyvin esille kun poistaa verhoilut.
Hmm.. Olikohan siellä kierre valmiina, täytyykin tarkistaa huomenna.
Jääkaapin kompuralla ilmaa.. :silent:
250TD -86, 260E LANG -90
Avatar
Antti S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 421
Liittynyt: Ke 25.06.2008 09:23
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Varaajapallopulma.

Viesti Kirjoittaja Antti S »

Tämmöinen saksalainen ohje löytyi http://mercedesclubs.de/wiki/index.php? ... tandsetzen" onclick="window.open(this.href);return false;

ja sama "suomeksi" :lol:
Kesäautot: 300D autom -80, W123.130 ja C280 -99
Projekti: 230.6 Lang -75 W114.617 rattiautomaatti
Odottaa & varaosiksi 240D 3.0 -75 W115.114 rattiautomaatti, 200 -72 W115.015, 230.6 -75 W114.615, 200D/280 -72 W114.060 (raato), 240D Lang -75 W115.119 (raato), 240D autom -75 W115.117
Muita: VW Kupla -66, Sonderbus -65 ikuisuusprojekti, Vespa Commerciale -70 yms
Avatar
waiski10
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 101
Liittynyt: Ke 11.05.2005 22:02
Paikkakunta: jyväskylä mlk

Re: Varaajapallopulma.

Viesti Kirjoittaja waiski10 »

Hei. Tuon pallo toimii aivan samallatavalla kuin lämmitysjärjestelmän paisuntastia, eli paineen noustessa esipaine puristuukasaan jolloin sen esipainenousee ja neste virtaa palloon sisälle. kun nesteen paine laskee, esipaine painaa nesteen pallosta takaisin järjestelmään. yksinkertaista, eikö totta.
MB 190E (ex)
MB 200T (ex)
MB C180(ex)
MB Vito -98(ex)
MB Vito -00(ex)
MB Vito -03(ex)
MB Sprinter -07(ex)
MB Sprinter -08(ex)
MB E220 CDI -05(ex)
MB R 320 CDI -06


Suzuki Hayabusa GSX1300R -99
Suzuki Hayabusa GSX1300R -09
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: Varaajapallopulma.

Viesti Kirjoittaja tango »

Näin se kesäloma toimii, vai miten ne Turkulaisveljekset laulaa. Nyt ei kuitenkaan olla kesälomalla, vaan keskellä kovaa talvea ja homma toimii silti. Pallojen täyttö tapahtui nyt sitten tänään.

Täyttöadaperi paikoilleen
Kuva
Letku kiinni
Kuva
Painetta n.23bar. Oliko se nyt typpeä, vai sitä ilokaasua, tiedä en. Hyvässä hengessä homma kuitenkin sujui ja hauskaahan meillä oli. Kiitoksia vaan alan Miehille.
Kuva
Pientä sävytystä perään ja johan kelpaa ruuvata paikalleen.
Kuva

Kestävyysvaje taitaa olla päivän sana. Näiden kestävyydestäkään ei kyllä mitään takeita ole, se jää nähtäväksi. Täyttö kuitenkin onnistui suht kätevästi ja se oli nyt se seikka, jota tässä hain. Toisaalta kyllä se uusien hankkiminen +300e kappalehintaan laittoi tieten miettimään vaihtoehtoja. No satasella saisi noita W123:sen palloja, mut kuitenkin. Joku tuossa epäili näiden jopa lojahtavan kun ne paineistetaan, alan herrat oli ainakin sitä mieltä, että ko. pallojen ainevahvuus on jopa hieman ylimitoitettu.
Avatar
romu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: La 25.12.2004 13:16
Paikkakunta: Oulainen

Re: Varaajapallopulma.

Viesti Kirjoittaja romu »

Hyvä,hyvä
Näin sen piti mennäkin. Jatkoa seuraa ihan 124:n pallojen parissa, jahka ehditään.
250TD -86, 260E LANG -90
Vastaa Viestiin