lämmön säätö 124 kiire!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Kahila
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ti 21.12.2010 19:50

lämmön säätö 124 kiire!

Viesti Kirjoittaja Kahila »

elikkäs luulen että ku laitoin jäähdyttimen paikkaus aineen niin sen jälkeen alkoi tekeen semmosta että puhaltaa joko kylmää tai kuumaa eli ei saa siitä väliltä valita lämpötehoa jos laittaa vaikka puoleen väliin niin puhaltaa vaan kuumaa. närhen munat putsattu . semmonen havainto oli että kuskinpuolen lämmön säätö rullasta kuuluu joku ääni ku heiluttaa eli joku olis rikki sen sisältä vaikuttaako kannattaako kokeilla nuita osia toisesta autosta? . (purin sen systeemin) neuvoja? auto 124 coupe -93 ilmastointi kattoluukuton malli.

*semmonen havainto että virrat päällä pyörii kiertovesipumppu . hyviä neuvoja tarvihtis sais yhen asian pois alta tuostakin.. Mad onkohan tuosa irrotettava tuo piirilevy olleenkaa ei tahdo irrota tuolta paneelista tuntuu että hajalle vaan mennee jos vääntää :O olisko joku paikka tukossa että tekee tuota??? närhenmunat on kyl purettu ja puhistettu termostaatti ei taida vaikuttaa tähän mitenkää...?

*heti ku pistää rullasta sen kylmältä puolelta naksauksen yli niin puhaltaa niin lämmintä ku vaan saa. ottaa närhen kasseista johdon irti nii alkaa puhaltaa kuumaa ... eli sielä on liikettä mikä tota vaivaa? onko tuossa mitää esivastusta ?


*haistelia ei vissiinkään pelaa ei reagoinu tulitikulla ku lämmitti ja kokeilin paperin palalla ei pysynyt siinä kattovalon viereses ritilässä vaikuttaako se tuohon että tekee just noin jos haistelia ei pelaa? tämä tosiaan on kattoluukuton malli eli pitäisikö imea ollenkaan ilmaa ? luin jostaki että on toteutettu tuo imuhomma puhaltimen kautta. oiskohan munien tiivisteet paskana sit.... siinä vähän tarinaa meinaa jo hermot mennä tuon kans..
_________________
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3817
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: lämmön säätö 124 kiire!

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Moi,

tässä pari kommenttia - todelliset tietäjät varmasti täydentävät.

- Ymmärtääkseni oli niin, että kylmällä asetuksella tulee vain kylmää kunnes irrottaa johdon sieltä magneettiventtiililtä (eli närhenmunilta), jolloin alkaa tulla täysin kuumaa? Jos näin on, niin vika ei ole niissä munissa vaan niiden ohjauksessa (nehän ovat joko täysin auki tai kiinni; mihinkään puoliväliin ne eivät jää).

- Kiertovesipumppu kuuluu pyöriä aina silloin kun virrat ovat päällä ja ainakin toinen närhenmunista on auki-asennossa. Eli nyt kun lämmityslaite toimii noin, että aina tulee kuumaa, jos lämmönsäätimet eivät ole täysin kylmälle säädetty, niin kiertovesipumpun kuuluu kanssa pyöriä aina, jos säätimet eivät ole täysin kylmässä asennossa.

- En ole purkanut ilmastoinnilla varustetun kärryn ohjauspaneelia, mutta ainakin ilmastoimattoman version paneelista saa kyllä piirilevyn pois rikkomatta mitään. Muovisia naksuliittimiä piti availla jokunen.

- Kun omassa säätöpaneelissa oli vikaa, se korjaantui juottamalla säätörullien liitokset uusiksi. Toisaalta kuvailemasi vika ei mielestäni viittaisi säätörullan huonoon liitokseen, mutta ei ole ollenkaan harvinaista, että tuosta piirilevystä vanhemmiten liitoksia ratkeilee. Itse kokeilisin ensimmäiseksi piirilevyn uudelleenjuottamista. Niin ja on niissä sitten jotakin yksinkertaisia elektroniikkakomponenttejakin ihmiset vaihtaneet. Eri auto, mutta saman aiheen oireita korjattu: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... +ratkaistu

- Imumoottorin imu on sen verran vähäinen, että ainakaan mikään vähänkään raskaampi paperi ei kyllä pysykään kattovalon viereisessä ritilässä. Mutta jos tekee sinne kattolampun tuntumaan pienen savukiehkuran vaikka tupakalla, niin sen savun pitäisi hakeutua siihen ritilään (ja pölähtää jonkun ajan kuluttua näkyviin sieltä hanskalokeron tuntumasta). Jokunen kuva ja juttua aiheesta täällä: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=110193

- Kun lämmityslaite toimii tuolla tavalla, se sisälämpöanturi on varmaan pois pelistä. Se ei siis reagoi tulitikulla lämmittämiseen, mutta voi se silti olla ihan ehjä. Epäkuntoinen ohjauspaneeli vain ei osaa tulkita sitä, mitä anturi sille yrittää sisäilman lämpötilasta kertoa. ;)

- Ja mitä tulee siihen helisevään lämmönsäätörullaan, niin eikös siinä ole ihan semmoinen kampimekanismi, jonka saa näkyviin, kun ohjauspaneeli on irrotettu? Jos se toimii ja liikuttaa normaalisti sitä lämmönsäätöpotikkaa, niin ei luulis minkään irtonaisen palikan äänen olevan ongelma.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Kahila
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ti 21.12.2010 19:50

Re: lämmön säätö 124 kiire!

Viesti Kirjoittaja Kahila »

kiitos paljon tiedoista pitää mennä kattelee tuo haistelia jos sieltä ne langat poikki ja pitäiskö sen jotenki surista ku auto käynnissä? vkl pitää kaverilta testata paneelia, ei tosiaa saa irti tuota piirilevyä.
Vastaa Viestiin