Mitä öljyä W124:n ASD-perään nykyään?
Mitä öljyä W124:n ASD-perään nykyään?
Noniin,
aihehan on ollut perinteisesti suosittu kysymiskohde foorumilla, ja vastauksiakin on olemassa, mutta...
Oikea virallinen öljy W124 ASD-perään on:
A 001 989 17 03 10, jonka hinta on noin 30€/litra
mutta jota ei tunnu saavan enää mistään, eikä uutta enää valmisteta!
Ja siinäpä on se ongelma nyt sitten.
Käyttöautolla saivat korvaavaksi numeroksi jonkun MB:n alkuperäisen tavaran, en tiedä minkä. Sen hinta olis ollut muistaakseni 66€/litra. Melko kallista.
KL-Varaosat tarjoaa jotakin Fuchsin valmistamaa öljyä, jossa luokitukset vastaavat alkuperäistä. Hinta 17€/litra. On kuulemma huhuja, että Fuchs olisi alkuperäisvalmistaja.
Eräs arvostettu MB-korjaamoyrittäjä on saanut jostakin tiedon, että itse asiassa alkuperäinen öljy on samaa kuin BP Energear MBE. Tämäkään ei paljoa auta, koska kyseistä öljyä ei myöskään tunnu mistään saavan. Tämä yrittäjä ei ole asiakkailleen laittanut Fuchsin öljyä, koska ei ole saanut mistään varmistettua, että se varmasti sopii. Hänellä on tieto siitä, että Mersun ASD on hyvin tarkka oikeanlaisista öljyistä, mutta hänellä käytössään olevat MB:n järjestelmät eivät kuulemma anna tietoa siitä, mikä on nyt loppuvan öljyn korvaaja. Hän on pyrkinyt selvittämään, sopiiko W163 (ML) offroad-version voimansiirron lukoille sopiva alkuperäisöljy myös tähän, mutta mistään ei ole ainakaan tähän mennessä löytynyt tietoa, onko esim. tuon ML:n kitkapintojen materiaali samaa kuin näissä vanhusten ASD-perissä.
Yllä oli siis monenmoista infoa, jonka paikkansapitävyys ei kaikilta osin ole täysin selvää, kun näyttää olevan osin ristiriitaistakin tietoa. Onko jollakin varma tieto siitä, mitä öljyä siihen perään nyt sitten voi ja kannattaa laittaa niin, että se toimisi juuri niin kuin on tarkoitettu?
aihehan on ollut perinteisesti suosittu kysymiskohde foorumilla, ja vastauksiakin on olemassa, mutta...
Oikea virallinen öljy W124 ASD-perään on:
A 001 989 17 03 10, jonka hinta on noin 30€/litra
mutta jota ei tunnu saavan enää mistään, eikä uutta enää valmisteta!
Ja siinäpä on se ongelma nyt sitten.
Käyttöautolla saivat korvaavaksi numeroksi jonkun MB:n alkuperäisen tavaran, en tiedä minkä. Sen hinta olis ollut muistaakseni 66€/litra. Melko kallista.
KL-Varaosat tarjoaa jotakin Fuchsin valmistamaa öljyä, jossa luokitukset vastaavat alkuperäistä. Hinta 17€/litra. On kuulemma huhuja, että Fuchs olisi alkuperäisvalmistaja.
Eräs arvostettu MB-korjaamoyrittäjä on saanut jostakin tiedon, että itse asiassa alkuperäinen öljy on samaa kuin BP Energear MBE. Tämäkään ei paljoa auta, koska kyseistä öljyä ei myöskään tunnu mistään saavan. Tämä yrittäjä ei ole asiakkailleen laittanut Fuchsin öljyä, koska ei ole saanut mistään varmistettua, että se varmasti sopii. Hänellä on tieto siitä, että Mersun ASD on hyvin tarkka oikeanlaisista öljyistä, mutta hänellä käytössään olevat MB:n järjestelmät eivät kuulemma anna tietoa siitä, mikä on nyt loppuvan öljyn korvaaja. Hän on pyrkinyt selvittämään, sopiiko W163 (ML) offroad-version voimansiirron lukoille sopiva alkuperäisöljy myös tähän, mutta mistään ei ole ainakaan tähän mennessä löytynyt tietoa, onko esim. tuon ML:n kitkapintojen materiaali samaa kuin näissä vanhusten ASD-perissä.
Yllä oli siis monenmoista infoa, jonka paikkansapitävyys ei kaikilta osin ole täysin selvää, kun näyttää olevan osin ristiriitaistakin tietoa. Onko jollakin varma tieto siitä, mitä öljyä siihen perään nyt sitten voi ja kannattaa laittaa niin, että se toimisi juuri niin kuin on tarkoitettu?
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: Mitä öljyä W124:n ASD-perään nykyään?
Osta se MB.n oma öljy! Vaikka onkin tyyristä. Vaihto välihän on sen verran pitkä,ettei pitäis kilometrikustannukset ollaNozki kirjoitti:Noniin,
aihehan on ollut perinteisesti suosittu kysymiskohde foorumilla, ja vastauksiakin on olemassa, mutta...
Oikea virallinen öljy W124 ASD-perään on:
A 001 989 17 03 10, jonka hinta on noin 30€/litra
mutta jota ei tunnu saavan enää mistään, eikä uutta enää valmisteta!
Ja siinäpä on se ongelma nyt sitten.
Käyttöautolla saivat korvaavaksi numeroksi jonkun MB:n alkuperäisen tavaran, en tiedä minkä. Sen hinta olis ollut muistaakseni 66€/litra. Melko kallista.
KL-Varaosat tarjoaa jotakin Fuchsin valmistamaa öljyä, jossa luokitukset vastaavat alkuperäistä. Hinta 17€/litra. On kuulemma huhuja, että Fuchs olisi alkuperäisvalmistaja.
Eräs arvostettu MB-korjaamoyrittäjä on saanut jostakin tiedon, että itse asiassa alkuperäinen öljy on samaa kuin BP Energear MBE. Tämäkään ei paljoa auta, koska kyseistä öljyä ei myöskään tunnu mistään saavan. Tämä yrittäjä ei ole asiakkailleen laittanut Fuchsin öljyä, koska ei ole saanut mistään varmistettua, että se varmasti sopii. Hänellä on tieto siitä, että Mersun ASD on hyvin tarkka oikeanlaisista öljyistä, mutta hänellä käytössään olevat MB:n järjestelmät eivät kuulemma anna tietoa siitä, mikä on nyt loppuvan öljyn korvaaja. Hän on pyrkinyt selvittämään, sopiiko W163 (ML) offroad-version voimansiirron lukoille sopiva alkuperäisöljy myös tähän, mutta mistään ei ole ainakaan tähän mennessä löytynyt tietoa, onko esim. tuon ML:n kitkapintojen materiaali samaa kuin näissä vanhusten ASD-perissä.
Yllä oli siis monenmoista infoa, jonka paikkansapitävyys ei kaikilta osin ole täysin selvää, kun näyttää olevan osin ristiriitaistakin tietoa. Onko jollakin varma tieto siitä, mitä öljyä siihen perään nyt sitten voi ja kannattaa laittaa niin, että se toimisi juuri niin kuin on tarkoitettu?
kovat.
W108-71 3.5 , W202 x2 , W124 coupe , Kupla-66
Re: Mitä öljyä W124:n ASD-perään nykyään?
Kustannusten osalta olet täysin oikeassa. Mutta en huomannut mainita sitä, että samainen Käyttöauton varaosamyyjä onnistui aikanaan myymään mulle samaisen auton vaihteistoon ylettömän kallista Dexron III -luokan öljyä. Sittemmin olen saanut kovin vahvasti käsityksen, että vaikka se parempana myytiin, niin on tuommoiselle vanhalle automaatille paljon huonompi valinta kuin normaali Dexron II (Kuten Mobil ATF 220). Tästä (ja muiden kokemuksistakin) johtuen en ole ollenkaan varma, että tämä varaosamyyjä oikeastaan ollenkaan tietäisi, onko hänen kauppaamansa sikakallis öljy ollenkaan sellaista, mitä tuonne tosissaan kannattaisi laittaa.alainen kirjoitti:Osta se MB.n oma öljy! Vaikka onkin tyyristä. Vaihto välihän on sen verran pitkä,ettei pitäis kilometrikustannukset olla
kovat.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
-
- Mersumies
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Re: Mitä öljyä W124:n ASD-perään nykyään?
Otappa yhteyttä Kehä Vehon mersun huoltoneuvojaan ja siellä nimenomaan Virtseniukseen jos hän ei tiedä oikeaa korvaavaa öljyä tuolle alkuperäiselle niin tuskin Suomessa kukaan muukaan.On sen verta fakiiri kaveri tietämään 124 koristen metkuista!
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Re: Mitä öljyä W124:n ASD-perään nykyään?
No se laatikko öljy pitääkin olla sitä kakkosta. Perä tosi tarkka!!!Nozki kirjoitti:Kustannusten osalta olet täysin oikeassa. Mutta en huomannut mainita sitä, että samainen Käyttöauton varaosamyyjä onnistui aikanaan myymään mulle samaisen auton vaihteistoon ylettömän kallista Dexron III -luokan öljyä. Sittemmin olen saanut kovin vahvasti käsityksen, että vaikka se parempana myytiin, niin on tuommoiselle vanhalle automaatille paljon huonompi valinta kuin normaali Dexron II (Kuten Mobil ATF 220). Tästä (ja muiden kokemuksistakin) johtuen en ole ollenkaan varma, että tämä varaosamyyjä oikeastaan ollenkaan tietäisi, onko hänen kauppaamansa sikakallis öljy ollenkaan sellaista, mitä tuonne tosissaan kannattaisi laittaa.alainen kirjoitti:Osta se MB.n oma öljy! Vaikka onkin tyyristä. Vaihto välihän on sen verran pitkä,ettei pitäis kilometrikustannukset olla
kovat.
W108-71 3.5 , W202 x2 , W124 coupe , Kupla-66
Re: Mitä öljyä W124:n ASD-perään nykyään?
Kyllähän se Vuksin öljy täyttää MB luokituksen 235.7, minkä myös tuo ASD perä vaatii.
Ei kai niitä luokituksia mikä tahansa velli saa?
http://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/235.7_en.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ei kai niitä luokituksia mikä tahansa velli saa?
http://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/235.7_en.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Mitä öljyä W124:n ASD-perään nykyään?
Kiitoksia vinkeistä tähän mennessä!
Nimenomaan, laatikkoon kuuluu kakkosta, mutta tämä mestari myi mulle kolmosta, koska se hänen mielestään on parempaa. Ja itse en ollut silloin sen vertaa valistunut, että menin uskomaan alkuperäisliikkeen varaosamyyjän suositusta sopivasta öljystä.alainen kirjoitti:No se laatikko öljy pitääkin olla sitä kakkosta. Perä tosi tarkka!!!
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: Mitä öljyä W124:n ASD-perään nykyään?
Huollan tyttären W124 vm 1988 josssa myös ASD perä.Nozki kirjoitti:Noniin,
aihehan on ollut perinteisesti suosittu kysymiskohde foorumilla, ja vastauksiakin on olemassa, mutta...
Oikea virallinen öljy W124 ASD-perään on:
A 001 989 17 03 10, jonka hinta on noin 30€/litra
mutta jota ei tunnu saavan enää mistään, eikä uutta enää valmisteta!
Ja siinäpä on se ongelma nyt sitten.
Käyttöautolla saivat korvaavaksi numeroksi jonkun MB:n alkuperäisen tavaran, en tiedä minkä. Sen hinta olis ollut muistaakseni 66€/litra. Melko kallista.
KL-Varaosat tarjoaa jotakin Fuchsin valmistamaa öljyä, jossa luokitukset vastaavat alkuperäistä. Hinta 17€/litra. On kuulemma huhuja, että Fuchs olisi alkuperäisvalmistaja.
Eräs arvostettu MB-korjaamoyrittäjä on saanut jostakin tiedon, että itse asiassa alkuperäinen öljy on samaa kuin BP Energear MBE. Tämäkään ei paljoa auta, koska kyseistä öljyä ei myöskään tunnu mistään saavan. Tämä yrittäjä ei ole asiakkailleen laittanut Fuchsin öljyä, koska ei ole saanut mistään varmistettua, että se varmasti sopii. Hänellä on tieto siitä, että Mersun ASD on hyvin tarkka oikeanlaisista öljyistä, mutta hänellä käytössään olevat MB:n järjestelmät eivät kuulemma anna tietoa siitä, mikä on nyt loppuvan öljyn korvaaja. Hän on pyrkinyt selvittämään, sopiiko W163 (ML) offroad-version voimansiirron lukoille sopiva alkuperäisöljy myös tähän, mutta mistään ei ole ainakaan tähän mennessä löytynyt tietoa, onko esim. tuon ML:n kitkapintojen materiaali samaa kuin näissä vanhusten ASD-perissä.
Yllä oli siis monenmoista infoa, jonka paikkansapitävyys ei kaikilta osin ole täysin selvää, kun näyttää olevan osin ristiriitaistakin tietoa. Onko jollakin varma tieto siitä, mitä öljyä siihen perään nyt sitten voi ja kannattaa laittaa niin, että se toimisi juuri niin kuin on tarkoitettu?
Kyselin Veholla tuota ASD perään sopivaa öljyä ( ei siis ASD:n hydrauliikkaöljyä).
Vanhalla numerolla ei enää saa, vaan uusi maksaa 60eur litra. Vanha oli loppunut koska oli ollut halvempaa kuin tavallisen perän öljy johon sitä ASDöljyä myös sai kuitenkin MB:n mukaan laittaa. ( vaikka EI toisin päin - kitka ainetta pitää olla!)
Mikä on nyt se suurin totuus näitten kanssa? Mikä on se kaikkeista oikein öljy ASD perään? Onko kukaan soittanut Virtseniukselle?
Tapani Rauha
trh202@gmail.com
trh202@gmail.com
Re: Mitä öljyä W124:n ASD-perään nykyään?
Minä olen soittanut montakin kertaa mutten tästä aiheesta
Öljyähän löytyy vaikkapa KL-Varaosilta:
http://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/ ... index/2787" onclick="window.open(this.href);return false;
Castrol tekee myös ASD perään sopivaa öljyä. Epäilemättä moni muukin valmistaja.
Öljyähän löytyy vaikkapa KL-Varaosilta:
http://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/ ... index/2787" onclick="window.open(this.href);return false;
Castrol tekee myös ASD perään sopivaa öljyä. Epäilemättä moni muukin valmistaja.
wiimax.fi
Re: Mitä öljyä W124:n ASD-perään nykyään?
Jeesjees,
olinkin näköjään unhoittanut laittaa sen, mitä itse tästä sain selville ja mihin ratkaisuun päädyin.
En soittanut kenellekään ennen kuin luin JarsaR:n laittamasta linkistä tuosta luokituksesta 235.7. Se on se luokitus, joka ASD-perälle on nykyään ja on ennenkin ollut. Sitten etsiskelin lisää tietoa netistä, ja tulin semmoiseen tulokseen, että:
- Aiemmin oli se halvempi (noin 30€/litra) alkuperäisöljy (jota ei enää oikein mistään saa) sekä tuo mainittu BP:n Energear -öljy (jota ei myöskään saa vissiin mistään).
- Tämän jälkeen kyseisen luokituksen öljyjä on muutettu (samalla muuten muuttui viskositeettikin, ennen 85W-90, nykyään 75W-85)
- Nykyään luokituksen täyttävät se kalliimpi alkuperäisöljy sekä tuo mainittu Fuchsin öljy, eli Fuchs Titan Sintopoid FE 75W-85. Myös eräällä jenkkifoorumilla oli käsitys, että orkkisöljy on tuota Fuchsin öljyä eri purkissa.
Ja koska myös Fuchsin öljy ilmiselvästi on Mersun hyväksymä tuote tähän tarkoitukseen ja sitä saa KL-Varaosista hintaan 17€ / litra, niin tilasin sitä sieltä pari purkkia, vailla mitään epäilystä siitä, onko se oikeaa tavaraa. En tosin vielä ole saanut aikaiseksi sitä vaihtaa, mutta se on asia erikseen... Sitä en kyllä oikein ymmärrä, että miksi tämä aiemmin mainitsemani tunnettu MB-korjaamoyrittäjä ei ole huomannut tuon luokituksen muutosta ja sitä, että Fuchsin tavara täyttää luokituksen, kun hän sitä asiaa kuitenkin oli kuulemma pyrkinyt kovasti selvittämään. No, ei aina voi kaikkea tietää.
olinkin näköjään unhoittanut laittaa sen, mitä itse tästä sain selville ja mihin ratkaisuun päädyin.
En soittanut kenellekään ennen kuin luin JarsaR:n laittamasta linkistä tuosta luokituksesta 235.7. Se on se luokitus, joka ASD-perälle on nykyään ja on ennenkin ollut. Sitten etsiskelin lisää tietoa netistä, ja tulin semmoiseen tulokseen, että:
- Aiemmin oli se halvempi (noin 30€/litra) alkuperäisöljy (jota ei enää oikein mistään saa) sekä tuo mainittu BP:n Energear -öljy (jota ei myöskään saa vissiin mistään).
- Tämän jälkeen kyseisen luokituksen öljyjä on muutettu (samalla muuten muuttui viskositeettikin, ennen 85W-90, nykyään 75W-85)
- Nykyään luokituksen täyttävät se kalliimpi alkuperäisöljy sekä tuo mainittu Fuchsin öljy, eli Fuchs Titan Sintopoid FE 75W-85. Myös eräällä jenkkifoorumilla oli käsitys, että orkkisöljy on tuota Fuchsin öljyä eri purkissa.
Ja koska myös Fuchsin öljy ilmiselvästi on Mersun hyväksymä tuote tähän tarkoitukseen ja sitä saa KL-Varaosista hintaan 17€ / litra, niin tilasin sitä sieltä pari purkkia, vailla mitään epäilystä siitä, onko se oikeaa tavaraa. En tosin vielä ole saanut aikaiseksi sitä vaihtaa, mutta se on asia erikseen... Sitä en kyllä oikein ymmärrä, että miksi tämä aiemmin mainitsemani tunnettu MB-korjaamoyrittäjä ei ole huomannut tuon luokituksen muutosta ja sitä, että Fuchsin tavara täyttää luokituksen, kun hän sitä asiaa kuitenkin oli kuulemma pyrkinyt kovasti selvittämään. No, ei aina voi kaikkea tietää.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: Mitä öljyä W124:n ASD-perään nykyään?
Minulla on kaksi purkkia (2litraa) sitä alkuperäistä öljyä myytävänä. Auto vaihtui, mutta öljyt jäi vaihtamatta. KL-varaosista ostettu, löytyis myös castrol öljyt manuaaliaskiin.
Re: Mitä öljyä W124:n ASD-perään nykyään?
Valvolinen lukkoperäöljyllä on meillä ajettu ASD-perää yli 200 tkm ja moitteitta on pelannut.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Re: Mitä öljyä W124:n ASD-perään nykyään?
Itsekkin juuri kyselin Koivuhaan Vehosta ASD-lukkoperä öljyä ja annoin kyseisen numeron: A 001 989 17 03 10
Mutta vastaukseksi tuli että tämä on korvattu uudella numerolla A001 989 33 03 12 75w-85 68,00 litra.
Kovin on hintavaa kun joutuisi ostamaan 2 purkkia kun tilavuushan on veikeät 1.1 litraa
Uskaltaako tonne nyt sit OIKEASTI laittaa mitään muuta kun tuota orkkis öljyä ?
Mutta vastaukseksi tuli että tämä on korvattu uudella numerolla A001 989 33 03 12 75w-85 68,00 litra.
Kovin on hintavaa kun joutuisi ostamaan 2 purkkia kun tilavuushan on veikeät 1.1 litraa
Uskaltaako tonne nyt sit OIKEASTI laittaa mitään muuta kun tuota orkkis öljyä ?
12. W211 E320CDI Facelift 7G-tronic, Designo sisusta -08 (SMS)
11. Ex: W201 1.8 Ke-Jetronic -90 (IFM)
10. Ex: MB 508D 3.8L -72 Matkailuauto (TPN)
9. Ex: W124 230E Ke-jetronic -92 (XJF)
8. Ex: W124 200E Ke-jetronic -88 (BNF)
7. Ex: S212 E200CDI Facelift 7G-tronic -13 (YJG)
6. Ex: W124 200E Ke-jetronic -89 (FBA)
5. Ex: W124 200E Kaasari -88 (BLB)
4. S124 E300TDT "EKODIESEL" (Loos) -95 (TNI)
3. Ex: S202 C180 -96 (ISI)
2. Ex: W202 C36 AMG -96 (HBZ)
1: Ex: W124 200D -90 (LFX)
11. Ex: W201 1.8 Ke-Jetronic -90 (IFM)
10. Ex: MB 508D 3.8L -72 Matkailuauto (TPN)
9. Ex: W124 230E Ke-jetronic -92 (XJF)
8. Ex: W124 200E Ke-jetronic -88 (BNF)
7. Ex: S212 E200CDI Facelift 7G-tronic -13 (YJG)
6. Ex: W124 200E Ke-jetronic -89 (FBA)
5. Ex: W124 200E Kaasari -88 (BLB)
4. S124 E300TDT "EKODIESEL" (Loos) -95 (TNI)
3. Ex: S202 C180 -96 (ISI)
2. Ex: W202 C36 AMG -96 (HBZ)
1: Ex: W124 200D -90 (LFX)
Re: Mitä öljyä W124:n ASD-perään nykyään?
http://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/235.7_en.html" onclick="window.open(this.href);return false;
wiimax.fi
Re: Mitä öljyä W124:n ASD-perään nykyään?
Ja lisäselvennyksenä:dealer kirjoitti:http://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/235.7_en.html
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 16#p917516
Kyllä uskaltaa laittaa muuta kuin alkuperäisöljyä, kunhan se on tuon Dealerin linkittämän luokituksen mukaista. Voi tietty laittaa alkuperäisöljyäkin, jos tuntuu siltä, että tykkää maksaa nelinkertaisen hinnan siitä öljystä. Ei se kovin paljoa tietysti tunnu noin pienillä määrillä.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: Mitä öljyä W124:n ASD-perään nykyään?
Eli voinkin siis turvallisin mielin käydä Merteilistä hakemassa tuota Fuchs TITAN SINTOPOID FE 75W-85Nozki kirjoitti:Ja lisäselvennyksenä:dealer kirjoitti:http://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/235.7_en.html
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 16#p917516
Kyllä uskaltaa laittaa muuta kuin alkuperäisöljyä, kunhan se on tuon Dealerin linkittämän luokituksen mukaista. Voi tietty laittaa alkuperäisöljyäkin, jos tuntuu siltä, että tykkää maksaa nelinkertaisen hinnan siitä öljystä. Ei se kovin paljoa tietysti tunnu noin pienillä määrillä.
Kiitoksia taas arvon herrat
12. W211 E320CDI Facelift 7G-tronic, Designo sisusta -08 (SMS)
11. Ex: W201 1.8 Ke-Jetronic -90 (IFM)
10. Ex: MB 508D 3.8L -72 Matkailuauto (TPN)
9. Ex: W124 230E Ke-jetronic -92 (XJF)
8. Ex: W124 200E Ke-jetronic -88 (BNF)
7. Ex: S212 E200CDI Facelift 7G-tronic -13 (YJG)
6. Ex: W124 200E Ke-jetronic -89 (FBA)
5. Ex: W124 200E Kaasari -88 (BLB)
4. S124 E300TDT "EKODIESEL" (Loos) -95 (TNI)
3. Ex: S202 C180 -96 (ISI)
2. Ex: W202 C36 AMG -96 (HBZ)
1: Ex: W124 200D -90 (LFX)
11. Ex: W201 1.8 Ke-Jetronic -90 (IFM)
10. Ex: MB 508D 3.8L -72 Matkailuauto (TPN)
9. Ex: W124 230E Ke-jetronic -92 (XJF)
8. Ex: W124 200E Ke-jetronic -88 (BNF)
7. Ex: S212 E200CDI Facelift 7G-tronic -13 (YJG)
6. Ex: W124 200E Ke-jetronic -89 (FBA)
5. Ex: W124 200E Kaasari -88 (BLB)
4. S124 E300TDT "EKODIESEL" (Loos) -95 (TNI)
3. Ex: S202 C180 -96 (ISI)
2. Ex: W202 C36 AMG -96 (HBZ)
1: Ex: W124 200D -90 (LFX)
Re: Mitä öljyä W124:n ASD-perään nykyään?
Kun näissä yhteyksissä lähes aina sivutaan kitka-aineen olemassaolosta ja sen tärkeydestä on tuo aine itseasiassa liukaste eikä suinkaan kitkaa lisäävä aine jos nyt oikein olen sen ymmärtäny
Itte laitoin noin viikko sitte Redlinen öljyn perään. Ko. merkillä on satavilla erikseen tuota lisäainetta jos jo öljyssä oleva ei riitä. Eipä tuo ole vielä alkanu paukkamaan joten en meinaa ainettakaan laittaa. Niin ja pesu ehdotomasti ennen usien öljyjen laitoa.
Sensijaan yhden 2.65 ASD/ABS perän kunnostus on suunnitteilla. On muuten kitkalevyjen hinnoissa hurjia eroja riippuen siitä mistä meinaa ostaa.
Itte laitoin noin viikko sitte Redlinen öljyn perään. Ko. merkillä on satavilla erikseen tuota lisäainetta jos jo öljyssä oleva ei riitä. Eipä tuo ole vielä alkanu paukkamaan joten en meinaa ainettakaan laittaa. Niin ja pesu ehdotomasti ennen usien öljyjen laitoa.
Sensijaan yhden 2.65 ASD/ABS perän kunnostus on suunnitteilla. On muuten kitkalevyjen hinnoissa hurjia eroja riippuen siitä mistä meinaa ostaa.
Re: Mitä öljyä W124:n ASD-perään nykyään?
eikös se ole juurikin kitka-ainetta, mikä autta kitkalevyjä puremaan paremmin, mutta samalla ei aiheuta häiriöitä laakereissa. samaa, tai vastaavaa kitka-ainetta löytyy mm. lähes jokaisen moottoripyöräöljyn seasta siitä syystä, että suurimmassa osassa moottoripyäriä on märkäkytkin.
ja se mitä sillä lisäaineella siellä tekee on juurikin se, että moottorissa kytkin ja perässä lukko puree paremmin, eikä luista sillon, kun sen ei haluta luistavan. osa "kitkapinnoista" on enemmän kranttuja tuosta ja osa taas ei. mutta ihan oleellinen tarkotus sillä on ja nimenomaan se tuo sitä kitkaa sinne minne sitä tarvitaankin.
ja se mitä sillä lisäaineella siellä tekee on juurikin se, että moottorissa kytkin ja perässä lukko puree paremmin, eikä luista sillon, kun sen ei haluta luistavan. osa "kitkapinnoista" on enemmän kranttuja tuosta ja osa taas ei. mutta ihan oleellinen tarkotus sillä on ja nimenomaan se tuo sitä kitkaa sinne minne sitä tarvitaankin.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Mitä öljyä W124:n ASD-perään nykyään?
Näin minäkin olen ennen luullu sen olevan. Muistelen jossain vaiheessa lukeneeni ettei asia niin olisi ja jos tän lukee saan ainakin itte vahvistusta että kyseessä todella on liukaste jota täytyy olla lukollisessa perässä ettei levyt leikkaa kiinni tms. ?
Edittiä: Jos näin niin normiperäänkin ASD -öljy olisi parempi vaihtoehto?
Kyseessä siis Redlinen lukkoperän lisäaine.
http://www.roadmachine.fi/redline/limitedslip.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Edittiä: Jos näin niin normiperäänkin ASD -öljy olisi parempi vaihtoehto?
Kyseessä siis Redlinen lukkoperän lisäaine.
http://www.roadmachine.fi/redline/limitedslip.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Mitä öljyä W124:n ASD-perään nykyään?
Kommenttina tuohon itse lihavoimaani kohtaan, niin MB suosittelee nimenomaan samaa öljyä tavalliseen kuin ASD-perään.Jari Ke kirjoitti:Näin minäkin olen ennen luullu sen olevan. Muistelen jossain vaiheessa lukeneeni ettei asia niin olisi ja jos tän lukee saan ainakin itte vahvistusta että kyseessä todella on liukaste jota täytyy olla lukollisessa perässä ettei levyt leikkaa kiinni tms. ?
Edittiä: Jos näin niin normiperäänkin ASD -öljy olisi parempi vaihtoehto?
Kyseessä siis Redlinen lukkoperän lisäaine.
http://www.roadmachine.fi/redline/limitedslip.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Tässä yks dokumentti, josta näkee, että suositus tavalliseen taka-akselin vetopyörästöön, eli Rear axle (standard differential), on 235.7 (eli tuo ASD-öljy) ja voi käyttää myös 235.0.
http://bevo.mercedes-benz.com/d/d/en/Spec_231_1.pdf
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: Mitä öljyä W124:n ASD-perään nykyään?
nyt olen kyllä aika hukassa. tosiaan olen jo aika pitkään tiennyt, taikka luullut (kumpi nyt sitten on oikein?), että se kitka-aine tosiaan on kitka-ainetta. mutta tuo äskeinen selitys veti kyllä puurot ja vellit täälä päässä ihan sekasin. ainakaan en ala asiasta kinaan, tai väitteleen, kun en ole siihen sen enempää perehtynyt.
taikka siten tuo redlinen tavara poikkeaa muista "normaaleista" kitka-aineista. mistäpä noista tietää tutkimatta asiaa syvemmin.
muistan jokusen vuoden takaa sellasia huomioita, että joissain prätkissä toimi kytkin normaalisti vanhemmilla prätkiin tarkotetuilla öljyillä ja sitten, kun tuli uudempi versio samasta öljystä, niin alkoi kytkimet luistaan. jos en ihan väärin muista, niin syynä oli paremmat voiteluominaisuudet ja pienempi kitkalisäaineistus. kun uus öljy tuli, niin sitä suositeltiin jonkun aikaa kaikkiin tämän merkin pyöriin, kunnes alkoi tätä vikaa ilmestyä tietyssä mallissa. sen jälkeen sitä suositeltiin kaikkiin muihin, paitsi tähän yhteen malliin.
taikka siten tuo redlinen tavara poikkeaa muista "normaaleista" kitka-aineista. mistäpä noista tietää tutkimatta asiaa syvemmin.
muistan jokusen vuoden takaa sellasia huomioita, että joissain prätkissä toimi kytkin normaalisti vanhemmilla prätkiin tarkotetuilla öljyillä ja sitten, kun tuli uudempi versio samasta öljystä, niin alkoi kytkimet luistaan. jos en ihan väärin muista, niin syynä oli paremmat voiteluominaisuudet ja pienempi kitkalisäaineistus. kun uus öljy tuli, niin sitä suositeltiin jonkun aikaa kaikkiin tämän merkin pyöriin, kunnes alkoi tätä vikaa ilmestyä tietyssä mallissa. sen jälkeen sitä suositeltiin kaikkiin muihin, paitsi tähän yhteen malliin.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 22
- Liittynyt: Ke 21.05.2014 01:09
- Paikkakunta: Turenki
- Viesti:
Re: Mitä öljyä W124:n ASD-perään nykyään?
Ainakin joskus aikanaan, kun mopoon laitoin lisäaineistamatonta öljyä, kykin alkoi luistamaan julmetusti, oli toimiva luistonesto hiekallakin. Silti kytkimen toiminta palautui normaaliksi lähes heti, kun öljyt vaihdoin oikeisiin...Jari Ke kirjoitti:Näin minäkin olen ennen luullu sen olevan. Muistelen jossain vaiheessa lukeneeni ettei asia niin olisi ja jos tän lukee saan ainakin itte vahvistusta että kyseessä todella on liukaste jota täytyy olla lukollisessa perässä ettei levyt leikkaa kiinni tms. ?
Edittiä: Jos näin niin normiperäänkin ASD -öljy olisi parempi vaihtoehto?
Kyseessä siis Redlinen lukkoperän lisäaine.
http://www.roadmachine.fi/redline/limitedslip.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Tietysti viskositeetit ym oli aivan metässä tässä aikaisemmassa öljyssä, mutta silti jäi semmoinen mielikuva, että se lisäaine nimenomaan lisää kitkaa..
Re: Mitä öljyä W124:n ASD-perään nykyään?
Ei ole koskaan ollu mopoa tai m-pyörää joten en tunne kaxpyöräisten kytkimen rakennetta niin tarkkaan että minkäsverran siellä on laakereita ja hammasrattaita ja itte kitkalevyt et onko ne massalevyjä vai sintrattuja metallilevyjä?
Se lie on selvää ettei kytkinpakettia kasaan puristava voima voi olla lähimainkaan sitäluokkaa kuin perässä. Jos olisi vois jäädä kytkin käsivoimin avaamtta vaihteen vaihtohetkellä Tällä seikalla voi olla ratkaiseva vaikutus siihen että kytkimiin tarkoitettu öljy sisältää kitkaa lisävää ainetta? Perään en kyllä samaa uskaltaisi ajatellakaan ja vähän luulen ettei perään tarkoitettu öljy toimi alkuunkaan kytkimessä?
Se aiemmin lukemani juttu on muistaakseni jommalta kummalta mersu -foorumilta ja siinä yhteydessä puhuttiin juurikin siitä efektistä jossa perä alkaa paukkamaan käännöksissä jos öljy ei ole lisäaineistettua näin muistelen. Siitä päättelin sen että lisäaine olisikin liukaste?
Tuo Redlinen juttu nyt on aivan selviö mitä siinä meinataan. Hiukan omituiselta tuntuisi sekin että kaksi öljynmarkkinoijaa olisi päinvastaisilla linjoilla lisäaineistuksen tarkoituksen suhteen vaikka mistä sitä koskaan tietää?
Se lie on selvää ettei kytkinpakettia kasaan puristava voima voi olla lähimainkaan sitäluokkaa kuin perässä. Jos olisi vois jäädä kytkin käsivoimin avaamtta vaihteen vaihtohetkellä Tällä seikalla voi olla ratkaiseva vaikutus siihen että kytkimiin tarkoitettu öljy sisältää kitkaa lisävää ainetta? Perään en kyllä samaa uskaltaisi ajatellakaan ja vähän luulen ettei perään tarkoitettu öljy toimi alkuunkaan kytkimessä?
Se aiemmin lukemani juttu on muistaakseni jommalta kummalta mersu -foorumilta ja siinä yhteydessä puhuttiin juurikin siitä efektistä jossa perä alkaa paukkamaan käännöksissä jos öljy ei ole lisäaineistettua näin muistelen. Siitä päättelin sen että lisäaine olisikin liukaste?
Tuo Redlinen juttu nyt on aivan selviö mitä siinä meinataan. Hiukan omituiselta tuntuisi sekin että kaksi öljynmarkkinoijaa olisi päinvastaisilla linjoilla lisäaineistuksen tarkoituksen suhteen vaikka mistä sitä koskaan tietää?
Re: Mitä öljyä W124:n ASD-perään nykyään?
prätkissä on perinteisesti "märkä monilevy kytkin". koko kytkin ui moottoriöljyssä. kytkimen rakenne on suurinpiirtein sellanen, että siellä on esim. seitsemän kytkinlevyä ja jokaisen levyn välissä on ns. välilevy. kytkinlevyt on ulkokehältä "pooritettu" ja välilevyt sisäkehältä. koko pakettia pitää kasassa jouset, yleensä n.4-6 kpl. sitten siellä on keskellä akseli, mikä on laakeroitu paketin päässä olevaan kappaleeseen, mitä jouset painaa kasaan. kun kytkintä painaa, niin laakeroitu akseli vetää päätykappaletta poispäin kytkinlevytistä, jolloinka kytkimen sisä ja ulko osat irtoaa toisistaan. hankala selittää, kuva kertois enemmän, kun tuhat sanaa.
joka tapauksessa esim. 1000cc katupyörässä on vääntöä kampiakselilla yli 100nm. isopyttysissä customeissa reilusti enemmän, esim tuplat. kytkin on välitetty, eikä se pyöri samaa vauhtia, kun kampiakseli vaan paljon hitaammin. näin ollen kytkimelle tuleva vääntö on reilusti enemmän. voisin heittää villinä veikkauksena, että suhde on jotakin 1:2...1:5. sama, eli vääntömomentti voi olla kytkimellä vaikka 500nm, tai enemmänkin. ja käsin kahvasta sitä kytkintä käytetään. käsi ei jaksa määräänsä enempää puristaa, mutta kun ottaa huomioon vipusuhteen, niin ymmärtää miksi se voima kädessä riittää. osissa mopoja kytkin on toteutettu vaijerilla ja osissa hydraulisesti, samalla periaatteella, kun vaikka jarrut. ensiö ja toisio sylinteri yms. kun kytkinkahvan painaa pohjaan, liikerata kytkikahvassa on luokkaa 7cm. kun taas kytkimessä liikkuvat osat liikkuu n. 1mm, mikä riittää vapauttaan kytkimen.
googleta motorcycle clutch, niin löytyy hyvin havainnollistavia kuvia asiasta.
en tiedä paljonko perässä se puristava voima on, mutta ei se sielläkään ihan hirveitä voi olla. enkä tiedä sitäkään, että onko esim. mersun asd perässä, taikka muissakaan lukkoperissä monta, vaiko vaan yks kitkalevy. kaikkihan riippuu kaikesta. jos on monta levyä, niin ei tarvita mitään uskomatonta voimaa, kun kita jo riittää. samaten sylinterin koko vaikuttaa puristusvoimaan. jne. kai ne insinöörit ne on tehtaalla sillain kaikki mitottanut, että kaikki toimii niinkun halutaan.
sen verran vielä, että vaikken asiasta tiedäkkään sen enempää, niin luulen edelleen, että se kitka-aine lisää kitkaa, eikä vähennä sitä.
joka tapauksessa esim. 1000cc katupyörässä on vääntöä kampiakselilla yli 100nm. isopyttysissä customeissa reilusti enemmän, esim tuplat. kytkin on välitetty, eikä se pyöri samaa vauhtia, kun kampiakseli vaan paljon hitaammin. näin ollen kytkimelle tuleva vääntö on reilusti enemmän. voisin heittää villinä veikkauksena, että suhde on jotakin 1:2...1:5. sama, eli vääntömomentti voi olla kytkimellä vaikka 500nm, tai enemmänkin. ja käsin kahvasta sitä kytkintä käytetään. käsi ei jaksa määräänsä enempää puristaa, mutta kun ottaa huomioon vipusuhteen, niin ymmärtää miksi se voima kädessä riittää. osissa mopoja kytkin on toteutettu vaijerilla ja osissa hydraulisesti, samalla periaatteella, kun vaikka jarrut. ensiö ja toisio sylinteri yms. kun kytkinkahvan painaa pohjaan, liikerata kytkikahvassa on luokkaa 7cm. kun taas kytkimessä liikkuvat osat liikkuu n. 1mm, mikä riittää vapauttaan kytkimen.
googleta motorcycle clutch, niin löytyy hyvin havainnollistavia kuvia asiasta.
en tiedä paljonko perässä se puristava voima on, mutta ei se sielläkään ihan hirveitä voi olla. enkä tiedä sitäkään, että onko esim. mersun asd perässä, taikka muissakaan lukkoperissä monta, vaiko vaan yks kitkalevy. kaikkihan riippuu kaikesta. jos on monta levyä, niin ei tarvita mitään uskomatonta voimaa, kun kita jo riittää. samaten sylinterin koko vaikuttaa puristusvoimaan. jne. kai ne insinöörit ne on tehtaalla sillain kaikki mitottanut, että kaikki toimii niinkun halutaan.
sen verran vielä, että vaikken asiasta tiedäkkään sen enempää, niin luulen edelleen, että se kitka-aine lisää kitkaa, eikä vähennä sitä.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Mitä öljyä W124:n ASD-perään nykyään?
En tosiaan itte tiedä ja voi hyvin olla näinkin ja jos on näin ni sit mullon kyllä ihan väärä öljy tällä hetkellä. Hyvä referaatti kytkimen rakenteesta ja vääntöä tuntuu olevan sieläki kun käsketään.pera8x kirjoitti:sen verran vielä, että vaikken asiasta tiedäkkään sen enempää, niin luulen edelleen, että se kitka-aine lisää kitkaa, eikä vähennä sitä.
Ennen kun vaihdoin öljyt joku viikko sitten oli kunnostamassani perässä tuota Castrolin lukollisiin tarkoitettu 75/140 pemppumiesten öljyä ja vaikka sitä hyllyssä vielä onkin useampi litra niin enää sitä ei sinne laiteta
Tässä kuva mersun toisenpuolen kitkapakasta sekä "hydraulitunkista". Ilmeisesti 100Bar paine tulee tuolle "tunkille" joten voimaa on takana rutosti kun pinta-alakin on kohtuu iso.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Mitä öljyä W124:n ASD-perään nykyään?
toi ASD näyttäis olevan juurikin "märkämonilevykytkin" tyyppinen ratkasu. samaperiaate siis.
tuli mieleen, että noissa lukkoperäöljyissähän on varmasti muitakin lisäaineita, kun pelkästään se kitka-aine. väärillä öljyillä noi levyt saattaa alkaa takerteleen, eikä "kytkin" irrota kunnolla. yksi lisäaine saattaapi olla juurikin sellanen, mikä estää sitä takertelua.
tuli mieleen, että noissa lukkoperäöljyissähän on varmasti muitakin lisäaineita, kun pelkästään se kitka-aine. väärillä öljyillä noi levyt saattaa alkaa takerteleen, eikä "kytkin" irrota kunnolla. yksi lisäaine saattaapi olla juurikin sellanen, mikä estää sitä takertelua.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Mitä öljyä W124:n ASD-perään nykyään?
eikös sinne asd perään käy Mobilube LS 85W-90?
Re: Mitä öljyä W124:n ASD-perään nykyään?
Pikkusen ohi aiheen menee nyt mutta olis tarve ens viikolla vaihtaa peräöljyt ja samalla täytyis perän stefat vaihtaa etummainen ja vetarin stefat niin osaako joku neuvoa miten ne laipat lähtee irti perästä ? Jotta saa stefat vaihdettua.
12. W211 E320CDI Facelift 7G-tronic, Designo sisusta -08 (SMS)
11. Ex: W201 1.8 Ke-Jetronic -90 (IFM)
10. Ex: MB 508D 3.8L -72 Matkailuauto (TPN)
9. Ex: W124 230E Ke-jetronic -92 (XJF)
8. Ex: W124 200E Ke-jetronic -88 (BNF)
7. Ex: S212 E200CDI Facelift 7G-tronic -13 (YJG)
6. Ex: W124 200E Ke-jetronic -89 (FBA)
5. Ex: W124 200E Kaasari -88 (BLB)
4. S124 E300TDT "EKODIESEL" (Loos) -95 (TNI)
3. Ex: S202 C180 -96 (ISI)
2. Ex: W202 C36 AMG -96 (HBZ)
1: Ex: W124 200D -90 (LFX)
11. Ex: W201 1.8 Ke-Jetronic -90 (IFM)
10. Ex: MB 508D 3.8L -72 Matkailuauto (TPN)
9. Ex: W124 230E Ke-jetronic -92 (XJF)
8. Ex: W124 200E Ke-jetronic -88 (BNF)
7. Ex: S212 E200CDI Facelift 7G-tronic -13 (YJG)
6. Ex: W124 200E Ke-jetronic -89 (FBA)
5. Ex: W124 200E Kaasari -88 (BLB)
4. S124 E300TDT "EKODIESEL" (Loos) -95 (TNI)
3. Ex: S202 C180 -96 (ISI)
2. Ex: W202 C36 AMG -96 (HBZ)
1: Ex: W124 200D -90 (LFX)
Re: Mitä öljyä W124:n ASD-perään nykyään?
Perä irti, takakansi pois, siellä on sokat. Kardaanin laippa mutterilla.
wiimax.fi
Re: Mitä öljyä W124:n ASD-perään nykyään?
heh, tämähän on hauska topikki kun moni aloittaa että en minä itse asiassa tiedä, mutta ... ja samaan kastiin kuulun itsekin .
Kokemuksesta taas voin kertoa että Impalan 10-pulttisen perän remontin jälkeen vaihdettiin laakerit, ja väärin uusilla osilla (Auburn Gear/Richmond Lock) kasattu perä pantiin kuntoon käyttäen jenkkiputkasta ostettua lisäaineistettua lukkoperäöljyä. Hitaissa jyrkissä mutkissa perä paukkkui eli lukko puri silloin kun ei olisi tarvinnut. Ostin pikku putelin sitä lisäainetta joka estää paukkumisen antamalla hitaissa nopeuksissa luiston esiintyä. Paukkuminen loppui mutta kahta muistaa viivaa piirti tarvittaessa kolmeviiskymppinen.
Kokemuksesta taas voin kertoa että Impalan 10-pulttisen perän remontin jälkeen vaihdettiin laakerit, ja väärin uusilla osilla (Auburn Gear/Richmond Lock) kasattu perä pantiin kuntoon käyttäen jenkkiputkasta ostettua lisäaineistettua lukkoperäöljyä. Hitaissa jyrkissä mutkissa perä paukkkui eli lukko puri silloin kun ei olisi tarvinnut. Ostin pikku putelin sitä lisäainetta joka estää paukkumisen antamalla hitaissa nopeuksissa luiston esiintyä. Paukkuminen loppui mutta kahta muistaa viivaa piirti tarvittaessa kolmeviiskymppinen.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224