W210:n ruostuminen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
an55
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Ti 21.10.2003 21:27
Paikkakunta: Satakunta

W210:n ruostuminen

Viesti Kirjoittaja an55 »

Onko jostakin vuosimallista lähtien parempaa ruosteenkestoa alkupään malleihin verrattuna? Kiikarissa olisi 2002-mallinen farkku mutta ruosteasiat askarruttavat.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: W210:n ruostuminen

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Ei oikeastaan ole mitään aikaa, jonka jälkeen tehdyt väyryset ruostuisivat vähemmän.
Sen sijaan tuotannossa oli silloin tällöin kausia, jolloin maalaus onnistui hyvin ja
ruostuminen on siksi vähäisempää.

Vesivärimaalaus epäonnistui 90-luvulla bakteerien takia. Auton korit maalattiin
upottamalla ne maaliin. Maalikylpyyn lisättiin koko ajan maalia. Maalissa kasvoi bakteereja,
jotka tuottivat rikkiä. Rikkiä neutralisoitiin laktaateilla ja asetaateilla. Rikki ja nämä
muut aineet pilasivat maalauksen, mikä ruostutti autot.

Aina kun maalauslinjalle vaihdettiin kokonaan uudet maalit, bakteerikanta väheni
kolmeksi viikoksi niin paljon, ettei ongelmia tullut. Niinpä tuotannossa on kolmen
viikon pätkiä siellä täällä, jolloin maalaus onnistui kunnolla.

Maalausongelmat koskevat kaikkia Mersun malleja. Lisäksi väyrysessä oli muuten
erityisen huono rakenne ja ruostesuojaus, joka yhdessä maalausongelman kanssa teki
autoista ruostuvia. Tuotannon aikana väyryseen ei tietääkseni tehty ruostesuojaa
parantavia muutoksia. Ilmeisesti Ruotsissa maahantuoja ruostesuojasi Mersut.

Viitteet:
http://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_Baureihe_210" onclick="window.open(this.href);return false;
http://elib.uni-stuttgart.de/opus/vollt ... ehring.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.motor-talk.de/forum/wer-rost ... 33219.html" onclick="window.open(this.href);return false;
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: W210:n ruostuminen

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Jos auto on merkkihuollettu, siinä on ruostetakuu voimassa.
Ei se kuitenkaan korvaa kuin sisältä ulospäin tapahtuneen ruostumisen,
ei siis maalin läpi alkanutta ruostetta. Maalitakuun voi siis unohtaa.

Tehdas saattaa tulla ruosteasioissa vastaan, mutta luultavasti auton
pitää olla merkkihuollettu, kolaroimaton, alle 120 tkm ajettu ja ehkä
myös ekalla omistajalla. Tämä goodwill on tapauskohtaista.

Tässä olisi yksi vähän ajettu nelivetoinen S210, jonka myyjä lupaa olevan ruosteeton.
Saksasta tämä tosin on tuotu Ruotsiin vasta 2003 eli parin vuoden iässä
eikä maahantuoja näin ollen ole sitä suojannut.

http://www.blocket.se/uppsala/Mercedes_ ... ?ca=11&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
1665557667.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Re: W210:n ruostuminen

Viesti Kirjoittaja Timo J »

JarkkoN kirjoitti: Vesivärimaalaus epäonnistui 90-luvulla bakteerien takia. Auton korit maalattiin
upottamalla ne maaliin. Maalikylpyyn lisättiin koko ajan maalia. Maalissa kasvoi bakteereja,
jotka tuottivat rikkiä. Rikkiä neutralisoitiin laktaateilla ja asetaateilla. Rikki ja nämä
muut aineet pilasivat maalauksen, mikä ruostutti autot.
Tiedä sitten miten tuon upottamisen kanssa on, omasta w210 korista (a-pilareista) löytyy ihan selkeät ruiskumaalauksen rajat, kun irroittaa lokasuojat.
Eikä vesivärillä ei ole mitään merkitysta ruosteeneston kanssa, se on pelkkä väri.
Pohjamaaleille suojataan pelti ja lakalla tehdään värin päälle pinta.

Mutta yhtäkaikki, väykyn "maalaus" on joka tapauksessa ihan "omaa luokkaansa". :thumbdown:
Avatar
Kakemake
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 341
Liittynyt: Ma 20.02.2012 17:10
Paikkakunta: Uusimaa

Re: W210:n ruostuminen

Viesti Kirjoittaja Kakemake »

Näkyykö siellä pohjamaalinkin ruiskumaalauksen rajat? Epäilen että ei... Vai meinasit että joka värille olisi ollut oma kylpynsä.
W108 remontissa
204.203 C250 CDI T -13
176.042 A180 -13
ex 203.207 C200 CDI T -07
ex 201.024 190E -89
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: W210:n ruostuminen

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Ainakin pohjamaali laitettiin upottamalla, luultavasti myös pintaväri.
En nyt vaan jaksa tarkistaa, mutta tuossa viitteenä olevassa tehtaan
teettämässä tutkimuksessa se kyllä varmasti kerrotaan.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
Kakemake
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 341
Liittynyt: Ma 20.02.2012 17:10
Paikkakunta: Uusimaa

Re: W210:n ruostuminen

Viesti Kirjoittaja Kakemake »

Väyrysestä en tarkemmin tiedä, mutta sen mitä olen televisiosta nähnyt ja lehdistä lukenut, pintavärit suihkutellaan päälle koriin. Voi toki olla, että joitain, kenties osia tai osakokonaisuuksia, on pintamaalattu upottamalla. Edellisessä viestissä viittasin lähinnä Timon kommenttiin.

Hyvää informaatiota oli. Olen useasti ihmetellyt, mikä maalauksessa on mennyt niin pahasti pieleen...
W108 remontissa
204.203 C250 CDI T -13
176.042 A180 -13
ex 203.207 C200 CDI T -07
ex 201.024 190E -89
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W210:n ruostuminen

Viesti Kirjoittaja atlas »

Pintaväri ruiskutetaan aina.
pohjaväri ,sinkitys tapahtuu altaassa.
Joitain pohjavärejä pintapelleille ruiskutetaan..tai sumutetaan ,on tää jauhemaalaus joka sitten lämmitetään uunissa ja se sulaa pellin pintaan ja tulee tasaista.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
an55
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Ti 21.10.2003 21:27
Paikkakunta: Satakunta

Re: W210:n ruostuminen

Viesti Kirjoittaja an55 »

Onko tuo vain Väyrysen ongelma, vai onko samalla menetelmällä maalattu esim. C-sarjan autot?
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: W210:n ruostuminen

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

atlas kirjoitti:Pintaväri ruiskutetaan aina.
pohjaväri ,sinkitys tapahtuu altaassa.
Joitain pohjavärejä pintapelleille ruiskutetaan..tai sumutetaan ,on tää jauhemaalaus joka sitten lämmitetään uunissa ja se sulaa pellin pintaan ja tulee tasaista.
Jep, näin se oli tuossa lähteessä.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: W210:n ruostuminen

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

an55 kirjoitti:Onko tuo vain Väyrysen ongelma, vai onko samalla menetelmällä maalattu esim. C-sarjan autot?
Kaikki samalla tavalla, myös 124-korit syksystä 1992 alkaen.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W210:n ruostuminen

Viesti Kirjoittaja S202 »

Mistäs tuo pintapeltien ruostuminen johtuu? Keskelle ehjää maalipintaa, esim oveen tulee ruostekukka?
S124 300TE
S211 E500
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: W210:n ruostuminen

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

S202 kirjoitti:Mistäs tuo pintapeltien ruostuminen johtuu? Keskelle ehjää maalipintaa, esim oveen tulee ruostekukka?
Epäonnistunut vesivärimaalaustekniikka, jonka takia pohjamaalaus on huono koko korissa.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
an55
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Ti 21.10.2003 21:27
Paikkakunta: Satakunta

Re: W210:n ruostuminen

Viesti Kirjoittaja an55 »

JarkkoN kirjoitti:Vesivärimaalaus epäonnistui 90-luvulla bakteerien takia. Auton korit maalattiin
upottamalla ne maaliin. Maalikylpyyn lisättiin koko ajan maalia. Maalissa kasvoi bakteereja,
jotka tuottivat rikkiä. Rikkiä neutralisoitiin laktaateilla ja asetaateilla. Rikki ja nämä
muut aineet pilasivat maalauksen, mikä ruostutti autot.

Aina kun maalauslinjalle vaihdettiin kokonaan uudet maalit, bakteerikanta väheni
kolmeksi viikoksi niin paljon, ettei ongelmia tullut. Niinpä tuotannossa on kolmen
viikon pätkiä siellä täällä, jolloin maalaus onnistui kunnolla.
Tuo on kyllä hyvä ja looginen selitys ilmiölle! Olen vuosien mittaan nähnyt monia väyrysiä ja suunnilleen samanikäisissä on ollut huikeita eroja maalauksissa. Hyvällä pidolla tietysti huonokin kestää kauemmin mutta sekään ei selitä suurta keskinäistä poikkeamaa. Ihmeellistä asiassa on se, että vaikka niin pitkään on ollut ongelmia ruostumisen kanssa, on tehtaan reagointi ollut vähintäänkin uneliasta.
Avatar
270w210
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 386
Liittynyt: Ti 14.08.2012 14:06

Re: W210:n ruostuminen

Viesti Kirjoittaja 270w210 »

Unohda se väyrynen, mutta jos talosta löytyy hitsi ja intoa korjata ruostevaurioita niin sitten vaan kaupoille. :D
Avatar
an55
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Ti 21.10.2003 21:27
Paikkakunta: Satakunta

Re: W210:n ruostuminen

Viesti Kirjoittaja an55 »

Mistä vuodesta/mallista alkaen maalaus on parantunut suhteessa väyryseen?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W210:n ruostuminen

Viesti Kirjoittaja atlas »

Mielestäni -04 alkaen eli tällöin tehtaan johtaja vaihtui ja isku lause samalla eli -paras tai ei mitään-
Edellinen halusi osakkeen omistajille rahaa laadun kustannuksella.
C-sarjat -98 lähtien on jotain parannuksia väykkyyn nähden mutta toi -04 on selvä käännekohta myös sähkövikojen puolella.
Ja tämä on täältä luettua.opittua ja muisteltua juttua.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
y30harrastaja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: Su 17.07.2011 20:58

Re: W210:n ruostuminen

Viesti Kirjoittaja y30harrastaja »

atlas kirjoitti:Pintaväri ruiskutetaan aina.
pohjaväri ,sinkitys tapahtuu altaassa.
Joitain pohjavärejä pintapelleille ruiskutetaan..tai sumutetaan ,on tää jauhemaalaus joka sitten lämmitetään uunissa ja se sulaa pellin pintaan ja tulee tasaista.
Näin on. Pintaväri suihkitaan aina ihmiseltä kopioidun käden liikkeen mukaisesti.

Toi upotus juttu on varmaankin totta. Olen kuullut saman muualtakin. Joku siinä happomaalissa meni pieleen.
Vesiväriin oma kanta on että en maalaa sillä niin kauan kuin akryyliä saa. Nekin varmaan muuttuneet ja kehittyneet, mutta
"varttuneemmat" automaalarit tietävät että 90- luvun vesivärit ovat... sieltä jostain kotoisin.

Siinäpä jo syitä ruostumiselle. Eli ei yhtään kunnon maalikerrosta autossa. Ei pohjalla tai pinnassa.
- MB E W210 220CDI Elegance facelift -99/00
+ 5 kpl muita harrasteautoja

Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
pekka785
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Su 19.09.2010 13:25
Paikkakunta: varsinais suomi

Re: W210:n ruostuminen

Viesti Kirjoittaja pekka785 »

atlas kirjoitti:Mielestäni -04 alkaen eli tällöin tehtaan johtaja vaihtui ja isku lause samalla eli -paras tai ei mitään-
Edellinen halusi osakkeen omistajille rahaa laadun kustannuksella.
C-sarjat -98 lähtien on jotain parannuksia väykkyyn nähden mutta toi -04 on selvä käännekohta myös sähkövikojen puolella.
Ja tämä on täältä luettua.opittua ja muisteltua juttua.
kyl ainakin meidän 11,11 -04 e280 on ollut sähkö vikoja nytkin taas uusi
W205 220cdi
Behemoth
Mersumies
Mersumies
Viestit: 676
Liittynyt: Ke 18.01.2012 22:52

Re: W210:n ruostuminen

Viesti Kirjoittaja Behemoth »

Kattelee hyväkorisen yksilön, ottaa ruosteet kiinni ja ajelee menemään. Koneethan noissa ei lopu kesken...varsinki 200, 220 ja 270 CDI on aika ikiliikkujia. 220D kova peli kans, jos pumppu vaihdettu ja hehkut (katkeaa lohkoon).
Carman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 144
Liittynyt: To 26.08.2010 12:29
Paikkakunta: Vilppula

Re: W210:n ruostuminen

Viesti Kirjoittaja Carman »

Onko kukaan pistänyt merkille että nelivedot ovat monesti parempia pelleiltään?
Tälläisen huomion olen ainakin itse tehnyt.
S212 E220 CDI A T -2012
S210 E280 A T 4matic -1997
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: W210:n ruostuminen

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Carman kirjoitti:Onko kukaan pistänyt merkille että nelivedot ovat monesti parempia pelleiltään?
Tälläisen huomion olen ainakin itse tehnyt.
Nelivedot tehtiin Grazissa (Itävallassa), en tiedä, oliko siellä oma maalaamo,
vai tuliko sinne pohjamaalattuja koreja Sindelfingenistä.

Tästä saksalaisesta lähteestä ilmenee, että Sindelfingenistä tuli "raakakori", moottori,
vaihdelaatikko, taka-akseli ja sisustus, Graz hoiti nelivetoon liittyvät osat.

Rohkarosserie, Motor, Getriebe, Hinterachse und Inneneinrichtung werden dabei von Daimler-Benz
bereitgestellt, während die allradspezifischen Komponenten von der SFT produziert oder beschafft werden.
http://www.mercedesgarage.at/e-klasse/m ... -2003.html" onclick="window.open(this.href);return false;
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W210:n ruostuminen

Viesti Kirjoittaja dealer »

Behemoth kirjoitti:Kattelee hyväkorisen yksilön, ottaa ruosteet kiinni ja ajelee menemään....
Näin :idea: Tai sitten ostaa tonnilla parilla sieltä täältä ruosteisen jossa on erinomainen tekniikka, ei välitä pikku ulkonäköseikoista ja ajelee menemään.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: W210:n ruostuminen

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Tässä pätkässä pohjamaalataan G-malli upottamalla Grazissa, on siellä siis ainakin
joskus tehty myös pohjamaalaus:

http://www.youtube.com/watch?v=5_N4Etnq6Kk" onclick="window.open(this.href);return false;

Juttu vuodelta 2006 kertoo, että samalla linjalla Grazissa maalattiin Mercedes E 4MATIC,
Mercedes G, Chrysler Voyager, Chrysler 300 C, Jeep Grand Cherokee, Jeep Commander,
Saab 9.3 Cabrio ja BMW X3:

http://www.specialchem4coatings.com/new ... px?id=5253" onclick="window.open(this.href);return false;

Tässä jutussa on hiukan tietoa W211:n ja W210:n ruostesuojauksen eroista valmistuksen kannalta:
http://www.autonews.com/apps/pbcs.dll/a ... z2cKM0QF5B" onclick="window.open(this.href);return false;
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Carman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 144
Liittynyt: To 26.08.2010 12:29
Paikkakunta: Vilppula

Re: W210:n ruostuminen

Viesti Kirjoittaja Carman »

Jousenkupit on nelivedossa ainakin 2x paksumpaa tavaraa ja kunnolla tuetut.
Lisäksi kori eroaa takavedosta ainakin kardaanitunnelista.
Oma -97 nelikko on ainakin huomattavan hyvässä kunnossa koriltaan.
S212 E220 CDI A T -2012
S210 E280 A T 4matic -1997
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: W210:n ruostuminen

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

JarkkoN kirjoitti:Tässä pätkässä pohjamaalataan G-malli upottamalla Grazissa, on siellä siis ainakin
joskus tehty myös pohjamaalaus:

http://www.youtube.com/watch?v=5_N4Etnq6Kk" onclick="window.open(this.href);return false;
Tässä linkissä tuosta dippauksesta ja preppauksesta/pohjamaalauksesta.
http://www.youtube.com/watch?v=rSG0B0esk8g&t=38m0s" onclick="window.open(this.href);return false;
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: W210:n ruostuminen

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Juha_M117 kirjoitti:
JarkkoN kirjoitti:Tässä pätkässä pohjamaalataan G-malli upottamalla Grazissa, on siellä siis ainakin
joskus tehty myös pohjamaalaus:

http://www.youtube.com/watch?v=5_N4Etnq6Kk" onclick="window.open(this.href);return false;
Tässä linkissä tuosta dippauksesta ja preppauksesta/pohjamaalauksesta.
http://www.youtube.com/watch?v=rSG0B0esk8g&t=38m0s" onclick="window.open(this.href);return false;
1990 korostettiin insinöörien näkemystä ja laatua.

Viitteenä olevan väitöskirjan mukaan tällainen oli käsittely Sindelfingenissä 1998:

1. Rasvanpoisto upottamalla ja ruiskuttamalla I
2. Rasvanpoisto upottamalla ja ruiskuttamalla II
3. Rasvanpoisto upottamalla
4. Huuhtelu ruiskuttamalla ja upottamalla I
5. Huuhtelu ruiskuttamalla ja upottamalla II
6. Aktivointi upottamalla
7. Fosfatointi upottamalla (ruostesuojaus)
8. Huuhtelu ruiskuttamalla ja upottamalla I
9. Huuhtelu ruiskuttamalla ja upottamalla II
10. Huuhtelu upottamalla
11. Katodinen pohjamaalaus (pigmenttiä, sideaineita ja 80% vettä)
12. Huuhtelu ruiskuttamalla ja upottamalla I
13. Huuhtelu ruiskuttamalla ja upottamalla II
14. Huuhtelu upottamalla
Kuivatus uunissa 175 astetta
Täytemaali
Kuivatus uunissa 150 astetta
Pintaväri
Lakka
Kuivatus
sindelfingen_maalaus.jpg
http://elib.uni-stuttgart.de/opus/vollt ... ehring.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Vastaa Viestiin