Taitaa olla aika lailla tarkastajasta kiinni tuokin juttu.Sharedoc kirjoitti:Saako museorekisterissä olevaa autoa turbottaa, jos käyttää alkuperäisiä osia? Kyseessä on W123 300D vm 76. Auto on jo museorekisterissä.
Onko pakko käyttää OM617A konetta vai käykö vaparin lohko OM617?
W123:ahan ei käsittääkseni ole turbodieselillä saanut uutena muuten kuin farmarina (300TD Turbodiesel) tai sitten käsittääkseni Amerikan vientimallina (myös sedan ja coupe). Että sikäli, jos ei ole kyseessä farmari, niin joidenkin tarkastajien mukaan muukin varustus pitää sitten olla sen mukaista kuin Amerikan vientimalleissa on ollut. Siis lamput, puskurit ja mitä näitä nyt on. Jotkut tarkastajat taas sitten eivät ole tuosta niin tarkkoja.
Toisaalta taitaa olla myös niin, että museoautossa saa olla aikakauden mukaisia lisävarusteita. Jos tekee turbotuksen sellaisilla osilla, joilla sen olisi voinut tehdä silloin, kun auto oli uusi, niin varmaan ainakin jotkut tarkastajat sen voivat hyväksyä.
Vois äkkiä ajatella, että yleisohjeena kannattaa noissa muutoksissa ensin kysyä joltakin museoajoneuvotarkastajalta näkemystä asiasta ja tehdä muutokset vasta, jos saa tarkastajalta hyväksynnän etukäteen. Tai näin ainakin itse asiaa lähestyisin. (Tai todennäköisesti en tekisi hyväksyttyyn museoajoneuvoon turbottamista jälkikäteen ensinkään, mutta mun tekemisiähän nyt ei kukaan ole kysynyt, eikä niillä tässä tapauksessa ole mitään merkitystä. )