3.0 V6 diesel (OM642) öljyvuoto moottorin takaosassa
3.0 V6 diesel (OM642) öljyvuoto moottorin takaosassa
3.0 V6 diesel (OM642) tiputtaa hieman moottoriöljyä moottorin takaosasta.
Nyt vastaavat kokemukset ja hyvät neuvot olisi tarpeen. Kirjoitan ensikertalaisena tälle foorumille.
-------
Kilometrejä on takana vasta 105 000km. Mootorin vuosimalli on 2006.
Vuotokohta on moottorin ja vaihteiston liitoskohdan kieppeillä. Mutta vuodon syytä ei vielä selvillä. Vuoto on kastellut moottorin ja vaihteiston liitoskohdan, ja vaihteiston pohjan kauttaaltaan. Mutta vuoto on pientä. Väristä päätellen vuoto ei ole vaihteistosta.
1) Vuotoa on tullut hieman turboan alapuolelta, moottorin keskeltä takaa, josta valumajälki menee alas kohti moottorin ja vaihteiston liitoskohtaa. Pääasiassa vasenta kylkeä. Vuodon lähdettä on vaikea paikallistaa koska sinne ei pääse näkemään helposti, tai ottamaan kuvia. Tämä vuoto saattaa olla huohotusputken ja turbon imuputken liitoksesta tippasevaa öljyä. Liitos katsottu ja se oli hieman öljyinen. Huohotusputkessa ei ole (vielä) oil catch can purkkia joka saattaisi poistaa tämän vuodon jos liitoksia ei saa tiiviimmäksi. Liitosten alla ei ole myöskään mitään kuppia johon mahdolliset öljytipat kerääntyisivät. Nyt tipat menee alas swirl moottorin päälle ja siitä alas (pääasiassa vasenta kylkeä pitkin). Turbon alla näyttää olevan ainakin pieni öljylammikko? Vuodon määrää on vaikea arvioida.
2) Moottorin ja vaihteiston välissä olevan turbiini kammoin kuminen pohjatulppa on avattu ja katsottu että tila näyttää silmämääräisesti kuivalta. Sisään ei tosin paljoa näe koska turbiini ja vauhtipyörän hammaskehä estää näkemisen ylemmäs. Vuoto ei ehkä tule kampiakselin takimmaisen tiivisteen kautta? Kumitulppa oli tosin öljyinen ainakin ulkopuolelta mikä oli muutenkin öljyinen mutta hieman myös sisäpuolelta. Kumitulpassa on keskellä reikä josta on voinut mennä hieman öljyä myös tulpan sisäpuolelle. Mutta ei ole pois suljettu että kampiakselin tiivisteen kautta voisi hieman tihkua öljyä?
Pinnat on nyt putsattu ja tilannetta seurataan mistä vuotoa tulee.
Kampiakselin tiiviste on varalta jo tilattu.
--------
Nyt vastaavat kokemukset ja hyvät neuvot olisi tarpeen. Kirjoitan ensikertalaisena tälle foorumille.
-------
Kilometrejä on takana vasta 105 000km. Mootorin vuosimalli on 2006.
Vuotokohta on moottorin ja vaihteiston liitoskohdan kieppeillä. Mutta vuodon syytä ei vielä selvillä. Vuoto on kastellut moottorin ja vaihteiston liitoskohdan, ja vaihteiston pohjan kauttaaltaan. Mutta vuoto on pientä. Väristä päätellen vuoto ei ole vaihteistosta.
1) Vuotoa on tullut hieman turboan alapuolelta, moottorin keskeltä takaa, josta valumajälki menee alas kohti moottorin ja vaihteiston liitoskohtaa. Pääasiassa vasenta kylkeä. Vuodon lähdettä on vaikea paikallistaa koska sinne ei pääse näkemään helposti, tai ottamaan kuvia. Tämä vuoto saattaa olla huohotusputken ja turbon imuputken liitoksesta tippasevaa öljyä. Liitos katsottu ja se oli hieman öljyinen. Huohotusputkessa ei ole (vielä) oil catch can purkkia joka saattaisi poistaa tämän vuodon jos liitoksia ei saa tiiviimmäksi. Liitosten alla ei ole myöskään mitään kuppia johon mahdolliset öljytipat kerääntyisivät. Nyt tipat menee alas swirl moottorin päälle ja siitä alas (pääasiassa vasenta kylkeä pitkin). Turbon alla näyttää olevan ainakin pieni öljylammikko? Vuodon määrää on vaikea arvioida.
2) Moottorin ja vaihteiston välissä olevan turbiini kammoin kuminen pohjatulppa on avattu ja katsottu että tila näyttää silmämääräisesti kuivalta. Sisään ei tosin paljoa näe koska turbiini ja vauhtipyörän hammaskehä estää näkemisen ylemmäs. Vuoto ei ehkä tule kampiakselin takimmaisen tiivisteen kautta? Kumitulppa oli tosin öljyinen ainakin ulkopuolelta mikä oli muutenkin öljyinen mutta hieman myös sisäpuolelta. Kumitulpassa on keskellä reikä josta on voinut mennä hieman öljyä myös tulpan sisäpuolelle. Mutta ei ole pois suljettu että kampiakselin tiivisteen kautta voisi hieman tihkua öljyä?
Pinnat on nyt putsattu ja tilannetta seurataan mistä vuotoa tulee.
Kampiakselin tiiviste on varalta jo tilattu.
--------
Re: 3.0 V6 diesel (OM642) öljyvuoto moottorin takaosassa
Ettei vain olisi sama kuin tässä:
http://www.benzworld.org/forums/attachm ... 190138.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.benzworld.org/forums/w211-e- ... 8-mod.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.benzworld.org/forums/attachm ... 190138.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.benzworld.org/forums/w211-e- ... 8-mod.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: 3.0 V6 diesel (OM642) öljyvuoto moottorin takaosassa
Voisin kuvitella, että vuoto pääosin tulee turbosta. Liitosputket vuotaa.
Turbostahan vuotaa aina vähän öljyä, mutta tämänkaltainen vuotaminen on tyyppivika varsinkin juuri näissä alkupään (2006) V6 Cdi-moottoreissa. Kurjinta tässä on se, että se vuotaa imuläppien katkaisumoottorin (M55) päälle ja se kyrvähtää piakkoin, jolloin imuläpät jäävät jumiin ja meno hyytyy siihen. Kannattaa tarkastaa tuo turbon vuotaminen ja korjauttaa vuotokohta paremmilla tiivisteillä sekä pyrkiä ohjaamaan tulevaisuudessa vuotoa ohi siitä M55-moottorista jollain keinolla. Ilmeisesti 2007 malleihin on tehty tämän osalta jotain parannuksia ja apu löytynee kyselemällä näitä muutoksia, esim. merkkihuollosta tai tehtaalta tai sitten joiltain oikeilta asiantuntijoilta (jos joku foorumilla tietää nämä muutokset niin itseäkin kiinnostaisi tietää...)
Tämä vaiva on usein vaikuttanut liittyvän jostain syystä dpf:n toimintaan/toimimattomuuteen, mutta siitä ei ole oikein selvyyttä, että mikä syy-yhteys tällä on. Joutuuko turbo työskentelemään suuremmalla rasituksella, kun dpf on tukossa ja vuotaa sen takia enemmän öljyä? Jokatapauksessa muutamilla (myös minulla) on ensin tuntunut dpf tukkoiselta ja heti perään hajonnut imuläppien katkaisumoottori (M55). Syy dpf:n tukkoisuuteen on ilmeisesti ainakin näissä 4-5 vuotta vanhoissa autoissa, dpf:n paine-eroanturien väsyminen ja ne ilmeisemmin eivät anna aina (tai ikinä) mitään vikakoodia vikaantuessaan. Tällöin dpf pääsee aivan liian täydeksi, ennen kuin se osaa aloittaa polton ja jossain vaiheessa tästä aiheutuu erilaisia ongelmia auton konepuolella. Itselläni mm. tästä johtuen ovat menneet 1v aikana molemmat pakosarjat ja nyt imuläppien säätömoottori.
Nyt viimeksi, kun minulta hajosi tuo imuläppien säätömoottori niin dpf piti heti sen hajottua polttoa päällä n. 55 minuuttia yhteen soittoon. Jatkossa ei paljon polttele tuo häkkyrä enää mitään, kun revittiin sisukset pois siitä viime viikolla.
Ennen, kuin dpf hajoaa totaalisesti niin suosittelen tosiaan dpf:n sisuskalujen poistamista niin pääsee eroon monesta riesasta. Jos dpf:n puolestaan haluaa uusia niin kustannus taitaa olla n. 3500-4000 eur. Päästöarvoihin poistaminen ei vaikuta.
Turbostahan vuotaa aina vähän öljyä, mutta tämänkaltainen vuotaminen on tyyppivika varsinkin juuri näissä alkupään (2006) V6 Cdi-moottoreissa. Kurjinta tässä on se, että se vuotaa imuläppien katkaisumoottorin (M55) päälle ja se kyrvähtää piakkoin, jolloin imuläpät jäävät jumiin ja meno hyytyy siihen. Kannattaa tarkastaa tuo turbon vuotaminen ja korjauttaa vuotokohta paremmilla tiivisteillä sekä pyrkiä ohjaamaan tulevaisuudessa vuotoa ohi siitä M55-moottorista jollain keinolla. Ilmeisesti 2007 malleihin on tehty tämän osalta jotain parannuksia ja apu löytynee kyselemällä näitä muutoksia, esim. merkkihuollosta tai tehtaalta tai sitten joiltain oikeilta asiantuntijoilta (jos joku foorumilla tietää nämä muutokset niin itseäkin kiinnostaisi tietää...)
Tämä vaiva on usein vaikuttanut liittyvän jostain syystä dpf:n toimintaan/toimimattomuuteen, mutta siitä ei ole oikein selvyyttä, että mikä syy-yhteys tällä on. Joutuuko turbo työskentelemään suuremmalla rasituksella, kun dpf on tukossa ja vuotaa sen takia enemmän öljyä? Jokatapauksessa muutamilla (myös minulla) on ensin tuntunut dpf tukkoiselta ja heti perään hajonnut imuläppien katkaisumoottori (M55). Syy dpf:n tukkoisuuteen on ilmeisesti ainakin näissä 4-5 vuotta vanhoissa autoissa, dpf:n paine-eroanturien väsyminen ja ne ilmeisemmin eivät anna aina (tai ikinä) mitään vikakoodia vikaantuessaan. Tällöin dpf pääsee aivan liian täydeksi, ennen kuin se osaa aloittaa polton ja jossain vaiheessa tästä aiheutuu erilaisia ongelmia auton konepuolella. Itselläni mm. tästä johtuen ovat menneet 1v aikana molemmat pakosarjat ja nyt imuläppien säätömoottori.
Nyt viimeksi, kun minulta hajosi tuo imuläppien säätömoottori niin dpf piti heti sen hajottua polttoa päällä n. 55 minuuttia yhteen soittoon. Jatkossa ei paljon polttele tuo häkkyrä enää mitään, kun revittiin sisukset pois siitä viime viikolla.
Ennen, kuin dpf hajoaa totaalisesti niin suosittelen tosiaan dpf:n sisuskalujen poistamista niin pääsee eroon monesta riesasta. Jos dpf:n puolestaan haluaa uusia niin kustannus taitaa olla n. 3500-4000 eur. Päästöarvoihin poistaminen ei vaikuta.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Re: 3.0 V6 diesel (OM642) öljyvuoto moottorin takaosassa
Turbon tiivisteitä on muutettu moottorinumerosta 153204 alkaen, kummalle puolelle oma moottorisi osuu?Division kirjoitti:Voisin kuvitella, että vuoto pääosin tulee turbosta. Liitosputket vuotaa.
Turbostahan vuotaa aina vähän öljyä, mutta tämänkaltainen vuotaminen on tyyppivika varsinkin juuri näissä alkupään (2006) V6 Cdi-moottoreissa. Kurjinta tässä on se, että se vuotaa imuläppien katkaisumoottorin (M55) päälle ja se kyrvähtää piakkoin, jolloin imuläpät jäävät jumiin ja meno hyytyy siihen. Kannattaa tarkastaa tuo turbon vuotaminen ja korjauttaa vuotokohta paremmilla tiivisteillä sekä pyrkiä ohjaamaan tulevaisuudessa vuotoa ohi siitä M55-moottorista jollain keinolla. Ilmeisesti 2007 malleihin on tehty tämän osalta jotain parannuksia ja apu löytynee kyselemällä näitä muutoksia, esim. merkkihuollosta tai tehtaalta tai sitten joiltain oikeilta asiantuntijoilta (jos joku foorumilla tietää nämä muutokset niin itseäkin kiinnostaisi tietää...)
Tämä vaiva on usein vaikuttanut liittyvän jostain syystä dpf:n toimintaan/toimimattomuuteen, mutta siitä ei ole oikein selvyyttä, että mikä syy-yhteys tällä on. Joutuuko turbo työskentelemään suuremmalla rasituksella, kun dpf on tukossa ja vuotaa sen takia enemmän öljyä? Jokatapauksessa muutamilla (myös minulla) on ensin tuntunut dpf tukkoiselta ja heti perään hajonnut imuläppien katkaisumoottori (M55). Syy dpf:n tukkoisuuteen on ilmeisesti ainakin näissä 4-5 vuotta vanhoissa autoissa, dpf:n paine-eroanturien väsyminen ja ne ilmeisemmin eivät anna aina (tai ikinä) mitään vikakoodia vikaantuessaan. Tällöin dpf pääsee aivan liian täydeksi, ennen kuin se osaa aloittaa polton ja jossain vaiheessa tästä aiheutuu erilaisia ongelmia auton konepuolella. Itselläni mm. tästä johtuen ovat menneet 1v aikana molemmat pakosarjat ja nyt imuläppien säätömoottori.
Nyt viimeksi, kun minulta hajosi tuo imuläppien säätömoottori niin dpf piti heti sen hajottua polttoa päällä n. 55 minuuttia yhteen soittoon. Jatkossa ei paljon polttele tuo häkkyrä enää mitään, kun revittiin sisukset pois siitä viime viikolla.
Ennen, kuin dpf hajoaa totaalisesti niin suosittelen tosiaan dpf:n sisuskalujen poistamista niin pääsee eroon monesta riesasta. Jos dpf:n puolestaan haluaa uusia niin kustannus taitaa olla n. 3500-4000 eur. Päästöarvoihin poistaminen ei vaikuta.
Miten ne pakosarjat voi mennä tuosta öljyvuodosta rikki? Ettei vaan olisi se toinen ongelma, pakosarjan kiinnityskohdasta irtoaa palasia, jos irronnut osa pääsee liikkeelle niin sehän menee turboon eikä tee oikein hyvää. Sinulle ei kuitenkaan turbo ole rikki mennyt?
DPF:n poistaminen vaikuttaa kyllä merkittävästi päästöihin mutta tarkoitat yllä katsastuksen päästömittausta johon filtterin poisto ei ihmeemmin vaikuta.
Re: 3.0 V6 diesel (OM642) öljyvuoto moottorin takaosassa
Kiitos kaikista tähänastisista neuvoista ja kommenteista.
Tilanteen päivitystä:
Turbo on varmaan ehjä ja tehot tuntuu olevan tallella. Mittaus OBD liittimen kautta (kiihtyvyys ja dynamometri) kertoi ihan samaa.
Turbon imuputki ja huohotinputken liitos oli taasen öljyiset. Moottorin ja vaihteiston liitokseen oli valunut vain hieman öljyä.
Nyt on tehty alumiinista kuppi turbon tuloputken liitoksen alle keräämään liitoksesta mahdollisesti tippaseva öljy. Kuppi syntyi kätevästi 0.5L alumiinivuokasta kun leikkasi laitoja 1 cm matalammaksi ja toisen pään muotoili turbon imuputken muotoiseksi. Pohjalle mahtuu n. 1 cm öljyä ennen kuin alkaa vuotamaan yli turbon puoleisesta päästä (ellei ehdi haihtua ilmaan ennen sitä?). Ei kuitenkaan enää tippase sen katkaisumoottorin (swirl moottoori) päälle. Täyty seurata miten paljon siihen kertyy öljyä. Voin laittaa myös kuvan jos joku haluaan nähdä kupin käytännössä.
Täytyy hankkia myös esim Kraftwerk oil catch can keräämään huohotin putkesta öljy ennen kuin se pääsee turbon imuputkeen. Se tuntuisi kaikin puolin järkevältä parannukselta. Tärkeää olisi estää öljyhöyryn pääsy imupuolelle.
Pitäisi vaihtaa varmuuden vuoksi myös uusi ilmansuodatin koska en tiedä nykyisen suodattimen historiaa milloin vaihdettu. Tukkoinen suodatin saattaisi ehkä lisätä alipainetta huohotinputkessa ja sitä kautta öljyn höyryä tulisi enemmän turbon imuputkeen?
Viimeksi huolossa laittoivat Mobil 1 ESP Formula 5W-30 öljyt. Kuulemma on merkittävästi vähentänyt hiukkas suodattimien vaurioitumisia (ainakin VW autoissa). Huolto ei suosittele enää muuta öljyä diesel koneisiin, joissa hiukkas suodatin. Mikähän tämän huomoin selittää? Olisko vähennän öljyhöyryä huohotuksessa? Mitenköhän paljon öljyä löytyy välilauhduttimesta? Onko kukaan tutkinut asiaa? Jos öljyhöyryä pääsee turbon imuputkeen niin höyry tiivistyy öljyksi takaisin viimeistään välilauhduttimessa, ja jää sinne pohjalle? Saattaa sen lauhduttimen virtausvastuskin kasvaa jos se täyttyy esim puoliksi öljyllä?
Lueskelin wikistä lyhyen oppimäärän Diesel DPF toimintaperiaatteista. Onko mersun DPF aktiivinen malli?
Missä se paine-eroanturi sijaitsee? onko se kiinni DPF tulo vai lähtöpuolella?
Millä tavalla ne pakosarjat rikkoutuvat, tuleeko halkeamia ja alkaa vuotamaan vai jotakin vielä pahempaa?
Moottorin valmistenumeron paikkaa en vielä löytänyt. Missähän sen pitäisi olla? En löytänyt lohkoska mistään. Kaikki numerot alkaa 642... mutta sehän on moottorin tyyppinumero.
Huomenna huollossa tutkivat taas asiaa. Täytyy pyytää ottamaan asiasta selkoa oikeilta asiantuntijoilta niin säästyy aikaa ja rahaa.
Kampiakselin tiivisteen vaihtoon en suostu ennen kuin asia on perin pohjin selvitetty onko sielläkin vuotoa vai ei.
------------
Tilanteen päivitystä:
Turbo on varmaan ehjä ja tehot tuntuu olevan tallella. Mittaus OBD liittimen kautta (kiihtyvyys ja dynamometri) kertoi ihan samaa.
Turbon imuputki ja huohotinputken liitos oli taasen öljyiset. Moottorin ja vaihteiston liitokseen oli valunut vain hieman öljyä.
Nyt on tehty alumiinista kuppi turbon tuloputken liitoksen alle keräämään liitoksesta mahdollisesti tippaseva öljy. Kuppi syntyi kätevästi 0.5L alumiinivuokasta kun leikkasi laitoja 1 cm matalammaksi ja toisen pään muotoili turbon imuputken muotoiseksi. Pohjalle mahtuu n. 1 cm öljyä ennen kuin alkaa vuotamaan yli turbon puoleisesta päästä (ellei ehdi haihtua ilmaan ennen sitä?). Ei kuitenkaan enää tippase sen katkaisumoottorin (swirl moottoori) päälle. Täyty seurata miten paljon siihen kertyy öljyä. Voin laittaa myös kuvan jos joku haluaan nähdä kupin käytännössä.
Täytyy hankkia myös esim Kraftwerk oil catch can keräämään huohotin putkesta öljy ennen kuin se pääsee turbon imuputkeen. Se tuntuisi kaikin puolin järkevältä parannukselta. Tärkeää olisi estää öljyhöyryn pääsy imupuolelle.
Pitäisi vaihtaa varmuuden vuoksi myös uusi ilmansuodatin koska en tiedä nykyisen suodattimen historiaa milloin vaihdettu. Tukkoinen suodatin saattaisi ehkä lisätä alipainetta huohotinputkessa ja sitä kautta öljyn höyryä tulisi enemmän turbon imuputkeen?
Viimeksi huolossa laittoivat Mobil 1 ESP Formula 5W-30 öljyt. Kuulemma on merkittävästi vähentänyt hiukkas suodattimien vaurioitumisia (ainakin VW autoissa). Huolto ei suosittele enää muuta öljyä diesel koneisiin, joissa hiukkas suodatin. Mikähän tämän huomoin selittää? Olisko vähennän öljyhöyryä huohotuksessa? Mitenköhän paljon öljyä löytyy välilauhduttimesta? Onko kukaan tutkinut asiaa? Jos öljyhöyryä pääsee turbon imuputkeen niin höyry tiivistyy öljyksi takaisin viimeistään välilauhduttimessa, ja jää sinne pohjalle? Saattaa sen lauhduttimen virtausvastuskin kasvaa jos se täyttyy esim puoliksi öljyllä?
Lueskelin wikistä lyhyen oppimäärän Diesel DPF toimintaperiaatteista. Onko mersun DPF aktiivinen malli?
Missä se paine-eroanturi sijaitsee? onko se kiinni DPF tulo vai lähtöpuolella?
Millä tavalla ne pakosarjat rikkoutuvat, tuleeko halkeamia ja alkaa vuotamaan vai jotakin vielä pahempaa?
Moottorin valmistenumeron paikkaa en vielä löytänyt. Missähän sen pitäisi olla? En löytänyt lohkoska mistään. Kaikki numerot alkaa 642... mutta sehän on moottorin tyyppinumero.
Huomenna huollossa tutkivat taas asiaa. Täytyy pyytää ottamaan asiasta selkoa oikeilta asiantuntijoilta niin säästyy aikaa ja rahaa.
Kampiakselin tiivisteen vaihtoon en suostu ennen kuin asia on perin pohjin selvitetty onko sielläkin vuotoa vai ei.
------------
Re: 3.0 V6 diesel (OM642) öljyvuoto moottorin takaosassa
Eiköhän siinä autossa ole alkuperäinen moottori jolloin sen sarjanumeron näkee kantakortista (VIN-koodilla).arto2011 kirjoitti: Moottorin valmistenumeron paikkaa en vielä löytänyt. Missähän sen pitäisi olla? En löytänyt lohkoska mistään. Kaikki numerot alkaa 642... mutta sehän on moottorin tyyppinumero.
- Kylmänraudanseppä
- Mersumies
- Viestit: 557
- Liittynyt: Ti 02.06.2009 22:36
- Viesti:
Re: 3.0 V6 diesel (OM642) öljyvuoto moottorin takaosassa
DBFI kirjoitti:Turbon tiivisteitä on muutettu moottorinumerosta 153204 alkaen, kummalle puolelle oma moottorisi osuu?Division kirjoitti:Voisin kuvitella, että vuoto pääosin tulee turbosta. Liitosputket vuotaa.
Turbostahan vuotaa aina vähän öljyä, mutta tämänkaltainen vuotaminen on tyyppivika varsinkin juuri näissä alkupään (2006) V6 Cdi-moottoreissa. Kurjinta tässä on se, että se vuotaa imuläppien katkaisumoottorin (M55) päälle ja se kyrvähtää piakkoin, jolloin imuläpät jäävät jumiin ja meno hyytyy siihen. Kannattaa tarkastaa tuo turbon vuotaminen ja korjauttaa vuotokohta paremmilla tiivisteillä sekä pyrkiä ohjaamaan tulevaisuudessa vuotoa ohi siitä M55-moottorista jollain keinolla. Ilmeisesti 2007 malleihin on tehty tämän osalta jotain parannuksia ja apu löytynee kyselemällä näitä muutoksia, esim. merkkihuollosta tai tehtaalta tai sitten joiltain oikeilta asiantuntijoilta (jos joku foorumilla tietää nämä muutokset niin itseäkin kiinnostaisi tietää...)
Tämä vaiva on usein vaikuttanut liittyvän jostain syystä dpf:n toimintaan/toimimattomuuteen, mutta siitä ei ole oikein selvyyttä, että mikä syy-yhteys tällä on. Joutuuko turbo työskentelemään suuremmalla rasituksella, kun dpf on tukossa ja vuotaa sen takia enemmän öljyä? Jokatapauksessa muutamilla (myös minulla) on ensin tuntunut dpf tukkoiselta ja heti perään hajonnut imuläppien katkaisumoottori (M55). Syy dpf:n tukkoisuuteen on ilmeisesti ainakin näissä 4-5 vuotta vanhoissa autoissa, dpf:n paine-eroanturien väsyminen ja ne ilmeisemmin eivät anna aina (tai ikinä) mitään vikakoodia vikaantuessaan. Tällöin dpf pääsee aivan liian täydeksi, ennen kuin se osaa aloittaa polton ja jossain vaiheessa tästä aiheutuu erilaisia ongelmia auton konepuolella. Itselläni mm. tästä johtuen ovat menneet 1v aikana molemmat pakosarjat ja nyt imuläppien säätömoottori.
Nyt viimeksi, kun minulta hajosi tuo imuläppien säätömoottori niin dpf piti heti sen hajottua polttoa päällä n. 55 minuuttia yhteen soittoon. Jatkossa ei paljon polttele tuo häkkyrä enää mitään, kun revittiin sisukset pois siitä viime viikolla.
Ennen, kuin dpf hajoaa totaalisesti niin suosittelen tosiaan dpf:n sisuskalujen poistamista niin pääsee eroon monesta riesasta. Jos dpf:n puolestaan haluaa uusia niin kustannus taitaa olla n. 3500-4000 eur. Päästöarvoihin poistaminen ei vaikuta.
Miten ne pakosarjat voi mennä tuosta öljyvuodosta rikki? Ettei vaan olisi se toinen ongelma, pakosarjan kiinnityskohdasta irtoaa palasia, jos irronnut osa pääsee liikkeelle niin sehän menee turboon eikä tee oikein hyvää. Sinulle ei kuitenkaan turbo ole rikki mennyt?
DPF:n poistaminen vaikuttaa kyllä merkittävästi päästöihin mutta tarkoitat yllä katsastuksen päästömittausta johon filtterin poisto ei ihmeemmin vaikuta.
Ilmansuodattimen vaihdossa joutuu turbon putkia irroittamaan...-> huolimattomasti vanhalla tiivisteellä kasattaessa vuotaa varmaan, läppämoottorin päälle.
Eli uudet tiivisteet+huolellisuutta.
DPF lisää kunnossa ollessaankin vastapainetta lujasti, puhumattakaan vanhemmiten kun se on osittain tukkeutunut väärällä öljyllä ajettaessa. Kova vastapaine on turbo koneelle myrkkyä.
Siksipä tyhjensin omasta DPF: n jo puoli vuotta sitten kaiken varalta, ennen ongelmia.
Divisioonallahan oli se pieni peräkolari, jossa pakoputkistoon tuli isku takaapäin... ettei se vaan johtanut iskuenergiaa pakosarjaan? Veikkasin sitä jo silloin pakosarja-vaurion aiheuttajaksi.
--------------------------------------------------------
C 219 CLS 55 AMG 580 hp / 815 Nm
W 211 E 280 CDI 7-Gear Avantcarde Sport -07 300 hp / 660 Nm
CL 203 C 180K -04
C 124 320 24 Coupe Sportline -94
www.facebook.com/turbotec.fi/
Aiemmin:
W 204 C 220 CDI -08
W 211 E 220 CDI Classic -05
W 211 E 220 CDI Classic -03
S 203 C 220 CDI Classic -01
W 210 E 200 CDI Classic -99
W 201 190 E 2.0 -94
W 124 230 E - 89
C 219 CLS 55 AMG 580 hp / 815 Nm
W 211 E 280 CDI 7-Gear Avantcarde Sport -07 300 hp / 660 Nm
CL 203 C 180K -04
C 124 320 24 Coupe Sportline -94
www.facebook.com/turbotec.fi/
Aiemmin:
W 204 C 220 CDI -08
W 211 E 220 CDI Classic -05
W 211 E 220 CDI Classic -03
S 203 C 220 CDI Classic -01
W 210 E 200 CDI Classic -99
W 201 190 E 2.0 -94
W 124 230 E - 89
Re: 3.0 V6 diesel (OM642) öljyvuoto moottorin takaosassa
Jos tarra on tallella siinäkin on moottorin numero. esim. 642 xxx xxx xxx. Kuusi viimeistä eli sarjanumero on tarrassa ehkäpä eri kohdassa kuin alkuosa.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Re: 3.0 V6 diesel (OM642) öljyvuoto moottorin takaosassa
Nyt tukittu asiaa yhdessä myös huoltomiehen kanssa. Vuoto alkaa pikku hiljaa selviämään.
Alumiini kuppi oli kerännyt kaiken imuputken liitoksesta tippasevan öljyn. Noin 60km ajon jälkeen öljyä oli kupissa jo pieni lammikko. Öljyä näyttää vuotavan aika paljon. Kaikki ei varmaankaan voi tulla huohotinputken kautta öljyhöyrynä?
Todettiin myös että moottorin ja vaihteiston alapuolella ei näkynyt enää vuotanutta öljyä, pinta oli nyt kuiva. (kampiakselin tiiviste ei siis vuoda). Öljy saattaa tulla turbon imuputken kautta ko liitokseen? Turbon akselissa tuntuu yllättävän paljon välystä ja siivet on selvästi ottanut kiinni turbon tuloputken laitaan. Alumiinissa näkyy siipien kohdalla kiillottunut pinta. Siiven kärjet on myös kulunut kololle. Turbon akselin tiivisteet saattaa siis olla myös lopussa ja turbon laakereista vuotaa öljyä imupuolelle. Uusi turbo laitettiin hankinta/selvityslistalle. Ilmansuodatin oli myös likainen ja se vaihdettiin.
Näyttää siltä että vuodon syy olisi turbon laakereiden ja tiivisteiden loppuminen.
Mikähän mahtaa olla listahinta Garretin turbolle P/N 757608-0001?
Huohotuksen kautta tulevan öljyn määrä selviäisi jos laittaa oil catch can purnukan huohotinputkeen. Mutta sitä ei ole vielä hankittuna.
Mielenkiintoinen havainto on ollut myös omituinen öljyn mittatikku. Kun ajon jälkeen n. 15 min kuluttua menee tarkistamaan öljyn tasoa ja nykäiseee mittatikun ulos niin se on ihan kuiva, ihan kuin koneessa ei olisi öljyä ollenkaan. Mutta jos vetää tikkua ensin noin 0.5cm ulos niin että mittatikun tiiviste o-rengas nousee juuri mittatikun putken yläpään pienen sivureiän yläpuolelle, niin että siitä pääsee hieman ilmaa koneeseen, ja painaa tikun takaisin ja vetää sitten ulos, niin öljyn pinta on ihan normaalilla tasolla. Tämä kielii siitä että koneessa on alipainetta ja mittatikun putken alapään täytyy olla öljyn pinnan alapuolella. Koneen sammuessa ja jäähtyessä koneeseen tulee pieni alipaine, joka on sen verran suuri, että mittatikun yläpään tiivisterengas päästää putkeen ilmaa ja näin mittatikun putki tyhjenee öljystä. Kun tikku nykäistään nopeasti ulos, ei putkeen ehdi nousta öljyä ja tikku on siksi kuiva. Olisi mukava kuulla muidenkin mahdollisia havaintoja asiasta. Pitäisi tutkia myös tuleeko koneeseen alipaine aina kun sammuttaa koneen, vai pitääkö koneen ensin hieman jäähtyä?
------------------
Alumiini kuppi oli kerännyt kaiken imuputken liitoksesta tippasevan öljyn. Noin 60km ajon jälkeen öljyä oli kupissa jo pieni lammikko. Öljyä näyttää vuotavan aika paljon. Kaikki ei varmaankaan voi tulla huohotinputken kautta öljyhöyrynä?
Todettiin myös että moottorin ja vaihteiston alapuolella ei näkynyt enää vuotanutta öljyä, pinta oli nyt kuiva. (kampiakselin tiiviste ei siis vuoda). Öljy saattaa tulla turbon imuputken kautta ko liitokseen? Turbon akselissa tuntuu yllättävän paljon välystä ja siivet on selvästi ottanut kiinni turbon tuloputken laitaan. Alumiinissa näkyy siipien kohdalla kiillottunut pinta. Siiven kärjet on myös kulunut kololle. Turbon akselin tiivisteet saattaa siis olla myös lopussa ja turbon laakereista vuotaa öljyä imupuolelle. Uusi turbo laitettiin hankinta/selvityslistalle. Ilmansuodatin oli myös likainen ja se vaihdettiin.
Näyttää siltä että vuodon syy olisi turbon laakereiden ja tiivisteiden loppuminen.
Mikähän mahtaa olla listahinta Garretin turbolle P/N 757608-0001?
Huohotuksen kautta tulevan öljyn määrä selviäisi jos laittaa oil catch can purnukan huohotinputkeen. Mutta sitä ei ole vielä hankittuna.
Mielenkiintoinen havainto on ollut myös omituinen öljyn mittatikku. Kun ajon jälkeen n. 15 min kuluttua menee tarkistamaan öljyn tasoa ja nykäiseee mittatikun ulos niin se on ihan kuiva, ihan kuin koneessa ei olisi öljyä ollenkaan. Mutta jos vetää tikkua ensin noin 0.5cm ulos niin että mittatikun tiiviste o-rengas nousee juuri mittatikun putken yläpään pienen sivureiän yläpuolelle, niin että siitä pääsee hieman ilmaa koneeseen, ja painaa tikun takaisin ja vetää sitten ulos, niin öljyn pinta on ihan normaalilla tasolla. Tämä kielii siitä että koneessa on alipainetta ja mittatikun putken alapään täytyy olla öljyn pinnan alapuolella. Koneen sammuessa ja jäähtyessä koneeseen tulee pieni alipaine, joka on sen verran suuri, että mittatikun yläpään tiivisterengas päästää putkeen ilmaa ja näin mittatikun putki tyhjenee öljystä. Kun tikku nykäistään nopeasti ulos, ei putkeen ehdi nousta öljyä ja tikku on siksi kuiva. Olisi mukava kuulla muidenkin mahdollisia havaintoja asiasta. Pitäisi tutkia myös tuleeko koneeseen alipaine aina kun sammuttaa koneen, vai pitääkö koneen ensin hieman jäähtyä?
------------------
- turpomersu
- Sisäänajossa
- Viestit: 38
- Liittynyt: To 08.06.2006 11:27
- Paikkakunta: Espoo
Re: 3.0 V6 diesel (OM642) öljyvuoto moottorin takaosassa
Turbon hintaa kannattanee kysellä sähköpostilla täältä: http://www.dieselevante.it/info.asp?id=9653
Itse tiedustelin varalta W210 290 TD:hen sopivaa turboa. Vastaus tuli tunnissa tarjous 650 € + alv + toimituskulut. MB- teilsuche http://dicp.ghb.fh-furtwangen.de/~andre ... 6020960599 antaa turbon hinnaksi 1436,49 € Vehon hinnat ovat sitten jotakin muuta.
Itse tiedustelin varalta W210 290 TD:hen sopivaa turboa. Vastaus tuli tunnissa tarjous 650 € + alv + toimituskulut. MB- teilsuche http://dicp.ghb.fh-furtwangen.de/~andre ... 6020960599 antaa turbon hinnaksi 1436,49 € Vehon hinnat ovat sitten jotakin muuta.
Kyllä maalla on mukavaa!
W210 E 290 TD
W210 E 290 TD
Re: 3.0 V6 diesel (OM642) öljyvuoto moottorin takaosassa
Joo, siis minullahan ei ole enää ongelmia ainakaan toistaiseksi (koputan puuta). Kaikki nyt fixattu.DBFI kirjoitti:Turbon tiivisteitä on muutettu moottorinumerosta 153204 alkaen, kummalle puolelle oma moottorisi osuu?Division kirjoitti:Voisin kuvitella, että vuoto pääosin tulee turbosta. Liitosputket vuotaa.
Turbostahan vuotaa aina vähän öljyä, mutta tämänkaltainen vuotaminen on tyyppivika varsinkin juuri näissä alkupään (2006) V6 Cdi-moottoreissa. Kurjinta tässä on se, että se vuotaa imuläppien katkaisumoottorin (M55) päälle ja se kyrvähtää piakkoin, jolloin imuläpät jäävät jumiin ja meno hyytyy siihen. Kannattaa tarkastaa tuo turbon vuotaminen ja korjauttaa vuotokohta paremmilla tiivisteillä sekä pyrkiä ohjaamaan tulevaisuudessa vuotoa ohi siitä M55-moottorista jollain keinolla. Ilmeisesti 2007 malleihin on tehty tämän osalta jotain parannuksia ja apu löytynee kyselemällä näitä muutoksia, esim. merkkihuollosta tai tehtaalta tai sitten joiltain oikeilta asiantuntijoilta (jos joku foorumilla tietää nämä muutokset niin itseäkin kiinnostaisi tietää...)
Tämä vaiva on usein vaikuttanut liittyvän jostain syystä dpf:n toimintaan/toimimattomuuteen, mutta siitä ei ole oikein selvyyttä, että mikä syy-yhteys tällä on. Joutuuko turbo työskentelemään suuremmalla rasituksella, kun dpf on tukossa ja vuotaa sen takia enemmän öljyä? Jokatapauksessa muutamilla (myös minulla) on ensin tuntunut dpf tukkoiselta ja heti perään hajonnut imuläppien katkaisumoottori (M55). Syy dpf:n tukkoisuuteen on ilmeisesti ainakin näissä 4-5 vuotta vanhoissa autoissa, dpf:n paine-eroanturien väsyminen ja ne ilmeisemmin eivät anna aina (tai ikinä) mitään vikakoodia vikaantuessaan. Tällöin dpf pääsee aivan liian täydeksi, ennen kuin se osaa aloittaa polton ja jossain vaiheessa tästä aiheutuu erilaisia ongelmia auton konepuolella. Itselläni mm. tästä johtuen ovat menneet 1v aikana molemmat pakosarjat ja nyt imuläppien säätömoottori.
Nyt viimeksi, kun minulta hajosi tuo imuläppien säätömoottori niin dpf piti heti sen hajottua polttoa päällä n. 55 minuuttia yhteen soittoon. Jatkossa ei paljon polttele tuo häkkyrä enää mitään, kun revittiin sisukset pois siitä viime viikolla.
Ennen, kuin dpf hajoaa totaalisesti niin suosittelen tosiaan dpf:n sisuskalujen poistamista niin pääsee eroon monesta riesasta. Jos dpf:n puolestaan haluaa uusia niin kustannus taitaa olla n. 3500-4000 eur. Päästöarvoihin poistaminen ei vaikuta.
Miten ne pakosarjat voi mennä tuosta öljyvuodosta rikki? Ettei vaan olisi se toinen ongelma, pakosarjan kiinnityskohdasta irtoaa palasia, jos irronnut osa pääsee liikkeelle niin sehän menee turboon eikä tee oikein hyvää. Sinulle ei kuitenkaan turbo ole rikki mennyt?
DPF:n poistaminen vaikuttaa kyllä merkittävästi päästöihin mutta tarkoitat yllä katsastuksen päästömittausta johon filtterin poisto ei ihmeemmin vaikuta.
-Minulla oli vanha tiiviste, eli A 017 997 40 45, kuten näissä kaikissa alkupään V6 Cdi-koneissa ja se on nyt päivitetty siihen uuteen, joka on jo 2007 malleissa.
-Pakosarjat eivät siis missään nimessä ole hajonneet mistään öljyvuodosta. Olen ilmeisesti ilmaissut itseäni vain epäselväksi. Kaikkeen hajoamiseen olen epäillyt dpf:n paine-eroantureista johtuvia seikkoja. Turbo on täysin ehjä, olen sen tarkistanut omin silmin ja sormin ja siinä ei ole koskaan ollut ongelmia.
-Tarkoitin juurikin päästömittausta. Sinänsä vaikutus itse päästöihinkään ei taida kovin radikaali olla. Pienhiukkaset puhalletaan kuitenkin ilmoille dpf:n polton yhteydessä. Tosin suuremmassa kuumuudessa tapahtuvasta poltosta johtuen päästöt hieman pienenevät...mutta polttaminenkaan ei tapahdu ilman energiaa joka vaatii polttoaineen. Kaupunkien keskustoissa ajellessa tietysti säästää pahimmalta ilmanlaadun likaantumiselta (ellei yritä polttoa siellä).
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Re: 3.0 V6 diesel (OM642) öljyvuoto moottorin takaosassa
Peräänajosta johtuva pakosarjojen rikkoutuminen ei ole fyysisesti mahdollista tässä automallissa. Tämän huomaa hyvin auton alustaa ja putkistoa sekä sen kiinnityksiä tarkastelemalla. Asia tutkittiin myös kahden ammattilaisen (+minun) toimesta.Kylmänraudanseppä kirjoitti: Divisioonallahan oli se pieni peräkolari, jossa pakoputkistoon tuli isku takaapäin... ettei se vaan johtanut iskuenergiaa pakosarjaan? Veikkasin sitä jo silloin pakosarja-vaurion aiheuttajaksi.
Molemmat pakosarjat olivat räjähtäneet ulospäin, sisäisen paineen kasvettua liian suureksi. Pelti oli repeämäkohdista taipunut merkittävästi ulospäin. Joku on ollut siis tukossa, eli dpf. Kaikki muut vaihtoehdot pyyhittiin tutkimuksissa pois.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
- Kylmänraudanseppä
- Mersumies
- Viestit: 557
- Liittynyt: Ti 02.06.2009 22:36
- Viesti:
Re: 3.0 V6 diesel (OM642) öljyvuoto moottorin takaosassa
Division kirjoitti:Molemmat pakosarjat olivat räjähtäneet ulospäin, sisäisen paineen kasvettua liian suureksi. Pelti oli repeämäkohdista taipunut merkittävästi ulospäin. Joku on ollut siis tukossa, eli dpf. Kaikki muut vaihtoehdot pyyhittiin tutkimuksissa pois.Kylmänraudanseppä kirjoitti: Divisioonallahan oli se pieni peräkolari, jossa pakoputkistoon tuli isku takaapäin... ettei se vaan johtanut iskuenergiaa pakosarjaan? Veikkasin sitä jo silloin pakosarja-vaurion aiheuttajaksi.
Tuollaiset "ulospäin räjähdysjäljet" kertovat häijystä vastapainetasosta tukkeutuneella DPF:llä... kaikkea kurjaa ne eu-byrokraatit teetättää autotehtailla omistajien riesaksi.
--------------------------------------------------------
C 219 CLS 55 AMG 580 hp / 815 Nm
W 211 E 280 CDI 7-Gear Avantcarde Sport -07 300 hp / 660 Nm
CL 203 C 180K -04
C 124 320 24 Coupe Sportline -94
www.facebook.com/turbotec.fi/
Aiemmin:
W 204 C 220 CDI -08
W 211 E 220 CDI Classic -05
W 211 E 220 CDI Classic -03
S 203 C 220 CDI Classic -01
W 210 E 200 CDI Classic -99
W 201 190 E 2.0 -94
W 124 230 E - 89
C 219 CLS 55 AMG 580 hp / 815 Nm
W 211 E 280 CDI 7-Gear Avantcarde Sport -07 300 hp / 660 Nm
CL 203 C 180K -04
C 124 320 24 Coupe Sportline -94
www.facebook.com/turbotec.fi/
Aiemmin:
W 204 C 220 CDI -08
W 211 E 220 CDI Classic -05
W 211 E 220 CDI Classic -03
S 203 C 220 CDI Classic -01
W 210 E 200 CDI Classic -99
W 201 190 E 2.0 -94
W 124 230 E - 89
Re: 3.0 V6 diesel (OM642) öljyvuoto moottorin takaosassa
Näköjään omassa on samantyyppistä öljyongelmaa - himputti! Tänään huomasin ensimmäistä kertaa öljytuhrun auton alla - apukuljettajan puolella. Oliko Arton autossa samalla puolella? Vasen kun voi olla edestä päin vasen tai kuljettajan paikalta katsottuna vasen
Jos dpf'n sisukset tyhjentää niin huomaako auton diagnostiikka sen? Miten suodattimen kunto todetaan - siis että onko kaputt?
Onko turbon/imuputken tiivisteen uudempi versio myös oranssi/punainen? Omassani näyttää olevan.
Osaisko kukaan arvioida että paljonko työtä vaati että töhkä poistuu tuolta ja imusarjat on putsattu? Pajallehan tuo pitää viedä kun ei ole tiloja itse tehdä. EGR puhdistus kannattaa tehdä samalla.. Vai liekö putsaamalla paranee?
Onko läppämoottori (m55?) kallis osa?
Jos dpf'n sisukset tyhjentää niin huomaako auton diagnostiikka sen? Miten suodattimen kunto todetaan - siis että onko kaputt?
Onko turbon/imuputken tiivisteen uudempi versio myös oranssi/punainen? Omassani näyttää olevan.
Osaisko kukaan arvioida että paljonko työtä vaati että töhkä poistuu tuolta ja imusarjat on putsattu? Pajallehan tuo pitää viedä kun ei ole tiloja itse tehdä. EGR puhdistus kannattaa tehdä samalla.. Vai liekö putsaamalla paranee?
Onko läppämoottori (m55?) kallis osa?
Re: 3.0 V6 diesel (OM642) öljyvuoto moottorin takaosassa
Jos jotakuta kiinnostaa vielä niin tämä ongelma korjautui turbon imuputken ja tiivisteiden uusimisella. Öljyä ei ole enää vuotanut ja moottori sekä vaihteisto pysyy kuivana. Eikä tarvita enää mitään kuppeja keräämään öljyä. Reilu vuosi ja useampi kymppitonni ajettu eikä ole mitään vuoto-ongelmia enää. Olisi pitänyt uskoa heti ensimmäisiä kommentoijia jotka suosittelivat tiivisteiden vaihtoa eikä ruveta kikkailemaan oil catch kannujen tai muiden öljykippojen kanssa. Ennen imuputken putken vaihtoa pidin kraftwerkin oil catch kannua huohotinputkessa mutta 1 desilitran oil catch kannu täyttyi noin 3000km ajon jälkeen. Poistin oil catch kannun kun imuputki uusittiin. Aika paljon siis huohotin putkessa kulkee öljyhöyryjä. Moottorin öljyä ei ole tarvinnut lisätä, öljytila on kait sen verran suuri että tuon suuruinen kulutus huohotuksen kautta ei ole merkittävää.
Re: 3.0 V6 diesel (OM642) öljyvuoto moottorin takaosassa
Itsekin selvisin oikeastaan säikähdyksellä. Öljy auton alla olikin dieseliä, ja se oli peräisin yhden dieselsuuttimen paluupuken o-renkaasta. Tämä taasen oli persiillään juoksupissaten tehdyn suuttimien pohjatiivisteiden vaihdon jäljiltä. Paja ei ollut komennosta huolimatta vaihtanut paluupuolen o-renkaita. Takuukorjauksena homma tuli toki kuntoon. Vuoto oli pahenevaa sorttia ja lopulta dieseliä valui auton alta.
Veelaakson öljyt pesin itse pois ja vaihdoin uudet tiivisteet, ei ole sen koommin falskannut. Ajettu noin 20tkm.
Veelaakson öljyt pesin itse pois ja vaihdoin uudet tiivisteet, ei ole sen koommin falskannut. Ajettu noin 20tkm.
Re: 3.0 V6 diesel (OM642) öljyvuoto moottorin takaosassa
Moro
Tuossa on mainittu vanhan tiivisteen osanumero A 017 997 40 45 mutta löytyisikö sen paremman tiiviste mallin numeroa?
Kiitos
t Maxxon
Tuossa on mainittu vanhan tiivisteen osanumero A 017 997 40 45 mutta löytyisikö sen paremman tiiviste mallin numeroa?
Kiitos
t Maxxon
Re: 3.0 V6 diesel (OM642) öljyvuoto moottorin takaosassa
Minullakin 280CDI moottorissa reilu öljyvuoto. Öljyä vuotaa n. 1l / 1000km. Voiko näin paljon tulla tuosta Turbon imusarjan kautta vai onko minulla jokin toinenkin öljyvuoto. Käytin irti tuon imusarjan ja kyllä se öljyinen oli sen alta ja kummatkin punaiset tiivisteet olivat aika väljiä. Varsinkin se anturin kohdalla oleva jossa ei ole edes mitään kiristintä. Öljy vuotaa lähinnä kuskin puolelle vaihteiston reunaa pitkin. Ja jonkun verran taitaa vuotaa myös öljyn täyttökorkki (korkissa myös reikä kun luultavasti käytetty pihtiä avaamiseen) kun pieni lätäkkö tulee moottorin etupuolelle. Ostin auton tuossa keväällä joten sen enempää ei ole historiaa tiedossa. Tyhjäkäynnillä ei kuitenkaan tee lätäkköä eikä edes paikallaan kaasuteltaessa. Oiskohan se tuo DPF myös tukossa? Kulkee kyllä hyvin ja ottaa kierroksia kunnolla.
Re: 3.0 V6 diesel (OM642) öljyvuoto moottorin takaosassa
Arvauksetkin otetaan ilolla vastaan. Moottorin etupuoli on myös öljyinen siitä mötikän alta mihin ilmeisesti välijäähdyttimen putki tulee. Ei ole tämä turbo koneen anatomia hallussa:( korkin kohdalla on myös konepeitossa öljyroiskeita.
Re: 3.0 V6 diesel (OM642) öljyvuoto moottorin takaosassa
Ettei tulis sieltä öljynjäähdyttimestä mikä on vee aukon keskellä turpon ja muitten rojujen alla
Näillä mennään
S203.216 Ceemeli
W903.662 316CDI Laulupiili
Exät yhteensä noin 20 tähdellistä
S203.216 Ceemeli
W903.662 316CDI Laulupiili
Exät yhteensä noin 20 tähdellistä
Re: 3.0 V6 diesel (OM642) öljyvuoto moottorin takaosassa
Taitaapi olla A642 094 0080 (Dichtbeilage) vanhasta ostokuitista lunttasin.maxxon kirjoitti:Moro
Tuossa on mainittu vanhan tiivisteen osanumero A 017 997 40 45 mutta löytyisikö sen paremman tiiviste mallin numeroa?
Kiitos
t Maxxon
W168 `R4
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
Re: 3.0 V6 diesel (OM642) öljyvuoto moottorin takaosassa
Kiitokset vinkistä. Tuo öljynjäähdytin on varmasti potentiaalinen kohde kun tuota öljyä vuotaa niin paljon. Näkeekö tuota osaa ilman turbon irroitusta?
Re: 3.0 V6 diesel (OM642) öljyvuoto moottorin takaosassa
Kyllä 100% varmuudella vika on juurikin öljynjäähdytin. Onpa se vaan osattu laittaa mukavaan paikkaan. Kuinka vaikea tuo olisi itse korjata? Ei taida edes kori kaljaa riittää..
Re: 3.0 V6 diesel (OM642) öljyvuoto moottorin takaosassa
Juu ei kun siihen menee noi 2 pv ja repullinen tiivisteitäBlackJack kirjoitti:Kyllä 100% varmuudella vika on juurikin öljynjäähdytin. Onpa se vaan osattu laittaa mukavaan paikkaan. Kuinka vaikea tuo olisi itse korjata? Ei taida edes kori kaljaa riittää..
Näillä mennään
S203.216 Ceemeli
W903.662 316CDI Laulupiili
Exät yhteensä noin 20 tähdellistä
S203.216 Ceemeli
W903.662 316CDI Laulupiili
Exät yhteensä noin 20 tähdellistä
Re: 3.0 V6 diesel (OM642) öljyvuoto moottorin takaosassa
Kiitos
Tiiviste löytyi suoraan Vaasan käyttöauton varastosta 24€
Tiiviste löytyi suoraan Vaasan käyttöauton varastosta 24€
Re: 3.0 V6 diesel (OM642) öljyvuoto moottorin takaosassa
Ääni täältäkin öljynjäähdyttimen tiivisteelle, pari päivää tuohon tosiaankin kannattaa varata. itse vaihdoin varmuuden vuoksi myös öljynjäähdyttimen maksoi KL.ssä
muistaakseni 190e
muistaakseni 190e
Re: 3.0 V6 diesel (OM642) öljyvuoto moottorin takaosassa
Tuossapa vähän juttua aihetta sivuten:
http://mese.fi/forum/viewtopic.php?t=42634" onclick="window.open(this.href);return false;
http://mese.fi/forum/viewtopic.php?t=42634" onclick="window.open(this.href);return false;
Joku mersupurkaamo??
Re: 3.0 V6 diesel (OM642) öljyvuoto moottorin takaosassa
Morjesta. Noin vuosi takaperin teetätin tuon öljynlauhdutin remontin, jossa myös vaihdettiin nuo punaiset tiivisteet. Y-haara kuitenkin oli murtunut turbon juurelta remontissa ja huohottimen putken tiiviste ei ollut kunnolla paikalla. Vuoden ajan öljyä on tippunut läppien säätömoottorin päälle ja auto meni vikatilaan. Voisikohan olla että läpät ovat jumiutuneet enemmän kiinni asentoon. Ahtaessa tuntuu, että paineet eivät pääse kulkemaan ja kaasun löysätessä paine karkaa turbon kautta ainakin äänestä päätellen. Ääntää kuin ralliauton hukkaportti??
Purin konetta jo osittain, jotta pääsis käsiksi läppien säätömoottoriin. Uskaltaako säätömoottorin ottaa irti läppien asentoa sen erityisemmin miettimättä?.
Huohottimesta tuntuu että öljyä valuisi aika reilusti ja se musta huohotin on vähän reunoistaan falskannut öljyä. Mistähän tällainen voisi johtua?. Onko syytä vaihtaa sitä mustaa huohotin mötikkää (edestäpäin katsottuna vasen ylänurkka johon turbolle tuleva huohotin letku tulee kiinni)?
Purin konetta jo osittain, jotta pääsis käsiksi läppien säätömoottoriin. Uskaltaako säätömoottorin ottaa irti läppien asentoa sen erityisemmin miettimättä?.
Huohottimesta tuntuu että öljyä valuisi aika reilusti ja se musta huohotin on vähän reunoistaan falskannut öljyä. Mistähän tällainen voisi johtua?. Onko syytä vaihtaa sitä mustaa huohotin mötikkää (edestäpäin katsottuna vasen ylänurkka johon turbolle tuleva huohotin letku tulee kiinni)?
E320 CDI V6 4MATIC
Re: 3.0 V6 diesel (OM642) öljyvuoto moottorin takaosassa
Vanha threadi, mut paljonko tuossa oikeesti nyt menee aikaa osaavalta korjaajalta? Itse osahan ei maksa mitään vaan työn määrä tekee siitä hintavan. Auto on w251 jos se jotenkin urakkaa hidastaa?
Ex: W212 220cdi -09
Ex: S204 amg styling -10
Ex: W251 320cdi 4matic lang -06
Ex: S204 Avantgarde -08
Ex: E 200cdi facelift -99
Ex: S204 amg styling -10
Ex: W251 320cdi 4matic lang -06
Ex: S204 Avantgarde -08
Ex: E 200cdi facelift -99
Re: 3.0 V6 diesel (OM642) öljyvuoto moottorin takaosassa
Muistaakseni Veholla on lauhduttimen tiivisteen vaihdon ohjeaika 9,2t. Mulle vaihdettiin 9 tunnissa ko. öljynlauhduttimen "silmälasitiiviste ja alumiininen öljyn lauhdutin jossa sinällään ei ollut muuta vikaa kuin oli joka puolelta mönjää täynnä(joskus näissä on kuulemma hapettumia ja kannatta aina ottaa öljynlauhdutin irti lohkosta ja tarkastaa molemmat puolet ja uusia kaikki tiivisteet. Samalla avauksella lisäksi vaihtoon meni moniurahihna. Lisäksi samalla kannattaa tarkastaa tuo turbon putken kiinnitys ja tehdä vaikka sinne jostain vanhasta muovipullosta puolikas juorukaukalo jos alkaa joskus tubon putki tiputtamaan niin valuu esim. eteenpäin esiin turbon alta ja pois säätimen päältä : ) Tuohon hommaan sain KL-varaosista valmiin tiivistepaketin jossa kaikki avaamiset huomioitu ja koska "tiivistepintoja" joutuu avaamaan aikasen paljon muistaakseni yli 20kpl (olikohan tiivistepaketti tuolla varsinaisella silmälasitiivisteellä höystettynä n.120e en muista varmaksi...). Viestin tarkoitus on siis auttaa veljeä mäessä : )
Edit/lisäys: aikaan sisältyi myös löysien läppien takaisinkiinnitys pakista löytyneillä kiinnikevaraosilla. Vanhat kuluvat/rikkoontuvat ja läpät heiluvat miten sattuu ja läppien kunnostuksen jälkeen kulutus putosi auton keskikulutusmittarin mukaan n. 1,5l/100km.
Edit/lisäys: aikaan sisältyi myös löysien läppien takaisinkiinnitys pakista löytyneillä kiinnikevaraosilla. Vanhat kuluvat/rikkoontuvat ja läpät heiluvat miten sattuu ja läppien kunnostuksen jälkeen kulutus putosi auton keskikulutusmittarin mukaan n. 1,5l/100km.