OM 606 24v Lämmöt ?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
nylaka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: La 15.01.2011 14:23
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

OM 606 24v Lämmöt ?

Viesti Kirjoittaja nylaka »

P5100001.JPG
P5100001.JPG
Hei !
Tästä asiasta olikin jo keskustelua aikaisemmassa topiikissani, mutta aloitetaan tälle uusi.
Otin pari valokuvaa, ensimmäissä on ajettu tyhjällä autolla n. 25 km, toisessa vaunun kanssa n. 10 km. Ilman lämpötila n 17 ast., nopeus n. 90 km/t, kierrokset n. 2500 rpm.
Joku mainitsi edellisessä jutussa, että visko nappaa kiinni n. 110 asteessa. Tässä kuitenkin flekti pyörii vapaasti koneen sammutettua tuossa korkessa lämmpötilassa. Voisiko vika olla siinä. Jos on niin tuli Hotarille hommia jarrurempan lisäksi.

Ovatko mielestänne nämä mittarinäyttämät liian korkeita ja öljynpaine liian matala.

Terveisin Kari Nylander
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
220 Merimiesauto -52
170 D pönttö -55
W 111 200 D-66
W 111 190 B -63
W 123 200 D -81
W 123 300 TD -84 Korinvaihto, elintenluovuttaja
W 123 240 D -85 , Paras tähänastisista
W 124 E 300 TD Autom Farm. -94, Saksantuonti 2010
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1523
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: OM 606 24v Lämmöt ?

Viesti Kirjoittaja Timo N »

kyllä ja kyllä, siis liian korkea lämpötila ja liian alhainen öljynpaine
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: OM 606 24v Lämmöt ?

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Timo N kirjoitti:kyllä ja kyllä, siis liian korkea lämpötila ja liian alhainen öljynpaine
Tuo öljyn paine on HUOLESTUTTAVAN alhaalla, noilla kieroksilla, koska viimeksi vaihdettu öljyt ja suodatin.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5328
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: OM 606 24v Lämmöt ?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Öljynpaineista tiedä. Mittaa mittarilla joka taatusti näyttää oikein ja vasta sitten kannattaa tehdä johtopäätöksiä. Niin ja vielä ennen lopullisia johtopäätöksiä ö-paineista vaihda öljynsuodatin M-Filter:iin. Oljyinä olen vankka Teboilin Super HPD:n 5W 40 kanattaja (Älä käytä mopilia! Sitä mullakin oli yli 25v)

Kyllä tollasia lämpötilalukemia on taulussa ollu 34 helteillä ilmastoinnin kanssa 560 solikka perässä todellisella 86 nopeudella (mittarilukema 92). Tosin visko on kiinni ja lujasti ja sähköflektikin apuna kun lämmöt on yli 110. Sillon oli syylari tukkeessa vaikka sitä ei päälipuolin huomannu.

Mutta silti näillä keleillä ei pitäis lämpöjen tuolla keikkua. Joko pesit syylarin ulkoa?!

Tossa lähtee ilmastoinnin sähköflekti avuksi omassa W124 300DT:ssä. Tätä ennen visko nappaa kiinni. Ja sen kyllä kuulee ja tunteekin jos konepelti on auki. Oljynpaineet näkyykin tyhjäkäynnillä

Kuva siitä miten saat viskon kiinni vaikka pakkasilla. Jos meuhakka ei käy ton operaation jälkeen koneuoneessa visko on paskana.

Edit: Heeeetkinen.....Oliko ö-paineet 2500r/min alle yx?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Jari Ke, Pe 10.05.2013 20:52. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17212
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: OM 606 24v Lämmöt ?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Öljynpaine on varmaankin kuvassa tyhjäkäynnillä...
oulaistenliikenne.fi
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5328
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: OM 606 24v Lämmöt ?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

dealer kirjoitti:Öljynpaine on varmaankin kuvassa tyhjäkäynnillä...

Niin luulis.? Mikäs toi teipillä peitetty punainen valo on?
Avatar
nylaka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: La 15.01.2011 14:23
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: OM 606 24v Lämmöt ?

Viesti Kirjoittaja nylaka »

Jari Ke kirjoitti:
dealer kirjoitti:Öljynpaine on varmaankin kuvassa tyhjäkäynnillä...

Niin luulis.? Mikäs toi teipillä peitetty punainen valo on?
Hei !
Kyllä tyhjäkäynnillä. 2500 kierroksilla paineet 3:ssa ja tuolla reilun 80 asteen lämmössä hiukan alle 2 tyhjäkäynnillä Teipattu käsijarrun varoitusvalo kun ei poljin palauta ylös, varmaankin se pieni jousi, jonka löysin EPC:stä, poikki enkä ole vielä keksinyt miten korjataan.

Terv. Kari
220 Merimiesauto -52
170 D pönttö -55
W 111 200 D-66
W 111 190 B -63
W 123 200 D -81
W 123 300 TD -84 Korinvaihto, elintenluovuttaja
W 123 240 D -85 , Paras tähänastisista
W 124 E 300 TD Autom Farm. -94, Saksantuonti 2010
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5328
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: OM 606 24v Lämmöt ?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Ostat uudet käsijarrukengät ja asennussetin jossa kaikki jouset sun muut laitat uudet hilut paikalleen niin alkaa se seisontajarrupedaalikin toimia silleen kun sen pitääkin :wink:
Avatar
nylaka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: La 15.01.2011 14:23
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: OM 606 24v Lämmöt ?

Viesti Kirjoittaja nylaka »

Jari Ke kirjoitti:Ostat uudet käsijarrukengät ja asennussetin jossa kaikki jouset sun muut laitat uudet hilut paikalleen niin alkaa se seisontajarrupedaalikin toimia silleen kun sen pitääkin :wink:
Hei !
Autohan menee Hotarille jarruemonttiin jarujen kiljumisen takia viikon päästä niin eiköhän tämäkin hoidu samalla, mahdollisesti myös lämpöongelma.
Itseltä kun puuttuu ammattitaito ja mahdlliset erikoistyökalut sekä on hiukan fyysillisiäkin ongelmia.
Terv. Kari
220 Merimiesauto -52
170 D pönttö -55
W 111 200 D-66
W 111 190 B -63
W 123 200 D -81
W 123 300 TD -84 Korinvaihto, elintenluovuttaja
W 123 240 D -85 , Paras tähänastisista
W 124 E 300 TD Autom Farm. -94, Saksantuonti 2010
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17212
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: OM 606 24v Lämmöt ?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ostat uudet käsijarrukengät ja asennussetin jossa kaikki jouset
Ainakin KL-Varaosilta ostetuissa kenkäsarjoissa tulee asennusjousisarja mukana eikä kenkäsarja ole sen kalliimpi kuin muuallakaan.

Öljynpaineista vielä; tyhjäkäynnillä nuo riittävät. Jollain muulla öljyllä voi olla hieman korkeammallakin - tai alempana.
Tässä yhteydessä on syytä muistuttaa että mikään tietty öljymerkki ei ole toistaan parempi tai huonompi, ne jutut on kirjoittajien omia "kokemuksia" jotka voi ohittaa lähinnä olankohautuksella.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
nylaka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: La 15.01.2011 14:23
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: OM 606 24v Lämmöt ?

Viesti Kirjoittaja nylaka »

dealer kirjoitti:
Ostat uudet käsijarrukengät ja asennussetin jossa kaikki jouset
Ainakin KL-Varaosilta ostetuissa kenkäsarjoissa tulee asennusjousisarja mukana eikä kenkäsarja ole sen kalliimpi kuin muuallakaan.

Öljynpaineista vielä; tyhjäkäynnillä nuo riittävät. Jollain muulla öljyllä voi olla hieman korkeammallakin - tai alempana.
Tässä yhteydessä on syytä muistuttaa että mikään tietty öljymerkki ei ole toistaan parempi tai huonompi, ne jutut on kirjoittajien omia "kokemuksia" jotka voi ohittaa lähinnä olankohautuksella.
Hei !
Olen käyttänyt Mobil 1: stä niinkauan kun siirryin synteettisiin ja mielestäni hyvin tuloksin, ei ainuttakaan koneremonttia niin mersuissa, vw transporttereissa eikä muissakaan. Tämän öljyistä en tiedä muuta kuin edellisen omistajan puheista, että pitäisi olla vaihdettu n. 5000 km sitten. Pitihän se hirveästi nariseva alapallokin olla vaihdettu alle vuoden muttei irronnut kuin palasina. Se näistä myyjien puheista. Vähän tuurin peliähän tuo vanhan auton hankinta aina on.

Terv. Kari

Ps. Nyt on syyläri parasta aikaa likoamassa siltä osin kun ilman tuulitunnelin irroittamista on mahdollista.
220 Merimiesauto -52
170 D pönttö -55
W 111 200 D-66
W 111 190 B -63
W 123 200 D -81
W 123 300 TD -84 Korinvaihto, elintenluovuttaja
W 123 240 D -85 , Paras tähänastisista
W 124 E 300 TD Autom Farm. -94, Saksantuonti 2010
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5328
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: OM 606 24v Lämmöt ?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

OT:ta on
Tässä yhteydessä on syytä muistuttaa että mikään tietty öljymerkki ei ole toistaan parempi tai huonompi, ne jutut on kirjoittajien omia "kokemuksia" jotka voi ohittaa lähinnä olankohautuksella.
Jotku on voinu perehtyä pitemmällä aikavälillä asiaan aikatavallakin eikä kannanotot välttämättä ole sitä että "musta tuntuu sille" vaan voivat perustua ihan oikeasti jonkinlaiseen "analyysiin" eikä mihinkään Esson baarin juttuihin.

Muuutta ei tämä niin vakava asia ole :D Jokainen laittaa mitä mitä tykkää. Mäkin tykkäsin laittaa mopilia 25v, muita en ostanu enkä huolinu ja sit se yxkerta vaan mieli muuttu :lol:
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17212
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: OM 606 24v Lämmöt ?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Itse olen kokeillut omissa mersuissa (OM601-603, 605-606, 611) todella monia öljymerkkejä ihan mielenkiinnosta, mitään eroja en ole huomannut paitsi 200D:ssä aikoinaan tyhjäkäynnin öljynpaineissa oli hieman eroa, jotain tyyliin toisilla öljyillä 0,7 ja toisilla 0,9. Kyseinen ero vaikutti käytännössä vain mittarin näyttämään.
On ollut ainakin Mobilia, Totalia, Castrolia, Elfiä, Nesteen öljyjä, Kingiä, Teboilia, LiquiMolya... joka merkiltä varmaan ainakin kahta eri öljyä ja viskositeetit 0w40, 5w40, 10w40 jne.
Jotain 5w40 olen joskus ostanut tarjouskorista, en muista edes merkkiä.
Työpaikalla käytetään nyt pääasiassa Castrolia, joillekin Mobilia kun haluavat juuri sitä, ennen on ollut Neste, Elf, Total.
oulaistenliikenne.fi
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5328
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: OM 606 24v Lämmöt ?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Silleen se mun mielipide muuttu yhtenä kevätaamuna kun olin ajanu raskasta ajoa noin 7t ajetuilla 5W50 mobileila niin että lämmöt oli korkealla ja ahtopaineet kans. (eka turbollinen kampe mulla)

Seuraavana aamuna menin ja nostin mittatikkua kattoakseni öljypinnan. Tietty on mittatikkua tullu ennenkin nostettua mutta nyt oikein säikähdin että on Dieseliä päässy öljynjoukkoon kun oli aivan vesimäistä luirua mutta eihän Dieseliä sinne pääse.

Vapareissa en tätä huomannu mutta minusta jotain kertoo tuo huomio oli kyseessä vapari tai turbo.

Mobil on varmaan hyvä öljy mutta mun vehkeisiin sitä ei enää tule.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: OM 606 24v Lämmöt ?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Turboihin kannattaa panostaa öljymerkkiin, sitä öljyä kun juoksutetaan sen liian pienen ja helvetin kuuman ahtimen laakeroinnin läpi. Mikäli öljy ei sitä leikkiä kestä se pikkuhiljaa huononee.

Anyway, öljynpaine on ihan riittävä tässä tapauksessa mutta nyt pitää vai korjata auton jäähdytys, jonka jälkeen painekkin nousee hitusen kun ei kuumene noin julmetusti. Itse olen nykyään virivehkeen kanssa sitä mieltä, että flektin pitää lähteä pyörimään vaikka lämpötila on 90 astetta kun auto pysähtyy.

Mikäli haluaa lähteä rakentelun tielle ja jos tässä ei vielä ole erillistä öljynjäähdytintä niin se olisi eka steppi, tai siis sitä ennen ihmetellä miksi jäähdytysjärjestelmä ei hoida hommaansa. Minulla Vitossa lämpö pyörii 88..92 välillä, paikallaan jos seisoo ilman flektiä niin nousee satkun tienoolle.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
nylaka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: La 15.01.2011 14:23
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: OM 606 24v Lämmöt ?

Viesti Kirjoittaja nylaka »

Hei !
Tuossa edellä taisin jo hiukan kysyäkin, kun lämpö on tuolla lähellä 120 ast. ja sammuttaa koneen niin täytyykö flektin olla kiinni vaiko pyöriä vapaasti kun ottaa siivestä kiinni ja kääntää.

Terv. Kari
220 Merimiesauto -52
170 D pönttö -55
W 111 200 D-66
W 111 190 B -63
W 123 200 D -81
W 123 300 TD -84 Korinvaihto, elintenluovuttaja
W 123 240 D -85 , Paras tähänastisista
W 124 E 300 TD Autom Farm. -94, Saksantuonti 2010
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5328
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: OM 606 24v Lämmöt ?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

nylaka kirjoitti:Hei !
Tuossa edellä taisin jo hiukan kysyäkin, kun lämpö on tuolla lähellä 120 ast. ja sammuttaa koneen niin täytyykö flektin olla kiinni vaiko pyöriä vapaasti kun ottaa siivestä kiinni ja kääntää.

Terv. Kari
Jos heti kokeilet kun sammutat niin ei pitäis olla yhtäpuuta mutta tahmean jäykkä. Veikkaan ettei visko pelaa. Se tosiaan kyllä huomaa. Kuulee ja tuntee kun auto käy.

Tietty sanomalehdestä kun pyörittelee "patukan" jos sillä saa pysäytetyksi niin ei pelaa. Se on senverran kiinni jos pelaa et ei sitä pitele millään kiinni.

Laita puutikku tolleen kun mä kuvan laitoin. Silloin pitää olla kiinni kylmänäkin. Saat testatuksi et onko se kunnossa. Eikä toi pahaa tee vaikka olis aina puutikku jos vaunua vedät. Puutikun saa laitetuksi pitkäkärkisillä pihdeilläkin siivikon lapojen isommasta välistä.

Niin ja se visko ei saa olla yhtä puuta kuumanakaan silä jos se on niin repii konepellin äänieristeet rikki isommilla kierroksilla ja miten mahtaa hihna lujille joutua. Mersun siivikossa on puhtia. Pitää siis antaakki periksi kovemilla kierroksilla etti "ilman-ala äidy myrskyksi" pellin alla.
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: OM 606 24v Lämmöt ?

Viesti Kirjoittaja felmit »

nylaka kirjoitti:
P5100001.JPG
P5100001.JPG
Tältä näyttää oli kesä tai talvi, oli vaunu perässä tai ei.
Termostaatin vaihdon jälkeen sain nousemaan noin ylös.

Viskolla on ollut yllättävän vähän vaikutusta lämpötilaan. Johtuuko sitten siitä, ettei koskaan nouse ylemmäs.

Onko sinulla automaatti vai manuaali?
Automaatti varmaan nostaa lämpöä :problem:
tai onko sementillä paikattu joskus / jäähdytin ehjä (rivat) ja puhdas
autodidakti
Avatar
nylaka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: La 15.01.2011 14:23
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: OM 606 24v Lämmöt ?

Viesti Kirjoittaja nylaka »

veskola kirjoitti:Turboihin kannattaa panostaa öljymerkkiin, sitä öljyä kun juoksutetaan sen liian pienen ja helvetin kuuman ahtimen laakeroinnin läpi. Mikäli öljy ei sitä leikkiä kestä se pikkuhiljaa huononee.

Anyway, öljynpaine on ihan riittävä tässä tapauksessa mutta nyt pitää vai korjata auton jäähdytys, jonka jälkeen painekkin nousee hitusen kun ei kuumene noin julmetusti. Itse olen nykyään virivehkeen kanssa sitä mieltä, että flektin pitää lähteä pyörimään vaikka lämpötila on 90 astetta kun auto pysähtyy.

Mikäli haluaa lähteä rakentelun tielle ja jos tässä ei vielä ole erillistä öljynjäähdytintä niin se olisi eka steppi, tai siis sitä ennen ihmetellä miksi jäähdytysjärjestelmä ei hoida hommaansa. Minulla Vitossa lämpö pyörii 88..92 välillä, paikallaan jos seisoo ilman flektiä niin nousee satkun tienoolle.
Hei !
Mitä arvelee Veskola tilanteesta. Visko ja termostaatti on vaihdettu, syyläri pesty ( nesteet olivat kyllä aivan kirkaat ), mutta tilanne jatkuu ennallaan. Joku vihjaisi kansivikaa, ilmeisesi tiivistettä, mutta eikö silloin lämmöt pitäisi " seilata " ja paisuntasaäiliössä kuplia silloin kun se on täytetty piripintaan ja korkki on auki koneen käydessä. Näin ei kuitenkaan tapahdu. Voisiko vika sittenkin olla mittarissa / anturissa. Vesi tuntuu kiertävän hyvin ainakin letkuista kokeilemalla.

Terveisin Kari
220 Merimiesauto -52
170 D pönttö -55
W 111 200 D-66
W 111 190 B -63
W 123 200 D -81
W 123 300 TD -84 Korinvaihto, elintenluovuttaja
W 123 240 D -85 , Paras tähänastisista
W 124 E 300 TD Autom Farm. -94, Saksantuonti 2010
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17212
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: OM 606 24v Lämmöt ?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jari Ke kirjoitti:Silleen se mun mielipide muuttu yhtenä kevätaamuna kun olin ajanu raskasta ajoa noin 7t ajetuilla 5W50 mobileila niin että lämmöt oli korkealla ja ahtopaineet kans. (eka turbollinen kampe mulla)

Seuraavana aamuna menin ja nostin mittatikkua kattoakseni öljypinnan. Tietty on mittatikkua tullu ennenkin nostettua mutta nyt oikein säikähdin että on Dieseliä päässy öljynjoukkoon kun oli aivan vesimäistä luirua mutta eihän Dieseliä sinne pääse.

Vapareissa en tätä huomannu mutta minusta jotain kertoo tuo huomio oli kyseessä vapari tai turbo.

Mobil on varmaan hyvä öljy mutta mun vehkeisiin sitä ei enää tule.
Enpä ole omissa autoissa kokeillut 5w50:iä mutta eikös se ole Mobililta öljy jota marketit myyvät "sisäänheittotuotteena" ?
Varmasti satoja tuhansia moottoreita sillä tuhottu kun noin muuttuu vedeksi. Vielä jos sattuu väärän merkkinen öljynsuodatin niin ehtiikö edes yhtä reissua ajaa kun on jo koneremontin paikka.
Visko ja termostaatti on vaihdettu, syyläri pesty ( nesteet olivat kyllä aivan kirkaat ), mutta tilanne jatkuu ennallaan.
Syyläri voi olla siltikin tukossa. Onhan tuulitunneli paikallaan ? Eihän se kuutosessa pitkä tunneli ole mutta kuitenkin voi vaikuttaa viskon toimintaan.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
AP-race/lake
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1365
Liittynyt: La 13.02.2010 20:17
Paikkakunta: Helsinki / "Patelan poikii"

Re: OM 606 24v Lämmöt ?

Viesti Kirjoittaja AP-race/lake »

moi. onko mitään kotikonstia,millä testata sähköiset jäähdytys"apu"/ ilmastoinnin flektit keulasta ???? T.APi :?
PS.kysymys Jari Ke,lle. oliko tuo punanuolella merkitty kohta viskokellossa jokin lukitustappi?
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5328
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: OM 606 24v Lämmöt ?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

dealer kirjoitti: Varmasti satoja tuhansia moottoreita sillä tuhottu kun noin muuttuu vedeksi. Vielä jos sattuu väärän merkkinen öljynsuodatin niin ehtiikö edes yhtä reissua ajaa kun on jo koneremontin paikka.

.
:lol: :lol: :lol:

Mielipiteinä (joille kyllä löytyy ihan perusteluita valokuvineen suotimen osalta) olen yrittäny asiat esittää joten ei nyt oteta herneitä :)
Harmi kun ei tullu otettua kuvaa tikusta kun sitä silloin nostin.

Suotimesta kuvia on enemmänkin ja käsittääkseni on kiistaton tosiasia se että hengsti ja manni nyt vaan ovat sellaisia joista pääsee siemenkodan palasia öljynkiertoon. Uuden öljynjoukossa niitä ei taatusti ole. Mannissa ja hengstissä niitä piisaa.

Jos sulla on lankku ja siinä äskettäin vaihdettu hengsti tai manni niin käytä suotimen keskiputkea irti ja roiskaise paineilmaa käyttäen sen sisältö puhtaaseen lasi tai muovipurkkiin ja tutki sitten microskoopin alla sitä mitä sieltä löytyy. Hyvä suurennoslasikin toimii mainiosti kikkareet on sitä kokoluokkaa :wink:

Itte vaan olen ollu siinä uskossa ettei siellä sellaisia tarttis olla ja jokatapauksessa etu se ei ole. Keskiputkessa pitäisi olla juuri suodatettu öljy suotimella joka suodattaa "microniluokassa" olevat partikkelit? Sellaiset ei kyllä näy ainakaan mun Leicalla saati suurennoslasilla :roll:

Jokainen valitsee kuin tahtoo ja kun kikkareet on OK oman auton m-öljyn joukossa niin ei siinä mitään homma on kunnossa. Mä valitsen omiini vaihtoehdon jossa kikkareita ei ole.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5328
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: OM 606 24v Lämmöt ?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

AP-race/lake kirjoitti:moi. onko mitään kotikonstia,millä testata sähköiset jäähdytys"apu"/ ilmastoinnin flektit keulasta ???? T.APi :?
PS.kysymys Jari Ke,lle. oliko tuo punanuolella merkitty kohta viskokellossa jokin lukitustappi?
Itte testasin silleen kun visko oli pois paikoiltaan.

Ei kun se on se venttiili joka laskee öljyn viskon sisällä silleen että visko tarraa kiinni. Se "metalliliuska" jonka alla se tappi on on bi-metalliliuska joka menee kaarelle kun se kuumuu ja siis vapauttaa sen venttiilin
Avatar
AP-race/lake
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1365
Liittynyt: La 13.02.2010 20:17
Paikkakunta: Helsinki / "Patelan poikii"

Re: OM 606 24v Lämmöt ?

Viesti Kirjoittaja AP-race/lake »

Jari Ke kirjoitti:
AP-race/lake kirjoitti:moi. onko mitään kotikonstia,millä testata sähköiset jäähdytys"apu"/ ilmastoinnin flektit keulasta ???? T.APi :?
PS.kysymys Jari Ke,lle. oliko tuo punanuolella merkitty kohta viskokellossa jokin lukitustappi?
Itte testasin silleen kun visko oli pois paikoiltaan.

Ei kun se on se venttiili joka laskee öljyn viskon sisällä silleen että visko tarraa kiinni. Se "metalliliuska" jonka alla se tappi on on bi-metalliliuska joka menee kaarelle kun se kuumuu ja siis vapauttaa sen venttiilin
kiitoksia. :thumbup:
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17212
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: OM 606 24v Lämmöt ?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jari Ke kirjoitti:
dealer kirjoitti: Varmasti satoja tuhansia moottoreita sillä tuhottu kun noin muuttuu vedeksi. Vielä jos sattuu väärän merkkinen öljynsuodatin niin ehtiikö edes yhtä reissua ajaa kun on jo koneremontin paikka.

.
:lol: :lol: :lol:

Mielipiteinä (joille kyllä löytyy ihan perusteluita valokuvineen suotimen osalta) olen yrittäny asiat esittää joten ei nyt oteta herneitä :)
Harmi kun ei tullu otettua kuvaa tikusta kun sitä silloin nostin.

Suotimesta kuvia on enemmänkin ja käsittääkseni on kiistaton tosiasia se että hengsti ja manni nyt vaan ovat sellaisia joista pääsee siemenkodan palasia öljynkiertoon. Uuden öljynjoukossa niitä ei taatusti ole. Mannissa ja hengstissä niitä piisaa.

Jos sulla on lankku ja siinä äskettäin vaihdettu hengsti tai manni niin käytä suotimen keskiputkea irti ja roiskaise paineilmaa käyttäen sen sisältö puhtaaseen lasi tai muovipurkkiin ja tutki sitten microskoopin alla sitä mitä sieltä löytyy. Hyvä suurennoslasikin toimii mainiosti kikkareet on sitä kokoluokkaa :wink:

Itte vaan olen ollu siinä uskossa ettei siellä sellaisia tarttis olla ja jokatapauksessa etu se ei ole. Keskiputkessa pitäisi olla juuri suodatettu öljy suotimella joka suodattaa "microniluokassa" olevat partikkelit? Sellaiset ei kyllä näy ainakaan mun Leicalla saati suurennoslasilla :roll:

Jokainen valitsee kuin tahtoo ja kun kikkareet on OK oman auton m-öljyn joukossa niin ei siinä mitään homma on kunnossa. Mä valitsen omiini vaihtoehdon jossa kikkareita ei ole.
No ei missään nimessä mitään herneitä.

Jossain testissä järjestys oli tällainen:

1. Alkuperäissuodatin. 9,3 ******
2. Bosch 9,0 ******
3. Fiaam 8,9 ******
4. Fram 8,9 ******
5. Mann Filter 8,9 ******
6. Uni Clean 8,7 ****
7. Crosland 8,4 ****
8. Clean 8,0 ***
9. Teho Filter 7,8 ***
10. Champion 7,5 **
11. Full 7,4 **
12. Biltema 7,2 *
13. Purolator 7,2 *
14. M-Filter 7,0 *
15. Knecht 6.0 -
oulaistenliikenne.fi
Vastaa Viestiin