lisää hönkää om603:seen
Re: lisää hönkää om603:seen
jos kone on ehjä ja setuppi muuten kunnossa, niin kyllä se kestää. mulla oli 124 farkussa 5 pyttynen kone vakio pakosarjalla, laippa vaan muutettu, että siihen sai turbon. pieni cooleri ja isotappinen pumppu. tehoa oli tällä setupilla 251 heppaa n. 1.2 baarilla ja kesti ajaa kaasu pohjassa hajoamatta kymmeniä kilsoja putkeen. pienenä auttavana tekijänä tässäkin touhussa oli se, että välitykset loppu mittarin näyttäess 230km/h. sillonhan syöttöäärä pienenee, kun kierrokset on tapissaan. eli käytännössä kun ajelin huippunopeutta, niin kone ei ollut täydessä rasituksessa. mutta kesti kuitenkin sen.
EDIT: ai niin. ja turbona oli joku ikivanha garretin t04 järjettömän isolla pakopesällä.
sittemmin vielä päivitin vekotinta ja rakensin vähän paremman pakosarjan ja vaihdoin ahtimen hx40MFS pakopesä 17# malliin. samalla ahtopaineet nostettiin kahteen kiloon. menohalut parani ihan kohtuullisesti, mutta huiput ne vaan pysy samana. tälläkin kärsi ajaa kaasu pohjassa kilometri tolkulla.
yhteensä näillä kokoonpanoilla ajelin vähän vajaa 100tkm. moottori kyllä toimi kiitettävästi, mitä nyt kansi halkes kerran ja olisko pahvikin mennyt joskus. voimansiirrossa sitä puuhaa riitti. sitä kun ei saa halvalla hyvää.
EDIT: ai niin. ja turbona oli joku ikivanha garretin t04 järjettömän isolla pakopesällä.
sittemmin vielä päivitin vekotinta ja rakensin vähän paremman pakosarjan ja vaihdoin ahtimen hx40MFS pakopesä 17# malliin. samalla ahtopaineet nostettiin kahteen kiloon. menohalut parani ihan kohtuullisesti, mutta huiput ne vaan pysy samana. tälläkin kärsi ajaa kaasu pohjassa kilometri tolkulla.
yhteensä näillä kokoonpanoilla ajelin vähän vajaa 100tkm. moottori kyllä toimi kiitettävästi, mitä nyt kansi halkes kerran ja olisko pahvikin mennyt joskus. voimansiirrossa sitä puuhaa riitti. sitä kun ei saa halvalla hyvää.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: lisää hönkää om603:seen
kannattaisko kuitenkin laittaa ensin öljynlämpömittari ja päätellä sitten ihan itse että onko päivitykselle tarvetta..Siekkinen kirjoitti:Isompi öljynjäähdytin ehdottomasti ja vaikka vielä flekti sille.
Re: lisää hönkää om603:seen
samaa mieltä. tohon omaan entiseen kikottimeen laitoin öljylle lämpömittarin, kun ei oikein ollu mitään hajua, että missä mennään. öljycoolerina oli semmonen pieni, oisko ollu jotain 20cm x 13cm x 5cm. tästä sitten vaan testaileen ja katteleen mittarin lukemia. yllätys oli kohtuu suuri, kun öljyn lämpötila ei edes leikkiessä noussut yli sadan. ja normi ajossakin pysy melkein samoissa, kun leikkiessä. jossain 90 nurkilla se oli.jukkis. kirjoitti:kannattaisko kuitenkin laittaa ensin öljynlämpömittari ja päätellä sitten ihan itse että onko päivitykselle tarvetta..Siekkinen kirjoitti:Isompi öljynjäähdytin ehdottomasti ja vaikka vielä flekti sille.
samaten tohon w201 2,5DT:seen, mikä on vakiotehonen, laitoin ihan huvin vuoks mittarin ,että tietää missä mennään, niin samoja lukemia sekin antoi. tosin siinä ei ole enää vakio cooleria, vaan tarvike cooleri syylärin edessä. orkkis cooleri meni puhki ja uus maksaa mansikoita, joten tyydyin tarvike cooleriin. ihan hyvin nekin tuntuu toimivan, ellei jopa paremmin. mutta sen coolerin/isomman coolerin tarpeen tietää vasta mittaamalla öljyjen lämpöjä.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: lisää hönkää om603:seen
Joo, aika paljon vaatii että saa ne lämmöt nouseen yli 100.. Ei ne öljytkään toimi kunnolla jos on koko ajan liian kylminä.
Harrasteautossa mulla ongelmaa kun kierto koko ajan kennossa, ettei tahdo nousta edes 90 missään tilanteessa. Eli lämpöjen seuraus eka mitä kannattaa, kuten jo mainittu pariin otteeseen
Harrasteautossa mulla ongelmaa kun kierto koko ajan kennossa, ettei tahdo nousta edes 90 missään tilanteessa. Eli lämpöjen seuraus eka mitä kannattaa, kuten jo mainittu pariin otteeseen
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Re: lisää hönkää om603:seen
Antaa sitten olla vakiojäähy säästää ainakin vajaan satasen joka toisaalta menee siihen mittariin onhan niissä jäähyissä kuitenkin yleensä termari ettei aivan älyttömän kylmänä käy. Enkä ole ainakaan itellä huomannut mitään haittaa erillisestä jäähyttimestä. On varmasti parempi kuin se alkuperänen putkijäähytinjukkis. kirjoitti:kannattaisko kuitenkin laittaa ensin öljynlämpömittari ja päätellä sitten ihan itse että onko päivitykselle tarvetta..Siekkinen kirjoitti:Isompi öljynjäähdytin ehdottomasti ja vaikka vielä flekti sille.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: lisää hönkää om603:seen
Siekkinen kirjoitti:
Antaa sitten olla vakiojäähy säästää ainakin vajaan satasen joka toisaalta menee siihen mittariin onhan niissä jäähyissä kuitenkin yleensä termari ettei aivan älyttömän kylmänä käy. Enkä ole ainakaan itellä huomannut mitään haittaa erillisestä jäähyttimestä. On varmasti parempi kuin se alkuperänen putkijäähytin
ei ollut vittuiluksi tarkotettu.
mielestäni se mittari kannattaa kuitenkin olla oli sitten kuika iso jäähdytin hyvänsä.
ja sillähän se sitten selviä onko sille päivitykselle tarvetta.
mitä tuolla putkijäähyllä meinasit??
jos sitä putkea mikä kiertää keulassa niin eikö se ole ohjaustehostin öljylle.
Re: lisää hönkää om603:seen
vakio moottoriöljyn jäähdytinhan noissa on siellä jossain etupyörä kotelossa. järjestelmässä on termari ja jos se toimii, niin isomasta, tai paremmasta jäähdyttimestä ei ole mitään haittaa. toisaalta, jos ne lämmöt ei karkaile, niin ei siitä isosta jäähdyttmiestä ole mitään hyötyäkään.
automaatin öljyille ei käsittääkseni ole termaria. ne kiertää jatkuvasti. jos niille laittaa ison coolerin, niin saattaa loota käydä vilposena. normaalistihan ne kiertää siellä syylärin päädyissä, mikä sekin on tosin talvella aika vilponen.
ja se putki, mikä kiertää siellä nokalla, niin se on vaan ohjaustehostajan neesuille.
automaatin öljyille ei käsittääkseni ole termaria. ne kiertää jatkuvasti. jos niille laittaa ison coolerin, niin saattaa loota käydä vilposena. normaalistihan ne kiertää siellä syylärin päädyissä, mikä sekin on tosin talvella aika vilponen.
ja se putki, mikä kiertää siellä nokalla, niin se on vaan ohjaustehostajan neesuille.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: lisää hönkää om603:seen
Eihän se mittari pahitteeksi ole. Ai sekö olikin tehostinöljylle se putki en ole koskaan tainnu nähä kellään sitä paikallaan vaan oon pelkästään kuvissa sen nähny niin kuvittelin sen olevan moottoriöljylle. Laatikkoöljyn kylmyyden tosissaan huomaa talvella kun liikkeelle lähtee. Käytän kovalla pakkasella vähintään viis minuuttia paikallaan ennen liikkeelle lähtöä niin ei luista aivan älyttömästi.jukkis. kirjoitti:Siekkinen kirjoitti:
Antaa sitten olla vakiojäähy säästää ainakin vajaan satasen joka toisaalta menee siihen mittariin onhan niissä jäähyissä kuitenkin yleensä termari ettei aivan älyttömän kylmänä käy. Enkä ole ainakaan itellä huomannut mitään haittaa erillisestä jäähyttimestä. On varmasti parempi kuin se alkuperänen putkijäähytin
ei ollut vittuiluksi tarkotettu.
mielestäni se mittari kannattaa kuitenkin olla oli sitten kuika iso jäähdytin hyvänsä.
ja sillähän se sitten selviä onko sille päivitykselle tarvetta.
mitä tuolla putkijäähyllä meinasit??
jos sitä putkea mikä kiertää keulassa niin eikö se ole ohjaustehostin öljylle.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: lisää hönkää om603:seen
eikä sinne tarvi sellasta kallista vdo:n öljynlämpömittaria laittaa. mullakin oli käytössä ihan perus yleismittari, missä oli vaan bi-metalli systeemiin perustuva lämpötilan mittaus. siitä vaan piuha mittatikun reijästä koneen sisään ja kurvaileen. samalla mittarilla voi sitten mittailla ahtoilman lämpötilaa ja mitä vaan, mitä mieleen tulee. tommonen on hyvä jokapaikan mittari, kun ei tarvita ihan asteen tarkkuuteen menevää mittausta. tossa piisaa asteikko jostain ainakin -25 asteesta sinne reilu 1000 asteeseen. tossa justiinsa kotona pannusta mittailin liekin lämpötilaa, niin n.1100 astetta näytti. tollasta lämpökuormaa se anturi ei tosin kauaa kestäny vaan palo poikki.
jos yleismittarissa on toi lämpötilan mittaus ominaisuus, niin siinä on yleensä kerrottu sen tarkkuuskin. olisko jotenki niin, että 0-100 astetta, niin tarkkuus on 0,5% ja siitä ylöspäin sitten luokkaa 1-2%. ainakin kiehuvassa vedessä toi oma mittari näyttää aika hyvin sataa. suosittelen. halpa ja hyvä.
jos yleismittarissa on toi lämpötilan mittaus ominaisuus, niin siinä on yleensä kerrottu sen tarkkuuskin. olisko jotenki niin, että 0-100 astetta, niin tarkkuus on 0,5% ja siitä ylöspäin sitten luokkaa 1-2%. ainakin kiehuvassa vedessä toi oma mittari näyttää aika hyvin sataa. suosittelen. halpa ja hyvä.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: lisää hönkää om603:seen
Alotusviestissä maininta näistä.
Kuuiluisiko muuten moottoriöljyn jäähdytin tulla kuumaksi/lämpimäksi kun kone lämmin? Olen sitä joskus aikasemmin kädellä kokeillut ja on aika viielän oloinen. Mahtaakohan olla termari jumissa.
Ei muuten soittanut Professionalmotorsin kaveri perjantaina ahtimesta vaikka lupas. Täytyy kattoo jos huome ehtis soittaa sin uudestaa. Ajattelin kysyy myös LDS-turbolta ahdinta.
Kiitos kattavista vastauksista
BTriker kirjoitti:Kyllä ja luonnollisesti välijäähdytin sinne keulille myös.
Elkku_ kirjoitti:Tehotavoite olisi jossain 350 hv tuntumassa ja cooleriksi tulossa 520x200x50 mm, 2,5" lähdöillä.
BTriker kirjoitti:Meinasitko alakertaa laakeroida, kun mainitsit ylempänä koneella ajetun reippaat 630tkm
Eli laakerit vaihdettu alakertaan ja lohko hoonattu sun muuta aikaisemman omistajan toimesta. Kone tuntuu olevan muutenkin hyvä aihio, kun ei huohota, eikä kerää painetta jäähdytysjärjestelmään ja öljyäkää ei ole tarvinnut lisätä koneeseen 10 tkm aikana kun 0,5 l.Elkku_ kirjoitti:Koneeseen on tehty noin 80-90 tkm sitten remontti, jossa vaihdettu paljon kuluvia osia runkolaakereita myöden, jossa kansityöt myös tietysti samalla tehty.
Onko tossa mallissa jo vakiona cooleri vai? Ihmettelen kyl et miks tohon W124:seen ei ole laitettu tehtaalla jo edes jonkun näköstä cooleria. Kun kaikki vaihdelaatikon, moottoriöljyn ja jopa ohjaustehostimellekkin on kuitenkin laitettu jo tehtaalla jäähdyttimet.pera8x kirjoitti:tosin siinä ei ole enää vakio cooleria, vaan tarvike cooleri syylärin edessä. orkkis cooleri meni puhki ja uus maksaa mansikoita, joten tyydyin tarvike cooleriin.
Kuuiluisiko muuten moottoriöljyn jäähdytin tulla kuumaksi/lämpimäksi kun kone lämmin? Olen sitä joskus aikasemmin kädellä kokeillut ja on aika viielän oloinen. Mahtaakohan olla termari jumissa.
Ei muuten soittanut Professionalmotorsin kaveri perjantaina ahtimesta vaikka lupas. Täytyy kattoo jos huome ehtis soittaa sin uudestaa. Ajattelin kysyy myös LDS-turbolta ahdinta.
Kiitos kattavista vastauksista
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Re: lisää hönkää om603:seen
Ei normaaliajossa varmaan edes aukea se termari öljykennolle. Kunnolla jos polkee ja vedättää sitten vasta. Mikähän sen orkkis termarin aukeamislämpö on, mielenkiinnosta kiinnostais tietää?
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Re: lisää hönkää om603:seen
tarkotin öljycooleria. ei kait missään 124, tai 201 koppasessa ole ahtoilmacooleria.
muistaakseni öljytermari aukee jossain 90 korvilla.
muistaakseni öljytermari aukee jossain 90 korvilla.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: lisää hönkää om603:seen
Jaa juu niimpä tarkotitki. En tiä mist toi välijäähdytin ny yht äkkii mun päähäni juolahti. Soitin tänään erääseen turbofirmaan. Siel ei ollu tota KKK K27:aa. Äijä meinas et Holset HX35 olis hyvä 8 cm2 pakopesäl ja 60 mm turbiinisiivel. Meinas et heräis alhaal, eikä pitäs kasvaa pakopaineet liian suuriks, kun laittaa noin ison siiven ja ihmetteli et miks tollasen KKK:n haluisin laittaa. Ei oikeen tiä mikä sin kylkee kannattas sit laittaa ko toine sanoo sitä ja toine tota. Minkä kokoset siivet siin Sultzin ahtimes mahto olla mikä oli kans sil 8cm2 pakopesäl?
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Re: lisää hönkää om603:seen
Luulenpa että kannattaa ennemmin kuunnella niitä turbofirman ammattilaisia kuin foorumilaisia
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: lisää hönkää om603:seen
Tommoset taitaa olla siivet tossa mun ahtimessa:
Kompura 56 / 77mm
Turbiini 65 / 58 mm
Herää kyllä mukavasti 603 ja nyt on kiinni 606. Jos kovasti tykkää lähemmäs 6000rpm kierrätellä, varmasti on paineet kohdillaan pakopuolella Mutta käyttöautoon mahtavan hereä ahdin kyllä Vitosella kun turbiinilukolla lähtee vedättään niin siinä 1800rpm kohdalla alkaa viisari nouseen parhaimmillaan.
Tossa lappu hariselta tolla 603 ja 1bar:lla. http://sultzi.kuvat.fi/kuvat/MB+300TDT+ ... ettiin.jpg.
Kompura 56 / 77mm
Turbiini 65 / 58 mm
Herää kyllä mukavasti 603 ja nyt on kiinni 606. Jos kovasti tykkää lähemmäs 6000rpm kierrätellä, varmasti on paineet kohdillaan pakopuolella Mutta käyttöautoon mahtavan hereä ahdin kyllä Vitosella kun turbiinilukolla lähtee vedättään niin siinä 1800rpm kohdalla alkaa viisari nouseen parhaimmillaan.
Tossa lappu hariselta tolla 603 ja 1bar:lla. http://sultzi.kuvat.fi/kuvat/MB+300TDT+ ... ettiin.jpg.
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Re: lisää hönkää om603:seen
ja pitää muistaa että mielipiteitä on yhtä monta kun on ahtajaa.
toinen tykkää äitistä ja toinen tyttärestä...
toinen tykkää äitistä ja toinen tyttärestä...
w201 om605
Re: lisää hönkää om603:seen
Jep.
Toinen tykkää 1500rpm vetoalueesta ja toinen taas 4000rpm Itsellä kun käyttöauto, tykkään tosta jälkimmäisestä.
Harrastekalut sitten erikseen
Mutta kyllä ne turbofirmat yleensä aika hyvin osaavat varmasti neuvoa valinnassa, kun kertoo mitä haluaa
Toinen tykkää 1500rpm vetoalueesta ja toinen taas 4000rpm Itsellä kun käyttöauto, tykkään tosta jälkimmäisestä.
Harrastekalut sitten erikseen
Mutta kyllä ne turbofirmat yleensä aika hyvin osaavat varmasti neuvoa valinnassa, kun kertoo mitä haluaa
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Re: lisää hönkää om603:seen
Kävin tänää hiukan Mesenaatilla koeajolla, eikä tuntunu millää tulevan öljyjäähdytin lämpöseks, vaikka kuinka käskytti. Moottorilämpötila oli melkee 100 astetta eikä siltikää lämmenny. Öljylämmöistä en tosiaan tiä, kun ei kert siihen ole mittaria. Tarttis varmaa semne yleismittari käyd hommaamas ni sais katottua. Missäköhän se termari ite lienee? Onkohan jossain koneen tykönä, kun letkutki oli aika viileän oloset.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Re: lisää hönkää om603:seen
öljytermari on siellä öljynsuodattimen jalassa.
eihän ne moottoriöljyt kovin herkästi tälläsellä pakkaskelillä lämpiä. normiajossa tuskin termari edes aukenee. jossain kunnon revityksessä vasta alkaa lämpö siirtyyn öljyynkin sen verran, että alkaa kiertään jäähdyttäjään.
sillon joskus, kun noita mittailin, niin kyllä siinä sai aika paljon revittää, että öljyn lämpötila nousi, vaikka koneessa oli reilu 100 heppaa litratehoa. jäähdytysnesteet alkaa ensimmäisenä lämmetä. jossakin rata-ajossa varmaan on sellaset olosuhteet, että öljyt lämpenee tehokkaasti.
eihän ne moottoriöljyt kovin herkästi tälläsellä pakkaskelillä lämpiä. normiajossa tuskin termari edes aukenee. jossain kunnon revityksessä vasta alkaa lämpö siirtyyn öljyynkin sen verran, että alkaa kiertään jäähdyttäjään.
sillon joskus, kun noita mittailin, niin kyllä siinä sai aika paljon revittää, että öljyn lämpötila nousi, vaikka koneessa oli reilu 100 heppaa litratehoa. jäähdytysnesteet alkaa ensimmäisenä lämmetä. jossakin rata-ajossa varmaan on sellaset olosuhteet, että öljyt lämpenee tehokkaasti.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: lisää hönkää om603:seen
Osta semmonen kunnollinen öljynlämpötilamittari antureineen ja ruuvaa se öljypohjaan kiinni, siihen kohtaan missä öljy vaihtuukin ja lähelle ahtimen paluuta. Siitä niitä on mukava seurata. Tuskin ne kovin paljoa talvisin nousee, en ainakaan muista, kesällä se on paljon jännempää kun on niitä oikeita kilpa-ajojakin.
http://www.usparts.fi/?page=68#610" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.usparts.fi/?page=68#610" onclick="window.open(this.href);return false;
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: lisää hönkää om603:seen
Mistähän mahtais saada semmosta KKK 27 ahdinta kiinteel hukkaportil? Olen kysyny kolmesta turbofirmasta ja ainoastaa yhes oli koko ahdinta tarjolla mut nekin kaikki ilman hukkaporttii. Kun niitä kuitenki pitäs olla kiinteellä, jos kerta BTrikerilläki sellanen on. Kaveri meinas Proturbolla et hänel olis Garret GT 37 ja Switzerin jonkun mallin pakopesä kiinteel hukkaportil, arviolta 13 cm2 pakopesää vastaa kooltas. Kompressoripesäks suositteli jotain Piaggion pesää. Vastaa kuulemma eniten Holset HX40 Superin pesää. Kehus et on 40 vuot valmistanu ahtimia ja on hyvä merkki vaik onkin Brasilias valmistettu. Nuo pesät pitäs kuulemma sopii toisiinsan ja meinas et sellasen hän ainaki ite laittais autoonsa. Tiedä tostakaan sitten kui hyvä tai huono mahtais käytännössä tulla. Tollasen KKK 27 ostasin heti, jos vaan jostain löytyis kiinteel portil. Yks vaihtoehto on et täytyy tehd siihen vakio pakosarjaan ulkonen hukkaportin paikka. Kai sellasen sais tehtyy siihen mis on se EGR venttiilin aihio. Eli siis mulla ei ole EGR:ää, mut siinähän on sellanen paikka sitä varten.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Re: lisää hönkää om603:seen
Korjataan väärinkäsitysten välttämiseksi:Elkku_ kirjoitti:Mistähän mahtais saada semmosta KKK 27 ahdinta kiinteel hukkaportil? Olen kysyny kolmesta turbofirmasta ja ainoastaa yhes oli koko ahdinta tarjolla mut nekin kaikki ilman hukkaporttii. Kun niitä kuitenki pitäs olla kiinteellä, jos kerta BTrikerilläki sellanen on. Kaveri meinas Proturbolla et hänel olis Garret GT 37 ja Switzerin jonkun mallin pakopesä kiinteel hukkaportil, arviolta 13 cm2 pakopesää vastaa kooltas. Kompressoripesäks suositteli jotain Piaggion pesää. Vastaa kuulemma eniten Holset HX40 Superin pesää. Kehus et on 40 vuot valmistanu ahtimia ja on hyvä merkki vaik onkin Brasilias valmistettu. Nuo pesät pitäs kuulemma sopii toisiinsan ja meinas et sellasen hän ainaki ite laittais autoonsa. Tiedä tostakaan sitten kui hyvä tai huono mahtais käytännössä tulla. Tollasen KKK 27 ostasin heti, jos vaan jostain löytyis kiinteel portil. Yks vaihtoehto on et täytyy tehd siihen vakio pakosarjaan ulkonen hukkaportin paikka. Kai sellasen sais tehtyy siihen mis on se EGR venttiilin aihio. Eli siis mulla ei ole EGR:ää, mut siinähän on sellanen paikka sitä varten.
En puhunut mistään GT37 ahtimesta.
Schwitzeriltä löytyy minulta hyllystä joitain turbiinikoteloita joiden koon katson ensi viikolla.
Biagiosta oli puhetta kokonaisista ahtimista.
Biagio on siis brasilialainen valmistaja jonka ahtimet ovat nykyisin myös valikoimassamme ja ovat tehneet turboja jo sen 40vuotta.
Lisätietoja voi kysellä vaikka sähköpostilla info(at) osoitteesta.
Tämä siis ei ole mainos vaan korjaus viitaten tämän päiväiseen puheluun, poistakaa ylläpito jos siltä tuntuu.
t: Proturbo
Re: lisää hönkää om603:seen
Ei koko ahtimesta, mutta ainakin jostain Garretin pakopesästäkin oli juttua, että saattaa löytyä sellanenkin, mikä saatta olla sopivan kokonen ja kiinteällä hukkaportilla.ProTurbo kirjoitti:En puhunut mistään GT37 ahtimesta.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Re: lisää hönkää om603:seen
kokeile vaikka googlen kuvahaulla ( Turbocharger K27 for OM906 )Elkku_ kirjoitti:Mistähän mahtais saada semmosta KKK 27 ahdinta kiinteel hukkaportil? Olen kysyny kolmesta turbofirmasta ja ainoastaa yhes oli koko ahdinta tarjolla mut nekin kaikki ilman hukkaporttii. Kun niitä kuitenki pitäs olla kiinteellä, jos kerta BTrikerilläki sellanen on. Kaveri meinas Proturbolla et hänel olis Garret GT 37 ja Switzerin jonkun mallin pakopesä kiinteel hukkaportil, arviolta 13 cm2 pakopesää vastaa kooltas. Kompressoripesäks suositteli jotain Piaggion pesää. Vastaa kuulemma eniten Holset HX40 Superin pesää. Kehus et on 40 vuot valmistanu ahtimia ja on hyvä merkki vaik onkin Brasilias valmistettu. Nuo pesät pitäs kuulemma sopii toisiinsan ja meinas et sellasen hän ainaki ite laittais autoonsa. Tiedä tostakaan sitten kui hyvä tai huono mahtais käytännössä tulla. Tollasen KKK 27 ostasin heti, jos vaan jostain löytyis kiinteel portil. Yks vaihtoehto on et täytyy tehd siihen vakio pakosarjaan ulkonen hukkaportin paikka. Kai sellasen sais tehtyy siihen mis on se EGR venttiilin aihio. Eli siis mulla ei ole EGR:ää, mut siinähän on sellanen paikka sitä varten.
on esim. ategossa käytetty ahdin
Re: lisää hönkää om603:seen
Lainaan topiccia ja kysyn, että onko muuten vakioon turbokoneeseen järkeä/mahdollista/hyötyä laittaa syöttöpumppua 7mm elementteillä? En haulla äkkiseltään löytänyt tähän vastausta. Ja paljonko vakiokoneesta vakioturbolla saa tehoa irti tuolla 7mm pumpulla ilman, että koneen kestävyys kärsii?
Mercedes Benz W124 OM606 Turbo -89
Re: lisää hönkää om603:seen
hyötyä varmasti kun auto muuttuu aivan keleesti mutta cuuleri ja putkisto olisi hyvä tehdä.kestävyyteen en ota kantaa kun en tiedä ajotapaasi.kestää maltillisilla syötöillä pitkään varmasti mutta kun ahnehtii niin voi hyvinkin kohta kanki katsella lohkon kyljestä.pieni turbo päivitys suurempaan lisää koneen kestoa,esim holset 35 ynms.vaihtoehtoja riittää ja kun paineet pitää kohtuudessa niin pelaa pitempäänkin.
Re: lisää hönkää om603:seen
Mutta tällähetkellä ei olisi tulossa vielä cooleria tai pakoputkistoa eikä isompaa turboakaan ehkä. Minkäkokoisen turbon voisi vielä ilman cooleria asentaa tuohon om603 myllyyn? Tosin coolerista kyllä olisi hyötyä ihan vakioturbollekkin. Ajotyylistäni sen verran, että ei mitään silmitöntä polkemistakaan, mutta ei toisaalta ihan pelkkää mummoiluakaan. Talvella välillä leikityttää.
Mercedes Benz W124 OM606 Turbo -89
Re: lisää hönkää om603:seen
Vakioahtimelle ei mielellään enempää syöttöä eikä varsinkaan 7mm tappeja (ellei pidä syöttöä vakion tasolla). Se on niin naurettavan pieni että on vaan haittaa.
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Re: lisää hönkää om603:seen
Suuremmasta ahtimesta on aina hyötyä vaikka välijäähdytintä ei tulekkaan. Siellä menee enemmän ilmaa läpi pienemmällä ahtopaineella kun pakopesän koko ja siten pakopaine laskee.
Helpoin ja halvin homma on kuitenkin laittaa välijäähdytin, jos se vain lain mukaan on mahdollista. Yli barin paineita ei kyllä kannata ajatellakkaan ilman välijäähdytintä.
Helpoin ja halvin homma on kuitenkin laittaa välijäähdytin, jos se vain lain mukaan on mahdollista. Yli barin paineita ei kyllä kannata ajatellakkaan ilman välijäähdytintä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: lisää hönkää om603:seen
Millainen ahdin olisi sopiva, jos kriteereinä on, että täytyisi saada aika helposti vakio pako- ja imusarjaan ja ilman cooleria?
Mercedes Benz W124 OM606 Turbo -89