Diesel Turbokoneen öljyistä
OT!
Jyväskylän OilBoysillä 124sen 200Dhen öljyt (6,5 litraa) vaihdettuna, mukanatuotu öljynsuodatin paikalleen asennettuna:
Castrol RS 0W/40 n. 90 euroa
Mobil 1 0W/40 87,00 euroa
Erikseen ostettuna Castrol n. 43 euroa / 4litran pääläri, Mobil n. 41 euroa.
Ei paha. Persana, mää tingin periaatteista ja ajelen perjantaina ekaa kertaa eläessäni öljynvaihtoon. Saakohan sinne viedä vanhat jäteöljyt (n. 5 pääläriä) mukanaan niin pääsis niistäkin vihdoin eroon..
Jyväskylän OilBoysillä 124sen 200Dhen öljyt (6,5 litraa) vaihdettuna, mukanatuotu öljynsuodatin paikalleen asennettuna:
Castrol RS 0W/40 n. 90 euroa
Mobil 1 0W/40 87,00 euroa
Erikseen ostettuna Castrol n. 43 euroa / 4litran pääläri, Mobil n. 41 euroa.
Ei paha. Persana, mää tingin periaatteista ja ajelen perjantaina ekaa kertaa eläessäni öljynvaihtoon. Saakohan sinne viedä vanhat jäteöljyt (n. 5 pääläriä) mukanaan niin pääsis niistäkin vihdoin eroon..
- jytäkkä
- Mersumies
- Viestit: 679
- Liittynyt: To 25.11.2004 17:02
- Paikkakunta: Tampereen esikaupunkialue
Nostetaas vähän vanhaa ketjua ylös.
Öljynvaihto tuli ajankohtaiseksi ja ajattelin kattella haulla
mitä muljua porukka käyttää ahdetuissa peleissä,lähinnä
Cdi kuljettimet kiinnostaa.
Ostin kyllä jo Mobilin 0w-40 kuraa jos sen itse vaihtais myllyyn
viikonloppuna.
Miten onnistuu E-200 Cdi ö-vaihtotyö tasamaalla,ku ymmärtääkseni
noi Mercedeksen tuotteet on jo pitkään olleet imuvaihtoa varten suunniteltu.
Tiedän että proppu varmaankin pohjasta löytyy mutta tarviiko pohjapanssari
irroittaa ja mitä muuta tulee ottaa huomioon
Öljynvaihto tuli ajankohtaiseksi ja ajattelin kattella haulla
mitä muljua porukka käyttää ahdetuissa peleissä,lähinnä
Cdi kuljettimet kiinnostaa.
Ostin kyllä jo Mobilin 0w-40 kuraa jos sen itse vaihtais myllyyn
viikonloppuna.
Miten onnistuu E-200 Cdi ö-vaihtotyö tasamaalla,ku ymmärtääkseni
noi Mercedeksen tuotteet on jo pitkään olleet imuvaihtoa varten suunniteltu.
Tiedän että proppu varmaankin pohjasta löytyy mutta tarviiko pohjapanssari
irroittaa ja mitä muuta tulee ottaa huomioon
S212 300 BE A Avantgarde -10
Valmet 602T-80 ****************
EX S204 220 cdi -08
Ex S211 320 cdi A Avantgarde -05
Ex S123 300TD Aut.-80
Ex W124 230 A -89
Ex V 70 -06 D5 Aut
Ex W201 190E 90 Aut.
Ex W210 200 Cdi -01 Automatic Tiptronic
Ex S210 E 230 T Automatic Avantgarde-96
Ex S124 200d-90
Ex Opeleita kymmenittäin
---------------------------------------------------------------------
Valmet 602T-80 ****************
EX S204 220 cdi -08
Ex S211 320 cdi A Avantgarde -05
Ex S123 300TD Aut.-80
Ex W124 230 A -89
Ex V 70 -06 D5 Aut
Ex W201 190E 90 Aut.
Ex W210 200 Cdi -01 Automatic Tiptronic
Ex S210 E 230 T Automatic Avantgarde-96
Ex S124 200d-90
Ex Opeleita kymmenittäin
---------------------------------------------------------------------
no tulipa tännekin kirjauduttua kun mersun ostin... vasen takalaakeri lämpenee ja pitää kovaa metakkaa... voivoi...
Menee ehkä vähän aiheen ohi, ehkä tälläistä esitelmää kysyjä ei hakenut, mutta ehkä tämä antaa viitteitä siitä, että ehkä halvalla ei voi saada hyvin voitelevaa öljyä. vähä huonosti jäsennelty.... mutta löpinät sikseen.
viskositetti on iha hyvä mittapuu, mutta moni muukin asia vaikuttaa öljyn voitelukykyyn. javascript:emoticon(':D')
Very Happy
Moottoria kylmänä käynnistettäessä tapahtuu melkein väistämättä rajavoitelutilanne jossa on metalli-metalli kosketus, eli pinnankarheuden huiput osuvat toisiinsa. Sitten kun öljypumpulta tulee riittävästi tilavuusvirtaa, niin öljykalvo muodostuu ja päästään hydrodynaamisen voitelun alueelle(esim kampiakselilla, riippuen vähän pinnasta jne voipi olla jotain hydrostaattistaki, mut sen ei ny niin oo väliä). Eli tilanteeseen jossa ei enää esiinny metalli-metalli kosketusta (periaatteessa...) jos viskositeetti on liian pieni (nopeasti juoksevaa, "vettä") niin voiteluöljy muodostaa pinnoille liian ohuen kerroksen, jolloin palataan takaisin rajvoitelu tilaan. EI hyvä.
voiteluöljyt koostuvat periaatteessa aina perusöljystä ja lisäaine paketista.
"perusöljyn" mittari on just tuo 10w-40, kun taas tuosta lisäainepaketista ei nuo valmistajat tahdo kovaa meteliä pitää. Ne varmaankin aiheuttavat enemmän vaikutusta voitelutapahtumaan kuin itse viskositeetin pienet muutokset 40->50 tms.
Lisäaineistusta on monen moista, mutta yleensä tuollasesta vois löytyä (riippuen vähän öljystä, mineraali(M), synteettinen(S)) jotain yleisimpiä.
viskositeetti indeksi: (M) polymeerimolekyyli, vaikutus: 10w-30 muuttuukin tyyliin 10w-40,
jähmepisten alentaminen(M) aineista ei tietoa, m-öljy jähmettyessaan muodostaa vahamaisia rakeita ja nää aineet muodostaa näiden rakeiden ympärille "liukkaan kalvon" jolloin viskositeetti pysyy pienempänä
hapettumisen estoaineet, estää happojen ja liukenemattomia haoettumistuotteita muodostumasta öljyyn.
vaahtoamisen esto, Pii-pohjaiset yhdisteet,
korroosion ja kulumisen estämistä, alkoholeja, estereitä, aminohappoja ja ties sun mitä.
palamisjätteiden liukenemista voituluaineeseen estävät ns detergentit, jotka muodostavat öljyyn liukenemattomien partikkelien ympärille kalvoja, jotka estävät niiden kiinnitarttumista toisiinsa ja seinämiin. Eli vähentävät karstanmuodostusta.
EP-lisäaineet (extreme pressure) kun tulee kyseeseen suuret pintapaineet. Normaalissa lämpötilassa eivät reagoi, mutta kun paine kasvaa ja lämpötila kosketuksessa nousee, nousevat nämä lisäaineet arvoon arvaamattomaan. Runkoaineina mm rikki, kloori ja fosfori. Näitä on kyl sit rankasti enemmän tuollasis vaihteisto öljyissä. (trikresyylifosfaatti, dibentsyylidisulfidi, sinkkialkkyydithiofosfaatti, vaikka noin esimerkiks...) kemiallisesti tosiaan lämmön kans muodostavat esim rautasulfidikalvoa sylintereihin tms, jolloin pinta on huomattavasti kulutusta kestävämpi kuin se alkuperäinen materiaali.
Onkahan kellään tietoa mitä nuo syntettiset öljyt mahtavat sisältää, tai siis mikä niiden toin perusöljy on, tuos kun katselin noita taulukoita, niin nous esille tuollanen polyalfaolefiinit, eli PAO-yhdisteet, olis monelta ominaisuudelta parempi kuin mineraaliöljy... no jos joku tietää niin mainitse asiasta
Mutta asia mitä alunperin ajattelin kirjoittaa... Jenkit on ollu eurooppalaisia edellä näis öljyjen laatujutuissa, tai niillä on käytös vähä enemmän informaatiota antava järjestelmä. Eli tää API (joku Amerikan Petroleum instituutti) Ne on hokannu käyttää viskositeetin lisäks tällästä laatuluokkaa.
bensa se,sf,sg,,sh,sj, diisseleihin cc,...cg, nää laatuluokat on saatu aikaseks MOOTTORIKOKEIN, eli on punnittu kuluvat osat ennen ja jälkeen tietynmittaisen koeajojakson.
ACEA (Assosiaatio euroopan auton manufaktuuraajilta) lyö vastaan omilla :
Eli bentsiini A1, A2 ja A3, joista viimeisin parasta luokkaa, samoin on raskaankaluston diisselöljyt E1,E2,E3,E4 , kevyemmille diisseleille B1,B2,B3,
nämä on kans moottoritestein koeajojaksoilla ja punnituksilla rankattu järjestelmä., Tää ACEA "huomioi tarkemmin eurooppalaisten moottoreiden ja ajo-olosuhteiden vaatimukset. Moottorit ovat tilavudeltaan pieniä, viritysaste korkea, ja ne ovat moniventtiilisiä, sekä usein TURBOahdettuja"
Oma lukunsa on sit nää "motorup:it" lisäaineitaha niissä on, miten ne sit reagoi jo valmiiksi öljyssä olevien aineiden kanssa on kait vähä arvoitus... Mut en niitä kokonaan hylkäisi...
Että näin, tulipa pitkästi, kirjoitusvirheitä luvatotman paljon, mutta en tähän aikaan yöstä jaksa niitä korjailla. Jos jollakulla on tietotaitoa kommentoida, niin olis kiva kuulla mielipiteitänne...
Menee ehkä vähän aiheen ohi, ehkä tälläistä esitelmää kysyjä ei hakenut, mutta ehkä tämä antaa viitteitä siitä, että ehkä halvalla ei voi saada hyvin voitelevaa öljyä. vähä huonosti jäsennelty.... mutta löpinät sikseen.
viskositetti on iha hyvä mittapuu, mutta moni muukin asia vaikuttaa öljyn voitelukykyyn. javascript:emoticon(':D')
Very Happy
Moottoria kylmänä käynnistettäessä tapahtuu melkein väistämättä rajavoitelutilanne jossa on metalli-metalli kosketus, eli pinnankarheuden huiput osuvat toisiinsa. Sitten kun öljypumpulta tulee riittävästi tilavuusvirtaa, niin öljykalvo muodostuu ja päästään hydrodynaamisen voitelun alueelle(esim kampiakselilla, riippuen vähän pinnasta jne voipi olla jotain hydrostaattistaki, mut sen ei ny niin oo väliä). Eli tilanteeseen jossa ei enää esiinny metalli-metalli kosketusta (periaatteessa...) jos viskositeetti on liian pieni (nopeasti juoksevaa, "vettä") niin voiteluöljy muodostaa pinnoille liian ohuen kerroksen, jolloin palataan takaisin rajvoitelu tilaan. EI hyvä.
voiteluöljyt koostuvat periaatteessa aina perusöljystä ja lisäaine paketista.
"perusöljyn" mittari on just tuo 10w-40, kun taas tuosta lisäainepaketista ei nuo valmistajat tahdo kovaa meteliä pitää. Ne varmaankin aiheuttavat enemmän vaikutusta voitelutapahtumaan kuin itse viskositeetin pienet muutokset 40->50 tms.
Lisäaineistusta on monen moista, mutta yleensä tuollasesta vois löytyä (riippuen vähän öljystä, mineraali(M), synteettinen(S)) jotain yleisimpiä.
viskositeetti indeksi: (M) polymeerimolekyyli, vaikutus: 10w-30 muuttuukin tyyliin 10w-40,
jähmepisten alentaminen(M) aineista ei tietoa, m-öljy jähmettyessaan muodostaa vahamaisia rakeita ja nää aineet muodostaa näiden rakeiden ympärille "liukkaan kalvon" jolloin viskositeetti pysyy pienempänä
hapettumisen estoaineet, estää happojen ja liukenemattomia haoettumistuotteita muodostumasta öljyyn.
vaahtoamisen esto, Pii-pohjaiset yhdisteet,
korroosion ja kulumisen estämistä, alkoholeja, estereitä, aminohappoja ja ties sun mitä.
palamisjätteiden liukenemista voituluaineeseen estävät ns detergentit, jotka muodostavat öljyyn liukenemattomien partikkelien ympärille kalvoja, jotka estävät niiden kiinnitarttumista toisiinsa ja seinämiin. Eli vähentävät karstanmuodostusta.
EP-lisäaineet (extreme pressure) kun tulee kyseeseen suuret pintapaineet. Normaalissa lämpötilassa eivät reagoi, mutta kun paine kasvaa ja lämpötila kosketuksessa nousee, nousevat nämä lisäaineet arvoon arvaamattomaan. Runkoaineina mm rikki, kloori ja fosfori. Näitä on kyl sit rankasti enemmän tuollasis vaihteisto öljyissä. (trikresyylifosfaatti, dibentsyylidisulfidi, sinkkialkkyydithiofosfaatti, vaikka noin esimerkiks...) kemiallisesti tosiaan lämmön kans muodostavat esim rautasulfidikalvoa sylintereihin tms, jolloin pinta on huomattavasti kulutusta kestävämpi kuin se alkuperäinen materiaali.
Onkahan kellään tietoa mitä nuo syntettiset öljyt mahtavat sisältää, tai siis mikä niiden toin perusöljy on, tuos kun katselin noita taulukoita, niin nous esille tuollanen polyalfaolefiinit, eli PAO-yhdisteet, olis monelta ominaisuudelta parempi kuin mineraaliöljy... no jos joku tietää niin mainitse asiasta
Mutta asia mitä alunperin ajattelin kirjoittaa... Jenkit on ollu eurooppalaisia edellä näis öljyjen laatujutuissa, tai niillä on käytös vähä enemmän informaatiota antava järjestelmä. Eli tää API (joku Amerikan Petroleum instituutti) Ne on hokannu käyttää viskositeetin lisäks tällästä laatuluokkaa.
bensa se,sf,sg,,sh,sj, diisseleihin cc,...cg, nää laatuluokat on saatu aikaseks MOOTTORIKOKEIN, eli on punnittu kuluvat osat ennen ja jälkeen tietynmittaisen koeajojakson.
ACEA (Assosiaatio euroopan auton manufaktuuraajilta) lyö vastaan omilla :
Eli bentsiini A1, A2 ja A3, joista viimeisin parasta luokkaa, samoin on raskaankaluston diisselöljyt E1,E2,E3,E4 , kevyemmille diisseleille B1,B2,B3,
nämä on kans moottoritestein koeajojaksoilla ja punnituksilla rankattu järjestelmä., Tää ACEA "huomioi tarkemmin eurooppalaisten moottoreiden ja ajo-olosuhteiden vaatimukset. Moottorit ovat tilavudeltaan pieniä, viritysaste korkea, ja ne ovat moniventtiilisiä, sekä usein TURBOahdettuja"
Oma lukunsa on sit nää "motorup:it" lisäaineitaha niissä on, miten ne sit reagoi jo valmiiksi öljyssä olevien aineiden kanssa on kait vähä arvoitus... Mut en niitä kokonaan hylkäisi...
Että näin, tulipa pitkästi, kirjoitusvirheitä luvatotman paljon, mutta en tähän aikaan yöstä jaksa niitä korjailla. Jos jollakulla on tietotaitoa kommentoida, niin olis kiva kuulla mielipiteitänne...
w123, 240td
niin sellanen jäi laittamati että toi öljy alkaa meneen aika kankeaks tuolla kylmässä, niin esim tääl on pyöriny toi 10w-x:ät, niin pumpattavuuden raja-arvona voitaneen pitää noin -30astetta, 5w noin -35 astetta ja 0w pääsee jopa -40 asteeseen.
ja juu tarkempi taulukoiden syynäys osoitti että joo, kyllähän ne noita PAO yhdisteitä onpi nuo synteettiset moottoriöljyt, myöskin polybuteenit voi olla vaihtoehtoisena perusaineena.
että sellasta.
ja juu tarkempi taulukoiden syynäys osoitti että joo, kyllähän ne noita PAO yhdisteitä onpi nuo synteettiset moottoriöljyt, myöskin polybuteenit voi olla vaihtoehtoisena perusaineena.
että sellasta.
w123, 240td
menee aika kemiaks ja OT:ks... No joo, hivenen tongin, niin esim. suihkumoottoreiden öljyissä käytetään estereitä ja lentokonehydrauliikkassa sekä palamista estävissä hydraulinesteissä. Saattaapi se täten hyvinkin olla perustanan jollekin "kisaöljylle"
Ja mitä tämän tietämyksen toteuttamisestä käytäntöön, niin 10w-30 delvacit on koneessa... tuon turbotuksen jälkeen tarvii kyl laittaa kunnon aineet.
Ja mitä tämän tietämyksen toteuttamisestä käytäntöön, niin 10w-30 delvacit on koneessa... tuon turbotuksen jälkeen tarvii kyl laittaa kunnon aineet.
w123, 240td
Minulla oli pitkään ongelmana tuossa vakio Viton moottorissa öljyn kuluminen, sitä kului vaihtovälillä (15 tkm) siinä määrin, että punavalo syttyi hieman ennen öljynvaihtoa. Tuo tarkoittaa jotakin kahden litran häviämistä jonnekin. Tilanne vain paheni kun auton käytti merkkihuollossa . Öljynä oli se tehtaan suosittelema ja kallis delvac.
Muutin sitten koneen huohotussydeemiä, laitoin pumppuun lisää potkua ja laitoin käytetyn ahtimen sekä korjasin sen mittatikun öljyntihkumisen. Nyt koneessa on ollut halvat teboilin diamond diesel öljyt jota ei kulu enää ollenkaan, ja kyllä on kone saanut välillä rantua oikein kunnolla...on ajettu kuumana ja on ajettu kylmänä.
On niin onnellinen olo, kun öljyä ei tihku sieltä eikä täältä, eikä tarvitse pelätä, että reissussa ollessa syttyy punainen valo, kuten kävi noustessa niitä pitkiä nousuja kohti tukholmaa
Muutin sitten koneen huohotussydeemiä, laitoin pumppuun lisää potkua ja laitoin käytetyn ahtimen sekä korjasin sen mittatikun öljyntihkumisen. Nyt koneessa on ollut halvat teboilin diamond diesel öljyt jota ei kulu enää ollenkaan, ja kyllä on kone saanut välillä rantua oikein kunnolla...on ajettu kuumana ja on ajettu kylmänä.
On niin onnellinen olo, kun öljyä ei tihku sieltä eikä täältä, eikä tarvitse pelätä, että reissussa ollessa syttyy punainen valo, kuten kävi noustessa niitä pitkiä nousuja kohti tukholmaa
Lisää tietoa: www.skg.fi
Teploililtakin on 10W-60 mm. API SL/CF ja ACEA A3, B3 luokitusten vaatimukset täyttävä öljy korkeaviritteisille moottoreille. Tokikaan ei sisällä mm. sinkkiä kuten Valvoline mutta väittävät Haminan tehtaan tuottavan samaa öljyä Castrollille, tosin molemmissa eri lisäaineet mikä muuttaa tilanteen täysin.
http://www.teboil.fi/news.asp?path=1;15 ... ;7503;7646
http://www.teboil.fi/news.asp?path=1;15 ... ;7503;7646
Re: Diesel Turbokoneen öljyistä
pikkusen vanha aihe,mut millasia öljyjä porukka nykyään käyttää st koneissa... ite tähän asti käyttänyt halpis täyssynteettisiä5-50 ,mut onko esim 10-60käytössä mitään älyä?
Diesel on puhtaampi
Re: Diesel Turbokoneen öljyistä
On jos tykkää vaihdella laakereita. Itse en ainakaan enään koskaan laita sellaisia litkuja diiseliin.j.a kirjoitti:onko esim 10-60käytössä mitään älyä?
Re: Diesel Turbokoneen öljyistä
Omas patis ainoo mikä toiminu nii RedLine 10w40 motoroilit. Testannu Valvolinet ja Mobilin Delvacit mut ei toiminu tos mini patis.
Tokihan 400hp kutonen menee vaikka Teboilin Diamond Dllä.
Tokihan 400hp kutonen menee vaikka Teboilin Diamond Dllä.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
www.tarvikemotti.com
Re: Diesel Turbokoneen öljyistä
10w alkuiset lakkaa toimimasta -25 asteessa ja 15w alkuiset -15 asteessa. Loppuu öljypumpusta imukyky.