W109 300 SEL 6.3 -70
W109 300 SEL 6.3 -70
Edit: 030217 ladataan nyt joku kuva tänne, kun Photobucket on rahaa vailla, ei valitettavasti näy kuin rekisteröityneille.
Ettei harrastehommat vain menisi liian helpoksi, saapuu tiistaina Oulun satamaan tämmönen kikotin:
Projektissa hieman ruostetta ja osapuutteita, mutta tallista löytyy hitsikone, peltiä ja kaikki puuttuvat osat poislukien vasen takaovi-ikkuna ja takaovien kromilistat. Vekottimella ei ole paljoa viimeaikoina ajeltu, mutta voimalinja toimii...pientä jännitystä tietysti tuo asiaan se, etten ole nähnyt kuin n. 20 kuvaa autosta...ostohetkellä kokonaiset viisi kuvaa Mutta kun myyjänä hyvä kaverini, joten hinta kun saatin kohdilleen, niin eiku laivaan. Väri hieno ja harvinainen 460 - dark maroon.
Timppa
p.s. kun joku asiasta hyvin todennäköisesti kommentoi, on takalasi tosiaan liimattu tiivisteenjämillä tuohon. Autossa ei ollut ostettaessa kuin etulasi, takalasi löytyi lähetykseen kyytiin.
Ettei harrastehommat vain menisi liian helpoksi, saapuu tiistaina Oulun satamaan tämmönen kikotin:
Projektissa hieman ruostetta ja osapuutteita, mutta tallista löytyy hitsikone, peltiä ja kaikki puuttuvat osat poislukien vasen takaovi-ikkuna ja takaovien kromilistat. Vekottimella ei ole paljoa viimeaikoina ajeltu, mutta voimalinja toimii...pientä jännitystä tietysti tuo asiaan se, etten ole nähnyt kuin n. 20 kuvaa autosta...ostohetkellä kokonaiset viisi kuvaa Mutta kun myyjänä hyvä kaverini, joten hinta kun saatin kohdilleen, niin eiku laivaan. Väri hieno ja harvinainen 460 - dark maroon.
Timppa
p.s. kun joku asiasta hyvin todennäköisesti kommentoi, on takalasi tosiaan liimattu tiivisteenjämillä tuohon. Autossa ei ollut ostettaessa kuin etulasi, takalasi löytyi lähetykseen kyytiin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut unski, Ma 21.05.2018 23:44. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: W109 300 SEL 6.3 -70
Pysyykö/tuleeko orginaali?
Re: W109 300 SEL 6.3 -70
Hieno auto hienolla värilla
eikai tästä tule mitään tuninkipeliä?
eikai tästä tule mitään tuninkipeliä?
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Re: W109 300 SEL 6.3 -70
Tossa olis kyllä älyttömästi potentiaalia Kunnon mafialaiva.
Lisää kuvia!
Lisää kuvia!
W210 E320cdi
Re: W109 300 SEL 6.3 -70
Sen voin ainakin jo suoraan sanoa, että täysin originaaliksi tämäkään ei jää...museoautot ei ole oikein minua varten. Tuuninki taas on käsitteenä hirmuisen lavea ja aihettaa ihmisissä voimakkaita tunteita jo pelkästään sanankin.
Saa nähdä mitä keksin, mutta Waxemberg levikkeitä ei tähän tule..kun en niistä pidä...eikä liekkejä kylkeenkään.
Iso kompressori konepellin läpi houkuttelisi, mutta kun koppa on 4-ovinen, niin se on jotekin minusta hölmöä. 2-ovinen HT olisi jotenkin sellainen puhallin-kori. Suoraputkiset satamahinaajalta kuulostavat pakoäänetkin ovat minusta jotenki vastenmieliset, joten putkituskin pysyy vakiona, kun taitaa olla ehjäkin.
Jokatapauksessa tuumaa isommat peltivanteet, pari tuumaa matalampi, tiukempi alusta Konin classiceilla ja mikäli ilma-alusta vähänkin temppuilee (mikä on erittäin todennäköistä) tulee säätö hoitumaan halkaisijaltaan isommilla ilmalinjoilla ja rakaan kaluston kahden ajokorkeuden korkeudensäätöventtiileillä, ilmasäiliöllä sekä mahdollisesti sähkökompuralla. Ulkonäköön ei varmaan tule suuria muutoksia, ehkäpä Euro- "myrskylyhdyt" valoiksi...muuta en nyt ole vielä jaksanut pohtia, kunhan saisi leimaan ja tien päälle. Sisustasta tulee tummanpunainen, joko MB-Tex tai sitten w108 originaali...vinyyli-kangas.
Timppa
Saa nähdä mitä keksin, mutta Waxemberg levikkeitä ei tähän tule..kun en niistä pidä...eikä liekkejä kylkeenkään.
Iso kompressori konepellin läpi houkuttelisi, mutta kun koppa on 4-ovinen, niin se on jotekin minusta hölmöä. 2-ovinen HT olisi jotenkin sellainen puhallin-kori. Suoraputkiset satamahinaajalta kuulostavat pakoäänetkin ovat minusta jotenki vastenmieliset, joten putkituskin pysyy vakiona, kun taitaa olla ehjäkin.
Jokatapauksessa tuumaa isommat peltivanteet, pari tuumaa matalampi, tiukempi alusta Konin classiceilla ja mikäli ilma-alusta vähänkin temppuilee (mikä on erittäin todennäköistä) tulee säätö hoitumaan halkaisijaltaan isommilla ilmalinjoilla ja rakaan kaluston kahden ajokorkeuden korkeudensäätöventtiileillä, ilmasäiliöllä sekä mahdollisesti sähkökompuralla. Ulkonäköön ei varmaan tule suuria muutoksia, ehkäpä Euro- "myrskylyhdyt" valoiksi...muuta en nyt ole vielä jaksanut pohtia, kunhan saisi leimaan ja tien päälle. Sisustasta tulee tummanpunainen, joko MB-Tex tai sitten w108 originaali...vinyyli-kangas.
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: W109 300 SEL 6.3 -70
Jos tuolle linjalle lähdetään.... niin markerit veks niin hyvä tulee!
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: W109 300 SEL 6.3 -70
Markkerit on taas yksi melkoinen Jenkkien tieliikennelakikeksintö, jolla pääasiassa pilataan auton linjoja, näyttävät ihan "tökätään tohon" tyyliin paikotetuilta. Mutta saavat varmaan olla toistaiseksi paikoillaan, kun täytehitsaus, vaikka sen kuinka nätisti tekisi vetäisee pellin todennäköisesti lommolleen, enkä haluaisi hioa koko kylkeä auki, jotta pääsee lämpöä antamaan...enkä nyt ajatellut nykytyyliin liimaillakaan paikkoja.Jos tuolle linjalle lähdetään.... niin markerit veks niin hyvä tulee!
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: W109 300 SEL 6.3 -70
Korimalli on Mersun komeimpia ja onneksi pelastat museoinnilta! Muutenki suunnitelmat kuulostaa ihan hyvältä(vaikka tykkäänki waxenberger kaaristaki ja kasin pitää minusta räyhätä) vielä jos saa sitä voimaa kunnolla pellin alle. Eikö tuo 6.3 oo aika sama kone ku 6.9? Onko osat kuin kiven alla jos siitä tekis 6.9:n, sitte tekis siitä kireän vaparin ja sitte vähä vielä ylipainetta kaveriks?
Millhill Performance
-Built With Pride-
-Built With Pride-
Re: W109 300 SEL 6.3 -70
Kyllä toi mun mielestä kaipais vähän "stancen" hiomista eli alusta oikeelle korkeudelle(mikä se sitten sulle on) ja niin ettei keuli.
En tiedä voishan tohon jotain aluvannettakin ajatella mutta lie sitten mimmosta että istuu muuhun lookkiin?
Jos mulla olis tommonen niin laittaisin sen tonttiin ja heittäisin jotku Lorinserit tms alle ja lötköttelisin tyytyväisenä
En tiedä voishan tohon jotain aluvannettakin ajatella mutta lie sitten mimmosta että istuu muuhun lookkiin?
Jos mulla olis tommonen niin laittaisin sen tonttiin ja heittäisin jotku Lorinserit tms alle ja lötköttelisin tyytyväisenä
W210 E320cdi
Re: W109 300 SEL 6.3 -70
Kiitos kommenteista, ohessa vastauksia:
Auto on suunniteltu 60-luvulla, joten kaikki 70-luvun alkua uudemmat vanteet on silmiini ihan myrkkyä tämän auton kanssa...Lornisserit edustavat 80-luvun kanttiajattelua ja designia, joten ne ovat heti ulkona. Myöskin RS:t niin hienot kuin ovat ovat ihan out. Ainoat, jotka voisin hyväksyä on vanhat tykkivanteet tai 5-puolaiset American Racingit, mutta ne menevät tyylistä ulos. Tähän tulee niin leveät peltivanteet, kuin siististi lokasuojien sisään mahtuu ja alkuperäiset w110 pillerikapselit kromikehillä. Alkuun 15 x 7" siis nämä, korin väriin maalattuina päällä 205/60 x 15"
4-ovinen tolppa-auto on tolppa-auto, vaikka siinä kuinka olisi "räyhäkkäät pakoäänet". Minulle pakoääniksi riittävät hiljaiset suhinat, joista asiaatunteva tietää tehon. Minusta tolppa-autoa autoa ei tarvitse tehostaa pakoäänillä, ulkonäkö ja tyyli riittävät. 6.3:nen poistuu tarvittaessa todella vauhdikkaasti, ei sitä tarvitse sen enempää mainostaa. Kaupungillakin on kivempi ajella, näin varttuneempana, hiljaisella autolla...nuorisoa pärinöineen riittää jo tarpeeksi
Kuten huomaatte, pääni kääntyy aika jäykästi ehdotuksille...mutta niitä kuunnellaan mielellään, laiska kun olen, en jaksa keksiä paljoa asioita, senkun kopioin
Timppa
Taka-akselin rakenne määrää minulle aikalailla ajokorkeuden, en tykkää tyylistä jossa jossa ajoasento on etukeno. Liikaa laskettu yksinivelinen taka-akseli näyttää minun silmään todella tyhmätä, kun camber on lähellä 10 astetta. Todennäköisesti alusta tippuu max 50mm. Isot joustovarat on myöskin mukavaa, kun en jaksa kierrellä korokkeita yms. sekin näyttää pääasiassa hölmöläisten hommalta silmiiniKyllä toi mun mielestä kaipais vähän "stancen" hiomista eli alusta oikeelle korkeudelle(mikä se sitten sulle on) ja niin ettei keuli.
Auto on suunniteltu 60-luvulla, joten kaikki 70-luvun alkua uudemmat vanteet on silmiini ihan myrkkyä tämän auton kanssa...Lornisserit edustavat 80-luvun kanttiajattelua ja designia, joten ne ovat heti ulkona. Myöskin RS:t niin hienot kuin ovat ovat ihan out. Ainoat, jotka voisin hyväksyä on vanhat tykkivanteet tai 5-puolaiset American Racingit, mutta ne menevät tyylistä ulos. Tähän tulee niin leveät peltivanteet, kuin siististi lokasuojien sisään mahtuu ja alkuperäiset w110 pillerikapselit kromikehillä. Alkuun 15 x 7" siis nämä, korin väriin maalattuina päällä 205/60 x 15"
4-ovinen tolppa-auto on tolppa-auto, vaikka siinä kuinka olisi "räyhäkkäät pakoäänet". Minulle pakoääniksi riittävät hiljaiset suhinat, joista asiaatunteva tietää tehon. Minusta tolppa-autoa autoa ei tarvitse tehostaa pakoäänillä, ulkonäkö ja tyyli riittävät. 6.3:nen poistuu tarvittaessa todella vauhdikkaasti, ei sitä tarvitse sen enempää mainostaa. Kaupungillakin on kivempi ajella, näin varttuneempana, hiljaisella autolla...nuorisoa pärinöineen riittää jo tarpeeksi
6.9 moottori menee paikoillee, mutta se vaatii kaikkien osien vaihtamista imu-aukot yms. ovat erilaiset. Lisäksi edes kohtuullisia 6.9 moottoreita ei saa alle 3000€:n. Muutenkin M-100:n korjaaminen on todella kallista, tai jopa kalliimpaa...niin toistaiseksi pidetään tehot kurissa. Yksi parhaista pajoista: Väth Saksassa tekee täydellisen 6.3:n koneremontin....siis ruiskupumppua ja suuttimia myöten 22000€:llä...näin referenssiksi....ja tähän hintaan pitää toimittaa alkuperäinen kone heille ensin.Eikö tuo 6.3 oo aika sama kone ku 6.9? Onko osat kuin kiven alla jos siitä tekis 6.9:n, sitte tekis siitä kireän vaparin ja sitte vähä vielä ylipainetta kaveriks?
Kuten huomaatte, pääni kääntyy aika jäykästi ehdotuksille...mutta niitä kuunnellaan mielellään, laiska kun olen, en jaksa keksiä paljoa asioita, senkun kopioin
Timppa
Viimeksi muokannut unski, Ti 24.09.2013 08:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: W109 300 SEL 6.3 -70
Ilmajousitushan pitää alustan sillä korkeudella mihin se on asetettu. Virallisesti taka-akseliputkien tulee olla suorassa mutta kokemuksesta isot pojat foorumillaan kirjoittelivat että aivan lievä camberin kallistus parantaa ajo-ominaisuuksia (riippuu toki rengastuksesta ym) ja sitten etupään stance siten että on ihan aavistuksen alempana kuin takapää. Noin tein itse .
Minullahan oli alla hetken 8x16 ET11 pentat, kuvia pitäis olla siellä omassa topicisssani. Renkaina oli 225/50 R16.
Minullahan oli alla hetken 8x16 ET11 pentat, kuvia pitäis olla siellä omassa topicisssani. Renkaina oli 225/50 R16.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: W109 300 SEL 6.3 -70
unski kirjoitti:Auto on suunniteltu 60-luvulla, joten kaikki 70-luvun alkua uudemmat vanteet on silmiini ihan myrkkyä tämän auton kanssa...Lornisserit edustavat 80-luvun kanttiajattelua ja designia, joten ne ovat heti ulkona. Myöskin RS:t niin hienot kuin ovat ovat ihan out. Ainoat, jotka voisin hyväksyä on vanhat tykkivanteet
Yllä olevassa "tykkivanteet" alla
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: W109 300 SEL 6.3 -70
Ajo-ominaisuuksia on monia...toisten mielestä agressiivisesti kulmaan taipuvassa autossa on loistavat ajo-ominaisuudet, toisten mielestä leppoisasti kuoppien yli lipuvassa hieman keinuvassa alustassa on heille sopivat ominaisuudet...aina on kyseessä mielipiteiden kompromissistä...niinkauan kun asiaan ei sotketa elektroniikkaa, adaptiivisuutta yms.
Sen takia minulle tulee todennäköiseti raskaankaluston säätöventtiilit joissa on kaksi ajokorkeutta, näillä pystyy lisäksi akselien keskinäistä suhdetta vaihtelemaan, eli 1. asento on suora ja 2. asento esim . 4 cm. matalampi ja etukeno...jos sitä nyt halutaan.
Timppa
Sen takia minulle tulee todennäköiseti raskaankaluston säätöventtiilit joissa on kaksi ajokorkeutta, näillä pystyy lisäksi akselien keskinäistä suhdetta vaihtelemaan, eli 1. asento on suora ja 2. asento esim . 4 cm. matalampi ja etukeno...jos sitä nyt halutaan.
Timppa
Viimeksi muokannut unski, Ma 15.07.2013 14:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: W109 300 SEL 6.3 -70
siis tälläiset pitää tykkivanteiden olla...
timppa
timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: W109 300 SEL 6.3 -70
Onko laittaa lisätietoa/linkkiä noista raskaankaluston tasonsäätöventtiileistä, vois olla omassakin projektissa parempi vaihtoehto kuin nuo kivikautiset. Mites painepuoli sähkökompuralla, käsittääkseni alkuperäisessä järjestelmässä 15-20bar.
Ihan vain näin mersumiesten kesken...
w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
Re: W109 300 SEL 6.3 -70
tässä alkaa olla oikeaa asennetta, etuvanteet tosin on inan liian leveät, ylitys sattuu silmään... alustan korkokin on aika kiva.
Timppa
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: W109 300 SEL 6.3 -70
Mitä nyt olen lueskellut, niin 12 baria riittää paineeksi. 10 bar on mitattu w109:n pussipaineeksi kurvissa renkaiden "pitorajalla".
Venttiili on Bertocco 2-ajokorkeuden venttiili, tyyppi M2367100
Tuollaiselle "lelullekin" on luvattu 20 bar...tuotto on sitten mitä on...mutta osoittaa, että sähkökompuroitakin löytyy. Jos ei muuten laittaa sitten noita vaikka 3 x rinnan...kun hintakin on tuolla 18$/ kpl.
Timppa
Venttiili on Bertocco 2-ajokorkeuden venttiili, tyyppi M2367100
Tuollaiselle "lelullekin" on luvattu 20 bar...tuotto on sitten mitä on...mutta osoittaa, että sähkökompuroitakin löytyy. Jos ei muuten laittaa sitten noita vaikka 3 x rinnan...kun hintakin on tuolla 18$/ kpl.
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: W109 300 SEL 6.3 -70
Kyllä, tykkivanteita on monenlaisia, tässä sivukuvanto tuosta vihreästä vielä:
Klubin 300 SE kilpurin tykkivanteethan mureni alle tositoimissa, olivat ilmeisimmin samaa aikakautta mitä autokin .
Ns slottivanteet, esim Wofrace olisi mielestäni myös ok.
Jos oikein muistan niin orkkispaineet on siten että normi ajoasennossa takana vaaditaan 8-10 bar riipuen kuormasta ja edessä vähän enemmän. Korotetussa (+50 mm) asennossa edessä tarvitaan jo 12-15 bar riippuen kuormasta.
Sinänsä fysiikan lait toimii nurinperin eli korkeassa asennossa alusta on jäykkä kun taas matalammassa se on löysä. Saako raskaan kaluston palikoilla tuota asiaa muutettua?
Klubin 300 SE kilpurin tykkivanteethan mureni alle tositoimissa, olivat ilmeisimmin samaa aikakautta mitä autokin .
Ns slottivanteet, esim Wofrace olisi mielestäni myös ok.
Jos oikein muistan niin orkkispaineet on siten että normi ajoasennossa takana vaaditaan 8-10 bar riipuen kuormasta ja edessä vähän enemmän. Korotetussa (+50 mm) asennossa edessä tarvitaan jo 12-15 bar riippuen kuormasta.
Sinänsä fysiikan lait toimii nurinperin eli korkeassa asennossa alusta on jäykkä kun taas matalammassa se on löysä. Saako raskaan kaluston palikoilla tuota asiaa muutettua?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: W109 300 SEL 6.3 -70
Tämä tyyli miellyttää omaa silmää myös todella paljonunski kirjoitti:tässä alkaa olla oikeaa asennetta, etuvanteet tosin on inan liian leveät, ylitys sattuu silmään... alustan korkokin on aika kiva.
http://bringatrailer.com/wp-content/uploads/2009/04/1971_Mercedes_Benz_300SEL_6.3_Sedan_For_Sale_Rear_1.jpg
Timppa
IG: @pyrytakkunen
Re: W109 300 SEL 6.3 -70
On se vaan hieno ja vielä 6.3 moottorilla väri on hyvä.
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
Re: W109 300 SEL 6.3 -70
Eihän sitä fysiikkaa millään voi muuttaa.Raskaan kaluston venttiilit maksavat vain 20% alkuperäisten hinnasta ja painelinjana voi käyttää isompihalkaisijallista muoviputkea.Sinänsä fysiikan lait toimii nurinperin eli korkeassa asennossa alusta on jäykkä kun taas matalammassa se on löysä. Saako raskaan kaluston palikoilla tuota asiaa muutettua?
Se paineen lisätarve tulee vain pussin venyttämiseen ääriasentoonsa ja tarvittavasta lisävoimasta, kun kaikki voima ei mene pelkästään nostamiseen. Voimaa/painetta ei tarvita sen enempää korkeammalle nostamiseen. Asiaa voi ajatella paineilmasylinterillä, kun painetta nostetaan siten, että nostosylinteri alkaa juuri nostamaan kuormaa, ei sitä painetta tarvitse enään matkan varrella lisätä, kyllä se sylinteri nousee sillä tappiinsa, jos vain samanpaineista ilmaa vain riittää.
Jäykkyyden muutos taas tulee siitä, että matalammalla asennolla ilmapussi voi venyä tai "tursuta" sivullepäin joustoliikkeessä, ääriasennossa joustovarat on käytetty ja jousto tapahtuu vain kaasun kokoonpuristumisella....venymättömällä metallisylinterillä tilanne on päivastoin, kun vain ilman kokoonpuristuminen saa aikaan jouston.
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
- sepulaakeri
- Mersumies
- Viestit: 913
- Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34
Re: W109 300 SEL 6.3 -70
Kyllä mää nyt ymmärrän miks laitat sen slc:n osiksi
Kateutta aiheuttaa tämä hankinta, ei ole sen kieltäminen.
Laita lisää kuvaa kun saat tämän kotias
Kateutta aiheuttaa tämä hankinta, ei ole sen kieltäminen.
Laita lisää kuvaa kun saat tämän kotias
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 73
- Liittynyt: To 20.05.2010 11:00
Re: W109 300 SEL 6.3 -70
Pari kommenttia ravisanastolla ilmaistuna "suoraan hevosen suusta"
"Klubin 300 SE kilpurin tykkivanteethan mureni alle tositoimissa, olivat ilmeisimmin samaa aikakautta mitä autokin" No eivät olleet, vaan paljon uudempaa mallia. Uutena ostettu -90 -luvulla. Vanteet saivat vaan sen verran kipeää aikanaan ralleissa, että yksi sitten hajosi Alastarolla.
Klubikilpuriin laitettiin myös raskaan kaluston venttiilit. Alkuperäinen kompressori työnsi painetta yhteen venttiiliin, josta sitten voi valita joko ilmat järjestelmään tai pihalle. Järjestelmässä oli toinen venttiili, jolla valittiin etu- tai takapää. Helppo säätää korkeutta. Alkuperäisten ilmapussien tilalle vaihdettiin Dunlopin lisäjousipussit (matkailuautoihin tarkoitetut?) ja hyvin toimi. Muutokset tehtiin tällä tavalla siksi, että oli pakko tehdä halvimman mukaan, kun rahasta oli koko ajan pulaa.
"Klubin 300 SE kilpurin tykkivanteethan mureni alle tositoimissa, olivat ilmeisimmin samaa aikakautta mitä autokin" No eivät olleet, vaan paljon uudempaa mallia. Uutena ostettu -90 -luvulla. Vanteet saivat vaan sen verran kipeää aikanaan ralleissa, että yksi sitten hajosi Alastarolla.
Klubikilpuriin laitettiin myös raskaan kaluston venttiilit. Alkuperäinen kompressori työnsi painetta yhteen venttiiliin, josta sitten voi valita joko ilmat järjestelmään tai pihalle. Järjestelmässä oli toinen venttiili, jolla valittiin etu- tai takapää. Helppo säätää korkeutta. Alkuperäisten ilmapussien tilalle vaihdettiin Dunlopin lisäjousipussit (matkailuautoihin tarkoitetut?) ja hyvin toimi. Muutokset tehtiin tällä tavalla siksi, että oli pakko tehdä halvimman mukaan, kun rahasta oli koko ajan pulaa.
Re: W109 300 SEL 6.3 -70
saattaa olla melko harvinainen tuo yksiö...yhdestäkään Oululaiseta väriliikkeestä ei löytynyt edes 460 värikoodia...ilmeisesti W114/5 ja W116 olivat viimeiset mallit missä se oli käytössä. Väri oli saatavilla vuodesta 1963 vuoteen 1975 erikoisvärinä.
Netistä ei löytynyt kuin yksi w108, joka oli 460 värillä. w109 ei yhtään...
Timppa
Netistä ei löytynyt kuin yksi w108, joka oli 460 värillä. w109 ei yhtään...
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: W109 300 SEL 6.3 -70
Tänään lähestyy vekotin kotitallia, sisustassa on hieman puutteita, pienet puutteet huomioitu ostohinnassa
Mutta onneksi tuli purettua yksi varaosa-auto ihan sattumalta, siitä jäi aika kiva setti...alkuperäistä, Beckeriä, ehjää koelautaa, lakkausta vaille virheettömiä "jalopuita" oikeaa km/h nopeusmittaria myöten. Ovipahvia, värilaseja, mattoja, kyynärnojia ja takalasin lämppärin nappeja, löytyi tietty myös "raadosta"...ja ihan virheettömiä...tietysti melkoisen vuosikausia vanhan töryn peitossa. Kierrosmittari on tuossa w109:ssä paikoillaan.
Itse asiassa nuo jo ennakkoon hankitut varaosat oli se syy, että ostin tämän w109:n...muuten hinta olisi karannut vähintäänkin haastavaksi
Hieman nuhruinen kuva nuhruisista osista....
Timppa
Mutta onneksi tuli purettua yksi varaosa-auto ihan sattumalta, siitä jäi aika kiva setti...alkuperäistä, Beckeriä, ehjää koelautaa, lakkausta vaille virheettömiä "jalopuita" oikeaa km/h nopeusmittaria myöten. Ovipahvia, värilaseja, mattoja, kyynärnojia ja takalasin lämppärin nappeja, löytyi tietty myös "raadosta"...ja ihan virheettömiä...tietysti melkoisen vuosikausia vanhan töryn peitossa. Kierrosmittari on tuossa w109:ssä paikoillaan.
Itse asiassa nuo jo ennakkoon hankitut varaosat oli se syy, että ostin tämän w109:n...muuten hinta olisi karannut vähintäänkin haastavaksi
Hieman nuhruinen kuva nuhruisista osista....
Timppa
Viimeksi muokannut unski, Ti 24.09.2013 08:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: W109 300 SEL 6.3 -70
Nyt oltais jo "ihan pihalla"
Huomioita:
Positiivista: moottori ei savuta yhtään, vaihteisto vaihtaa jopa hyvin, jarrut toimivat, jousitus toimii, pohja ja lattia ovat ensitarkastelulla erittäin hyvät
Normaalia: Ruostetta molempien kylkikoteloiden päässä, takakontin koteloissa ja takakaarissa. pintaruostetta siellätäällä.
Ikävää: Öljypohja vuotaa aika reilusti, siis irti ja hitsaamaan...ensihoitona silti yritän paikkaamista eri massoilla, saisi ajella hetken tänä kesänäkin.
Summasummarum. Mikäli öljypohjan saa tiiviiksi ja muuta ikävää ei löydy, ajokuntoon tämän saa 40h. töitä...se mille ajanjaksolle se jakaantuu, ei ole tietoa Ö-pohjan hitsaus vaatii varmaankin 10-15h lisää. Tarkoitus ei ole hifistellä, vaan asiallista, suoraa toimintaa hienostelematta.
Timppa
Huomioita:
Positiivista: moottori ei savuta yhtään, vaihteisto vaihtaa jopa hyvin, jarrut toimivat, jousitus toimii, pohja ja lattia ovat ensitarkastelulla erittäin hyvät
Normaalia: Ruostetta molempien kylkikoteloiden päässä, takakontin koteloissa ja takakaarissa. pintaruostetta siellätäällä.
Ikävää: Öljypohja vuotaa aika reilusti, siis irti ja hitsaamaan...ensihoitona silti yritän paikkaamista eri massoilla, saisi ajella hetken tänä kesänäkin.
Summasummarum. Mikäli öljypohjan saa tiiviiksi ja muuta ikävää ei löydy, ajokuntoon tämän saa 40h. töitä...se mille ajanjaksolle se jakaantuu, ei ole tietoa Ö-pohjan hitsaus vaatii varmaankin 10-15h lisää. Tarkoitus ei ole hifistellä, vaan asiallista, suoraa toimintaa hienostelematta.
Timppa
Viimeksi muokannut unski, Ti 24.09.2013 08:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: W109 300 SEL 6.3 -70
on se komee lintta! mitä toi "ryppy" on takaikkunan laidoilla?
W210 E320cdi
Re: W109 300 SEL 6.3 -70
Se on liimamassaa, paras tapa minusta saada uusi takalasi ehjänä perille kahden traileri- ja yhden rorokuljetuksen läpi.mitä toi "ryppy" on takaikkunan laidoilla?
hyvä kuva valehtelee enemmän kuin 1000 sanaa... hyvä aihio, tekemistä riittää, mutta ilmeisen vähän ajettu...voisin veikata sen 35000 mailia mitä on mittarissa, ennemin kuin 135000 mailia...kone ei huohota tippaakaan, vilkun viiksi jää tomerasti ääriasentoihinsa ja ovet ovat äärettömän jämäkät, myöskin kuskin ovi jää molemmat asennot rajoittimeensa hyvin.
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 421
- Liittynyt: Ma 22.11.2010 08:06
Re: W109 300 SEL 6.3 -70
Poju ajeloo 200 noki leka viäyrysellä ja tulloo lassikkoja nimittelemmään linttaloiksisimoks kirjoitti:on se komee lintta! mitä toi "ryppy" on takaikkunan laidoilla?
Re: W109 300 SEL 6.3 -70
...pirun hyvän näköinen kun ei ole kolmio laseja missään ovessa eikä koko lasejakaan