sprinter k-a matkailuautoksi
sprinter k-a matkailuautoksi
Olisko kellään tietoa millä saisi rekisteröityä kuorma-auton matkailuautoksi.Mitä vaaditaan auton varusteilta,saako sen jälkeen tavaratilassa kuljettaa tavaroita/työkaluja.Onko kellään omakohtaisisa kokemuksia.
K-a:n rekisteröinti matkailuautoksi ei liene mikään kovinkaan suuri prokkis. Jos tuossa sinun autossas on jo nyt miehistö ohjaamo, vaatii se periaatteessa kahden henkilön makuupaikan, sammuttimen, keittomahdollisuuden, tuuletus räppänän kattoon, kaapin, sekä matkustamon osalta 40% yli 1900 mm korkeutta. Tässä taas tulee sitten katsastusviranomaisten harkinta kyseeseen, joka kannattaa kysyä ko katsastus konttorilta. Mulla on ko laite ja siinä kaappina toimii penkin alla oleva laatikko, keittomahdollisuutena kiinteästi asennetun leirikeittimen, muut sitten ihan normaalisti.
Siis missäänhän ei sanota, mitä tavaraa voit kuljettaa matkailuautossa, joten saat kuljettaa siellä myös työkaluja.
Siis missäänhän ei sanota, mitä tavaraa voit kuljettaa matkailuautossa, joten saat kuljettaa siellä myös työkaluja.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Retkikeitin ei taida joka konttorilla kelvata. Se kun ei täytä kaasumääräyksiä. Ja sielä missä kelpaa niin tarvii kairata vähintään 10X10cm reikä kattoon ja toinen lattiaan. Sähköliedellä taas vaatii sähköt liedelle ja sähköurakointioikeuden omaavan yrityksen todistus sähköasennuksesta, vaikka sähköt olisi vedetty defa tai calix:n johdoilla. Tosin tätä todistusta ei vaadita joka konttorilla. Eli riippuu konttorista mitä vaativat .
Onko autosta tarkoitus tulla verollinen vai veroton matkailuauto?
Ilmeisesti veroton?
Konttorilta kysymällä selviää mitä muutoksia täytyy autoon tehdä.
Onko autosta tarkoitus tulla verollinen vai veroton matkailuauto?
Ilmeisesti veroton?
Konttorilta kysymällä selviää mitä muutoksia täytyy autoon tehdä.
matkailuauto
Joo kun on nähnyt tuon Antin UUden Sprintterin, näyttäisi
ainoaksi ongelmaksi jäävän tuo 1900 korkeus.
Siitä pitäisi katsoa katsatus konttorille ,ennen muita
toimenpiteitä.Vai oliko kyseessä uusi korimalli
Terveisin Jamppa
ainoaksi ongelmaksi jäävän tuo 1900 korkeus.
Siitä pitäisi katsoa katsatus konttorille ,ennen muita
toimenpiteitä.Vai oliko kyseessä uusi korimalli
Terveisin Jamppa
Mites toi korkeuden kanssa on täytyykö repiä palkkeja pois katosta vai miten se 40% / 40 cm toteutetaan ? Ja mitä lupia tarvitaan koko projektiin ja mitkä ovat kustannukset. Oliko kellään kuvia katosta ? Tarviiko takapenkin olla mersun alkuperäinen ? Veroton olisi tarkoitus tehdä ja b kortilla ajettava.
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Mä en ole ihan varma , miten korkea tuo edellinen kori on, mutta Jamppa korjatkoon, se pitäisi riittää tossa korkeassa versiossa. Tossa uudessa korimallissa se riittää juuri ja juuri ja tuossa on kuva takaosostosta, siinä on se leirikeitin tuossa takapenkin alla oven vieressä olevan luukun takana.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Tänään mitattiin tuollainen korotettu, kylläkin LT, mutta sama korihan siinä on ja tuossa on ohut vaneri lattiassa ja sen korkeus jäi 1880:een. Joten jonkin näköisiä rakenteellisia muutoksia täytyisi kattoon tehdä, jotta saisi menemään läpi.
Noista mitoista muutenkin, esimerkiksi mun autossa on ohjaamon päällä olevaa hyllyä lyhennetty muistaakseni 3 senttiä, että katsastaja oli tyytyväinen. Ja kuten jo aiemmin sanoin, tässä taas tulee esille katsastuskonttorien lain tulkinnat ja eroavaisuudet.
Noista mitoista muutenkin, esimerkiksi mun autossa on ohjaamon päällä olevaa hyllyä lyhennetty muistaakseni 3 senttiä, että katsastaja oli tyytyväinen. Ja kuten jo aiemmin sanoin, tässä taas tulee esille katsastuskonttorien lain tulkinnat ja eroavaisuudet.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Ennen kun autot oli matalampia, niin yleinen tapa oli leikata katto auki ja liimata suksiboksi aukon kohdalle (tietty boksista leikattiin pohja vek) Niin saatiin keskelle sellainen korkea kohta jolla lain kirjain täyttyi.
Valtaosahan niistä oli ihan kamalia virityksiä, eli jos pelkkä palkkien katkonta/muuttaminen riittää, niin vähällähän siinä pääsee.
Valtaosahan niistä oli ihan kamalia virityksiä, eli jos pelkkä palkkien katkonta/muuttaminen riittää, niin vähällähän siinä pääsee.
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
sprintteri
Taitaisi olla helpoin tehdä se skuuppi
sinne katolle.Käviskö joku hakemasta kats.konttorilta tarkan tiedon
PAPERILLE miten leveä ja pitkä sen korotuksen tuli olla.
Jos se matkustamo ajatus on sen 1400 pitkä lattiantasosta.
Voisin aloittaa massatuotannon ,niihin korotus paloihin.
Jamppa
sinne katolle.Käviskö joku hakemasta kats.konttorilta tarkan tiedon
PAPERILLE miten leveä ja pitkä sen korotuksen tuli olla.
Jos se matkustamo ajatus on sen 1400 pitkä lattiantasosta.
Voisin aloittaa massatuotannon ,niihin korotus paloihin.
Jamppa
Matkailuautoksi
Niin
Kun poistetaan kattopalkit ja otetaan lattia esiin.
Saadaan meteliä ,kylmyyttä,korin heikkenemistä.
Sitten kun laitat sinne maton lattiaan ,se on AUTOVEROLLINEN(alle 1900)
Tiedän edelleen lain kirjaimen ,mutta edelleen kannattaisi ottaa
AKEn kanta paperille siitä alasta jota tarvitsee korottaa
MATKUSTAMON osalta joka on sen 140-150 cm lattiaa,vai
olitko ajatellut sängyt peräkonttiin.
Katso tuota AnttiV laittamaa kuvaa,eikös se peti yms.asuitila
olisi juuri noin toimiva
JAMPPA
Kun poistetaan kattopalkit ja otetaan lattia esiin.
Saadaan meteliä ,kylmyyttä,korin heikkenemistä.
Sitten kun laitat sinne maton lattiaan ,se on AUTOVEROLLINEN(alle 1900)
Tiedän edelleen lain kirjaimen ,mutta edelleen kannattaisi ottaa
AKEn kanta paperille siitä alasta jota tarvitsee korottaa
MATKUSTAMON osalta joka on sen 140-150 cm lattiaa,vai
olitko ajatellut sängyt peräkonttiin.
Katso tuota AnttiV laittamaa kuvaa,eikös se peti yms.asuitila
olisi juuri noin toimiva
JAMPPA
kaaret
Terve
Taas tohon esimerkki tapaukseen, siinä oli katkottu suurin osa kaarista,
mutta kun se asunto osa on siinä ohjaamon takana eikä peräkontissa.
Taitaa selvitä 2 kaaren katkasulla, ja ei siinä korotuksessakaan ole haitaksi pari tukea.
Jamppa
Taas tohon esimerkki tapaukseen, siinä oli katkottu suurin osa kaarista,
mutta kun se asunto osa on siinä ohjaamon takana eikä peräkontissa.
Taitaa selvitä 2 kaaren katkasulla, ja ei siinä korotuksessakaan ole haitaksi pari tukea.
Jamppa
Juu toi uus korinen on sisätiloiltaan muutaman sentin korkeampi ja hivenen leveämpikin. Mutta tuo ajatus, mitä Jamppa esitti, eli tekisi katon etureunaan nätin pienen korotuksen ja vielä sen verran korkean, että sinne pystyisi laittamaan parit tuet, sekä eristykset. Se ei kuitenkaan vaatisi, kuin noin 50-80 mm. Tällöin siitä lisäohjaamosta tulisi aidosti sellainen, että siellä pystyisi matkustamaan ilman kuulosuojaimia ja turkishaalareita. Silloin myös tavaratila pysyisi sille varattuna alueena.
Tuo linkki minkä annoit, on kyllä vähintäänkin samaa rataa, mitä silloin joskus oli nämä "suksiboksiautot". Tuossa menettää oikeastaan kaiken sen hyödyn, mitä tuolta autolta hakee. Tuon sekoituksen jälkeen tavaratilassaei juurikaan mitään terävää voi kuljettaa, sillä tuo paljas pelti on hyvinkin pian puhki. Matkustamossa todellakin tarvitsee kuulosuojaimet vähänkin pidemmällä matkalla.
Tuo linkki minkä annoit, on kyllä vähintäänkin samaa rataa, mitä silloin joskus oli nämä "suksiboksiautot". Tuossa menettää oikeastaan kaiken sen hyödyn, mitä tuolta autolta hakee. Tuon sekoituksen jälkeen tavaratilassaei juurikaan mitään terävää voi kuljettaa, sillä tuo paljas pelti on hyvinkin pian puhki. Matkustamossa todellakin tarvitsee kuulosuojaimet vähänkin pidemmällä matkalla.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Nyt löysin pienestä matkailuautofirmasta korotuspalan, tehty u-palkista kehys kattoon vaan reikä ja upotetaan palkkien alapään kanssa tasan ja hitsataan alareunasta kiinni Ylä ja alareuna tiivistetään sikaflexillä ja päällimmäiseksi joka lasi tai uretaani/vaneri/lasikuitua sisältävä levy . Koko oli muistaakseni 1600x600 .Sängyksi jyskistä levitettävä laveri takapäähän.Kaarinassa katsastusmies vaatii vielä jääkaappia onko pakollinen?
Re: sprinter k-a matkailuautoksi
Niin... Trafilta piti tulla loppusyksystä selvennys, kun ongelmaksi muodostui varsin villiksi muodostunut Sprintereiden muuttaminen matkailuautoksi. Eli se on tulossa ja sitä ennen muutoksia ei tehdä ainakaan kaikilla asemilla. Suositus on, ettei millään asemalla. Ajoneuvolain matkailuauton vaatimukset lienee helpohko täyttää, mutta kompastuskiveksi muodostuu veron kierto, eli verolaissa taas on sanottu, että jos ajoneuvo muutetaan sellaiseksi, että katsastaja huomaa sen veronkierroksi, ajoneuvoa ei tule hyväksyä, eli matkailuauto on matkailukäyttöön tarkoitettu ajoneuvo ja kun menee autoa tutkimaan se täytyy olla matkailuauto, eikä matkailuauton kriteerit täyttävä kuorma-auto.
Sellaiset "näennäiset matkailuautot" siis eivät oikein mene läpi, kun puhutaan verottomasta. Verollisessa matkailuautossa on lievempiä tulkintoja ja mm. korkeusvaatimusta ei ole.
Jos sähkölieden kytkee mottori- tai sisälämmitimen pistokesarjaan, ei tarvitse sähkölaitoksen tarkastusta. Muutoin tarvii.
Netistä löytyy varsin helposti tiedot, mitä vaaditaan matkailuautolta... Ja mm. säilytystila on oltava majoitustilassa, niinkuin keitinkin ja pöytä...
Sellaista...
Sellaiset "näennäiset matkailuautot" siis eivät oikein mene läpi, kun puhutaan verottomasta. Verollisessa matkailuautossa on lievempiä tulkintoja ja mm. korkeusvaatimusta ei ole.
Jos sähkölieden kytkee mottori- tai sisälämmitimen pistokesarjaan, ei tarvitse sähkölaitoksen tarkastusta. Muutoin tarvii.
Netistä löytyy varsin helposti tiedot, mitä vaaditaan matkailuautolta... Ja mm. säilytystila on oltava majoitustilassa, niinkuin keitinkin ja pöytä...
Sellaista...
Re: sprinter k-a matkailuautoksi
Niin... Trafilta piti tulla loppusyksystä selvennys, kun ongelmaksi muodostui varsin villiksi muodostunut Sprintereiden muuttaminen matkailuautoksi. Eli se on tulossa ja sitä ennen muutoksia ei tehdä ainakaan kaikilla asemilla. Suositus on, ettei millään asemalla. Ajoneuvolain matkailuauton vaatimukset lienee helpohko täyttää, mutta kompastuskiveksi muodostuu veron kierto, eli verolaissa taas on sanottu, että jos ajoneuvo muutetaan sellaiseksi, että katsastaja huomaa sen veronkierroksi, ajoneuvoa ei tule hyväksyä, eli matkailuauto on matkailukäyttöön tarkoitettu ajoneuvo ja kun menee autoa tutkimaan se täytyy olla matkailuauto, eikä matkailuauton kriteerit täyttävä kuorma-auto.
Sellaiset "näennäiset matkailuautot" siis eivät oikein mene läpi, kun puhutaan verottomasta. Verollisessa matkailuautossa on lievempiä tulkintoja ja mm. korkeusvaatimusta ei ole.
Jos sähkölieden kytkee mottori- tai sisälämmitimen pistokesarjaan, ei tarvitse sähkölaitoksen tarkastusta. Muutoin tarvii.
Netistä löytyy varsin helposti tiedot, mitä vaaditaan matkailuautolta... Ja mm. säilytystila on oltava majoitustilassa, niinkuin keitinkin ja pöytä...
Sellaista...
Sellaiset "näennäiset matkailuautot" siis eivät oikein mene läpi, kun puhutaan verottomasta. Verollisessa matkailuautossa on lievempiä tulkintoja ja mm. korkeusvaatimusta ei ole.
Jos sähkölieden kytkee mottori- tai sisälämmitimen pistokesarjaan, ei tarvitse sähkölaitoksen tarkastusta. Muutoin tarvii.
Netistä löytyy varsin helposti tiedot, mitä vaaditaan matkailuautolta... Ja mm. säilytystila on oltava majoitustilassa, niinkuin keitinkin ja pöytä...
Sellaista...
Re: sprinter k-a matkailuautoksi
Terve
Taitaa olla aika helppo kontrata asuntoosa ja peräkontti.
harva kuskaa asunto osassa halkoja,nafta tynnyreitä,öljyisiä mersun moottoreita.
Ja asunto osassan voi olla vaatetta,virvokkeita elektroniikkaa.
Miten joku pystyy sanomaan veronkierrosta.
Terveisin Jamppa
Taitaa olla aika helppo kontrata asuntoosa ja peräkontti.
harva kuskaa asunto osassa halkoja,nafta tynnyreitä,öljyisiä mersun moottoreita.
Ja asunto osassan voi olla vaatetta,virvokkeita elektroniikkaa.
Miten joku pystyy sanomaan veronkierrosta.
Terveisin Jamppa
Re: sprinter k-a matkailuautoksi
Mikä tuos halpenee jos sprintterin kevyt kuorma-auton muuttaa matkailuautoksi? Vai onko kyse rajoittimella varustetuista sprintteristä että saa ajaa satasta?
Re: sprinter k-a matkailuautoksi
maksuthan nousee mutta saa ajella b-kortillaetrade kirjoitti:Mikä tuos halpenee jos sprintterin kevyt kuorma-auton muuttaa matkailuautoksi? Vai onko kyse rajoittimella varustetuista sprintteristä että saa ajaa satasta?
-04 903 316cdi automaatti
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312D
-87 124 tdt 4matic 2+3 paku x2
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312D
-87 124 tdt 4matic 2+3 paku x2
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
Re: sprinter k-a matkailuautoksi
- Keittolevy joka ottaa virran sisälämmittimen haaroitukselta.
- Pöytä.
- Säilytystiloja.
- 180x120cm vuodepaikka tai kaksi 180x60cm.
- Hätäpoistumistie. Yhden hengen apparinpenkillä ei kuulemma tarvita erillisiä sivuikkunoita.
- Sisäkorkeus 190cm tietyllä alueella.
- hyväksytyt penkit, turvavyöt, kiinnikkeet ja näiden asennus. Tämä onkin se kallein tai vaikein osuus.
Noilla evaillä leimasin marraskuussa 2012 oman tee-se-itse matkailuauton.
- Pöytä.
- Säilytystiloja.
- 180x120cm vuodepaikka tai kaksi 180x60cm.
- Hätäpoistumistie. Yhden hengen apparinpenkillä ei kuulemma tarvita erillisiä sivuikkunoita.
- Sisäkorkeus 190cm tietyllä alueella.
- hyväksytyt penkit, turvavyöt, kiinnikkeet ja näiden asennus. Tämä onkin se kallein tai vaikein osuus.
Noilla evaillä leimasin marraskuussa 2012 oman tee-se-itse matkailuauton.
Mersulla ajaminen vaatii kolme varaosa-autoa pihaan tai paksun lompakon.
Re: sprinter k-a matkailuautoksi
Edellisestä puuttui "istuimia". Niiden on sijaittava matkailutilassa eli Sprintterin 2 tai 3 etuistuinta eivät kelpaa.
Lisäksi oltava "matkailukäyttöön tarkoitettu". Trafi on hiljattain ohjeistanut (taas kerran) konttoreita tekemään veroilmoituksen (mikä nyt olikaan viralliselta nimeltä) sellaisista matkailuautoista, jotka eivät selvästi ole matkailukäytössä.
Jos koko auto on täynnä romua, ei auto liene matkailukäytössä -> suuret veroseuraamukset, jos jää kiinni. Missään ei kielletä kuljettamasta moottoria tavaratilassa, jos asuinosa on siinä kunnossa, että siinä voi asua vaikka viikon.
Mutta Trafilta on tulossa uudet ohjeet, joissa huhupuheiden mukaan mm vaatimus matkailuosan verhoilemisesta.
Lisäksi oltava "matkailukäyttöön tarkoitettu". Trafi on hiljattain ohjeistanut (taas kerran) konttoreita tekemään veroilmoituksen (mikä nyt olikaan viralliselta nimeltä) sellaisista matkailuautoista, jotka eivät selvästi ole matkailukäytössä.
Jos koko auto on täynnä romua, ei auto liene matkailukäytössä -> suuret veroseuraamukset, jos jää kiinni. Missään ei kielletä kuljettamasta moottoria tavaratilassa, jos asuinosa on siinä kunnossa, että siinä voi asua vaikka viikon.
Mutta Trafilta on tulossa uudet ohjeet, joissa huhupuheiden mukaan mm vaatimus matkailuosan verhoilemisesta.
-W124 E250TD 1995 automaatti&ilmastointi:, 530tkm
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
Re: sprinter k-a matkailuautoksi
Näyttää olevan kiinnostava aihe kun siitä on tehty jopa opinnäytetyö:
https://publications.theseus.fi/bitstre ... sequence=1" onclick="window.open(this.href);return false;
https://publications.theseus.fi/bitstre ... sequence=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: sprinter k-a matkailuautoksi
onko tietoa onko tähän tullut mitään uutta vaikeuksia vai vieläkö tuo opinnäytetyö pitää kutinsa, haaveena oli päivittää vuosikerta eli joko hakia tai ostaa täältä maxi kuorma-auto tai puolipitkä korkia vm tyyliin 05-08 ja taikinoia b-kortilliseksi matkailumobiiliksi, joko tosiaan pitkä niinkuin mulla nykyinenkin (-97 312 maxi 9hlö kuorma-auto) on tai sit puolipitkä jos kontin saa tehtyä silleen että mahtuu telamönkijä tarvittaessa konttiin (ihan min 270x137 tila)
Hannu