V*TUN Takaveto
Re: V*TUN Takaveto
Jos et huomannut, niin siinä luki että jäärata-auto TMS. Eli mikä tahansa vehje millä kikkailla jossakin muualla kuin liikenteen seassa. Krossipyörä, mönkijä etc. Mönkkärillekään paljoa tarvi paikkaa etsiä, sillä mahtuu mihin vaan. EN ALA SÄTTIMÄÄN ENKÄ SYYLISTÄMÄÄN SUA TAI MUITAKAAN, mutta aika pitkälti kaikki sanoo että "mä en sladittele kuin suljetuilla alueilla, enkä koskaan silloin kun on muita tienkäyttäjiä". Ketä wittuja ne sitten on, ketkä tuolla keskustoissa luisuttelee? Jossakin vaiheessa tulee se "sokeus" omia taitoja kohtaan, kun auto pysyykin hyvin lapasessa. Silloin ruetaan koittamaan hurjempia luisuja, kovemmilla vauhdeilla ym. Joku saattaa rueta pitämään itseään Vatasena. Silloin se vanhingon riski kasvaa.
E350CDI&A180CDI
Re: V*TUN Takaveto
Tämä on viihdyttävä keskustelunaihe, koska jokaisella on tästä vankka mielipide. Tässä omat väittämäni talviajoon:
Takavetoinen auto ilman ajonvakautusta on hallittavuudeltaan epävarmempi verrattuna etuvetoiseen autoon.
Takavetoinen auto on etenemiskyvyltään epävarmempi verrattuna etuvetoiseen autoon.
Hyvin toteutettu ajonvakautus tasoittaa puntit hallittavuuden suhteen etu- ja takavetoisen välillä. Etenemiskykyä se ei kuitenkaan paranna.
Pidän jossain määrin nurinkurisena sitä, että ne kuskit jotka eniten hyötyisivät nelivedon tuomista eduista talviajossa (= kokemattomat/epävarmat kuljettajat) eivät sellaisia juurikaan hanki. Oikeastaan aika harvalla on autovalinnan olennaisena kriteerinä vetotapa (paitsi nelivetokuskeilla, kuten edelläolevista kommenteista jokainen voi todeta).
Nelivedon hankinta edellyttää sen verran tuntuvaa lisäsatsausta autoiluun, että useimmille meistä se ei ole järkevästi perusteltavissa. Etenkin jos ajokokemusta on sen verran että perusautollakin pärjää.
Takavetoinen auto ilman ajonvakautusta on hallittavuudeltaan epävarmempi verrattuna etuvetoiseen autoon.
Takavetoinen auto on etenemiskyvyltään epävarmempi verrattuna etuvetoiseen autoon.
Hyvin toteutettu ajonvakautus tasoittaa puntit hallittavuuden suhteen etu- ja takavetoisen välillä. Etenemiskykyä se ei kuitenkaan paranna.
Pidän jossain määrin nurinkurisena sitä, että ne kuskit jotka eniten hyötyisivät nelivedon tuomista eduista talviajossa (= kokemattomat/epävarmat kuljettajat) eivät sellaisia juurikaan hanki. Oikeastaan aika harvalla on autovalinnan olennaisena kriteerinä vetotapa (paitsi nelivetokuskeilla, kuten edelläolevista kommenteista jokainen voi todeta).
Nelivedon hankinta edellyttää sen verran tuntuvaa lisäsatsausta autoiluun, että useimmille meistä se ei ole järkevästi perusteltavissa. Etenkin jos ajokokemusta on sen verran että perusautollakin pärjää.
e-class
Re: V*TUN Takaveto
Joo ittellä on se että olisi jopa toinen autokin pihassa jolla voisi pienen korjauksen jälkeen mennä jääradalle mutta täällä raumalla päin ei ole mitään ratoja missään ku jäällekään ei tietääkseni tehdä koskaan mitään rataa
Mutta juu täällä on tuo sama että ajetaan sellaisissa paikoissa jossa on hiljaista ja yöaikaan touhuja harjoitetaan ja itse kyllä katson ja varmistan hyvin tarkkaan että missään lähettyvillä ei ole ketään, toki se ei aina ole 100% varmaa että ketään ei missään ole mutta sitten pidetään vauhti maltillisena ja seurataan auton ympärillä tapahtuvia asioita todella tarkkaan eli ei tässä sokkona vedetä mutkaan jossei näe tuleeko joku vastaan vai käveleekö siinä joku Tiedän sen että eihän se ole koskaan täysin turvallista tuo leikkiminen mutta itse aina pyrin maksimoimaan turvallisuuden eli kyllä se itsellä on se että turvallisuus otetaan ensin huomioon ennen kuin aletaan leikkimään ja suurimmilta osin on ollut kuitenkin isoja ja tyhjiä parkkipaikkoja yöaikaan. Itse en pystyisi elämään jos joku jäis alle niin kyllä täällä päänupissa asiat ovat ihan tärkeysjarjestyksessä mitä liikenteessä ajamiseen tulee Koska itselläkin on tuttuja jotka vetävät ihan sokkona kurveihin joka ei takana ajavana näytä hyvältä
Ja joku voi tohon tärkeysjärjestykseen mainita se että miksi renkaani on sitten mitä ovat, se on vähäsen rahasta kiinni ja tiedän että uudet olisivat aina paremmat mutta sitten on vähän niin että jos uudet hommaisi joutuisi ne joka talvi vaihtamaan kun ne on kulutettu parkkipaikoilla pyörimisessä loppuun. Mutta kun renkaiden huonous on mielessä aina kun ajelen niin tulee se myös otettua huomioon ihan kunnolla.
Joten vaikka tämä kuulostaa ajotaitojeni ylistämiseltä ja siltä että olisin maailman paras Vatanen tämän 1,5v ja 60tkm kokemuksen jälkeen niin ei en todellakaan ole mikään erikoinen enkä koskaan tule täydellinen olemaan koska liikenteessä voi aina oppia kaikenlaista ja oppiikin eli en koskaan voi lähteä ns. takkiauki tuonne ajamaan. Ja kun hieman autolla leikkii hyvässä paikassa oppii sitä omaa kulkinetta paremmin hallitsemaan mikä ei koskaan ole pahasta mielestäni mutta koskaan ei mitään kulkuneuvoa pysty täydellisesti hallitsemaan ja se koskee ihan ketä vain
Taas tuli tekstiä paljon mutta toivottavasti kaikki ovat tajunneet pointtini että tämän nimimerkin takaa ei löydy liikenteestä välinpitämätöntä teiniä vaan kyllä täällä ollaan ihan kartalla asioista nuoresta iästä huolimatta vaikka ehkä vähän suutuspäissään kirjoitettu ensimmäinen viesti ei sitä välttämättä tuokaan niin selvästi esille
Ja meikä kuittaa jälleen
Mutta juu täällä on tuo sama että ajetaan sellaisissa paikoissa jossa on hiljaista ja yöaikaan touhuja harjoitetaan ja itse kyllä katson ja varmistan hyvin tarkkaan että missään lähettyvillä ei ole ketään, toki se ei aina ole 100% varmaa että ketään ei missään ole mutta sitten pidetään vauhti maltillisena ja seurataan auton ympärillä tapahtuvia asioita todella tarkkaan eli ei tässä sokkona vedetä mutkaan jossei näe tuleeko joku vastaan vai käveleekö siinä joku Tiedän sen että eihän se ole koskaan täysin turvallista tuo leikkiminen mutta itse aina pyrin maksimoimaan turvallisuuden eli kyllä se itsellä on se että turvallisuus otetaan ensin huomioon ennen kuin aletaan leikkimään ja suurimmilta osin on ollut kuitenkin isoja ja tyhjiä parkkipaikkoja yöaikaan. Itse en pystyisi elämään jos joku jäis alle niin kyllä täällä päänupissa asiat ovat ihan tärkeysjarjestyksessä mitä liikenteessä ajamiseen tulee Koska itselläkin on tuttuja jotka vetävät ihan sokkona kurveihin joka ei takana ajavana näytä hyvältä
Ja joku voi tohon tärkeysjärjestykseen mainita se että miksi renkaani on sitten mitä ovat, se on vähäsen rahasta kiinni ja tiedän että uudet olisivat aina paremmat mutta sitten on vähän niin että jos uudet hommaisi joutuisi ne joka talvi vaihtamaan kun ne on kulutettu parkkipaikoilla pyörimisessä loppuun. Mutta kun renkaiden huonous on mielessä aina kun ajelen niin tulee se myös otettua huomioon ihan kunnolla.
Joten vaikka tämä kuulostaa ajotaitojeni ylistämiseltä ja siltä että olisin maailman paras Vatanen tämän 1,5v ja 60tkm kokemuksen jälkeen niin ei en todellakaan ole mikään erikoinen enkä koskaan tule täydellinen olemaan koska liikenteessä voi aina oppia kaikenlaista ja oppiikin eli en koskaan voi lähteä ns. takkiauki tuonne ajamaan. Ja kun hieman autolla leikkii hyvässä paikassa oppii sitä omaa kulkinetta paremmin hallitsemaan mikä ei koskaan ole pahasta mielestäni mutta koskaan ei mitään kulkuneuvoa pysty täydellisesti hallitsemaan ja se koskee ihan ketä vain
Taas tuli tekstiä paljon mutta toivottavasti kaikki ovat tajunneet pointtini että tämän nimimerkin takaa ei löydy liikenteestä välinpitämätöntä teiniä vaan kyllä täällä ollaan ihan kartalla asioista nuoresta iästä huolimatta vaikka ehkä vähän suutuspäissään kirjoitettu ensimmäinen viesti ei sitä välttämättä tuokaan niin selvästi esille
Ja meikä kuittaa jälleen
Nykyinen W210 E300D
(ex)W201 190D 2.0
(ex) W202 C200D
(ex) W124 E200D
(ex) W210 E290 TDT
(ex) W210 E220D
(ex) Volvo 850 T5
(ex)W201 190D 2.0
(ex) W202 C200D
(ex) W124 E200D
(ex) W210 E290 TDT
(ex) W210 E220D
(ex) Volvo 850 T5
Re: V*TUN Takaveto
Pulverilumi pölisee ja hyvä pohja.. Ei tuommonen määrä uutta pakkaslunta ole nelivedolle ongelma.http://www.iltalehti.fi/iltvautot/20121 ... 0_v1.shtmlkari v kirjoitti:Mitkähän piikit lie ollu alla, eihän toi voi olla totta...
Re: V*TUN Takaveto
Nyt kuulostaa jo ihan asialliselta! Hieno kuulla että järki on mukana, ja turvallisuutta liikenteessä arvostetaan. Harva asia lienee turhempi kuolinsyy, kuin lepikkoon ajaminen kavereille elvistellessä. Vai meneekö se jo evoluution puolelle?pake1 kirjoitti:
.....
E350CDI&A180CDI
Re: V*TUN Takaveto
Väittäisin että takavetoinen on käytökseltään tasapainoisempi. Varsinkin isommassa vauhdissa luistot on helpommin hallittavissa takavetoisella. Vaatii hieman harjoittelua, äkkiseltään takavetoinen voi olla, tai onkin huonompikin vaihtoehto. Etuvetoisella metsään vie usein se vastaheitonvastaheitonvastaheitto. Luisut oikenevat liiankin nopeasti, kuski ei ehdi vastaohjaukseen mukaan ja lopulta metsähallitus kutsuu. Takavedolla voi luisuja tasoittaa vedolla ja ne on sen takia helpomin hallittavia. Myös painonjakauma on yleensä parempi.tähtisumu kirjoitti:Takavetoinen auto ilman ajonvakautusta on hallittavuudeltaan epävarmempi verrattuna etuvetoiseen autoon.
No tästäkin eri mieltä Nelivetoinen voi olla tottumattomalle vaarallisempikin kuin muut. Auto ei anna yhtään informaatiota miten liukasta oikeasti on. Pysähtyminen kun ei niillä tapahdu yhtään sen nopeampaa...tähtisumu kirjoitti:Pidän jossain määrin nurinkurisena sitä, että ne kuskit jotka eniten hyötyisivät nelivedon tuomista eduista talviajossa (= kokemattomat/epävarmat kuljettajat) eivät sellaisia juurikaan hanki. .
Ajonvakautus on kyllä hyvä keksintö. Juuri nuo isompien vauhtien väistöt on helpompia. Toki jos sen ylimittaa ajamalla lujempaa niin enemmän haittaa kuin hyötyä.
Viimeksi muokannut AM, To 20.12.2012 18:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: V*TUN Takaveto
Nyt en ymmärrä!
Eikö etelä Suomessa aurata talvella tiestöä kun kauhea purppaaminen ja nelivetojen ylistys.
Itse asun maalla ja ei ole aina aurattu teitä mutta silloin olen jäänyt vain kiinni kun yöllä tuiskuttaa piha tien..mäen umpeen ja tälläisia on vain pari kertaa talvessa.
Takapotkulla leikkimien on jäänyt taakse ja lähtee se lankku ihan riittävästi paikoiltaan mutta täällä pitää kaiketi liikenne valosta lähteä kuin hauki rannasta ja heti seuraaviin täys lukkojarrutus etä pääsee tiiraamaan minne se vajaa vetoinen jäi.
Maalla ihmiset ajelee rauhallisemmin ja täällä pärjätään vajaa vetoisilla mutta tuntuu oudolta kun kaupungissa ei.
Tosi outoa!
Eikö etelä Suomessa aurata talvella tiestöä kun kauhea purppaaminen ja nelivetojen ylistys.
Itse asun maalla ja ei ole aina aurattu teitä mutta silloin olen jäänyt vain kiinni kun yöllä tuiskuttaa piha tien..mäen umpeen ja tälläisia on vain pari kertaa talvessa.
Takapotkulla leikkimien on jäänyt taakse ja lähtee se lankku ihan riittävästi paikoiltaan mutta täällä pitää kaiketi liikenne valosta lähteä kuin hauki rannasta ja heti seuraaviin täys lukkojarrutus etä pääsee tiiraamaan minne se vajaa vetoinen jäi.
Maalla ihmiset ajelee rauhallisemmin ja täällä pärjätään vajaa vetoisilla mutta tuntuu oudolta kun kaupungissa ei.
Tosi outoa!
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
- klonksvaagen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 293
- Liittynyt: Ti 27.12.2011 19:58
- Paikkakunta: Punaraja
Re: V*TUN Takaveto
Tuohon mielipiteeseen on helppo yhtyä. Työkaverini (< Vatasen jalat mutta omat kädet) laittoi koreannelikon joitain vuosia takaperin ja sitten kun on se neliveto ja ne "epsit ja apsit", oli ajellut ensimäisillä liukkailla mutkasta suoraksi. Tuloksena haljennutta kytkin koppaa yms.Nelivetoinen voi olla tottumattomalle vaarallisempikin kuin muut. Auto ei anna yhtään informaatiota miten liukasta oikeasti on. Pysähtyminen kun ei niillä tapahdu yhtään sen nopeampaa...
Nykyisellään pitäisi autokouluihin saada vanhempaa kalustoa, nimenomaan tuohon liukkaan kelin kurssiin, että oppisi uudetkin kuljettajat ajamaan ilman näitä nykyajan avustimia.
Tuolla aiemmin muistaakseni joku mainitsi etuvetoisen vito:n. Kesällä tuo on erinomainen ajaa mutta talviajossa häiritsee itseäni tuo "väärästä päästä veto". Omistuksesta on täälläkin ollut vetotavoiltaan kolmea vaihtoehtoa, etu-, neli- ja takavetoa. Takavetoisilla ei ole ongelmia ollut, kuin taannottain talviaikaan 90 luvun taitteen foort transitilla ja sekin tilanne korjautui parinsadankilon painolla taka- akselin päällä
Tämä topic olisi ehkä parempi galluppina. Loppujenlopuksi vetotapojen erosta saa yhtä henkevät keskustelut, kuin kitka- ja nastarenkaiden vertailusta. Kysymyshän on siitä mihin on tottunut.
Re: V*TUN Takaveto
No joo..mutta tässäkin keskustellaan joko ääripään keleistä tai leikkimisesta liukkaalla.
Rikkaammat ja vanhemmat ihmiset kuitenki ajelevat maastureilla vaikka onhan nykyään niistäkin moni pelkkä neliveto.
Monet taas ei osta nelikkoa siksi että se joko kuluttaa,on enemmän kuluvia osia,kalliita remppoja jne.
Valinta kysymys joka tapauksessa.
Oma c-kokemus oli kanssa pettymys mutta hiekka säkkejä konttiin ja menoksi.
Rikkaammat ja vanhemmat ihmiset kuitenki ajelevat maastureilla vaikka onhan nykyään niistäkin moni pelkkä neliveto.
Monet taas ei osta nelikkoa siksi että se joko kuluttaa,on enemmän kuluvia osia,kalliita remppoja jne.
Valinta kysymys joka tapauksessa.
Oma c-kokemus oli kanssa pettymys mutta hiekka säkkejä konttiin ja menoksi.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: V*TUN Takaveto
AM kirjoitti:Väittäisin että takavetoinen on käytökseltään tasapainoisempi. Varsinkin isommassa vauhdissa luistot on helpommin hallittavissa takavetoisella. Vaatii hieman harjoittelua, äkkiseltään takavetoinen voi olla, tai onkin huonompikin vaihtoehto. Etuvetoisella metsään vie usein se vastaheitonvastaheitonvastaheitto. Luisut oikenevat liiankin nopeasti, kuski ei ehdi vastaohjaukseen mukaan ja lopulta metsähallitus kutsuu. Takavedolla voi luisuja tasoittaa vedolla ja ne on sen takia helpomin hallittavia. Myös painonjakauma on yleensä parempi.tähtisumu kirjoitti:Takavetoinen auto ilman ajonvakautusta on hallittavuudeltaan epävarmempi verrattuna etuvetoiseen autoon.
No tästäkin eri mieltä Nelivetoinen voi olla tottumattomalle vaarallisempikin kuin muut. Auto ei anna yhtään informaatiota miten liukasta oikeasti on. Pysähtyminen kun ei niillä tapahdu yhtään sen nopeampaa...tähtisumu kirjoitti:Pidän jossain määrin nurinkurisena sitä, että ne kuskit jotka eniten hyötyisivät nelivedon tuomista eduista talviajossa (= kokemattomat/epävarmat kuljettajat) eivät sellaisia juurikaan hanki. .
Ajonvakautus on kyllä hyvä keksintö. Juuri nuo isompien vauhtien väistöt on helpompia. Toki jos sen ylimittaa ajamalla lujempaa niin enemmän haittaa kuin hyötyä.
Taitaa se olla niin että kun niitä takavetoisen "luisuja" (siis puolivahigossa keleistä johtuvia) aletaan oikoa ei kovinkaan moni sitä kaasulla tee, nämä nykypäivän nelikolla ajavatkaan eivät osaa autoillaan ajaa yhtään sen lujempaa mutkaa läpi kuin kohtuullinen kuski etu tai takavedolla...ei ne tajua että nelikkoa hallitaan nimenomaan kaasulla. Kyllä nelikoilla lähdetään valoista ripeästi muihin verrattuna mutta siihen se sitten monella ripeä jääkin.
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: V*TUN Takaveto
Kokematon kuski kun vetää mutkaan liian kovaa sillä lähes kuolemattomalla nelivedollaan ja auto lähtee luisuun niin sehän helposti hyppää jarrulle jolloin peli on melkein menetetty ja käydään kuusen takana kääntymässä. Kaasun painaminen kun ei tule luonnostaan jos vaihtaa etuvedosta nelikkoon. Neliveto on tosiaan hyvin tunteeton, jopa tunnoton tuolle luistolle kuskin näkökulmasta.
S204 320cdi 4matic
Re: V*TUN Takaveto
En nyt puhu kuin omasta puolestani, mutta kyllä yleensä perseessä tuntee luiston ensin, ja sitten vilkkuu kolmio mittaristossa.Stinger kirjoitti:Neliveto on tosiaan hyvin tunteeton, jopa tunnoton tuolle luistolle kuskin näkökulmasta.
Re: V*TUN Takaveto
Asiaa sivuava galluppi on jo: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 4&t=113329" onclick="window.open(this.href);return false;klonksvaagen kirjoitti: Tämä topic olisi ehkä parempi galluppina.
- klonksvaagen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 293
- Liittynyt: Ti 27.12.2011 19:58
- Paikkakunta: Punaraja
Re: V*TUN Takaveto
Näemmä olen tuolla jo käynytkin, ja vastauksena oli ensimmäinen vaihtoehtotj86430 kirjoitti:Asiaa sivuava galluppi on jo: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 4&t=113329" onclick="window.open(this.href);return false;klonksvaagen kirjoitti: Tämä topic olisi ehkä parempi galluppina.
[edit]
Ei ollut vaihtoehtoa takaveto + ASD
[/edit]
Re: V*TUN Takaveto
Kuten aiemmin on jo todettu, pito ei riipu vetotavasta (etu vs. taka), vaan vetävien pyörien päällätähtisumu kirjoitti:
Takavetoinen auto ilman ajonvakautusta on hallittavuudeltaan epävarmempi verrattuna etuvetoiseen autoon.
Takavetoinen auto on etenemiskyvyltään epävarmempi verrattuna etuvetoiseen autoon.
Nelivedon hankinta edellyttää sen verran tuntuvaa lisäsatsausta autoiluun, että useimmille meistä se ei ole järkevästi perusteltavissa.
oleva paino ratkaisee. Takavetoinen kupla oli loistava etenemään hangessa.
Neliveto on varmasti järkevästi perusteltavissa kaikille. Miksi ylipäätään pitäisi valita teknisesti huonompi
vaihtoehto? Tetysti se on kalliimpi. Samalla logiikalla kannattaa pukeutua säkkiin ja syödä vain puuroa,
kun se on halpaa ja silläkin tulee toimeen.
Nelivetoon verrattuna keskustelu aiheesta valitaanko etuveto vai takaveto kuulostaa samalta
kuin amputoidaanko kädet vai jalat. Molemmissa on puolensa.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: V*TUN Takaveto
Tämähän on varsin viihdyttävä keskustelu.
Erikoisintahan on se, että Suomen oloihin hankitaan (tai ainakin ennen hankittiin) niinkin paljon autoja ilmaan minkäänlaista luistonestoa tms. talvikeleille hyödyllisiä apulaitteita. Itse olen ehtinyt ajaa varsin monenlaisilla autoilla ja vaikka olen kerran joutunut ajamaan kesärenkailla takavetoisella Ooppelilla ilman abs:ää talven ensimmäisen lumipyryn iskiessä, niin silti hengissä ollaan ja kaikki bonukset tallella. Itse en ole juurikaan jäänyt minnekään tielle kiinni, tosin kyllähän niin voi käydä jossain sivuteillä, joita ei ole ollenkaan aurattu. Lisäksi olen ajanut paljon niin kitka- kuin nastarenkaillakin ja merkittävää eroa niissä ei juuri ole, jos vertaa laadukkaita kitkoja ja nastoja paitsi, että kitkarenkaat ovat mukavammat. Etuvetoinen on toki useimmiten takavetoista parempi talvikeleillä, mutta toisaalta takavetoinen on hauskempi ajaa. Ja vaikka nykyaikaisissa autoissa on ihan hyödyllinen ajonvakautus ja abs, niin on sitä silti ennen niiden olemassaoloakin selvitty tässä maassa.
Mielestäni ihan perusasioita on, että talvella takakontissa kannattaa olla lapio (siis ihan oikea teräksinen iso lapio, ei mikään alumiinipellistä kyhätty häkkyrä) ja laatikollinen hiekkaa. Tarvittaessa voi laittaa vielä jotain lisäpainoa.
Ps. kunnollisen lapion ansiosta olen monesti saanut auton parkkiin sellaiseen paikkaan, johon kukaan muu ei ole uskaltanut yrittää. Erittäin hyödyllinen juttu erityisesti Helsingissä, jossa parkkipaikat ovat näin talvella kortilla.
Pps. Vielä kun nyt oikein innostuin, niin pakko laittaa päivän trolli tähän. Nimittäin Helsinkiläisethän osaavat ajaa paljon paremmin kuin maalaiset. Vai mistä se johtuukaan, että ketjukolarit yleensä sattuvat joko aamulla kaupungin sisääntuloväylillä tai iltapäivällä ulosmenoväylillä. Suokaa anteeksi!
Erikoisintahan on se, että Suomen oloihin hankitaan (tai ainakin ennen hankittiin) niinkin paljon autoja ilmaan minkäänlaista luistonestoa tms. talvikeleille hyödyllisiä apulaitteita. Itse olen ehtinyt ajaa varsin monenlaisilla autoilla ja vaikka olen kerran joutunut ajamaan kesärenkailla takavetoisella Ooppelilla ilman abs:ää talven ensimmäisen lumipyryn iskiessä, niin silti hengissä ollaan ja kaikki bonukset tallella. Itse en ole juurikaan jäänyt minnekään tielle kiinni, tosin kyllähän niin voi käydä jossain sivuteillä, joita ei ole ollenkaan aurattu. Lisäksi olen ajanut paljon niin kitka- kuin nastarenkaillakin ja merkittävää eroa niissä ei juuri ole, jos vertaa laadukkaita kitkoja ja nastoja paitsi, että kitkarenkaat ovat mukavammat. Etuvetoinen on toki useimmiten takavetoista parempi talvikeleillä, mutta toisaalta takavetoinen on hauskempi ajaa. Ja vaikka nykyaikaisissa autoissa on ihan hyödyllinen ajonvakautus ja abs, niin on sitä silti ennen niiden olemassaoloakin selvitty tässä maassa.
Mielestäni ihan perusasioita on, että talvella takakontissa kannattaa olla lapio (siis ihan oikea teräksinen iso lapio, ei mikään alumiinipellistä kyhätty häkkyrä) ja laatikollinen hiekkaa. Tarvittaessa voi laittaa vielä jotain lisäpainoa.
Ps. kunnollisen lapion ansiosta olen monesti saanut auton parkkiin sellaiseen paikkaan, johon kukaan muu ei ole uskaltanut yrittää. Erittäin hyödyllinen juttu erityisesti Helsingissä, jossa parkkipaikat ovat näin talvella kortilla.
Pps. Vielä kun nyt oikein innostuin, niin pakko laittaa päivän trolli tähän. Nimittäin Helsinkiläisethän osaavat ajaa paljon paremmin kuin maalaiset. Vai mistä se johtuukaan, että ketjukolarit yleensä sattuvat joko aamulla kaupungin sisääntuloväylillä tai iltapäivällä ulosmenoväylillä. Suokaa anteeksi!
230E W124 -87
Re: V*TUN Takaveto
Hyvä kommentti. Minäkin ihmettelen että miksi nelikko pitäisi jättää ostamatta vain siksi, että kaksivetoisellakin pääsee. Hinta ei voi olla syynä, jos käytetyistä puhutaan. Henkilöt, joiden mielestä neliveto on täysin turha, eivät ole varmaan edes ajaneet sellaista huonoissa olosuhteissa.JarkkoN kirjoitti:
Neliveto on varmasti järkevästi perusteltavissa kaikille. Miksi ylipäätään pitäisi valita teknisesti huonompi
vaihtoehto? Tetysti se on kalliimpi. Samalla logiikalla kannattaa pukeutua säkkiin ja syödä vain puuroa,
kun se on halpaa ja silläkin tulee toimeen.
Nelivetoon verrattuna keskustelu aiheesta valitaanko etuveto vai takaveto kuulostaa samalta
kuin amputoidaanko kädet vai jalat. Molemmissa on puolensa.
E350CDI&A180CDI
Re: V*TUN Takaveto
Kaikissa suomeen tuotavissa takavedoissa pitäisi olla lukkoperä.
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: V*TUN Takaveto
26 vuoteen yhdessä autossa ollut lapio ja sekin auto oli roska-auto (joskus 80 luvun puolessa välissä), ja sen sai parkkeerata keskelle katua eikä lapiolla olisi irronnut kiinnijäädessään.Cthulhu kirjoitti:Tämähän on varsin viihdyttävä keskustelu.
Mielestäni ihan perusasioita on, että talvella takakontissa kannattaa olla lapio (siis ihan oikea teräksinen iso lapio, ei mikään alumiinipellistä kyhätty häkkyrä) ja laatikollinen hiekkaa. Tarvittaessa voi laittaa vielä jotain lisäpainoa.
Ps. kunnollisen lapion ansiosta olen monesti saanut auton parkkiin sellaiseen paikkaan, johon kukaan muu ei ole uskaltanut yrittää. Erittäin hyödyllinen juttu erityisesti Helsingissä, jossa parkkipaikat ovat näin talvella kortilla.
Helsingissä on kluuviparkki jne ja ratikat jollei ole omaa hallipaikkaa. Huomenna tämän vuoden viimeinen työpäivä (aamupäivä) ja palaveri pasilankadulla, auto lämpimään halliin talon alle.
Ei oikein innosta lapiointihommat. Eikä ole auto jäänyt kiinni kuin kaksi kertaa, kaverin pihan nurmikolle molemmat kerrat samaan kohtaan....laapiosta ei olisi ollut mitään hyötyä.
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: V*TUN Takaveto
Appiukko sano kyllä aika hyvin ku totes että eka talvi pitäs ajaa kesärenkailla tai tosi huonoilla talvirenkailla, oppis kyllä ennakoimaan hyvin.. Meinas vielä et sillonku hän oli kloppi ni sillä mitään nastoja ollu!
Itellä ei oo koskaan ollu uusia tai hyviä talvirenkaita. Nyt on lankussa hkpl ykköset (lähes nastattomat) ja 330d bemmi meni jollain keskieuroopan kitkoilla jossa pintaa alkutalvesta alle 4mm. Ekasssa autossa oli (205 pösö) hyvät nastarenkaat, mut menin konttorille hakee uuteen autooni leiman ja insinööri totes et yhestä renkaasta puuttuu ainaki 25% nastoista.. JA HYLKY! no sillosen varusmiehen pikkuveljet nyppi kaikki nastat pois. Ja katsuri tyyty lopputulokseen.. Niillä eka talvi. kerran on käyty ojanpuolella..
Lankussa ei oo mitään lukkoperiä, aattelin käydä laittamassa tänään vielä uudenveroiset Semperit taakse, saa nähä osaako enää ajaa onhan se perseestä ku kantateillä lyö Nelosella tyhjää sinne yli seittemään kymppiin ihan pintakaasullaki, ja taajamassa ei pääse liikkeelle yhtä nopeasti ku muut.. Vaikka kivaahan se sladittelu on! Jaksaako se 250d enää mennäkkää poikittain ku saa semperit alle.. Toi asd olis kyllä ihan kiva, tosin ei oo kyllä kokemusta.
Itellä ei oo koskaan ollu uusia tai hyviä talvirenkaita. Nyt on lankussa hkpl ykköset (lähes nastattomat) ja 330d bemmi meni jollain keskieuroopan kitkoilla jossa pintaa alkutalvesta alle 4mm. Ekasssa autossa oli (205 pösö) hyvät nastarenkaat, mut menin konttorille hakee uuteen autooni leiman ja insinööri totes et yhestä renkaasta puuttuu ainaki 25% nastoista.. JA HYLKY! no sillosen varusmiehen pikkuveljet nyppi kaikki nastat pois. Ja katsuri tyyty lopputulokseen.. Niillä eka talvi. kerran on käyty ojanpuolella..
Lankussa ei oo mitään lukkoperiä, aattelin käydä laittamassa tänään vielä uudenveroiset Semperit taakse, saa nähä osaako enää ajaa onhan se perseestä ku kantateillä lyö Nelosella tyhjää sinne yli seittemään kymppiin ihan pintakaasullaki, ja taajamassa ei pääse liikkeelle yhtä nopeasti ku muut.. Vaikka kivaahan se sladittelu on! Jaksaako se 250d enää mennäkkää poikittain ku saa semperit alle.. Toi asd olis kyllä ihan kiva, tosin ei oo kyllä kokemusta.
S124 E250D -94 Manuaali
Bmw e46 330d Touring-01 manuaali (myynnissä!)
Ex 2x205 pösö -86/92
1x405 pösö -90
1xOpel vectra 1,9tdi -99
1xHonda monkey-99
Bmw e46 330d Touring-01 manuaali (myynnissä!)
Ex 2x205 pösö -86/92
1x405 pösö -90
1xOpel vectra 1,9tdi -99
1xHonda monkey-99
Re: V*TUN Takaveto
Takaveto on ainoa oikea osaavan käsissä täysin mekaaninen Mersu 1950-1989 menee aika pahaan paikkaan kahdessa kuukaudessa 8000km w115 220D 1973 enkä oo kertaakaan joutunut laittaan kettinkejä,hiekkaa kaivaan tai tarvinnu apua.
Takavetoisessa kun on tankki täynnä sorasäkki kontissa ja työ kaluja iso pakki niin etenee hyvin.
Takavedon edut vetäessä vaunu painaa perää veto paranee isolla kuormalla etu vedossa huononee.
Helppo tehdä remonttia perä loota kone helposti purettavissa ulkonakin kenttä oloissa.
En ole koskaan uusia omistanut enkä osta ihanne ois ajaa pelkästään 30-50 luvun kalustolla niissä on menemisen meininkiä esim joku 170s vm 1951 pitkällä lattia kepillä ois hyvä ajoauto ostan heti raadon kun löydän hyvää ei viitsi mädättää siinä on kaikki mitä hyvältä talviautolta vaaditaan ja veivi kovia pakkasia varten jota ei 220 ole minä lähden aina kylmiltään ulkoa liikkeelle.
Mulle työ ajon ajaminen pitää olla harrastusta ja leikkimistä silloin se ei tunnu työltä liksa juoksee ja kilometrit.
Takavetoisessa kun on tankki täynnä sorasäkki kontissa ja työ kaluja iso pakki niin etenee hyvin.
Takavedon edut vetäessä vaunu painaa perää veto paranee isolla kuormalla etu vedossa huononee.
Helppo tehdä remonttia perä loota kone helposti purettavissa ulkonakin kenttä oloissa.
En ole koskaan uusia omistanut enkä osta ihanne ois ajaa pelkästään 30-50 luvun kalustolla niissä on menemisen meininkiä esim joku 170s vm 1951 pitkällä lattia kepillä ois hyvä ajoauto ostan heti raadon kun löydän hyvää ei viitsi mädättää siinä on kaikki mitä hyvältä talviautolta vaaditaan ja veivi kovia pakkasia varten jota ei 220 ole minä lähden aina kylmiltään ulkoa liikkeelle.
Mulle työ ajon ajaminen pitää olla harrastusta ja leikkimistä silloin se ei tunnu työltä liksa juoksee ja kilometrit.
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Re: V*TUN Takaveto
Maadeudulla lumi lingotaan pellolle mutta kaupungissa sitä tönitään paikasta toiseen että joka puolella on metrin korkeat kasat. Lyhyellä kauppareissulla voi auton vieres olla yli puolen metrin korkea jäinen kasa aura auton jäljeltä kun aiemmin ei mitään. Maasturi tai kunnon ajokokemus on täällä tsadis ehdoton.atlas kirjoitti:Nyt en ymmärrä!
Eikö etelä Suomessa aurata talvella tiestöä kun kauhea purppaaminen ja nelivetojen ylistys.
Re: V*TUN Takaveto
Aika harva ilmeisesti kuitenkaan tuntuisi tarvitsevan nelivetoa tuolla liikenteessä pärjäämiseen, muutenhan niitä olisi huomattavasti enemmän tuolla teillä. Jotkut kuskit täällä pk-seudun liikennevaloviidakossa tuntuvat tarvitsevan nelivetoa paremminkin liikenteessä pätemiseen.JarkkoN kirjoitti:
Neliveto on varmasti järkevästi perusteltavissa kaikille. Miksi ylipäätään pitäisi valita teknisesti huonompi
vaihtoehto? Tetysti se on kalliimpi. Samalla logiikalla kannattaa pukeutua säkkiin ja syödä vain puuroa,
kun se on halpaa ja silläkin tulee toimeen.
Nelivetoon verrattuna keskustelu aiheesta valitaanko etuveto vai takaveto kuulostaa samalta
kuin amputoidaanko kädet vai jalat. Molemmissa on puolensa.
Joillekin neliveto on aidosti tärkeä, liikkumiselle välttämätön ominaisuus, jolloin hankintaa ei tarvitse sen kummemmin perustella. Mutta jos on totuttanut itsensä nelivetoon niin tunne mainitsemastasi amputaatiosta onkin todellinen? Se selittäisi nelivetokuskien intohimoista suhtautumista ajokkiensa vetotapaan!
e-class
Re: V*TUN Takaveto
.... sitten kun isäntä on ensin tullut nelivetomersullaan kinosten läpi pihaan ja laittanut traktorin tulille. Näin ainakin meillä.etrade kirjoitti:Maadeudulla lumi lingotaan pellolleatlas kirjoitti:Nyt en ymmärrä!
Eikö etelä Suomessa aurata talvella tiestöä kun kauhea purppaaminen ja nelivetojen ylistys.
Viimeksi muokannut tj86430, Pe 21.12.2012 10:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: V*TUN Takaveto
Kaikki autot myydään ensin uusina ja se ensimmäinen ostaja tekee valinnan. Silloin monilla painaa nelivedon lisähinta aika paljon vaakakupissa (koska kuten totesit, kaksivetoisellakin pääsee). Sattuneesta syystä en ole tutkinut mikä on nelivedon lisähinta jos tilaisin veholta uuden e-sarjalaisen...ssuvik kirjoitti:
Hyvä kommentti. Minäkin ihmettelen että miksi nelikko pitäisi jättää ostamatta vain siksi, että kaksivetoisellakin pääsee. Hinta ei voi olla syynä, jos käytetyistä puhutaan. Henkilöt, joiden mielestä neliveto on täysin turha, eivät ole varmaan edes ajaneet sellaista huonoissa olosuhteissa.
Kesällä USA:ssa kaikki näkemistäni W212:sta oli yllättäen matikkeja, jenkeissä hintaero ei liene niin tuntuva.
e-class
Re: V*TUN Takaveto
Itseasiassa kukaan ei tarvi kallista mersuakaan liikenteeseen, laittaa nyt monta kymmentä tonnia peltilehmään kun samat ajot hoituu sillä tonnin lankulla, jos tuolle linjalle lähdetään. Mutta minä ainakin ajattelin ajella tästälähin nelivedolla, vaikka varmaan yks vetoisella mopollakin pärjäisin. Pysähdyhän se ei sen kummemin kuin muutkaan, mutta meneehän se niinku juna liukkaallakin. Ei tarvi miettiä että meneekö se tuosta vai jääkö kiinni jne. Ja kun kytkintä nostaa niin ei sudi risteyksissä ja valoissa. Ei tarvi kiihdytellä varovasti kun voi laittaa kunnolla sitä kaasua. No eipä kehuta enempää, hiekkasäkkejä sun muita saa kaupasta, ja hc äijät hitsaa perän lukkoon ja lyö alle piikittähtisumu kirjoitti:Aika harva ilmeisesti kuitenkaan tuntuisi tarvitsevan nelivetoa tuolla liikenteessä pärjäämiseen, muutenhan niitä olisi huomattavasti enemmän tuolla teillä. Jotkut kuskit täällä pk-seudun liikennevaloviidakossa tuntuvat tarvitsevan nelivetoa paremminkin liikenteessä pätemiseen.JarkkoN kirjoitti:
Neliveto on varmasti järkevästi perusteltavissa kaikille. Miksi ylipäätään pitäisi valita teknisesti huonompi
vaihtoehto? Tetysti se on kalliimpi. Samalla logiikalla kannattaa pukeutua säkkiin ja syödä vain puuroa,
kun se on halpaa ja silläkin tulee toimeen.
Nelivetoon verrattuna keskustelu aiheesta valitaanko etuveto vai takaveto kuulostaa samalta
kuin amputoidaanko kädet vai jalat. Molemmissa on puolensa.
Joillekin neliveto on aidosti tärkeä, liikkumiselle välttämätön ominaisuus, jolloin hankintaa ei tarvitse sen kummemmin perustella. Mutta jos on totuttanut itsensä nelivetoon niin tunne mainitsemastasi amputaatiosta onkin todellinen? Se selittäisi nelivetokuskien intohimoista suhtautumista ajokkiensa vetotapaan!
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: V*TUN Takaveto
USAssa tosiaan Mersut ovat 4Maticeja lähes järjestäen. A ja B eivät ole täällä myynnissä (B tosin on Kanadan puolella) mutta sitä isommat raapivat joka nurkastaan varsinkin täällä pohjoisessa. Kun mennään etelään takavedot yleistyvät mutta Floridassakin on 4Maticeja suuri osa. Erikoisuus on vuodelle 2013 on uusi malli hinnastossa: ML350 bensa ILMAN nelivetoa, ilmeisesti haluttu laskea hinnat alkaen -mallin hintaa. Lisähinta on 2.500,- taalaa. Muissa koneissa neliveto on vakio. Myös ainoa GLK, 350 bensa, on takaveto perushinnaltaan. Neliveto maksaa lisää 2.000,-. GL on aina nelikko, ja tietenkin myös G. R ei ole enää 2013 myynnissä USAssa, mutta Kanadassa kylläkin ja aina nelivetona.tähtisumu kirjoitti:
Kesällä USA:ssa kaikki näkemistäni W212:sta oli yllättäen matikkeja, jenkeissä hintaero ei liene niin tuntuva.
212:n lähtöhinnat taaloissa suosivat nelikkoja. Tässä ne ovat, huomatkaa että ovat taaloissa ja sisältävät varusteita melkoisen määrän.
W212 350 bensa 51.000,-
W212 350 CDI 52.200.-
W212 400 Hybrid 55.800,-
W212 550 4Matic 60.400,-
W212 63 AMG 89.800,-
Tässä kaikki sedanit mitä on hinnoiteltu.
Farkkuja on vielä vähemmän
S212 350 bensa 4Matic 57.700,-
S212 63 AMG 92.400,-
Näihin hintoihinlisätään osavaltiokohtainen myyntivero, hyvä keskiarvo 8%. Sitten on auto valmis ajoon. Euroiksi saa jakamalla kurssilla joka nyt on noin 1,3.
Re: V*TUN Takaveto
Tehdäänkö R:ää edes vajaavetoisena?th56307 kirjoitti:R ei ole enää 2013 myynnissä USAssa, mutta Kanadassa kylläkin ja aina nelivetona.
Re: V*TUN Takaveto
Aika kehno trolli. Mainituilla väylillä on liikennettä päivässä enemmän kuin Kälviän keskustassa vuodessa.Cthulhu kirjoitti:Pps. Vielä kun nyt oikein innostuin, niin pakko laittaa päivän trolli tähän. Nimittäin Helsinkiläisethän osaavat ajaa paljon paremmin kuin maalaiset. Vai mistä se johtuukaan, että ketjukolarit yleensä sattuvat joko aamulla kaupungin sisääntuloväylillä tai iltapäivällä ulosmenoväylillä. Suokaa anteeksi!
Re: V*TUN Takaveto
Ja kaupungissa siellä uuden lumen alla on sellanen stanan kovettunutjäätynyt 'kynnöspelto' mikä on joskus sinne ehtiny tamppaantua liikenteestä johtuen, ja siihen jää olemattomaankin paikkaan kiinni kun sattu pyörä olemaan muuten tasaisella sopivassa montussa. Tiekarhuthan ovat kuolleet lähes sukupuuttoonetrade kirjoitti:Maadeudulla lumi lingotaan pellolle mutta kaupungissa sitä tönitään paikasta toiseen että joka puolella on metrin korkeat kasat. Lyhyellä kauppareissulla voi auton vieres olla yli puolen metrin korkea jäinen kasa aura auton jäljeltä kun aiemmin ei mitään. Maasturi tai kunnon ajokokemus on täällä tsadis ehdoton.atlas kirjoitti:Nyt en ymmärrä!
Eikö etelä Suomessa aurata talvella tiestöä kun kauhea purppaaminen ja nelivetojen ylistys.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01