W124 230e suihkutussuutin tukossa?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
sgtpepper921
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: To 19.04.2012 09:32

W124 230e suihkutussuutin tukossa?

Viesti Kirjoittaja sgtpepper921 »

Eli auto pyrkii sammuilemaan ja usein sammuileekin. Tyhjäkäynti heittelee siinä 500-1100rpm. Niin olisikohan ongelma polttoaine suihkutuksessa? Lisäilmaluisti on vaihdettu ja kaikki letkut tarkistettu että mitään ilmavuotoja ei ole. Onko mahdollista viedä auto jonnekkin Boschin korjaamolle jossa he voisivat jollain tietokoneella katsoa että onko vika ruiskussa? Vai onnistuuko sellainen homma näin vanhaan autoon? Ja paljonko sellainen diaknostiikkatyö sitten tulee maksamaan? Tuossa minun mersussa on KE-Jetronic ruisku eikö vain? Auto on vm.1989
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 230e suihkutussuutin tukossa?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Yj-rele tinaukseen ensin .Ruisku suuttimen tukkoisuuden tiedät että käy kolmella ja sen pytyn pakosarja on kylmänä kylmä pitkään ,minkä verran nyt suutin antaa ainetta mutta en usko kyllä sellaiseen vikaan.voi olla että potikkakin voi vaatia puhdistuksen että tulee pätkintää ja ecu yrittää korjata sitä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2565
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Re: W124 230e suihkutussuutin tukossa?

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

atlas tuossa jo nuo perusjutut kertoilikin,vilkaise nyt kuitenkin em; lisäksi onko se ylempi kaasuvivuston jousi joka näkyy selvästi ilmanputsarin alla/vieressä kuskin puolella paikallaan ja ehjä!Tuon jousen katkeaminen,irtoaminen aiheutaa myös ko humppaamista!

Mitään nykyautoihin verrattavaa tietokone ohjelmaa dataa nuo vanhemmat KE-jetit ei anna,toki Bochin huolloista löytyy vielä yleensä tuo vanhempi mittaus kalusto joilla järjestelmää toki voi testata ja mitata,etsiä mahdollista vikaa.Hyvällä yleismittarillakin mittaa lähes samat asiat myös.
Suuttimia ei nykyautojen tapaan voi testata,kun ottamalla irti ja tutkimalla sumutus kuvion ja tuleeko ylipäätään mitään läpi,toisaalta jos kilometrejä riittävästi,niin Motonetissa aidot Bochin suuttimet on vielä kohtuuhinnoissa verrattuna uudemman kaluston suuttimiin.

Hyvällä laser tai infrapuna lämpömittarilla saa tietty atlaksen vinkin mukaan pakosarjasta mitattua onko jokin suutin "tukkoisempi"verrattuna muihin.
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18301
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W124 230e suihkutussuutin tukossa?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vika tuskin on tässä tapauksessa suuttimissa.
Nykyisin on tullut tavaksi esittää näiden vanhojen mersujen omistajille suuttimien vaihtamista uusiin (hinnathan ovat kohtuulliset) kun on käynti- ja käyntiinlähtöongelmia - on nimittäin todettu että aina on omistajan mukaan saatu selvä muutos parempaan suuntaan auton käyttäytymiseen uusilla suuttimilla.
wiimax.fi
sgtpepper921
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: To 19.04.2012 09:32

Re: W124 230e suihkutussuutin tukossa?

Viesti Kirjoittaja sgtpepper921 »

Atlas, mitä tarkoitat potikalla? Mistä löydän sen potikan autosta?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 230e suihkutussuutin tukossa?

Viesti Kirjoittaja atlas »

potikka on ilmamassamittarin etupuolella neljällä torxilla kiinni,voi olla sinetti päällä,siihen menee kolmejohtoa.Irroittaessa pitää irroitella bensapaineen säädin edestä.Takaisin säätö lämpöisellä koneella ja keskimmäinen ja jompi kumpi laitimmainen volttipuolella ja pitää olla 0-70v mutta kun kirii potikan niin jo heti muuttuu.
sen voi testata myös niin että virtapäälle,yleismittari noin kun neuvoin ja painat lautasta hitaasti ja katsot onko juokseva volttimäärä järkevää pötköä ettei ole katkeamia.
Itse kyllä mittasin noin mutta mittaus antoi että ei katkoksia mutta ajossa toksähteli ja kun avasin niin liukurata puhki ja mustaa töhnää joka katkaisi kontaktin eculle.
Liukupinnan huonous ei välttämättä kerro että on rikki koska itse ajelin pitkään huonolla potikalla ja uuden saatuani kl-osista ei se muuttunut mihinkään mutta ilo oli että osa oli paranneltu painos vanhempaan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 230e suihkutussuutin tukossa?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Tinaa nyt ensin kuitenkin se yj-rele tai kokeile toisella koska se on yleisin syy tohon.sitten voi olla myös ruiskun alla kumikaukalo hapertunut ja sen hunta on noin 30-35e ja sama mistä ostat ,motonet ,kl,veho ja samalla näät kaasuläpän ja ruiskun väliputken pätkän kunnonkin ettei sieltä vuoda.

näitten jälkeen sitten potikan kimppuun.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Tähellinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: To 28.06.2012 23:06
Paikkakunta: Lahti

Re: W124 230e suihkutussuutin tukossa?

Viesti Kirjoittaja Tähellinen »

suutinten o-renkaat ja muut imuilmavuodot
-ex W124 300TE -91
-exW204 320 CDI-08
-ex W124 300E -85
ex-W220 320 CDI -04
ex-W211 320 -03
-W201 200d -91
-w211 220cdi -03
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

dealer kirjoitti:Vika tuskin on tässä tapauksessa suuttimissa.
Nykyisin on tullut tavaksi esittää näiden vanhojen mersujen omistajille suuttimien vaihtamista uusiin (hinnathan ovat kohtuulliset) kun on käynti- ja käyntiinlähtöongelmia - on nimittäin todettu että aina on omistajan mukaan saatu selvä muutos parempaan suuntaan auton käyttäytymiseen uusilla suuttimilla.
Jep. Yksi vaikuttava juttu on myös se, että näissä suutimissa on sisällä myös pieni suodatin systeemi. Joka tietenkin aikaamyöden kerää kaiken sen kuonan mitä pa-suodatin päästää ohi. Max 300tkm ja kaikki suihkut vaihtoon.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
sgtpepper921
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: To 19.04.2012 09:32

Re: W124 230e suihkutussuutin tukossa?

Viesti Kirjoittaja sgtpepper921 »

Joo eli yj rele vaihdettu eikä ole muutosta tapahtunut. Yhden jutun huomasin. Kun ABS valo palaa niin auto toimii mainiosti mutta sitten kun kun se ei pala niin auton tyhjäkäynti alkaa kiukuttelemaan ja jarru poljin nakuttaa hiljaisissa nopeuksissa. Tuo ABS valo nyt on palanut jo siitä asti kun ostin auton eli n puolisen vuotta ja tyhjäkäynti ongelmat ovat olleet kanssa auton ostosta asti. Johtuuko ongelma tästä?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 230e suihkutussuutin tukossa?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Abs kun palaa niin jetti menee nähtävästi mekaaniselle ruiskulle joka nyt varsin pelaa idioottivarmasti mutta kulutus ja päästöt nousee rajusti.Sitten kun valo ei pala menee ruisku sähköiselle ruiskulle ja siinä on nyt jotain säädön kanssa ongelmia eli onko lisäilmaluisti putsattu?
toi jarrupoljomen nykimien on kyllä outoa eli alipainevuotoa tehostimessa tai itse abs yksikössä vikaa,nyt voisi joku jolla on kokemusta enemmän tai ihan omakohtaista niin kertoa lisää....pehkut loppuu .
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Vastaa Viestiin