Mb 124 200D -92 ei sammu

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
happa66
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Su 14.06.2009 19:55
Paikkakunta: NAKKILA

Mb 124 200D -92 ei sammu

Viesti Kirjoittaja happa66 »

Tommonen vika tuli yht äkkiä. Ei sammu, vaikka sammuttaa avaimesta. Ilma vuotoja kuulusteltu eikä niitä havaittu. Mistähän kannattais etsiä vikaa?

a-p
200D-86
250TD-86
300D-87
310D-92
508AS-81
913AS-76
200TE-87
230E -89
230E-90
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 917
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: Mb 124 200D -92 ei sammu

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

happa66 kirjoitti:Tommonen vika tuli yht äkkiä. Ei sammu, vaikka sammuttaa avaimesta. Ilma vuotoja kuulusteltu eikä niitä havaittu. Mistähän kannattais etsiä vikaa?

a-p
Pumpun päällä oleva mokkula joka alipaineella sammuttaa... Kalvo rikki,ei maksa paljoo,uskaltaa ehkä mä...Motonetistätki ostaa. On mulla ainaki kestäny vuosia. Siis kokeile ensin se STOP vipu pumpun vieressä,jos sillä sammuu niin kuten ed.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Mb 124 200D -92 ei sammu

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Ittellä oli joskus tollainen vika ei sammunut avaimesta .
tuo pumpun alipaine sammutin oli kunnossa, itse alipainepumppu vuoti ovet meni kyllä lukkon mutta kone ei sammunut.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3820
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Mb 124 200D -92 ei sammu

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Tere!
arska10 kirjoitti:Ittellä oli joskus tollainen vika ei sammunut avaimesta .
tuo pumpun alipaine sammutin oli kunnossa, itse alipainepumppu vuoti ovet meni kyllä lukkon mutta kone ei sammunut.
Joo, voi se vika olla alipainepumpussakin, tosin silloin se kyllä yleensä tuntunee myös jarruissa. Eli jarrutehostin ottaa "käyttövoimansa" alipaineena alipainepumpulta, ja jos se ei tee alipainetta, myöskään jarrut eivät tehosta.

Alipainevuoto (tai -tukos), jos se on syynä, voi olla tietysti muuallakin kuin syöttöpumpun päällä olevassa sammutinkalvossa. Esim. virtalukossa tai jossain alipainepumpun, virtalukon ja syöttöpumpun välissä letkuissa tai liitoksissa. Tai monesti on vika kuulemma löytynyt myös valojen korkeussäädön irronneesta alipaineletkusta.

Itse kuitenkin lähtisin kokeilemaan ensimmäiseksi, aivan kuten jsmaa tuossa ehdotti, sammutinrasian testaamista ja tarvittaessa vaihtamista syöttöpumpulle. Siis, jos se sammuu normaalisti siitä pumpun stop-vivusta. Alkuperäinen Boschin osa maksaa muuten KL-varaosissa 26€, joten kovin kallis homma ei ole, vaikka vika olisi toisaallakin. Alla olevissa linkeissä on ohjeistusta toiminnan testaamiseen. Itse aion kanssa vaihtaa tuon omaan 250 D:hen mahd. pian, koska se kyllä sammuu, mutta hitaasti.

Aiheesta on juttua esim:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... ammutin%2A
ja
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... ammutin%2A
ja
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... ammutin%2A
ja
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... ammutin%2A

Muuten, W124:n alipainetoiminen keskuslukko ei ole millään tavalla yhteydessä tuohon moottorin alipainepumppuun, joten moottorin sammumisella ja keskuslukolla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Keskuslukolla on ihan oma sähkötoiminen alipainepumppu.

T: Timo
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Mb 124 200D -92 ei sammu

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Taistelin juuri taannoin saman ongelman kanssa ja syynä oli tuolloin virtalukon perässä oleva venttiili. Oli ihan klesa, levisi käteen irroittettaessa.

Toimii siten, että lukon ollessa käynnissä-asennossa päästää pumpulle menevään letkuun normaali ilmanpaineen. Kun kääntää lukosta "virrat pois", niin yhdistää pumpulta tulevan letkun alipainepumpulle menevään (liityy toisessa päässä siihen jarrutehostimelle menevään putkeen).

Pumpun alipainekellon saa helposti laittamalla siihen letkunpätkän, johon ylettyy itse imuttelemaan. Pitäisi sammua, kun imaisee. Onnistuu tupakoitsijoilta helpommin :mrgreen:
Terveisin
Tero
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3820
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Mb 124 200D -92 ei sammu

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Tervehtys.

Uhkailin tuossa aiemmin, että vaihdan omaan vuoden -92 W124 250 D:hen tuon sammutinrasian. Tein sen homman tänään, ja aiemmin todella hitaasti ja ontuen sammunut moottori sammuu nyt ihan juuri niin kuin pitäisikin. Joku aiemmin kirjoitti, että oli tehnyt homman puolessa tunnissa, mutta mun kohdalla se ei – todellakaan – tapahtunut puolessa tunnissa…

Tai olisi se voinut onnistua, mutta tuossa pumpun päällä, ja samalla sammutinrasian toisen ruuvin päällä on joku hemmetin tötterö (kuvassa, nimetty näppärästi ”Joku pömpeli”), ja se torpedoi homman tekemistä todella lahjakkaasti. Osaako joku kertoa, mikä tuo metallinen lieriö on, ja saako sen jollakin pois siitä? Itse en onnistunut siinä. Olettaisin, että kaikissa pumpuissa ei ole tuollaista?

Kuva (otettu kakkos- ja kolmossylinterin imuputkien välistä)
Kuva

Haastetta hommaan lisäsi:
- Vaikkakin sammutinrasian kiinnitysruuveissa on Torx –kannat, niillä ei tee tuon pömpelin alla olevan ruuvin kanssa mitään. Eikä myöskään 10mm hylsyllä – oli käytettävä lenkkiavainta.
- Lenkkiavain ei tuossa ruuvissa pääse kääntymään kerrallaan kuin parikymmentä astetta. Väli on siis ahdas. Ja se on niin ahdas, että kovin helposti sitä avainta ei myöskään saa asetettua ruuvin kantaan.
- Ruuveissa on kierrelukitetta, joten ne ovat ihan tarpeeksi tiukasti väännettäviä alusta melkein loppuun saakka. Sormilla pystyin vääntämään ehkä viimeisen yhden kierroksen tai jotain.
- Vanhassa rasiassa letku tulee sivuun, uudessa päälle. Letkua on siis pidennettävä laittamalla muoviletkun päähän aiempaa pitempi kumiletku. Sitä ei saanut millään kiinni ilman, että purki ilmansuodattimen kotelon pois tieltä.
- Vanhassa sammutinrasiassa (metallinen) ei ollut lainkaan kiinityskorvakkeita, vaan ruuvit painoivat sen kiinni kahdella pienellä peltilevyllä. Sen sijaan uudessa rasiassa on korvakkeet, ja runko on niin lähellä sitä ruuvia, että em. lenkkiavain ei läheskään mahtunut ruuvin ja rungon väliin ilman, että siitä otti rälläkällä reippaasti lenkin paksuutta pois.

Muuten hommassa ei ollut sen kummempaa – joku on kirjoittanut, että sammutinrasiaa pitää pyöräyttää vähän ennen kuin sen nostaa, jotta se lähtisi pois. Tässä kyseisessä pumpussa ei tarvinnut eikä voinut tehdä niin. Tiivisterenkaan sai näppärästi paikalleen laittamalla sen sammutinrasiaan oikeaan kohtaan ennen asennusta. Ja kuten monesti on mainittu, sammutinrasian vipu pitää painaa oikeaan kohtaan pumpun sisällä olevassa vivussa, kun sitä asentaa – onnistui helpoiten, kun painoi samalla STOP-vipua kun painoi rasian paikalleen. Toiminta on helppo testata ilman moottorin käynnistämistä – kun rasian alipaineletkusta imaisee, niin myös STOP-vivun tulee liikkua.

Äärimmäisen raivostuttavaa on se, että tässä hommassa näkee aivan helposti kaikki ruuvit ja letkut, joihin pitäisi päästä käsiksi, mutta kaikki paikat ovat niin tolkuttoman ahtaat, että oikein mihinkään ei pääse kunnolla käsiksi, eikä tuon homman tekeminen ei naurata. Paitsi ehkä mahdollisia sivustakatsojia…

Bonuksena, kun em. asioihin oli saanut tarpeeksi tuhlattua aikaa ja hermoja, pääsinkin jatkamaan seuraavaa hommaa kymmenen jälkeen illalla. Tyttöystävän Primerasta piti huuhdella lasinpesunestesäiliöstä ja muusta lasinpesujärjestelmästä pois jäähdytinnesteet ja laittaa lasinpesulitkua tilalle… :roll:

Tällaista tänään.

T:Timo
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
happa66
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Su 14.06.2009 19:55
Paikkakunta: NAKKILA

Re: Mb 124 200D -92 ei sammu

Viesti Kirjoittaja happa66 »

Kiitos vinkeistä ja linkeistä. EI MEINAAN ole ihan "pikku" puolentunnin homma, kun sormet on melkeen"hk-siniset :wink: ", mut onneks kylällä on näppärä korjaaja miltä ei menny ko muutama tunti vaihtamiseen :wink: . Uudessa oli ilma tappi sivussa, motonetista bossilainen, hiukan alle neljäkymppiä. Kyllä kannattais vaihtaa "varmuuden vuoksi" toikin venttiili joskus. Kaveri kerto et vaihdon jälkeen kiihtyy paremmin ja sammuu saman tien. Vanhan testaus verrattuna uutteen, vanha liikkuu hitaammin ja ei mennyt täysin alku asentoon, elikkä jäi vähän "kantamaan". Pitää ilmeisesti pikkase sammutinta päällä :?: , en tiedä varmasti, kun en ole perehtynyt sen enempää tohon asiaan. Mutta nyt toimii hienosti ja sammuu. Ja nyt tuli omaan 230.seen lataus vika, tyhjäkäynnillä lataa hiukan ja kierroksilla ei yhtään. No se on onneksi helppo korjata :D .

a-p
200D-86
250TD-86
300D-87
310D-92
508AS-81
913AS-76
200TE-87
230E -89
230E-90
Avatar
blackslide
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 399
Liittynyt: Su 27.02.2011 19:05
Paikkakunta: Lappi

Re: Mb 124 200D -92 ei sammu

Viesti Kirjoittaja blackslide »

Tosiaan itsellä sama vika, piti kaikki kepulikonstit kokeilla ja epäillä jo jarrutehostintakin... sammuttimen vaihdolla korjaantui.

On tosiaan niin halpa että siitäpä tuota kannattaa heti valojen korkeudensäädön ja kytkentöjen jälkeen lähteä katsomaan.
Ensin toki kannattaa tarkistaa ettei alipainepumpusta tai muualta, ole päässyt öljyä tuonne letkuihin, se syövyttää nuo kalvot nopeasti.
Nuo 'filtterit' mitä alunperin on noissa, on mersulla tietääkseni aika halvat, niistä näkee heti jos alkaa mustumaan...

Keskuslukko tosiaan on aivan eri järjestelmä.
EX: Sekalaista..., '92 BMW 535i, '87 Volvo 745, '96 Volvo V40 1.8i, '00 M-B S210 320CDI, '88 M-B W124 200D, '89 M-B W201 200D, '88 M-B S124 300D, VW Polo SDI, Skoda Octavia 1,9TDI,
Kovassa ajossa: '01 Piinattu Rellu Megane Scenic
Modit: ei siitä koskaan autoa tule.
Vastaa Viestiin