Uskaltaako puhdistaa jäähdytys järjestelmän konetiskiaineella vai onko liian ätkyä?
joku sanoi että saa vaihdella sitten tiivisteitä joka paikkaan.
Vai mikä olisi mielestänne sopivaa litkua?
jäähdytys järjestelmä ja konetiskiaine?
jäähdytys järjestelmä ja konetiskiaine?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: jäähdytys järjestelmä ja konetiskiaine?
itse en ainakaan huomannut mitään haittaa... päinvastoin, pieni syylärin vuotokin loppui kovin moneksi viikoksi niitä ei toki sinne kannata jättää ja mielummin sulanmaan aikana suorittaa tuon pesun, niin ei tarvitse glygolin kanssa pelata...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: jäähdytys järjestelmä ja konetiskiaine?
Tarkoitus olisi ottaa glykolit pois pesuaine sisään...ajo kuumaksi ja ulos ja sitten pari huuhtelua vai mikä olisi järkevintä?
Talliin saan kyllä lämmöt päälle jos laittaisi muhimaan yöksi.
Talliin saan kyllä lämmöt päälle jos laittaisi muhimaan yöksi.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: jäähdytys järjestelmä ja konetiskiaine?
paripäivää itse pidin ja sillä tuntui tulevan jo riittävä tulos... ensin kokeilin tuollaista ajo kuumaksi ja huuhtelu, mutta ei se vielä irrottanut kunnolla niitä paskoja sieltä järjestelmästä, vasta tuo pitempi aika toi kunnon tulokset...
voihan sen toki lorauttaa sinne glygolien sekaan ja ajaa sen muutaman päivän ja sitten huuhtelu (ja ehkä yksi kuumaksi käyttö pelkillä "pesunesteillä") huuhteluun mulla ainakin meni eniten aikaa, eli aina kunnon lämpimäksi käyttö ja taas uudet vedet, sitä paskaa tuli vielä viidennenkin huuhtelun mukana ihan kiitettävästi ja lämmityslaitteen teho ainakin kolminkertaistui, joten ei se ihan turhaa hommaa ollut
siksi tuo olisi siis parempi suorittaa + kelien aikaan, kun sais jättää ne huuhteluvedet sinne vaikka odottaman seuraavaa ajolenkkiä... pakkasilla tuo pitää tehdä kerralla loppuun asti, kun ei sinne viitsi pelkkiä vesiä jättää yöksi ainakin mun tuurilla yöllä pakkanen käväisis reilussa -20 C, vaikka luvattais kuinka suojaa...
voihan sen toki lorauttaa sinne glygolien sekaan ja ajaa sen muutaman päivän ja sitten huuhtelu (ja ehkä yksi kuumaksi käyttö pelkillä "pesunesteillä") huuhteluun mulla ainakin meni eniten aikaa, eli aina kunnon lämpimäksi käyttö ja taas uudet vedet, sitä paskaa tuli vielä viidennenkin huuhtelun mukana ihan kiitettävästi ja lämmityslaitteen teho ainakin kolminkertaistui, joten ei se ihan turhaa hommaa ollut
siksi tuo olisi siis parempi suorittaa + kelien aikaan, kun sais jättää ne huuhteluvedet sinne vaikka odottaman seuraavaa ajolenkkiä... pakkasilla tuo pitää tehdä kerralla loppuun asti, kun ei sinne viitsi pelkkiä vesiä jättää yöksi ainakin mun tuurilla yöllä pakkanen käväisis reilussa -20 C, vaikka luvattais kuinka suojaa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: jäähdytys järjestelmä ja konetiskiaine?
Huuhteluun on ohje Valtran sivulla koskien traktoreita:
http://www.valtra.fi/extras/documents/valmet505.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
--
Puhdistus
- Liuota 16 litraan puhdasta lämmintä
vettä n. 0,6 kg soodaa (905:ssä 24 lit-
raan vettä n. 0,9 kg soodaa). Kaada soo-
daliuos jäähdytysjärjestelmään ja jätä
täyttöaukko avoimeksi.
- Käytä moottoria, kunnes liuos alkaa sel-
västi kiehua.
- Alenna koneen kierrokset niin, että liuos
juuri kiehuu. Jatka kiehuttamista n. 15-
20 min.
- Avaa tyhjennyshana moottorin edelleen
hiljaa käydessä ja kaada puhdasta huo-
neenlämpöistä vettä jäähdyttimeen
- Jatka huuhtelua, kunnes ulosvaluva vesi
on kirkasta eikä enää tunnu liukkaalle
sormissa.
- Pysäytä moottori ja anna veden valua
ulos järjestelmästä.
--
Huolellinen huuhtelu vesijohtovedellä olisi hyvä tehdä vastavirtaan
ainakin Mersun oman ohjeen mukaan (joka nyt ei ole käsillä).
Jäähdytin pitäisi valuttaa tyhjäksi.
Jäähdyttimeen jäävän veden pitäisi olla tislattua vettä, jos
halutaan välttää jäähdyttimen kalkittuminen uudestaan.
Soodaksi sopii kidesooda eli pesusooda (natriumkarbonaatti), sitä
saa rautakaupasta ja sitä on myös konetiskiaineessa.
Sooda syövyttää alumiinia, joten kovin pitkäksi aikaa sitä ei voi
jättää moottoriin ja huuhtelu tulee tehdä kunnolla.
http://www.valtra.fi/extras/documents/valmet505.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
--
Puhdistus
- Liuota 16 litraan puhdasta lämmintä
vettä n. 0,6 kg soodaa (905:ssä 24 lit-
raan vettä n. 0,9 kg soodaa). Kaada soo-
daliuos jäähdytysjärjestelmään ja jätä
täyttöaukko avoimeksi.
- Käytä moottoria, kunnes liuos alkaa sel-
västi kiehua.
- Alenna koneen kierrokset niin, että liuos
juuri kiehuu. Jatka kiehuttamista n. 15-
20 min.
- Avaa tyhjennyshana moottorin edelleen
hiljaa käydessä ja kaada puhdasta huo-
neenlämpöistä vettä jäähdyttimeen
- Jatka huuhtelua, kunnes ulosvaluva vesi
on kirkasta eikä enää tunnu liukkaalle
sormissa.
- Pysäytä moottori ja anna veden valua
ulos järjestelmästä.
--
Huolellinen huuhtelu vesijohtovedellä olisi hyvä tehdä vastavirtaan
ainakin Mersun oman ohjeen mukaan (joka nyt ei ole käsillä).
Jäähdytin pitäisi valuttaa tyhjäksi.
Jäähdyttimeen jäävän veden pitäisi olla tislattua vettä, jos
halutaan välttää jäähdyttimen kalkittuminen uudestaan.
Soodaksi sopii kidesooda eli pesusooda (natriumkarbonaatti), sitä
saa rautakaupasta ja sitä on myös konetiskiaineessa.
Sooda syövyttää alumiinia, joten kovin pitkäksi aikaa sitä ei voi
jättää moottoriin ja huuhtelu tulee tehdä kunnolla.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: jäähdytys järjestelmä ja konetiskiaine?
Tähän löytyy omatkin tökötit, itse ostin parin euron pullon motonetistä ja hyvin tuli ainakin kuraa sillä ulos.