Varaajapallopulma.
Re: Varaajapallopulma.
Tämä keskustelu tasonsäädön sielunelämästä on oikein hyvä - kiitos.
Kesäautot: 300D autom -80, W123.130 ja C280 -99
Projekti: 230.6 Lang -75 W114.617 rattiautomaatti
Odottaa & varaosiksi 240D 3.0 -75 W115.114 rattiautomaatti, 200 -72 W115.015, 230.6 -75 W114.615, 200D/280 -72 W114.060 (raato), 240D Lang -75 W115.119 (raato), 240D autom -75 W115.117
Muita: VW Kupla -66, Sonderbus -65 ikuisuusprojekti, Vespa Commerciale -70 yms
Projekti: 230.6 Lang -75 W114.617 rattiautomaatti
Odottaa & varaosiksi 240D 3.0 -75 W115.114 rattiautomaatti, 200 -72 W115.015, 230.6 -75 W114.615, 200D/280 -72 W114.060 (raato), 240D Lang -75 W115.119 (raato), 240D autom -75 W115.117
Muita: VW Kupla -66, Sonderbus -65 ikuisuusprojekti, Vespa Commerciale -70 yms
Re: Varaajapallopulma.
...Sori, teen nyt omaa kommenttiani vastaan, anteeksi. Mutta asia jäi vaivaamaan, etten osannut selittää asiaa oikein... siispä kerran vielä häiritsen ja ihan kuvan kanssa.
Ohessa farmarin systeemi, tästä asian ehkä näkee paremmin. Erona hyropneumaattiseen systeemiin on, että öljyä on myös männän alapuolella, eli systeemissä on myös normaali iskari, mitä hydropnemaattisessa systeemissä ei taas ole, siinä jousitus ja iskunvaimennus on hoidettu pallon männän välisessä kanavistossa, kuten Karran hienossa "filmissä" näkyy. Miten sitten tässä tasonsäädössä nosto toimii, no männän varsi on sen verran paksu, että kun painetta iskarissa nostettaan, pyrkii paksu männänvarsi jo itsessään rittävän voimakkaasti ulos. Muta koska voima on kuitenkin suhteelisen pieni toimii se vain apujousena, normijousen apulaisena. Toivottavasti ymmärsitte, nyt lopetan tämän tähän.
Ohessa farmarin systeemi, tästä asian ehkä näkee paremmin. Erona hyropneumaattiseen systeemiin on, että öljyä on myös männän alapuolella, eli systeemissä on myös normaali iskari, mitä hydropnemaattisessa systeemissä ei taas ole, siinä jousitus ja iskunvaimennus on hoidettu pallon männän välisessä kanavistossa, kuten Karran hienossa "filmissä" näkyy. Miten sitten tässä tasonsäädössä nosto toimii, no männän varsi on sen verran paksu, että kun painetta iskarissa nostettaan, pyrkii paksu männänvarsi jo itsessään rittävän voimakkaasti ulos. Muta koska voima on kuitenkin suhteelisen pieni toimii se vain apujousena, normijousen apulaisena. Toivottavasti ymmärsitte, nyt lopetan tämän tähän.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: Varaajapallopulma.
Jatka toki Unski, tällaista tietoa on harvoin tarjolla, ja ainakin minä otan sen suurella kiitollisuudella vastaan.
Kesäautot: 300D autom -80, W123.130 ja C280 -99
Projekti: 230.6 Lang -75 W114.617 rattiautomaatti
Odottaa & varaosiksi 240D 3.0 -75 W115.114 rattiautomaatti, 200 -72 W115.015, 230.6 -75 W114.615, 200D/280 -72 W114.060 (raato), 240D Lang -75 W115.119 (raato), 240D autom -75 W115.117
Muita: VW Kupla -66, Sonderbus -65 ikuisuusprojekti, Vespa Commerciale -70 yms
Projekti: 230.6 Lang -75 W114.617 rattiautomaatti
Odottaa & varaosiksi 240D 3.0 -75 W115.114 rattiautomaatti, 200 -72 W115.015, 230.6 -75 W114.615, 200D/280 -72 W114.060 (raato), 240D Lang -75 W115.119 (raato), 240D autom -75 W115.117
Muita: VW Kupla -66, Sonderbus -65 ikuisuusprojekti, Vespa Commerciale -70 yms
Re: Varaajapallopulma.
Juu, ei tässä ole tarkoitus vastaan vängätä. Omia, osin tietämättömiä pohdintojani tässä aina välillä julkaisen.
Re: Varaajapallopulma.
Tuolla pari mukavaa värikuvaa aiheeseen liittyen
http://w123forum.dk/forum_posts.asp?TID=1522" onclick="window.open(this.href);return false;
http://w123forum.dk/forum_posts.asp?TID=1522" onclick="window.open(this.href);return false;
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 372
- Liittynyt: La 09.04.2005 20:35
- Paikkakunta: joensuun kuppeessa, gulffin takana.
Re: Varaajapallopulma.
pistipä silimään tänään tuollaiset pallot ja niitä näkyjään näytää löytyvän traktorin etukuormaajista, on kiinteää ja sitten täytettävää mallia, siis katelkaas etukuormaajia.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5679
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: Varaajapallopulma.
mistä rattorista, ei ainakaan 20:stä valametista eikä 502:ssa ole tollasia palloja ja eipä tainnu olla harmaassa ferkussakaan ja kyllähän näitä piisaa, tässä vain ihan muutamia
mullon pelkkiä romuja vaan
- petri
- Mersumies
- Viestit: 1207
- Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
- Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas
Re: Varaajapallopulma.
Onhan noita paineakkuja työkoneissa vaikka kuinka, mut tilavuudet, paineet ja kiinnitys vaihtelee. Yleensä ne on yhdellä liitospisteellä.
Eli tuskin löytyy ihan helposti sopivaa siltä suunnalta.
Eli tuskin löytyy ihan helposti sopivaa siltä suunnalta.
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot
EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot
EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Re: Varaajapallopulma.
Kaikesta huolimatta, kysyisin vielä. Eikös tuo hydesylinteri+varaajapallo hoida tuon iskunvaimennuksen silloinkin kun auto on tyhjä? Kuorman lisääntyessä tulee sitten noi muut hydejutut mukaan????
Re: Varaajapallopulma.
Iskunvaimennuksen hoitaa iskunvaimennin ja pienessä määrin varaajapallo kaikissa tapauksissa. Hydraulipumppu ja ohjausventtiili nostavat vain painetta vaimentajassa. Kannattaa siis huomata, ettei tuo ole varsinainen hydraulisyniteri, vaan pääasiassa iskunvaimennin, jonka sisäistä painetta vain nostetaan (tottakai se toimii tällöin kuten hydraulisylinteri). Systeemissä pitää olla minimaalinen paine koko ajan, jotta iskunvaimentimiin ei jää "tyhjää", vaan myös ulosjoustossa iskunvaimennin täyttyy öljyllä.Kaikesta huolimatta, kysyisin vielä. Eikös tuo hydesylinteri+varaajapallo hoida tuon iskunvaimennuksen silloinkin kun auto on tyhjä?
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: Varaajapallopulma.
Kylla ne toimii myos iskun "pehmentajana" Sinne ei siiten muuta kaasua laiteta kuin Nitrogen "ilokaasu" Jos haluaa itse taytella niin joutuu ostamaan myos venttiilin per pallo, joten kallista tulee leikista. paineita noissa on 20bar-yli 70bar. joten on myos vahan riskialtista touhua. Jattaisin ammatti firmalle. Toisiin paineakkuihin on myos stanssattu se tayttopaine, joten pallo puhtaaksi ja lukemaan numeroita. Noissa kuvien palloissa keskimmainen on tyo paine ja pienempi on ns' ilmaus linja. Ostin Jenkeista Florida, uudet pallot 600sl ja rahteineen 2kpl 300 taalaa, joten eivat ole hinnan kiroissa.
Hyvaa Joulua
Hyvaa Joulua
" EP-90 Tosimiehen partavesi"
Re: Varaajapallopulma.
^ mistä firmasta ostit? Linkkiä tallessa?
Kesäautot: 300D autom -80, W123.130 ja C280 -99
Projekti: 230.6 Lang -75 W114.617 rattiautomaatti
Odottaa & varaosiksi 240D 3.0 -75 W115.114 rattiautomaatti, 200 -72 W115.015, 230.6 -75 W114.615, 200D/280 -72 W114.060 (raato), 240D Lang -75 W115.119 (raato), 240D autom -75 W115.117
Muita: VW Kupla -66, Sonderbus -65 ikuisuusprojekti, Vespa Commerciale -70 yms
Projekti: 230.6 Lang -75 W114.617 rattiautomaatti
Odottaa & varaosiksi 240D 3.0 -75 W115.114 rattiautomaatti, 200 -72 W115.015, 230.6 -75 W114.615, 200D/280 -72 W114.060 (raato), 240D Lang -75 W115.119 (raato), 240D autom -75 W115.117
Muita: VW Kupla -66, Sonderbus -65 ikuisuusprojekti, Vespa Commerciale -70 yms
Re: Varaajapallopulma.
pilkkutietona nyt vain...typpi=nitrogen. Ilokaasu = nitrousoxide...joka on voimakkaasti palamista kiihdyttävä kaasu. Kumpaakohan sinne nyt pitäisi laittaa...itse suosittelisin typpeä, joka on neutraali, täysin palamaton kaasu. Kelkkojen ja monttumopojen iskarien lisäsäiliöt täytetään typellä, jota on myös Mersujen palloissa alunperin...Sinne ei siiten muuta kaasua laiteta kuin Nitrogen "ilokaasu"
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: Varaajapallopulma.
Jos Nitrogen on Typpi niin sita sitten Ai ilokaasu on nitrosoxide,,,,Sita ei missaan nimessa. kiitos korjauksesta.
" EP-90 Tosimiehen partavesi"
Re: Varaajapallopulma.
Onko Suomessa Meylen edustusta? Kauan sitten kaytimme Boschilla Meylen kaasupalloja ja muita osia.
Ovat Saksalainen alihankkija valmistaja monelle tunnetulle automerkille.
http://www.meyle.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Ovat Saksalainen alihankkija valmistaja monelle tunnetulle automerkille.
http://www.meyle.com" onclick="window.open(this.href);return false;
" EP-90 Tosimiehen partavesi"
Re: Varaajapallopulma.
Sen verran homma edennyt. Ulointa olaketta joutuu hieman työstämään että saa tuon Citikan täyttöventtiilin mahtumaan siihen ja 6mm kierteen joutuu muuttamaan 7mm. Olakkeen voi työstää symmetriseksi, tässä tapauksessa tuli jotain muuta. Alaosaan jää o-renkaalle sopiva ura.jarifinn kirjoitti:Kylla ne toimii myos iskun "pehmentajana" Sinne ei siiten muuta kaasua laiteta kuin Nitrogen "ilokaasu" Jos haluaa itse taytella niin joutuu ostamaan myos venttiilin per pallo, joten kallista tulee leikista. paineita noissa on 20bar-yli 70bar. joten on myos vahan riskialtista touhua. Jattaisin ammatti firmalle. Toisiin paineakkuihin on myos stanssattu se tayttopaine, joten pallo puhtaaksi ja lukemaan numeroita. Noissa kuvien palloissa keskimmainen on tyo paine ja pienempi on ns' ilmaus linja. Ostin Jenkeista Florida, uudet pallot 600sl ja rahteineen 2kpl 300 taalaa, joten eivat ole hinnan kiroissa.
Hyvaa Joulua
Täyttöventtiili paikallaan. Paineita ei tosin vielä ole. Alkuvuodesta sitten joskus. Venttiilien hinnastakaan ei ole kyllä vielä tarkkaa tietoa. Olettaisin kuitenkin, ettei homma siihen kaadu.
Painemääriä en noista löytänyt, etsinnöistä huolimatta. Tuon pallon ulkokuoren kestävyyttä en silleen epäilisi, se tuskin tuolta sisältä pääsee syöpymään. Kompressorin säiliöitä on kaiketi toisinaan poksahdellut, tosin ne ovat tekemisissä veden kanssa, jolla on tunnetusti ruostuttava vaikutus. Tuon "kumipallon" kestävyys on sitten asia erikseen. Öljy ei kaiketi tee sille hyvää ja se voi olla jo lähellä tiensä päätä, mutta kuten sanoin. Testi, testi.
Re: Varaajapallopulma.
1977 vuosimallin W123:ssa ainakin on vielä alunperin ollut ne vanhan malliset isommat pallot jotka tehtaan ohjeen mukaan sitten myöhemmin korvataan uudemmilla. Noin itsekin tehnyt ja hyvin pelaa.
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
Re: Varaajapallopulma.
Tätä hommaa seuraan erityisen tarkalla silmällä.
Kahdessa omistamassani autossa on palloista paineet vähissä.
124:n tapauksessa on houkutus täyttää pallot paikallaan. Yläpää tulee hyvin esille kun poistaa verhoilut.
Hmm.. Olikohan siellä kierre valmiina, täytyykin tarkistaa huomenna.
Jääkaapin kompuralla ilmaa..
Kahdessa omistamassani autossa on palloista paineet vähissä.
124:n tapauksessa on houkutus täyttää pallot paikallaan. Yläpää tulee hyvin esille kun poistaa verhoilut.
Hmm.. Olikohan siellä kierre valmiina, täytyykin tarkistaa huomenna.
Jääkaapin kompuralla ilmaa..
250TD -86, 260E LANG -90
Re: Varaajapallopulma.
Tämmöinen saksalainen ohje löytyi http://mercedesclubs.de/wiki/index.php? ... tandsetzen" onclick="window.open(this.href);return false;
ja sama "suomeksi"
ja sama "suomeksi"
Kesäautot: 300D autom -80, W123.130 ja C280 -99
Projekti: 230.6 Lang -75 W114.617 rattiautomaatti
Odottaa & varaosiksi 240D 3.0 -75 W115.114 rattiautomaatti, 200 -72 W115.015, 230.6 -75 W114.615, 200D/280 -72 W114.060 (raato), 240D Lang -75 W115.119 (raato), 240D autom -75 W115.117
Muita: VW Kupla -66, Sonderbus -65 ikuisuusprojekti, Vespa Commerciale -70 yms
Projekti: 230.6 Lang -75 W114.617 rattiautomaatti
Odottaa & varaosiksi 240D 3.0 -75 W115.114 rattiautomaatti, 200 -72 W115.015, 230.6 -75 W114.615, 200D/280 -72 W114.060 (raato), 240D Lang -75 W115.119 (raato), 240D autom -75 W115.117
Muita: VW Kupla -66, Sonderbus -65 ikuisuusprojekti, Vespa Commerciale -70 yms
Re: Varaajapallopulma.
Hei. Tuon pallo toimii aivan samallatavalla kuin lämmitysjärjestelmän paisuntastia, eli paineen noustessa esipaine puristuukasaan jolloin sen esipainenousee ja neste virtaa palloon sisälle. kun nesteen paine laskee, esipaine painaa nesteen pallosta takaisin järjestelmään. yksinkertaista, eikö totta.
MB 190E (ex)
MB 200T (ex)
MB C180(ex)
MB Vito -98(ex)
MB Vito -00(ex)
MB Vito -03(ex)
MB Sprinter -07(ex)
MB Sprinter -08(ex)
MB E220 CDI -05(ex)
MB R 320 CDI -06
Suzuki Hayabusa GSX1300R -99
Suzuki Hayabusa GSX1300R -09
MB 200T (ex)
MB C180(ex)
MB Vito -98(ex)
MB Vito -00(ex)
MB Vito -03(ex)
MB Sprinter -07(ex)
MB Sprinter -08(ex)
MB E220 CDI -05(ex)
MB R 320 CDI -06
Suzuki Hayabusa GSX1300R -99
Suzuki Hayabusa GSX1300R -09
Re: Varaajapallopulma.
Näin se kesäloma toimii, vai miten ne Turkulaisveljekset laulaa. Nyt ei kuitenkaan olla kesälomalla, vaan keskellä kovaa talvea ja homma toimii silti. Pallojen täyttö tapahtui nyt sitten tänään.
Täyttöadaperi paikoilleen
Letku kiinni
Painetta n.23bar. Oliko se nyt typpeä, vai sitä ilokaasua, tiedä en. Hyvässä hengessä homma kuitenkin sujui ja hauskaahan meillä oli. Kiitoksia vaan alan Miehille.
Pientä sävytystä perään ja johan kelpaa ruuvata paikalleen.
Kestävyysvaje taitaa olla päivän sana. Näiden kestävyydestäkään ei kyllä mitään takeita ole, se jää nähtäväksi. Täyttö kuitenkin onnistui suht kätevästi ja se oli nyt se seikka, jota tässä hain. Toisaalta kyllä se uusien hankkiminen +300e kappalehintaan laittoi tieten miettimään vaihtoehtoja. No satasella saisi noita W123:sen palloja, mut kuitenkin. Joku tuossa epäili näiden jopa lojahtavan kun ne paineistetaan, alan herrat oli ainakin sitä mieltä, että ko. pallojen ainevahvuus on jopa hieman ylimitoitettu.
Täyttöadaperi paikoilleen
Letku kiinni
Painetta n.23bar. Oliko se nyt typpeä, vai sitä ilokaasua, tiedä en. Hyvässä hengessä homma kuitenkin sujui ja hauskaahan meillä oli. Kiitoksia vaan alan Miehille.
Pientä sävytystä perään ja johan kelpaa ruuvata paikalleen.
Kestävyysvaje taitaa olla päivän sana. Näiden kestävyydestäkään ei kyllä mitään takeita ole, se jää nähtäväksi. Täyttö kuitenkin onnistui suht kätevästi ja se oli nyt se seikka, jota tässä hain. Toisaalta kyllä se uusien hankkiminen +300e kappalehintaan laittoi tieten miettimään vaihtoehtoja. No satasella saisi noita W123:sen palloja, mut kuitenkin. Joku tuossa epäili näiden jopa lojahtavan kun ne paineistetaan, alan herrat oli ainakin sitä mieltä, että ko. pallojen ainevahvuus on jopa hieman ylimitoitettu.
Re: Varaajapallopulma.
Hyvä,hyvä
Näin sen piti mennäkin. Jatkoa seuraa ihan 124:n pallojen parissa, jahka ehditään.
Näin sen piti mennäkin. Jatkoa seuraa ihan 124:n pallojen parissa, jahka ehditään.
250TD -86, 260E LANG -90