V230TD/Vito110D: Ahtimen valintaa ja vaihtamista

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
joikke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: La 11.02.2012 08:11
Paikkakunta: Brahestad

V230TD/Vito110D: Ahtimen valintaa ja vaihtamista

Viesti Kirjoittaja joikke »

Terve.

Minäkin viimein rekisteröidyin tänne foorumille, kun näyttää aina vaan nuita mersuja talossa olevan.
Kesällä ostin tuon V230td mersun ja ajellu sillä noin 10tkm ihan ilman mitää isompaa remppaa, mitä nyt käsijarrukenkiä katsastukseen vaihtelin ja laturinhihnan rullat äänteli syksyllä. Niin ja tietenki lukkojen kans on pitäny värkätä.
Nyt sitten -30 asteen pakkasella olin lähdössä aamulla töihin, niin heti ensimmäisessä kiihdytyksessä kuului Turbon vihellys huomattavana. Ei oo mitään aikaisemmin oireillu. Illalla otin imuputken irti, niin oli siipi vääntyny mutkille. Muille käynyt samanlaista juttua?
Nyt heräs tietenki mielenkiinto isompaa turboa kohtaan. Miten se on jos laittais tuon 2,9 dt:n GT20 turbon tuohon. Minkälaisilla paineilla kestää ajaa muuten vakio koneella. Pumppua pitäs toki kans alkaa sääteleen samalla, kun leväyttää tuon auton.
Mercedes 508D Schneidermobil -83/-89
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: W638/2 [V230TD/Vito110D]: Ahtimen vaihtaminen ja muuta..

Viesti Kirjoittaja pera8x »

joikke kirjoitti:Terve.

Minäkin viimein rekisteröidyin tänne foorumille, kun näyttää aina vaan nuita mersuja talossa olevan.
Kesällä ostin tuon V230td mersun ja ajellu sillä noin 10tkm ihan ilman mitää isompaa remppaa, mitä nyt käsijarrukenkiä katsastukseen vaihtelin ja laturinhihnan rullat äänteli syksyllä. Niin ja tietenki lukkojen kans on pitäny värkätä.
Nyt sitten -30 asteen pakkasella olin lähdössä aamulla töihin, niin heti ensimmäisessä kiihdytyksessä kuului Turbon vihellys huomattavana. Ei oo mitään aikaisemmin oireillu. Illalla otin imuputken irti, niin oli siipi vääntyny mutkille. Muille käynyt samanlaista juttua?
Nyt heräs tietenki mielenkiinto isompaa turboa kohtaan. Miten se on jos laittais tuon 2,9 dt:n GT20 turbon tuohon. Minkälaisilla paineilla kestää ajaa muuten vakio koneella. Pumppua pitäs toki kans alkaa sääteleen samalla, kun leväyttää tuon auton.
en tota 2,9 koneisen turboa laittais, muutakun sillon, jos tehoja halutaan alentaa. se on oikeesti niin pieni, ettei kannata siitä haaveilla. varmaan pienempi, kun toi viton oma ahdin. mielummin joku, mikä on heti isompi, vaikka garretin gt32. tai sitten se 300 turbotiiselin orkkis ahdin, mikä se nyt oli kkk27tms. tai holsetilta hx35. noi on hyviä ahtimia semmoseen kohtuu virittelyyn ja kone vielä toimii suht hyvin.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: W638/2 [V230TD/Vito110D]: Ahtimen vaihtaminen ja muuta..

Viesti Kirjoittaja veskola »

Se on perankin hyvä heitellä neuvoja sieltä kun ei tiedä vito asiasta yhtään mitään :D

Toi Gt20 tai 25 on lähes ainoita ahtimia mitkä sinne mahtuu ilman mittavia korin muutosoperaatioita ja on lähes plug and play eli sopii alkuperäiseen pakosarjaan ja öljyputket yms on helposti sovitettavasissa ja jolla auton saa katsastettua ilman ongelmia. Alkuperäiseen verrattuna se on ihan oiva viritysahdin, suurempaa ei tarvita, koska moottori (kannentiiviste) ei kestä edes tuon ahtimen kanssa lisääntynyttä lämpökuormaa. Suurin ongelma kuitenkin on se minimaalinen tila siellä tulipellin ja moottorin välissä, jo tuonkin sinne saaminen on ns. hauskaa.

Tuolla voi ajella huolettomasti 1,2 bar paineella, silloin siitä saa otettua jo luokkaa 160-180 hp riippuen vähän millä kierrosluvulla mittaa, mutta auton luonne muuttuu aivan toiseksi pumpun ruuvauksen, eli lisätyn väännön mukaan. Ruuvaa pumpusta 2 1/4 kierrosta syöttö- ja tyhjäkäyntiruuvia ulos, samalla kierroslukuruuvia joku 2-3 kierrosta sisään. Huippunopeus nousee 153 -> ~180 km/h huitteille...jopa lähelle 200 jos oikein alkaa pelleilemään ruuvien kanssa.

Itse olen ajellut 1,4 bar paineilla ja kerran meni vahingossa kuukausi 1,7 bar kun kellon letku irtosi mutta silloin voima lähinnä laskee ekä nouse, no olis sitä silti reilusti enemmän kuin tehtaan kokoonpanossa. 1,2 on mielestäni hyvä kompromissi, jolloin pumppukin antaa kunnolla kaiken syöttönsä. Ilman pumpun säätöä ei ahtimen vaihdosta ole kuin haittaa ja vaikka ahdinta ei vaihda niin pumppua kannattaa ruuvata, siitä saa helposti 150 hp vehkeen.

...ja loppuun vielä varoitukset: Sen moottorin kannentiiviste hajoaa ennemmin tai myöhemmin vakioteholla, nostetulla teholla se hajoaa hitusen aikaisemmin, joten vastaus kysymykseen "Minkälaisilla paineilla kestää ajaa muuten vakio koneella" on nollapaineilla, joilla niilläkään se ei kestä, vapari 108d hajottaa myös kannetiivistettä, johtuen moottorin liian suuresta porauksesta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
kasiässä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 247
Liittynyt: Pe 13.07.2007 00:40
Paikkakunta: Korvenkylä

Re: W638/2 [V230TD/Vito110D]: Ahtimen vaihtaminen ja muuta..

Viesti Kirjoittaja kasiässä »

Vitoon 32 garretti kohtuuvirittelyyn ?
S212 4-matic, W126, Tr 5 4motion, Caddy 1,6 D, V602, V500, Nuffield 10/100+
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: W638/2 [V230TD/Vito110D]: Ahtimen vaihtaminen ja muuta..

Viesti Kirjoittaja veskola »

joo, ja unohdin sanoa, että sprintteri ja kait vähän muidenkin ahtimet on alipainkellolla, eli pientä jumppaa ensin sen kellon sovittamisessa siitä vanhasta ahtimesta...ettei käy silleen kuin mulle kävi, meni herne nenään kun piti ahdin vai plugandplay asentaa ja sitten kaivettiin sorvi esiin... :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
joikke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: La 11.02.2012 08:11
Paikkakunta: Brahestad

Re: W638/2 [V230TD/Vito110D]: Ahtimen vaihtaminen ja muuta..

Viesti Kirjoittaja joikke »

Kyllä tuo minun käsittääkseni onkin sillä alipainekello ahtopaineen säätöhässäkällä. Ainakin kun näitä foorumeita oon lueskellu, niin oon siihen tulokseen tullut. Sieltä kellolta tulee letku rintapellissä olevaan venatskuun.
Ei oo mitään merkintää kansiremonteista missään, eikä ex omistajakaan tienny kertoa. Kohta 300tkm ajettu. En oo sitä tyyppiä, että remontit pelottais. Onhan nuita tullu tehtyä, tosin ei kovin paljon oo Vitosta kokemusta.
Juu, tarkotus oliskin vain hivenen saada tuohon virkeyttä ja kun se nyt on rikki tuo ahdin niin tuli tuo GT20 mieleen.
Joku Turbohuolto tarjos, että Upgreidataan tuosta K03 turbosta K04, mutta oli aika suolanen hinta siihen hommaan.
Mercedes 508D Schneidermobil -83/-89
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: W638/2 [V230TD/Vito110D]: Ahtimen vaihtaminen ja muuta..

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kyllä jos letku tulee tulipellin alipainesähkömötikkään ja autosta löytyy EGR niin kyllä kyllä, sprintterin ahdin paikalleen sellaisenaan ja urku auki. Taitaa olla saksantuonti, niissä 99 malleissa ainakin on käytössä sitä alipainehärdelliä. Luonnollisesti se pakoputken lähtö menee uusiksi. Väyrysen ahtimen lähtö on vielä vaikeampi, sprintterin lähdössä se on vain pieni sovituspala, jos enempiä ei jaksa tehdä...no varmista kuitenkin, että se ahdin on sitä tyyppiä missä pakoputken lähtö kääntyy jo hitusen valmiiksi alaspäin.

Ahtopaineen nosto sitten luonnollisesti bleedaamalla sopivasti MAP:n letkusta, pitäisi löytyä sieltä tulipellistä semmonen pieni neliskanttinen härveli...muuten se menee vikatilaan heti kohta.

Turbohuolto ei tainnut tietää, ettei mikään K04 sovi oikeasti siihen alkuperäiseen miniatyyripakopesään vai oliko tuosta puhetta, että se pitäisi vielä saada paikalleenkin ?

Mulla on jonkinlainen upgrade GT20 pakopesästä suuremmaksi, siis sorvihommalla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
joikke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: La 11.02.2012 08:11
Paikkakunta: Brahestad

Re: W638/2 [V230TD/Vito110D]: Ahtimen vaihtaminen ja muuta..

Viesti Kirjoittaja joikke »

Juu tuluvan tuomahan tuo on. Egr löytyy, tosin se ei välttis toimi, kun on 6 mm rautatangon pätkä sielä egr-venttiilille menevässäletkussa.
Vai, että rintterin ahdin vois helepommin mennä. Mulla olis tiedossa yks 308 cdi sprintterin ahdin. Vuosimallista ei tietoa. Käyköhän se tuohon mitenkään?
Kyllä mää tuossa vähän uutta putkistoakin suunnitelin, eli sen puoleen ei haittaa vaikkei ihan jetsulleen samanlainen oliskaan..
Ne meinas että se K04 muutos tehtäis tuohon nykyiseen kuoreen. Ois vaan pitänä uuden K03 turbon verran maksaa siitä muutoksesta.
Mercedes 508D Schneidermobil -83/-89
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: W638/2 [V230TD/Vito110D]: Ahtimen vaihtaminen ja muuta..

Viesti Kirjoittaja pera8x »

joo sori, en tiedä vitoista mitään muutakun sen, että noista koneista menee niitä kansipahveja. ja sen veran tiedä, että minkälainen kyseinen moottori on. noista ahtauksista en tienny ollenkaan. mutta, että 2,9 koneen vakio ahdin viritykseen!?! niin no, toisaalta viritys on onnistunut, jos teho ei laske yli 30%, vai miten se meni.. eikä tässä puhuttu mitään siitä, että pitää mennä sieltä, mistä aita on matalin.

eikös tohon olis helpoin, halvin ja viisain vaan rukata pumppua ja nostaa ahtoja? tulee sen, minkä tulee ja sillä selvä.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: W638/2 [V230TD/Vito110D]: Ahtimen vaihtaminen ja muuta..

Viesti Kirjoittaja veskola »

Koita nyt jo päättää pitäskö sinne jättää pienempi ahdin vai kuitenkin se suurempi ahdin. Mun kokemusten mukaan teho kylä nousee järkyttävästi tuolla 2,9 ahtimellakin. Se virtaa oikein paljon paremmin kuin se alkuperäinen. Jos se laskisi 30% niin ei se auto jaksaisi lähteä edes liikkeelle :D

Sopii muuten koittaa ihan itse sitä aidan ylitystä ennen kuin sieltä kirjoituspöydän takaa aletaan neuvomaan :clap:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
joikke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: La 11.02.2012 08:11
Paikkakunta: Brahestad

Re: W638/2 [V230TD/Vito110D]: Ahtimen vaihtaminen ja muuta..

Viesti Kirjoittaja joikke »

Niin, tuota GT20 ajattelin sinne kyllä kokeilla, kun löydän sopivan ja saan talliin tilaa muilta projekteilta. Joka tapauksessa mulla on turbon vaihto edessä tuohon. On tässä tullut jo hyviä vinkkejä. Kiitos siitä.
Mercedes 508D Schneidermobil -83/-89
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: W638/2 [V230TD/Vito110D]: Ahtimen vaihtaminen ja muuta..

Viesti Kirjoittaja pera8x »

niin no. jos paku olis mielessä ja vielä mekkeri, niin se olis takavetonen. :D

no joo. en tosiaankaan tiedä noista vitoista juuri mitään. enkä kyllä sprinttereiden tekniikastakaan juuri sen enempää. ihmettelen vaan tota ahdin valintaa. pini ahdin (ilmeisesti) vieläkin pienemmän tilalle.. jos paukkuja haluaa, niin kyllähän tommonen 2,3 litranen diiseli vörkkii hienosti tommosen garretin 32:sen kanssa. mutta niinku sanottu, niin en tosiaan tunne vitoja kovin tarkasti.

mutta asiaan. jos se ahdin sinne tarvii vaihtaa, niin joko samanlainen, kun siellä oli, taikka ilmeisesti sitten se sprintterin ahdin, joka on kuulemma isompi. ja pumpusta sopat käyttöön ja ahdot kohdilleen, niin eiköhän sillä saa jo sen verran, että persdynossa tuntee. arviolta joku 20-40 heppaa lisää. sen kyllä jo huomaa tuntuvastikkin persdynossa.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: W638/2 [V230TD/Vito110D]: Ahtimen vaihtaminen ja muuta..

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Eikös sinne menisi myös OM606sen vakio fööni aika pienillä muutoksilla?
Eli kkk k14.

Ei juuri ole ulkomitoiltaan suurempi niin mahtuukin kohtuudella sinne koneen ja rintapellin väliin. Pakoputken kanssa menee vähän taisteluksi mutta niin se taitaa mennä tuon 290 väykyn fööninkin kanssa.

Eikös Veskolalla jossain vaiheessa ollutkin tuo 606sen vakiofööni testissä?

Ainakin väykyn 290 koneessa tuo 606sen turbo toimi oikein mainiosti.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: W638/2 [V230TD/Vito110D]: Ahtimen vaihtaminen ja muuta..

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei sun pera tartte arvailla noita, mä olen kokeillut ihan käytännössä mitä tapahtuu vakioahtimella, mitä gt20:llä ja mitä siitä pykälän isommalla ja paljonko teho ja/tai huippunopeus niillä nousee ja miten se laitos lähtee ohituskaistalla irti pintakaasulta. Mersun GT25 ja GT20 sisältää samankokoiset siivet. Ei se 606:n ahdin juuri mitään enempää anna GT20:een vertattuna, toki se kannattaa sinne askarrella, jos sellainen sattuu käteen. Se vain herää myöhemmin Vitossa mutta antaa hitusen enemmän huipputehoa korkeilla kierroksilla. Pakoputken lähdössä on enemmän jumppaa ja sehän on perin kettumainen soviteltava siellä koneen, pellin sekä rakenteiden välissä. Mittailkas niitä väykyn ahtimen siipiä niin asia selkiintyy. Oleellista tuossa on, että tuo painava laitos on pakko saada ahdolle heti eikä 16 päivä, varsinkin jos se on automaatti. Tämä on 4 sylinterinen, ei 6 sylinterinen tai 2,9 litrainen, jollainen kuljettaa moottorin läpi ilmaa jo paljon enemmän pintakaasullakin. Muuten se auto menee aivan kelvottomaksi käytännön ajossa. Minä nyt yritän antaa semmoisiakin neuvoja, että sillä autolla voisi ajaa muuallakin kuin kerran siellä tehopenkissä. Varsinkin jos se sattuu olemaan vieläpä automaattilaatikolla niin sillä ei tee mitään jos vetoalue on välillä 3000-3800 rpm ja sitten se lässähtää laatikon elektroniikan takia. Sen pitää vetää heti 1500 rpm kohdalta.

Nimimerkillä Vito500tkm on ollut toi 606 ja se ei jostain syystä toiminut, taisi olla ahtimessa vika ?

P.S. Se ahtimen hukkaportin kello kannattaa sitten laittaa juuri oikeaan asentoon suhteessa pakosesään, jotta se ei kolise tulipeltiä vasten...ai mistäkö tiedän :roll:
pera8x kirjoitti:<...>joka on kuulemma isompi<...>.
Ihmetellä täytyy tätä mutuilua ja siltä pohjalta neuvomista. No olen minäkin saanut aikoinaan huonoja, todella huonoja neuvoja, joiden vuoksi sitten tuli korjattavaa tonnin edestä :clap:

Sitä alkuperäistä sinne ei kyllä kannata laittaa, ellei ruuvaa pumpusta tehot 90 hp tasolle samalla ja laske ahtopaineen 0,6 Bar kohdalle ja samalla sitoudu noudattamaan 80 km/h rajoitusta ylämäissä :clap:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
joikke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: La 11.02.2012 08:11
Paikkakunta: Brahestad

Re: W638/2 [V230TD/Vito110D]: Ahtimen vaihtaminen ja muuta..

Viesti Kirjoittaja joikke »

Oishan nuita tarjolla molempia turboja siis GT20 ja K 14 turboa, eli ymmärsinkö oikei, että tuo K14 vois myös olla ihan varteen otettava vaihtoehto? Nuitten putkimuutostenkans luultavasti pärjäisin vaikka laittas tuo K14 sinne.
Niin tosiaan manuaalilodjulla tuo on. Tuommosena normi käyttöautona tuo olis tarkoitus pitää, eli ei haittaa vaikka ahtoja olis jo alhaalla.
Nythän tuo on ollu semmonen, että ku oltiin miesporukalla Keski-Suomessa ajelemassa tuolla, niin kovastikin piti jo pykältää heti ku alko vastamäki. Täällähän ei oo sen enempi vasta- kuin myötämäkeäkään, vaan tasaisia Lakeuksia. Voi siinä jo olla tukkoisuutta muutenkin ja ajattelinkin nyt putsailla imusarjan tuosta ja sitten se pumpun ruuvaus. Pitää ahtopainemittariki laittaa sitten.
Mulla olis pariviikkoa aikaa tuota laitella, ku pitäs lomareissu sitte heittää. Jännä nähä, miten äijän käy.
Mercedes 508D Schneidermobil -83/-89
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: W638/2 [V230TD/Vito110D]: Ahtimen vaihtaminen ja muuta..

Viesti Kirjoittaja veskola »

ei sitten muuta kun gt32:sta pellin alle :D
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: W638/2 [V230TD/Vito110D]: Ahtimen vaihtaminen ja muuta..

Viesti Kirjoittaja pera8x »

näin on! eivaan. jos se on niin ahdas väli rakentaa, mitä asiantuntijat sanoo, niin ehkä se on parempi pitäytyä siinä pienemmässä ahtimessa. kyllä sillä extrasopan ruuvvaamisella ja pienellä lisäilmalla saa kuitenkin jo ihan tuntuvan muutokseen moottoriin, kun moottoriin. jos ei mitään isoja talkoita tahdo pitää auton kimpussa, niin noilla vaan eteenpäin.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
joikke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: La 11.02.2012 08:11
Paikkakunta: Brahestad

Re: W638/2 [V230TD/Vito110D]: Ahtimen vaihtaminen ja muuta..

Viesti Kirjoittaja joikke »

Joo on tässä jotain tietoa pohjaksi tullut niin pitää alkaa ensviikolla katteleen tuonne viton motorin taakse tarkemmin, että mitä sinne saa mahtuun. Tuossa kolmiolaipallisessa kuitenkin ajattelin pitäytyä, niin vähän helpompi laittaa. Haussa siis KKK K14 tai Garretin GT20. Riippuu ihan siitä kumman löyän halvemman ja paremman. Miten se on näitten turbojen kans, uskaltaako laittaa käytettyä esim. joku 2-300tkm ajettua huoltamatonta vai pitääkö olla uus? Lähtökohtaisesti oon kyllä ajatellu laittaa uuden tai huolletun.
Mercedes 508D Schneidermobil -83/-89
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: W638/2 [V230TD/Vito110D]: Ahtimen vaihtaminen ja muuta..

Viesti Kirjoittaja pera8x »

joikke kirjoitti:Joo on tässä jotain tietoa pohjaksi tullut niin pitää alkaa ensviikolla katteleen tuonne viton motorin taakse tarkemmin, että mitä sinne saa mahtuun. Tuossa kolmiolaipallisessa kuitenkin ajattelin pitäytyä, niin vähän helpompi laittaa. Haussa siis KKK K14 tai Garretin GT20. Riippuu ihan siitä kumman löyän halvemman ja paremman. Miten se on näitten turbojen kans, uskaltaako laittaa käytettyä esim. joku 2-300tkm ajettua huoltamatonta vai pitääkö olla uus? Lähtökohtaisesti oon kyllä ajatellu laittaa uuden tai huolletun.
noo turboista voi silmämääräsesti kattella, että näyttää hyvältä. siivet kondiksessa jne. ja samaten laakereiden kuntoa voi arvioida sormin kokeilemalla kuinka paljon akselilla on välystä. uudessakin turbossa on joku välys, mutta melko pieni verrattuna käytettyihin, millä on jo ajettu tovi. turbon akselilla saa olla välystä sivuttais-suunnassa jonkun verran, mutta pitkittäis suunnassa ei sais olla oikeestaan ollenkaan. jos käytettyä on ostamassa ja myyjä kertoo, että tavara on hyvä ja lisäks kokeilee ja kattelee ja itsekkin totee sen hyväks, niin kaippa se ihan hyvä sitten on. onhan uus tietenkin aina uus.. mutta kallis. ton kokoluokan turboja saa kohtuu edullisesti käytettynä. uudet maksaa maltaita. tai no riippuu kuinka persaukinen olet. mulle ne uudet ainakin on kalliita. :D
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: W638/2 [V230TD/Vito110D]: Ahtimen vaihtaminen ja muuta..

Viesti Kirjoittaja veskola »

Jaoin tämän nyt tänne erikseen niin pysyy tuo mun "projektitopiikki" omanaan...

Ahtimen vaihtoon onkin hyvin vinkkejä siellä mun topiikin alussa, kuitenkin tässä ne kompastuskivet ja vinkit:

a) ahtimen kuparimutterit eivät aukea, pyörähtävät, avain ei mahdu.
- CRC käsittelyä etukäteen
- konekehikkoa voi tiputtaa alas sellaisen ~10 cm ilman vetoakseleiden irroitusta, jolloin saa koneen päälle/taakse lisää työskentelytilaa
- venttiilikopan irroittaminen antaa lisää tilaa tehdä töitä yläkautta.
- Hommaa uudet mutterit KL:stä
- Älä käytä räikkälenkkiä turbon muttereilla siten, että se lenkki ei lopulta mahdu tulemaan ulos, avain jumiutuu sinne, eikä sillä voi ruuvata mutteria takaisinkaan.

b) öljyputki ahtimen yläpuolelta ei irtoa
- Tämä on hankala paikka, pitäisi olla juuri oikean pituinen avokita avain, itse avasin tämän aina alakautta, mutta sieltä ei saa avaimeen vääntövoimaa. Kannattaa kokeilla yläkautta. Samanlainen avain mitä käytetään jarruputkien kanssa mutta suuri, on hyvänä apuna.

c) Öljynpaluun rakentaimen.
- varmista etukäteen, että alkuperäiset paluuputkiholkit sopivat ahtimeen, uusi o-rengastiivisteet samalla (hylomar vielä lisäksi), mikäli ei sovi niin teetä ahtimeen sopiva 15 cm metalliputki ja liitä se koneesta töröttävään paluuputkeen. Pitää olla juuri sopiva silikoniletku välissä. Putki ja silikoni paikoillaan kun ahdin menee paikalleen.

d) Ahtimen pesien ja portin asento
- Varmista etukäteen, että saat pakopesän liikkumaan suhteessa ahtimen keskiosaan.
- Ennen asennusta katso moneenkertaan ja tarkasti vanhasta ahtimesta pesien asennot suhde toisiinsa.
- Kun ahdin menee paikalleen siinä on hyvä olla ensimmäinen paineletku ja ennenkaikkea hukkaportin letku valmiiksi paikallaan.

e) Ilmaputken rakentaminen
- diy diy...alkuperäinen kumiletku on 45 mm turbon tulolla ja uusi turbo on muistaakseni luokkaa 60 mm, eli tämä letku pitää rakentaa kokonaan uusiksi. Ilmansuodattimella on vielä reilusti suurempi lähtö.
- Tässäkin on hyvä jos ensimmäinen pätkä ilmaputkea on ahtimella paikallaan valmiiksi kun ahdin menee paikoilleen.

f) Rakenna ahtopaineen säädin moottoritilaan...varsinkin tässä sinun tapauksessa kun on MAP ja tietokone käytössä.

g) Pakoputken sovittaminen
- Pyydä ahtimen mukaan pakoputken alkupätkä, siihen on helppo hitsata alkuperäinen putki.

Toi vito on semmonen värkki, että jos sieltä jättää jonkin letkun laittamatta oikeaan aikaan, niin sen laittaminen jälkikäteen voi olla useamman tunnin turha työ.

Jotta koko hommasta olisi yhtään mitään hyötyä, niin nyppäise se jäähdytin pois tieltä. Akun kaapeli irti. Öljynsuodatinjalka irti. Pumpun kansi auki ja ruuvit kaakkoon ohjeen mukaisesti. Sitten läjään uudella suodatinjalan tiivisteella ja huolellisesti, jotta se ei jää vuotamaan. Toivottavasti sulla ei ole ilmastointia, sillä se "estää" jäähdyttimen pois ottamisen....ja rätti suodattimen jalan alle ennen irroitusta kuten pumpun päädynkin, pari desiä tulee ainetta pitkin poikin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: V230TD/Vito110D: Ahtimen valintaa ja vaihtamista

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Sen enempää vitosta tietämättä sepustan tänne jotakin yleistietoa mikä ei auta tätä hommaa yhtään :D k14 ahtimessa pakoputken lähtö taittuu myöskin alaspäin niin kun ilmeisesti pitääkin. Sovittaminen siinä varmasti tulee mutta eihän autojen laitto olis hauskaa jos kaikki olis vaan pultit auki -> pultit kiinni tyylistä :D ahtimen heräämistä voidaan parantaa kun ruuvataan pumpun päältä lisää ahtamatonta syöttöä. Ja k14 on vielä melko hyvin saatavilla.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
joikke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: La 11.02.2012 08:11
Paikkakunta: Brahestad

Re: V230TD/Vito110D: Ahtimen valintaa ja vaihtamista

Viesti Kirjoittaja joikke »

Sain kaverilta tuommosen om.605 GT 20 ahtimen. Näyttäs ainakin meleko passelilta tuohon. On pakoputkenlähtö alaviistoon jne. Minkä verran toussa turbossa saa olla päittäisvälystä. Tuossa tuntee sormilla välyksen. Säteisvälystä tuossa ei minusta liikaa ole.
Voishan tuon käyttää jossahi turbohuollossa niin tarkistaisivat ainakin sen kunnon tarkemmin. Kellään arviota mitähän tuon GT20 Turbon huolto nuin piirtein maksaa?
Huomena alkaa Viton purkuhommat ja tarkempi tutustuminen tuon värkin tekniikkaan.
Tuossa pumpun ruuvauksessa voi tulla tilanahtautta kun tuossa tuo ilimastointikin on. Saakohan niitä kennoja letkuja irroittamatta nytkähtämään yhtään eteenpäin.
Mercedes 508D Schneidermobil -83/-89
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: V230TD/Vito110D: Ahtimen valintaa ja vaihtamista

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei oikein saa, ne on metalliputkia enkä nyt suosittele niiden aukomistakaan, menee kierteet kuten mulle kävi.

Kyllä se pumppu säätyy kenno paikallaankin, toki voit koittaa jos se antaa yhtään periksi eli kallistuu eteenpäin sitten kun lukkopelti ja puskuri on irti, mutta on tuo oikein suunnittelun kukkanen, semmonen rentun ruusu, verrattuna vaikkapa volkkarin vastaavaan, jossa keulan saa siirrettyä syrjään.

edit: Ahtimen käyttäminen turbohuollossa on hyvä ajatus, ei niiden pitäisi siitä mitään veloittaakkaan ja turboja korjaavan ukkelin sormissa on se kokemus ja tuntuma missä kunnossa laakerointi on. Välystäkin sisältävät ahtmet on ihmeen hyvin toimineet...vähän aikaa :D
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: V230TD/Vito110D: Ahtimen valintaa ja vaihtamista

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Tuo GT20 on kyllä onnettoman pieni ahdin :D jos vitossa on vakiona sitäkin pienempi niin huhhuh.. Ei turbohuollossa varmaan välyksen kokeilusta maksuteta mutta turbon kunnostus maksaa kyllä useamman satasen.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: V230TD/Vito110D: Ahtimen valintaa ja vaihtamista

Viesti Kirjoittaja veskola »

Vitossa on vakiona 98 hp.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: V230TD/Vito110D: Ahtimen valintaa ja vaihtamista

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

veskola kirjoitti:Vitossa on vakiona 98 hp.
:shock:
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: V230TD/Vito110D: Ahtimen valintaa ja vaihtamista

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tuolla on muuten kyseinen GT20 tositoimissa, meinasi 3 litraiselle omegamiehelle tulla kiire mutta meni lopuksi ohi.

http://share.ovi.com/media/veskola.myV- ... kola.10151" onclick="window.open(this.href);return false;

http://share.ovi.com/media/veskola.myV- ... kola.10152" onclick="window.open(this.href);return false;

http://share.ovi.com/album/veskola.myV-classe" onclick="window.open(this.href);return false;

0...100 alle 10 sekuntia, varttimaili 17 sekuntiin ja sitten lopuksi laatikkoremonttiin :lol: Nämä taitaa olla vuodelta 2006 tjms.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: V230TD/Vito110D: Ahtimen valintaa ja vaihtamista

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

veskola kirjoitti:Tuolla on muuten kyseinen GT20 tositoimissa, meinasi 3 litraiselle omegamiehelle tulla kiire mutta meni lopuksi ohi.

http://share.ovi.com/media/veskola.myV- ... kola.10151" onclick="window.open(this.href);return false;

http://share.ovi.com/media/veskola.myV- ... kola.10152" onclick="window.open(this.href);return false;

http://share.ovi.com/album/veskola.myV-classe" onclick="window.open(this.href);return false;

0...100 alle 10 sekuntia, varttimaili 17 sekuntiin ja sitten lopuksi laatikkoremonttiin :lol: Nämä taitaa olla vuodelta 2006 tjms.
"Aika" hyvät arvot kun verrataan siihen minkälainen gt20 on tositoimissa om605 koneen kylessä :lol:
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: V230TD/Vito110D: Ahtimen valintaa ja vaihtamista

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kyllä se ne viton vakiotehot laittaa ihan uusiin svääreihin...se ei vain tuommonen 150 hp tunnu henkilöautossa missään ilmeisesti. Tokihan 605:ssä on 1 ylimääräinen sylinteri rasitteena kun tuolla GT20/25:llä pystytään menemään tukkoon 3 sylinterisenkin kanssa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
vesatak
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ma 07.02.2005 22:56
Paikkakunta: Oulu

Re: V230TD/Vito110D: Ahtimen valintaa ja vaihtamista

Viesti Kirjoittaja vesatak »

"Itse olen ajellut 1,4 bar paineilla ja kerran meni vahingossa kuukausi 1,7 bar kun kellon letku irtosi mutta silloin voima lähinnä laskee ekä nouse, no olis sitä silti reilusti enemmän kuin tehtaan kokoonpanossa. 1,2 on mielestäni hyvä kompromissi, jolloin pumppukin antaa kunnolla kaiken syöttönsä."

Lisääntyykö pumpun max tuotto, jos lisätään ahtopainetta vakiosta(0,9) 1,2 baariin tai sinne 1,4?
Vastaa Viestiin