Vaihdoin sitten tulpat.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
McKorhone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Su 01.05.2011 20:17

Vaihdoin sitten tulpat.

Viesti Kirjoittaja McKorhone »

CLK 200 vm 2000 alkoi vähän 'oireilemaan': käynnistäessä lähti käyntiin silleen vähän traktorimaisesti pärähtäen ja ajaessa tuntui normaaliakin tehottomammalta. Kaasulla ajeluun suositeltiin muutenkin vaihtamaan iridium-tulpat joten päätin tehdä niin. Konepellin alla odotti yllätys, missä tulpat? Olen ruuvaillut autoja 4 eri vuosikymmenellä ja nytkö en sitten enää löydä edes tulppia! :shock: Sokea ukko! Tovin tutkittuani päätin avata konekopan päällä olevan luukun ja kas, siellähän ne luurasi! Tosin tosi syvällä kuopissaan. Ilmanputsarin koppa ja putki piti tosin irrottaa että pääsi niihin käsiksi. Sitten tulikin tehtyä mielenkiintoisia havaintoja. Auton tulpat on vaihdettu edellisen kerran Vehon toimesta.
1. tulppa: irtoaa niin kuin pitääkin. Uusi tulppa menee hyvin paikoilleen.
2. tulppa: tuntuu että kiristyy vaan vaikka varmasti käännän oikeaan suuntaan? Pakko lopettaa vääntäminen välillä kun alan pelätä jengojen puolesta, mitä helevettiä? Kierrän takaisin kiinni ja nyt jengat tuntuvat 'oikeilta'. Kierrän taas auki ja kääntyy mukavasti siihen kohtaan asti mihin viimeksi pysäytin, sitten alkaa taas 'kiristää'. Päätän avata tulpan loppuun asti varovasti. Lopulta tulppa lähtee. Tutkin tulpan ja huomaan että jengat ovat vähän litistyneet. Uusi tulppa menee hyvin paikoilleen.
Tässä vaiheessa huomaan että 3. ja 4. tulppien kolojen ympärillä olevissa pikku syvennyksissä on öljyä? Miksi? Putsaan öljyn pois.
3. tulppa: tulppa on jo valmiiksi löysällä!? Kiertäessä ei ole juurikaan vastusta, tulppa lähtee hyvin irti ja uusi tulppa paikoilleen.
Ja sitten se grande finale eli:
4. tulppa: tulppa on käytännöllisesti katsoen irti!? Käännän hylsyä ehkä puoli kierrosta ja tulppa on irti? Mitvit? Kun nostan tulpan ulos, sekä holkki että tulppa uivat öljyssä, siis aivan märkiä öljystä! Onko siis Vehon huoltojamppa jättänyt tulpan kiristämättä? Eihän noi voi 'ryömiä' käytössä. Tai sitten olis eka kerta.
Putsasin öljyt pois ja laitoin uuden tulpan. Hilppeet kiinni ja pannu tulille. Käynnistyi todella hyvin ja kävi paremmin kuin ennen. Vähän aikaa savutti kun palotilaan valunut öljy paloi. Sitten pikku lenkille. Moottori kävi paremmin ja tuntui jopa vähän terhakkaammalta. Huomenna ajelen motaria töihin niin voi vähän kokeilla paraniko ohituskiihtyvyys.
Mutta tosiaan, eipä taaskaan parantunut luottamus merkkikorjaamoihin. Edellisessä autossani, volvossa, onnistui merkkikorjaamo rikkomaan öljypohjan propun kierteet ja ne vaan liimasi sen takaisin, kertomatta edes asiasta! Nyt sitten tämä Vehon 'ammattitaito'. Kaikki pitäis itte tehä.
Avatar
Jani426
Mersumies
Mersumies
Viestit: 739
Liittynyt: Su 03.02.2008 10:09
Paikkakunta: Lahti

Re: Vaihdoin sitten tulpat.

Viesti Kirjoittaja Jani426 »

Joo ei ne pitäis sieltä itsestään irrota jos on vähääkään oikein kiristetty.

Onneks huollan autoni itse, ainakin kaiken minkä työkaluillani pystyn, tietää mitä ja miten tuli tehtyä.
Just tänään sai pettyä jälleen kerran kun käytin isän auton 4-pyörä suuntauksessa, taas mentii siitä mistä aita on matalin. Eli kun jätin auton korjaamolle sanoin erikseen että säätävät myös taka-akselin aurauksen vaikka on nipin napin toleranssien sisässä. Aikaa meni n. 2.5 tuntia ja ainoastaan etupään aurausta oli säädetty, eli 15min homma, uskomatonta !. :evil: Eivät saaneet rattiakaan suoralleen, noh jatkavat harjoittelua Maanantaina. Saa nähdä minkälaista laskua esittää, maksan max. 100e kun kulmat kohdallaan ja ratti suorassa. Auto w211 E 220 CDI vm. 2002.

Sori, noh nyt on höyryt päästetty pihalle :problem:
r129 SL320 , w202 C180 Elegance , w204 C200 CDI Avantgarde

Ex list : R107 380SL , A124 E 200 Cabriolet , w126 300 SE , w202 C280 Sport , w203 C200 Kompressor , w208 CLK 200 Elegance , w208 CLK200 Sport , w208 CLK 230 Komp. Elegance ,w211 E220 CDI , C215 CL 500

Myynnissä sekalaista osaa w126, w202, w210, r129, ym. ....
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2351
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Vaihdoin sitten tulpat.

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

McKorhone kirjoitti:.
Mutta tosiaan, eipä taaskaan parantunut luottamus merkkikorjaamoihin. Edellisessä autossani, volvossa, onnistui merkkikorjaamo rikkomaan öljypohjan propun kierteet ja ne vaan liimasi sen takaisin, kertomatta edes asiasta! Nyt sitten tämä Vehon 'ammattitaito'. Kaikki pitäis itte tehä.
Noinhan se ikävä kyllä menee. Itse olen huoltanut ja tarvittaessa korjannut yli 40 vuoden ajan kaikki omat laitteet eikä ole tarvinnut katua laatua, toimitusnopeutta eikä hintaa.

Työkaluihin olen sijoittanut aina kun on tarvetta ollut ja aina on tulleet kaikki ostetut vehkeet käyttöön.

Ns. merkkihuoltoihin en vie kuin äärimmäisen pakon edessä. Se ainoakin kokemus viimeisen 30 vuoden aikana osoittautui vähemmän miellyttäväksi
kun huollossa ei tehty mitä luvattiin mutta raha tekemättömästä työstä kelpasi.

Itärajan läheisyys maassamme heijastuu myös merkkiliikkeiden laatuun.
mittari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: To 02.11.2006 17:31
Paikkakunta: Pori

Re: Vaihdoin sitten tulpat.

Viesti Kirjoittaja mittari »

McKorhone kirjoitti: Mutta tosiaan, eipä taaskaan parantunut luottamus merkkikorjaamoihin. Edellisessä autossani, volvossa, onnistui merkkikorjaamo rikkomaan öljypohjan propun kierteet ja ne vaan liimasi sen takaisin, kertomatta edes asiasta! Nyt sitten tämä Vehon 'ammattitaito'. Kaikki pitäis itte tehä.
Minusta tämä luottamus koskee muitakin kuin merkkikorjaamoja, mutta kyllä erityisesti näitä. Oman työn arvostus ja nimenomaan työn hyvin tekemisen arvostus on hävinnyt jonnekin bittiavaruuteen. Kaikki "ovat vaan täällä töissä". Luulisi koulutusta annettavan ja saatavan nykyään yli oman tarpeen - ehkä syy onkin tässä, kyllästyminen kaiken normittamiseen ja tarkkaan ohjeistamiseen. Halutaan käyttää omaa järkeä, joka ei sitten taas enää riitäkään. Tai sitten työ ei vaan kiinnosta.

Omat kokemukseni alkoivat vuoden 1970 aikoihin, kun rättäristäni vaihdettiin öljyjä Union-huoltoasemalla Turussa. Rasvari tuumasi, että öljypropun pitää ainakin olla tiukassa, joten niinhän siinä kävi, että kierteet meni. Tästä lähtien olen vaihtanut kaikkiin autoihini mm. öljyt aina itse - tai en ihan. Täällä Porissa vaihdatin 9 vuotta sitten nykymersuuni öljyt jossakin pajalla. Öljyä laitettiin liikaa ja suodatin kiristettiin yli kaikkien normien. Ei auttanut kuin imeä ylimääräiset öljyt pois ja tarkistaa suodattimen tilanne. Näissä kummassakin tapauksessa olin vielä itse vieressä katsomassa, mitä tehtiin - ei auttanut.

Muita huomioita ja nämä merkkikorjaamosta: ulkolämpötilan anturi jäi puskurin laitossa jonnekin puskurin sisään ja näytti yli 30 asteen lämpötiloja 0-asteen lämmössä. Hehkujen vaihdon jälkeen kilisteli jossain konehuoneessa kaarteessa ajettaessa - ja sieltähän löytyi irtonainen pultti kierimästä muovien päältä. Oli jäänyt polttoainejohto kiinnittämättä öljysuotimen kylkeen. Opelin huollossa ei kolarikorjauksen jälkeen toiminut äänitorvi, vasen ajovalo oli kiinnittämättä alhaalta siten, ettei korkeussäätö toiminut vaan valo näytti 10 m:n päähän.

Näitä riittää ja kaikkia ei huomaa, mutta se on varma, että kaikki työ tulisi itse tarkistaa ja käydä läpi voidakseen olla varma kaiken toimivuudesta myös "huollon" jälkeen. Ei auta, vaikka seisoisin asentajan vieressä - työn laatu voi olla silti huonoa. Ei auta kuin pitää vanhaa autoa ja yrittää tehdä mahdollisimman paljon itse.
S210 E290TDT -97, entinen
S211 E220 CDI -09
Vastaa Viestiin