HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Pansu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1388
Liittynyt: La 27.03.2010 20:39

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja Pansu »

Kuva

Siinä on ensimmäinen tuotos, saa mun puolesta seniilit papparaiset haukkua miten lystää EVVK. Kestää läjässä sen minkä tarvii. Muutenkan jaksanut kovin keskittyä täydelliseen jälkeen, kun ei saanut kädelle kunnollista tukea, puuttui jakkara jne perus edellytykset. Kokeilu luontoiset kappaleet muutenkin, kun tiedä mahtuuko edes paikoilleen.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja napa »

Pansu kirjoitti:[ http://desmond.imageshack.us/Himg825/scaled.php?server=825&filename=imusarjat.jpg&res=landing ]

Siinä on ensimmäinen tuotos, saa mun puolesta seniilit papparaiset haukkua miten lystää EVVK. Kestää läjässä sen minkä tarvii. Muutenkan jaksanut kovin keskittyä täydelliseen jälkeen, kun ei saanut kädelle kunnollista tukea, puuttui jakkara jne perus edellytykset. Kokeilu luontoiset kappaleet muutenkin, kun tiedä mahtuuko edes paikoilleen.
pitäis kans tuollaiset tehdä, mutta taidan tyytyä mustaan rautaan :think: sitten vasta jos päädyn integroimaan vesivälijäähyt noihin, niin pitää koittaa alumiinia...

ja mua ei ainakaan ikinä ole sauman ulkoinen olemus niin kiinnostanut, kunhan se nyt ei ihan kauheaa pulunpaskaa ole, joka taas ei edes näytä kestävältä...

toisaalta jos nuo osoittautuu sulle epäkelvoiksi, niin mulle niillä vois olla käyttöä :idea:

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Runtula
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Pe 20.08.2010 21:10

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja Runtula »

rumilus kirjoitti: Mutta missä on se standardimukainen taivutuskoe ? :wtf:
Koepalat taivutettiin koulussa ennen loppuosan lähettämistä röntgeniin. Nämä kappaleet tarkasti ja hyväksyi hitsausmestari ja siitä ei ole tietoa mitä niille senjälkeen on tapahtunut. Koulusta en niitä kuitenkaan mukaani saanut ja mitäpä minä romunpalasilla teen. Ja kyllä taivutus tehdään juuren ja pinnan puolelta eikä repeämiä tule jos kaikki on kunnossa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja veskola »

Hyvältä toi Pansun kappale näyttää :thumbup:

Kävin muuten äsken hitsaamassa alumiinia... :lol:

Kuva

Kuva

Olisi tullut parempaa saumaa, mutta ei pystynyt kun panetti niin perkeleesti :mrgreen:

100 Ampeeria...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja napa »

veskolan sauma näytti ainakin ihan kadehdittavan hyvältä :thumbup:

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja veskola »

Niin se oli siis toi lyhyt päälimmäinen pätkä...katoppas tuota "testaassa" tehtyä taustalla, ja eiks sekin tehdä käsin. Ainakin siellä oli virhe yhdessä kohtaa. En kyllä tajua tai osaa kuvitella hitsaako noita joku tehtaassa käsin vai miten noi saadaan tehtyä :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Pansu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1388
Liittynyt: La 27.03.2010 20:39

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja Pansu »

Kunhan saa oikean lämpötilan niin tuo jälkikin on ihan ok, kylmiltään on vähän sulattelun meininkiä. A ja O on ainakin tuo vakaa käsi, itsellä käsi alkaa kyllä vatkata jos ei ole mitään tukea ja jälki sen mukaista :lol:

Mikä tuollainen alumiinipäätyinen jäähdytin on :o
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mä ajelen isommissa kappaleissa sen kohdan ensin läpi pelkällä 'liekillä' niin se siinä lämpiää, ja tässä tapauksessa ajoin siihen yhden palon pohjaksi ja sitten siihen tuoreeseen alumiiniin liitin tuon latan. Toisessa päässä mitä en nyt kuvannut tuli vähän hankalampaa kun latta tuli liikaa ulos eli se sauman/liitoksen esiasettelu/kohdistaminen sitten helpottaa. Niin tässäkin tapauksessa piti ottaa semmonen levy tuohon kennon päälle suojaamaan sitä niin sai nojata rauhassa...

Eikös kaikki tuninkijäähdyttimet oli 100% alumiinia ? Tuo on jenkkifordiin tarkoitettu aftermarket jäähdytin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja Petehri »

veskola kirjoitti:Tehkääpäs muuten perässä.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=lJksVs2QT5Q[/youtube]
Tota oli ihan pakko kokeilla.
Kuva

Sen verran mielenkiintoista touhua toi alumiinin hitsaaminen, että pitää kokeilla joskus uudelleenkin oikein ajankanssa.
Pansu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1388
Liittynyt: La 27.03.2010 20:39

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja Pansu »

veskola kirjoitti:Eikös kaikki tuninkijäähdyttimet oli 100% alumiinia ? Tuo on jenkkifordiin tarkoitettu aftermarket jäähdytin.
Niinhän ne taitaa olla, mutta katsoin vain kun päädyt on tuollaiset muotoon valetut :)
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5254
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja S202 »

napa kirjoitti:
atlas kirjoitti:Yksi koneen kauhoja ja siihen liittyvää raskaita ja kulutus levy tuotteita tekevä yrittäjä sanoi että jos pitää alkaa puikolla näitä tekemään niin nälkä tulee nopeasti.
Muutenkin sanoi että kestää se täysin mihin se kauha on tarkoitettukin.
ylisuurella koneella pikku kauhalla jos lähtee repimään niin varmasti hajoaa...on pidettävä järki päässä kun ainepaksuudetkin muuttuu kun otetaan isommalle koneelle oleva kauha joka on kaikin puolin tehty jytäkemmin.
niin, samaahan minäkin olen tässä yrittänyt sanoa, puikolla myyntiin on mahdoton yhtälö...

mutta tuo kauha mikä viimeksi tilattiin/teettiin on kestänyt aika hyvin, se on kylläkin tehty kokonaan kulutuslevystä ja yritetty jo suunnittelupöydällä karsia ne heikot kohdat pois :twisted: toki saishan sen hinnalla 3-4 kpl normaali kauhojakin :D

paremmin kai selittäis asian se, että on tehty pikkukoneen kauha ison koneen tyylillä, mutta aivan älyttömiä materiaalipaksuuksia ei voi kuitenkaan käyttää, kun kaikessa painossa pitää aina yrittää säästää, kun nevalla ollaan... (kevyttä, mutta kuitenkin kestävää pitäis olla :? )

oli meillä joskus kiinni siinä åkerissa joku 100 litrainen salaojakauhakin, kun yhteen märkään kohtaan tehtii rumpuja (olisko jostain 4 mm levystä tehty) sitä piti kyllä niin varovasti käyttää, että alkoi jo ihan stressaamaan... sen olis painanut kasaan varmaan ihan vahingossa, jos sitä olis puolihuolimattomasti käsitellyt :think: isompaa kauhaa taas ei voinut oikein käyttää, kun sitten olis uitu koneen kanssa... (pitkäpuominen kone ja pelkkä ison kauhan paino olis pilannut hommat... no, se nyt oli aika erikoistilanne muutenkin...) mutta se on kun ei tuolla nevalla oikein mikään mene niin kuin kovalla maalla... ja samalla koneella pitää yrittää olla kivimurskalla/louhoksella ja toisaalta vetten päällä :D

500 €:n lankku, ducato ja laguna...

Kuulostaa vähän siltä että sielä yritetään jollain 20 tonnisella rämpiä nevalla :D Ja tosiaan, niin huonoa kaivajaa ei olekkaan etteikö se saisi kauhaa hajalle. Jos kauha, kone ja käyttäjä on balanssissa niin ei tarvi puikolla vahvistella kauhoja tai tehdä koko kauhaa kulutuslevystä :wtf:
S124 300TE
S211 E500
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja napa »

S202 kirjoitti:

Kuulostaa vähän siltä että sielä yritetään jollain 20 tonnisella rämpiä nevalla :D Ja tosiaan, niin huonoa kaivajaa ei olekkaan etteikö se saisi kauhaa hajalle. Jos kauha, kone ja käyttäjä on balanssissa niin ei tarvi puikolla vahvistella kauhoja tai tehdä koko kauhaa kulutuslevystä :wtf:
jotenkin olisin luullut edes sinun tajuavan missä mennään, kun samoja hommia tehdään, mutta ei näköjään :wtf: no, onhan tuo meidän neva vähän omituista, kun välillä pitää kallioon tehdä sarkaojia :P toissatalvena tehtiin sellaista pahimmillaan 9 metriä syvää laskuojaa "umpi kallioon", tosin silloin en itse ollut kaivamassa... silloin meni oikeastaan aika pajalla hitsatessa toista kauhaa, kun toista revittiin rikki siellä louhoksen seassa... nuo nykyiset ympäristövaatimukset teettää aivan järjettömästi turhaa työtä :x vieressä olis mennyt samanlainen/vähän isompikin laskuoja jo valmiina, mutta nevavesiä ei muka siihen saanut johdattaa, nyt ne kuitenkin sitten menee samaan ojaan jossain 500 metrin päässä :? voi ketun ääliöt, ei voi muuta sanoa tuosta ympäristölupa käytännöstä nykyaikana...

jos mulla nevahommat jossain vaiheessa toppaa (mitään muutahan en voi enää edes ajatella tekeväni), niin tuohon viherpiperrykseen :evil: :evil: :evil: jäädään sitten sairaslomalle päästä ja otetaan myöhemmin isohko työkyvyttömyyseläke ja muutetaan espanjaan/kanarialle nauttimaan auringosta läpi vuoden :idea: antaa teidän "ympäristöasioilla jymäytettävien" (siis niiden jotka ei tunnu asiasta mitään edes ymmärtävän, mutta kovaa ollaan joka asiassa sekaamassa) sitten maksaa se mun makaaminen ja juominen siellä etelän auringossa, mua ei jaksa kiinnostaa mitä te siitä asiasta olette mieltä... vähän luulen, että esim. lopenuupunut olis myös ihan valmis tekemään saman :think:


500 €:n lankku, ducato ja laguna...
Viimeksi muokannut napa, La 14.04.2012 18:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

veskola kirjoitti: mutta ei pystynyt kun panetti niin perkeleesti :mrgreen:
Kyllä sitä kuvia saumasta laitetaan ,mutta ei panemisesta..... :crazy:
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5254
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja S202 »

napa kirjoitti:
S202 kirjoitti:

Kuulostaa vähän siltä että sielä yritetään jollain 20 tonnisella rämpiä nevalla :D Ja tosiaan, niin huonoa kaivajaa ei olekkaan etteikö se saisi kauhaa hajalle. Jos kauha, kone ja käyttäjä on balanssissa niin ei tarvi puikolla vahvistella kauhoja tai tehdä koko kauhaa kulutuslevystä :wtf:
jotenkin olisin luullut edes sinun tajuavan missä mennään, kun samoja hommia tehdään, mutta ei näköjään :wtf: no, onhan tuo meidän neva vähän omituista, kun välillä pitää kallioon tehdä sarkaojia :P toissatalvena tehtiin sellaista pahimmillaan 9 metriä syvää laskuojaa "umpi kallioon", tosin silloin en itse ollut kaivamassa... silloin meni oikeastaan aika pajalla hitsatessa toista kauhaa, kun toista revittiin rikki siellä louhoksen seassa... nuo nykyiset ympäristövaatimukset teettää aivan järjettömästi turhaa työtä :x vieressä olis mennyt samanlainen/vähän isompikin laskuoja jo valmiina, mutta nevavesiä ei muka siihen saanut johdattaa, nyt ne kuitenkin sitten menee samaan ojaan jossain 500 metrin päässä :? voi ketun ääliöt, ei voi muuta sanoa tuosta ympäristölupa käytännöstä nykyaikana...

jos mulla nevahommat jossain vaiheessa toppaa (mitään muutahan en voi enää edes ajatella tekeväni), niin tuohon viherpiperrykseen :evil: :evil: :evil: jäädään sitten sairaslomalle päästä ja otetaan myöhemmin isohko työkyvyttömyyseläke ja muutetaan espanjaan/kanarialle nauttimaan auringosta läpi vuoden :idea: antaa teidän "ympäristöasioilla jymäytettävien" (siis niiden jotka ei tunnu asiasta mitään edes ymmärtävän, mutta kovaa ollaan joka asiassa sekaamassa) sitten maksaa se mun makaaminen ja juominen siellä etelän auringossa, mua ei jaksa kiinnostaa mitä te siitä asiasta olette mieltä... vähän luulen, että esim. lopenuupunut olis myös ihan valmis tekemään saman :think:


500 €:n lankku, ducato ja laguna...

No kyllähän tuollasessa hommassa saa kaikki hajalle :D Eikö tuollasen kanjonin kaivaminen oo niin epäedullista että kannattaa jo pumpata vedet :wtf:
S124 300TE
S211 E500
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja rumilus »

veskola kirjoitti:Hyvältä toi Pansun kappale näyttää :thumbup:

Kävin muuten äsken hitsaamassa alumiinia... :lol:

[ http://www.kolumbus.fi/~w459531/w638_2/pic/p0917.jpg ]

[ http://www.kolumbus.fi/~w459531/w638_2/pic/p0918.jpg ]

Olisi tullut parempaa saumaa, mutta ei pystynyt kun panetti niin perkeleesti :mrgreen:

100 Ampeeria...

Jos tuollaista hitsisaumaa pystyy noviisi ( omien sanojen mukaan vasta alkanut harjoittelun alu-hitsauksen ) vetämään ( sulanut perusmetalli ja lisäainetippa harkitusti paikallaan ), niin miten se paneminen onnistuu omalla golvilla. :wtf: Tiedä sitten...
Viimeksi muokannut rumilus, La 14.04.2012 18:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja napa »

S202 kirjoitti:

No kyllähän tuollasessa hommassa saa kaikki hajalle :D Eikö tuollasen kanjonin kaivaminen oo niin epäedullista että kannattaa jo pumpata vedet :wtf:
jos matka olisi ollut vähänkin pidempi, niin kai se siihen pumppaamoon olis mennyt :think: nyt ei ollut onneksi kuin jostain 200 metrin matkasta kyse... (eikä siitä kalliosta niin varmaa silloin ollut, kun sitä ojaa alettiin tekemään...) nyt onkin sitten pumppaamon teko edessä, kun ne meinas kaivattaa vastaavan ojan, mutta 2 km pitkän toiselle nevalle... joka on kuitenkin nytkin toimenpidekiellossa, että ei ole tietoa tuleeko siitä edes mitään ikinä... joku raja meilläkin on mitä suostutaan tekemään... järjettömän kuuloinen liittymän hinta vain oli sähköjen vetämisellä pumppaamolle (50 000 € pelkkä liittymä :o )

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5254
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja S202 »

Hyh hyh, sillähintaahan saa pumpun, pikku traktorin ja polttoaineet sille 300 vuodeksi.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja napa »

S202 kirjoitti:Hyh hyh, sillähintaahan saa pumpun, pikku traktorin ja polttoaineet sille 300 vuodeksi.
niinpä... mutta kun ei itse voi kaikista asioista päättää... vaikka itse pumppaamo toimiskin sähköllä, niin jauhais edes sähkön sille jollain muutaman tonnin pikkuferkulla ja agrekaatilla...

toisaalta tuleehan tuosta pumppaamosta hyvin niitä vähennyksiä... on se silti 50 000 € laittaa johonkin kaapelin pätkään maanalle :roll: pitäis piruuttaan tehdä sinne joku höyryvoimala, joka toimii turpeella :D

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Runtula
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Pe 20.08.2010 21:10

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja Runtula »

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=rP-MZ_bz ... re=related[/youtube]

Juuri umpilangalla ja loput palot ydintäytteellä. Samalla tavalla se tehdään pelkällä umpilangallakin mutta palkojen välissä sauma hiotaan kirkkaaksi ettei sulaan jää mitään epäpuhtauksia.
patroltd
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 129
Liittynyt: La 24.07.2010 23:36

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja patroltd »

Poltti äijän kone hyvin tuota umpilankaa juureen. Täyty olla paksu levy kun noin monta palkoa veti täytelangalla. Onko Runtula kokeillu 1,2 umpilankaa pystyyn, menee yllättävän hyvin vaikka meilläkin lähes kaikki käyttää millistä.
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 930
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

Petehri kirjoitti: Sen verran mielenkiintoista touhua toi alumiinin hitsaaminen, että pitää kokeilla joskus uudelleenkin oikein ajankanssa.
Jaa-a täytyypä kokeilla itsekin josko sais tölkit yhteen. Nyt jos alan noita tölkkejä tyhjentämään ei varmaan aamulla kannata yrittää hitsata :lol:
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Runtula
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Pe 20.08.2010 21:10

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja Runtula »

patroltd kirjoitti:Poltti äijän kone hyvin tuota umpilankaa juureen. Täyty olla paksu levy kun noin monta palkoa veti täytelangalla. Onko Runtula kokeillu 1,2 umpilankaa pystyyn, menee yllättävän hyvin vaikka meilläkin lähes kaikki käyttää millistä.
Sillon kun luokat kävin hitsaamassa niin koulun koneissa oli kaikissa millin lanka kuulemma kustannus syistä niin ei paksummalla päässy kokeilemaan. Ei oo luokkien jälkeen tullu hitsattua juur peltiä paksumpaa mutta tulipaha käytyä aikansa kuluksi :)


[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=DPBQaQqaqA0[/youtube]

Tuossa näkyy se taivutuskoe jos nyt ei joku vielä tienny mitä se pitää sisällään.
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Tässäpä jotain omia kokemuksia mitä hitsaamisesta oppinut töissä ja harrastuksissa, joista voisin kuvitella harrastajille jotain iloa olevan:

Valuraudan/teräksen tms. hitsaus
- Jotain mopon sylintereitä ja pylväsporakoneen runko-osia ja ruuvipenkkejä oon hitsannut ja kaikki kestäneet tällä kaavalla...esilämmitys, nikkelipuikolla hitsaus ja villoihin jäähtymään

Vähä paksumpaa rautaa, joka joutuu kovemmalle rasitukselle oon pyrkinyt puikolla hitsaamaan ja samoin jos pitää tulla tiivis liitos, esim. hydraulisylinterit korjattu aina puikolla ja usein myös esilämmitys.

Vähä erikoisemmat teräkset, joista ei oikein varmuudella tiedä mitä on, niin oon vetäny jollain erikoispuikolla, jonka oon arvioinu soveltuvan kohteeseen.

Tiggi on hyvä monissa peltihommissa ja samoin jos pitää tiivis sauma tehdä.

Alumiinin hitsaaminen tigillä(ei kovin laajaa kokemusta, mutta onnistunutta saumaa nykyään)
-Muutama eroavaisuus rst/mustan hitsaamiseen verrattuna ja ne kun tekee onnistuu aika kivuttomasti:
- Vihreä elektrodi, ei tarvi terottaa, puhdistaa vaan.
- Hitsattava kappale hiottava puhtaaksi sauman kohdalta ja hieman vierestä ehdottoman tärkeää, paras tulos tulee esim. vingulla(kovametalliterällä siis) niin ei lähde terästä mitään paskaa alumiiniin
- Vaihtovirralla
- Riittävästi virtaa (niin ettei sulamista tarvi odotella) esim. 2mm pellille noin 100A
- Kolvia kuljetetaan aika lailla 90 asteen kulmassa (aika iso vaikutus)

RST/HST hitsaus tigillä
- Tasavirralla
- Punainen elektrodi, joka teroitetaan teräväksi (vaikuttaa paljon)
- Peltiä hitsatessa varsinkin jos haluaa ettei vetele niin aika pienet virrat, esim. 1,5mm pelti 32-39A ja kappaleet kannattaa tehdä tarkasti, jotta voi lähinnä sulattaa vaan ettei tarvi lisätä ainetta
- Päittäin jos hitsaa peltiä ja ei sais vedellä, niin pätkä kerrallaan(ehkä n.10cm) ja jäähdytys vastapuolelta sen jälkeen esim. paineilmalla


Ja rosterihan ruostuu hitsisaumoista ja vierestä jos ei sitä käsittele peittauspastalla hitsauksen jälkeen.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja pera8x »

noista napan kauha jutuist tulikin mieleen yks hauska juttu, kun meillä oli kerran yks "kovan luokan metallimies" hommissa hetken aikaa. se oli niin tehokas, ettei työkalut kestäny sen käytössä. isolla rälläkälläkin se paino laikkaa niin hullunlailla, että moneen otteeseen meni laikka katki ja palaset lenteli minne sattu. ja pari halpis pikkurälläkkää se poltti, kun lailla oli niin kestävä, ettei sieltä antanu periks. sitten se aina syytti työkaluja, vaikka oli suurimmaks osaks hyvät makitan rälläkät ja muutkin ihan ok kamaa. paitsi ne pari pikkurällää, mitkä oli jotain kiinalaisia. ja sama homma jatku hitsauksen kanssa. en enää muista mitä se edes hitsas, mutta uus hitsauskone piti sen takia ostaa, kun entinen oli kuulemma liian tehoton. no, kevyt kemppihän se olikin, eikä tarkotettu niinkään tollasille 6-8mm teräksille. olis sen homman saanu sillä pikkuvalovirta kempilläkin tehtyä, kun olis maltin kanssa tehny, mutta tuli sit kuitenkin hankittua uus kone. ihan hullu äijä. pienen maltin kanssa varmaan tehokas työntekijä, mutta noin tollasenaan vähän turhankin tehokas.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja atlas »

jokainen seppä mies oppii hitsaamaan se nyt on selvää kun opetetaan perus asiat ja neuvotaa.Jotkut tieten opettelevat itse ja osaavat.
Itsekin hitsaan paljon joka päivä töissä muun työn ohessa ja puikko on kyllä hallussa.Kouluaikaan ajoin myös luokat.
MUTT,MUTTA silti pidän ammatti hitsareina niitä jotka tekevät työohjeen mukaan saumat ,osaavat hitsausjärjestyksen ja oikovat lämmöllä hitsattavan kappaleen ettei se ole kierossa.....nämä kaverit on hitsareita ..muut amatöörejä.Ja nämä hommat jos opetellaan kantapään kautta niin paskaa tulee paljon ennekuin osataan tekniikka.
Rumilukselle sen verran että tiedä paperilla mitä vaan mutta kun alat kokeilla hitsausta livenä niin onnistuukohan...epäilen..ja voi olla että siinä itsetunto romahtaa kun putoaa ammattikoululaisen tasolle.
Kyllä ammattikouluissakin opetetaan teoriaa ja sitten käytäntöön jossa se tehdään.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja rumilus »

atlas kirjoitti:jokainen seppä mies oppii hitsaamaan se nyt on selvää kun opetetaan perus asiat ja neuvotaa.Jotkut tieten opettelevat itse ja osaavat.
Itsekin hitsaan paljon joka päivä töissä muun työn ohessa ja puikko on kyllä hallussa.Kouluaikaan ajoin myös luokat.
MUTT,MUTTA silti pidän ammatti hitsareina niitä jotka tekevät työohjeen mukaan saumat ,osaavat hitsausjärjestyksen ja oikovat lämmöllä hitsattavan kappaleen ettei se ole kierossa.....nämä kaverit on hitsareita ..muut amatöörejä.Ja nämä hommat jos opetellaan kantapään kautta niin paskaa tulee paljon ennekuin osataan tekniikka.
Rumilukselle sen verran että tiedä paperilla mitä vaan mutta kun alat kokeilla hitsausta livenä niin onnistuukohan...epäilen..ja voi olla että siinä itsetunto romahtaa kun putoaa ammattikoululaisen tasolle.
Kyllä ammattikouluissakin opetetaan teoriaa ja sitten käytäntöön jossa se tehdään.

Minä hitsaan kaikilla menetelmillä ja kaikkia materiaaleja parhaimpaan 5-luokkaan.
Sepän sällinä aloittaessani ( isä myös aikanaan arvostettu kylä/pajaseppä ) suoritin alkujaan pajahitsauksia ahjossa booraksi alasin ja vasaralla. Sitten siirryttiin kaasuhitsaukseen, jossa asetyleenin korvike kehitettiin itse karbiidista. Sitten sähköhitsauslaitteet ja sen jälkeen läpikäynyt kaikki hitsausmenetelmät, joten tuntumaa on hitsauksiin.
Viimeisien aikojen aikana ei ole tarvinnut käsivaraista hitsausta suorittaa, kun homman hoitaa mekanisoitu...automatisoitu tai robotti hitsauksen. Aina syntyy virheetön hitsi.
Olin antamassa atlakselle 10-pistettä alkukommenteista, mutta loppuun lukiessa pudotan arvosanan 4 eli hylkään suorituksen (i). :angel:
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja pera8x »

kerros nyt rumilus, että mikä oikein olet miehiäs? näistä puheista saa sellasen kuvan, ettei semmosta asiaa olekkaan, mihin et olis perehtynyt ja mihin ei olis jonkin sortin professorin tutkintoo.

jostain syystä vaan vaikea uskoa, että oikeasti joku kerkeis yhden elämänsä aikana istuun koulunpenkillä niin paljon, että olis niitä tutkintoja moottoritekniikasta, hitsauksesta ja vaikka mistä muusta. saatika sitten, että siinä sivussa sitten kerkeis vielä ihan käytännössä suorittaan jotain moottoritekniikka töitä ja sivuhommana vielä oleen hitsarina pajalla. meinaan vaan, että jos jos joka asiaan ollaan pätemässä ja selvittämässä, että kuinka on sitä ja tätä tullu opiskeltua insinööris, tai vähintäänkin professoriks asti ja samalta alata on työkokemustakin 50 vuotta, niin menee ehkä pikkasen uskottavuus juttuihin. muuten vois olla ihan uskottavaakin, mutta ihmiseltä loppuu aika ennenku on joka sortin professori. eihän ihmisen elinikä ole kun maksimissaan pikkasen yli sata vuotta. ja ensimmäiset 7 niistä menee vaan kasvamiseen, sitten seuraavat 9 menee peruskoulun penkillä, sitten lukio, tai ammattikoulu imasee 3 vuotta. siinä kohtaa onkin jo n. parikymppinen. siinä kohtaa sitten mennään sinne töihin, taikka jatketaan opiskeluja. ja jos menee jonnekkin tohtori linjalle, niin ei sieltä ihan parissa vuodessa valmistuta.

kyllähän monet ihmiset osaa paljon asioita ja on ollu monessa paikassa duunissa ja osalla jopa muutama tutkintokin. mutta, että osaa jokaikisen asian A:sta Ö:hön virheettömästi ja että on vielä korkein mahdollinen tutkintokin joka ikiseen mahdolliseen asiaan, niin sanon, jotta kokolailla paksua.

pistä vaikka jonkin sortin vc:tä. taikka mitä turhia. pitää vaan uskoa, että äijä osaa, kun kerran sanotaan. :D
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja rumilus »

pera8x kirjoitti:kerros nyt rumilus, että mikä oikein olet miehiäs? näistä puheista saa sellasen kuvan, ettei semmosta asiaa olekkaan, mihin et olis perehtynyt ja mihin ei olis jonkin sortin professorin tutkintoo.

jostain syystä vaan vaikea uskoa, että oikeasti joku kerkeis yhden elämänsä aikana istuun koulunpenkillä niin paljon, että olis niitä tutkintoja moottoritekniikasta, hitsauksesta ja vaikka mistä muusta. saatika sitten, että siinä sivussa sitten kerkeis vielä ihan käytännössä suorittaan jotain moottoritekniikka töitä ja sivuhommana vielä oleen hitsarina pajalla. meinaan vaan, että jos jos joka asiaan ollaan pätemässä ja selvittämässä, että kuinka on sitä ja tätä tullu opiskeltua insinööris, tai vähintäänkin professoriks asti ja samalta alata on työkokemustakin 50 vuotta, niin menee ehkä pikkasen uskottavuus juttuihin. muuten vois olla ihan uskottavaakin, mutta ihmiseltä loppuu aika ennenku on joka sortin professori. eihän ihmisen elinikä ole kun maksimissaan pikkasen yli sata vuotta. ja ensimmäiset 7 niistä menee vaan kasvamiseen, sitten seuraavat 9 menee peruskoulun penkillä, sitten lukio, tai ammattikoulu imasee 3 vuotta. siinä kohtaa onkin jo n. parikymppinen. siinä kohtaa sitten mennään sinne töihin, taikka jatketaan opiskeluja. ja jos menee jonnekkin tohtori linjalle, niin ei sieltä ihan parissa vuodessa valmistuta.

kyllähän monet ihmiset osaa paljon asioita ja on ollu monessa paikassa duunissa ja osalla jopa muutama tutkintokin. mutta, että osaa jokaikisen asian A:sta Ö:hön virheettömästi ja että on vielä korkein mahdollinen tutkintokin joka ikiseen mahdolliseen asiaan, niin sanon, jotta kokolailla paksua.

pistä vaikka jonkin sortin vc:tä. taikka mitä turhia. pitää vaan uskoa, että äijä osaa, kun kerran sanotaan. :D

Kerkesinhän minä antamaan sinullekin hyviä neuvoja W140 möhkön hankintaan...etkö pidä niitä missään arvossa ?
Kateeksihan sitä käy niille, joilla on viisikin yliopistotutkintoa. En sentään ihan siihen kyennyt, mutta yritän korvata sen vankalla elämän-ja ammattitaidoilla.
Tälläisessä sosiaalisessa mediassa menee helposti vellit ja puurot sekaisin. Tällä tarkoitan, ettei moni suvaitse sitä, että joku voi tietää asioista vähän laajemmin ja paremmin. Toinen paha juttu on, kun raappahousupojat alkaa kertomaan elämänkokemuksiaan elämää jo nähneelle ja jopa isoisäksi kelpaavalle reppanalle.
Viimeksi muokannut rumilus, Su 15.04.2012 14:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja veskola »

Eilen hitsattu ja maalattu alumiinimutka lensi tänään roskikseen ja aloitin tyhjästä tekemään uutta. Ei siinä ekassa, tai oikeastaan se oli toka versio, siinä ei ollut tarpeeksi mutkia ja jäi cooler letku kluhmulle. Tämmöstä tämä harrastelu näyttää olevan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja rumilus »

veskola kirjoitti:Eilen hitsattu ja maalattu alumiinimutka lensi tänään roskikseen ja aloitin tyhjästä tekemään uutta. Ei siinä ekassa, tai oikeastaan se oli toka versio, siinä ei ollut tarpeeksi mutkia ja jäi cooler letku kluhmulle. Tämmöstä tämä harrastelu näyttää olevan.
Älä huolestu...työ tekijäänsä opettaa. Kukaan ei ole seppä syntyessään eikä myöskään virheitä tekemättömiä.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Vastaa Viestiin