Vedetön jäähdytin neste
-
- Mersumies
- Viestit: 1636
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Vedetön jäähdytin neste
Onko kukaan käyttänyt sitä tai mistä sitä saa? Wheeler Dealers klassikkojen kuninkaat ohjelmassa sitä laitettiin TR 6 Triumpin koneeseen. Aineen ominaisuudet : kiehumispiste 180 astetta j pakkaskesto - 40 astetta ja siinäkin vasta hyhmäytyy. Myös ainetta ei tarvitse vaihtaa kuten tavallisia pakkasnesteitä, se on ikuista vain lisätä tarvittaessa.
Meseillään
Re: Vedetön jäähdytin neste
Tollanen nestehän on oiva näihin viritettyihin vehkeisiin mutta kestääkö silti kansi pahvi tollasta lämpöä..ehkä voikin?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Vedetön jäähdytin neste
Raaka glykoli?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Vedetön jäähdytin neste
mahtaako tollasta ollakkaan.. tai sitten sisältää ittessään vettä.
mutta onhan noita aineita sinne jäähdytysjärjestelmän kiertoon. watervetter on hyvä aina, mutta pakkasen kesto siinäkin on aika minimaalinen.. normi glygoli/vesi systeemiin lisättynä, taikka pelkkään veteen lisättynä antaa lisää potkua jäähdytys ominaisuuksille.
voihan sinne syyläriin tuupata pelkkää viinaakin, mutta siinä taitaa kaikki muut ominaisuudet olla vähän pihalla. jos ajatellaan, että glyonlilla on hyvät "voitelu" ominaisuudet, hyvä pakkasenkesto, kohtalaisen hyvä jäähdytys ominaisuus ja kiehumispiste on jossain aika korkeella, aine pysyy sopivan juoksevana lähes kaikissa normaaleissa käyttölämpötiloissa. veteen sekotettuna jäätymispiste senkun vaan nousee ja muut ominaisuudet kuitenkin pysyy normaaleissa käyttörajoissa. kaiken kaikkiaan ihan ok olonen aine sinne jäähdytys systeemiin.
mutta, jos tarvitaan jotain parempaa, niin ainakaan tähän mennessä en ole sellaseen törmänny, enkä varsinkaan järki hinnalla. rahallahan saa kaikkee, tai niin ne ainakin puhu.. toi watervetter, tai mitä lie sitten onkaan oikeesti, niin toimii hyvin kesäkeleillä. muuten toimii kuten glygolikin, mutta jäätyy herkästi. ainakin sen lämönsiirto on paljon tehokkaampaa.
jos ajatellaan aineita, mitkä kestää pakkasta ja kykenee siirtään lämpöä, niin aineitahan on vaikka kuinka ja paljon. etanoli, metanoli, glygöli, erilaiset öljyt jne. mutta vesi se on kaikista halvinta. ja siihen siten lisättynä glygoli taitaa olla kaiken kaikkiaan järkevintä tänä päivänä.
ot: pikkasen uuden vuoden maistissa kirjottelen, että sen piikkiin sitten, jos on jotain mainittavaa kirjotuksen ulkoasusta tms. hyvää uutta vuotta vaan!
mutta onhan noita aineita sinne jäähdytysjärjestelmän kiertoon. watervetter on hyvä aina, mutta pakkasen kesto siinäkin on aika minimaalinen.. normi glygoli/vesi systeemiin lisättynä, taikka pelkkään veteen lisättynä antaa lisää potkua jäähdytys ominaisuuksille.
voihan sinne syyläriin tuupata pelkkää viinaakin, mutta siinä taitaa kaikki muut ominaisuudet olla vähän pihalla. jos ajatellaan, että glyonlilla on hyvät "voitelu" ominaisuudet, hyvä pakkasenkesto, kohtalaisen hyvä jäähdytys ominaisuus ja kiehumispiste on jossain aika korkeella, aine pysyy sopivan juoksevana lähes kaikissa normaaleissa käyttölämpötiloissa. veteen sekotettuna jäätymispiste senkun vaan nousee ja muut ominaisuudet kuitenkin pysyy normaaleissa käyttörajoissa. kaiken kaikkiaan ihan ok olonen aine sinne jäähdytys systeemiin.
mutta, jos tarvitaan jotain parempaa, niin ainakaan tähän mennessä en ole sellaseen törmänny, enkä varsinkaan järki hinnalla. rahallahan saa kaikkee, tai niin ne ainakin puhu.. toi watervetter, tai mitä lie sitten onkaan oikeesti, niin toimii hyvin kesäkeleillä. muuten toimii kuten glygolikin, mutta jäätyy herkästi. ainakin sen lämönsiirto on paljon tehokkaampaa.
jos ajatellaan aineita, mitkä kestää pakkasta ja kykenee siirtään lämpöä, niin aineitahan on vaikka kuinka ja paljon. etanoli, metanoli, glygöli, erilaiset öljyt jne. mutta vesi se on kaikista halvinta. ja siihen siten lisättynä glygoli taitaa olla kaiken kaikkiaan järkevintä tänä päivänä.
ot: pikkasen uuden vuoden maistissa kirjottelen, että sen piikkiin sitten, jos on jotain mainittavaa kirjotuksen ulkoasusta tms. hyvää uutta vuotta vaan!
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
-
- Mersumies
- Viestit: 1636
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Vedetön jäähdytin neste
Ei se keitä konetta, jos jäähdytin, termari ja vesipumppu ovat kunnossa kone pysyy normaali lämmöissään. Myöskään koneeseen tule veden aiheuttamaa korroosiota. Asiasta on otettava selvää hinta oli tuolle TR 6 koneeseen meneessä nestemäärässä 90 £ puntaa.atlas kirjoitti:Tollanen nestehän on oiva näihin viritettyihin vehkeisiin mutta kestääkö silti kansi pahvi tollasta lämpöä..ehkä voikin?
Meseillään
Re: Vedetön jäähdytin neste
Maalämpönestehän kävisi sitten ja olisi suht halpaa.
Raakana myyvät ja voi sitten itse sotkea mieleisekseen.
Raakana myyvät ja voi sitten itse sotkea mieleisekseen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Vedetön jäähdytin neste
Tuossa siitä puhutaan Jay Lenon ohjelmassa:
http://www.youtube.com/watch?v=t7PykrgzWPQ" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=t7PykrgzWPQ" onclick="window.open(this.href);return false;
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
-
- Mersumies
- Viestit: 1636
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Vedetön jäähdytin neste
HEI ! Selviääkö tuosta mitä ainetta se on? Kun ei ole tuo kieli hallussa kuin sanakirjojen ja oppaiden avulla.Esa H. kirjoitti:Tuossa siitä puhutaan Jay Lenon ohjelmassa:
http://www.youtube.com/watch?v=t7PykrgzWPQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Meseillään
Re: Vedetön jäähdytin neste
Ei selviä, eikä selviä evanscooling.com-kotisivuiltakaan. Linkissä "Evans De-Tox Report"ä on tehty testejä etyleeniglykolin ja propyleeniglykolin seoksille, joten näitä aineita ilmeisesti litkussa löytyy.Mese 320 TE kirjoitti:HEI ! Selviääkö tuosta mitä ainetta se on? Kun ei ole tuo kieli hallussa kuin sanakirjojen ja oppaiden avulla.Esa H. kirjoitti:Tuossa siitä puhutaan Jay Lenon ohjelmassa:
http://www.youtube.com/watch?v=t7PykrgzWPQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Vettä saa olla korkeintaan 3% järjestelmässä tuon videon mukaan, siinä olisi haastetta monen Mersun moottorin kuivattamisen kanssa.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: Vedetön jäähdytin neste
Tuli mieleen, että elohopeahan olisi hyvä neste jäähdytysjärjestelmään... Se kestäisi 250 asteen lämpötilan, mutta se pirulainen jäätyy jo yli -40 asteen lämpötilassa. Huonoin ominaisuus on kuitenkin tuo ominaislämpökapasiteetti, joka on vain kolmaskymmenesosa vedestä.
Glykolilla on muuten about puolet veden ominaislämpökapasiteetista, eli aika hyvä raakanakin.
Glykolilla on muuten about puolet veden ominaislämpökapasiteetista, eli aika hyvä raakanakin.
-
- Mersumies
- Viestit: 1636
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Vedetön jäähdytin neste
Tuossa Weeler Dealers ohjelmassa koneen nestettä vaihdettiin usein veden saamiseksi pois koneesta. Tarkempaa selvyyttä asiaan ei tullut luulisi sen ohjeen olevan sen kanisterin kupeessa olevassa lapussa?tomant kirjoitti:Ei selviä, eikä selviä evanscooling.com-kotisivuiltakaan. Linkissä "Evans De-Tox Report"ä on tehty testejä etyleeniglykolin ja propyleeniglykolin seoksille, joten näitä aineita ilmeisesti litkussa löytyy.Mese 320 TE kirjoitti:HEI ! Selviääkö tuosta mitä ainetta se on? Kun ei ole tuo kieli hallussa kuin sanakirjojen ja oppaiden avulla.Esa H. kirjoitti:Tuossa siitä puhutaan Jay Lenon ohjelmassa:
http://www.youtube.com/watch?v=t7PykrgzWPQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Vettä saa olla korkeintaan 3% järjestelmässä tuon videon mukaan, siinä olisi haastetta monen Mersun moottorin kuivattamisen kanssa.
tomant
Siirrytään toisten nesteiden pariin juhlimaan uuttavuotta. Hyvää Uuttavuotta palstalaisille!
Meseillään
Re: Vedetön jäähdytin neste
Evansilla on erikseen vedenpoistoneste, jota käytetään, kun järjestelmää ei saa täysin kuivaksi. Se ei kuitenkaan korvaa järjestelmän hyvää kuivatusta vaan on lähinnä tarkoitettu pienmoottoreihin, joissa ei ole kuivatusproppuja.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: Vedetön jäähdytin neste
Itekin aloin miettimään kun tuon pätkän katoin, että miten sen järjestelmän saisi niin kuivaksi ettei jäisi yli 3%:tia. Tuos pätkäs keskityttiin muutenkin lähinnä veden ongelmiin korroosion suhteen, muttei kuitenkaan kerrottu mitä tuo uusi vedetön litku sisältää.tomant kirjoitti:Ei selviä, eikä selviä evanscooling.com-kotisivuiltakaan. Linkissä "Evans De-Tox Report"ä on tehty testejä etyleeniglykolin ja propyleeniglykolin seoksille, joten näitä aineita ilmeisesti litkussa löytyy.Mese 320 TE kirjoitti:HEI ! Selviääkö tuosta mitä ainetta se on? Kun ei ole tuo kieli hallussa kuin sanakirjojen ja oppaiden avulla.Esa H. kirjoitti:Tuossa siitä puhutaan Jay Lenon ohjelmassa:
http://www.youtube.com/watch?v=t7PykrgzWPQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Vettä saa olla korkeintaan 3% järjestelmässä tuon videon mukaan, siinä olisi haastetta monen Mersun moottorin kuivattamisen kanssa.
tomant
Huvittavaa oli myös se että mainittiin että normi aineet kestää 2 vuotta, max 5 vuotta nii sit joutuu vaihtamaan. Käytännössä se menee kuitenkin niin että normiaineetkin on siellä järjestelmässä tavallisilla matti meikäläisillä niin kauan kun ne on sisällä ja lisätään vaan glygolia/vettä jos tartttee. Itse toki vaihdan jos määräaika tulee vastaan, mutta ei monet oikeasti vanhoilla kotteroilla niin tee. Vähän sama jarrunesteiden kanssa, vaikka ne mielestäni vielä kriittisempi olis vaihtaa määräajoin.
Re: Vedetön jäähdytin neste
Minusta huonoin ominaisuus on elohopealla että se on paha ympäristö myrkky joka ei koskaan häviä vaan kiertää "ruokapöydissä"RAM kirjoitti:Tuli mieleen, että elohopeahan olisi hyvä neste jäähdytysjärjestelmään... Se kestäisi 250 asteen lämpötilan, mutta se pirulainen jäätyy jo yli -40 asteen lämpötilassa. Huonoin ominaisuus on kuitenkin tuo ominaislämpökapasiteetti, joka on vain kolmaskymmenesosa vedestä.
Glykolilla on muuten about puolet veden ominaislämpökapasiteetista, eli aika hyvä raakanakin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Vedetön jäähdytin neste
Mitäs nesteitä noissa uusissa Mersuissa sitten on kun vaihtoväliksi ilmoitetaan 12 vuotta?Huvittavaa oli myös se että mainittiin että normi aineet kestää 2 vuotta, max 5 vuotta nii sit joutuu vaihtamaan. .
Re: Vedetön jäähdytin neste
Eikös nuo vanhat glykolit olleet yleensä sinisiä tai vihertäviä ja niitä piti vaihtaa parin vuoden välein. Nämä uudemmat punertavat, keltaiset ja kusenväriset ovat kai niitä kauemmin koneessa säilyviä.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: Vedetön jäähdytin neste
raaka glykolihan kestää hädintuskin -10c pakkasta...
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Vedetön jäähdytin neste
Niinpä muuten onkin
Eipä ollut tullut tuo mieleen... mitens, jos systeemi vuotaa ja siihen vuosien saatossa lisää vaan klygolia... siinähän käy huonosti.
sensijaan Propyleeniglykoli kestää liki -60 lämpötilaa jäätymäti.
Eipä ollut tullut tuo mieleen... mitens, jos systeemi vuotaa ja siihen vuosien saatossa lisää vaan klygolia... siinähän käy huonosti.
sensijaan Propyleeniglykoli kestää liki -60 lämpötilaa jäätymäti.
Re: Vedetön jäähdytin neste
eikä olisi ensimmäinen kerta...RAM kirjoitti:Niinpä muuten onkin
Eipä ollut tullut tuo mieleen... mitens, jos systeemi vuotaa ja siihen vuosien saatossa lisää vaan klygolia... siinähän käy huonosti..
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Vedetön jäähdytin neste
Jos pitää lisätä nestettä niin eikö kannata tehdä valmis sekoitus josta lisätään
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: Vedetön jäähdytin neste
Tuli muuten mieleen kun glykolilla ja vedellä on pintajännitys ominaisuus niin on aineita jolla saa pintajännityksen pois ja ei ole mitään saippuaa.
Niin luulisi tälläkin seoksella saada paremman lämmitys/jäähdytys kestävyyden.
Niin luulisi tälläkin seoksella saada paremman lämmitys/jäähdytys kestävyyden.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Vedetön jäähdytin neste
Nestemäisessä muodossa ollessaan (niinkuin esim. vanhoissa kuumemittareissa) elohopea ei ole kovinkaan paha myrkky, koska se ei imeydy mihinkään. Periaatteessa nestemäistä elohopeaa voi vaikka syödä, se menee pieninä helminä läpi, ja tulee pois. Elohopeahöyry on sitten pahaa tavaraa, se tappaa isoina annoksina. Ja sitä saattaisi muodostua moottorissaatlas kirjoitti:Minusta huonoin ominaisuus on elohopealla että se on paha ympäristö myrkky joka ei koskaan häviä vaan kiertää "ruokapöydissä"RAM kirjoitti:Tuli mieleen, että elohopeahan olisi hyvä neste jäähdytysjärjestelmään... Se kestäisi 250 asteen lämpötilan, mutta se pirulainen jäätyy jo yli -40 asteen lämpötilassa. Huonoin ominaisuus on kuitenkin tuo ominaislämpökapasiteetti, joka on vain kolmaskymmenesosa vedestä.
Glykolilla on muuten about puolet veden ominaislämpökapasiteetista, eli aika hyvä raakanakin.
E350CDI&A180CDI
Re: Vedetön jäähdytin neste
Jos nyt vielä leikitään tätä elohopealeikkiä, niin on hyvä huomata, että elohopean tiheys huoneenlämmössä on luokkaa 13 kg/litra eli tuollainen 8 litraa jäähdytysnestettä painaa yli 100 kg ,-) Lusäksi tarvittaneen järeämmät jäähdyttimet, letkut (tai putket) ja pumput, joten lisäpainoa tulisi reilusti yli 100 kg verrattuna normijäähdytysjärjestelmään.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: Vedetön jäähdytin neste
caterpillarilta löytyy vedetön neste. saa ainakin wittraktorilta. kaikissa pillarin moottoreissa moinen litku.
Re: Vedetön jäähdytin neste
http://www.witraktor.fi/varaosat/fi_FI/ ... a_nesteet/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuolla alhaalla on tästä cat-nesteestä mutta mielestäni tämä ainakin on veteen sotkettava.Jospa se oli valmista ainetta ..eikun koneeseen suoraan?
pdf-muodossa
Tuolla alhaalla on tästä cat-nesteestä mutta mielestäni tämä ainakin on veteen sotkettava.Jospa se oli valmista ainetta ..eikun koneeseen suoraan?
pdf-muodossa
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Vedetön jäähdytin neste
tätä nestettä käytämme työkoneissa ei sekoiteta veteen.
Re: Vedetön jäähdytin neste
No kurkkaapa huomenna pönikästä se merkki .
Meillä cat-koneissa jossa vain catin moottorit on punaiset nesteet ollu uudesta lähtien.
Meillä cat-koneissa jossa vain catin moottorit on punaiset nesteet ollu uudesta lähtien.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Vedetön jäähdytin neste
Lukihan tuolla Wheeler Dealers sivuilla mitä se on... (eiku mikä sivu tuo, on googletin kuitenkin! ton triumphin ja mitä kaikkee nyt kirjotinkaan...)
http://www.evanscoolants.co.uk/classic-cool-180.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Eli Classic Cool 180.
http://www.evanscoolants.co.uk/classic-cool-180.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Eli Classic Cool 180.
Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti
BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
- Sepelimies
- Vakiokalustoa
- Viestit: 217
- Liittynyt: Su 18.09.2011 22:48
- Paikkakunta: Kiiminki
Re: Vedetön jäähdytin neste
Minusta pillarin punanen neste on vaan valmiiksi vedellä lantrattua, en satavarma ole vaikka 8 vuotta niitä on tullu lotrailtua töissä.. Kärsii sekoittaa vihreää sekaankin hätä tapauksissa. Sitten ollaan jotain korroosion esto ainetta lisäilty kun näytteen tutkijat on niin käskeny.
- S210 E320 CDI Avantgarde ´02 - "Tapiotettu"