722.6 automaatin pelko - aiheellista vai ei?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1828
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

peku66 kirjoitti:Moro kaikille
Mulla on ML 270 cdi -00 automaatti, ja tänään tuli tällänen vika kun vedin traileria jossa oli painoa noin 2200kg, kun laatikko vaihtaa 3:lta 4:lle niin kierrokset nousee noin 300 rpm:ää ja tuntuis siltä että haluis mennä vapaalle mut ottaa nelosen päälle noin sekunnin kuluttua että onko hälyttävää? Ja auton sisälle tuli sellanen paha haju (ehkä palanut atf öljy)
Pitäiskö ekana koittaa vaihtaa noi lootan öljyt vai mitä pitäis tehä?
Joskus sinne on kai öljyt vaihdettu kun toi sinetti näytti olevan punanen.
Saako tota loota öljyy muualta kuin vehosta ja mitä maksaa?

On tainnut laatikko käydä aika kuumana.
Toivottavasti ei ole palanut sisuskalut .
Kyllä kannattaa heti vaihtaa öljyt ja suodatin.
Öljystä on lähtenyt voitelu ja muutkin ominaisuudet.
Voihan ensin vaihtoa tarkistaa ,onko öljyä laatikossa tarpeeksi.
Veholle tuli uusi öljy noin vuosi sitten ,oisko ollut juuri tuohon luistamis onjelmaan.
Aikoinaan työkoneissa oli oikein erikoisöljy (cat) juuri tuohon luistamis ongelmaan.
Eri öljyillä lämmöt nousi herkästi,tuolla ei ollut ongelmia.

Haulla on noista laatikoista ja öljyistä paljon asiaa tälläkin foorumilla.

On myös muitakin öljyjä kuin vehon, :wink:

ESIM,

http://www.peachparts.com/Wikka/Trans7226Fluid


:idea:


http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=

:idea:
Avatar
Tur_o
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: Ma 15.05.2006 00:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tur_o »

Mersu on myöhemmin muuttanut 722.6-laatikon öljysuositusta. Nykyinen ohje on, että myös tähän 5-vaihteiseen lootaan kaadetaan MB 236.14 -öljyä.

Tehtaan hyväksymät öljymerkit löytyvät täältä:
http://bevo.mercedes-benz.com/bevoliste ... ction=show
R170 SLK200 K -00
eksät 8 kpl: W220 S500 4matic -05, W211 E500 4matic -05, S210 E55 AMG 4matic -01, W210 E320 4matic -99, W210 E240 -01, W210 E200 -00, W124 E420 -94, W124 220E -93
peku66
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: La 20.03.2010 00:21

Viesti Kirjoittaja peku66 »

[/guote]Veholle tuli uusi öljy noin vuosi sitten ,oisko ollut juuri tuohon luistamis onjelmaan.
Aikoinaan työkoneissa oli oikein erikoisöljy (cat) juuri tuohon luistamis ongelmaan.[/quote]

No saiko tällä catin öljyllä laatikon kuriin ja käykö tää tohon ML:ään.
Tänään taas tuli vedettyä tota traikkua kun aamulla auto toimi ihan normaalisti, ja ei muuta kuin matkaan ja nyt sit vika siirty 2:sen ja 3:sen väliin :roll: .
Missä kaikissa mb:ssä on toi sama laatikko kuin ML:ssä?
Kiitos vastauksista
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

peku66 kirjoitti:No saiko tällä catin öljyllä laatikon kuriin ja käykö tää tohon ML:ään.
Tänään taas tuli vedettyä tota traikkua kun aamulla auto toimi ihan normaalisti, ja ei muuta kuin matkaan ja nyt sit vika siirty 2:sen ja 3:sen väliin :roll: .
Missä kaikissa mb:ssä on toi sama laatikko kuin ML:ssä?
Kiitos vastauksista
Mitä tuo laatikko tekee, jos käytät Kick-Downia. Vaihtaako se kyseisillä vaihteilla ihan normaalisti
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Eldorado kirjoitti:
Simo M. A. kirjoitti:Niin, siis eikö ne laatikot kaikki 5-vaiht. sähköohjatut ole 722.6xxx -sarjaa? Sitten uudemmat 7-vaiht. eli uusimmat (myös toki sähköohjatut) laatikot ovat jotain muuta sarjaa, korjatkaa joku jos olen väärässä.
5-vaihteiset sähköohjatut ovat tosiaan 722.6xx ja 7-vaihteiset sitten 722.9xx sarjaa (7G-tronic). 7G-tronic on vääntökestävyydeltään toistaiseksi rajoitettu, siksi kaikkein vahvimpien moottoreiden yhteydessä MB käyttää edelleen 5-v. laatikoita, muutenhan tuo 7-vaihteinen on alkanut yleistyä aika lailla (6-syl. mallit ja siitä ylöspäin).
Noita vääntölukuja vertailtaessa pitää muistaa että esim. se W221 S600:n 5-vaihteinen laatikko ei ole ollenkaan sama 722.6 laatikko kuin pienemmissä, esim. 210:ssä tai 211-mallissa. 7G-tronic perusversio on käytössä ainakin monissa 540 Nm:n koneissa ja onhan se E420CDI:ssäkin jossa vaatimattomat 730 Nm:n vääntö.

Vähän aiheesta, olisko noiden 722.6-laatikoiden maineessa sekaannusta glykolivuodoista johtuviin ongelmiin? Glykolihan pilaa/rikkoo vaihteiston helposti vaikka vika onkin vaihteiston ulkopuolella.
Juho T.
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ti 06.08.2013 23:19

Re: 722.6 automaatin pelko - aiheellista vai ei?

Viesti Kirjoittaja Juho T. »

Ite touhuilen päivittäin Mercedeksen kanssa. Aina kun työnalle tulee toi 5 lovinen 722.6- laatikko, jos siihen pitäisi myydä laatikon suodattimen +öljynvaihto, myyn ja teen siihen turbiinin huuhtelun.

Koska yleensä poikkeuksetta öljy on sen verran palanutta, että on huuhtelu suositeltavaa, eikä pelkästään tuo öljyn vaihto.

- Juho
Juho T.
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ti 06.08.2013 23:19

Re: 722.6 automaatin pelko - aiheellista vai ei?

Viesti Kirjoittaja Juho T. »

722.6xxx laatikot olleet kestäviä juuri noita perusongelmia joita täällä lueteltiinkin jo:

- vaihteiston ohj.laitteelle nousee öljyt laatikon johtosarjaa pitkin vuotavan pistokkeen takia.
- vaihteisto hätäkäytöllä, tuntuu ettei vaihda. Antaa vikakoodiksi kierroslukusignaalia.--> Vaihteiston johdinlevy rikki
-> Tasakaasulla ajettaessa kierrokset hiukan heijaa-->momentin muuntimen paineensäätöventtili Y6/6 (PWM ohjattu) vaihtoon. (sijaitsee hydrauliyksikössä.

..................
Mulla on 1 probleema jos joku voisi jeesata:

W211 VM -03:

- Jäähdyttimen kenno menny rikki, samassa kennossa vaihteiston öljyn lauhdutin-->nesteet ja öljyt sekasin.
- Kenno uusittu+ järjestelmälle tehty turbiinihuuhtelu
- laskettu öljypohjan kautta öljyä pois 2 kertaa, lisätty tarpeellinen määrä. -->öljy ollut kuraveden näköistä.
- uusittu momentinmuuntimen paineensäätöventtiili Y6/6 Hydrauliyksikköön. +ö suodin+ ö-pohjan tiivari
-tehty laatikon huuhtelu, punaista öljyä tuli läpi kuten kuuluukin.
- ajettu laatikko lämpimäksi (missään nimessa ei saa lootaa lämmittää jarrupohjassa ja kaasua painaa,koska momennin muunnin voi ylikuumentua)
- öljymäärä tarkastettu ja todettu että on kunnossa.

2, 5 vkon viimeisimmän eli tuon venttiilin+huuhtelun jälkeen laatikko alkoi oireilemaan kuumana etenkin silloin tällöin.

- saattaa loota luistaaa välillä, pitää kierrokset normaalikiihdytyksessä jossain 2000 rpm vaikka vois jo vaihtaa pienemmällekin. eli tuntuu luistavan jonkin verran välillä..

- tekee myös vaihtotapahtumissa niin, että kun vaihtaa esim 2..3, niin kierrokset 1500 sitten pudottaa ne ja nostaa taas..

Sori aika huonot viankuvaukset.... Onkos kellään ollut vastaavantapaisia ongelmia?? Ilmotelkaa jos on ja millä on tullut kuntoon.

En itse usko että vaihteiston mekaniikassa ainakaan olisi mitään vikaa. Vikakoodit luin eikä ole vikakoodeja.

Oiskohan vika ihan momentinmuuntimessa eli turbiinissa sitten? Itse tunnen tuon laatikon sähköisen puolen suht koht, mutten oikein sitä hydrauliikkaa/mekaniikkaa, koska olen moottorin sähköjärjstelmiin ja kori elektroniikkaan erikoistunut.

Apuja tähän probleemaan, kiitti etukäteen jo! :)

- Juho
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re:

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

peku66 kirjoitti:Moro kaikille
Mulla on ML 270 cdi -00 automaatti, ja tänään tuli tällänen vika kun vedin traileria jossa oli painoa noin 2200kg, kun laatikko vaihtaa 3:lta 4:lle niin kierrokset nousee noin 300 rpm:ää ja tuntuis siltä että haluis mennä vapaalle mut ottaa nelosen päälle noin sekunnin kuluttua että onko hälyttävää? Ja auton sisälle tuli sellanen paha haju (ehkä palanut atf öljy)
Pitäiskö ekana koittaa vaihtaa noi lootan öljyt vai mitä pitäis tehä?
Joskus sinne on kai öljyt vaihdettu kun toi sinetti näytti olevan punanen.
Saako tota loota öljyy muualta kuin vehosta ja mitä maksaa?
Teboil Fluid S on soveltuva öljy 722.6:een, Teboilin asiakaspalvelun mukaan. Vaikka siinä pörtilön kyljessä ei olekaan Mersun luokitusta 236.14. Shelliltä kävi Spirax ATF 134.

http://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/236.14_en.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Eldorado kirjoitti: Asia kiinnostaa lähinnä siksi, että olisi kiinnostusta vm.97-00 C-sarjaiseen S202 farkkuun ja automaatilla nimenomaan - ja niissähän on tuo 722.6 laatikko.
202:ssa 722.6 on ns. kulmikas käytökseltään. Varsinkin kylmänä ja ensimmäiset vaihdot. Tämä on ominaisuus jota voi häivyttää Forten automaatti lisäaineella.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re:

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

M.K kirjoitti:
Eldorado kirjoitti: Asia kiinnostaa lähinnä siksi, että olisi kiinnostusta vm.97-00 C-sarjaiseen S202 farkkuun ja automaatilla nimenomaan - ja niissähän on tuo 722.6 laatikko.
202:ssa 722.6 on ns. kulmikas käytökseltään. Varsinkin kylmänä ja ensimmäiset vaihdot. Tämä on ominaisuus jota voi häivyttää Forten automaatti lisäaineella.
Tai laittamalla laatikon kuntoon
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re:

Viesti Kirjoittaja Jolle »

M.K kirjoitti:
Eldorado kirjoitti: Asia kiinnostaa lähinnä siksi, että olisi kiinnostusta vm.97-00 C-sarjaiseen S202 farkkuun ja automaatilla nimenomaan - ja niissähän on tuo 722.6 laatikko.
202:ssa 722.6 on ns. kulmikas käytökseltään. Varsinkin kylmänä ja ensimmäiset vaihdot. Tämä on ominaisuus jota voi häivyttää Forten automaatti lisäaineella.
Kyllä minusta nuo alkupään 5 vaihteiset on sellaisia ettei niitä saa nykimään millään :lol:
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Jolle kirjoitti:
M.K kirjoitti:
Eldorado kirjoitti: Asia kiinnostaa lähinnä siksi, että olisi kiinnostusta vm.97-00 C-sarjaiseen S202 farkkuun ja automaatilla nimenomaan - ja niissähän on tuo 722.6 laatikko.
202:ssa 722.6 on ns. kulmikas käytökseltään. Varsinkin kylmänä ja ensimmäiset vaihdot. Tämä on ominaisuus jota voi häivyttää Forten automaatti lisäaineella.
Kyllä minusta nuo alkupään 5 vaihteiset on sellaisia ettei niitä saa nykimään millään :lol:
Samanlaisia ne on kaikki alku ja loppupään ne on samanlaisia
nykimättömiä kunnossa ollessan :)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: 722.6 automaatin pelko - aiheellista vai ei?

Viesti Kirjoittaja S202 »

Niinpä. Kyllä -99 c200cdi oli ainaki miellyttvä ajaa, lastutettunakin toimi niinku ajatus. Tää c32 laatikko nykii, se on ominaisuutena tässä.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Tur_o
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: Ma 15.05.2006 00:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: 722.6 automaatin pelko - aiheellista vai ei?

Viesti Kirjoittaja Tur_o »

S202 kirjoitti:Tää c32 laatikko nykii, se on ominaisuutena tässä.
Mielenkiintoista. Mun E55 AMG:n 722.6-lootassa ei ollut tuollaista ominaisuutta.
R170 SLK200 K -00
eksät 8 kpl: W220 S500 4matic -05, W211 E500 4matic -05, S210 E55 AMG 4matic -01, W210 E320 4matic -99, W210 E240 -01, W210 E200 -00, W124 E420 -94, W124 220E -93
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 722.6 automaatin pelko - aiheellista vai ei?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

S202 kirjoitti: Tää c32 laatikko nykii, se on ominaisuutena tässä.
Siinä on jossain sitten jotain vikaa
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
amgenter
Mersumies
Mersumies
Viestit: 724
Liittynyt: Ma 16.05.2011 20:22

Re: 722.6 automaatin pelko - aiheellista vai ei?

Viesti Kirjoittaja amgenter »

CDI203 kirjoitti:
S202 kirjoitti: Tää c32 laatikko nykii, se on ominaisuutena tässä.
Siinä on jossain sitten jotain vikaa
Mulla oli kanssa ongelmana 1 -> 2 vaihto nykäisten jos kierroksia oli noin 1500. Ongelmaa saa jonkin verran poistamalla nollaamalla laatikon adaptaatiot. Pois se lähti kokonaan kun venttiilipöytä käytettiin ulkona, putsattiin ja huuhtelemalla Mobile ATF sisään. Nykyään vaihtaa kuin unelma ei väliä onko pintakaasulla ajoa vai talla pohjassa. Ennen Mobilia laatikossa oli Castrolin öljy, joten omassa tapauksessa merkin vaihto auttoi.

Jonkin verran jenkkipuolella on tuota ongelmaa myös ollut ja siellä on koetettu kaikkea softapäivityksestä momentinmuuntimen yms. vaihtoon ja joissakin yksilöissä se vain on sitkeästi pysynyt.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: 722.6 automaatin pelko - aiheellista vai ei?

Viesti Kirjoittaja S202 »

Nii no tuo 1-2 nykäisy on kai ominaisuus, mutta tarkoitin tuolla nykimisellä tavalliseen laatikkoon verraten kovempia vaihtoja, kirjoitin vähän väärin. Ohan tässä se laatikon softa erilainen eli ei se luistata niinku pappamallin cdi. Mobilin atf:ät mullakin on ollu ostettuna jo pari kk mutta en oo saanu aikaiseksi vaihtaa. Pitääpä ajella nosturille ja vaihtaa.
S124 300TE
S211 E500
amgenter
Mersumies
Mersumies
Viestit: 724
Liittynyt: Ma 16.05.2011 20:22

Re: 722.6 automaatin pelko - aiheellista vai ei?

Viesti Kirjoittaja amgenter »

Juu, kyllähän tuo SpeedShift lataa vaihteen hiukkasen nopeammin kuin taksimallit, joten pieni nykäisy (vähän hankala kuvailla sanoin) on ihan normaalia.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: 722.6 automaatin pelko - aiheellista vai ei?

Viesti Kirjoittaja S202 »

Tur_o kirjoitti:
S202 kirjoitti:Tää c32 laatikko nykii, se on ominaisuutena tässä.
Mielenkiintoista. Mun E55 AMG:n 722.6-lootassa ei ollut tuollaista ominaisuutta.
Tässä c32 loota on ensimmäinen "speedshift", en tiedä onko tossa luistikoneistossa eroa mutta ohjelma on ainakin eri. Kaippa se on jäänyt vähän raakileeksi niin se on rauhallisessa ajossakin vähän rujompi mitä tavallinen. Ehkä tarkoituksellakin, ja kyllähän se nopeasti vaihtaa.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Tur_o
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: Ma 15.05.2006 00:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: 722.6 automaatin pelko - aiheellista vai ei?

Viesti Kirjoittaja Tur_o »

Väykky-E55:ssä ei tosiaan ollut speed shiftiä. Auton mukana tulleessa AMG-ohjekirjassa kyllä sanottiin, että AMG on tuunannut myös laatikkoa "urheilullisemmaksi" ja "vastaamaan auton suorituskykyä". Sen tarkempia tietoja ei ollut. Ajattelin, että ovat varmaan vain vahvistaneet lootaa.
R170 SLK200 K -00
eksät 8 kpl: W220 S500 4matic -05, W211 E500 4matic -05, S210 E55 AMG 4matic -01, W210 E320 4matic -99, W210 E240 -01, W210 E200 -00, W124 E420 -94, W124 220E -93
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Re:

Viesti Kirjoittaja sportsman »

M.K kirjoitti:
Eldorado kirjoitti: Asia kiinnostaa lähinnä siksi, että olisi kiinnostusta vm.97-00 C-sarjaiseen S202 farkkuun ja automaatilla nimenomaan - ja niissähän on tuo 722.6 laatikko.
202:ssa 722.6 on ns. kulmikas käytökseltään. Varsinkin kylmänä ja ensimmäiset vaihdot. Tämä on ominaisuus jota voi häivyttää Forten automaatti lisäaineella.

Miksi korjata sellaista mikä ei ole rikki ? Automaattivaihtaa tarkoituksessa kylmänä ollessaan ensimäiset vaihdot hieman korkemilla kierroksilla . Tehtaan tarkoituksena on lämmittää nopeasti auton moottoria , jotta katalysaattori ei mene rikki.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

sportsman kirjoitti:
M.K kirjoitti:
Eldorado kirjoitti: Asia kiinnostaa lähinnä siksi, että olisi kiinnostusta vm.97-00 C-sarjaiseen S202 farkkuun ja automaatilla nimenomaan - ja niissähän on tuo 722.6 laatikko.
202:ssa 722.6 on ns. kulmikas käytökseltään. Varsinkin kylmänä ja ensimmäiset vaihdot. Tämä on ominaisuus jota voi häivyttää Forten automaatti lisäaineella.

Miksi korjata sellaista mikä ei ole rikki ? Automaattivaihtaa tarkoituksessa kylmänä ollessaan ensimäiset vaihdot hieman korkemilla kierroksilla . Tehtaan tarkoituksena on lämmittää nopeasti auton moottoria , jotta katalysaattori ei mene rikki.
Ainoa ero vaihtamisesa kylmän ja kuuman välillä on että
Kylmänä vaihataa korkeamilla kieroksilla
Mutta ei sitä kyllä mitenkään kulmikaaksi voi sanoa
Vaihatminen on kunnosa olevassa autossa muuten samanlaista
Eli jos siinä on jotan kovaa vaihtamista tms on autossa joku vika
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: 722.6 automaatin pelko - aiheellista vai ei?

Viesti Kirjoittaja S202 »

Kyllä ne ekat vaihdot hivenen tuntuvampia on pakkasella, onhan se nyt ihan selvää kun öljyt on jäykemmät :roll:
S124 300TE
S211 E500
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: 722.6 automaatin pelko - aiheellista vai ei?

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Kaipa mahdolliset lastentaudit saatiin 5G-tronicista korjattua, kun sitä on
koeponnistettu joissain vääntävissä autoissa ja sitä yhä käytetään jossain autoissa:

http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-B ... ansmission" onclick="window.open(this.href);return false;

...
1990-2001 Mercedes-Benz R129
2001–Present Mercedes-Benz R230 (V12 Model and Earlier, up to 2005)
1998-2002 Mercedes-Benz W208
2003-2005 Mercedes-Benz W209
2000-2006 Mercedes-Benz C215 (V12 Models only)
2007–Present Mercedes-Benz C216 (V12 Models only)
1996–Present Mercedes-Benz W463 (AMG Models only)
2005-2009 Mercedes-Benz SLR
2002–Present Maybach 57 and 62
1998-2002 Jaguar X308 (Supercharged models only)
1998-2002 Jaguar XK (X100) (Supercharged models only)
2004–Present Ssangyong Rexton
2006–Present Ssangyong Kyron
2005–Present Ssangyong Rodius
2005-2008 Dodge Magnum- All HEMI applications, all AWD applications and some 3.5L RWD V6 applications, year dependent
2005–Present Chrysler 300- All HEMI applications, all AWD applications and some 3.5L RWD V6 applications, year dependent All pentastar V6 applications
2006–Present Dodge Charger- All HEMI applications, all AWD applications and some 3.5L RWD V6 applications, year dependent,All pentastar V6 applications
2008–Present Dodge Challenger- All HEMI applications, All pentastar V6 applications
2007-2011 Dodge Nitro- 4.0L V6 Applications
2006-2010 Jeep Commander- 3.7L V6 Applications, 3.0L CRD V6 applications
2005–2013 Jeep Grand Cherokee- 3.7L V6 Applications, 3.0L Diesel Applications, SRT8 Applications, all pentastar V6 applications
2011–Present Dodge Durango, 3.6L V6
2011–Present Jeep Wrangler- 2.8L Diesel
2012–Present Jeep Wrangler 3.6L V6
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
Tur_o
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: Ma 15.05.2006 00:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: 722.6 automaatin pelko - aiheellista vai ei?

Viesti Kirjoittaja Tur_o »

S202 kirjoitti:Kyllä ne ekat vaihdot hivenen tuntuvampia on pakkasella, onhan se nyt ihan selvää kun öljyt on jäykemmät :roll:
Mä olen käsittänyt, että tuota varten siellä on se öljyn lämpötila-anturi. Eikö ohjauselektroniikan pitäisi ottaa öljyjen pakkausjäykkyys huomioon vaihdoissa?
R170 SLK200 K -00
eksät 8 kpl: W220 S500 4matic -05, W211 E500 4matic -05, S210 E55 AMG 4matic -01, W210 E320 4matic -99, W210 E240 -01, W210 E200 -00, W124 E420 -94, W124 220E -93
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: 722.6 automaatin pelko - aiheellista vai ei?

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tur_o kirjoitti:
S202 kirjoitti:Kyllä ne ekat vaihdot hivenen tuntuvampia on pakkasella, onhan se nyt ihan selvää kun öljyt on jäykemmät :roll:
Mä olen käsittänyt, että tuota varten siellä on se öljyn lämpötila-anturi. Eikö ohjauselektroniikan pitäisi ottaa öljyjen pakkausjäykkyys huomioon vaihdoissa?
Ei se turbiinin siipien kulmia kuitenkaan kääntele.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: 722.6 automaatin pelko - aiheellista vai ei?

Viesti Kirjoittaja S202 »

Niin. Tottakai se osaa ottaa öljyn lämpötilan huomioon mutta kun pakkasta on parikymmentäkin niin aika jäykkää tavaraa on öljy, niin ei taida "säätövara" oikein riittää. Eikä mahdollista luistikoneiston pientä kulumistakaan saa selville kylmällä askilla, eli jos talvella on ostamassa automaattivaihteista nii kannattaa varmistaa että auto on kunnolla lämpimäksi ajettu, ja pitkä koeajo.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
HeikkiSa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 214
Liittynyt: Ti 23.08.2011 10:51
Paikkakunta: Korvenkylä, Joutseno

Re: 722.6 automaatin pelko - aiheellista vai ei?

Viesti Kirjoittaja HeikkiSa »

Samaa topiccia käyttäen, mikähän syynä että kierrokset vouvaa edestaas, -98 E430 on auto. Ja myös vaihdetta vaihtaa 60kmh vauhdissa, tai en ole varma vaihtaako, mutta kierrokset tosiaan heittelee, mutta kun laittaa D:ltä 4:selle niin kierrokset nousee enemmän kuin vouvatessa. Myös pitkää alamäkeä ajaessa n. 60kmh vauhdissa moottorijarrutus loikki edestaas. Ja 4 ja 5 vaihteen väli hyvin vähän jysähtää. Riittääköhän öljyjen vaihto huuhtelemalla? Ja olisiko jotkut ohjeet tähän, vai vienkö suosiolla pajalle..
Ja Imatralta *:ria voisin tulla kokeilemaan josko se mitä näyttäisi jos joku iloisesti tarjoaisi apuaan.
NYK: S211 E320 CDI -03

EX: W211 E500 - 03, W211 E200 - 04, W163 ML320 -02, W203 C32 AMG -01, W210 E430 -98, W124 300CE 24v -92
Avatar
torwald
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: To 25.01.2018 10:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: 722.6 automaatin pelko - aiheellista vai ei?

Viesti Kirjoittaja torwald »

HeikkiSa kirjoitti:Samaa topiccia käyttäen, mikähän syynä että kierrokset vouvaa edestaas, -98 E430 on auto. Ja myös vaihdetta vaihtaa 60kmh vauhdissa, tai en ole varma vaihtaako, mutta kierrokset tosiaan heittelee, mutta kun laittaa D:ltä 4:selle niin kierrokset nousee enemmän kuin vouvatessa. Myös pitkää alamäkeä ajaessa n. 60kmh vauhdissa moottorijarrutus loikki edestaas. Ja 4 ja 5 vaihteen väli hyvin vähän jysähtää. Riittääköhän öljyjen vaihto huuhtelemalla? Ja olisiko jotkut ohjeet tähän, vai vienkö suosiolla pajalle..
Ja Imatralta *:ria voisin tulla kokeilemaan josko se mitä näyttäisi jos joku iloisesti tarjoaisi apuaan.
Samaa ongelmaa itselläni C 220:n kanssa, tosin vain kylmänä ja vaihteilla 2-3. Huoltokirjan mukaan öljyt on vaihdettu huuhtelemalla vajaa 30tkm sitten.
W204 220 CDI
Behemoth
Mersumies
Mersumies
Viestit: 676
Liittynyt: Ke 18.01.2012 22:52

Re: 722.6 automaatin pelko - aiheellista vai ei?

Viesti Kirjoittaja Behemoth »

Taisi Oulussa viime vuosikymmenellä pyörineessä pitkässä 211 270cdissä kestää jonkun Iltalehden jutun mukaan loota yli 1 000 000 km. Itellä ollut useita Väyrysiä joissa 722.6 ja kaikki pelanneet hienosti. Eniten menty oli 760 000 ajettu -98 220d ja loota alkuperänen, mutta öljyjä oli kyllä vaihdeltu tiuhaan.
Vastaa Viestiin