Mobil 5W-30 Tohtiiko laittaa vanhaan M103 mottoriin?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Arto S
Mersumies
Mersumies
Viestit: 563
Liittynyt: Ma 02.02.2004 11:42
Paikkakunta: Oulu

Mobil 5W-30 Tohtiiko laittaa vanhaan M103 mottoriin?

Viesti Kirjoittaja Arto S »

Olisi jännyt sopivati Mobil 5W-30 Esp formula öljyä ja coupeen pitäisi öljyt vaihtaa.
Mietin, että tohtiiko laittaa nuin vanhaan koneseen ja onko siittä haittaa aika liruahan tuo on? Öljyhän on etupäässä tarkoitettu udehkoille autoille.
W114 250CE -70
W221 S350 Lang -06
W212 E350cdi -10
H-D Road King -98

+ ex Mersuja 30+
Samuli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ti 04.01.2011 21:06

Re: Mobil 5W-30 Tohtiiko laittaa vanhaan M103 mottoriin?

Viesti Kirjoittaja Samuli »

No rahan haaskausta tuo nyt ainakin on... :D

Mutta eiköhän tuo täytä luokitusvaatimuksen myös tuolle vanhemmalle moottorille. Yleensä paremman luokituksen omaavan öljyn voi laittaa pienemmällä vaatimuksella olevaan moottoriin aika huoletta.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Mobil 5W-30 Tohtiiko laittaa vanhaan M103 mottoriin?

Viesti Kirjoittaja napa »

Samuli kirjoitti:Yleensä paremman luokituksen omaavan öljyn voi laittaa pienemmällä vaatimuksella olevaan moottoriin aika huoletta.
vaan kun ei voi... itse en laittaisi, koska nokka-akseli ja nostajat ainakin on vaarassa tuhoutua näillä uusimilla öljyillä (uusin luokitus lähinnä) ne kun eivät kestä niitä pintapaineita, mitä M103 koneen nostajien ja nokan välissä on... varsinkin kun tiedetään kuinka arka se M103 nokka on muutenkin...

viskositeetin puolesta kyllä kelpais tuo 5w-30 öljy, mutta koska se on ESP luokiteltua, niin se tosiaan on aika huono vaihtoehto vanhoille koneille...

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Arto S
Mersumies
Mersumies
Viestit: 563
Liittynyt: Ma 02.02.2004 11:42
Paikkakunta: Oulu

Re: Mobil 5W-30 Tohtiiko laittaa vanhaan M103 mottoriin?

Viesti Kirjoittaja Arto S »

napa kirjoitti:
Samuli kirjoitti:Yleensä paremman luokituksen omaavan öljyn voi laittaa pienemmällä vaatimuksella olevaan moottoriin aika huoletta.
vaan kun ei voi... itse en laittaisi, koska nokka-akseli ja nostajat ainakin on vaarassa tuhoutua näillä uusimilla öljyillä (uusin luokitus lähinnä) ne kun eivät kestä niitä pintapaineita, mitä M103 koneen nostajien ja nokan välissä on... varsinkin kun tiedetään kuinka arka se M103 nokka on muutenkin...

viskositeetin puolesta kyllä kelpais tuo 5w-30 öljy, mutta koska se on ESP luokiteltua, niin se tosiaan on aika huono vaihtoehto vanhoille koneille...

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
No tuota itsekkin tuumailin ESP öljyt tosiaan tarkoitettu uudehkoille. Nuukana miehenä vain attelin kun ilmaiset öljyt tuli saatua :) Mahtaakohan nuo käydä edes tuohon ässääni taitaa sekin olla jo liian vanha!
W114 250CE -70
W221 S350 Lang -06
W212 E350cdi -10
H-D Road King -98

+ ex Mersuja 30+
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Mobil 5W-30 Tohtiiko laittaa vanhaan M103 mottoriin?

Viesti Kirjoittaja napa »

Arto S kirjoitti:Mahtaakohan nuo käydä edes tuohon ässääni taitaa sekin olla jo liian vanha!
tuohon en osaa sanoa mitään varmaksi, mutta jos kone on rullanostajilla, niin eiköhän se kelpaa...

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2722
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: Mobil 5W-30 Tohtiiko laittaa vanhaan M103 mottoriin?

Viesti Kirjoittaja markoala »

wis:stä. moottoreissa 112, 113, 137, 275 ei saa käyttää 229.31 ja 229.51 mootttoriöljyjä. Ja nämä on uudempia eli ei ehkä sitten näihin vielä vanhempiinkaan.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13237
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Mobil 5W-30 Tohtiiko laittaa vanhaan M103 mottoriin?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Arto S kirjoitti: No tuota itsekkin tuumailin ESP öljyt tosiaan tarkoitettu uudehkoille. Nuukana miehenä vain attelin kun ilmaiset öljyt tuli saatua :)
Eikös nuo purkit myymällä saa kaksinkertaisen määrän "tavallista" öljyä tilalle?
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Mobil 5W-30 Tohtiiko laittaa vanhaan M103 mottoriin?

Viesti Kirjoittaja napa »

markoala kirjoitti:wis:stä. moottoreissa 112, 113, 137, 275 ei saa käyttää 229.31 ja 229.51 mootttoriöljyjä. Ja nämä on uudempia eli ei ehkä sitten näihin vielä vanhempiinkaan.
tuo oli hyvä, kun on oikein tehtaan kielto... pitäis vain saada tälläiset ihan käytännön asiat leviämään paremmin normaali autoilijoiden/kevyesti harrastuspainoitteisten keskuudessa, ettei ne tosiaan tuhoa moottoreita näistä vanhoista autoista käyttämällä "parhainta öljyä", kun niissä on ne uusimmat luokituksetkin... uusin ei tosiaan ole aina yhteensopivaa taaksepäin, vaikka sellaista jotku väittääkin...

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Vastaa Viestiin